Het antwoord is eenvoudig, niet links of rechts maar een generatie: de babyboomers hebben de boel verprutst.
Opgegroeid in de enorm verzuilde jaren vijftig zouden ze alles anders gaan doen: leve het hippie-tijdperk, we hebben idealen, zijn begaan met de wereldvrede het milieu en als er vies werk gedaan moet worden dan halen we daar wel gastarbeiders voor, integreren hoeven ze niet want ze gaan toch terug.
In de jaren zeventig gaan we met z'n allen gezinnetjes stichten en geven we lekker veel geld uit want we hebben nog steeds idealen en niemand moet werken het mag! En de gastarbeiders mogen toch wel blijven want die hebben inmiddels ook gezinnetjes, integreren hoeft natuurlijk nog steeds niet, dat mag (want authoritair willen we niet zijn). Onze kinderen voeden we lekker een stuk vrijer op als onze ouders dat gedaan hebben.
De jaren 80 beginnen erg slecht, de broekriem moet worden aangehaald en de werkloosheid groeit massaal maar daar hebben we wel een oplossing voor wij babyboomers duiken met grote aantallen de WAO in (die regeling is tenslotte tot aan je pensioen en niet voor een paar jaar zoals de WW). Gelukkig gaat het halverwege weer een stuk beter en we ruilen onze idealen in voor een tweede auto en een eigen huis.
In de jaren negentig gaat het pas echt lekker en gaan we aan een riant pensioen werken, geven we onze kinderen een TV een gameboy en lekker veel zakgeld zodat ze vanaf hun vijftiende naar de kroeg kunnen en pappa en mamma na hun drukke werk lekker tijd voor zichzelf hebben. Als het aan het eind van de negentiger jaren echt niet meer op kan spenderen we waar we maar kunnen zonder te kijken of het echt effect heeft en of het wel nodig is.
Dan begint het nieuwe millenium. De babyboomer is (bijna) uitgewerkt en kijkt rond zich en schrikt:
Hij vind het niet zo veilig meer.
De economie gaat achteruit.
Er zijn buitenlanders die het Nederlands niet beheersen.
Er word een moskee in de buurt gebouwd.
De gezondheidszorg wordt te duur.
Zonder na te denken besluit de boomer dat de "oude" politiek het heeft gedaan: achterdeurtjes politiek, de tollerantie. En hij gaat als een kip zonderkop schreeuwen dat de grenzen dicht moeten, dat de agent weer gezag moet krijgen, dat de jeugd maar weer eens normen en waarden aangeleerd moeten worden, terug naar de veilige vijftiger jaren, kortom hij wil met zijn inmiddels verschrompelde armpjes een keer zijn spierballen laten zien.
En ik heb slecht nieuws voor je, boomer, jij moet in ieder geval je bek dicht houden, het is jouw schuld!
quote:Misschien wel ja
Op dinsdag 19 augustus 2003 02:11 schreef dreeske het volgende:
je hebt enigzins wel gelijk
quote:Overdrijven is ook een vak he.
Op dinsdag 19 augustus 2003 01:40 schreef MOVO het volgende:
De tegenstellingen zijn groter dan ooit in dit land (links/rechts, arm/rijk, autochtoon/allochtoon) en er wordt harder geklaagd als ooit te voren.
Er deugd werkelijk niets meer in dit land en we geven elkaar de schuld hiervan, maar wiens schuld is het nu eigenlijk?.
Je klinkt trouwens net als een babyboomer 30/40 jaar geleden. Gedrag van een verwende generatie zullen we maar zeggen.
quote:Inderdaad zwaar overdreven. Grote verschillen tussen arm en rijk??? Links en rechts??? Kijk jij nooit buiten de grenzen van je eigen land ofzo? En verder is het natuurlijk een beetje kort door de bocht om een gehele generatie de schuld te geven. Zelf ben je natuurlijk niet fout
De tegenstellingen zijn groter dan ooit in dit land (links/rechts, arm/rijk, autochtoon/allochtoon) en er wordt harder geklaagd als ooit te voren.
Er deugd werkelijk niets meer in dit land en we geven elkaar de schuld hiervan, maar wiens schuld is het nu eigenlijk?.
Het antwoord is eenvoudig, niet links of rechts maar een generatie: de babyboomers hebben de boel verprutst.
quote:De verschillen zijn idd nog nooit zo groot geweest in Nederland en met het buitenland heb ik niets te maken, wat kan mij het schelen dat het daar nog erger is. De boomers hebben het weldegelijk collectief verprutst, ze zouden alles anders gaan doen en er is niets van terechtgekomen en toen dat besef er eenmaal was hebben ze maar besloten dat alles ongedaan moet worden gemaakt. En ondertussen zitten ze maar te zeiken dat alles kut is. Zelf ben ik niet van mening dat alles slecht gaat, ik kijk vooruit en niet achteruit zoals de boomers. Er waait tijdelijk een domme geest over dit land maar ik ben ervan overtuigd dat de weldenkendheid het binnenkort weer zal overnemen.
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:51 schreef teknomist het volgende:[..]
Inderdaad zwaar overdreven. Grote verschillen tussen arm en rijk??? Links en rechts??? Kijk jij nooit buiten de grenzen van je eigen land ofzo? En verder is het natuurlijk een beetje kort door de bocht om een gehele generatie de schuld te geven. Zelf ben je natuurlijk niet fout
Jullie Babyboomers vergeten dat wij later voor jullie moeten zorgen, dus fock ons nou niet op, want jullie hebben zelf de euthanasie-wet er door heen gesleept.
quote:Zijn de verschillen tussen arm en rijk groter geworden? Het sociale zekerheidssysteem (met de progressieve belastingen) heeft de verschillen juist kleiner gemaakt. En weet je van wie dat systeem een uitvinding is?
De tegenstellingen zijn groter dan ooit in dit land (links/rechts, arm/rijk, autochtoon/allochtoon) en er wordt harder geklaagd als ooit te voren. Er deugd werkelijk niets meer in dit land en we geven elkaar de schuld hiervan, maar wiens schuld is het nu eigenlijk?.
De allochtonen zijn niet door de babyboomers binnengehaald maar door de generatie daarvoor dus dat gaat ook niet op.
quote:Makkelijk om 1 generatie over één kam te scheren terwijl de redenen daarvoor ook al eens dubieus zijn. Een babyboomer die zijn hele leven fabrieksarbeider is geweest kun je natuurlijk niet de schuld geven van het sociaal-economisch beleid van de overheid. Overigens vind ik de hele schuldvraag (valt er uberhaupt iets te verwijten?) een beetje onpasselijk. Er valt namelijk nooit een hoofdschuldige aan te wijzen, daarvoor is de werkelijkheid veel te complex en te diffuus voor. Het is nog gevaarlijk ook om een zondebok aan te wijzen.
quote:Slim toch van ze. Dankzij de ontzuiling hoef ik niet meer naar katholieke school, wordt mij niet meer ingeprent dat protestanten duivelsaanbidders zijn, zat ik op een gemengde school en kan ik ook met mensen omgaan die anders zijn.
Opgegroeid in de enorm verzuilde jaren vijftig zouden ze alles anders gaan doen: leve het hippie-tijdperk, we hebben idealen, zijn begaan met de wereldvrede het milieu en als er vies werk gedaan moet worden dan halen we daar wel gastarbeiders voor, integreren hoeven ze niet want ze gaan toch terug.
quote:De mislukte integratie vind ik ook een fout van het immigratiebeleid, maar of dat een fout is van de babyboomgeneratie: lees bovenstaande. Overigens ben ik blij dat ik niet authoritair maar vrij ben opgevoed.
In de jaren zeventig gaan we met z'n allen gezinnetjes stichten en geven we lekker veel geld uit want we hebben nog steeds idealen en niemand moet werken het mag! En de gastarbeiders mogen toch wel blijven want die hebben inmiddels ook gezinnetjes, integreren hoeft natuurlijk nog steeds niet, dat mag (want authoritair willen we niet zijn). Onze kinderen voeden we lekker een stuk vrijer op als onze ouders dat gedaan hebben.
quote:Dat noemen ze conjunctuur.
De jaren 80 beginnen erg slecht, de broekriem moet worden aangehaald en de werkloosheid groeit massaal maar daar hebben we wel een oplossing voor wij babyboomers duiken met grote aantallen de WAO in (die regeling is tenslotte tot aan je pensioen en niet voor een paar jaar zoals de WW). Gelukkig gaat het halverwege weer een stuk beter en we ruilen onze idealen in voor een tweede auto en een eigen huis.
quote:Mooi toch, dat de babyboomers uiteindelijk toch voor welvaart hebben gezorgd?
In de jaren negentig gaat het pas echt lekker en gaan we aan een riant pensioen werken, geven we onze kinderen een TV een gameboy en lekker veel zakgeld zodat ze vanaf hun vijftiende naar de kroeg kunnen en pappa en mamma na hun drukke werk lekker tijd voor zichzelf hebben. Als het aan het eind van de negentiger jaren echt niet meer op kan spenderen we waar we maar kunnen zonder te kijken of het echt effect heeft en of het wel nodig is.
quote:Dat de economie achteruit gaat is normaal; dat is cyclisch. Buitenlanders die geen Nederlands praten is geen nieuw fenomeen en de bouw van een moskee is toch geen bezwaar?
Dan begint het nieuwe millenium. De babyboomer is (bijna) uitgewerkt en kijkt rond zich en schrikt:Hij vind het niet zo veilig meer.
De economie gaat achteruit.
Er zijn buitenlanders die het Nederlands niet beheersen.
Er word een moskee in de buurt gebouwd.
De gezondheidszorg wordt te duur.
quote:Zij hebben het in ieder geval geprobeerd. Ik ben blij dat ik in Nederland mag leven met een gratis OV, in principe gratis onderwijs, voldoende welvaart. Toch, babyboomers bedankt! En de jeugd. Tsja, die klaagt alleen op Fok!
En ik heb slecht nieuws voor je, boomer, jij moet in ieder geval je bek dicht houden, het is jouw schuld!
De sociale zekerheid werkt volgens de boomer niet meer, een ieder die er gebruik van maakt wordt met argusogen bekeken. Terwijl de boomers massaal misbruik hebben gemaakt van de WAO.
Ook een fabrieksarbeider uit de boomgeneratie kun je de schuld geven van sociaal-economisch beleid van de overheid, ze hebben die overheid zelf gekozen. Ik vind het nogal denigrerend overigens om te stellen dat een eenvoudige arbeider daar natuurlijk niets aan kan doen, wat is het verschil met zijn directeur?
De ontzuiling is inderdaad een prachtig resultaat alleen is de boomer daar nogal dubbel over want hij wil zijn oude normen en waarden zo graag terug.
De mislukte integratie is weldegelijk te wijten aan deze generatie. De gastarbeiders zijn binnengehaald omdat de boomers het werk niet wilden doen. Tevens is het immigratiebeleid weldegelijk bepaald door deze generatie.
De babyboomers hebben voor welvaart gezorgd dat is waar maar wat hebben ze er mee gedaan? Zij zijn degenen die uitzonderlijk kort hoeven te werken, zij zullen de laatsten zijn die van een AOW kunnen genieten en voor de rest is er weinig resultaat behaald. Ik heb hier overigens niet zoveel problemen mee maar ik vind dat de boomers vanuit zo'n bevoorrechte positie niet mogen klagen.
Ik vind de bouw van een moskee geen bezwaar (als ze maar genoeg pakeerruimte hebben) maar als de plannen er liggen om het in een wijk te bouwen waar een boel boomers een koopwoning hebben dan is de wereld te klein.
Mijn punt is juist dat de boomers het hardst zeuren en roepen dat het vroeger beter was maar ondertussen zijn zij de generatie die het allerbeste voor elkaar hebben, dat gaat ons niet lukken. Bovendien zijn ze blind voor het feit dat de problemen die ze zien door hun generatie zijn veroorzaakt.
quote:Okee, ik geef toe. De babyboomers valt er i..i.g. inconsistentie te verwijten. Als is het natuurlijk geen eenvormige groep met dezelfde intenties, verwachtingen, opinies et cetera.
