abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47433414
Onze buren gaan een uitbouw doen en hebben ons gevraagd de coniferen ter verwijderen zodat hun de uitbouw kunnen maken. In dit topic Onze buren gaan bouwen... heb ik gevraagd wat mijn rechten/plichten zijn met betrekking tot het verplaasten van de coniferen.

Maar nu hier de vraag: Hoe groot is de kans dat de coniferen de verplaatsing gaan overleven?? Wij krijgen de sleutel van ons huis volgende week en kunnen dus niet eerder dan het laaste weekend van maart/eerste weekend april de bomen verplaasten.
En hebben jullie tips om de coniferen in leven te houden gedurende de periode dat ze op hun tijdelijke plaats staan. Gezien het mooiere weer wat eraan komt is dat ook wat moeilijker denk ik.
Ze zouden in het najaar dan weer op de oude plaast teruggezet gaan worden.
pi_47434000
Hoe hoog zijn je coniferen? En welke soort?

Je kan ze het beste met een grote kluit uitsteken. Misschien is het zelfs beter om een machine te huren die ze met een mooie kluit kan uitgraven. Je kan ze dan het beste in graven in zand in de schaduw. Je coniferen zijn niet rondgestoken en hebben dus geen mooi compact wortelstelsel. Als je ze niet in de schaduw zet dan zullen ze waarschijnlijk verbranden en kun je ze weggooien.

Als je een taxus haag hebt dan kun je ze het beste een stuk snoeien. Heb je een andere soort conifeer dan moet je het niet doen. Die kunnen namelijk niet teruggesnoeid worden.
A banana a day keeps the doctor away!
pi_47434154
Niet doen, tenzij zij met een beveel komen waarin je dit verplicht bent.
en zelfs dan kan je een "doodga" vergoeding eisen die ze vooraf moeten betalen en je kan de kosten voor verplaatsing in rekening brengen.
Poesje mauw
kom eens gauw
ik heb lek're melk voor jouw
  maandag 19 maart 2007 @ 14:25:12 #4
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_47434433
pfff
wat voor soort conifeer??

Bij het verplaatsen van planten worden veel wortels beschadigd.
Als je bedenkt dat groenblijvende planten als bijvoorbeeld coniferen een constante stroom van water en voedingsstoffen nodig hebben, dan weet je dat het niet verstandig is de coniferen op dit moment te verplaatsen.

Verplant de coniferen in het najaar bijv. eind september.
Hierdoor is de kans dat hergroei plaatsvindt groter.
Snoei na het verplaatsen de coniferen meteen bij (minder blad is minder verdampingsoppervlak).

Houdt na verplanten de coniferen goed nat.
Dit geldt natuurlijk voor de wortels maar ook voor het blad, hierdoor zal de verdamping via het blad minder worden wat weer ten goede komt aan de hergroei.

Na ongeveer een maand zal de conifeer z'n eigen wortels weer zodanig hebben ontwikkeld dat deze op eigen houtje de groei kan voortzetten.

veel tuinplezier!! kut coniferen
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
pi_47434653
De coniferen zijn net zo hoog als een deurdoorgang, dus ergens tussen de 2,0 en 2,2m hoog. Het soort, dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Maar ik heb wel een fotootje.
[img=http://img443.imageshack.us/img443/7978/tuin2aangepastvoorconifdn8.th.jpg]

En voor het beschadigen van de wortels ben ik zelf ook eigenlijk al bang. Maar pas in september verplaatsen zal niet opgaan omdat de buren volgende week willen gaan starten met hun uitbouw.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:00:08 #6
168840 Sant
pi_47435798
Aan de foto te zien is het een Thuja haag.. (Thuja occidentalis "brabant"??) maar dat kan k niet met 100 % zekerheid zeggen, toch wel met 90 %

Ik zou hem er uit kegelen...
daarnaast heb je ook het probleem dat het een haag is, wanneer je deze uitdoet en later terugplaatst, ziet dat er niet uit...

sowieso uis bovengenoemnde thuja uitermate geschikt als haagplant en kost per exemplaar van 125 - 150 cm rond de 15 euro... dan heb je gelijk weer een fatsoenlijke haag, want terugplaatsen blijft kut met coniferen...

believe me, i know.. heb bijbaantje als hovenier
pi_47435891
Het is een coniferen soort die niet te snoeien is. Je kan ze proberen te rooien en weer terug te planten. Zorg er wel voor dat de buurman de coniferen vergoed als ze dood gaan. Er zit een grote kans in dat ze het niet gaan redden.

btw soort is Thuja
A banana a day keeps the doctor away!
pi_47435991
Ik heb mijn neef ook al een mailtje gestuurd, die is ook erg handig met tuinen. En ik heb aan schoonvader gevraagd of hij het eens aan zijn hoevenier zou kunnen vragen.

Maar ik geloof je achter elkaar dat het een rotwerk is om de haag weer netjes terug te plaasten. Misschien kunnen we het op een akkoordje gooien met de buren! Wij halen de planten weg en zij zorgen ervoor dat er nieuwe komen als de aanbouw klaar is.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:05:27 #9
168840 Sant
pi_47436024
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:02 schreef Basjoo het volgende:
Het is een coniferen soort die niet te snoeien is.

btw soort is Thuja
Thuja is een zogenomende schubconifeer. Deze soort moet zoveel mogelijk zijn natuurlijke groeiwijze behouden. Regelmatig sporen houdt ze in "vorm". Het sporen gebeurt met een scherp mes of snoeischaar. Nieuwgegroeide scheuten worden teruggeknipt maar nooit tot op het oude hout. Gedurende de maanden april tot augustus kunnen ze in vorm gesnoeid worden.
Rigoureus terugsnoeien van schubconiferen is niet mogelijk doordat er geen slapende ogen op het oude hout zitten. Snoeien tot op het oude hout betekent in dit geval dat de tak hier niet meer uitloopt.

dat dus
  maandag 19 maart 2007 @ 15:06:08 #10
168840 Sant
pi_47436049
dit wil niet zeggen dat ie niet geschikt is als haag hoor tegenovergesteld juist... je moet alleen weten hoe je erme eom moet gaan..
pi_47487131
Van de tuinman van de buren hoor ik dt het geen probleem is om de coniferen te verplaasten. Mijn neef zegt dat het mogelijk is, mits ze goed water krijgen, niet te oud zijn en binnen nu en maximaal twee weken worden verplant.
  maandag 26 maart 2007 @ 10:44:38 #12
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_47664776
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:56 schreef RedSonya het volgende:
Van de tuinman van de buren hoor ik dt het geen probleem is om de coniferen te verplaasten. Mijn neef zegt dat het mogelijk is, mits ze goed water krijgen, niet te oud zijn en binnen nu en maximaal twee weken worden verplant.
wat kunstmest doet ook wonderen. ik veplaats vaak en veel coniferen.
pi_48128028
Inmiddels is het bijna 2 weken geleden dat ze zijn verplaatst. Dagelijks gaan we er met water naar toe, gezien het Nederlandse weer zich niet Nederlands gedraagd! (Mij hoor je niet klagen hoor)...
Tot nu toe geen tekenen van afsterven!
  Moderator maandag 9 april 2007 @ 17:01:32 #14
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_48148998
quote:
Op zondag 8 april 2007 22:24 schreef RedSonya het volgende:
Inmiddels is het bijna 2 weken geleden dat ze zijn verplaatst. Dagelijks gaan we er met water naar toe, gezien het Nederlandse weer zich niet Nederlands gedraagd! (Mij hoor je niet klagen hoor)...
Tot nu toe geen tekenen van afsterven!
Klinkt goed
Ik hoop dat het helemaal goed gaat komen
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_48325652
quote:
Op maandag 9 april 2007 17:01 schreef senesta het volgende:

[..]

Klinkt goed
Ik hoop dat het helemaal goed gaat komen
Dat dacht ik ook...
Omdat we er nu nog niet wonen geeft de buurman ze ook iedere avond water...
Ook niet helemaal onterrecht dat hij dat vrijwillig doet, want een aantal coniferen zijn dus verplaatst zodat hij zijn aanbouw kan plaatsen!

Nog steeds geen dorre coniferen overigens...
pi_48363928
Door het warme weer gaan we nu dagelijks sproeien uiteraard.
Maar hoelang is dat nodig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')