abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47499152
Van de FP:
quote:
Gratis Wehkamp-printer moet terug
Mensen die met een trucje een gratis printer hebben gekregen bij Wehkamp.nl, moeten die terugsturen of alsnog betalen. Onder andere veel FOK!kers ontdekten de truc en kregen zo de printer.

Bij Wehkamp was het mogelijk om een computer te bestellen, waarbij een gratis printer ter waarde van 69 euro werd meegeleverd. Maar de computer was gewoon uit het 'winkelmandje' te gooien en te vervangen door iets kleins zoals een t-shirt, waardoor de gratis printer bleef staan maar de pc niet.

"Degenen die de printer gratis hebben gekregen bij een andere bestelling, hebben niet conform de actie besteld", stelt een woordvoerster van Wehkamp.nl. Het bedrijf heeft de mensen die de printer toch gekregen hebben deze week een brief gestuurd waarin staat dat ze de printer moeten worden teruggestuurd. De printer kan ook worden aangeschaft voor 69 euro.

Hoeveel mensen van deze truc gebruik hebben gemaakt, is onbekend. Volgens de Wehkamp.nl-woordvoerster gaat het slechts om een klein aantal omdat de fout snel ontdekt en hersteld was.
Ik ben niet bekend met de voorwaarden van de actie, maar het resultaat is dat degenen die de printer en een paar sokken besteld hebben deze geleverd hebben gekregen, met een begeleidende factuur waarop een printer à ¤ 0,- gespecificeerd staat.

In de reacties op de FP wordt regelmatig de vergelijking gemaakt met de LCD-tv van Otto. Het ging hier om een televisie die aangeboden werd voor ¤ 99,- in plaats van ¤ 999,-. De rechter heeft bepaald dat Otto de tv's niet hoefde te leveren omdat het hier een overduidelijke fout betreft.

Is een soortgelijk redenatie hier ook op zijn plaats, of hebben deze mensen inderdaad een 'gratis printer' gekocht?
pi_47499219
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 08:37 schreef Xcalibur het volgende:
Van de FP:
[..]

Ik ben niet bekend met de voorwaarden van de actie, maar het resultaat is dat degenen die de printer en een paar sokken besteld hebben deze geleverd hebben gekregen, met een begeleidende factuur waarop een printer à ¤ 0,- gespecificeerd staat.

In de reacties op de FP wordt regelmatig de vergelijking gemaakt met de LCD-tv van Otto. Het ging hier om een televisie die aangeboden werd voor ¤ 99,- in plaats van ¤ 999,-. De rechter heeft bepaald dat Otto de tv's niet hoefde te leveren omdat het hier een overduidelijke fout betreft.

Is een soortgelijk redenatie hier ook op zijn plaats, of hebben deze mensen inderdaad een 'gratis printer' gekocht?
Ik denk dat het in dit geval wettelijk lastiger voor wehkamp is om hier hun gelijk te krijgen.
Otto heeft volgens mij destijds nooit een LCD-tv geleverd. In dit geval hebben mensen dus de printer echt gekregen.. met factuur. Dit maakt het wel een stuk moeilijker om de verkoop ongedaan te maken.
pi_47499322
Dit wil ik wel even volgen.

Kben benieuwd of alles daadwerkelijk teruggestuurd gaat worden..
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
pi_47499344
Er is toch geen overeenkomst (of nietig/vernietigbaar whatsoever) als de koper wíst of kon weten dat de aanbieding niet juist was?

Net als dat je, zoals het voorbeeld van de tv, kon weten dat die tv nooit 99¤ kon zijn. Had die tv voor 899 op de site gestaan, dan hadden ze 'm wel moeten leveren, want dat is een redelijk normale prijs.

Ik denk dat Wehkamp gelijk krijgt, en of die printers al dan niet geleverd zijn, heeft daar weinig mee te maken.
pi_47499352
Edit: dit is in reactie op Roellie80

Ja precies.
Bovendien gaat het hier volgens mij om een 'gratis printer'. Daarvan is het niet zo raar dat die niks kost zeg maar ... En aangezien je de bijbehorende computer gewoon kunt verwijderen uit je winkelwagentje, heeft de klant dus niks fout gedaan?
pi_47499367
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 08:49 schreef Xcalibur het volgende:
Ja precies.
Bovendien gaat het hier volgens mij om een 'gratis printer'. Daarvan is het niet zo raar dat die niks kost zeg maar ... En aangezien je de bijbehorende computer gewoon kunt verwijderen uit je winkelwagentje, heeft de klant dus niks fout gedaan?
Ik kan in de winkel ook het prijskaartje van iets afhalen, dat maakt het ook niet gratis.
pi_47499464
De algemene opvatting was, 'ik wilde die pc bestellen, toen toch niet meer, alleen sokken en kijk nou! Krijg ik ik er zomaar een gratis printer bij!' Ik heb het echt niet moedwillig zo gedaan hoor!

Verder staat dit op Wikipedia:
--
Regel
Een factuur kan betrekking hebben op meerdere goederen en diensten die zijn geleverd, inclusief de aantallen en de prijzen die hiervoor gelden.
--

Dan heb je met die factuur dus toch een document in handen waarop staat dat je die printer gratis krijgt?

-----.
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 08:49 schreef Toeps het volgende:

[..]

Ik kan in de winkel ook het prijskaartje van iets afhalen, dat maakt het ook niet gratis.
Maar als je naar de kassa loopt en daar staat 0,00 euro op de bon, dan is dat de prijs en kan je het toch voor die prijs meenemen?

Kheb er verder niet echt veel verstand van, maar mijn inziens hebben de 'klanten' ook wel een punt..
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  woensdag 21 maart 2007 @ 08:56:44 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_47499490
Bovendien had Wehkamp natuurlijk in de winkelwagen software ervoor moeten zorgen, dat die printer niet bleef staan als je de PC eruit gooide. Een winkelwagen moet nu eenmaal idioot-proof zijn (sprak hij uit ervaring )
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_47499542
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 08:55 schreef Manneke_Pils het volgende:
De algemene opvatting was, 'ik wilde die pc bestellen, toen toch niet meer, alleen sokken en kijk nou! Krijg ik ik er zomaar een gratis printer bij!' Ik heb het echt niet moedwillig zo gedaan hoor!
En stel nou dat dit écht zo is (wat voor de meeste Fok!kers niet opgaat natuurlijk ). Maar ik heb wel wat tantes waarvoor deze situatie helemaal niet raar zou zijn
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:05:41 #10
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_47499660
Tja als je een factuur hebt met daarop de sokken en een printer die ¤ 0,- is lijkt het me hard bewijs.
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_47499790
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:05 schreef Brupje het volgende:
Tja als je een factuur hebt met daarop de sokken en een printer die ¤ 0,- is lijkt het me hard bewijs.
Ja, het is hard bewijs. Hard bewijs dat je wist of had moeten weten dat dit niet de bedoeling was van Wehkamp.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:20:58 #12
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_47499972
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:12 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Ja, het is hard bewijs. Hard bewijs dat je wist of had moeten weten dat dit niet de bedoeling was van Wehkamp.
Of anders, dat wehkamp wist dat ze een koop sloten met een printer van ¤0,-
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:28:55 #13
66444 Lord_Vetinari
pi_47500154
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:12 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Waarom? Waar staat dat op die factuur?
pi_47500240
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waarom? Waar staat dat op die factuur?
6:2 / 6:248 (redelijkheid en billijkheid) en anders 6:212 (ongerechtvaardigde verrijking)
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:34:09 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_47500285
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:32 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

6:2 / 6:248 (redelijkheid en billijkheid) en anders 6:212 (ongerechtvaardigde verrijking)
Gaat niet op. "Bestel voor een x-bedrag en krijg een printer gratis!"

Of, zoals hierboven al gezegd: Bestel een PC, bedenk je, en haal de PC uit je winkelwagen. Dan kan jij er niks aan doen dat die printer blijft staan. Wehkamp had dat softwarematig moeten dichttimmeren, hetzij door de printer automagisch mee te verwijderen, hetzij door de prijs van de printer automagisch op 69 te laten zetten als de PC verwijderd wordt uit het mandje.
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:38:05 #16
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_47500393
Er zijn, zoals ik het zie, twee verschillen tussen die Otto zaak en deze zaak.

Ten eerste is het helemaal niet zo vreemd om een printer gratis te krijgen. Printers zijn tegenwoordig akelig goedkoop, iedereen kent wel de opmerking dat je een printer voor een paar tientjes hebt, en je je blauw betaald aan de inkt. Verder is het niet ondenkbaar dat een postorderbedrijf als Wehkamp je een kado geeft als je een eerste keer besteld. Een gratis printer bij je eerste bestelling is dus niet zo vreemd. Je kon de printer direct in je winkelwagen leggen door een bestelnummer in te voeren. Wilde je die alleen afrekenen, dan kreeg je een foutmelding als 'je kunt dit gratis kado niet los bestellen', zonder melding van een computer dus. Dit klinkt erg als 'gratis printer bij bestelling' ipv 'gratis printer bij computer'.

Ten tweede hebben de klanten in dit geval de printer met factuur al thuis. Bij die Otto zaak probeerden klanten Otto te dwingen de producten alsnog te leveren. Nu zijn de producten al uitgeleverd, met factuur en al, en moet Wehkamp proberen ze alsnog terug te krijgen.

Kortom, Wehkamp heeft een product daadwerkelijk geleverd voor een prijs die logisch gezien 'zou kunnen kloppen'. Ze gaan het nog best lastig hebben al die printers terug te krijgen, lijkt mij dan.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_47500468
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:38 schreef De_Hertog het volgende:
Je kon de printer direct in je winkelwagen leggen door een bestelnummer in te voeren. Wilde je die alleen afrekenen, dan kreeg je een foutmelding als 'je kunt dit gratis kado niet los bestellen', zonder melding van een computer dus. Dit klinkt erg als 'gratis printer bij bestelling' ipv 'gratis printer bij computer'.
Dit wist ik niet. In dat geval heeft Wehkamp helemaal geen poot om op te staan lijkt me?
pi_47500565
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 08:48 schreef Toeps het volgende:
Er is toch geen overeenkomst (of nietig/vernietigbaar whatsoever) als de koper wíst of kon weten dat de aanbieding niet juist was?
Als het gerechtvaardigd vertrouwen van de verkoper ontbreekt, dan is de overeenkomst vernietigbaar.
pi_47500577
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:38 schreef De_Hertog het volgende:
Kortom, Wehkamp heeft een product daadwerkelijk geleverd voor een prijs die logisch gezien 'zou kunnen kloppen'. Ze gaan het nog best lastig hebben al die printers terug te krijgen, lijkt mij dan.
Alleen gaat Wehkamp het in een mogelijke rechtzaak niet over deze boeg gooien maar over de punten die Rally aangaf plus wat AustinPowers hier aangeeft, de wilsovereenstemming. Wehkamp wil de printer verkopen bij een PC. Als door een fout in de software blijkt dat het mogelijk is om deze gratis te krijgen dan is dat niet in overeenstemming met de wilsovereenstemming.

Het argument dat er geleverd is en dat er een factuur bij zat zal weinig indruk maken op de rechter gezien de geautomatiseerde maatschappij waarin we leven.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:46:49 #20
66444 Lord_Vetinari
pi_47500651
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:43 schreef FJD het volgende:

[..]

Alleen gaat Wehkamp het in een mogelijke rechtzaak niet over deze boeg gooien maar over de punten die Rally aangaf plus wat AustinPowers hier aangeeft, de wilsovereenstemming. Wehkamp wil de printer verkopen bij een PC. Als door een fout in de software blijkt dat het mogelijk is om deze gratis te krijgen dan is dat niet in overeenstemming met de wilsovereenstemming.

Het argument dat er geleverd is en dat er een factuur bij zat zal weinig indruk maken op de rechter gezien de geautomatiseerde maatschappij waarin we leven.
Juist gezien de mogelijkheden van de geautomatiseerde maatschappij had het voor Wehkamp mogelijk moeten zijn, de printer onlosmakelijk aan de PC te plakken.
pi_47500713
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Juist gezien de mogelijkheden van de geautomatiseerde maatschappij had het voor Wehkamp mogelijk moeten zijn, de printer onlosmakelijk aan de PC te plakken.
Ja en gezien de technische mogelijkheden had het ook mogelijk moeten zijn om een OS zonder bugs af te leveren, om software zonder beveiligingslekken af te leveren en ga zo maar door. Waar mensen programmeren worden fouten gemaakt. Dat argument gaat dus vrees ik geen stand houden bij de rechter.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_47500727
Geen zaak (voor de printerbezitters). Geen wilsovereenstemming/gerechtvaardigd vertrouwen.
pi_47500728
Eigenlijk dus twee vragen:

"Kan Wehkamp zich beroepen op een gebrekkig gevormde wil?"
en
"Kan de koper zich beroepen op een gerechtvaardigd vertrouwen?"

Plus:

"Welk recht heeft de Wehkamp om het goed terug te vorderen?"
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:52:20 #24
66444 Lord_Vetinari
pi_47500780
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:49 schreef FJD het volgende:

[..]

Ja en gezien de technische mogelijkheden had het ook mogelijk moeten zijn om een OS zonder bugs af te leveren, om software zonder beveiligingslekken af te leveren en ga zo maar door. Waar mensen programmeren worden fouten gemaakt. Dat argument gaat dus vrees ik geen stand houden bij de rechter.
Mwah, ik denk dat ik de gok wel zou nemen. Het is aan Wehkamp om te bewijzen, dat iemand moedwillig de boel geflest heeft en dat niet het scenario 'ik wil een PC - doe hem in mijn winkelwagen - stop de printer erbij - bedenk me en haal de PC er weer uit en koop toch maar 5 T-shirts' van toepassing is. Wehkamp had natuurlijk in de winkelwagen bij de printer gewoon een regeltje moeten toevoegen, dat dit artikel alleen in combinatie met artikelnummer huppeldepup besteld kan worden.
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:53:49 #25
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_47500814
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 09:43 schreef FJD het volgende:

[..]

Kan ik als bedrijf dan ook klanten lokken met een computer voor 200 euro die normaal 1000 euro kostte, die daarna uitleveren, en vervolgens alsnog 800 euro eisen omdat de klant had kunnen weten dat ik die computer natuurlijk niet voor 200 euro wil verkopen?

Even afgezien van het feit dat het in het scenario wat ik schetste helemaal niet zo duidelijk was dat het een fout in de software was (bestelnummer invoeren, te horen krijgen dat ik dat gratis kado niet los mag bestellen, iets mee bestellen en de printer krijgen).
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')