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:56 schreef MOVO het volgende:
Tja de grap is nu net dat de boomers over alles klagen waar jij zo blij mee bent. Ik heb geen probleem met al deze zogenaamde problemen maar zij wel:De sociale zekerheid werkt volgens de boomer niet meer, een ieder die er gebruik van maakt wordt met argusogen bekeken. Terwijl de boomers massaal misbruik hebben gemaakt van de WAO.
Ook een fabrieksarbeider uit de boomgeneratie kun je de schuld geven van sociaal-economisch beleid van de overheid, ze hebben die overheid zelf gekozen. Ik vind het nogal denigrerend overigens om te stellen dat een eenvoudige arbeider daar natuurlijk niets aan kan doen, wat is het verschil met zijn directeur?
De ontzuiling is inderdaad een prachtig resultaat alleen is de boomer daar nogal dubbel over want hij wil zijn oude normen en waarden zo graag terug.
De mislukte integratie is weldegelijk te wijten aan deze generatie. De gastarbeiders zijn binnengehaald omdat de boomers het werk niet wilden doen. Tevens is het immigratiebeleid weldegelijk bepaald door deze generatie.
De babyboomers hebben voor welvaart gezorgd dat is waar maar wat hebben ze er mee gedaan? Zij zijn degenen die uitzonderlijk kort hoeven te werken, zij zullen de laatsten zijn die van een AOW kunnen genieten en voor de rest is er weinig resultaat behaald. Ik heb hier overigens niet zoveel problemen mee maar ik vind dat de boomers vanuit zo'n bevoorrechte positie niet mogen klagen.
Ik vind de bouw van een moskee geen bezwaar (als ze maar genoeg pakeerruimte hebben) maar als de plannen er liggen om het in een wijk te bouwen waar een boel boomers een koopwoning hebben dan is de wereld te klein.
Mijn punt is juist dat de boomers het hardst zeuren en roepen dat het vroeger beter was maar ondertussen zijn zij de generatie die het allerbeste voor elkaar hebben, dat gaat ons niet lukken. Bovendien zijn ze blind voor het feit dat de problemen die ze zien door hun generatie zijn veroorzaakt.
Grote gezinnen zijn een ramp voor een ontwikkeld land als het onze.
2-3 kinderen moet zat op zijn.
quote:Niet echt, die babyboom kwam na de oorlog. Dat gebeurt rustig weer als we hier weer een oorlog meemaken.
Op dinsdag 19 augustus 2003 21:01 schreef Refragmental het volgende:
IK pleit dan ook voor de afschaffing/inperking van de kinderbijslag.
Op die manier is de kans op een toekomstige babyboom veel kleiner aangezien men GEEN geld meer krijgt voor het fokken als konijnen.
quote:Want ?
Grote gezinnen zijn een ramp voor een ontwikkeld land als het onze.
quote:2 Kinderen is voldoende, liever 1, zodat je vanzelf een kleinere bevolking krijgt en dus van de overbevolking af komt.
2-3 kinderen moet zat op zijn.
quote:nou ja, een maximum leeftijd van 65 jaar lijkt me meer effect hebben, te weinig kinderen nu moeten wel zorgen voor de uit de pan reizende vergrijzing van de offspring van de boomers
Op woensdag 20 augustus 2003 14:33 schreef Strijder het volgende:[..]
Niet echt, die babyboom kwam na de oorlog. Dat gebeurt rustig weer als we hier weer een oorlog meemaken.
[..]Want ?
[..]2 Kinderen is voldoende, liever 1, zodat je vanzelf een kleinere bevolking krijgt en dus van de overbevolking af komt.
quote:Dat kan, maar die babyboom was ook deels gestimuleerd door de invoering van de kinderbijslag.
Op woensdag 20 augustus 2003 14:33 schreef Strijder het volgende:[..]
Niet echt, die babyboom kwam na de oorlog. Dat gebeurt rustig weer als we hier weer een oorlog meemaken.
quote:Grote gezinnen staan voor veel jongeren, deze jongeren worden allemaal oud en bejaard, resultaat is vergrijzing.
[..]Want ?
quote:Met 1 kind creer je dus ook weer vergrijzing.
[..]2 Kinderen is voldoende, liever 1, zodat je vanzelf een kleinere bevolking krijgt en dus van de overbevolking af komt.
quote:Het grote voorbeeld van grote gezinnen zijn natuurlijk de Christelijke gezinnen ( zowel Rooms-Katholiek als Protestants ).
Op woensdag 20 augustus 2003 19:38 schreef Refragmental het volgende:
[..]Grote gezinnen staan voor veel jongeren, deze jongeren worden allemaal oud en bejaard, resultaat is vergrijzing.
Tevens kan het onderwijs deze constante groeiende toestroom van kinderen niet aan. In de zorg zal het er ook niet veel beter aan toe gaan.
[..]
quote:Klopt deels.
Met 1 kind creer je dus ook weer vergrijzing.
Met 2 kinderen heb je een stabiele basis waarin vergrijzing niet of nauwelijks in voorkomt.
Het bevolkingsaantal blijft gelijk, de toestroom nieuwe kinderen in het onderwijs blijft ook gelijk. En in de zorg is het precies hetzelfde.
Dat gaat over de door jouw beschreven problematiek.
De Babyboomers hebben op dit moment zo'n 70% van de Nederlandse politieke posten in handen.
Dat is niet normaal.
Gelukkig komt langzaam maar zeker de generatie geboren eind jaren 70 aan de macht!
quote:Nee dat ga ik niet lezen Dhr Fortuyn is een babyboomer pur sang.
Op woensdag 20 augustus 2003 22:16 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Je moet het boek "Babyboomers" van Pim Fortuyn maar eens lezen...Dat gaat over de door jouw beschreven problematiek.
De Babyboomers hebben op dit moment zo'n 70% van de Nederlandse politieke posten in handen.
Dat is niet normaal.
Gelukkig komt langzaam maar zeker de generatie geboren eind jaren 70 aan de macht!
Dit is werkelijk een super-standaard verhaal. Natuurlijk heb je gelijk maar het is wel een beetje simpel scoren. Schot-voor-open-doel-verhaal dus. Dat de meeste reageren met wat een goed verhaal heeft te maken met 2 dingen.
1 - zij hebben liggen pitten bij geschiedenis
2 - zij moeten het nog krijgen (oftewel erg jong)
Wat mij verder erg verbaast is dat je niet ingaat waar deze babyboom vandaan kwam. Oftewel waarom is het ontstaan, met welke gedachte gingen onze opa`s en oma`s massaal aan de FOK! (lees leg)
Ik geef mensen zoals jij de schuld. Klagen, klagen en nog eens klagen. En als dat niet helpt gewoon de ander de schuld geven. Want tjongejonge wat hebben wij het toch slecht met zn alle!
quote:Poepoe nounou
Op donderdag 21 augustus 2003 04:08 schreef Speed1971 het volgende:
Poepoe nounou.Dit is werkelijk een super-standaard verhaal. Natuurlijk heb je gelijk maar het is wel een beetje simpel scoren. Schot-voor-open-doel-verhaal dus. Dat de meeste reageren met wat een goed verhaal heeft te maken met 2 dingen.
2 - zij moeten het nog krijgen (oftewel erg jong)Wat mij verder erg verbaast is dat je niet ingaat waar deze babyboom vandaan kwam. Oftewel waarom is het ontstaan, met welke gedachte gingen onze opa`s en oma`s massaal aan de FOK! (lees leg)
Ik geef mensen zoals jij de schuld. Klagen, klagen en nog eens klagen. En als dat niet helpt gewoon de ander de schuld geven. Want tjongejonge wat hebben wij het toch slecht met zn alle!
1 - Je hebt liggen slapen bij begrijpend lezen.
2 - Je moet het nog krijgen.
