abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47397036
Zowel bij de VVD als bij de PVV valt op dat ze erg bang zijn voor goed geintegreerde, hoger opgeleide allochtonen. Zodra er iemand uit die groep zijn hoofd boven het maaiveld durft uit te steken gaan bij de rechtse politici alle alarmbellen rinkelen en wordt er een haat-campagne op touw gezet. Voorbeelden zijn er het laatste jaar te over: Ayaan Hirsi Ali, Taida Pasic, Nehabat Albayrak, Ahmed Aboutaleb en Khadija Arib werden stuk voor stuk het slachtoffer van dergelijke campagnes. Anderszijds zijn de rechtse partijen zeer mild als het gaat om de overlast van laaggeschoolden, zowel allochtoon (criminele marokkaanse jongeren) of autochtoon (voetbalsupporters).

Een soortgelijk verschijnsel zie je ook terug bij de rechtse immigratiepolitiek van de laatste jaren: ongeschoolde Polen zijn van harte welkom om hier te komen wonen en werken, chinese en indiase ingenieurs worden als criminelen beschouwd en moeten zelfs maandenlang wachten op een visum van twee weken.

De vraag is waar de rechtse angst voor hoger geschoolde allochtonen vandaan komt. Is het de angst dat hoger opgeleider allochtonen mondiger zijn en daarom een bedreiging kunnen gaan vormen voor de positie van autochtone politici? Of is het angst voor intellectuelen in zijn algemeenheid?

Het gedrag van de Nederlandse rechtse politici vertoont op dit moment veel gelijkenis met die van de chinese machthebbers ten tijde van culturele revolutie. Ook die waren als de dood dat hoger opgeleiden met wellicht andere ideen hun positie zouden kunnen bedreigen en besloten ze toen dus maar op te sluiten. Uiteindelijk zonder resultaat, maar toch.

[ Bericht 0% gewijzigd door waltersh op 18-03-2007 14:19:15 ]
  zondag 18 maart 2007 @ 14:19:35 #2
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_47397253
Bang dat hun eigen Parochie macht verliest.
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
  zondag 18 maart 2007 @ 14:21:42 #3
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_47397330
quote:
Voorbeelden zijn er het laatste jaar te over: Ayaan Hirsi Ali
Hier stopte ik met lezen. Wat een onzin! Geloof je soms ook in ufo's?

[ Bericht 1% gewijzigd door Finder_elf_towns op 18-03-2007 14:27:45 ]
pi_47397392
Angst dat de eigen positie op termijn gevaar loopt
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 18 maart 2007 @ 14:24:21 #5
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_47397426
quote:
Voorbeelden zijn er het laatste jaar te over: Ayaan Hirsi Ali
Net als Finder_elf_towns stopte ook ik hier met lezen. Sorry, maar dit kan ik echt niet serieus nemen. Is dit stukje als grap bedoeld ofzo?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_47397463
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:24 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Net als Finder_elf_towns stopte ook ik hier met lezen. Sorry, maar dit kan ik echt niet serieus nemen. Is dit stukje als grap bedoeld ofzo?
Die is toch gewoon door volkspopulistischrechts het land uit gejaagd?
pi_47397467
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:21 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Hier stopte ik met lezen. Wat een onzin! Geloof je soms ook een ufo's?
De heksenjacht op Hirsi Ali toch echt gestart door de rechtervleugel van de VVD.
Dus iets te simpel om dit als onzin te betitelen.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
  zondag 18 maart 2007 @ 14:26:35 #8
93744 Finder_elf_towns
pi_47397510
Ayaan loog en moest vertrekken. Dat had niets met de inhoudelijke discussie waarbij zij als zodanig bij betrokken was te maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Finder_elf_towns op 18-03-2007 22:43:27 ]
  zondag 18 maart 2007 @ 14:27:30 #9
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_47397537
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:13 schreef waltersh het volgende:
Voorbeelden zijn er het laatste jaar te over: Taida Pasic.
pi_47397549
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ayaan loog en moest vertrekken. Dat niets met de inhoudelijke discussie waarbij zij als zodanig vertrokken was te maken.
Dat ze voor het krijgen van haar paspoort had gelogen was 10 jaar terug al bekend. Maar werd pas recent aangegrepen.
  zondag 18 maart 2007 @ 14:28:24 #11
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_47397565
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Die is toch gewoon door volkspopulistischrechts het land uit gejaagd?
Noop. Door volkspopulistisch links. Zembla, remember?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_47397574
Hm.. misschien hadden jullie daarna nog door moeten lezen want na Ayaan komt Taida Pasic

Ik wil er trouwens wél serieus op ingaan: al die voorbeelden hebben natuurlijk weinig met elkaar te maken en de overeenkomsten berusten op louter toeval. Zo kun je vast ook een andere groep personen op deze manier met elkaar verbinden.
  zondag 18 maart 2007 @ 14:29:49 #13
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_47397621
Die angst is er niet. Wat er wel is is een besef dat die hoger opgeleiden er niet uitgefilterd worden en in hele kleine aantallen tussen het onopgeleide plebs door binnenkomen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_47397725
Was het niet Zembla die Ayaan in een lastig parket heeft gebracht?

Wat een onzinnige stelling ten aanzien van de VVD en de angst voor goed geïntegreerde hoger opgeleide allochtonen. Mag je op die groep geen kritiek hebben?
pi_47397728
Het is inderdaad verbluffend om te zien dat VVD en PVV voortdurend eenzijdig tegen hoger geschoolden ageren. Het heeft denk ik vooral iets te maken met hun eigen achterban. Die van Wilders bestaat vooral gefrustreerde laag opgeleide autochtonen, het rechterdeel van de VVD uit kleine zelfstandigen die neerkijken op iedereen die wat gestudeerd heeft. Omdat bij de achterban haatcampagnes tegen wel succesvolle allochtonen het goed doen, schromen beide partijen dus niet om die met veel publiciteit te voeren.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_47397773
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:28 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Noop. Door volkspopulistisch links. Zembla, remember?
Ehm Verdonk toch echt hoor . Dat paspoortverhaal had helemaal geen vertrek tot gevolg hoeven te hebben.
  zondag 18 maart 2007 @ 14:37:49 #17
93744 Finder_elf_towns
pi_47397896
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ehm Verdonk toch echt hoor . Dat paspoortverhaal had helemaal geen vertrek tot gevolg hoeven te hebben.
Onzin, Verdonk is Cohen toch zeker niet?
pi_47397944
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik wil er trouwens wél serieus op ingaan: al die voorbeelden hebben natuurlijk weinig met elkaar te maken en de overeenkomsten berusten op louter toeval. Zo kun je vast ook een andere groep personen op deze manier met elkaar verbinden.
Toeval lijkt het me zeker niet, ik zie ook geen reeks tegenvoorbeelden. Daarnaast heeft de geschiedenis in het buitenland ook wel aangetoond dat intellectuelen door veel nationalistisch regimes als uiterst bedreigend worden beschouwd. Het voorbeeld van de chinese culturele revolutie werd al genoemd, maar ook bij nazi-Duitsland, de Rode Khmer, Indonesie tijdens Soekarno zag je steeds dezelfde angst van machtshebeers voor hoger geschoolden. Kennis is immers macht.
pi_47397982
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:37 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Onzin, Verdonk is Cohen toch zeker niet?
Wat heeft Cohen ermee te maken?

Verdonk ging achterlijke brieven sturen.
pi_47398086
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:32 schreef MrX1982 het volgende:
Wat een onzinnige stelling ten aanzien van de VVD en de angst voor goed geïntegreerde hoger opgeleide allochtonen. Mag je op die groep geen kritiek hebben?
Ja, kritiek mag. Het punt is echter dat ook de VVD die kritiek altijd alleen vreselijk hoog opblaast als het om hoger geschoolden gaat en niet als het lager geschoolden of autochtonen betreft. En dan wordt het verdacht.
  zondag 18 maart 2007 @ 14:47:57 #21
93744 Finder_elf_towns
pi_47398252
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:43 schreef waltersh het volgende:

[..]

Ja, kritiek mag. Het punt is echter dat ook de VVD die kritiek altijd alleen vreselijk hoog opblaast als het om hoger geschoolden gaat en niet als het lager geschoolden of autochtonen betreft. En dan wordt het verdacht.
O jee! Het is verdacht! Let op mensen, Hitler komt zo even buurten.
pi_47398402
quote:
Oh ik heb van de VVD bijv. wel kritische geluiden gehoord omtrent voedselbanken en de zogenaamde armoede waar de SP en de PvdA hun mond zo vol van hebben.Dat betreft toch lager geschoolden. Je wens is de vader van je gedachte.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:00:49 #23
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_47398783
quote:

[..]

Wat een gelul.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_47398795
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:50 schreef MrX1982 het volgende:
Oh ik heb van de VVD bijv. wel kritische geluiden gehoord omtrent voedselbanken en de zogenaamde armoede waar de SP en de PvdA hun mond zo vol van hebben.Dat betreft toch lager geschoolden.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen kritiek op het instituut voedselbank en populistisch haatcampagnes tegen individuele personen waar helaas ook de VVD zich de laatste tijd aan schuldig maakt.
pi_47398924
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:00 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Wat een gelul.
Tot nu toe zie ik niemand die met inhoudelijke tegenargumenten tegen de oorspronkelijke stelling komt.
Misschien zit er toch wel een flinke kern van waarheid in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')