Volgens mij is het de minderheid, een kleinere groep .quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Klopt. Ik probeer hier ook niet het geloof aan te vallen hoor, er zijn ook mensen die er de juiste weg in vinden, maar er is ook een grote groep die dat niet doet. Laten we het erop houden dat er mensen zijn die het immorele doen, bij alle overtuigingen.
De meeste mensen zijn onder normale omstandigheden inderdaad gelukkig nette mensen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij is het de minderheid, een kleinere groep .
Hieruit blijkt, dat Wildebras de qoraan gelezen heeft of althans over de qoraan gelezen heeft. Ik kan me zelf die opmerking in de qoraan niet herinneren, maar ik had ook andere vragen in mijn hoofd.quote:Verzen zijn vaak met elkaar in tegenspraak. Maar ook dat staat in de Koran: als verzen tegenstrijdig zijn, telt het laatste vers. Twee op de drie verzen zijn daarvan het slachtoffer geworden, in negatieve zin. In de Bijbel zie je precies het omgekeerde: je ziet de harde teksten vooral in het Oude Testament, terwijl het Nieuwe Testament in het algemeen milder is van aard.
"wijngaarden zijn een wonder van Allah"quote:Op donderdag 17 mei 2007 06:21 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik ben er geen tegenspraak in tegengekomen.
.
1. Nee, blijkbaar heeft Wildebras geen idee dat Tafsir al meteen na dood van Mohammed door zijn neef en volgelingen als Ibn Kathir is opgenomen, waarvan laatste de beroemdste.quote:Op donderdag 17 mei 2007 01:38 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb een vraag.
In een ander onderwerp wordt Geert Wildebras geciteerd over de qoraan:
[..]
Hieruit blijkt, dat Wildebras de qoraan gelezen heeft of althans over de qoraan gelezen heeft. Ik kan me zelf die opmerking in de qoraan niet herinneren, maar ik had ook andere vragen in mijn hoofd.
Vragen zijn nu:
1) Heeft Wildebras gelijk?
2) Zo ja, waar staat dat dan?
3) Wat wordt bedoeld met "het laatste vers"? Het laatste in de tijd of in de qoraan?
Het viel mij op, dat de eerdere soera's een stuk agressiever zijn dan de latere. Maar de latere soera's in de qoraan schijnen weer eerder in de tijd geopenbaar te zijn.
Graag verlichting!
Ad 1: hij heeft het ook over de qoraan en niet over de tafsier. Ik moet zeggen dat ik het bij geen enkele godsdienst erg moet hebben van de uitleggers. Dan krijg ik altijd het gevoel dat een ander mens mij wil voorschrijven wat ik vinden moet en daar houd ik niet van: ik kan zelf lezen en denken.quote:Op donderdag 17 mei 2007 10:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
1. Nee, blijkbaar heeft Wildebras geen idee dat Tafsir al meteen na dood van Mohammed door zijn neef en volgelingen als Ibn Kathir is opgenomen, waarvan laatste de beroemdste.
2. Verzen als eerst mag je niet bidden als je drinkt, later is het helemaal verboden, de vertelling is zo dat de Arabieren wijn/bier als water dronken en daarom het drinken van bier eerst werd afgebouwd, daarna verboden.
3. Je hebt twee soorten Koran, wat samen weer een geheel wordt. Je hebt de Mekaanse Koran en de Koran van Medina, in de Mekkaanse wordt vooral tot gelijkheid, broederschap, sociale hervormingen opgeroepen etc. En in Medina, stad waar hij een staat oprichtte kwamen veel wetten aan de beurt, verplichtingen van de burgers/staat, rechten van de burgers, van de niet-moslims etc etc.
Een latere vers kwam dus als de eerste niet meer van toepassing was, heeft niets met tegenstrijd te maken, maar de omstandigheden waar Mohammed en de moslims zich namelijk bevonden, de Koran is namelijk in 23+/- geopenbaard en niet een keer als een geheel, mensen die het boek als in een keer geschreven zien zij kijken er verkeerd na door te zeggen dat er tegenstrijdigheden zitten, het gaat enkel om de omstandigheden, locatie en periode.
De Tafsir van Ibn Kathir is dan ook niet echt een auteurscommentaar, nee het is een vereniging van Hadith en Koran en de omstandigheden waarin de moslims zich bevonden toen het werd geopenbaard, belemmert je interpretatie niet, integendeel, het verrijkt en verduidelijkt het.quote:Op donderdag 17 mei 2007 18:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ad 1: hij heeft het ook over de qoraan en niet over de tafsier. Ik moet zeggen dat ik het bij geen enkele godsdienst erg moet hebben van de uitleggers. Dan krijg ik altijd het gevoel dat een ander mens mij wil voorschrijven wat ik vinden moet en daar houd ik niet van: ik kan zelf lezen en denken.
Hoezo?quote:Ad 2: En in het paradijs zitten de rechtvaardigen aan stromend water met wijngaarden en ze drinken wijn waar je geen hoofdpijnvan krijgt. Vooral van dat laatste detail was ik erg onder de indruk!
De Koran is ook per gebeurtenis, oorlog, vrede, verzoening etc chronologisch gedaald, maar de verzameling van de Koran is niet chronologisch gebeurt. Wat agressiviteit betreft, vind ik de Koran amper agressief. Als je tenminste de tafsir bij weet te pakken.quote:Ad 3: Dan gaat het dus om opeenvolging in de tijd. In dat geval was het makkelijker geweest om de soera's gewoon in chronologische volgorde te zetten. Maar goed, dan vrees ik dat Wildebras in zoverre gelijk heeft, dat de latere soera's vaak strenger en agressiever zijn dan de eerdere. Dat is jammer.
Nou, ik vind wijn wel lekker en gedestilleerd nog lekkerder. Maar die kater de volgende dag is minder leuk. En als er dan een (kennelijke) ervaringsdeskundige komt die juist het enige nadeel wegneemt, dan blijkt daaruit een grote liefde voor de mens. En ik bedoel dat niet ironisch of spottend: ik vind het echt met oog voor (belangrijk) detail geregeld. Ik verheug me dan ook op het paradijs!quote:Op donderdag 17 mei 2007 19:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Tafsir van Ibn Kathir is dan ook niet echt een auteurscommentaar, nee het is een vereniging van Hadith en Koran en de omstandigheden waarin de moslims zich bevonden toen het werd geopenbaard, belemmert je interpretatie niet, integendeel, het verrijkt en verduidelijkt het.
[..]
Hoezo?
Nou, ik herinner me vooral de kortere soear's naar het einde toe, waarin tamelijk rustig wordt gepraat over ongelovigen. Leg de qoraan uit en als ze dan nog niet willen luisteren zeg dan: "Wacht! Wij wachten met U!"quote:[..]
De Koran is ook per gebeurtenis, oorlog, vrede, verzoening etc chronologisch gedaald, maar de verzameling van de Koran is niet chronologisch gebeurt. Wat agressiviteit betreft, vind ik de Koran amper agressief. Als je tenminste de tafsir bij weet te pakken.
In de Koran wordt er nadruk gelegd op negatieve kanten van wijn en alcohol en geeft aan dat het in het paradijs niet zo zal zijn en dat je daar als beloning dus wel mag drinken.quote:Op donderdag 17 mei 2007 19:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou, ik vind wijn wel lekker en gedestilleerd nog lekkerder. Maar die kater de volgende dag is minder leuk. En als er dan een (kennelijke) ervaringsdeskundige komt die juist het enige nadeel wegneemt, dan blijkt daaruit een grote liefde voor de mens. En ik bedoel dat niet ironisch of spottend: ik vind het echt met oog voor (belangrijk) detail geregeld. Ik verheug me dan ook op het paradijs!
Maar vind het wel vreemd in het licht van het alcoholverbod op aarde.
Om eerlijk te zijn is de Moslimwereld niet erg te spreken over de Ahmaddiya..quote:Nou, ik herinner me vooral de kortere soear's naar het einde toe, waarin tamelijk rustig wordt gepraat over ongelovigen. Leg de qoraan uit en als ze dan nog niet willen luisteren zeg dan: "Wacht! Wij wachten met U!"
Maar in de eerste soera's wordt toch wel degelijk gesproken over vervolgen en zo.
2:194 En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen. (Vertaling van de Ahmaddiya!)
OK, ik heb de kontekst gezien en de waarschuwing dat je maat moet houden, maar er zijn nog wat verzen over hoe erg joden en christenen zijn. Ik vind de qoraan over het algemeen wel meevallen, zeker als je vergelijkt met het oude testament, waar god regelmatig opdracht geeft tot uitmoorden of dat zelf wel even doet.
http://digiboek.50megs.com/koran/koran002.htmlquote:190. En strijdt voor de zaak van God tegen degenen, die tegen je strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, God heeft de overtreders niet lief.
191. En doodt hen, waar je hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij je daarin bevechten. Maar indien zij je bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.
192. Maar als zij ophouden, dan is God zeker Vergevensgezind, Genadevol.
193. En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor God wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen.
194. De heilige maand voor de heilige maand! Er is (een wet van) vergelding voor alle heilige dingen. Wie daarom agressief tegen je handelt, vergeldt hem naarmate hij tegen je heeft gedaan. En vrees God en weet, dat God met de godvruchtigen is.
Mja, zou ik niet willen zeggen, ik ben het enkel niet met hem eens en het is ook niet mijn definitie van de Islam.quote:Maar goed: Wildebras lult dus uit zijn nek. Dacht ik eigenlijk ook al.
Kijk, dat vind ik nou tof!quote:Op donderdag 17 mei 2007 19:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Koran wordt er nadruk gelegd op negatieve kanten van wijn en alcohol en geeft aan dat het in het paradijs niet zo zal zijn en dat je daar als beloning dus wel mag drinken.
Weet ik, daarom zette ik het er ook bij, gewoon om eerlijk te zijn. Was ook wel benieuwd of de vertaling zo veel verschilt!quote:
]http://digiboek.50megs.com/koran/koran002.html[/quote][/url]quote:Verder is de vers die door jou wordt aangehaald in context van zelfverdediging. Je kunt dan natuurlijk ook niet zomaar knippen en plakken, je moet wel alles nemen:
[..]
[url=http://digiboek.50megs.com/koran/koran002.html
Ohquote:[..]
Mja, zou ik niet willen zeggen, ik ben het enkel niet met hem eens en het is ook niet mijn definitie van de Islam.
Ha ha ha. Islam is politiek.quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:16 schreef Masterix het volgende:
Edit: zucht, zucht, zucht, een LB topic, geen politiek topic, geen historisch topic.
Theologisch dus. Ontstaan van de Islam en Politieke Islam doe je lekker in HOC of POL
Contextquote:Op donderdag 17 mei 2007 10:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik zie de tegenspraak niet Leg eens uit? Het liefst met ayet:sura zodat ik je op de context kan wijzen.
Zo zie ik het ook een beetje. Of zoals een gezegde gaat.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik spreek voor mijzelf als ik zeg dat een niet-moslim inderdaad geen verstand kan hebben van de Islam. De Islam is namelijk niet het zomaar lezen van de Koran of andere boeken. Verstand hebben van de Islam is niet op de hoogte zijn van jaartallen, namen, gebeurtenissen.
Dat kan iedere nitwit. Islam betekent onderwerping of overgave aan de wil van de enige echte God. Daarom kan alleen een moslim verstand hebben van de Islam. Daarom kan ik ook met gerust hart zeggen dat figuren als Ahali geen verstand hebben van de Islam.
Als dat in jouw ogen een vorm van racisme is, so be it. Dat is de stand van zaken, imo dan. Jij kunt hooguit losstaande zaken benoemen, maar we weten allemaal dat losstaande zaken zonder context niets waard zijn. Wat je wel kunt doen is de kennis opnemen uit de informatie die een moslim jou geeft. Niet andersom. Het is wel degelijk eenrichtingsverkeer als het gaat om het begrijpen van de Islam als geheel.
de vraag is alleen wel hoe je islam moet leven. iedereen kan wel zeggen dat hij/zij islam leeftquote:Op maandag 28 mei 2007 21:26 schreef Burakius het volgende:
Islam moet je niet leren, Islam moet je leven
het gaat om je intentie uiteindelijk. Eenheid van Allah accepteren. Geloven in Muhammad (vzmh) en alle andere profeten. De Sunnah zo goed mogelijk proberen te volgen. Dan voel je het wel. Ik iig.quote:Op maandag 28 mei 2007 23:01 schreef osho het volgende:
[..]
de vraag is alleen wel hoe je islam moet leven. iedereen kan wel zeggen dat hij/zij islam leeft
dacht mohammed B ook niet dat hij dit zo goed mogelijk deed ?quote:Op maandag 28 mei 2007 23:28 schreef Burakius het volgende:
De Sunnah zo goed mogelijk proberen te volgen. Dan voel je het wel. Ik iig.
Denk dat die gozert verkeerde koran interpretaties heeft gehoord en ook verkeerde sunnah's wellicht. Maar gelukkig is die nerd in jail. en voorgoed ook.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 00:01 schreef osho het volgende:
[..]
dacht mohammed B ook niet dat hij dit zo goed mogelijk deed ?
dat was m'n vraag niet. het gaat toch om z'n intenties. over interpretaties had je het nog niet gehad.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 00:05 schreef Burakius het volgende:
[..]
Denk dat die gozert verkeerde koran interpretaties heeft gehoord en ook verkeerde sunnah's wellicht. Maar gelukkig is die nerd in jail. en voorgoed ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |