abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12574023
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:15 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ook al zou je de topinkomens met 72% belasten (zoals de SP wil) levert dat de Staat maar 50 miljoen gulden op. Daar kun je de tandarts nog niet eens mee terug in het ziekenfonds krijgen, laat staan een heel sociaal paradijs in stand houden.

En dan heb ik het nog niet eens over de schade van de duizenden zeer waardevolle bestuurders voor Nederlandse bedrijven die naar het buitenland vertrekken omdat ze hier voor hun succes gestraft worden.

Waar heb je die onzin vandaan, uit het CBS blijkt dat er maar weinig topinkomens meer zouden vertrekken aangezien de meeste toch al weg zijn (die vonden 52% zelfs veel). Topinkomens willen ook wel meer inleveren als ze betere zorg, onderwijs, veiligheid en meer ruimte voor hun bedrijven krijgen.
72% tarief herinvoeren betekend 3.000 miljoen Euro extra per jaar. Overigens vind ik het 72% tarief ook wat te hoog.
pi_12574069
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:18 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Is er ergens een bron waar ik deze cijfers verder kan bekijken? Dank je.

Cijfers zijn vrij ruim genomen hoor vraag maar aan SP en GL. Ben geen fan van die partijen trouwens. Maar de verhoging van ziekenfondspremie zorgt al voor minimaal 2% koopkracht verlies bij sociaal minima en 1% bij modaal.
pi_12574109
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:19 schreef pberends het volgende:

[..]

Waar heb je die onzin vandaan, uit het CBS blijkt dat er maar weinig topinkomens meer zouden vertrekken aangezien de meeste toch al weg zijn (die vonden 52% zelfs veel). Topinkomens willen ook wel meer inleveren als ze betere zorg, onderwijs, veiligheid en meer ruimte voor hun bedrijven krijgen.
72% tarief herinvoeren betekend 3.000 miljoen Euro extra per jaar. Overigens vind ik het 72% tarief ook wat te hoog.

Hoe weet het CBS nu hoeveel mensen er zullen vertrekken

Die 50 miljoen komt van de SP die met dat idiote plan kwam aanzetten. Waar haal jij die 3 miljard vandaan?

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_12574265
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Cijfers zijn vrij ruim genomen hoor vraag maar aan SP en GL. Ben geen fan van die partijen trouwens. Maar de verhoging van ziekenfondspremie zorgt al voor minimaal 2% koopkracht verlies bij sociaal minima en 1% bij modaal.

heh. Ik denk niet dat ik blindelings op cijfers van een politieke partij ga vertrouwen. Behalve als ze doorgerekent zijn door het CPB Ik zal kijken of ik wat cijfers ergens kan vinden.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_12574469
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_12574556
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:22 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Die 50 miljoen komt van de SP die met dat idiote plan kwam aanzetten. Waar haal jij die 3 miljard vandaan?

Hoe weet het CBS nu hoeveel de economische groei zou zijn in 2005

Die 3 miljard haal ik van het SP én VVD programma vandaan. 1% = 0.15 miljard.

pi_12574644
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:36 schreef UnderWorld_ het volgende:
http://www.telegraaf.nl/krant/ditjaar/begroting2003/teksten/begroting2003.krant.koopkrachtonderdruk.html

Volgensmij ziet dat er wat beter uit, niet?

Ja, maar daar zijn nog niet de nieuwere loonmatigingen bijgenomen, mogelijke bevriezing van uitkeringen en nóg meer nieuwe bezuinigingen.
pi_12574685
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:44 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Neuh tuurlijk niet. De beste en meest gerespecteerde economen die daar zitten snappen het niet maar gelukkig weet een studentje vanachter zijn computertje wel even te vertellen hoe de economie in elkaar steekt. Ik denk het wel

Zelfs het IMF prees het Kabinet Balkenende voor zijn harde optreden tegen de recessie.

Er zitten helemaal geen economen. Zalm is geen macro economoom maar gewoon een simpel boekhoudertje en Balkenende is een jurist. De meeste economen in Nederland hebben kritiek op het beleid van dit kabinet. En het resultaat is er ook naar. Een krimp van de economie in het tweede kwartaal van 0.9%. Daarmee doen we het het slechtste van alle landen in de westerse wereld zo ongeveer.
pi_12574724
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:22 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Het CBS weet dat niet. Het CPB weet dat wel. Alleen zijn dat slechts modellen en is het maar de vraag of die modellen ook altijd kloppen.
pi_12574916
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:39 schreef pberends het volgende:

[..]

