Beide camera's die je roept zijn gewoon goed en zeker niet ruk. De vraag is alleen of je, gezien je budget, een goeie keus maakt als je zo'n camera koopt. DSLR's zorgen normaal gesproken voor een extra lading aan investeringen. Dat proberen Elefes en Marc H je duidelijk te maken. Kijk eens naar een Powershot S3 IS. Da's een DSLR-like camera met alles erop en eraan.quote:Op woensdag 21 maart 2007 10:24 schreef speknek het volgende:
Canon heeft toch ook geen interne motor? Zoals ik al zei, ik ben nauwelijks geinteresseerd in extra lensen, ik wil een instapmodel. En als het allemaal zo ruk is, waarom geeft dpreview (en een ander camerablad wat ik gelezen heb) hem een Highly Recommended?
Als je cam een filterschroefdraad heeft, dan kun je gewoon een polafilter van internet aftrekken. Zo niet, dan heb je pech denk ikquote:Op woensdag 21 maart 2007 14:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
Misschien een vraag van iets andere aard maar ik vond het ook weer niet een vers topic waard. Bestaat er een polarisatiefilter voor de Fuji F30 of weet iemand hoe ik er zelf een kan maken? Ik vind de foto's overdag namelijk wat flets.
Er zit geen schroefdraad op de lens:quote:Op woensdag 21 maart 2007 14:19 schreef PdeHoog het volgende:
Als je cam een filterschroefdraad heeft, dan kun je gewoon een polafilter van internet aftrekken. Zo niet, dan heb je pech denk ik
Ik zou het niet doenquote:Op woensdag 21 maart 2007 14:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zit geen schroefdraad op de lens:
[afbeelding]
Dus ja dan zal een kant-en klare oplossing wel afvallen. Kan ik er niet een zelf in elkaar knutselen om deze dan er voorop de lens te plakken? Heeft iemand hier wel eens zoiets gedaan?
Edit: De voorkant van het lensje is 27~28 mm, nu blijken er ook polarisatiefilters te bestaan van die maat. Zou ik deze er gewoon op kunnen plakken?Zijn nog duur trouwens die dingen.
Ik fotografeer trouwens vrijwel altijd buiten, dus opzich is een semi-permanente oplossing geen probleem.
Ik ga het denk ik toch proberen.quote:Op woensdag 21 maart 2007 15:32 schreef Elefes het volgende:
Ik zou het niet doenJe camera heeft een lens die inschuift wanneer je hem uit zet, dus als je daar iets op zet/plakt dan past dat allemaal niet meer goed. Het gaat dus gewoonweg niet volgens mij.
Probeer anders eens (als dat kan) je foto's een heel klein beetje onder te belichten, wellicht is dan het probleem ook verholpen
De kans bestaan natuurlijk dat je dan binnenkort een nieuwe camera kan gaan kopen. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bentquote:Op woensdag 21 maart 2007 18:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ga het denk ik toch proberen.Natuurlijk zal ik het wel zo maken dat het lensje er geen last van heeft als hij inschuif, ik wil m'n camera wel heel laten.
Het moet denk ik wel mogelijk zijn het filter voorop de lens te zetten in plaats van om de lens heen klemmen.
Kijk hier eens naar: http://www.cokin.com/magneticholder.htmlquote:Op woensdag 21 maart 2007 18:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ga het denk ik toch proberen.Natuurlijk zal ik het wel zo maken dat het lensje er geen last van heeft als hij inschuif, ik wil m'n camera wel heel laten.
Het moet denk ik wel mogelijk zijn het filter voorop de lens te zetten in plaats van om de lens heen klemmen.
Nog een vraagje: ik las net dat je een polarisatiefilter beter niet voor het maken van panorama's kan gebruiken. Nu wil ik dat toch eigenlijk ook wel eens doen (ben al bezig om er een speciaal statiefje er voor te maken zodat de camera om het brandpunt van de lens kan draaien). Speelt het probleem van donkere plekken in je panorama alleen bij een lineair polarisatie filter of ook bij een circulair polarisatie filter (of andersom)?
Nee, een soort adapterring maken. Ik heb een kennis met een draaibank enzo, dus daar zou ik wel het een en ander kunnen maken. Maar de oplossing van PdeHoog/Cokin is veel mooier.quote:Op woensdag 21 maart 2007 18:11 schreef Elefes het volgende:
Ik zou sowieso niet weten wat je er voor wilt gaan maken, gewoon gepolariseerd glas?
Heel erg bedankt.quote:Op woensdag 21 maart 2007 21:53 schreef PdeHoog het volgende:
Kijk hier eens naar: http://www.cokin.com/magneticholder.html
Misschien dat dit je kan helpen
Ik snap best dat je dat wilt. Ik duik ook veel in Nederland en ik heb ook last van een te trage compact (hoewel ik binnenkort overga op een Fuji F31, supersnel voor een compact). Maar 500 euroquote:Op vrijdag 23 maart 2007 13:23 schreef IndyROKR het volgende:
Hi,
Ik heb nu een Kodak Z650 (3-4 maanden) maar daar ben ik niet echt helemaal tevreden over. Want hij kan niet onderwater en bij concerten als ik hem gebruik dan zijn alle fotos wazig. Dus ik wil een camera kopen waarmee ik dus veel kan doen, bijvoorbeeld sluimertijd zelf instellen, een losse flitser erop kan doen (maar ook 1 intern) en ook verschillende lenzen zoals groothoek. Hij moet ook snel foto's kunnen maken, en korte sluimertijd. Ik gebruik de camera voor voorwerpen die snel bewegen, zoals vissen onder water en concerten dus niet dat de fotos ongelofelijk wazig word. En ik wil er ook mee kunnen duiken (d.m.v. een onderwaterhuis). Weet iemand misschien een toestel tot de 500 euro? Het hoeft niet bepaalt een nieuwe te zijn, wel een goeie.
Bijvoorbaat danke.
Cheers,
Mij
Ik weet uiteraard wel dat ik een onderwaterhuis niet voor 5 eurie op de rommelmarkt kan kopen. Maar dan wil ik sowieso eerst beginnen met een camera te kopen en vervolgens verder sparen voor een case. Maar ik gebruik hem ook, zoals eerder vermeld, voor concerten enzo dus daarvoor wil ik ook een goede camera hebben die een beetje snel alles vast legt.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 19:36 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Ik snap best dat je dat wilt. Ik duik ook veel in Nederland en ik heb ook last van een te trage compact (hoewel ik binnenkort overga op een Fuji F31, supersnel voor een compact). Maar 500 euro![]()
Ik wil niet vervelend zijn ofzo maar je mag al heel blij zijn als je hier een kale body voor hebt.
als je perse wilt kan je kijken naar een huis in de VS, stuk goedkoper:
bv:
http://cgi.ebay.com/Water(...)QQrdZ1QQcmdZViewItem
Pas wel op voor de jongens van de douane in Nederland![]()
Vanaf de D50 gaat het werken.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 19:00 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Ik heb even een vraagje voor een kennis van mij.
Die wil van analoog naar digitaal overstappen.
Nu heeft hij een Nikon 75S en een 28-300 sigma lens.
Nu wil hij de lens behouden en een gebruikte Nikon D40/D50/D70 kopen.
Past deze lens daar dan op en stelt hij dan ook automatisch scherp e.d.?
Als je echt aan die eisen wilt voldoen kom je aan een spiegelreflex met een paar verschillende objectieven, en dan mag je blij zijn als je voor het dubbele of waarschijnlijk drievoudige van je budget klaar bent.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 13:23 schreef IndyROKR het volgende:
Hi,
Ik heb nu een Kodak Z650 (3-4 maanden) maar daar ben ik niet echt helemaal tevreden over. Want hij kan niet onderwater en bij concerten als ik hem gebruik dan zijn alle fotos wazig. Dus ik wil een camera kopen waarmee ik dus veel kan doen, bijvoorbeeld sluimertijd zelf instellen, een losse flitser erop kan doen (maar ook 1 intern) en ook verschillende lenzen zoals groothoek. Hij moet ook snel foto's kunnen maken, en korte sluimertijd. Ik gebruik de camera voor voorwerpen die snel bewegen, zoals vissen onder water en concerten dus niet dat de fotos ongelofelijk wazig word. En ik wil er ook mee kunnen duiken (d.m.v. een onderwaterhuis). Weet iemand misschien een toestel tot de 500 euro? Het hoeft niet bepaalt een nieuwe te zijn, wel een goeie.
Bijvoorbaat danke.
Cheers,
Mij
De vraag is hoe vaak je die iso 400 gaat gebruiken?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 22:20 schreef paaskannekoekje het volgende:
de canon powershot a640 ? heeft iemand er ervaring mee ? ik hoor vele verschillende geluiden hij zou erg ruisgevoelig zijn bij iso400,
Hoezo ben je over het resultaat niet te spreken? Wellicht is er wat aan te doenquote:Op zondag 25 maart 2007 15:19 schreef mtv het volgende:
Ik heb nu een tijdje een Casio EX-Z1000 10 megapixel camera
hij ziet er goed, degelijk uit, heeft een fijn scherm en heel veel mogelijkheden
ik ben over het resultaat niet altijd te spreken, en ben dus op zoek naar een andere camera
nu zit ik te denken aan een panasonic DMC-TZ1,2 of 3
een canon ixus 850, of 900, of misschien nog iets anders
iemand een goede suggestie??
vaak teveel ruis, en niet meteen scherpe foto'squote:Op zondag 25 maart 2007 17:12 schreef Elefes het volgende:
[..]
Hoezo ben je over het resultaat niet te spreken? Wellicht is er wat aan te doen.
De grootste tip die ik je kan geven is, dat je het idee dat je met een compactcamera echt mooie concertfoto's kunt maken uit je hoofd moet zettenquote:Op maandag 26 maart 2007 13:24 schreef Diaan73 het volgende:
We hebben nu een Kodak Easy Share 330, gemakkelijk toestelletje maar bij concerten en festivals zijn de foto's vaak bewogen, onscherp. We zijn ons aan het oriënteren op een ander toestel. Ik heb gehoord dat de Sony Cybershot W-serie wij denken dan aan W30 of W35 goed is voor afstanden en in het donker. Wij willen er niet zo heel veel (max. 200 euro) voor uitgeven, omdat wij het fototoestel alleen als huis-, tuin- en keukentoestel gebruiken: vakanties, verjaardagen, concerten, festivals... etc.
Hebben jullie nog tips?
Als je een powershot een leuke camera vind, moet je eens naar de volgende camera's kijken:quote:Op donderdag 29 maart 2007 22:50 schreef CybPraetorian het volgende:
Tekst
Het is de vraag of je dat verschil echt duidelijk ziet. Verder denk ik dat het een goede tip is om eens in de winkel de camera's vast te gaan houden, welke vind je het lekkerst in de hand liggen? Welke heeft de meest logische/fijne bediening?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:58 schreef chansadres het volgende:
[..]
Als je een powershot een leuke camera vind, moet je eens naar de volgende camera's kijken:
Canon Powershot S3, Panasonic DMC-FZ7 of toch een Sony Cybershot DSC-H5
De Panasonic heeft daarbij meer last van ruis dan de andere.
Wat ik nu van mensen heb begrepen is dat de Canon wat zachtere foto's maakt en dat de Cybershot wat scherper is. Het zit hem zo in de details maar het geeft een hele andere feel aan de foto. En dit heeft meer met smaak te maken. Wil je messcherpe foto's of een mooi zacht geheel.
Hier zijn vergelijkfoto's te vinden: http://www.dcviews.com/re(...)Canon-S3-samples.htm
Laat je smaak de rest doen
Als je de foto's naast elkaar legt heeft de Canon meer de nijging om van beige/wit naar beige te gaan en de Sony naar wit. En deukjes zijn veel beter zichtbaar in de Sony maar dat zijn allemaal details.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 12:45 schreef Elefes het volgende:
[..]
Het is de vraag of je dat verschil echt duidelijk ziet. Verder denk ik dat het een goede tip is om eens in de winkel de camera's vast te gaan houden, welke vind je het lekkerst in de hand liggen? Welke heeft de meest logische/fijne bediening?
Ik geloof dat de Olympus SP-550 ook een camera is die in dit rijtje past.
Ik loop denk ik volgende week wel ff bij de Mediamarkt binnen, ff een "hands-on" camera testje doen denk ik...quote:Op vrijdag 30 maart 2007 13:09 schreef chansadres het volgende:
[..]
Als je de foto's naast elkaar legt heeft de Canon meer de nijging om van beige/wit naar beige te gaan en de Sony naar wit. En deukjes zijn veel beter zichtbaar in de Sony maar dat zijn allemaal details.
Inderdaad, hoe hij in de hand ligt is inderdaad belangrijk. Zelf vind ik de Canon lekkerder in de hand liggen maar dat is ook weer smaak. Je doet er goed aan om een fotowinkel binnen te wandelen en te kijken in het assortiment. Je krijgt er vaker veel meer gedaan als in de Dixons/MediaMarkt. Ze hebben ook veel meer advies. Ik moet wel bekennen dat ik erna wel via internet bestel![]()
Bij welke internetsite bestel je dan?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 13:09 schreef chansadres het volgende:
[..]
Als je de foto's naast elkaar legt heeft de Canon meer de nijging om van beige/wit naar beige te gaan en de Sony naar wit. En deukjes zijn veel beter zichtbaar in de Sony maar dat zijn allemaal details.
Inderdaad, hoe hij in de hand ligt is inderdaad belangrijk. Zelf vind ik de Canon lekkerder in de hand liggen maar dat is ook weer smaak. Je doet er goed aan om een fotowinkel binnen te wandelen en te kijken in het assortiment. Je krijgt er vaker veel meer gedaan als in de Dixons/MediaMarkt. Ze hebben ook veel meer advies. Ik moet wel bekennen dat ik erna wel via internet bestel![]()
Dankje!quote:Op vrijdag 30 maart 2007 16:46 schreef Vliegvrager het volgende:
Die zijn er wel hoor, een paar aardige zijn:
Sony DSC S650
Fuji Finpix A345
Nikon Coolpix L2-2975S
Verwacht geen topkwaliteit in dit segment, en ook geen uitgebreide instelmogelijkheden. Maar met camera's als deze (er zijn er meer van vergelijkbare kwaliteit) kun je prima vakantie- en familiefoto's maken.
Kijk in dit segment wel uit voor matige merken als Trust, BenQ en Kodak. Loop gewoon eens een Mediamarkt binnen, kijk wat ze daar voor die prijs hebben. Kijk wat je aanspreekt qua vasthouden en bediening. Sony Fuji, Nikon en Olympus zijn merken waar je je geen buil aan valt. Andere grote merken (Canon, Pentax) ook niet, maar ik denk dat die niet in dit segment vertegenwoordigd zijn.
Helemaal eens met wat je zegt, maar volgens mij heeft Canon ook een paar camera's in die prijsklasse. Ik geloof bijvoorbeeld de Powershot A430. Ook nog een optie dusquote:Op vrijdag 30 maart 2007 16:46 schreef Vliegvrager het volgende:
Kijk in dit segment wel uit voor matige merken als Trust, BenQ en Kodak. Loop gewoon eens een Mediamarkt binnen, kijk wat ze daar voor die prijs hebben. Kijk wat je aanspreekt qua vasthouden en bediening. Sony Fuji, Nikon en Olympus zijn merken waar je je geen buil aan valt. Andere grote merken (Canon, Pentax) ook niet, maar ik denk dat die niet in dit segment vertegenwoordigd zijn.
2e hands ook niets voor je? kun je denk ik voor 150 een hele complete 2e handse camera voor kopen, met alles erbij...quote:Op vrijdag 30 maart 2007 16:33 schreef tha_dark het volgende:
Budget:Tussen de 100 en 150 euro
Formaat: Micro / compact
Doel: Foto's binnen en buiten vooral huis- tuin- en keuken- foto’s dus.
Fotograaf: Heb nog vrij weinig ervaring met foto's maken en wil dat graag leren op een nieuw toestel.
Huidige camera: Geen
Welke camera’s twijfel je over: Nog niet echt iets gevonden
Sorry, ik ben nog erg nieuw op dit gebied dus ik weet ook niet of er in deze prijsklasse überhaupt camera's zijn. Verder vind ik een redelijk groot scherm (dus over bijna heel de achterkant) wel het fijnst.
Grappig, ik zit tussen zo goed als dezelfde camera's te twijfelen. Ik denk dat ik toch voor de Panasonic ga. Als je vooral buiten fotografeert hoef je je om de ruis van de Panasonic minder zorgen te maken, denk ik. Daar schijnt 'ie inderdaad wel wat veel last van te hebben, da's eigenlijk het enige punt van kritiek dat ik tegenkom.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:32 schreef chansadres het volgende:
Weet iemand in welke situatie's de bovenstaande camera's goede foto's afleveren?
Zelf maak ik vooral veel buiten foto's en dan vooral landschappen.
Ga er sowieso maar niet vanuit dat de compressie erg sterk is, goede compressie is veel te zwaar voor een processor in een digicam.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 21:02 schreef CybPraetorian het volgende:
Ik heb de handleiding er al wel ff op nageslagen en daar staat alleen dat het Quicktime filmpjes zijn... zijn het dan .mov filmpjes of .mp4? .mp4 is mn voorkeur want volgens mij is die compressie veel hoger, waardoor je meer op je kaartje kwijt kan...
Idd, komt door het formaat van de sensor. Die is ongeveer hetzelfde voor de drie camera's die je noemt. Wil je minder ruis, dan zit je al snel aan een dSLR. Maar zoals je al zegt, buiten heb je daar zo goed als geen last van. En als ik een beetje in kan schatten met hoe weinig licht die foto met die S3 gemaakt is, vind ik het nog een prima prestatie.quote:Op dinsdag 3 april 2007 07:55 schreef LintuxCx het volgende:
Ook aardig veel ruis. Kennelijk ontkom je er gewoon niet aan in deze prijsklasse.
Nee hoor, dit is echt een prima cam (net als die andere 2 btw), kun je zonder aarzeling aanschaffen.quote:[edit] Oh, en als hier nu iemand zegt "NEE, DOE HET NIET, LAAT 'M LIGGEN!" dan hoor ik dat wel graag natuurlijk. Da's ook een van de redenen dat ik deze thread opzoek.
Zelfs een eigen smileyquote:Op dinsdag 3 april 2007 14:03 schreef Vliegvrager het volgende:
Nieuwe zelfkennis verworven zie ik?
Tof, dan ga ik dat vandaag doen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 08:22 schreef Vliegvrager het volgende:
Nee hoor, dit is echt een prima cam (net als die andere 2 btw), kun je zonder aarzeling aanschaffen.
Mischien is de Sony Cybershot H2 ook wel wat voor je?quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:49 schreef Frankvbr het volgende:
Kben vandaag ook naar mediamarkt geweest, en heb ff wat toestellen in mijn hand gehad.
ik twijfel tussen de volgende: Canon Powershot S3 IS, Canon PowerShot A640 , Canon PowerShot A710 IS , Nikon Coolpix P5000.
De canon powershot is eigenlijk al afgevallen. Ik vind hem te groot (te dik eigenlijk), maar qua functie's zoek ik toch een soortgelijke. Dan kom ik bij de Powershot 640 en 710IS, scheelt qua prijs 50 euro. Maar waar liggen dan de grote verschillen? Puur de kwaliteit? De 640 ziet er wel goed uit moet ik zeggen, ook wel weer iets groter dan de andere. Op dit moment gaat mijn voorkeur denk ik naar de Nikon. Iemand hulp,
of andere ideeen?
Prijs: Rond de 300 euro, mag dus ook 350 als het het waard is.
Wat ga ik er mee doen?: Van alles, ik wil er veel mee kunnen experimenteren. Dus het worden zowel macro's, als natuurfoto's, maar ook zo nu en dan waarschijnlijk snachts, en af en toe wat leuke fotos tijdens vakantie. Macro moet dus ook lekker klein zijn. Wat ik ook fijn vind , is meerdere foto's achter elkaar maken.
Voorkeuren: Accu heb ik het liefst. Aardige zoom. Ik moet kunnen klooien met sluitertijden ed. Ohja en mn foto's moeten natuurlijk geen brakke kwaliteit hebben
Nu kwam ik ook terecht bij de FujiFilm FinePix E900 , maar deze heb ik verder ook niet gezien of in mn handen gehad. Verder heb ik nog niet zoveel ervaring, maar dit is ook vooral het doel.
Heel leuk, heb hier een vergelijking van die drie gevonden.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:58 schreef chansadres het volgende:
Das de amerikaanse strontlelijke versie, de europese zilveren vind ik wel mooi.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:43 schreef Twisted_Logic het volgende:
[afbeelding]
Ik ben niet erg onder de indruk van het design van de T5.
Ik vind het best veel geld voor een baggercamera als het ook maar een beetje donker wordt. Nou heeft die sony van mij ook geen heel erg krachtige flitser, maar er zit in ieder geval geen ruis op de foto.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:47 schreef Manneke_Pils het volgende:
Mocht Twisted Logic hier nog komen:
http://tweakers.net/price(...).8-5.6)-prijzen.html
¤ 217,- voor een megagoede camera met een Leica lens.
Geef 17 euro meer uit en je hebt een fantastische camera in plaats van die goedkope zooi.
Hier een volledige 14 delen review, met als laatste pagina voorbeeldfoto's http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfx01/
Die DigitalStreet is trouwens snel en veilig.
Dit vind jij een baggercamera? Laat dan eens een fantastische camera zien voor +- ¤200.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:52 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Ik vind het best veel geld voor een baggercamera als het ook maar een beetje donker wordt. Nou heeft die sony van mij ook geen heel erg krachtige flitser, maar er zit in ieder geval geen ruis op de foto.
Jup. Camera heeft heel erg veel last van ruis, al vanaf iso 200 is het te zien. En dat is gewoon zuur omdat hij geadverteerd wordt als een high-iso camera. Ik verkoop overigens camera's de hele dag door en ik heb met deze camera's geschoten. Hij is gewoon niet zo goed als het licht ook maar een beetje tegenzit (binnenfoto's). Er zijn heel veel situaties waar je de sfeer niet wilt verknallen met een flits.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:56 schreef Manneke_Pils het volgende:
[..]
Dit vind jij een baggercamera? Laat dan eens een fantastische camera zien voor +- ¤200.
Verder valt die ruis erg mee met een flits hoor. Hoe kom je hier opeens bij? Bij die voorbeelden gekeken ofzo?
Die eerste foto is met ISO 1600 genomen, dát is de reden waarom hij zo korrelig is.
Ziet er leuk uit, ik zet hem even op mijn lijstjequote:Op woensdag 4 april 2007 10:47 schreef Manneke_Pils het volgende:
Geef 17 euro meer uit en je hebt een fantastische camera in plaats van die goedkope zooi.
Hier een volledige 14 delen review, met als laatste pagina voorbeeldfoto's http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfx01/
Bedankt, deze review ga ik even goed doorspitten!quote:Op woensdag 4 april 2007 08:51 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Heel leuk, heb hier een vergelijking van die drie gevonden.Heb zelf inmiddels de Panasonic gekocht en ben tot nu toe zeker tevreden. Flinke verbetering t.o.v. de vorige!
quote:Op woensdag 4 april 2007 10:47 schreef Manneke_Pils het volgende:
Ik krijg provisie op de panasonicquote:Op woensdag 4 april 2007 11:38 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]Je prijst m aan alsof je er provisie op krijgt. In werkelijkheid is er geen enkele camera die zich tot zijn gelijkwaardig geprijsde concurrenten verhoudt als 'fantastisch' tot 'goedkope zooi'.
Canon is een prima merk. 4 megapixel is voor gewone afdrukken tot maximaal 20x30 in principe gewoon genoeg.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:50 schreef Twisted_Logic het volgende:
Zelf zat ik te denken aan een Canon:Canon PowerShot A460 Canon PowerShot A530 Canon PowerShot A430
Die onderste is onder de 100 euro, alleen 4MP, is dat weinig of meer dan genoeg?
Groothoek lens
Laatst werd een digitale camera gepresenteerd met een groothoek lens, is dat een must, of zeggen jullie dat dat totaal niet nodig is. Alles is tegenwoordig in het breedbeeld, dus vandaar dat dat mij ook wel mooi lijkt.
Owkee, groothoek is dus niet op mij van toepassing. Canon 4MP camera is dus verder wel goed?quote:Op woensdag 4 april 2007 15:47 schreef Elefes het volgende:
[..]
Canon is een prima merk. 4 megapixel is voor gewone afdrukken tot maximaal 20x30 in principe gewoon genoeg.
Groothoek kan handig zijn, als je bijvoorbeeld veel binnen fotografeert. Meer groothoek betekent dat je in de meest uitgezoomde stand een groter gebied op de foto krijgt: je bent verder uitgezoomd als het ware en kunt dichter op een onderwerp staan en het er toch helemaal op krijgen dan wanneer je minder groothoek hebt. Meer tele is meer ingezoomd. Wat voor jou het handigste is moet je zelf even nagaan![]()
Zo lang je niet vaak vergroot en niet heel groot wilt vergroten (dus niet meer dan ongeveer 20x30cm) lijkt het mij genoeg. Je kunt het zelf het beste nagaan.quote:Op woensdag 4 april 2007 15:55 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Owkee, groothoek is dus niet op mij van toepassing. Canon 4MP camera is dus verder wel goed?
cybershot h2, ben ik naar aan t kijken. Wel weer vrij groot. Verder nog iemand ideeen?quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:49 schreef Frankvbr het volgende:
Kben vandaag ook naar mediamarkt geweest, en heb ff wat toestellen in mijn hand gehad.
ik twijfel tussen de volgende: Canon Powershot S3 IS, Canon PowerShot A640 , Canon PowerShot A710 IS , Nikon Coolpix P5000.
De canon powershot is eigenlijk al afgevallen. Ik vind hem te groot (te dik eigenlijk), maar qua functie's zoek ik toch een soortgelijke. Dan kom ik bij de Powershot 640 en 710IS, scheelt qua prijs 50 euro. Maar waar liggen dan de grote verschillen? Puur de kwaliteit? De 640 ziet er wel goed uit moet ik zeggen, ook wel weer iets groter dan de andere. Op dit moment gaat mijn voorkeur denk ik naar de Nikon. Iemand hulp,
of andere ideeen?
Prijs: Rond de 300 euro, mag dus ook 350 als het het waard is.
Wat ga ik er mee doen?: Van alles, ik wil er veel mee kunnen experimenteren. Dus het worden zowel macro's, als natuurfoto's, maar ook zo nu en dan waarschijnlijk snachts, en af en toe wat leuke fotos tijdens vakantie. Macro moet dus ook lekker klein zijn. Wat ik ook fijn vind , is meerdere foto's achter elkaar maken.
Voorkeuren: Accu heb ik het liefst. Aardige zoom. Ik moet kunnen klooien met sluitertijden ed. Ohja en mn foto's moeten natuurlijk geen brakke kwaliteit hebben
Nu kwam ik ook terecht bij de FujiFilm FinePix E900 , maar deze heb ik verder ook niet gezien of in mn handen gehad. Verder heb ik nog niet zoveel ervaring, maar dit is ook vooral het doel.
quote:Op woensdag 4 april 2007 16:01 schreef Twisted_Logic het volgende:
Oke, dan ben ik er denk ik wel uit. Dan ga ik denk ik voor de Canon PowerShot A430, lekker goedkoop. Kan ik over een paar jaar altijd een duurdere gaan kopen.
Olympus SP-550 misschien? Heeft wel toffe specs, alleen weet ik niet hoe het met de kwaliteit zit (zou je even op moeten zoeken).quote:Op woensdag 4 april 2007 19:58 schreef Frankvbr het volgende:
[..]
cybershot h2, ben ik naar aan t kijken. Wel weer vrij groot. Verder nog iemand ideeen?
H2quote:Op woensdag 4 april 2007 19:58 schreef Frankvbr het volgende:
[..]
cybershot h2, ben ik naar aan t kijken. Wel weer vrij groot. Verder nog iemand ideeen?
Ik heb er ook zelf net een gekocht namelijk de Sony Cybershot DSC-W35. 7.2 megapixel, Accu, Iso 1000, en Carl Zeiss lens. Ik heb niet zo fantastisch veel verstand van fototoestellen maar dit vond ik wel een aardige.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:50 schreef Twisted_Logic het volgende:
Wat stom zat ik in digital corner te zoeken naar dit topic, maar ik kon hem natuurlijk niet vinden. Zie ook dit topic wat gesloten werd.
Aangezien ik een digitale camera wil kopen ben ik een beetje opzoek naar een goeie, kleine en degelijke camera die niet al te veel kost. Het is niet de bedoeling dat ik er professionele foto's mee ga maken, ik wil gewoon een leuke camera voor op vakantie en andere gelegenheden, en foto's moeten er gewoon leuk uit zien. Verder wil ik graag dat er een SD slot in zit, aangezien dat toch wel de goedkoopste kaartjes voor zijn.
EisenKlein, moet makkelijk mee te nemen zijn in je broekzak Stevig, moet stevig zijn en tegen een stootje kunnen Moet niet te veel kosten, maximaal 200 euro.
Zelf zat ik te denken aan een Canon:Canon PowerShot A460 Canon PowerShot A530 Canon PowerShot A430
Die onderste is onder de 100 euro, alleen 4MP, is dat weinig of meer dan genoeg?
Groothoek lens
Laatst werd een digitale camera gepresenteerd met een groothoek lens, is dat een must, of zeggen jullie dat dat totaal niet nodig is. Alles is tegenwoordig in het breedbeeld, dus vandaar dat dat mij ook wel mooi lijkt.
Ziet er ook mooi uit die camera!quote:Op woensdag 4 april 2007 23:43 schreef tha_dark het volgende:
[..]
Ik heb er ook zelf net een gekocht namelijk de Sony Cybershot DSC-W35. 7.2 megapixel, Accu, Iso 1000, en Carl Zeiss lens. Ik heb niet zo fantastisch veel verstand van fototoestellen maar dit vond ik wel een aardige.
Ligt er helemaal aan wat je nu precies mist op je Z3.quote:Op donderdag 5 april 2007 14:15 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ola Fok!ers!
Heb nu een Konica Minolta Z3 - een geweldige, moeilijk te overtreffen camera mijn insziens. Enige probleem wat begint te ontstaan is een gebrek aan functionaliteiten van een dSLR en soms het onder handbereik hebben van standaardfuncties.
Dus leek de keuze makkelijk: sparen voor een dSLR. Alleen, dan komt er een tas bij, extra accu, zoomlens, fliters, etc. En betaal je minstens 1000,- voor je het compleet hebt en til je je vervolgens een breuk.
Tussen compact camera's en dSLR's zit tegenwoordig een serie net-niet-dSLR's en ik ben benieuwd naar jullie opinie. Zo heb ik op dit moment mijn zinnen gezet op de:
Panasonic Lumix DMC-FZ50
FujiFilm FinePix 9600 z
... andere alternatieven zijn niet echt alternatieven... of wel?
De panasonic krijgt toch wat narigheid op DPreview over zich heen, de voorganger van de 9600 doet het daarentegen al supergoed.
Afweging is - dat een dSLR kost 600,- kaal en zo'n ding kost 400~450,- met al wat mogelijkheden. Gat is dus niet heel groot, of juist wel - net hoe je het bekijkt.
Vinden jullie hier van?
Z3 mist handbediening voor zoom/focus en sommige andere instellingen. Dit behoren mijn insziens op de body te zitten in ieder gevalquote:Op donderdag 5 april 2007 14:33 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ligt er helemaal aan wat je nu precies mist op je Z3.
Verder heb je helemaal gelijk dat een dSLR een stuk duurder is en dat je altijd veel spullen bij je hebt, dat is het nadeel er van.
In de range waarin je nu aan het kijken bent zitten nog een hele hoop camera's meer, kijk maar eens op de vorige pagina's van dit topic. Een voorbeeld is ook de Canon Powershot S3, of bijvoorbeeld de Canon Powershot A710 of Olympus SP-550. En zo zijn er nog een aantal meer te noemen.
Het is ook maar net wat je er voor over hebt. Ikzelf vind het het "sjouwen" meer dan waard om lekker te kunnen fotograferen. Kan me voorstellen dat een ander dat compleet anders ervaart...quote:Op donderdag 5 april 2007 15:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Feitelijk is die Fuji gewoon een concessie oplossing voor een dSLR...
Een betaalbare dSLR oplossing met enigszins groothoek en zoom-mogelijkheden zou wellicht de voorkeur hebben. Sjouwen met lensjes is misschien wennen.. maarja.
Behalve de lensen kan de Fuji wel al met voorzetzooi overweg.. daar hou je dan weer geld voor overquote:Op donderdag 5 april 2007 15:30 schreef Elefes het volgende:
[..]
Het is ook maar net wat je er voor over hebt. Ikzelf vind het het "sjouwen" meer dan waard om lekker te kunnen fotograferen. Kan me voorstellen dat een ander dat compleet anders ervaart...
Dus dat zou ik eens goed overdenken: je hebt al gauw een paar kilo extra bij je (en geld minder).
Soms zet ik de camera op statief om iets te fotograferen wat gewoon lastig op te focussen is, bijvoorbeeld met hoge sluitertijd. Dan is manueel handig. Dat gebruik ik nu soms vanuit het menu van m'n Z3quote:Verder zou ik ook nagaan of je echt handmatig gaat focussen: je autofocus is erg nauwkeurig en handmatig is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt.
Je camera op een statief om te focussen en een hoge sluitertijd? volgens mij haal je hier een paar dingen door elkaar.quote:Op donderdag 5 april 2007 15:32 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Behalve de lensen kan de Fuji wel al met voorzetzooi overweg.. daar hou je dan weer geld voor over
[..]
Soms zet ik de camera op statief om iets te fotograferen wat gewoon lastig op te focussen is, bijvoorbeeld met hoge sluitertijd. Dan is manueel handig. Dat gebruik ik nu soms vanuit het menu van m'n Z3
Overigens weet ik dat de zoom-ring me wel gaat bekoren, dat zal je als dSLR-adept wel kunnen beamen gok ik
Betaalbaarheid vs functionaliteit motiveren me deze richting wel op...
Met die Z3 wel, bij een hoge sluitertijd (donker) kan dat ding onmogelijk autofocussen, dus moet je het zelf doen.. vergt wat geduld met die menu'tjes, een ring maakt je leven dan makkelijker. Tis dus niet logisch dat ik het doe, dat ben ik met je eens.quote:Op donderdag 5 april 2007 15:42 schreef CocaColaLight het volgende:
[..]
Je camera op een statief om te focussen en een hoge sluitertijd? volgens mij haal je hier een paar dingen door elkaar.
Heb nu dus nog de keuze tussen Panansonic en Fuji.. wellicht dat ik mede om die reden voor de Fuji ga.quote:Mijn broertje heeft die fz50 hij heeft wel wat meer ruis bij hogere iso's maar voor de rest heeft hij dat wat jij wil hebben.
Lolquote:En je wil een groothoek? dat is wel te doen. Kost je rond de 100 euro en dan kun je er een voorzet lens op zetten en erg extreme groothoek foto's maken.
Hier staan er een paar
Ik denk dat je een lange sluitertijd bedoeltquote:Op donderdag 5 april 2007 15:32 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Behalve de lensen kan de Fuji wel al met voorzetzooi overweg.. daar hou je dan weer geld voor over
[..]
Soms zet ik de camera op statief om iets te fotograferen wat gewoon lastig op te focussen is, bijvoorbeeld met hoge sluitertijd. Dan is manueel handig. Dat gebruik ik nu soms vanuit het menu van m'n Z3
Overigens weet ik dat de zoom-ring me wel gaat bekoren, dat zal je als dSLR-adept wel kunnen beamen gok ik
Betaalbaarheid vs functionaliteit motiveren me deze richting wel op...
Hm, lastige combinatie. Houd er rekening mee dat ze op festivals nog wel eens moeilijk willen doen over camera's op het terrein. Simpele camera's vinden ze wel goed, maar als je met een 12x zoom camera binnen probeert te komen willen ze misschien dat je je camera in een kluisje achterlaat.quote:Op donderdag 5 april 2007 14:44 schreef Apoc2003 het volgende:
De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor het fotograferen van sportevenementen (roeien), een zoomfunctie is dus wel noodzakelijk, ook is het gewenst dat er weinig tijd zit tussen het maken van 2 foto's. Daarnaast bezoek ik zomers redelijk wat festivals, waarop ik ook graag foto's mag maken.
Heb de Fuji Finepix 9600 gekocht en hijs super!quote:Op donderdag 5 april 2007 16:14 schreef NiGeLaToR het volgende:
Oef nou, heb hier op het werk wat fannatiekelingen lopen en die schermen met mooie lensjes van 1600,- enzo. Zo leuk vind ik het nou ook nog niet.. eerst de fotograaf worden, dan het gereedschap erbij... veel mensen doen het andersom valt me op - kun je in ieder geval je gereedschap niet de schuld geven
Bedankt voor de adviezen zover!
Als ze dat al aan kunnenquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:42 schreef donald_dick het volgende:
Budget: NNVT, ik heb hier 240 eur o aan irischeques liggen, dus zolang het maar een gewonen winkel is is het prima
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body: micro, hij moet tenslotte in me zak passen
Doel: foto's nemen voor vakantie, en afentoe een feestje
Fotograaf: ja, wat is goed, ik heb al een D50 waarmee ik langs feesten ga om foto's te nemen, niet meer dan dat
Huidige camera: olympus c150, een 3 megapixelcameraatje, maar die heeft het begeven
Welke camera’s twijfel je over: Sony DSC N2 en de Canon Digital Ixus 900 Ti
Bijzonderheden: de rede waarom ik 10 megapixel wil, is dat ik vaak met me D50 RAW foto's bewerk, daarbij is het wel lekker als je veel informatie hebt. uiteraard kan je altijd terugvallen op lagere resoluties. een andere kant is natuuyrlijk het pimpfactor. daarbij , ik heb bonnen die op moeten en ik had toch al 200 euro gereserveerd voor een camera. daarbij is de batterijduur wel ban belang, en deze hebben 1 van de beste accu;s die er te vinden zijn.
geheugenkaarten zijn ook geen probleem, ik heb al tich gig MS sticks voor me psp en SD kosten ook geen drol.
ISO waarden vind ik niet zo interresant, compats kunne toch nooit meer dan ISO 400 aan
Ik sluit me aan bij BlaatQ. Het belangrijkste is zowat hoe de camera voor je vasthoudt. Canon is vrij klein, Nikon een stuk groter, Pentax lag er voor mijn gevoel een beetje tussenin. Maar het is allemaal heel persoonlijk.quote:Op dinsdag 10 april 2007 18:11 schreef Dale het volgende:
Ik zit te denken over een Nikon d70... of iets dat erop lijkt. Heb nog geen lenzen, geen toebehoren, dus in feite zou het ook canon mogen zijn (alhoewel nikon mijn voorkeur heeft op dit moment, puur op gevoel). Het liefst zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Is gebruikt een goede optie? Ik heb er niet genoeg verstand van om een camera te beoordelen als ik hem in mijn handen heb, en volgens mij liggen die prijzen op marktplaats haast op nieuwprijs niveau? Tips , suggesties? Danke
Ik ben juist op zoek naar een camera met verwisselbare lenzen. Heb toendertijd een goede compactcamera (olympus c4040) gekocht maar wil nu toch wat meer. Zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk is altijd goed hequote:Op dinsdag 10 april 2007 18:44 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik sluit me aan bij BlaatQ. Het belangrijkste is zowat hoe de camera voor je vasthoudt. Canon is vrij klein, Nikon een stuk groter, Pentax lag er voor mijn gevoel een beetje tussenin. Maar het is allemaal heel persoonlijk.
De Nikon D40 zou ik niet snel nemen, daar werken bij veel objectieven niet alle functies (inclusief de autofocus) wat erg onhandig is.
En ik zal je alvast even uit de droom helpen: als je denkt dat je voor het geld van een kit klaar bent, heb je het mooi miseen dSLR is nou eenmaal erg duur, dus de zin "zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk" zou ik maar gewoon schrappen. Kwaliteit koop je toch min of meer met objectieven, en daar hangt al gauw een aardig prijskaartje aan.
Als je toch besluit zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld te willen, kijk dan naar een "high-end" compactcamera: met een heleboel features en instellingsmogelijkheden, maar dan wel "alles-in-één" zodat je geen verschillende objectieven nodig hebt.
Slechte ervaringen met 2e hands spul/? Ben er wel nieuwsgierig naarquote:Op dinsdag 10 april 2007 19:03 schreef BlaatQ het volgende:
Goedkoop dan ook duurkoop zijn.
Meer zeg ik er niet over, maar ik herken je redenBeen there, mijn budget is helaas nog paar honderd te krap :p.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |