Yesss... kan ik toch nog m'n verhaal posten!
Het blijft opmerkelijk hoe ontzettend definitief mensen reageren op het vreemdgaan van mensen die ze in het geheel niet kennen. Persoonlijk geloof ik niet in "once a cheater, always a cheater". Net als ik overigens niet geloof in "dat iemand zeker weet dat het nooit meer gebeurt".
IMHO heb je (weinig) hondstrouwe mensen op deze wereld die nooit vreemdgaan (soms omdat ze een enorm hoogstaande moraal hebben die hen vaak niet prettig in de omgang maakt, vaker omdat ze simpelweg de kans niet hebben
![]()
). Je hebt een aantal mensen die vreemdgaan bij de vleet. En daar tussenin heb je veel, heel veel mensen die ooit, wel eens, in een onbewaakt ongeblik vreemd zullen gaan. Niet omdat het "slechte" personen zijn, maar omdat ze dom omgaan met een zwak moment (in de relatie of van zichzelf).
Betekent dit dat je klakkeloos moet doorgaan met een relatie waarin je bent bedrogen? Als je het idee hebt dat iemand een notoire vreemdganger is, nee dus (ook jij zult hem/haar niet "bekeren"). Als je het idee hebt dat iemand dat niet is, dat hij/zij spijt heeft, aan de relatie wilt werken dan kun je de volgende vraag stellen: Kun JIJ er mee omgaan?
Vreemdgaan is een aanslag op je zelfvertrouwen, zonder meer. Als je iemand bent die zich sowieso al snel slecht voelt over zichzelf kan het zijn dat dit niet de beste manier is om je gelukkig te (blijven) voelen. Je moet ook niet verder gaan als je van nature een "wraakzuchtig" persoon bent. Hoe zeer je ook bent gekwetst (en je het recht hebt om je zo te voelen), de relatie heeft geen kans op overleven als jij hem/haar dit bij iedere ruzie naar het hoofd smijt en het gebruikt als inzet om je zin te krijgen. "Vergeven" is een beladen woord, maar je moet over je initiele boosheid heen kunnen stappen om weer een "gelijkwaardige" relatie te krijgen. Kun je dat niet, dan heeft doorgaan geen zin (overigens is dat geen schande!).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.