wat wordt hier nou precies bedoeld ? wat leren we hier ?quote:74. Zij reisden dus verder tot dat zij een knaap ontmoetten en hij deze doodsloeg. Mozes zeide: "Hebt gij een onschuldige gedood die niemand had vermoord? Voorwaar, je hebt een afkeurenswaardige daad begaan."
75. Hij antwoordde: "Zei ik u niet dat je nimmer in staat zoudt zijn mij met geduld te vergezellen?"
76. Mozes zeide: "Indien ik u wederom iets vraag houd mij dan niet in uw gezelschap, dan hebt gij zeker een verontschuldiging van mijn kant."
Tafsir spreekt over dat het kind een tiran zou worden, waardoor hij 'gered' is door de metgezel van Mozes.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:19 schreef osho het volgende:
[..]
wat wordt hier nou precies bedoeld ? wat leren we hier ?
Een zeer moeilijk hoofdstuk inderdaad. Ik heb bij zowel de grot als de reis het gevoel dat er iets bedoelt wordt, iemand heeft het me wel eens proberen uit te leggen (in een taal die ik slecht beheers, het Farsi), maar snappen, ho maar.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:19 schreef osho het volgende:
[..]
wat wordt hier nou precies bedoeld ? wat leren we hier ?
hoe weet de Tafsir dat ?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tafsir spreekt over dat het kind een tiran zou worden, waardoor hij 'gered' is door de metgezel van Mozes.
Linkquote:
Nope, neit geoorloofd.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:29 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
Is het nu wel of niet geoorloofd om mensen te vermoorden, die niet islamitisch zijn?
Dat soort verhalen circuleren massaal in de media en ik ben benieuwd hoe moslims hier tegenaan kijken.
Een "pre-emptive strike".quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tafsir spreekt over dat het kind een tiran zou worden, waardoor hij 'gered' is door de metgezel van Mozes.
ja ik begrijp dat de Tafsir een uitleg is en dat je daar heel veel waarde aan hecht, maar dat de Tafsir weet dat een doodgeslagen jongen een tiran zou worden vind ik wat vreemd. De Tafsir doet ook helderziendheidquote:
als dat het geval is, snap ik niet waarom Trigger het vervelend vindt dat Jansen manipuleert dat het om Mohammed, de profeet, zou gaan.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:19 schreef Kees22 het volgende:
En wat hij wil leren is vertrouwen in god. Of in elk geval: niet oordelen voor je ALLE gegevens hebt. Dat blijkt uit de regels 80 t/m 83.
ik weet heel weinig van Oshoquote:@Osho: ik mag aannemen dat je de Tarot van Bhagwan wel kent. Daar is ook een verhaal van een man, van wie de zoon verdween. Het hele dorp huilde, maar hij wist nog niet zo zeker of het wel zo erg was. Vijf jaar later komt de zoon terug met een prachtig paard. Het hele dorp benijdde hem, maar hij wist nog niet zo zeker of het wel een geluk was. Dan komt het leger van de Keizer alle paarden en jonge mannen opeisen. Het hele dorp huilde etc...
Nou ja, ik heb dat artikel van Jansen niet gelezen, dus ik weet eigenlijk niet waar die manipulatie over gaat. Zocht alleen de soera op en vormde mijn eigen oordeel. Ik haal er zelf niet uit dat "een Onzer dienaren" Mohammed zou zijn. Ik dacht eerder aan een (ongenoemde) engel. Zoals ook in het OT allerlei boodschappers iets komen vertellen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:22 schreef osho het volgende:
[..]
als dat het geval is, snap ik niet waarom Trigger het vervelend vindt dat Jansen manipuleert dat het om Mohammed, de profeet, zou gaan.
[..]
ik weet heel weinig van Osho
alleen dat hij uit India komt, veel Rollsen had, in Amerika gewoond heeft en dat z'n volgelingen oranje gekleed gingen
volgens Trigger is de manipulatie dat Jansen doet alsof het om Mohammed, DE profeet, gaat. Wat niet het geval is/zou zijn. Verder is hij het blijkbaar wel eens met de strekking van het verhaal. Moet ook wel, want het is het woord van God, waaraan niet getwijfeld mag worden.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb dat artikel van Jansen niet gelezen, dus ik weet eigenlijk niet waar die manipulatie over gaat.
omdat ik het altijd erg interessant vond dat er zo'n zooi mensen achter zo'n bebaard typje aanliepenquote:Waarom noem je je dan Osho?
Nou ja, ik ben het met Trigger eens dat het niet om Mohammed gaat (Maar dat is in de qoraan toch al moeilijk na te gaan: dat springt echt van de hak op de tak!)quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:57 schreef osho het volgende:
[..]
volgens Trigger is de manipulatie dat Jansen doet alsof het om Mohammed, DE profeet, gaat. Wat niet het geval is/zou zijn. Verder is hij het blijkbaar wel eens met de strekking van het verhaal. Moet ook wel, want het is het woord van God, waaraan niet getwijfeld mag worden.
[..]
omdat ik het altijd erg interessant vond dat er zo'n zooi mensen achter zo'n bebaard typje aanliepen
Dat staat dus ook in mijn link hé, het is niet een -eigen- uitleg, het is een uitleg door middel van kijken in welke context het is openbaart, wat voor commentaar Mohammed er bij heeft gegeven, wat de metgezellen ( mensen die toen aanwezig waren ) er over zijn in combinatie met hadith, zo wordt tafsir beoefent door dus naar interpretatie van Mohammed en eerste generatie moslims te kijken gepaard met omstandigheden waarin vers werd geopenbaard en hadith. Dwaal tafsir zou bestaan uit tafsir zonder bronnen hetgeen voor de moslim niet aannemelijk is.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 22:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een "pre-emptive strike".
En dan zou dus het vertrouwen in God hier geleerd moeten worden. (Grappig: ik heb Osho's "vreemde" gedrag altijd verdedigd met de stelling, dat wij buitenstaanders de wegen van een heilige niet kunnen beoordelen!)
Maar de vraag blijft dan ook na de link nog: hoe weet de tafsir dat? Want de tafsir is blijkbaar een uitleg van een goddelijk woord, dat door de meeste moslims gedagen moet worden. Of liever gezegd: waarover gestemd moet worden. Er zijn immers ook dwaaltafsirs.
Het verhaal in de Koran uitlezen zou heel wat vragen van je oplossen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:00 schreef osho het volgende:
[..]
ja ik begrijp dat de Tafsir een uitleg is en dat je daar heel veel waarde aan hecht, maar dat de Tafsir weet dat een doodgeslagen jongen een tiran zou worden vind ik wat vreemd. De Tafsir doet ook helderziendheid
En de tafsir doet er in combinatie met Mohammeds uitspraken en andere delen van de overleveringen er dus verslag van dat het een slecht iemand zou worden. De tafsir is niet helderziend, maar het kan wel verloop van een vers afmaken door middel van een hadith, mits hadith betrouwbaar is gevonden.quote:80. "En wat de jongeling betreft, zijn ouders waren gelovigen en wij vreesden dat hij schande over hen zou brengen door zijn opstandigheid en ongeloof."
81. "Derhalve wensten wij dat hun Heer hun in zijn plaats een ander kind zou schenken dat reiner en zachtmoediger zou zijn (dan hij)."
Laten we dit topic geen cross over topic maken, de onderwerp hierover is in het andere topic behandeld, dus laten we dit topic dan ook voor andere vragen laten.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:22 schreef osho het volgende:
[..]
als dat het geval is, snap ik niet waarom Trigger het vervelend vindt dat Jansen manipuleert dat het om Mohammed, de profeet, zou gaan.
Manipulatie zit hem in:quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:57 schreef osho het volgende:
[..]
volgens Trigger is de manipulatie dat Jansen doet alsof het om Mohammed, DE profeet, gaat. Wat niet het geval is/zou zijn. Verder is hij het blijkbaar wel eens met de strekking van het verhaal. Moet ook wel, want het is het woord van God, waaraan niet getwijfeld mag worden.
Alle profeten in de Koran hebben een naam en worden ook bij de naam genoemd, Musa, Iesa, Jakoeb, Yusuf, Isak, Ismail etc, de enige profeet die word genoemd zonder naam is dan ook Mohammed in de Koran, Jansen is geen domme man, en hij weet heel goed dat het niet om een profeet ging, nogmaals als een artikel spreekt over een profeet en de Koran dan gaat iedereen (on)bewust aan Mohammed denken, daarin zit een potentiële manipulatie.quote:DE/EEN profeet
we draaien een beetje om de hete brij heen Trigger. Hoe wist de persoon de de ander doodsloeg dat het een tiran zou worden. Kreeg deze dat geopenbaard door Allah ?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 07:15 schreef Triggershot het volgende:
En de tafsir doet er in combinatie met Mohammeds uitspraken en andere delen van de overleveringen er dus verslag van dat het een slecht iemand zou worden.
Dat lijkt mij met mijn boerenverstand de enige plausibele verklaring, of we moeten bovennatuurlijke gaven veronderstellen bij mensen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:05 schreef osho het volgende:
[..]
we draaien een beetje om de hete brij heen Trigger. Hoe wist de persoon de de ander doodsloeg dat het een tiran zou worden. Kreeg deze dat geopenbaard door Allah ?
Lijkt mij niet, althans dat zal niet afhankelijk zijn van het eigen oordeel van de mens.quote:En betekent dit dat iedere moslim zich het recht mag voorhouden anderen dood te slaan met daarbij de notie dat de doogeslagene een zondaar zou worden ?
maar kan deze zich dan niet beroepen op Allah ? Net als de (een) profeet uit de Koran ?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:02 schreef Diederik_Duck het volgende:
Lijkt mij niet, althans dat zal niet afhankelijk zijn van het eigen oordeel van de mens.
Het is al een aantal maal uitgelegd, maar blijkbaar heb je er overheen gekeken. De 'persoon' waar het over gaat in dat verhaal heeft geen directe naam. Bij mij staat hij bekend als Hizir (a.s.). Hij was het die o.a. de profeet Mozes (vzmh) onderwees. De profeet Mozes (vzmh) heeft er meerdere malen bij hem op aangedrongen om hem te onderwijzen. Hizir (a.s.) heeft meerdere malen aangegeven dat de profeet Mozes niet met hem kan optrekken, omdat hij het niet zou kunnen begrijpen. Volgens de meeste islamitische geleerden is de kans groot dat ook hij een profeet was, maar eentje die op een geheel ander niveau zat. Sommigen beweren dat het om een engel zou kunnen gaan. In ieder geval is men het er overeens dat het een gezant van Allah was. We gaan er dus vanuit dat Hizir (a.s.) meer weet dan anderen. Men gaat er vanuit dat Hizir (a.s.) geen tijd kent en vrijelijk door de tijd kan reizen. Allah heeft de doodgeslagen persoon geschapen en zal ook weten of het een tiran zou worden of niet.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:05 schreef osho het volgende:
[..]
we draaien een beetje om de hete brij heen Trigger. Hoe wist de persoon de de ander doodsloeg dat het een tiran zou worden. Kreeg deze dat geopenbaard door Allah ?
Nee, natuurlijk niet. Iedere moslim is niet Hizir (a.s.) en is niet in staat om profeten te onderwijzen. Een gewoon mens kan niet in de toekomst kijken en kan dus ook niet weten of iemand een tiran zou worden. Ook is het een gewoon mens niet toegestaan om anderen zomaar te doden en al helemaal niet om de reden die jij noemt.quote:En betekent dit dat iedere moslim zich het recht mag voorhouden anderen dood te slaan met daarbij de notie dat de doogeslagene een zondaar zou worden ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |