quote:
Stevens wilde opstappen bij PSV
Gedreven voetbaltrainer in het nauw
Gepubliceerd: 26 januari 2009 16:43 | Gewijzigd: 26 januari 2009 17:14
In het verleden was Huub Stevens bij Roda JC, HSV en Schalke 04 succesvol. Bij PSV vallen de resultaten tegen. „De druk is hier veel groter dan in Duitsland.”
Door onze redacteur Koen Greven
Als Huub Stevens (55) begin november vorig jaar na de verloren uitwedstrijd tegen NEC naar Jan Reker stapt met de mededeling dat hij het moeilijk heeft als trainer van PSV en aan stoppen denkt, stelt de algemeen directeur hem gerust. „‘Trek het je niet te zwaar aan, dit hoort bij voetbal. We hebben gewoon een wisselvallig seizoen en in de groep zitten minder persoonlijkheden’, zei ik toen tegen hem”, stelt Reker vrijdag in de directiekamer van PSV. „Na die wedstrijd tegen NEC zijn de trainers en de spelers bij elkaar gaan zitten. Met zijn allen hebben ze geconcludeerd dat er aanpassingen nodig waren. Sindsdien is er meer duidelijkheid.”
De technische staf en de groep beginnen twee maanden geleden dan met nieuwe moed aan een reeks van tien wedstrijden. Daarvan worden er drie gewonnen. De clubleiding hoopt vurig op een opleving na de winterstop, maar die komt er niet. „De resultaten blijven nog uit”, stelt Reker in de aanloop naar PSV-NAC. „Als ik het eerste half jaar bezie dan kan ik voor mezelf alleen maar concluderen dat Huub Stevens een fantastische coach voor PSV kan zijn.”
Een dag nadat algemeen directeur Reker de woorden over de hoofdtrainer heeft uitgesproken, loopt PSV in de thuiswedstrijd tegen NAC voor de tiende keer dit seizoen tegen puntenverlies aan. Als de bezoekers uit Breda in de tweede helft op voorsprong komen, roert het Eindhovense publiek zich. Voor het eerst deze eeuw zwaaien de fans in het Philips Stadion met witte zakdoekjes. Reker: „De stem van het volk is belangrijk, maar niet beslissend.”
Stevens wordt in Eindhoven omringd door oude bekenden. Zijn oud-trainer Reker is algemeen directeur, oud-ploeggenoten Adrie van Kraaij en Willy van der Kuylen zijn respectievelijk manager Transfers en Scouting en hoofdscout van de club. Maar van Stevens’ doelstelling om het familiegevoel terug te brengen komt weinig terecht.
Voordat Stevens op 1 juli 2008 samen met zijn assistenten Dwight Lodeweges en Jan Wouters aan de slag gaat bij PSV, waarschuwt Sef Vergoossen zijn opvolger voor de „complexe en onevenwichtige samenstelling van de selectie”. „Ik weet dat Huub in het verleden in Duitsland iedereen Duits liet praten. Maar het is anders om Nederlandse jongens als Rafael van der Vaart, Nigel de Jong of Youri Mulder Duits te laten spreken dan de Zuid-Amerikanen bij PSV Nederlands te laten praten. Dat is met jongens als Carlos Salcido en Edison Méndez niet haalbaar. Maar je moet wél goed met ze communiceren. Dat heb ik Huub verteld”, zegt Vergoossen.
Stevens communiceert slecht bij PSV. Een groot deel van de spelersgroep weet niet waar ze aan toe is bij de mijnwerkerszoon. Stevens heeft in het verleden naam gemaakt met de wijze waarop hij Roda JC, Schalke 04 en HSV uit de sportieve malaise wist te halen. Orde, discipline, saamhorigheid en hard werken zijn de sleutelbegrippen van zijn werkmethode. In Duitsland krijgt hij de bijnaam Der Harter Hund en vooral in Gelsenkirchen en in Hamburg wordt hij op handen gedragen.
De profs van PSV moeten wennen aan zijn regels. Zo moeten ze zich tientallen malen opdrukken als iemand tijdens de training de bal met de hand raakt. De voetballers vragen zich in de voorbereiding vooral af hoe het ideale elftal van de coach eruit zal zien. Een vraag die tot op de dag van vandaag onbeantwoord is.
In de richting van de media is het gedrag van Stevens ook moeilijk te voorspellen. Het ene moment neemt de coach uitgebreid de tijd om de pers te woord te staan. Geduldig legt de oud-verdediger dan uit welke stappen hij met ‘het nieuwe PSV’ wil maken. Maar als de druk op de ploeg toeneemt, trekt hij een schild op. Dan reageert Stevens kortaf of probeert zijn toehoorders met een boze blik of gebaar te intimideren. Zo weigert hij bijvoorbeeld een hand van een verslaggever van de NOS met de woorden: „Ik geef alleen vrienden een hand.” Niet zelden volgt na zo’n actie een bulderende lach ten teken dat hij het allemaal niet zo bedoelt. Om met Stevens eigen woorden te spreken: zijn humor wordt niet altijd goed begrepen.
Middenvelder Tommie van der Leegte, die Stevens in het verleden nog als jeugdtrainer bij PSV meemaakte, is de eerste speler die in de voorbereiding gedesillusioneerd vertrekt. Hij verwijt de coach vooral een gebrek aan helderheid. Een klacht die tijdens het seizoen vaker te horen is binnen de selectie van PSV. Assistenten Lodeweges en Wouters slagen er niet of nauwelijks in de stemming binnen de spelersgroep te peilen. Door de vele wisselingen in de opstellingen groeit de onvrede bij veel spelers. Het grootst is de verbazing als Stevens eind oktober uit het niets Eric Addo centraal in de verdediging zet. De Ghanees blundert in het uitduel met Olympique Marseille en is er daarmee deels verantwoordelijk voor dat PSV wordt uitgeschakeld in de Champions League. Een paar dagen later speelt PSV bij NEC, dan zonder Addo, de slechtste wedstrijd van het seizoen.
De geboren straatvechter wil stoppen, maar blijft op aandringen van Reker aan. Hij vraagt zijn spelers om zelf met oplossingen te komen. Uit verschillende relletjes blijkt in de weken daarna hoe diep de onvrede zit bij sommige spelers. Zo scheldt Danko Lazovic zijn trainer tijdens een wedstrijd tegen Ajax openlijk uit en stelt vice-aanvoerder Carlos Salcido in een interview dat hij zich als voetballer „mentaal voelt doodgemaakt”.
Stevens probeert de voorvallen af te doen als incidenten. Zo zegt hij over Lazovic afgelopen week in Voetbal International: „Die jongen heeft zijn excuses gemaakt en een boete gekregen van de directie. Dan is het toch goed?” En Salcido is in de ogen van Stevens uit op een vertrek. „Salcido heeft vanaf dag één gezegd dat hij weg wil. Diezelfde speler wilde vorig seizoen al een negatief verhaal vertellen over de trainer (Sef Vergoossen, red.) die er toen zat. En nu gebruikt hij mij om een breuk te forceren.”
De Mexicaan lacht zelf een beetje minzaam als hem na het teleurstellende gelijkspel tegen NAC om een reactie op de recente uitlatingen van Stevens wordt gevraagd. Salcido: „Het interesseert mij niets meer wat hij allemaal zegt. Ik speel voor PSV. Binnen de groep heb ik met niemand problemen.”
Stevens deelt in het vraaggesprek met VI ook een steek onder water uit aan Lodeweges en Wouters door te stellen dat hij „deze staf niet heeft samengesteld”. De assistenten willen niet reageren. Ook Adrie van Kraaij, Willy van der Kuylen en Mart van den Heuvel willen over „vriend” Stevens niet praten. Na afloop van PSV-NAC neemt een aantal spelers een vluchtroute naar het spelershome.
Aanvoerder Timmy Simons stelt zich diplomatiek op als hem wordt gevraagd naar de opmerkingen van Stevens. „We hebben te maken met volwassen mensen die zelf wel weten wat ze wel en niet moeten zeggen”, stelt de captain, die ook moedeloos wordt van de resultaten. „Ik had het gevoel dat er een verbetering in zat, maar de resultaten blijven uit. Daar kan je niet omheen. Je kan niet hetzelfde verhaal blijven vertellen. Er moet een keer een oplossing komen. Welke dat is, weet ik ook niet.”
Reker probeert vooral de rust te bewaren. „Ik had verwacht dat Huub het wat makkelijker van zich af zou kunnen zetten dat dit een moeilijk jaar wordt. Maar zijn gedrevenheid en winnaarsmentaliteit is zo enorm waardoor de teleurstelling extra groot is bij hem. Ik denk dat de druk hier voor hem groter is dan in Duitsland. Daar mocht hij winnen, hier moet het. Dat ik hem goed ken is geen probleem. Dan zeg je elkaar juist de waarheid. Maar iedereen heeft wel zijn eigen functie. En iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Het belang van PSV staat altijd bovenaan. Dat weet Huub.”
bron: NRC