abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12200515
quote:
'Nederland lagelonenland, geen kenniseconomie'

UTRECHT - Nederland afficheert zich als een lagelonenland en niet als een trendsettende kenniseconomie. Dat zegt CAO-coördinator Rienk van Splunder van de vakcentrale CNV in een interview met het ANP. Het kabinet en werkgevers focussen zich volgens hem teveel op één punt: loonmatiging.
Het kabinet, de vakbeweging en werkgevers hebben begin deze maand weliswaar afgesproken dat ze de komende tijd gaan bekijken hoe de productiviteit van het bedrijfsleven kan verbeteren door het stimuleren van innovatie en scholing. Maar volgens Van Splunder is dat onvoldoende. "Nu de werkloosheid in Nederland sneller stijgt dan in de ons omringende landen, lijkt loonkostenmatiging weer het enige antwoord te zijn van kabinet en werkgevers."

De CAO-coördinator wil aan de hand van zijn discussienota 'Innovatie op tafel' met de elf CNV-bonden bespreken hoe tijdens de CAO-onderhandelingen volgend jaar de aandacht verlegd kan worden van lonen naar productiviteitverbetering. "Wij vragen onszelf af wat wij als vakbeweging kunnen doen om de Nederlandse economie meer innoverend te maken. Dat is eigenlijk niet veel. Wij kunnen alleen wat doen aan de CAO-tafel."

Het is volgens Van Splunder vooral het bedrijfsleven zelf dat moet investeren en het kabinet dat met beleid, vooral op het gebied van onderwijs, kan ondersteunen. Ook moet de overheid volgens hem haast maken met de oprichting van een zogeheten innovatieplatform, dat meer vernieuwing in de productie van het bedrijfsleven moet stimuleren.

Loonmatiging was volgens Van Splunder in de jaren tachtig nog een adequate manier om de economische tegenwind het hoofd te bieden. "Begin jaren negentig werkte het ook nog in combinatie met flexibilisering van de arbeid. De structuur van onze economie is echter nu behoorlijk anders", stelt hij.

Volgens de CAO-coördinator is de Nederlandse economie meer afhankelijk van de wereldhandel geworden. Een groot deel van de oude productie-industrie is de afgelopen twintig jaar naar het buitenland verdwenen. "Dan kan je wel blijven proberen de lonen te matigen, maar andere landen doen dat ook en er zijn altijd landen die dat beter kunnen dan wij." Hij wijst onder meer op de voormalige Oost-Europese landen die volgend jaar toetreden tot de Europese Unie.

"Het Nederlandse bedrijfsleven wordt alleen concurrerender door het maken van nieuwe producten en het verbeteren van productie- en werkprocessen. We moeten slimmer gaan werken, niet zozeer goedkoper. Door betere productieprocessen stijgt bovendien de arbeidsproductiviteit en worden de loonkosten per saldo ook lager", verklaart Van Splunder.

Hij hekelt ook de roep van werkgeversorganisatie VNO-NCW om de gemiddelde werkweek te verhogen naar veertig uur. "Naast dat we vooral slimmer moeten gaan werken, moet dat ook gezonder. De arbeidsproductiviteit stijgt ook als werknemers minder ziek zijn en daardoor meer kunnen doorwerken."

De CAO-coördinator van het CNV is wel voor meer flexibele werktijden. "Voor zowel werkgevers als werknemers. Zij moeten in onderling overleg de werktijden over de dag, de week of zelfs het jaar kunnen afstemmen op de omstandigheden. Werknemers moeten meer mogelijkheden krijgen om arbeid met zorg en scholing te combineren. Werkgevers moeten ook met arbeidstijden kunnen spelen op de momenten dat er meer werk te doen is of juist als het rustig is."

Tijdens de CAO-onderhandelingen volgend jaar wil Van Splunder ook inzetten op meer flexibele werktijden. Verder moet volgens de CAO-coördinator in de onderhandelingen meer de nadruk komen te liggen om te investeren in kennis van werknemers. "Nu domineert de loonvraag nog teveel het CAO-overleg."

Bron

Wordt het niet eens tijd dat het kabinet het nut van de kenniseconomie inziet? In het vorige regeerakkoord van 2002 stond het woord innovatie geeneens, dit terwijl in Finland hier al sinds 1985 aan gewerkt wordt.

pi_12200851
quote:
Dat zegt CAO-coördinator Rienk van Splunder van de vakcentrale CNV in een interview met het ANP.
Dit is dus een subjectief interview, en in het hele artikel komt geen onderzoek voor dus ik geloof eigenlijk niet zoveel van sommige punten.
quote:
De CAO-coördinator van het CNV is wel voor meer flexibele werktijden.
Je kan beter de werkweek vergroten zoals de werkgevers willen, daardoor maak je ook extra banen.
  zondag 3 augustus 2003 @ 19:34:41 #3
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_12200881
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 19:32 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Dit is dus een subjectief interview,

Hallo. Elk interview is subjectief omdat het te allen tijde de mening/ opvatting van de geïnterviewde weergeeft. Daarom staat de titel van het artikel ook tussen aanhalingstekens, ten teken dat het een mening is, geen feit.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 3 augustus 2003 @ 19:35:36 #4
59650 ayumi
Legologie...
pi_12200899
Ik weet niet hoor, maar bij lagelonenlanden denk ik eerder aan landen aan in Afrika en Azie!

Dit bericht is weer typisch een voorbeeld van het eeuwige gezeur en geklaag van Nederlanders. Een trend die de laatste jaren steeds meer voorkomt.

Ik vind dat we er trots kunnen zijn op hoe een klein land als Nederland zich tegenwoordig internationaal handhaaft!

...dat is de kunst van je [b]BEK HOUWE...[/b]
pi_12200917
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 19:34 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Hallo. Elk interview is subjectief omdat het te allen tijde de mening/ opvatting van de geïnterviewde weergeeft. Daarom staat de titel van het artikel ook tussen aanhalingstekens, ten teken dat het een mening is, geen feit.

Hoi. Yep, interviews zijn meningen, maar waarom mag ik dat niet nog een keer benadrukken?
En heb je me gemist in POL? =)
  zondag 3 augustus 2003 @ 19:38:24 #6
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_12200942
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 19:37 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Hoi. Yep, interviews zijn meningen, maar waarom mag ik dat niet nog een keer benadrukken?

Hier zou ik antwoord op kunnen geven, maar de daaruitvoortvloeiende discussie zou uitermate off-topic gaan, dus dat doe ik maar niet.
quote:
En heb je me gemist in POL? =)
Was je weg dan? Goh, vandaar dat het overall niveau van de topics ineens zo omhoog ging
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_12200950
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 19:35 schreef ayumi het volgende:
Ik vind dat we er trots kunnen zijn op hoe een klein land als Nederland zich tegenwoordig internationaal handhaaft!
We zijn al honderden jaren internationaal bezig, je weet toch dat we het enige land waren dat met Japan mocht onderhandelen. En je kent toch de tradewars en hoe groot Nederland was in de gouden eeuw?
pi_12200993
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 19:38 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Hier zou ik antwoord op kunnen geven, maar de daaruitvoortvloeiende discussie zou uitermate off-topic gaan, dus dat doe ik maar niet.

Ik stop nu ook wel met offtopic gebabbel, dit kan een mooi topic worden. =)
  zondag 3 augustus 2003 @ 19:43:39 #9
59650 ayumi
Legologie...
pi_12201042
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 19:38 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

We zijn al honderden jaren internationaal bezig, je weet toch dat we het enige land waren dat met Japan mocht onderhandelen. En je kent toch de tradewars en hoe groot Nederland was in de gouden eeuw?

Ja dat bedoel ik ook, een geschiedenis om trots op te zijn. Maar die tijden zullen nooit meer komen waarschijnlijk
Uitbreiding van de Nederlandse Staat zelf (dus zonder EU) zal nooit meer voorkomen denk ik, dus we moeten het doen met het territorium dat we nu hebben. En daar zijn we uitstekend mee bezig!
...dat is de kunst van je [b]BEK HOUWE...[/b]
  zondag 3 augustus 2003 @ 19:53:12 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_12201243
Ach ik weet niet, enerzijds verdien je niet veel in Nederland vergeleken met Engeland en Duitsland (ik spreek over mezelf, niet algemeen)
Anderzijds, Finland, dat is eigenlijk alleen maar Nokia
Nederland is de weg kwijt geraakt tijdens het tweede paarse kabinet.
Na 1 jaar was het regeer accoord al gehaald en de werkeloosheid weg en toen had niemand meer zin door te zetten en de rest van de problemen op te lossen.

Begroting moet sluiten, en dat is het belangrijkste, staatsschuld opbouwen is belasting heffen op de toekomst.

Nederlanders zijn verder wijs op de cent maar dom op de euro. Kennis economie is een erg 90er jaren begrip, een internethype verhaal. Het gaat er om dat je producten en diensten beter kan leveren dan je concurenten, en dat je in staat bent te verkopen en leveren.

Voor de rest een matige hoeveelheid belastingen en VEILIGHEID!

er is dus zat te doen voor de jongens en meisjes in den haag

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_12201465
Het allersneuste is dit nog :

Minister van Economische Zaken: Brinkhorst
Minister van Onderwijs: van der Hoeven

dás echt een stimulans voor de kenniseconomie

zondag 3 augustus 2003 @ 21:28:16 #12
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12202996
Kenniseconomie, kenniseconomie....

... allemaal leuk en aardig, maar we mogen ook niet de mensen vergeten die voornamelijk met hun handen werken.

Werknemers in de massa-productie, de ambacht en de techniek leveren ook een grote bijdrage aan onze samenleving en niet te vergeten de staatskas.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook typerend dat mensen over het algemeen en politici in het bijzonder vrijwel altijd zo denigrerend spreken over eerder genoemde beroepssectoren, in termen van "de onderklasse" of "onderkant van de arbeidsmarkt, maar dan wel altijd weer met lof praten over "DE kenniseconomie".

Een goede loodgieter is mi. altijd onmisbaar, kijk alleen al naar de tarieven in deze branch.

Maar wat is deze kenniseconomie nou concreet.
Er wordt zoveel hierover gesproken, maar weet iedereen wel wat het nou inhoudt?
Voor mij is het een vaag begrip over mensen die eigenlijk alleen hun hoofd gebruiken en kennis op papier zetten om het door anderen vervolgens te laten implementeren.

Dus wat betekent de "kenniseconomie" nou voor jullie?

Alles is één
pi_12203571
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 21:28 schreef dr.Tesla het volgende:
Kenniseconomie, kenniseconomie....

... allemaal leuk en aardig, maar we mogen ook niet de mensen vergeten die voornamelijk met hun handen werken.

Werknemers in de massa-productie, de ambacht en de techniek leveren ook een grote bijdrage aan onze samenleving en niet te vergeten de staatskas.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook typerend dat mensen over het algemeen en politici in het bijzonder vrijwel altijd zo denigrerend spreken over eerder genoemde beroepssectoren, in termen van "de onderklasse" of "onderkant van de arbeidsmarkt, maar dan wel altijd weer met lof praten over "DE kenniseconomie".

Een goede loodgieter is mi. altijd onmisbaar, kijk alleen al naar de tarieven in deze branch.

Maar wat is deze kenniseconomie nou concreet.
Er wordt zoveel hierover gesproken, maar weet iedereen wel wat het nou inhoudt?
Voor mij is het een vaag begrip over mensen die eigenlijk alleen hun hoofd gebruiken en kennis op papier zetten om het door anderen vervolgens te laten implementeren.

Dus wat betekent de "kenniseconomie" nou voor jullie?

ken·nis·eco·no·mie (de ~ (v.))
1 economie waarin de productiefactoren arbeid en kapitaal sterk gericht zijn op de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie

Kenniseconomie en innovatie zijn voor belang in alle bedrijfstakken. Het is niet zo dat de NL-economie bij een betere kenniseconomie hoeft te veranderen qua sectoren.

pi_12203715
Nederland is als kennisland inderdaad op z'n retour.
Het meeste innovatieve werk verplaatst zich naar Azie.
Daar zijn mensen vaak beter opgeleid (meer beta studies)
pi_12203896
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 21:56 schreef Aernout het volgende:
Nederland is als kennisland inderdaad op z'n retour.
Het meeste innovatieve werk verplaatst zich naar Azie.
Daar zijn mensen vaak beter opgeleid (meer beta studies)
Ja en daarom worden wij een incompetent land.
Voor industrie zijn de lonen te hoog. En voor het ontwikkelen van dingen is het opleidingsniveau te laat en er zijn te weinig innovatie impulsen.
Werkeloosleid zal zo alsmaar stijgen, lonenmatiging wordt standaard, en dat is fataal met de opkomende vergrijzing. Verpaupering zal toeslaan en de staatsschuld kan niet worden afgelost.
  zondag 3 augustus 2003 @ 22:10:35 #16
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12204068
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 21:51 schreef pberends het volgende:

[..]

ken·nis·eco·no·mie (de ~ (v.))
1 economie waarin de productiefactoren arbeid en kapitaal sterk gericht zijn op de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie

Kenniseconomie en innovatie zijn voor belang in alle bedrijfstakken. Het is niet zo dat de NL-economie bij een betere kenniseconomie hoeft te veranderen qua sectoren.

Dat icoontje had je ook achterwege kunnen laten...

In mijn woordenboek staat het niet, terwijl íe nog niet zo oud is.

Het was gewoon een oprechte vraag van mijn kant in een tijd waarin je iedereen hoort praten over een kenniseconomie maar waar het lijkt alsof niemand hier echt een definitie van heeft.

Alles is één
pi_12204200
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:10 schreef dr.Tesla het volgende:

[..]

Dat icoontje had je ook achterwege kunnen laten...

In mijn woordenboek staat het niet, terwijl íe nog niet zo oud is.

Het was gewoon een oprechte vraag van mijn kant in een tijd waarin je iedereen hoort praten over een kenniseconomie maar waar het lijkt alsof niemand hier echt een definitie van heeft.

Maar als ik zeg : "goed onderwijs is dé basis voor een goede economie"
ben je het dan hier mee eens?

zondag 3 augustus 2003 @ 22:20:28 #18
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12204327
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:14 schreef pberends het volgende:

[..]

Maar als ik zeg : "goed onderwijs is dé basis voor een goede economie"
ben je het dan hier mee eens?

Hoe kan ik het hier nu met je oneens zijn?
Voor de duidelijkheid, ik deel dus je mening dat goed onderwijs nodig is voor een goede economie.

Goed onderwijs is overigens niet alleen goed voor de economie, maar ook voor samenleving in het algemeen.

[Dit bericht is gewijzigd door dr.Tesla op 03-08-2003 22:22]

Alles is één
pi_12204369
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:20 schreef dr.Tesla het volgende:

[..]

Hoe kan ik het hier nu met je oneens zijn?

Goed onderwijs is niet alleen goed voor de economie, maar ook voor samenleving in het algemeen.

Dus je bent ook voor een kenniseconomie
  zondag 3 augustus 2003 @ 22:23:56 #20
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12204405
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:22 schreef pberends het volgende:

[..]

Dus je bent ook voor een kenniseconomie

Als je dat als definitie van een kenniseconomie hanteert, ja.
Alles is één
pi_12204438
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:23 schreef dr.Tesla het volgende:

[..]

Als je dat als definitie van een kenniseconomie hanteert, ja.

60% onderwijs 20% ICT 20% innovatie

zoiets

zondag 3 augustus 2003 @ 22:27:07 #22
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12204464
Politici gebruiken het woord "kenniseconomie" erg vaak , maar vertellen er dan niet bij wat ze er nou concreet mee willen of hoe ze het in beleid willen terugzien.

Dus ik wordt langzamerhand "kenniseconomie"-moe....

Alles is één
pi_12204559
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:27 schreef dr.Tesla het volgende:
Politici gebruiken het woord "kenniseconomie" erg vaak , maar vertellen er dan niet bij wat ze er nou concreet mee willen of hoe ze het in beleid willen terugzien.

Dus ik wordt langzamerhand "kenniseconomie"-moe....

Ja, dat ben ik het met je eens, NL-politici zijn goed in woorden, maar in daden, zoals duidelijk beleid en het terug zien in financiën zijn ze inderdaad waardeloos. Vandaar ook het pleidooi van CNV.
  zondag 3 augustus 2003 @ 22:33:01 #24
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12204597
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:25 schreef pberends het volgende:

[..]

60% onderwijs 20% ICT 20% innovatie

zoiets

Wat betreft de economie, en de markt specifiek, dient de politiek gewoon een omgeving te creeeren waarin ook R&D en de ontwikkeling van werknemers binnen bedrijven zich goed kan ontwikkelen, en niet meer dan dat.

[Dit bericht is gewijzigd door dr.Tesla op 03-08-2003 22:40]

Alles is één
pi_12204663
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:33 schreef dr.Tesla het volgende:

[..]

Wat betreft de economie, en de markt specifiek, dient de politiek gewoon een omgeving te creeeren waarin ook R&D en de ontwikkeling van werknemers binnen bedrijven zich goed kan ontwikkelen.

Ah dus je wilt dat Nederland een goede kenniseconomie wordt, alleen je wordt zo moe van politici die liegen over hun kenniseconomie-ambities
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')