abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13647147
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:00 schreef SCH het volgende:

[..]

Echt een werkelijk onzinnig verhaal. Het is alsof Heinsbroek klaagt dat de gouden kranen van zijn vierde badkamer lekken en dat dat echt een ramp is. Klagen uit verveling inderdaad, dat was Holland rond mei 2002.

Ik bekijk het vanuit de invalshoek uit de samenleving van de 'gemiddelde' burger. Niet rijke kleuter Heinsbroek, want die moet inderdaad z'n smoel houden. Een politiek leider zou een 'gemiddeld burger' moeten zijn die de problemen aankaart en niet een of andere rijke clown die inderdaad uit verveling loopt te zeiken.
pi_13647285
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:04 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik bekijk het vanuit de invalshoek uit de samenleving van de 'gemiddelde' burger. Niet rijke kleuter Heinsbroek, want die moet inderdaad z'n smoel houden. Een politiek leider zou een 'gemiddeld burger' moeten zijn die de problemen aankaart en niet een of andere rijke clown die inderdaad uit verveling loopt te zeiken.

Dan was het niet zo'n goed voorbeeld. Ik ben van mening dat de gemiddelde Nederlandse burger het ook zeer goed heeft en juist bang is dat zijn hebbedingetjes en welvaart bedreigd wordt door ongewenste elementen. Dat is een bekend socoliogisch verschijnsel ook, trouwens.
pi_13647328
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan was het niet zo'n goed voorbeeld. Ik ben van mening dat de gemiddelde Nederlandse burger het ook zeer goed heeft en juist bang is dat zijn hebbedingetjes en welvaart bedreigd wordt door ongewenste elementen. Dat is een bekend socoliogisch verschijnsel ook, trouwens.

Tuurlijk heeft hij het goed, maar ik heb voornamelijk over dingen die niet zozeer met geld zijn op te lossen. Maar jouw voorbeeld gaat voornamelijk over allochtonen neem ik aan, maar dat is maar 1 van de vele problemen.
  zaterdag 4 oktober 2003 @ 17:19:12 #29
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_13647406
Voor polarisatie moet je polariseren. Polariseren is spanningen en tegenstellingen tussen personen en groepen doen ontstaan of toespitsen (Van Dale). Door Fortuyn's plotselinge opkomst, zijn optreden in het openbaar en in de media en zijn "enorme aanhang" voelde "de linkerhelft" van Nederland zich enorm in het nauw gedreven. Dat creeërde spanning. De tegenstelling tussen "de fortuynisten" en "de oude garde", tussen "links" en "rechts", tussen "legaal in Nederland" en "niet legaal in Nederland" en allochtoon en autochtoon waren direct of indirect politieke instrumenten voor Fortuyn en de LPF. Was het niet Fortuyn die er voor zorgde "dat je dat allemaal weer gewoon mocht zeggen zonder meteen voor racist uitgemaakt te worden"?
pi_13647491
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:00 schreef SCH het volgende:

[..]
Klagen uit verveling inderdaad, dat was Holland rond mei 2002.

Je veroordeelt niet het klagen door de SP en GL en benadrukt wel mei 2002.
Zeg dan meteen dat je het met Fortuyns kritiek niet eens bent en wel met Halsema's kritiek.

De punten die pberends opnoemt zijn dus opgeblazen en alleen de maatschappijkritiek van SP en GL is gebaseerd op echte problemen zeg je daarmee in feite. Als je daar nu nog argumenten voor gaf, ala.
Maar nu zeg ik

pi_13648143
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:14 schreef pberends het volgende:

[..]

Tuurlijk heeft hij het goed, maar ik heb voornamelijk over dingen die niet zozeer met geld zijn op te lossen. Maar jouw voorbeeld gaat voornamelijk over allochtonen neem ik aan, maar dat is maar 1 van de vele problemen.

De main course van de LPF en PF was de integratiekwestie, daar hebben ze het overgrote deel van hun stemmen op behaald. De rest was marginaal en bijzaak.
pi_13648180
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:23 schreef DaveM het volgende:

[..]

Je veroordeelt niet het klagen door de SP en GL en benadrukt wel mei 2002.
Zeg dan meteen dat je het met Fortuyns kritiek niet eens bent en wel met Halsema's kritiek.

De punten die pberends opnoemt zijn dus opgeblazen en alleen de maatschappijkritiek van SP en GL is gebaseerd op echte problemen zeg je daarmee in feite. Als je daar nu nog argumenten voor gaf, ala.
Maar nu zeg ik

Ik heb het over de LPF en PF in dit topic; ben ik verplicht dan meteen het hele politieke discours af te werken? Maar je formuleert het goed: de SP en GL geven maatschappijkritiek, de aanhang van de LPF baseerde hun stem vooral op een soort van verwende ontevredenheid, imo dan. "+
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 06:57:17 #33
52589 sjun
uit solidariteit
pi_13705537
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 20:58 schreef SCH het volgende:
Het zou te veel eer zijn om te zeggen dat de LPF en Fortuyn de polarisatie hebben bedacht en uitgevonden. Natuurlijk waren er al sluimerende gevoelens van onvrede. Maar die zijn imo niet zo zozeer gestoeld op de werkelijkheidsbeleving maar op het menselijke onvermogen om tevreden te zijn. En het zoeken naar oorzaken en dus naar een zondebok.
De SP kanaliseert soortgelijke gevoelens op soortgelijke manier aan de andere kant van het politieke spectrum.
quote:
De muliticulturaliteit is de trigger geworden voor de zogenaamde nieuwe politiek. Een geschikt en erg slim hangijzer om politieke winst op te behalen.
Multiculturaliteit is een uitgevonden begrip dat welzijnswerkers en andere agogen zo'n drie decennia lang werk verschaft heeft in Nedeland. Vervolgens is het tot trigger gebombardeerd door slinkse politici die hun macht en invloed zagen afkalven onder druk van geopende ogen voor koppeling van rechten aan plichten. Juist deze politici schreeuwden moord en brand en kondigden op de hen bekende overdreven wijze middels sloganpolitiek het einde van de beschaving aan terwijl het hooguit ging om het einde van een samenleving waarin een met verve gespeelde slachtofferrol vrijstelling opleverde van arbeid en vrijstelling van rekenschap van persoonlijke misstappen en gebrek aan geleverde inspanningen.
quote:
Respect voor de slimheid maar afschuw voor het gebruiken van een kwetsbare groep mensen.
Dergelijke politici verklaren te pas en te onpas grote groepen mensen tot kwetsbaar opdat zij uit reactivering van de slachtofferrol electoraal gewin kunnen peuren. Nergens wordt nader uitgewerkt wat die kwetsbaarheid nu precies voor welke groep inhoudt. Te felle belichting van het in woorden gecreëerde probleem zou immers aantonen dat holle vaten niet alleen bijzonder hard klinken maar ook nog eens kostbare politiek-maatschappelijke en financiële ruimte innemen.
quote:
Want Fortuyns grootste issue was de asielzoekers en dat thema bleek een wassen neus, dat wist hij zelf ook erg goed.
Dit was een aan hem toegeschreven thema. Zijn thematiek was vrijheid van meningsuiting, aankaarten van onnodige bevoogding en afhankelijk maken van burgers en een fel licht op overbodige regelarij en regelgeving zoals heden ten dage door de beroepsgroep van managers(bedrijfsparasieten bij uitstek) en ambtenaren naar willekeur wordt beoefend om zichzelf belangrijk te maken.
quote:
Want het beleid van Paars was zo streng geworden op dat gebied dat het evident was dat de grenzen goeddeels op slot zouden gaan. Het effect van de Paarse maatregelen heeft ook niet lang op zich laten wachten en is nu alweer bijna een jaar een feit. Nederland is een zeer streng land op dat gebied. Het asielbeleid is dus vooral gebruikt om op te scoren. Dat vind ik erg slecht en dat verwijt ik PF en de LPF dan ook - er is stemming gemaakt op een beleidsterrein waarvan de problemen allang in kaart waren gebacht.
Die stemming was overigens nodig omdat er al tien jaar lag een rapport op de plank lag waarvan de aanbevelingen maar nooit werden uitgevoerd. In kaart brengen is één ding, actief uitvoeren van beleidsaanbevelingen is iets heel anders.
quote:
Blijft over de rest van de culturele samenleving. Kijk om je heen en aanschouw de polarisatie. Islamieten en mensen uit andere culturen trekken zich terug en verharden in hun denken en in hun standpunten.
Alle Islamieten?
Alle mensen uit andere culturen?

Hoe kom je bij de bewering: Islamieten en mensen uit andere culturen trekken zich terug en verharden in hun denken en in hun standpunten?

quote:
Mensen die wel enig geloof in de multiculti samenleving hebben worden per definitie softeriken en knuffelaars genoemd.
Vervolgens wordt er met verve een poging gedaan om vanuit de slachtofferrol mensen tot steun te mobiliseren voor een zaak die geen zaak is. Het woord samenleving zegt reeds voldoende. De toevoeging multicultureel doet daar slechts aan af. We leven in Nederland in een Nederlandse samenleving waarin burgers voldoende individuele vrijheid gelaten wordt om zich individueel te gedragen naar eigen maatstaven zolang deze binnen de Nederlandse wet vallen.

Niet iedereen kan deze vrijheid aan en dan zou er moeten worden ingegrepen in plaats van getolereerd om samen-leven leefbaar te houden.

Geëtaleerd Cultuurrelativisme als verheerlijkt Multiculturalisme lijkt me bij uitstek een instrument om rechtsongelijkheid te entameren.

quote:
Het is in Nederland vrijwel nooit zo in de mode geweest om tekeer te gaan tegen andere bevolkingsgroepen. En nu komt het van twee kanten, de reactie liet niet op zich wachten. Ook nogal voorspelbaar. PF en de LPF zijn er niet de oorzaak van maar wel de katalysator, en dat vind ik niet minder ernstig.
Het is nog steeds geen mode om tekeer te gaan tegen bevolkingsgroepen. Wel is tegenwoordig het inzicht gerijpt dat signalering van misstanden niet per definitie discriminatie of racisme betekende.
quote:
De rest van mijn verwijt mbt de polarisatie is de links-rechts verhouding die door Fortuyn op een onbehoorlijke manier op de kaart is gezet. Op slimme en slinkse wijze door het zo te draaien dat het leek alsof hij er op werd aangevallen. Maar PF is begonnen met de polarisatie, de LPF en de broers zijn daar veel te sterk op doorgegaan na de aanhouding van Volkert. Iedere nuance is uit het oog verloren, iedereen die voor het milieu is wordt tegenwoordig bijna een terrorist genoemd. Dat is kwalijk. Ik zeg niet dat Eerdmans dat doet, maar hij doet wel te weinig om dat beeld ongedaan te maken.
Tegenwoordig is het Marijnissen die graag polariseert en de nuance uit het oog verliest. Kennelijk heeft bepaald volk een populist nodig voor het gevoel van eigen welbevinden.

Kennelijk zit het principe van overdrijving om zich met verve in een slachtofferrol te kunnen wentelen nog diep verankerd in sommige vertegenwoordigers van het journaille en sommige politici. Niet wie voor het milieu is wordt verketterd want ieder weldenken mens is voor het milieu. Zo lang 'voor het milieu' geen nadere definitie krijgt en diverse kostspelige voorstellen van het etiket 'voor het milieu' worden voorzien zal de leuze 'voor het milieu' kritisch worden beoordeeld op haar merites.

Het voorstel van Groen Links tegen kernenergie en sluiting van kerncentrales blijkt bijvoorbeeld minder gestoeld op een werkbare alledaagse realiteit dan deze partij wilde doen postvatten. Sluiting van Nederlandse centrales doet Nederland noodzakelijke energie om de samenleving draaiend te kunnen houden uit Franse kerncentrales betrekken. Dat laatste vernemen wij echter niet van populistische politici die gemakkelijk wensen te scoren met hun vemeende milieubewustzijn.

[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 07-10-2003 07:43]

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')