Hoe weet het CBS nu hoeveel de economische groei zou zijn in 2005

Economische groei kunnen ze voorspellen aan de hand van modellen waar ze honderden variabelen in stoppen.

Mensen even opbellen om te vragen of ze zullen verhuizen bij 72% belastingen lijkt mij niet echt een verantwoorde methode.

quote:
Die 3 miljard haal ik van het SP én VVD programma vandaan. 1% = 0.15 miljard.
Waar staat dat dan? Ik kan het namelijk niet vinden.

3 miljard euro lijk mij ook wel erg veel door al het inkomen boven de 225000 euro met 30% extra te belasten.

Hoeveel mensen in Nederland zouden een inkomen boven de 500.000 gulden hebben?

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_12574921
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:46 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Het CBS weet dat niet. Het CPB weet dat wel. Alleen zijn dat slechts modellen en is het maar de vraag of die modellen ook altijd kloppen.

CPB bedoel ik natuurlijk
pi_12574992
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:54 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Economische groei kunnen ze voorspellen aan de hand van modellen waar ze honderden variabelen in stoppen.

Mensen even opbellen om te vragen of ze zullen verhuizen bij 72% belastingen lijkt mij niet echt een verantwoorde methode.
[..]

Waar staat dat dan? Ik kan het namelijk niet vinden.

3 miljard euro lijk mij ook wel erg veel door al het inkomen boven de 225000 euro met 30% extra te belasten.

Hoeveel mensen in Nederland zouden een inkomen boven de 500.000 gulden hebben?

Dat zeg ik denet, zo'n 20.000. Het gaat trouwens om 20% (72-52=20 )

http://www.sp.nl/partij/theorie/program/financielebijlage.stm

http://www.vvd.nl/privatedata/DocUpload/76/Verkiezingsprogramma.pdf

pi_12575124
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:44 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Er zitten helemaal geen economen. Zalm is geen macro economoom maar gewoon een simpel boekhoudertje en Balkenende is een jurist.

Je denkt toch niet dat Zalm persoonlijk alles even uitdenkt. Daar zit vast wel een heel team van ecomomen achter.
quote:
De meeste economen in Nederland hebben kritiek op het beleid van dit kabinet.
Het NRC heeft een tijdje geleden een onderzoekje gehouden onder 41 economen in Nederland waar 9 economen het beleid steunden, 14 niet en 18 hebben niet gereageerd. Als je dan bedenkt dat tegenstemmers altijd wat fanatieker zijn in het reageren vind ik het nog wel meevallen.
quote:
En het resultaat is er ook naar. Een krimp van de economie in het tweede kwartaal van 0.9%. Daarmee doen we het het slechtste van alle landen in de westerse wereld zo ongeveer.
Of dat het resultaat is van het kabinetsbeleid is maar de vraag. Misschien is de hoofdoorzaak wel een slechte economie in Duitsland en Amerika
pi_12575228
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:58 schreef pberends het volgende:

[..]

http://www.sp.nl/partij/theorie/program/financielebijlage.stm

http://www.vvd.nl/privatedata/DocUpload/76/Verkiezingsprogramma.pdf

Die verkiezingsprogramma's kan ik ook nog wel vinden, maar daar staat het dus niet in.

In die van de SP staat slechts dat de verhoging vennootschapsbelasting met ½ procent, herinvoering vermogensbelasting, vervanging vermogensrendementsheffing door vermogenswinstbelasting, volledige garantie hypotheekrenteaftrek tot 225.000 euro, 72%-tarief voor dat deel van het inkomen boven de 225.000 euro als medicijn tegen exorbitante verrijking 5 miljard opleverd

pi_12575346
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:08 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Die verkiezingsprogramma's kan ik ook nog wel vinden, maar daar staat het dus niet in.

In die van de SP staat slechts dat de verhoging vennootschapsbelasting met ½ procent, herinvoering vermogensbelasting, vervanging vermogensrendementsheffing door vermogenswinstbelasting, volledige garantie hypotheekrenteaftrek tot 225.000 euro, 72%-tarief voor dat deel van het inkomen boven de 225.000 euro als medicijn tegen exorbitante verrijking 5 miljard opleverd

Bij VVD 1 van de laatste pagina's. Het is iig véle malen meer dan jouw 50 miljoen gulden Anders zou ik ook tegen lastenverzwaring topinkomens zijn.
pi_12575394
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:04 schreef Tikorev het volgende:

Of dat het resultaat is van het kabinetsbeleid is maar de vraag. Misschien is de hoofdoorzaak wel een slechte economie in Duitsland en Amerika

Nee en dat is het dus niet. Als je kijkt naar de cijfers dan zie je dat met name de consumentenbestedingen en de export het probleem zijn. De investeringen trekken weer aan wat vrij logisch is. De export kan je inderdaad toe schrijven aan de situatie in andere landen en aan het feit dat de loonkosten hier te sterk zijn toegenomen eind jaren 90. Maar de consumentenbestedingen laten een krimp zien van -0,5% en dat was juist de motor die de economie de afgelopen jaren nog enigzins op gang hield.

De daling van de consumentenbestedingen kan je de regering ook direct aanrekenen. Die is voornamelijk het gevolg van domme ondoordachte maatregelen en het aankondigen van bezuinigingen. Het gaat er niet om dat je bezuinigd want daar is niks mis mee. Het gaat er alleen om hoe je bezuinigd. Het gaat erom dat je de koopkracht van mensen niet onnodig aantast en dat je de lasten niet verzwaart.

pi_12575494
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:04 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Je denkt toch niet dat Zalm persoonlijk alles even uitdenkt. Daar zit vast wel een heel team van ecomomen achter.

Een heel team nog wel. Ik zou het niet mooier maken dan het is als ik jou was. Ze hebben bij iedere partij experts op bepaalde gebieden. Maar het schijnt dat de economische experts van het CDA zelfs niet achter het beleid staan. En bij de VVD is het alleen Zalm die het beleid bepaald. De man geldt immers als DE economische expert van de VVD dus waarom zou hij zich laten adviseren zou je zeggen. Het probleem is dat balkenende geen kaas heeft gegeten van economie en Zalm Balkenende dus makkelijk kan inpakken. Zalm is een klassieke boehouder die denkt dat je een bedrijf slechts op een manier gezond kan houden en dat is door de uitgaven zo laag mogelijk te houden.
pi_12575622
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Bij VVD 1 van de laatste pagina's. Het is iig véle malen meer dan jouw 50 miljoen gulden

De VVD heeft het over het verlagen van de belasting voor het hoogste belastingtarief waar de grens momenteel op ¤49.465 ligt.

Daar zijn dus veel meer mensen van dan mensen die meer dan ¤225.000 verdienen. Komt daar ook die 20.000 vandaan?

Bovendien is het niet mijn 50 miljoen, maar heb ik Marijnissen dat bij de vorige verkiezingen in een interview horen zeggen.

pi_12575777
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:14 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Maar de consumentenbestedingen laten een krimp zien van -0,5% en dat was juist de motor die de economie de afgelopen jaren nog enigzins op gang hield.

Volgens mij is dat meer de schuld van de media die elke dag weer de Nederlanders de zwartste doemscenario's voorschotelen.

Welling van de Nederlandse bank zei op radio 1 dat dit sinds 1975 de zesde bezuinigingsgolf is en dat dit tevens de aller lichtste is. Doordat de Nederlanders dit toch als de zwaarste ervaren kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de media hier een grote hand in heeft. Maar wat wil je als de FNV regelmatig zonder ook maar enig weerwoord de NOS als podium mogen gebruiken.

Zo wordt Nederland ook wel in een recessie gepraat...

pi_12575818
quote:
MKB: bezuinigingen schaden werkgelegenheid

Het grootste gevaar voor de werkgelegenheid zijn de bezuinigingen van het kabinet op het gebied van arbeidsmarktbeleid.

Minder werkgelegenheid bij MKB

Loek Hermans
Dat zei voorzitter Loek Hermans van MKB-Nederland woensdag in een toelichting op het rapport 'Vacaturemarkt mkb 2003'.

,,De overheid schiet door in maatregelen'', stelde hij. Daarbij wees hij onder meer op het schrappen van stimuleringsmaatregelen als de fiscale korting SPAK op loonkosten en de invoering van een WW-boete voor het ontslag van ouderen. ,,Het kabinet zou stimulerend in plaats van sanctionerend moeten opereren met de huidige conjunctuur en arbeidsmarktsituatie.''

MKB
De organisatie voor middelgrote en kleine ondernemingen verwacht dit jaar een economische krimp van ,,enkele tienden van procenten''. Daardoor neemt voor het eerst sinds de jaren tachtig het aantal banen bij middelgrote en kleine ondernemingen op jaarbasis af.

In de periode juli 2002 tot en met juni 2003 is de werkgelegenheid met 66.000 voltijd en deeltijd banen afgenomen. MKB-Nederland gaat ervanuit dat het patroon van banenverlies zich het komend jaar ,,onverminderd zal voortzetten''. Volgens een NIPO-onderzoek werkten op 1 juli bijna 2,8 miljoen mensen in het midden- en kleinbedrijf, ofwel 37 procent van de Nederlandse beroepsbevolking.

Verwachtingen
Volgens Hermans is een herstel eerder te verwachten in de tweede helft van volgend jaar dan in de eerste zes maanden van 2004. ,,Er zijn nog maar hele kleine lichtpuntjes te zien in de metaal en industrie. De geluiden uit de branches geven aan dat we de bodem bereikt hebben.''

Het MKB en banenverlies, terwijl de bevolking groeit
pi_12575915
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:23 schreef Tikorev het volgende:

[..]

De VVD heeft het over het verlagen van de belasting voor het hoogste belastingtarief waar de grens momenteel op ¤49.465 ligt.

Daar zijn dus veel meer mensen van dan mensen die meer dan ¤225.000 verdienen. Komt daar ook die 20.000 vandaan?

Bovendien is het niet mijn 50 miljoen, maar heb ik Marijnissen dat bij de vorige verkiezingen in een interview horen zeggen.

Ah mijn fout maar die 50 miljoen is echt onzin, zelfs de SP zou z'n kop dan niet stoten voor dat geld.
Ik zou de SP is mailen hoeveel geld het 72% precies opleverd.
pi_12575957
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:38 schreef pberends het volgende:

[..]

Ah mijn fout maar die 50 miljoen is echt onzin, zelfs de SP zou z'n kop dan niet stoten voor dat geld.
Ik zou de SP is mailen hoeveel geld het 72% precies opleverd.

Dat was ook de opmerking van de interviewer (volgens mij Jeroen Pauw) en toen zei Marijnissen dat het ook maar slechts een maatregel was om het grote graaien tegen te gaan.

Maar kwam daar ook die 20.000 vandaan?

Want als 20.000 mensen die boven de ¤225.000 verdienen 3 miljard euro moeten opleveren betekent dat dat er in Nederland 20.000 mensen moeten wonen die gemiddeld elk ¤1.000.000 verdienen. En dat lijkt mij sterk.

pi_12576006
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:41 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dat was ook de opmerking van de interviewer (volgens mij Jeroen Pauw) en toen zei Marijnissen dat het ook maar slechts een maatregel was om het grote graaien tegen te gaan.

Maar kwam daar ook die 20.000 vandaan?

Want als 20.000 mensen die boven de ¤225.000 verdienen 3 miljard euro moeten opleveren betekent dat dat er in Nederland 20.000 mensen moeten wonen die gemiddeld elk ¤1.000.000 verdienen. En dat lijkt mij sterk.

20.000 x 225.000 zou best kunnen hoor. misschien nog wel meer. maar kep de SP gemailed
pi_12576025
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:46 schreef pberends het volgende:

[..]

20.000 x 225.000 zou best kunnen hoor. misschien nog wel meer. maar kep de SP gemailed

pi_12576592
Er was vanachtend op Radio 1 ook een (D66) econoom die vond dat de aanpak van Zalm compleet verkeerd was. Juist nu moet deoverheid investeren (b.v. in onderwijs) dat houdt de cashflow in Nederland mooi op pijl en zodra de economie weer aantrekt is er geld en ruimte voor verdere herstructurering van b.v. de WAO.

Alleen bezuinigen is gewoon erg dom nu. De overheid moet ook gewoon blijven investeren. Op dit moment is een tekort van een paar procent helemaal niet erg!

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')