De babyboomers klagen doorgaans, herkennen hun land niet meer. Ik zie de toestand niet donker in, maar ik vind dat de boomers helemaal niet mogen klagen, zeker niet omdat ze de zogenaamde problemen zelf veroorzaakt hebben.
Waarom is de babyboom ontstaan?
Hoe kunnen wij het beste omgaan met het babyboomprobleem?
Wat hebben de babyboomers wel goed gedaan?
Allemaal vragen die zeer relevant zijn als je over deze materie gaat discussiëren. Maar nee hoor het is gewoon een heel inhoudsloos stuk wat ook nog eens erg kort door de bocht is.
Wel vervelend voor je dat jij je er zo aan ergert....
.....je bent zeker net na de babyboom geboren zodat je alle voordeeltjes net misloopt.
quote:Dit is geen wat waar en hoe spreekbeurt over het onderwerp de babyboomers. Het gaat hier niet over het babyboom probleem alszodanig, het gaat over de wolk van negativiteit die vanuit die generatie aan het opstijgen is, die mijns inziens onterecht is en ware dat niet zo dan hebben ze de boel zelf verziekt.
Op donderdag 21 augustus 2003 05:42 schreef Speed1971 het volgende:
Neemt niet weg dat het een standaard verhaal blijft. Ook kom je met niet 1 oplossing.Waarom is de babyboom ontstaan?
Hoe kunnen wij het beste omgaan met het babyboomprobleem?
Wat hebben de babyboomers wel goed gedaan?Allemaal vragen die zeer relevant zijn als je over deze materie gaat discussiëren. Maar nee hoor het is gewoon een heel inhoudsloos stuk wat ook nog eens erg kort door de bocht is.
Wel vervelend voor je dat jij je er zo aan ergert.........je bent zeker net na de babyboom geboren zodat je alle voordeeltjes net misloopt.
Het valt onder dezelfde categorie als dat de allochtonen het gedaan zouden hebben.
Ook de passage dat er werkelijk niets deugt in dit land, om je ziek te lachen!
Je geeft ook nog eens aan dat jij niet iemand bent die achterom kijkt maar juist vooruit kijkt. Het enige wat je in dit stuk doet is terugblikken.
Nogmaals, ik ga van de boomers uit, de laatste jaren hoor ik ze alleen nog maar klagen en zeggen dat er niets meer deugd, vroeger was alles beter, en ze wijzen met de beschuldigende vinger naar paars, de mislukte immigratie, de verdwenen normen en waarden etc.
Ik ben het niet met ze eens maar als ik er in mee zou gaan en ga kijken naar hun klachten en hoe die dan ontstaan zijn (terugkijkend in de tijd) dan kan ik alleen maar concluderen dat ze die zogenaamde problemen zelf veroorzaakt hebben. Vooruitkijkend denk ik dat die wolk van negativiteit wel weer een keer zal overdrijven als de boomers zich lekker met de kleinkinderen gaan spelen en erachter komen dat het allemaal wel meevalt.
quote:Nou dat is toch wel een heel stevig argument!
Op donderdag 21 augustus 2003 06:23 schreef Speed1971 het volgende:
*zucht*1 woord
generalisatie
3 woorden
terug naar VBL
neem me niet kwalijk meneer
dag meneer
je bent trouwens lekker makkelijk op de kast te krijgen
quote:Ik heb zeker wel op zitten letten. Demografie he!!!!! en geen geschiedenis.
Op donderdag 21 augustus 2003 04:08 schreef Speed1971 het volgende:
Poepoe nounou.Dit is werkelijk een super-standaard verhaal. Natuurlijk heb je gelijk maar het is wel een beetje simpel scoren. Schot-voor-open-doel-verhaal dus. Dat de meeste reageren met wat een goed verhaal heeft te maken met 2 dingen.
2 - zij moeten het nog krijgen (oftewel erg jong)Wat mij verder erg verbaast is dat je niet ingaat waar deze babyboom vandaan kwam. Oftewel waarom is het ontstaan, met welke gedachte gingen onze opa`s en oma`s massaal aan de FOK! (lees leg)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |