abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47409007
Stelling: Nederland moet een republiek worden.

Op school moet ik een betoog houden over deze stelling. Daarom ben ik benieuwd wat jullie van deze stelling vinden. Vooral waarom je het wel of niet met deze steling een bent.
pi_47409230
quote:
Op zondag 18 maart 2007 19:24 schreef J-STAR06 het volgende:
Stelling: Nederland moet een republiek worden.

Op school moet ik een betoog houden over deze stelling. Daarom ben ik benieuwd wat jullie van deze stelling vinden. Vooral waarom je het wel of niet met deze steling een bent.
Een steling is misschien wel de beste omschrijving. Verzin zelf argumenten, om te beginnen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 18 maart 2007 @ 19:30:51 #3
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_47409247
Waarom zou het moeten en beter zijn ??? Kijk naar de voorbeelden. Die bieden ook geen soulaas.
Dus ik zeg nu even nee, alhoewel ik er nu even verder over ga nadenken.

Gezeik wat er in de USA gaande is.... Nee dan maar helemaal niet.

En dat zelfde geldt voor een rechtstaat waarin de arm der wet vogelvrij is. Dat is ook niet wenselijk.
Maar helaas wel waarheid.

Wat is wijsheid ????? Lastig dillema...... Toch eens nadenken doen....
  † In Memoriam † zondag 18 maart 2007 @ 19:34:29 #4
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_47409391
Erfrecht past niet in een democratie.
Carpe Libertatem
pi_47409500
omdat de koningin een (ietwat duur) visitekaartje is, en bij de nederlandse geschiendenis/waarden/gebruiken hoort, vind ik dat het best mag aan blijven.
kom op zeg, 1 euro per persoon hier in nl krijgt ze van ons om zicht te onderhouden (k dacht zo'n 10 miljoen, en daar de reizen bij, zal wel kloppen denk k) da vind ik meevallen...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_47409595
Ik zou eerst eens de visies over de republiek van politieke denkers uit het verleden bestuderen. Aristoteles bijvoorbeeld. Als je dat hebt beschreven, kan je gaan kijken wat de voor- en nadelen zouden zijn voor Nederland.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_47409632
Ik ben overigens voor een democratie zonder president. Dus de minister president is het hoofd van het land.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_47409724
quote:
Op zondag 18 maart 2007 19:37 schreef DropjesLover het volgende:
omdat de koningin een (ietwat duur) visitekaartje is, en bij de nederlandse geschiendenis/waarden/gebruiken hoort, vind ik dat het best mag aan blijven.
kom op zeg, 1 euro per persoon hier in nl krijgt ze van ons om zicht te onderhouden (k dacht zo'n 10 miljoen, en daar de reizen bij, zal wel kloppen denk k) da vind ik meevallen...
De salrissen van het koningshuis zijn bij elkaar opgeteld ongeveer 8 miljoen euro. De kosten daarnaast voor beveiliging, onderhoud van paleizen, reisjes ect. zijn 90 miljoen euro.
pi_47409780
quote:
Op zondag 18 maart 2007 19:37 schreef DropjesLover het volgende:
Tegenwerping: Is het nodig om, al is het maar voor een klein deel van onze belastingcenten, de koningin te 'onderhouden'? Welke andere argumenten kun je vóór de monarchie bedenken, naast de traditie?
pi_47409803
Onderhoud voor paleizen zijn uiteraard ook noodzakelijk als er geen Koningin is vanwege de monumentele waarde ervan.
pi_47410175
quote:
Op zondag 18 maart 2007 19:44 schreef J-STAR06 het volgende:

[..]

De salrissen van het koningshuis zijn bij elkaar opgeteld ongeveer 8 miljoen euro. De kosten daarnaast voor beveiliging, onderhoud van paleizen, reisjes ect. zijn 90 miljoen euro.
Die andere kosten hou je ook met een president. Die paleizen zullen publiek eigendom blijven, de president zal ook veel reisjes maken en heeft ook beveiliging nodig. De salariskosten en kosten voor hofhouding zal wel een stuk naar beneden gaan, maar dat is 'slechts' een paar miljoen. Een koningin is in het buitenland een mooier en exclusiever versitekaartje dan een president, ik zie het koningshuis als een relatief kleine investering die veel aanzien oplevert. Dat is voor mij een reden om niet tegen het koningshuis te zijn
pi_47410310
Een parlementaire monarchie is een achterlijke staatsvorm, die niet meer in de 21e eeuw past. In deze tijd zou de macht bij het volk moeten liggen, niet bij een koningin en haar regenten. Als je denkt dat het laatste onzin is, waarom benoemt een koningin dan burgemeesters, formateurs en informateurs? Waarom trouwen de kinderen van het koningshuis met kinderen van regenten? Toeval?

Maar, grote maar, omdat Nederlanders zo verslaafd zijn aan het kinderachtige sprookje dat Koningshuis heet, heeft het echt totaal geen zin om ook maar te denken aan een Republiek. Het overgrote deel van de Hollanders vind het wel mooi zo. En het is natuurlijk wel zo dat de koningin een prima uithangbord is voor buitenlandse bezoeken. Goed voor de handel.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 18 maart 2007 @ 20:00:11 #13
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_47410317
Iemand hier vergeten hoe balkenende bij bush stond ??? Als een hondje ( komt ook niet zomaar ) en bush wist niet eens wie balkenende was.

Ben benieuwd of dat ook zo zou zijn gegaan met bea ??? Denk het niet..... Maar dat is mijn inschatting.
  zondag 18 maart 2007 @ 20:02:47 #14
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_47410390
quote:
En het is natuurlijk wel zo dat de koningin een prima uithangbord is voor buitenlandse bezoeken. Goed voor de handel.
En laat dat nu net het belangrijkste te zijn voor Nederland.
Als je dat JP aan zijn verstand zou kunnen peuteren, zou het al heel veel schelen.

Maar helaas.
pi_47410452
Persoonlijk vind ik het een grof schandaal dat we het mensen aandoen om geboren te worden als kroonprins(es). Of reserve.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_47410566
quote:
Op zondag 18 maart 2007 20:04 schreef sigme het volgende:
Persoonlijk vind ik het een grof schandaal dat we het mensen aandoen om geboren te worden als kroonprins(es). Of reserve.
We doen het hun aan? Beetje kromme redenering vind je niet?
pi_47410671
Ah, jij bent er zo eentje die denk dat Amalia zelf haar ouders uitzocht?
pi_47410898
quote:
Op zondag 18 maart 2007 20:11 schreef sigme het volgende:
Ze is het logisch resultaat van een sekspartij tussen bevoorrechte of juist benadeelde burgers. Daar ben ik geenszins schuldig aan, laat staan wij - als Nederlands volk -.
pi_47410925
Voordeel van een GEKOZEN staatshoofd, of hij of zij nou President heet of Minister President, is dat je na een termijn van pakembeet vier jaar kunt zeggen: je hebt het slecht gedaan, nu rot je maar op, we nemen iemand anders.'

Dat kan niet met een GEBOREN staatshoofd zoals NL dat heeft.

Zo simpel is het. En voor de mensen die zeggen: "nee we willen niet van die Amerikaanse toestanden', waarom eigenlijk niet? Is VEEL en Veel democratischer dan wat Nederland heeft. Dat is gewoon een feit.

Maar, TS, kun jij dit zelf niet bedenken? Ga je nu onze argumenten een voor een overschrijven? Come on now, bedenk zelf ook wat argumenten en gebruik wat officiele bronnen zoals WeirdMicky al aangaf.

Met andere woorden: DOE JE EIGEN HUISWERK, VRIEND!
pi_47410931
Eensch. Koningshuis kost alleen maar geld en is gewoon een belachelijke poppenkast.
#winning
  zondag 18 maart 2007 @ 20:17:34 #21
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_47410974
quote:
Op zondag 18 maart 2007 20:11 schreef sigme het volgende:
Niet zomaar, maar hebben willem en maxima niet besloten om er een ketspartij tegenaan te gooien om juist dat te doen ????

Kind zoekt niet uit, net zo min als het volk.

Net als ieder ander, ketsen en komt er wat, dan is het een opvolger, winnaar, schat, affijn, de rest kun je zelf wel invullen.

Wel dubbel gevoel, maar he, that's live.
  zondag 18 maart 2007 @ 20:20:52 #22
138783 Visitor1982
The Name of the Game
pi_47411130
Als je bedoelt met een republiek: afschaffing van het koningshuis, dan vind ik het prima. Dat past gewoonweg niet in een democratie wat mij betreft.
the truth is out there... and it hurts!
pi_47411184
Liever niet, vanuit patriotisch en sentimenteel oogpunt dan. Praktisch gezien maakt het niet zoveel uit.
pi_47411210
quote:
Op zondag 18 maart 2007 20:04 schreef sigme het volgende:
Daar is een hele simpele oplossing voor: een Republiek!

Kan die zielige (volgens jou) nepotistische familie ZELF de advertenties in de Telegraaf of weetikwaar af op zoek naar een baantje. In plaats van een ere baantje in een van de non profits of het olympisch comitee, corrupte clubs waar nepotisme hoogtij viert.

Dus: pink slip voor Alexander, en hup jongen, met je dikke kop naar t arbeids buro already, meld je maar aan!

Trouwens, valt me tegen dat er nog steeds mensen zijn als sigme die voor de RvD's propaganda vallen dat t o zo zielig en huilen met de pet op is dat little Alex het regeringsvliegtuig mag pakken wanneer ie wil, zijn huis kan laten opknappen met geld van de belastingbetaler, zijn dure huwelijk met een dochter van een zeer twijfelachtig regime kan laten betalen door de belastingbetaler, nee wat zielig zeg, wat een schandaal dat die arme jongen zo moet leven, och och och!
pi_47411280
quote:
Op zondag 18 maart 2007 20:20 schreef Visitor1982 het volgende:
Als je bedoelt met een republiek: afschaffing van het koningshuis, dan vind ik het prima. Dat past gewoonweg niet in een democratie wat mij betreft.
En zo is het. Visitor1982 slaat de spijker hier op de kop. Case closed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')