quote:
Op maandag 12 maart 2007 19:33 schreef sararaats het volgende:[..]
de preek van onze pastoor was wel gebaseerd op m'n grootmoeder
het ging ondermeer over het zevende achterkleinkind dat geboren werd op de dag dat ze terug naar Gooreind kwam (in het rusthuis)
Ik weet het dus ook niet zeker. Maar ik kan me volgens mij nog herinneren dat het bij mijn oom alleen in het allereerste begin ging over zijn leven. Daarna alleen maar verhalen uit de bijbel aangehoord.
Ik vind dat de bijbel even niet ter zake doet in geval van begrafenis. Laat dan alle mooie momenten uit het leven van de gestorven persoon naar voren komen 1 uur lang, en tevens wat slechte momenten. Even alleen maar tijd voor de persoon die gestorven is in alle hoedanigheid. Laat wat dierbaren spreken of wat op geschrift samen stellen dat voorgelezen wordt. Maak er een persoonlijk iets van dat alleen betrekking heeft op de gestorven persoon.
Geen tijd om te knielen en te staan, alleen maar tijd om de gestorven persoon te herdenken want daar gaat het toch om?
Daar was ik dus ook mee bezig vorig jaar. Ik dacht bij mezelf. " Om wie draait het nou precies, om mijn oom die afscheid genomen heeft van het leven of om de kerk?"
Vervolgens heb ik geen zin meer om te gaan zitten, staan en om te knielen omdat ik het hele gebeuren niet in orde vindt. 100 procent aandacht voor de overleden persoon, ook tijdens de 6 weken dienst.
Maar zo is dat misschien niet mogelijk als het draait om religie, ik bedoel, het tafereel vindt nog steeds in een kerk plaats dus wie weet is het hele gebeuren eromheen wel nodig. Dat je voor een andere uitvaart iets anders moet zoeken?
2 ooms zijn gestorven hier in 1 jaar tijd, laatste begrafenis ben ik bewust niet heen gegaan. Heb op mijn eigen manier afscheid genomen.
En dan ben ik naar de laatste begrafenis niet gegaan omdat ik even geen behoefte had eraan, totaal andere zaken aan mijn kop. En zeker niet gegaan omdat ik toch tegen de manier ben waarop het gebeurt.
Dan vindt ik op mijn eigen manier thuis afscheid nemen nog meer inhoud hebben dan in een koude kerk. Even herdenken en stil staan bij de overleden persoon en weten dat rust naar voren komt na de dood, en de rust gunnen.
Ik vind de kerk dus niet iets waar ik me in kan vinden, vandaar ontwijk ik liever de begrafenissen. Dan ga ik eerder daarheen uit fatsoen, hoewel ik niet vreemd wordt aangekeken omdat ik de laatste niet bijgewoond heb.
Het persoonlijke mis ik dus. Zowel tijdens de kerkmis als tijdens de crematie. Het komt koud over, onpersoonlijk zelfs. En dan zou afscheid nemen met je stoffelijke lichaam toch moeten staan voor een persoonlijk kantje? Ik bedoel, je bent niet meer aanwezig, een eventueel gezellig mens is weg die warmte boodt aan mensen, laat dan ook die warmte naar voren komen bij het afscheid. Of moet het staan voor kou? Laat maar ook
![]()
Ik vind nog steeds dat het wat warmer mag, doe uit die jassen in de kerk, kom lekker met z'n allen voor het open haard zitten met een goed glas wijn
En dan de koffie-tafel buiten beschouwing gelaten omdat mensen daar alleen maar zitten om te wreten.
Het gaat me dus om de ervaring van het gebeuren, wat voor gevoel krijg je erbij. Afscheid moeten nemen van iemand die uit je leven gerukt wordt dat is al zwaar genoeg. Laat het afscheid dan een troost zijn. En dan vind ik dat het afscheid dat de kerk biedt geen troost is maar een hel.
In warmte afscheid nemen, dus plaats de mensen dan zeker in lekkere stoelen. Geef de mensen een lekker drankje om te nuttigen. Biedt troostende woorden die hoop geven.
Al dat laatste doen ze niet. Het is koud, het straalt niets uit en het is onpersoonlijk. Je zou er spontaan depressief van worden.
[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 12-03-2007 20:03:09 ]