abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13442722
quote:
CPB: meer groei en banen door plan GroenLinks

DEN HAAG - De tegenbegroting van GroenLinks voor 2004 is goed voor bijna 60.000 extra banen, een hogere economische groei en meer koopkracht voor vooral lagere inkomens dan in de plannen van het kabinet. Daar staat tegenover dat het overheidstekort stijgt.

Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerde doorrekening door het Centraal Planbureau (CPB) van de alternatieve voorstellen van GroenLinks. De fractie diende die vorige week in tijdens de algemene politieke beschouwingen in de Tweede Kamer.

GroenLinks bereikt zijn positieve resultaten onder meer door niet te bezuinigen op gesubsidieerde arbeid, door fiscale subsidies toe te kennen voor laagbetaalde arbeid en door flink te investeren in onderwijs en zorg. Ook wordt er geld vrijgemaakt voor huishoudens op het sociaal minmimum.

GroenLinks bezuinigt daarentegen extra op Defensie en op nieuwe wegen. Ook verhoogt het de belastingen op een aantal milieuverontreinigende activiteiten.

In totaal neemt het aantal banen in het GroenLinks-plan met 59.000 toe in 2004, waarvan 18.000 in de marktsector. De economische groei komt door de voorstellen volgend jaar uit op 1,7 procent, 0,7 procent meer dan in de plannen van het kabinet.

Het overheidstekort loopt in de tegenbegroting van GroenLinks op naar 3 procent in 2004, precies de grens die volgens EU-afspraken is toegestaan. In de voorstellen van het kabinet is sprake van een tekort van 2,4 procent volgend jaar.

Het CPB heeft door tijdgebrek niet kunnen doorrekenen wat de effecten van de tegenbegroting van GroenLinks zijn op langere termijn. Het planbureau zegt wel te verwachten dat die ,,deels tegengesteld'' zullen zijn.

ANP

Bron: LC

Klinkt goed, het begrotingstekort is niet eens drastisch veel hoger en het voldoet aan Europese regelgeving. Zelfs qua economie is het beter dan wat de huidige regering voorstelt.

Alleen de effecten op langere termijn zijn minder rooskleurig, maar met een hogere voorspelde groei kan je, en moet er imho ook, meer aandacht worden geschonken om de begroting op orde te krijgen.

Hoewel er misschien wat nadelen aan zitten, vind ik het toch een beter plan dan wat Balkenende 2 nu uitvoert.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13442781
quote:
Het CPB heeft door tijdgebrek niet kunnen doorrekenen wat de effecten van de tegenbegroting van GroenLinks zijn op langere termijn. Het planbureau zegt wel te verwachten dat die ,,deels tegengesteld'' zullen zijn.
Uiteraard. Nu lekker uitgeven en dan gaat het op de korte termijn beter. Dat daarna het begrotingstekort blijft oplopen op structurele basis en dat concreet neerkomt op 'na mij de zondvloed' en je kinderen opzadelen met de problemen waar pappa en mamma te beroerd voor waren om op te lossen geeft natuurlijk niet.

Typerende GL-plannen zonder lange termijnplanning.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13442865
Volgensmij moeten we naar de lange termijn kijken. De korte termijn is aardig, maar als je op de lange termijn niks hebt dan ben je nergens. Het begrotingsbeleid is slechter dan het regeringsbeleid op de lange termijn. Op de korte termijn is het GL begrotingsbeleid juist beter.

Bij mij liggen de prioriteiten op de lange termijn. Het kabinets beleid is dus beter dan dat van GL, IMO.

Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_13442931
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:07 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Uiteraard. Nu lekker uitgeven en dan gaat het op de korte termijn beter. Dat daarna het begrotingstekort blijft oplopen op structurele basis en dat concreet neerkomt op 'na mij de zondvloed' en je kinderen opzadelen met de problemen waar pappa en mamma te beroerd voor waren om op te lossen geeft natuurlijk niet.

Zoals je kan lezen stijgt de economie harder waardoor je in sneller in economische goed tijden komt, en dan kan je je begroting op orde stellen. Ik weet niet precies of GL daartoe bereid is, maar dat is wel een manier wat ik graag zou willen zien.
quote:
Typerende GL-plannen zonder lange termijnplanning.
Ze hebben wel lange termijnplanning, alleen is die niet doorberekend.
  donderdag 25 september 2003 @ 20:15:43 #5
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13442966
Het valt iig toe te juichen dat GL hun oppositie voeren serieuzer neemt dan de de Pvda. Wat het voorstel inhoudelijk betreft past het wel in de GL traditie; Overheidstekort stijgt, subsidies voor laagebetaalden banen en sociale minima, extra bezuiniging op defensie en wegen, extra belasting 'milieuverontreinigende activiteiten' en niet te vergeten korte termijn planning. Ik persoonlijk heb meer vertrouwen in de kabinetsplannen...
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_13443101
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:14 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Zoals je kan lezen stijgt de economie harder waardoor je in sneller in economische goed tijden komt, en dan kan je je begroting op orde stellen. Ik weet niet precies of GL daartoe bereid is, maar dat is wel een manier wat ik graag zou willen zien.

Nee, jij begrijpt het niet. De economie herstelt niet omdat de handel aantrekt, de economie 'herstelt' omdat men er zelf geld in pompt (wat er niet is en dus geleend wordt van de staatsschuld). Dat is geen oplossing, dat is het eene gaatje vullen met het andere. Net zoals bankbiljetten bijdrukken zonder dekking.
quote:
Ze hebben wel lange termijnplanning, alleen is die niet doorberekend.
Maar het CPB denkt nu al dat die plannen slecht zijn en zelfs een tegengesteld effect bewerkstelligen.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13443296
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:21 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Nee, jij begrijpt het niet. De economie herstelt niet omdat de handel aantrekt, de economie 'herstelt' omdat men er zelf geld in pompt (wat er niet is en dus geleend wordt van de staatsschuld). Dat is geen oplossing, dat is het eene gaatje vullen met het andere. Net zoals bankbiljetten bijdrukken zonder dekking.

Balkenende pompt er nu ook geld in wat staatsschuld-verhogend is. Of heb je concrete voorbeelden van maatregelen die alleen maar op korte termijn werken en niet op de lange termijn?
quote:
[..]

Maar het CPB denkt nu al dat die plannen slecht zijn en zelfs een tegengesteld effect bewerkstelligen.

Dus GL heeft wel een lange termijn planning.
Maar idd, als ze doorgaan met zo'n beleid dan kan dat slecht uitpakken ja.
pi_13443491
Duh, met een groter begrotingstekort kan de VVD dat er ook wel van maken.
Gewoon 15 mrd investeren in de PortOfRotterdam, Schiphol, en een paar bedrijventerreinen en je zit zo aan die 60k banen.
pi_13443562
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Klinkt goed, het begrotingstekort is niet eens drastisch veel hoger en het voldoet aan Europese regelgeving. Zelfs qua economie is het beter dan wat de huidige regering voorstelt.

Alleen de effecten op langere termijn zijn minder rooskleurig, maar met een hogere voorspelde groei kan je, en moet er imho ook, meer aandacht worden geschonken om de begroting op orde te krijgen.

Hoewel er misschien wat nadelen aan zitten, vind ik het toch een beter plan dan wat Balkenende 2 nu uitvoert.

En dan moet je wellicht nog gaan bezuinigen zoals ze nu al doen... Ik vind 't een vrij riskante gok: net op de grens gaan zitten. Het plan klinkt heel mooi en zal op korte termijn wel werken maar als het daarna nog eens tegenvalt? Dan zitten we diep in de sh*t.

De Hollanders zouden gewoon harder moeten werken zodat er meer geld naar ons landje komt wat we mooi kunnen gebruiken om inderdaad meer in deze plannen te investeren. En zodra en meevallers zijn dan gelijk de mensen die een minimuminkomen hebben helpen. En profiteurs wat beter opsporen en straffen want ik ken een aantal mensen die in de WW zitten maar daarnaast gewoon in het zwart erbij werken... Kijk, van deze mensen moet je de uitkering flink korten en aan degene geven die het echt nodig hebben!

Iemand dood maken met een blije mus is nooit grappig...
pi_13443960
quote:
Het overheidstekort loopt in de tegenbegroting van GroenLinks op naar 3 procent in 2004, precies de grens die volgens EU-afspraken is toegestaan.
Zo zeg, die groenen kunnen zelfs begrotingstekorten op exact op laten lopen (tot twee cijfers achter de komma nog wel)

En verder bijzonder weinig creativiteit, gesubsidieerde arbeid gaat ten koste van niet-gesubsidieerde arbeid zoals wel gebleken is met de Melkertbanen.

pi_13444021
quote:
In totaal neemt het aantal banen in het GroenLinks-plan met 59.000 toe in 2004, waarvan 18.000 in de marktsector. De economische groei komt door de voorstellen volgend jaar uit op 1,7 procent, 0,7 procent meer dan in de plannen van het kabinet.

Het overheidstekort loopt in de tegenbegroting van GroenLinks op naar 3 procent in 2004, precies de grens die volgens EU-afspraken is toegestaan. In de voorstellen van het kabinet is sprake van een tekort van 2,4 procent volgend jaar.

Zo hey! 0.7 extra groei, tegenover 0.6% extra begrotingstekort. Dat is wel 0.1% winst jongens!!! jammer dat we er 25 jaar rente overheen moeten gaan betalen. Goedzo jongens, lange termijn denken is moeilijk.
pi_13444043
quote:
DEN HAAG - De tegenbegroting van GroenLinks voor 2004 is goed voor bijna 60.000 extra banen, een hogere economische groei en meer koopkracht voor vooral lagere inkomens dan in de plannen van het kabinet. Daar staat tegenover dat het overheidstekort stijgt.
Joh m'n moeder kan 200.000 extra banen creëeren met een 5% tekort. Goedzo jongens!
pi_13444123
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:15 schreef Herostratos het volgende:
[...]

Wat het voorstel inhoudelijk betreft past het wel in de GL traditie; Overheidstekort stijgt, subsidies voor laagebetaalden banen en sociale minima, extra bezuiniging op defensie en wegen, extra belasting 'milieuverontreinigende activiteiten' en niet te vergeten korte termijn planning. Ik persoonlijk heb meer vertrouwen in de kabinetsplannen...

Zoiets wilde ik ook posten; je kan heel makkelijk de topinkomens en bedrijven extra belasten, het tekort op laten lopen en flink snijden in Defensie en wegenbouw. Maar of het helpt...... Niet tegen de files in ieder geval. Ik verwacht van de PvdA een beter plan. Vast ook wel 'socialer'. Maar of het op langere termijn helpt weet ik niet. De staatsschuld aflossen heeft ook prioriteit. Als je kijkt hoeveel miljard rente we al niet betalen kunnen we beter niet de schuld op laten lopen, zeker niet als we zometeen met de vergrijzing verminderde economische activiteiten hebben.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_13444155
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:54 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Zo zeg, die groenen kunnen zelfs begrotingstekorten op exact op laten lopen (tot twee cijfers achter de komma nog wel)

En verder bijzonder weinig creativiteit, gesubsidieerde arbeid gaat ten koste van niet-gesubsidieerde arbeid zoals wel gebleken is met de Melkertbanen.

Je moet idd een marge van minimaal 0.2% nemen, maar nee hoor GroenLinks is niet realistisch en riskeren zo een gigantische boete.
pi_13444841
quote:
Op donderdag 25 september 2003 21:02 schreef pberends het volgende:

[..]

Je moet idd een marge van minimaal 0.2% nemen, maar nee hoor GroenLinks is niet realistisch en riskeren zo een gigantische boete.

Het structurele tekort mag niet hoger zijn dan 3% over een aantal jaren. Het begrotingstekort waar GL het over heeft is inderdaad een keer 3% maar dat is verder niet zo heel erg. Zeker niet als het maar over 1 jaar gaat.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_13446522
quote:
Op donderdag 25 september 2003 21:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het structurele tekort mag niet hoger zijn dan 3% over een aantal jaren. Het begrotingstekort waar GL het over heeft is inderdaad een keer 3% maar dat is verder niet zo heel erg. Zeker niet als het maar over 1 jaar gaat.

Ah, bedankt voor de info
pi_13472364
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:04 schreef Sidekick het volgende:
Het begrotingstekort is ongeveer evenveel hoger als dat de economische groei hoger is, dus dat schiet niet echt op.
Daarbij komt dat je als overheid gebruik dient te maken van het multiply-effect (1 euro uitgegeven door de overheid levert een paar euro op voor het bnp) en daardoor op een veel gunstiger effect dient uit te komen.

Als het kabinet namelijk korte-termijn zou denken dan zouden ze alle bezuinigingen die ze nu doen in stand houden (bezuinigen op sociale zekerheid kost nauwelijks economische groei) en investeren in materiële zaken zoals bijvoorbeeld schiphol en de haven van Rotterdam of iets dergelijks. Daarmee zouden ze nog 10x betere cpb-cijfers scoren dan Groenlinks, alleen heeft het op de langere termijn niet zoveel zin.

quote:
De effecten op de lange termijn zijn van structurele aard en kunnen dus niet over een paar jaar weer om worden gegooid. Zo maakbaar is de economie nu eenmaal niet.
quote:
Socialer op korte termijn misschien, maar is krampachtig vasthouden aan koopkrachtbehoud niet ook heel dogmatisch?

En nog een kanttekening: ik heb niet veel ervaring met cpb-doorrekeningen, maar ik ben benieuwd wat zij allemaal meerekenen. De economische tegenslag die het niet bouwen van extra wegen met zich meebrengt (extra files, dus minder werktijd, dus minder economische groei), wordt die bijvoorbeeld ook meegerekend?

zaterdag 27 september 2003 @ 09:06:26 #18
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_13474279
Ik snap de heisa niet met die staatsschuld. We leven nu en niet over 20 jaar. De problemen die er dan zijn, die moeten we dan oplossen. We zijn toch geen bedrijf met zn allen die krampachtig vast moet houden aan een winstquotum ofzo. En als de problemen met de staatsschuld te groot worden, dan verhogen we een paar jaar de belastingen (bij voorkeur in de hoogste schijven), en dan kunnen we daarna weer vrolijk gaan uitgeven.

Ik vind het GL-plan nog best heel redelijk.

pi_13512223
Tja de Grave (VVD) is het hier ook wel mee eens:
De Grave:aanpassing begrotingsregel
pi_13512420
Nouja, ik kan ook iedere dag voor 1000 euro aan spullen kopen enzo... maar ooit een keer komt de rekening.

Ik vind het dus idiote plannen van GL, maar dat heb ik wel vaker bij dat stelletje ongeregeld.

maandag 29 september 2003 @ 09:41:41 #21
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_13513917
Doen we in het echte leven toch ook?

gaat het goed met het geld dan spaar je op, zodra het slechter gaat neem je wat van je spaargeld op om erdoorheen te komen, zie niet in wat er fout aan is. ..

okay, het gaat nu niet over het spaargeld maar over de grootte van de schuld, maar toch lijkt het me een goed idee.

Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_13513949
quote:
Op maandag 29 september 2003 01:21 schreef Nyrem het volgende:
Tja de Grave (VVD) is het hier ook wel mee eens:
De Grave:aanpassing begrotingsregel
Bs, hij bedoeld zeker niet een tekort van 3%, dat is veel te veel.
[i]With those attacks, the terrorists and their supporters declared war on the United States. And war is what they got.[/i]
  maandag 29 september 2003 @ 09:56:06 #23
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_13514119
quote:
Op maandag 29 september 2003 09:43 schreef Jordy-C het volgende:

Bs, hij bedoeld zeker niet een tekort van 3%, dat is veel te veel.

Het aantal mensen op de wachtlijsten is ook veel te veel. Het geldtekort in het onderwijs is ook veel te veel. Het aantal ontslagen is ook veel te veel. My ass, we leven nu, laten we dan ook nu dat geld gebruiken nu het echt nodig is in plaats van miljoenen mensen de dupe te laten worden van de asociale plannen die er nu liggen met al die lompe bezuinigingen op zaken die er niet voor niets zijn. Als de zaken weer op de rails zijn, kunnen we af gaan betalen.
  maandag 29 september 2003 @ 10:19:38 #24
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13514566
quote:
Op maandag 29 september 2003 09:41 schreef jogy het volgende:
Doen we in het echte leven toch ook?

gaat het goed met het geld dan spaar je op, zodra het slechter gaat neem je wat van je spaargeld op om erdoorheen te komen, zie niet in wat er fout aan is. ..

okay, het gaat nu niet over het spaargeld maar over de grootte van de schuld, maar toch lijkt het me een goed idee.

Was dat maar zo, in de dagen dat het economisch 'goed' ging onder Paars I en II is er geen cent weggezet voor de te verwachten recessie en daarbij heeft men toendertijd het geld ook niet gestoken in aflossing van de staatsschuld. Dus deze redenatie gaat niet op.
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_13514761
quote:
Op maandag 29 september 2003 09:56 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Het aantal mensen op de wachtlijsten is ook veel te veel. Het geldtekort in het onderwijs is ook veel te veel. Het aantal ontslagen is ook veel te veel. My ass, we leven nu, laten we dan ook nu dat geld gebruiken nu het echt nodig is in plaats van miljoenen mensen de dupe te laten worden van de asociale plannen die er nu liggen met al die lompe bezuinigingen op zaken die er niet voor niets zijn. Als de zaken weer op de rails zijn, kunnen we af gaan betalen.

Door nu de maatregelen die het kabinet neemt uit te voeren draait de economie juist beter over 5 jaar. Dus we lossen juist de problemen in de toekomst op. Je weet vast niet waarom Nederland in 5 dagen helemaal veroverd was door de moffen.
[i]With those attacks, the terrorists and their supporters declared war on the United States. And war is what they got.[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')