abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7190800
quote:
Afsplitsing dreigt bij raadsfractie van Leefbaar Rotterdam

ROTTERDAM, 7 DEC. In de gemeenteraadsfractie van Leefbaar Rotterdam zijn de spanningen zo hoog opgelopen dat een aantal leden aan "opsplitsing" of zelfs aan "afsplitsing" zegt te denken. Daarmee zou het voortbestaan van het college van burgemeester en wethouders in Rotterdam in gevaar kunnen komen.

De verschillen in inzicht spitsen zich toe op het buitenlandersvraagstuk. Een aantal fractieleden, onder wie Michiel Smit en Victor Reyckersz, liggen onder vuur wegens hun extreemrechtse sympathieën. Smit, die in oktober een spreekverbod kreeg opgelegd wegens zijn contacten met het neonazistische Stormfront, zegt dat hij "het wel gehad heeft met zo'n grote fractie, zestien mensen met zestien verschillende aanpakken. Vier of vijf man, dat is veel effectiever". Reyckersz geeft zichzelf de tijd tot Kerstmis: "Als er dan nog niets veranderd is moet het maar gebeuren, want zoals het nu gaat wordt het niks."

De fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam, Ronald Sörensen, erkent de grootste moeite te hebben om zijn fractie, "een bijeengeharkt stelletje kippen in een hok", bij elkaar te houden. Het uiteenvallen van de fractie zou hij als "een enorme nederlaag" beschouwen.

Leefbaar Rotterdam haalde bij de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar onder leiding van Pim Fortuyn 17 van de 45 zetels en werd daarmee de grootste partij. Na bemiddeling van informateur Van Schendelen vormde LR met VVD en CDA het college. De coalitie heeft in de raad een meerderheid van drie zetels. Een scheuring in de LR-fractie brengt die meerderheid in gevaar.

Een groot deel van de fractie heeft problemen met de ultrarechtse denkbeelden van ten minste vier fractieleden. Volgens Joanna Brand "zet dat rechtse gedoe de hele fractie op het spel". Marcel van Gent zegt dat hij "vandaag nog opstapt als we extreemrechtse ideeën gaan aanhangen". En volgens Harry Maronier, ook actief binnen de landelijke Lijst Pim Fortuyn, is "ons probleem de fractieleden die ook binnen de Centrumdemocraten kunnen zitten".

"Wat mij betreft", zegt fractielid Harry Borst, "mag Michiel Smit en mogen alle andere fractieleden die tegen de buitenlanders zijn vandaag nog uit de fractie vertrekken. Kan me niet schelen als we daardoor de meerderheid verliezen. Ik heb helemaal niks met racisme."

bron: http://www.nrc.nl/

Niet zo vreemd natuurlijk, ook Leefbaar Rotterdam werd (net als de LPF) in korte tijd bijeen geharkt en ook Leefbaar Rotterdam kreeg veel meer zetels dan ze aan konden. Het blijkt eens te meer dat je een politieke partij niet 'even' opricht, ook niet op lokaal niveau.

Persoonlijk kan ik overigens nog wel respect opbrengen voor iemand als Sörensen, hij is iemand met het hart op de juiste plek, niet gericht op persoonlijk gewin of aanzien, maar oprecht aan het werk voor de stad waar hij in de gemeenteraad zit. Maar figuren als Michiel Smit en kornuiten moeten ze zo snel mogelijk zien te lozen bij LR, ook als ze dat een meerderheid kost.

pi_7190809
dank u voor dit fantastische nieuws. alles gerelateerd aan dat zootje mag er wat mij betreft uit, en dat is niet alleen LPF
pi_7190915
Het zou niet goed zijn als het college in Rotterdam valt. LR zelf interesseert me niet zo maar er zitten redelijk capabele mensen bij. Ze hebben alleen de fout gemaakt niet goed te screenen. Of ze vinden die extremistische types aanvankelijk niet zo verkeerd. Want als je anderhalve minuut besteedt aan het screenen van een type als Michiel Smit dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Het zou me niet verbazen als hij een persoonlijk contact van Fortuyn was.

Maar Sorensen en zijn clubje doen het wel redelijk en zijn tenminste aan het werk en niet alleen aan het schreeuwen. Dus laat ze desnoods met een kleinere fractie, een kans krijgen.

pi_7194543
De politiek correcte neuzelaars willen dus af van Michiel? Mooi, dan kan michiel met een aantal goede mensen een eigen afdeling van bijv. conservatieven.nl opzetten. Michiel heeft goede ideeën die door de media zoveel mogelijk verborgen wordt gehouden (liever zend men een stukje uit waar flink in geknipt is om Michiel in diskrediet te brengen).

GO MICHIEL!

http://www.polinco.net/forum/ Forum voor mensen die denken!
pi_7194616
Ik dacht dat LR het nog wel aardig deed. Zonde dat proleten als Michiel Smit het dan weer verpesten. Zo zie je maar weer dat je je gewoon niet in moet laten met dat soort tuig, laat die maar lekker in de marge verblijven.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_7194646
die smit verdenk ik er ook van om zijn tong in allerlei vreemde gaten te stoppen. Zo praat hij althans wel...

maar goed... ik denk niet dat Rotterdam hier beter van wordt... dit gezeik kost namelijk ook geld.

pi_7194735
Ja heel verrassend nieuws, bedankt voor het posten.
pi_7194754
Volgens het artikel in NRC heeft LR in eerste instantie gewoon allerlei Rotterdamse vrijwilligers van Leefbaar Nederland aangeschreven voor een plaatsje op de lijst, niemand verwachtte toch dat die partij in een keer zo groot zou worden. Dat wreekt zich nu wel hard, er blijken toch een aantal rotte appels tussen te zitten. Bovendien heeft de CDA-VVD-LR coalitie maar een krappe meerderheid, zodra er een afsplitsing plaatsvindt van de meest radicale figuren hebben ze nog een probleem ook.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 7 december 2002 @ 23:19:30 #9
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_7200519
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 17:26 schreef Zander het volgende:
Volgens het artikel in NRC heeft LR in eerste instantie gewoon allerlei Rotterdamse vrijwilligers van Leefbaar Nederland aangeschreven voor een plaatsje op de lijst, niemand verwachtte toch dat die partij in een keer zo groot zou worden. Dat wreekt zich nu wel hard, er blijken toch een aantal rotte appels tussen te zitten.
Ik denk het niet hoor. Want Michiel Smit stond op plaats 3.
pi_7201418
Over de journalistiek van HP/De Tijd is veel te zeggen. Toch mag ik aannemen dat de uitspraken in het interview (HP/De Tijd deze week) dat ik hieronder knip/plak kloppen. Als hij zo'n verwerpelijk figuur is, dan wil ik ook wel horen wat er gevonden wordt van degenen die hier eenzelfde, ehhm, retoriek etaleren. (En mijn excuses voor het schenden van copyright, ik begreep dat er discussie was over het knip/plakken van hele artikelen)
quote:
HP-De Tijd: Is het Fortuynisme alweer ten einde? De LPF heeft zichzelf opgeblazen, Heinsbroek doet niet mee aan de verkiezingen en Leefbaar Nederland is op sterven na dood.

Michiel: "Uit opportunisme hebben bestaande partijen een deel van Fortuyns programma overgenomen, maar het gebeurt allemaal veel te halfslachtig. De onvrede bij mensen is nog lang niet weggenomen, en zal zich opnieuw kanaliseren.Misschien nog niet bij de komende verkiezingen, maar dan in ieder geval bij de daaropvolgende."

HP-De Tijd: In de peilingen staat uw partij, De Conservatieven.nl, op nul zetels.

Michiel: "Dat heeft in elk geval het voordeel dat we -in tegenstelling tot de LPF bij de vorige verkiezingen - geen baantjesjagers aantrekken.

We hebben een enthousiast team. Onze fractieleider Winny de Jong is een intelligente vrouw, die er niet omheen draait. Een echte persoonlijkheid.

HP-De Tijd: En voor zover bekend de enige politica met ADHD

Michiel: "Ach, ik vind het niet erg dat een politicus emoties toont. Niemand is volmaakt. Ad Melkert vond het leuk om een zweepje te spelen - ook mooi."

HP-De Tijd: Hoe ziet de taakverdeling tussen jullie eruit?

Michiel: "Ik richt me op de grote-stedenproblematiek. Met de intgratie van vreemdelingen gaat het de verkeerde kant uit. In Rotterdam heb je buurthuizen waar alleen Antillianen of Turken komen. Wat heeft een wijk daar nu aan! Subsidies die gericht zijn op 1 bevolkingsgroep moeten worden afgeschaft. Winny houdt zich meer bezig met Europese zaken.

HP-De Tijd: Wat vinden jullie van de uitbreiding van de Europese Unie?

Michiel: "Die moet worden tegengehouden. Nu kunnen we die Bulgaren er nog uit zetten, maar straks verblijven ze legaal in Nederland.

HP-De Tijd: U bent geen liefhebber van zigeunermuziek, begrijp ik.

Michiel: "Die Bulgaren zijn zo brutaal dat ze zelfs restaurants binnenkomen om je met dat gejengel lastig te vallen. Maar serieus: de rol van Nederland binnen Europa is al klein. Als er meer landen toetreden, hebben we dadelijk helemaal niets meer te zeggen.

Ik vind: je moet als land je grenzen kunnen sluiten. En tegen illegalen moeten we rigoreuzer optreden."

HP-De Tijd: Hoe dan?

Michiel: "We willen dat het leger wordt ingezet om illegalen op te sporen en uit te zetten. We weten in welke wijken, in welke flats ze zitten. Ze moeten van alle voorzieningen worden uitgesloten- ook hun kinderen.

HP-De Tijd: Daar denken sommige gemeenten anders over.

Michiel: "Gemeenten die op dit punt de landelijke afspraken frustreren, moeten fors worden beboet. Het is ondemocratisch en onacceptabel.

HP-De Tijd: Is er voor asielzoekers nog plaats in uw samenleving?

Michiel: "Voorlopig niet. Eerst moet de kraan dicht, dan gaan we dweilen, en dan kan die misschien weer een stukje open. Nederland is, uh. Druk. De emotionele aspecten moet je ook niet onderschatten. Asielzoekers houden een bed bezet waarin ook iemand anders kan liggen - veel mensen vinden dat onverteerbaar."

HP-De Tijd: U verzet zich ook tegen de bouw van een moskee in Rotterdam. Maar we kennen toch vrijheid van godsdienst?

Michiel: "Ja, dat is ook prima. Zelf ben ik Nederlands Hervormd opgevoed. Maar weet u hoe groot die moskee in Zuid wordt? Minaretten van 50 meter hoog! Dat roept angstgevoelens bij de mensen op. De bouw wordt gesubsidieerd door een steenrijke, fanatieke moslim uit de Ver. Arabische Emiraten. Een land waar ze geen werkelijke scheiding van kerk en staat kennen. We zijn naief.

HP-De Tijd: Naief?

Michiel: "Gemeentebestuurders gaan lekker theedrinken in moskees. Oei, wat gezellig! Maar met theedrinken kom je er niet. Hun aanpak is te soft. Ik wil niet zeggen dat elke moslim een fundamentalist is, maar er zitten er wel veel tussen. In Duitsland zijn de Al-Aqsa-brigades, die zelfmoordenaars sponsoren, verboden. In Nederland mogen ze rustig hun gang gaan.

HP-De Tijd: U bent rechts, homosexueel en scheert uw schedel. Dus doopte Panorama u om tot 'de zoon van Pim Fortuyn'.

Michiel: "Die vergelijking komt niet mij vandaan, hoor. Pim heeft er jaren over gedaan om zo goed te worden als hij was. Ik heb mijn haar trouwens maar laten groeien, want ik werd op straat lastiggevallen."

HP-De Tijd: U wordt bedreigd?

Michiel: "Ik krijg regelmatig e-mails van mensen die me voor nazi uitmaken en zeggen dat ze me wel te grazen zullen nemen. Het komt uit linkse -extremistische hoek. Groepen als Kafka volgen mij en fotograferen me stiekem. (Kijkt plotseling om zich heen.) " Ze kunnen hier ook zitten- in wat voor wereld leven eigenlijk?!"

HP-De Tijd: Bent u een eng mannetje?

Michiel: "Ik heb niets tegen een migrant of een buitenlander, maar de massaliteit is niet goed."

HP-De Tijd: U zou op extreem-rechtse sites als stormfront.nl onder schuilnamen actief zijn.

Michiel: "Ik zit op allerlei sites, van extreem links tot extreem rechts. Zo probeer ik te peilen wat mensen van bepaalde dingen vinden. Internet wordt veel gebruikt om iets los te maken, te provoceren- dat is het aardige ervan."

HP-De Tijd: Een van uw bijdragen op zo'n site: " er is 1 ding erger dan een neger.. een blanke neger ." Gaat dat niet te ver?

Michiel: "Achteraf wat ongelukkig, ja. Maar je moet die opmerking wel in de context zien. Waar ik op doelde was, dat wij een bepaalde cultuur importeren: die van de ghetto rap. Als ik op een terras in rotterdam zit, zie ik allerlei Hollandse jongens met zo'n panty op hun hoofd langslopen. Dat is toch niet normaal?"

HP-De Tijd: Is dat erg dan?

Michiel: "Op zich niet. Dat een negroide man zich aan die cultuur optrekt snap ik wel. Maar we mogen best kritisch kijken naar die gangsterrappers, want dat gaat maar van bitches zus en cop killing zo. Luister, ik ben jong, mag ik dan over die dingen nadenken?"

HP-De Tijd: Hoe kijkt u dan aan tegen de rellen in Antwerpen?

Michiel: "Die bevestigen wat ik al dacht: als de politiek niet echt maatregelen, kan ook hier de vlam in pan slaan. In steden als Rotterdam en Amsterdam is de voedingsbodem al gelegd."

HP-De Tijd: Hoe bedoelt u?

Michiel: "Kijk naar de reacties van de Islamitische gemeenschap op 11 september. Kijk naar de uitspraken van El Moumni, de uit de hand gelopen Palestina-betoging op de dam in A'dam. Dat zijn geen incidenten meer."

HP-De Tijd: De Arabisch-Europese Liga wil zich nu ook in nederland vestigen.

Michiel: "In mijn toptien van engste bewegingen is de AEL met stip binnengekomen. Iedereen heeft recht op een spreekbuis, maar wat deze club verkondigt, is belachelijk. Ik bedoel: waarom hebben we dan een land met een eigen cultuur en eigen kenmerken? Mijn boodschap aan de AEL: als jullie zo nodig Arabisch willen spreken, ga dan maar terug naar Marokko of Libanon.

HP-De Tijd: In een interview met HP/DeTijd zei AEL-leider Abou Jahjah dat Bush erger is dan Bin Laden.

Michiel: "Volkomen gestoord! Gelukkig zit hij nu in de gevangenis, maar eigenlijk hoort Abou Jahjah in een gesticht thuis."

HP-De Tijd: U heeft het college van B&W in Rotterdam opgeroepen om met het Antwerpse gemeentebestuur te gaan praten.

Michiel: "Er zijn aanwijzingen dat de AEL mensen in Rotterdam rekruteert. Het lijkt me verstandig dat onze bestuurders horen hoe ze die groep het best kunnen bestrijden.

HP-De Tijd: Zelf mocht u trouwens niet naar Antwerpen om Vlaams Blokleider Filip Dewinter te bezoeken.

Michiel: "Absurd. Dat ik niet met een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger mag praten, dan geeft dat wel aan dat de gedachtenpolitie hier nog altijd actief is".

HP-De Tijd: De gedachtenpolitie? Het was uw eigen partij die u terugfloot.

Michiel: "Nou ja, het ligt kennelijk te gevoelig. Ik vind: je moet elke mening serieus nemen, dus ook die van Filip Dewinter. Zo'n cordon sanitair rond het Vlaams Blok is ondemocratisch. En gevaarlijk! Als politici de gevoelens van mensen niet vertolken leidt dat uiteindelijk tot extremisme. Partijen als GroenLinks en de PvdA weigeren naar het volk te luisteren. Dat zijn de ware fascisten!"

Hij laat natuurlijk niet het achterste van zijn tong zien. Tenminste, dat mag ik aannemen. Maar een uitspraak als "de ware fascisten" is minimaal nogal kort door de bocht.
  zondag 8 december 2002 @ 01:20:59 #11
15602 MaoTseTung
"The Chairman"
pi_7202986
quote:
Michiel de Leefbaar Rascisme aanhanger:Nou ja, het ligt kennelijk te gevoelig. Ik vind: je moet elke mening serieus nemen, dus ook die van Filip Dewinter. Zo'n cordon sanitair rond het Vlaams Blok is ondemocratisch. En gevaarlijk! Als politici de gevoelens van mensen niet vertolken leidt dat uiteindelijk tot extremisme. Partijen als GroenLinks en de PvdA weigeren naar het volk te luisteren. Dat zijn de ware fascisten.
Deze man gaan wij lekker bestempelen : Domme klootzak ! Schoft ! Debiel ! Randdebiel !

Deze man moeten ze het recht op "vijheid van meningsuiting" ontnemen. Waar haalt hij de illusie vandaan dat hij namens "het volk" spreekt.

[b]Rood, roder, roodst.[/b]
pi_7214132
In de bijlage van het NRC van zaterdag stond wel een interessant, doch enigzins gekleurd, artikel over de LR-fractie. De dingen die sommige fractieleden in dat artikel zeggen, ikzelf kan er niet bij. Die Victor Reijkersz bijvoorbeeld:
quote:
..."Niets krijg ik er doorheen. In mijn eigen fractie! Alles loopt vast. Voor rigoreuze maatregelen is lef nodig en dat lef zie ik niet. Dat mag niet, zegt de meerderheid voortdurend, dat kan niet, de realiteit is...Ik wist niet dat ik een zenuwtic kon ontwikkelen, maar die krijg ik nu spontaan als ik het woord realiteit hoor. De realiteit is dat Den haag...barts met je Den Haag, we doen het gewoon, punt uit. In Rotterdam de kraan dicht, geen vreemdeling er meer bij! Als ze het er niet mee eens zijn, moet het college maar opstappen. Als het goed was, zou dat allang een keer gebeurd zijn.
Ik heb zeker twintig moties geschreven die het in de fractie niet gehaald hebben. Huur een keer alle ME'ers van Nederland en laat ze Rotterdam omsingelen, iedereen fouilleren. Kan niet, mag niet, grrr. Zet politie met knuppels bij het Centraal Station. Poe, poe!, wel erg rigoreus. Terwijl de mensen die op ons gestemd hebben, van ons verwachten dat we in de raad op de bankjes gaan staan schreeuwen om onorthodoxe maatregelen. Geef die 110 miljoen voor veiligheid gewoon aan de politie! Ontsla topambetnaren die slecht presteren of degradeer ze. Kan niet, mag niet, te weinig medestanders in de fractie. Onze kiezers wensen maatregelen, geen verschuivingen. Zelfs de zwakste groep die er bestaat, de junks en de zwervers, zelfs die krijgen we niet aangepakt. Zorg? Ik heb een hekel aan zorg voor junks en criminelen. Ik voor 100 procent repressie. Ik geloof dat ik binnenkort maar eens een wethouder ga opsluiten en zijn pols ga omdraaien. Misschien dat er dan iets gebeurt. Michiel mag niet meer zeggen wat hij wil, Monddood gemaakt. Terwijl ik vind, die jongen mag van mij best met het Vlaams Blok praten. Van de meerderheid mag het niet. Bang voor de beeldvorming. Ik heb schijt aan de beeldvorming. Er moet iets gebeuren. Ik wil hier iemand zoals Poetin in Rusland."...

Bron: NRC Handelsblad M

Tja sorry, maar ik heb wel een beetje medelijden met Victor Reijkersz; hij wil zķ graag, "Kan niet, mag niet, grrr", maar het kan blijkbaar allemaal niet in de realiteit, . Begrijp me niet verkeerd, ik bewonder zijn vurige ijver, zijn wil om dingen te willen veranderen, die energie die hij tentoonstelt...maar, zoals verder in het artikel staat:
quote:
...Arme Leefbaar Rotterdammers. Tot op hun brievenbus aan de voordeur en op hun agenda met de afspraken hebben ze het motto van Pim geplakt: ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg. Maar dat blijkt in de parlementaire praktijk toch minder makkelijk dan ze dachten...
En, om de werkelijke tragiek (die tragiek voel ik ook, ook al ben ik het lang niet altijd met hun standpunten eens) van Leefbaar Rotterdam compleet te maken :
quote:
...[Sorensen] "Had ik maar de absolute meerderheid. Dat je de dingen in sneltreinvaart kan doen. a la minute de bedelaars en de junks van straat en de stad uit. Als me dat zou lukken, word ik volgende keer met 90 procent van de stemmen tot burgemeester gekozen."...
Ik heb artikel met verdriet gelezen, het deed me verdriet hoe al die blijkbaar zeer gedreven mensen, die staan voor hun meningen, compleet het contact met de realiteit verloren hebben. Ze lopen elkaar voor de voeten, terwijl ze toch allemaal hetzelfde motto hanteren. De herinnering aan Pim Fortuyn is paradoxaal genoeg hun eigen teloorgang, maar dit niet alleen, het is misschien juist die grote desillusie van de Leefbaar Rotterdam-fractieleden die een, voor Rotterdam wellicht typerende, golf van teleurstelling en nederlagen op gang brengt. Die spiraal van negativiteit, starheid en frustratie werkt alleen maar neerwaarts.

Misschien was Pim Fortuyn wel de enige persoon die de belichaming zou kunnen zijn van de paradox in zijn eigen ideeen. Wie weet. Het blijft een treurige zaak.

pi_7214264
Na lezing van het artikel kwam ik tot de conclusie dat de politiek voor LR en sinds LR onmachtig is om de problemen aan te pakken. De PvdA én LR waren niet in staat de integratieproblemen een oplossing te bieden. Scholen met 90% Marokkanen met een achterstand, dat moet een hel zijn voor een leraar.
pi_7559666
quote:
'Ik hou niet van praten om het praten'

ROTTERDAM - Als wethouder van veiligheid leek Rabella de Faria een aanwinst. Maar nu al heeft ze conflicten met medewerkers en wordt er in het geniep over haar gemord. Heeft ze problemen met wennen aan de politiek? 'Absoluut niet.'

De 42-jarige Rabella de Faria leek een interessante keuze van Pim Fortuyn voor het wethouderschap veiligheid en volksgezondheid namens Leefbaar Rotterdam: zakenvrouw, allochtoon en jong. Maar ook: zonder ervaring in de politiek of met het besturen van een grote organisatie. 'Geeft niks', zei Fortuyn. 'Als ze faalt, sturen we haar gewoon weer weg.'

Acht maanden later wordt er veel gemord over De Faria, maar nooit in het openbaar. De belangen voor de coalitie zijn groot. CDA en VVD voelen zich zeer wel in de coalitie, en de Leefbaar Rotterdam-fractie is trots op 'haar' wethouders. De Faria spreekt tegen dat zij enige aanpassingsproblemen heeft. 'Totaal niet. Absoluut niet.'

Lees verder: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1040883759357.html

Uit het interview blijkt overigens niet echt of en waarom er zo gemord wordt over De Faria. Wel zijn er drie naaste medewerkers van haar ziek thuis of de laan uit gestuurd. En schijnt het dat ze in de race was om staatssecretaris Bijlhout op te volgen, en om een hoge plek (2e) op de LPF-lijst te krijgen.
pi_10644484
En toen waren er nog maar 14...
quote:
Leefbaar brengt college in gevaar

Minimale meerderheid na vertrek Maronier

De steun in de gemeenteraad voor het Rotterdamse college kalft steeds verder af. Met het opstappen van Leefbaar-raadslid H.G. Maronier dit weekeinde heeft de coalitie met CDA en VVD nog maar een minimale meerderheid van 23 op totaal 45 zetels. Inmiddels heeft Leefbaar Rotterdam-fractievoorzitter R. Sørensen zijn functie ter beschikking gesteld.

Sørensen wil dat zijn fractie vanavond over zijn aanblijven stemt. ,,Ik heb na de verkiezingen gezworen dat ik deze fractie bij elkaar zou houden. Dat is me niet gelukt. Dat zie ik als een persoonlijke fout. En daarom moet de fractie maar uitmaken of ik door moet gaan of niet.''

Vlak na de verkiezingen vertrok N. Kok bij Leefbaar Rotterdam. De uiterst rechtse M.J. Smit volgde februari dit jaar. Beiden gingen door met een eenmansfractie onder eigen naam. Dat gaat Maronier ook doen. Van de oorspronkelijke zeventien zetels heeft LR er nu 14 over. Coalitiepartij CDA beschikt over 5 zetels, VVD over 4.

De kans dat de Rotterdamse fractieleider - door zijn vele mediaoptredens inmiddels een bekende Nederlander - daadwerkelijk opstapt is overigens klein. ,,Als de fractie me vraagt te blijven, dan blijf ik,'' zegt Sørensen. Gewoonlijk geniet de politiek leider, die Fortuyn na zijn overlijden opvolgde, veel steun in zijn fractie.

De politieke partners van Leefbaar hebben bezorgd gereageerd op de nieuwe perikelen bij hun politieke partner. CDA-fractievoorzitter L.K. Geluk: ,,Nu de partijen in Den Haag flink willen bezuinigen, zullen we in Rotterdam nog heel wat lastige beslissingen moeten nemen. En juist dan is stabiliteit in de politiek heel belangrijk. Dus ik maak me zorgen, ja.'' Geluk gaat er wel vanuit dat de oppositie ook 'verantwoordelijkheid' neemt. ,,En tot nu toe ís er veel steun geweest voor dit college; ook bij de oppositie. Dat is iets positiefs.''

VVD-fractievoorzitter G.W. van Gent waarschuwt wel dat het volgende lid van Leefbaar dat een vertrek overweegt 'heel goed na moet denken'. ,,Die kan de val van het college op zijn geweten hebben.'' Mocht er nog iemand opstappen, dan gaat Sørensen er overigens vanuit dat het stadsbestuur door kan als 'minderheidscollege'.

Volgens de fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam zal zich echter geen scheuring meer in zijn partij voordoen. ,,Smit en Maronier waren probleemgevallen: dat wisten we vanaf het begin. Zulke probleemgevallen telt Leefbaar Rotterdam niet meer.''

Maronier en Sørensen zijn met grote ruzie uit elkaar gegaan. Volgens Maronier mocht hij 'geen eigen mening' meer hebben. Sørensen betwist dat.

bron

Sørensen mocht uiteraard blijven van zijn fractie, maar ondertussen heeft het afgescheiden raadslid Maronier aangekondigd als LPF verder te willen gaan en aan de raadsverkiezingen in Rotterdam van 2006 deel te willen nemen. Opmerkelijk omdat de meeste Leefbaar-raadsleden inclusief Sørensen ook lid zijn van de LPF. Dat dreigt dus een "wil de echte LPF opstaan"-klucht te worden.
quote:
Machtsstrijd Leefbaar en LPF nog lang niet voorbij

De ruzie tussen Leefbaar Rotterdam-leider R. Sørensen en zijn voormalige partijgenoot H.G. Maronier is nog lang niet over. Zo heeft Sørensen laaiend gereageerd op de plannen van Maronier met de lokale LPF-afdeling. Maronier kondigde recent aan hoogstwaarschijnlijk met de LPF Rotterdam mee te gaan doen aan de raadsverkiezingen in 2006.

De deelname van LPF aan de raadsverkiezingen zal volgens Sørensen fnuikend zijn voor Leefbaar. ,,Kiezers zullen het verschil niet zien tussen de ene en de andere partij. Nu al worden de twee partijen regelmatig door elkaar gehaald - mensen op straat zien mij vaak als die man van de LPF.'' De verwarring zal er volgens de fractievoorzitter voor zorgen dat noch Leefbaar noch LPF veel zetels haalt.

[..]

Om de aspiraties van zijn ex-collega Maronier te dwarsbomen overweegt Sørensen directe bemoeienis met de lokale en provinciale afdeling van de LPF. Zo denkt Sørensen erover zich kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van de Rotterdamse LPF. Over dat voorzitterschap wordt oktober dit jaar door het ledencongres gestemd. Huidig interim- voorzitter A. Molenaar zal zich in ieder geval ook kandidaat stellen.

Mogelijk gaat de fractievoorzitter van Leefbaar daarnaast een directe machtsstrijd aan met Maronier. ,,Ik overweeg me ook kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van de LPF Zuid-Holland. Maronier is op dit moment voorzitter van die afdeling en wil dat ook graag blijven. Wanneer de leden over deze functie stemmen, is nog niet duidelijk.''

bron

pi_10645078
Waarom verbaasd mij dit allemaal weer vrij weinig .

Partijen die op deze manier met zo'n groot aantal zetels begonnen zijn houden het nooit vol. Dat is gewoon een constante in de politiek.

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 28 juni 2003 @ 18:01:57 #17
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_11432893
quote:
Op zaterdag 24 mei 2003 09:52 schreef Kozzmic het volgende:
Sørensen mocht uiteraard blijven van zijn fractie, maar ondertussen heeft het afgescheiden raadslid Maronier aangekondigd als LPF verder te willen gaan en aan de raadsverkiezingen in Rotterdam van 2006 deel te willen nemen.
deze week in Netwerk afgelopen woensdag op nederland 1, was er een item "Nieuwe politiek?" over Leefbaar Rotterdam en hoe het nu een jaar later staat met de nieuwe politiek. Daarin was die Harry Maronier ook te zien vaaaag en zeer patserig figuur

"ja surry, ik ga vanmiddag nog naar njiew yurk"
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_11457405
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 18:01 schreef BdR het volgende:

[..]

deze week in Netwerk afgelopen woensdag op nederland 1, was er een item "Nieuwe politiek?" over Leefbaar Rotterdam en hoe het nu een jaar later staat met de nieuwe politiek. Daarin was die Harry Maronier ook te zien vaaaag en zeer patserig figuur
[afbeelding]
"ja surry, ik ga vanmiddag nog naar njiew yurk"

dit soort mensen komen op voor de gewone man en weten wat er onder het volk leeft ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_11457632
quote:
Op maandag 30 juni 2003 06:19 schreef LangeTabbetje het volgende:

dit soort mensen komen op voor de gewone man en weten wat er onder het volk leeft ?

Beter blijkbaar als de meesten van zijn voormalige LR collega's (Maronier is uit de partij gestapt en is nu een eenmans fractie in de raad) die hij sterke verwijten maakt over hun optreden met name op veiligheidsgebied en integratie.
pi_12400847
quote:
Naam LPF gekaapt in Rotterdam

ROTTERDAM - Ronald Sörensen vervloekt nog wel eens het moment dat hij een willekeurig persoon in de fractiekamer van zijn Leefbaar Rotterdam (LR) vroeg om even mee te gaan naar de Kamer van Koophandel. Om aldaar de naam LPF Rotterdam vast te leggen. Was het maar de schoonmaker geweest, of een bode. Maar nee.

'Nooit was Harry Maronier op de fractiekamer', zegt Sörensen. Altijd was de zeer bemiddelde, besnorde bon vivant op reis of onderweg, in IJsland, Zuid-Frankrijk of op zijn boot. 'Maar die dag was hij er toevallig wel en daarom werd híj secretaris-penningmeester van de LPF Rotterdam.'

Een maand later kwam Sörensen iemand op straat tegen die blij tegen hem zei dat hij zojuist voorzitter van de LPF Rotterdam was geworden. 'Verrek', dacht Sörensen: 'Dat ben ik toch?'

Sörensen had willen voorkomen dat anderen met de naam aan de haal zouden gaan, maar hij had even buiten zijn eigen penningmeester gerekend. Die bleek druk bezig met de oprichting van nog een Pim-partij in Rotterdam.

Afgelopen mei kwamen de irritaties tot een hoogtepunt. Maronier stapte uit de partij, naar eigen zeggen omdat hij LR te rechts vond. Het ging niet zonder slag of stoot. Een huilende Dries Mosch, vervanger van Fortuyn in de raad, betichtte hem van verraad en het plegen van een coup. Raadslid Barry Madlener sprak van een dolkstoot in de rug. 'We zijn een hechte vriendenclub geworden door alles wat we hebben meegemaakt. En dan zoiets.'

Ze voelen zich dezer dagen bevestigd in hun scepsis over de beweegredenen: Maronier wil macht. In mei nog bezwoer Maronier onder eigen naam te zullen doorgaan. Deze week lanceerde hij alsnog de LPF Rotterdam.

'Ik neem aan dat de landelijke LPF hier een stokje voor steekt', zegt Sörensen. 'Anders hebben we echt een probleem.'

'De LPF - Maas, Herben en alle anderen - staat hier honderd procent achter', verzekert Maronier. 'Al die tijd hebben we geprobeerd tot samenwerking te komen. Maar Sörensen reageert zo hysterisch. Er mag maar één fortuynistische partij zijn; die van hem. Maar het socialisme heeft toch ook stromingen?'

De kwestie is de jongste in de lange reeks van irritaties tussen de volgelingen van Pim Fortuyn in Den Haag en Rotterdam. Er lijkt een soort bloedgroepenprobleem te spelen: de meeste LR'ers hebben hun roots in de wat volkse, brede middenpartij die Leefbaar Nederland had moeten worden.

De LPF is een heel ander slag, vinden LR-raadsleden. 'Het is nogal een gewone rechtse partij', zegt raadslid Madlener. 'Arrogante, ordinaire zakkenvullers', zegt zijn collega Joop van Heijgen. De gebeurtenissen rond Maronier gaven de doorslag. Sinds 'de couppoging' van mei zijn de meeste LR'ers geen lid meer van de LPF.

Naast gebrek aan affiniteit ziet Sörensen nog een probleem. 'Leefbaar Rotterdam is de grootste partij en gaat als nummer één de volgende verkiezingen in. Dat zijn we aan Pim verplicht. Als we onze naam veranderen, zijn we opeens nummer veertien of zo. Doen we dus niet.'

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1060664203067.html

Dat wordt nog interessant bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Leefbaar Rotterdam versus de LPF versus Nieuw Rechts. Met de grote vraag welke van de drie erin zal slagen de kiezers achter zich te krijgen, als er al uberhaupt nog kiezers zijn die na al dit gekrakeel nog vertrouwen hebben in één van deze partijen.
pi_12400902
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 11:28 schreef Kozzmic het volgende:
Dat wordt nog interessant bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006.
In 2006 pas dan zijn deze partijen echt helemaal uit elkaar gevallen. Ze zullen vast nog wel een paar zeteltjes halen maar echte invloed lijkt me gelukkig uitgesloten .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_12401678
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 11:30 schreef du_ke het volgende:

In 2006 pas dan zijn deze partijen echt helemaal uit elkaar gevallen. Ze zullen vast nog wel een paar zeteltjes halen maar echte invloed lijkt me gelukkig uitgesloten .

LR is zo erg nog niet, de echte 'kwade genius' in de Raad is het CDA, mischien moet we in Rotterdam maar eens een Paars model gaan proberen.
pi_12402542
quote:
De verschillen in inzicht spitsen zich toe op het buitenlandersvraagstuk. Een aantal fractieleden, onder wie Michiel Smit
zat smit dan nog bij LR

edit: whoops oud topic

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 13-08-2003 12:51]

pi_12402813
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 12:41 schreef pberends het volgende:

zat smit dan nog bij LR

Nee, kijk eens naar de datum van dit topic
pi_12408846
Aangezien het topic toch al omhoog gekicked is doe ik er maar een actueel artikeltje uit het AD in:
quote:
Kabaal over naam LPF in Rotterdam
Van een onzer verslaggevers

De landelijk partijvoorzitter van de LPF, Ed Maas, wil proberen de ruziënde Rotterdamse gemeenteraadsleden Ronald Sörensen en Harry Maronier op één lijn te brengen.

Ex-Leefbaar Rotterdam-raadslid Maronier wil onder de naam Lijst Pim Fortuyn (LPF) meedoen aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Fractieleider Sörensen van Leefbaar Rotterdam vindt dat Maronier zo de naam van Fortuyn misbruikt. Daarom heeft hij zich kandidaat gesteld voor het voorzitterschap van de LPF Rotterdam. Maronier stapte in mei uit Leefbaar Rotterdam en ging als éénmansfractie verder. Nu wil hij zich onder naam LPF kandidaat stellen.

Sörensen vindt dat schandalig. ,,De LPF ging op landelijk niveau kapot aan ruzies. Hij gaat nu exact hetzelfde model in Rotterdam brengen. Dat kunnen we niet hebben.''

,,Het heeft nooit zo geboterd tussen die twee, maar we moeten binnenkort maar eens met z'n drieën aan tafel gaan zitten. Leefbaar Rotterdam en de LPF worden gedupeerd als deze twee heren hun persoonlijke vete de wereld niet uithelpen'', aldus Maas. Hij zegt 'in principe vierkant achter Maronier te staan, want hij is de voorzitter van LPF-Zuid-Holland'.

Maronier kritiseert Leefbaar Rotterdam. ,,Die partij kan er niet veel van. Het gedachtegoed van Fortuyn wordt te vrij geīnterpreteerd, ze schoppen tegen de LPF aan en gaan slordig om met allochtonen'', aldus de voorzitter LPF-Zuid-Holland, Harry Maronier.

Ook het college van B en W krijgt van hem een veeg uit de pan. ,,De veiligheid in de stad is in een jaar met 0,03 procent vooruit gegaan. Dat is te droevig om waar te zijn. Burgemeester Opstelten verzamelt zwakke mensen om zich heen. Ze beloven van alles, maar doen geen reet.''

Mwah, je kan niet zeggen dat Maronier niet volgens de geest van Fortuyn spreekt qua duidelijkheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')