quote:Op maandag 19 maart 2007 16:26 schreef Gkhn het volgende:
wat is de fout nu dan?
Juistquote:Op maandag 19 maart 2007 16:29 schreef Everett het volgende:
De overtreder wordt niet weggesleept, maar de auto van de overtreder![]()
Ben ik nu aan de beurt voor de volgende opdracht?quote:
ok.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:30 schreef Everett het volgende:
[..]
Ben ik nu aan de beurt voor de volgende opdracht?
Komma vergeten. voor het woord waarinquote:Op maandag 19 maart 2007 16:31 schreef Agorias het volgende:
[..]
ok.
Om een te hoog waterpeil te voorkomen zal het gebied waarin de nieuwe weg ligt, permanent moeten worden bemaald.
ZOEK DE FOUT!
U gaat door voor de koelkastquote:Op maandag 19 maart 2007 16:33 schreef Frollo het volgende:
bemalen
Moet bemalen zijn.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:36 schreef Everett het volgende:
Wat is er mis met bemaald dan?
BTW...slechte klacht, goed topic![]()
Schopje naar MEN
Het voltooid deelwoord van 'bemalen' (droogmalen, leegmalen) is 'bemalen'.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:36 schreef Everett het volgende:
Wat is er mis met bemaald dan?
Van Dale zegt dat het beiden mag.quote:
nou nou nou?quote:Op maandag 19 maart 2007 16:36 schreef Agorias het volgende:
'De opruimwerkzaamheden duurden de hele ochtend'
De punt ontbreekt?quote:Op maandag 19 maart 2007 16:36 schreef Agorias het volgende:
'De opruimwerkzaamheden duurden de hele ochtend'
Ik heb hier de cd-rom Van Dale, 14e editie, 2005, en die zegt echt alleen 'bemalen'.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:37 schreef Everett het volgende:
[..]
Van Dale zegt dat het beiden mag.
be·ma·len
overgankelijk werkwoord; bemaalde, heeft bemaald/bemalen; afleiding(en): bemaling
Opruimingswerkzaamheden dan?quote:Op maandag 19 maart 2007 16:39 schreef Agorias het volgende:
tip: opruimwerkzaamheden bestaan niet.
Ik heb hier versie 2.1.1, 2006. Ik heb het echt niet zelf verzonnen.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:39 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik heb hier de cd-rom Van Dale, 14e editie, 2005, en die zegt echt alleen 'bemalen'.
Hebben i.p.v. zijn!quote:Op maandag 19 maart 2007 16:54 schreef Everett het volgende:
Zal ik dan de volgende maar doen!?!![]()
'Wie zijn vliegticket verloren was, moest terug naar de informatiebalie.'
Correctquote:
'geschapen'quote:Op maandag 19 maart 2007 17:18 schreef Agorias het volgende:
Nog eentje:
"Er zou meer ruimte moeten worden geschept om je eigen mogelijkheden te ontdekken"
fout.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:19 schreef Frollo het volgende:
[..]
'geschapen'
Klassieke taalfout, net als 'handvaten' en 'vloetje'.
Je bedoelt waarschijnlijk creëren.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:21 schreef Agorias het volgende:
Het is ruimte creëeren.
Het onderwerp is taalpurisme, niet taalvernieuwing. ,,Ik pas dat niet'' betekent trouwens iets anders dan ,,mij past dat niet''.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:15 schreef Frollo het volgende:
Het was vroeger 'Mij mankeert niets', en daarom denken mensen die niet met hun tijd meegaan dat 'Ik mankeer niets' fout is.
Hetzelfde geldt voor 'Mij lust dat niet' en 'Mij past dat niet'.
De auto's van de overtreders worden weggesleept, niet om de overtreders zelf. Maar da's toch gewoon logisch.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:22 schreef Agorias het volgende:
Verkeerde uitdrukkingen, moeilijke uitdrukkingen, abstracte formuleringen, vreemde woorden, Barbarisme, Belgicisme, modewoorden of uitdrukkingen, vage woorden, platte of grove woorden, Archaïsme, storende woordherhalingen, foutieve tautologie, foutief pleonasme, telegramstijl, congruentiefouten, foutieve inversie etc.
Dit zijn taal- en stijlfouten waar menig taalpurist niet content van zal worden. Nu heeft een of andere droplul bedacht dat wij 24 verschillende taal- en stijlfouten met daarin ook nog onderverdelingen uit ons hoofd moeten leren. Als al die mensen nou 's gewoon een niet nader te noemen terminale ziekte die begint met een k kregen ofzo.
Een voorbeeldje:
Op het bord stond: 'Uitsluitend parkeren voor houders van een parkeerkaart. Overtreders worden weggesleept'.
ZOEK DE FOUT!
Taalpuristen
Die komma moet weg.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:31 schreef Agorias het volgende:
[..]
ok.
Om een te hoog waterpeil te voorkomen zal het gebied waarin de nieuwe weg ligt, permanent moeten worden bemaald.
ZOEK DE FOUT!
Boekenquote:Op maandag 19 maart 2007 18:35 schreef Hi_flyer het volgende:
Lag ik laatst in bed te kijken naar mijn boekenkast, zie ik een boek met de titel:
"Wereld wonderen"
![]()
![]()
heel grappig.quote:Op maandag 19 maart 2007 18:48 schreef Apropos het volgende:
'Uitsluitend parkeren voor houders van een parkeerkaart
Dit is de fout. Je zou hieruit kunnen opmaken dat je er wel achter kunt gaan staan.
Mijn excuses wanneer deze grap al was gemaakt.
Daar erger ik me echt dood aan! Zal wel iets met invloed van het Engels te maken hebben.quote:Op maandag 19 maart 2007 18:39 schreef Hi_flyer het volgende:
De site over spatiemisbruik is wel leuk:
[afbeelding]![]()
![]()
Blijf jij maar lekker kansloos onderontwikkeldquote:Op maandag 19 maart 2007 18:46 schreef Agorias het volgende:
[..]
Boeken
Wie heeft er tegenwoordig nou nog een boek
OP van:http://forum.fok.nl/topic/997357quote:volgens in gewijden(lees:fammilie van sunchaser) gaat martijn(ik geloof hier beter bekent als martijn_ar)
Erg hè? Mensen kunnen niet eens één woord goed schrijven (Wereldwonderen is uiteraard één woord.)quote:Op maandag 19 maart 2007 18:35 schreef Hi_flyer het volgende:
Lag ik laatst in bed te kijken naar mijn boekenkast, zie ik een boek met de titel:
"Wereld wonderen"
![]()
![]()
Dat is denk ik niet zo'n goed voorbeeld. Want bij eigennamen geldt het niet.* Het is ook Voedsel en Waren Autoriteit, terwijl het taalkundig gezien eigenlijk Voedsel-en-warenautoriteit zou moeten zijn (vergelijk winst-en-verliesrekening, kat-en-muisspel.)quote:Op maandag 19 maart 2007 18:39 schreef Hi_flyer het volgende:
De site over spatiemisbruik is wel leuk:
[afbeelding]![]()
![]()
Ik heb hier donderdag een proefwerk over puntquote:
Dat mag best, maar in zakelijke communicatie wordt het afgeraden. Het komt wat aanvallend over en zeker in Azië zijn ze daar niet zo van gecharmeerd.quote:Op maandag 19 maart 2007 22:30 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik heb hier donderdag een proefwerk over punt
Zin met 'ik' beginnen mag ook niet.
Dierenambulance moet vanzelfsprekend wel aan elkaar. Kijk ook maar naar hun site, daar staat het wel aan elkaar geschreven. Evengoed heb ik nog wel wat voorbeelden achter de hand.quote:Op maandag 19 maart 2007 22:29 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Dat is denk ik niet zo'n goed voorbeeld. Want bij eigennamen geldt het niet.* Het is ook Voedsel en Waren Autoriteit, terwijl het taalkundig gezien eigenlijk Voedsel-en-warenautoriteit zou moeten zijn (vergelijk winst-en-verliesrekening, kat-en-muisspel.)
* Heb niet gecheckt wat de officiële naam is, maar dat kan heel goed Dieren Ambulance Groningen zijn (dus met een spatie).
Wie heeft er hier een parkeerkaart? Mooi, dan ga ik voor jou parkeren. Blijf even staan wil je?quote:Op maandag 19 maart 2007 18:48 schreef Apropos het volgende:
'Uitsluitend parkeren voor houders van een parkeerkaart
Dit is de fout. Je zou hieruit kunnen opmaken dat je er wel achter kunt gaan staan.
Mijn excuses wanneer deze grap al was gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |