We hebben al toestemming gegeven voor een erker aan de voorzijde van de woning. Ze willen daar een erker maken van ongeveer 80cm van de voorgevel, met aan alle zijde ramen. De gemeente wil dit plan alleen maar bekijken als wij als buren toestemming ervoor zouden geven!!!quote:Op maandag 19 maart 2007 12:35 schreef Bloemkool het volgende:
Als je het toch vriendelijk wil regelen dan steek je die paar coniferen toch zelf even uit en zet ze ergens neer. Door de overlast die je nu hebt van je buren heb je zelf dadelijk wel wat crediet om ook eens wat te kunnen verbouwen of een feestje te geven zonder commentaar van je buren.
Ja dat vinden wij dus zelf ook.quote:Op maandag 19 maart 2007 12:38 schreef Lemmeb het volgende:
Ik zou tegen die buurman zeggen: doe maar lekker wat je wilt met die coniferen, zolang je er maar voor zorgt dat het allemaal weer in de oude staat goedkomt. HIj zet je wel lekker aan het werk zo.
Jouw grond, jouw tuin.quote:Op maandag 19 maart 2007 12:59 schreef RedSonya het volgende:
We hebben idd genoeg aan ons hoofd en de situatie is idd niet fijn. Daarom wil ik dus graag weten wat mijn rechten/plichten zijn. En ook die van de buren!
Want het kan toch niet zomaar zijn dat iemand bij een verbouwing de hele tuin mag verrenueren? Gelukkig hebben we geen groots aangelegde tuin die door een architect is ontworpen en door een hovenier wordt onderhouden!!!
quote:Op maandag 19 maart 2007 12:35 schreef Bloemkool het volgende:
Als je het toch vriendelijk wil regelen dan steek je die paar coniferen toch zelf even uit en zet ze ergens neer. Door de overlast die je nu hebt van je buren heb je zelf dadelijk wel wat crediet om ook eens wat te kunnen verbouwen of een feestje te geven zonder commentaar van je buren.
Wat voor mensen het zijn weet ik niet...quote:Op maandag 19 maart 2007 13:10 schreef InProduction het volgende:
[..]
Jouw grond, jouw tuin.
Tuin kapot? Burenruzie!
Geen fijne situatie!
Gewoon even overleggen met de buurman, is het kutvolk? Gewoon even contact op nemen met de gemeente. Als je in een knappe gemeente woont kunnen ze bemiddelen zonder problemen.
Daar heb je ook gelijk in... De tijd is ook niet zo het probleem hoor. Ik regel wel een paar sterke mannen en een schop!quote:Op maandag 19 maart 2007 13:17 schreef kroegtijger het volgende:
[..]dat lijkt mij ook.... hoeveel werk is nou helemaal effe die dingen uit te steken?? zal je een zaterdag-ochtendje aan kwijt zijn... als dat nou het ergste is?? met uitzoeken hoe het precies zit, je buren daarna heel strikt via de regeltjes gaan behandelen enzo werkt ook niet heel erg lekker.... Ben je uiteindelijk verder mee van huis!
In de tijd dat je had uitgezocht hoe het precies zit had je die dingen allang zelf effe een paar meter verderop geplant
Dan spreek je dat toch gewoon met je buren af?? jij verplaatst ze, maar als die dingen t niet overleven moet ie nieuwe dokken...opgelostquote:Op maandag 19 maart 2007 13:20 schreef RedSonya het volgende:
[..]
Daar heb je ook gelijk in... De tijd is ook niet zo het probleem hoor. Ik regel wel een paar sterke mannen en een schop!
Maar wat nu als die coniferen kapot gaan en dus helemaal bruin worden!?!?!?!? Dat zou dan toch vergoed moeten worden door de buren? Wij hebben er geen enkele belang bij dat hij zijn uitbouw doet. Als we wel belang bij het geheel hebben dan mogen we niks zeggen natuurlijk...
quote:Op maandag 19 maart 2007 13:44 schreef mgerben het volgende:
Wat ik mij afvraag is of die conifeertjes nog wel overleven als de buurman er een uitbouw neerzet?
Krijgen ze nog wel zon dan?
Ik denk trouwens dat de gemeente hier weinig kan betekenen. Verder dan de persoonlijke mening van Miep van de adminstraasie kom je niet. De gemeente gaat over vergunningen, niet over de rest van het wetboek. De gemeente is geen rechter.
De wet zegt idd dat je de buurman gelegenheid moet geven om zijn uitbouw te maken, maar dan doelt de wet op toegang tot jouw tuin en het plaatsen van steigers enzo.
Niet over het verplanten van bomen.
bedoel je niet Atmieniestraasie??quote:Miep van de adminstraasie
Vraag het de expert!!quote:Op maandag 19 maart 2007 13:49 schreef RedSonya het volgende:
De uitbouw komt op de noordzijde te staan en de coniferen dus op het zuiden! Dus als het een lekkere zomer wordt denk ik dat ze voldoende zon krijgen!
Ik ben eerder bang dat ze het verplaasten niet overleven omdat het nu al eigenlijk al vrij laat is om ze ter verplanten.
Ik heb na de Miep van de Gemeentebalie, Miep van de Groenvoorziening gesproken. Die gaat het bespreken met iemand die meer verstand heeft van burenrechten!
Nee, dat ben je dus niet, zeker niet als er al een erfscheiding staat.quote:Op maandag 19 maart 2007 13:54 schreef _-rally-_ het volgende:
Het is redelijk éénvoudig, zoals je zelf al dacht: jij bent verplicht mee te werken, maar het is de buurman die de boel moet regelen en betalen.
inderdaad. En om wat goodwill bij de buren op te bouwen kun je ze best zelf effe verplaatsen natuurlijk. Vertel alleen wel effe van tevoren dat als die struiken t loodje leggen dat je buurman ze mag gaan betalen. Hij zal de ze dan waarschijnnlijk wel zelf willen gaan verplaatsen, maar dan heb je t in ieder geval aangebodenquote:Op maandag 19 maart 2007 13:54 schreef _-rally-_ het volgende:
Het is redelijk éénvoudig, zoals je zelf al dacht: jij bent verplicht mee te werken, maar het is de buurman die de boel moet regelen en betalen.
Je bent volgens mij wel degelijk verplicht om medewerking te verlenenquote:Op maandag 19 maart 2007 13:56 schreef HitsigeKater het volgende:
[..]
Nee, dat ben je dus niet, zeker niet als er al een erfscheiding staat.
Nee, dat ben je niet.quote:Op maandag 19 maart 2007 13:57 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Je bent volgens mij wel degelijk verplicht om medewerking te verlenen
Je bent het dus wel verplicht als het niet anders kan. In dit geval lijkt het me redelijk aantoonbaar dat het niet anders kan, aangezien (voor zover ik het verhaal van TS kan volgen) de struiken als erf-afscheiding dienen. Om een deugdelijke constructie te maken zul je er dus bij moeten kunnen. Wil niet zeggen dat er steigers oid geplaatst moeten worden, maar wel dat je wat werk-ruimte nodig hebt. Knappe jongen die tussen de struiken door een fatsoenlijke voeg kan maken... Als de buren daarna weer alles in oorspronkelijke staat terug brengen is er dus niets aan de hand.quote:Op maandag 19 maart 2007 14:07 schreef HitsigeKater het volgende:
[..]
Nee, dat ben je niet.
Ik heb pas dit geintje gehad, de buren hadden stiekem bouwplannen ingediend in de hoop dat wij dat niet zagen, jammer voor hun zagen we het wel en meteen een zienswijze ingediend omdat ze groter wilden bouwen als de norm.
Je kan het bouwen niet verbieden omdat er een wettelijke regel voor is, maar toestaan voor steigers e.d. is pas nodig als het echt niet anders kan maar voor een uitbouw is het heel goed mogelijk om dit zonder steigers te doen.
Ook stond er al een erfafscheiding, als hun deze willen vervangen is het prima, maar dan moeten ze dit wel doen op eigen terrein, dus 5 cm vanaf de erfscheiding.
Allen als er nog niks staat dan kunnen ze je verplichten de helft te betalen, maar let op, dan moet er iets neergezet worden in gezamenlijk overleg want ze kunnen wel met een gouden hekwerk aankomen.
Ook heb ik ge-eist dat de stenen muur die er al stond bleef staan (1,5 meter in lengte), dit moesten ze accepteren.
Als de buren opeens dit soort zaken gaan uitvoeren zonder overleg hebben ze bij mij alle goodwill verspeeld,
hoe kan je er percies achterkomen wanneer buren stiekem bouwplannen willen indienen?quote:Op maandag 19 maart 2007 14:07 schreef HitsigeKater het volgende:
[..]
Nee, dat ben je niet.
Ik heb pas dit geintje gehad, de buren hadden stiekem bouwplannen ingediend in de hoop dat wij dat niet zagen, jammer voor hun zagen we het wel en meteen een zienswijze ingediend omdat ze groter wilden bouwen als de norm.
Staat netjes elke week gepubliceerd in het 'lokale sufferdje' zoals het in een reclame van een banen-website werd genoemd.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 01:31 schreef dvdk het volgende:
[..]
hoe kan je er percies achterkomen wanneer buren stiekem bouwplannen willen indienen?
mochten buren van mij dit willen proberen.....dan kan ik ze ook tegenhouden mocht het nodig zijn.
Dat zat ik me ook al de hele tijd af te vragen. Als de coniferen nu als erfafscheiding dienen en daar komt nu gedeeltelijk een muur van de uitbouw, dan kun je die coniferen toch niet terugzetten? Is niet alleen geen gezicht, maar bovendien worden ze dan aan de achterzijde waar ze tegen de muur staan bruin en dan ziet het er nog lelijker uit!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 07:28 schreef Gia het volgende:
Denk niet dat die coniferen 2x verplanten zullen overleven.
Maar gaan jullie die coniferen dan tegen die nieuwe (zij)gevel aanzetten? Da's toch geen gezicht!
Dat dus.quote:Gewoon niet moeilijk doen. Struikjes verplaatsen. Overleven ze het niet, nieuwe vragen aan de buurman.
Het is volgens mij ook normaal dat de directe buren daar door de gemeente ook schriftelijk van op de hoogte worden gesteld.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 01:39 schreef erikkll het volgende:
[..]
Staat netjes elke week gepubliceerd in het 'lokale sufferdje' zoals het in een reclame van een banen-website werd genoemd.
Onder 'Bouwaanvragen en vergunningen' in ons weekkrantje.
Is dat wat je financieel adviseur je heeft wijsgemaaktquote:Op dinsdag 20 maart 2007 08:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Maar als je een huis koopt ben je verplicht een rechtsbijstand te nemen, toch?
Ik heb gelukkig geen koophuis, dus weg met de HRA!!!!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 08:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Is dat wat je financieel adviseur je heeft wijsgemaakt
ik hou niet van Brabo'squote:Op maandag 19 maart 2007 22:16 schreef Ozziecar het volgende:
Wat precies je rechten en je plichten zijn weet ik niet.
Voor mij persoonlijk zou het er ook niet toe doen. Je buurman wil die uitbouw graag, voor jullie maakt het weinig uit, behalve die paar coniferen dan.
Wat ik zelf zou doen: even langsgaan en vragen wanneer ze tijd hebben om samen die coniferen eruit te halen. Dat zou dan een gezamelijk klusje worden. Zoiets doe je aan het einde van de middag, daarna pak je gezellig samen een pilsje.
Ik heb geen verstand van hoe het wettelijk zit, ik ben maar een eenvoudige Brabo die denkt in makkelijke oplossingen en gezelligheid
't Is allemaal zo makkelijk![]()
De gemeente of welstandscommissie bemoeit zich daar niet mee, behalve als het ramen betreft die uitkijken op het terrein van de buren of bij een dakterras waarvan de reling gelijk loopt met de gevel, als deze een halve meter uit de gevel geplaatst word, dan word er niks gevraagd of bekend gemaakt bij de buren.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 08:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het is volgens mij ook normaal dat de directe buren daar door de gemeente ook schriftelijk van op de hoogte worden gesteld.
Het gaat erom: als het vergunningsplichtig is wordt hier gewoon een briefje geschreven. Als dat het niet is, is het misschien wel fatsoenlijk om je buren in te lichten, maar voor de rest heb je er niets mee te maken/kun je er niets aan doen.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 21:04 schreef klipper het volgende:
[..]
De gemeente of welstandscommissie bemoeit zich daar niet mee, behalve als het ramen betreft die uitkijken op het terrein van de buren of bij een dakterras waarvan de reling gelijk loopt met de gevel, als deze een halve meter uit de gevel geplaatst word, dan word er niks gevraagd of bekend gemaakt bij de buren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |