abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47182106
Ik snap al die heisa niet omtrent het niet of wel dragen van bont. Of er nu miljoenen koeien in de gehaktmolen belanden of die paar nertsjes worden gevelt voor hun vacht maakt toch niet uit? Het zijn allemaal dieren die voor onze consumptie dienen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor zeehondjes, de enige reden die ik kan bedenken dat mensen tegen het dragen van zeehondjesvacht zijn is dat de kleine zeehondjes er zo schattig uit zien. Een varken daarintegen ziet er niet zo mooi uit en 'dus is het minder erg'.

De exploitatie van dieren is dan een ander aspect van de problematiek waar ik mij eigenlijk niet aan durf te wagen, maar het lijkt mij duidelijk dat je niet de menselijke maatschappelijke waarden kunt toepassen op de keiharde natuur, waar het simpelweg eten of gegeten worden is voor de meeste diersoorten. Indien een mens een konijn niet mag afmaken voor zijn vlees, dan mag een vos dat toch ook niet? Dieren weten niet anders. Ik zie eigenlijk de hele dierenbeschermingsbeweging als een welvaartsverschijnsel waar mensen zich een 'goed' mens voelen als ze dieren beschermen. Kijk maar of ze in arme landen deze luxe hebben.
  maandag 12 maart 2007 @ 10:26:59 #2
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_47182218
Het lijkt me niet zo moeilijk :
Naar mijn weten worden nertsen en zeehonden niet gegeten. De beesten worden dus alleen gedood voor hun vacht en niet voor consumptie. Er zijn inmiddels legio "kunstmatische" oplossingen om de mens warm te houden in koude tijden, het doden voor van dieren voor hun vacht is alleen maar voor een modeverschijnsel en dus onnodig.
pi_47182221
Koeien e.d. worden gefokt om opgegeten te worden.

Zeehond e.d. worden in het wild doodgeslagen met als gevolg uitsterving van de diersoort. Het is sowieso niet nodig... voedsel wel.
kaasboer
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 10:27:47 #4
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_47182236
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  maandag 12 maart 2007 @ 10:34:08 #5
154145 soppig
sop sop sop
pi_47182400
deze link is echt echt ranzig :

http://www.youtube.com/watch?v=1Tj6XyXrtkc

gaat misschien over hondjes en katten, maar het verschilt niet zoveel .. ze leven nog he.

Ik ben absoluut geen boomknuffelaar of wat dan ook in die hoek. Maar omdat mensen graag leuke stojes wil dragen (lees niet functioneel, want kleding materiaal kan gefabriceerd worden) worden er her en der dieren op de meest verschrikkelijke manieren behnadeld. Voor een kraagje or een leuk randje om een handschoen.
pi_47182678
Ik zeg meer bont! opsouten met dat zielige gedoe stelletje hypocrieten. ahh het is zo zielig! er zijn wel ergeren dingen hoor aanstellers.
Deal with it; rock 'n roll
pi_47182680
dus als ik het goed begrijp en we fokken zeehonden en nertsen en we eten ze op dan mogen we wel hun bond gebruiken ?
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_47182709
Interessante stelling, ik heb er zelf ook vaak over na gedacht. Waarom zijn dierenrechtenactivisten nou zo veel méér tegen nertsfokkerijen dan tegen slachtkoeienfokkerijen? Het dier wordt gedood voor iets dat wij lekker vinden en niet echt nodig hebben(of op zijn minst niet in zulke kwantiteiten), of dat nou voor vlees, leer of een vachtje is.
Het dier maakt het vast niet uit waarom het dood gemaakt wordt, hooguit hòe, en hoe het voor die tijd leeft en behandeld wordt.

Een vreemde, enigszins hypocriete manier van denken idd, om pelsdieren zo 'zielig' te vinden en tegen bont te zijn, maar ondertussen gewoon lekker vlees door te eten.
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien!
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
  maandag 12 maart 2007 @ 10:50:50 #9
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_47182797
Een koe of varken kan praktisch helemaal worden gebruikt. Vlees om te eten, Huid voor leer, Botten voor gelatine, meerdere mensen hebben dus wat aan een een koe of varken, efficient dus. Een nerts / zeehond dient alleen voor bont. De rest is afval. Meerdere nertsen / zeehonden zijn nodig voor een bontjas, inefficient dus.

[ Bericht 15% gewijzigd door GateWayX op 12-03-2007 10:58:26 ]
  Donald Duck held maandag 12 maart 2007 @ 10:51:47 #10
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_47182815
Er zijn wel erge filmpjes van. Dieren die halfdood geknuppeld worden en dan gevild worden terwijl ze nog ademen. Dat is natuurlijk onnodig leed. Maar tegen bont in het algemeen ben ik niet. Als ze niet lijden is een stuk minder erg.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_47182834
het kriebelt zo
pi_47182957
quote:
Een nerts / zeehond dient alleen voor bont. De rest is afval.
ik zou best wel is een stuk zeehond willen proberen waarom zou dat afval zijn.
het gaat er oko vaak om over de aaibaarheid en het lief er uitzien.

geef een kind is een stukje konijnen veel moet je zien hoe snel het jankt "het is zo lief"
pi_47183067
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:26 schreef GateWayX het volgende:
Het lijkt me niet zo moeilijk :
Naar mijn weten worden nertsen en zeehonden niet gegeten. De beesten worden dus alleen gedood voor hun vacht en niet voor consumptie. Er zijn inmiddels legio "kunstmatische" oplossingen om de mens warm te houden in koude tijden, het doden voor van dieren voor hun vacht is alleen maar voor een modeverschijnsel en dus onnodig.
Dat is dus ook consumptie, alleen in een andere vorm.

Ik heb geen problemen met het doodmaken van dieren voor vlees of het dragen van leer maar ik vind wel dat we de verantwoordelijkheid hebben te zorgen dat dit 'menswaardig' gebeurd. Zeehondjes (of andere dieren) half doodknuppelen, haaien vangen, de vin er af snijden en vervolgens levend terug gooien zodat ze verzuipen, dat soort dingen vind ik dus echt niet kunnen.
En dat is mijn probleem met bont. Het dier wordt verder nergens voor gebruikt, die beesten worden op de meest verschrikkelijke manier doodgemaakt om het bont mooi te houden of gefokt in de meest verschrikkelijke omstandigheden. En dat allemaal zodat iemand een mooi kraagje heeft.
Waren zeehonden niet bedreigt, werd het vlees ook gebruikt en werden ze op een andere manier gedood had ik er net zo min problemen mee gehad als met het doden van koeien voor vlees en leer.
Al vind ik wel dat de leefomstandigheden van de gemiddelde koe een stuk beter mogen.
There is no love sincerer than the love of food.
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 11:02:38 #14
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_47183105
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:46 schreef Suphafly het volgende:
Ik zeg meer bont! opsouten met dat zielige gedoe stelletje hypocrieten. ahh het is zo zielig! er zijn wel ergeren dingen hoor aanstellers.
Ja, zoals de spelling van de hedendaagse jeugd.

Het heeft er vast ook mee te maken dat de meeste bontfokkers/jagers kiezen voor vergassen, inwendig electrocuteren, wurgen, uithongeren en doodslaan, om zo het prachtige bont niet te veel te beschadigen...
  maandag 12 maart 2007 @ 11:08:39 #15
14827 Kogando
Modelprutser
pi_47183252
Klopt. Als er een dolfijn in een net blijft hangen is dat afschuwelijk en zielig, terwijl er met datzelfde net duizenden andere vissen gevangen worden.

Je lot als dier valt of staat dus bij je knuffelbaarheid. Daar moet je je echt geen illusies over maken.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 11:12:28 #16
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_47183349
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:08 schreef Kogando het volgende:
Klopt. Als er een dolfijn in een net blijft hangen is dat afschuwelijk en zielig, terwijl er met datzelfde net duizenden andere vissen gevangen worden.

Je lot als dier valt of staat dus bij je knuffelbaarheid. Daar moet je je echt geen illusies over maken.
Een dolfijn is geen vis...

Wat dus inhoudt dat een dolfijn naar boven moet om adem te halen. Als een dolfijn verstrikt raakt in een net, dan stikt ie en dat is het euvel.

Daarnaast zal intelligentie ook meespelen; mensen zullen eerder een mug doodslaan, dan een hond. Rouwen langer over hun kat, dan over hun goudvis.
pi_47183463
er man van mij best een spelling fout in zetten daar gaan het hier NIET om.
het gaat over de stelling "Wat is er nu zo erg aan bont?" dus graag ontopic blijven

en tevens een koe word in de kop geschoten met hagel of electro. kippen worden onder water geelectrocuteerd.
pi_47183497
Bont is onnodig geworden, evenals de vacht van het levende dier aftrekken omdat het dan in betere conditie is.
  maandag 12 maart 2007 @ 11:19:53 #19
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_47183563
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:46 schreef daanski82 het volgende:
dus als ik het goed begrijp en we fokken zeehonden en nertsen en we eten ze op dan mogen we wel hun bond gebruiken ?
kweet niet of ze een CAO hebben....ff de FNV bellen dan maar?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_47183566
Een beetje mijn vriendjes doodknuppelen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 maart 2007 @ 11:21:44 #21
862 Arcee
Look closer
pi_47183606
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:12 schreef belsen het volgende:
Daarnaast zal intelligentie ook meespelen; mensen zullen eerder een mug doodslaan, dan een hond. Rouwen langer over hun kat, dan over hun goudvis.
Dus domme mensen rouwen langer?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_47183624
In rusland mogen ze van mij best bont dragen
pi_47183642
De grens ligt wat mij betreft bij de manier waarop dieren worden afgemaakt en de hoeveelheid dieren die er nog zijn om afgemaakt te worden.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 11:24:04 #24
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_47183677
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:16 schreef daanski82 het volgende:
er man van mij best een spelling fout in zetten daar gaan het hier NIET om.
het gaat over de stelling "Wat is er nu zo erg aan bont?" dus graag ontopic blijven

en tevens een koe word in de kop geschoten met hagel of electro. kippen worden onder water geelectrocuteerd.
Heb je ook gelezen wat er verder boven staat.

- de totale onnodigheid ervan
- de manier van fokken
- de manier van doden
- het type gefokte dieren

Heb je daarnaast al op de site van Bont Voor Dieren gekeken?

En de slachtmethodes waar hij het over hebt worden bij deze dieren bijna niet gebruikt. Daarnaast worden ze verdoofd voor het slachten en eten meer mensen vlees dan dat ze bont dragen, hierdoor wordt het ook als minder nuttig gezien.
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 11:25:16 #25
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_47183716
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:21 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dus domme mensen rouwen langer?
Als jij dat met een onderzoek (IQ vs. huisdieren) kunt staven: ja.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 maart 2007 @ 11:27:48 #26
862 Arcee
Look closer
pi_47183783
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:24 schreef belsen het volgende:
Daarnaast worden ze verdoofd voor het slachten en eten meer mensen vlees dan dat ze bont dragen, hierdoor wordt het ook als minder nuttig gezien.
Dus als iedereen bont zou dragen, zou 't okee zijn?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_47184019
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:27 schreef Arcee het volgende:

[..]

vergeet ook niet te het goed fokken en doden
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 11:42:41 #28
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_47184259
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:27 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dan zou het wel door een grotere groep geaccepteerd worden, ja.

Of daarom de methodes en het gebruik van bont minder erg zou zijn, laat ik in het midden.
  maandag 12 maart 2007 @ 11:48:22 #29
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_47184447
tvp
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 maart 2007 @ 11:49:09 #30
862 Arcee
Look closer
pi_47184482
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:35 schreef daanski82 het volgende:
vergeet ook niet te het goed fokken en doden
En nu nog een keer in het Nederlands?
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 11:54:06 #31
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_47184673
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:49 schreef Arcee het volgende:

[..]

En nu nog een keer in het Nederlands?
Jij volgt wel een opmerkelijke discussietechniek, is het niet. Ik had je hoger ingeschat, Arcee.
pi_47184706
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:34 schreef soppig het volgende:
deze link is echt echt ranzig :

http://www.youtube.com/watch?v=1Tj6XyXrtkc

gaat misschien over hondjes en katten, maar het verschilt niet zoveel .. ze leven nog he.

Ik ben absoluut geen boomknuffelaar of wat dan ook in die hoek. Maar omdat mensen graag leuke stojes wil dragen (lees niet functioneel, want kleding materiaal kan gefabriceerd worden) worden er her en der dieren op de meest verschrikkelijke manieren behnadeld. Voor een kraagje or een leuk randje om een handschoen.
OMG dat filmpje
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 maart 2007 @ 11:55:12 #33
862 Arcee
Look closer
pi_47184717
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:54 schreef belsen het volgende:
Jij volgt wel een opmerkelijke discussietechniek, is het niet. Ik had je hoger ingeschat, Arcee.
Jij geeft iig het goeie voorbeeld.

Ik snapte die zin gewoon niet.
  maandag 12 maart 2007 @ 11:59:28 #34
156146 Bron
Positive user
pi_47184872
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:51 schreef __Saviour__ het volgende:
Er zijn wel erge filmpjes van. Dieren die halfdood geknuppeld worden en dan gevild worden terwijl ze nog ademen. Dat is natuurlijk onnodig leed. Maar tegen bont in het algemeen ben ik niet. Als ze niet lijden is een stuk minder erg.
Helemaal mee eens, het op de manier waarop.
pi_47191661
quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:22 schreef sirallut het volgende:
Ik snap al die heisa niet omtrent het niet of wel dragen van bont. Of er nu miljoenen koeien in de gehaktmolen belanden
Die eerste groep dient om ons te voeden, in leven te houden. Natuurlijk zijn er alternatieven, maar we hebben het nu over bont.
quote:
of die paar nertsjes worden gevelt voor hun vacht maakt toch niet uit?
Jawel, en zeker nertsen. Die worden puur gefokt voor hun vacht, verder steunt het geen enkel doel. We hebben geen bont nodig om in leven te blijven, alternatieven zijn net zo mooi. Het is onverantwoord dieren te willen vermoorden omdat je zo nodig hun vacht wilt dragen.
quote:
Hetzelfde geldt eigenlijk voor zeehondjes, de enige reden die ik kan bedenken dat mensen tegen het dragen van zeehondjesvacht zijn is dat de kleine zeehondjes er zo schattig uit zien. Een varken daarintegen ziet er niet zo mooi uit en 'dus is het minder erg'.
De dieren ondergaan ontzettend veel pijn en lijden enkel hun leven om weer te sterven. Ik vind een dood varken net zo erg als een zeehondje. Het maakt voor mij geen verschil.
quote:
De exploitatie van dieren is dan een ander aspect van de problematiek waar ik mij eigenlijk niet aan durf te wagen, maar het lijkt mij duidelijk dat je niet de menselijke maatschappelijke waarden kunt toepassen op de keiharde natuur, waar het simpelweg eten of gegeten worden is voor de meeste diersoorten. Indien een mens een konijn niet mag afmaken voor zijn vlees, dan mag een vos dat toch ook niet?
Onzin. Wij, mensen, zijn verstandelijk veel verder. Goed, er is weinig van te merken, maar toch. Eten of gegeten worden gaat voor mensen niet op. Wij kunnen prima leven zonder exploitatie van dieren. Maar dan zullen er behoorlijk wat bedrijven over de kop gaan, en buiten dat; mensen willen niet anders. Het is een zielig zooitje schapen, iedereen volgt elkaar. 'Niemand gaat het merken als ik geen vlees meer eet' cq 'Iedereen doet het toch?'. Een vos kun je niet duidelijk maken dat hij geen konijn mag eten. Punt.
quote:
Dieren weten niet anders.
De Joden wisten tijdens de 2de wereldoorlog in de kampen ook niet anders. Hadden we ze er daar dan ook gewoon kunnen laten zitten? Er aan laten wennen?
Ik weet dat deze vergelijking erg cru is, maar ik kon zo snel geen ander verzinnen. Mijn excuses.

Voor meer informatie:
http://www.biteback.be/action/class_action.php?act=1
pi_47191887
Ik heb er geen moeite mee als er dieren speciaal worden gefokt voor het kunnen dragen van bont. Maar waar ik wel een enorm bezwaar tegen heb is bijvoorbeeld zeehondjes die worden doodgeknuppeld en dieren in gevangeschap die enorm lijden! Dat moet zo gauw mogelijk verbannen worden. Bont kan in mijn opnie mits de dieren in gevangenschap dan ook echt op een zeer diervriendelijke wijze gehouden worden en behandeld worden, inclusief het doden van de dieren
All your base belong to us!
pi_47192127
quote:
Op maandag 12 maart 2007 15:11 schreef Kahdagh het volgende:
Bont kan in mijn opnie mits de dieren in gevangenschap dan ook echt op een zeer diervriendelijke wijze gehouden worden en behandeld worden, inclusief het doden van de dieren
En dat gebeurt dus niet, en zal ook nooit gebeuren. (kosten/baten)

Time to wake up.
  woensdag 14 maart 2007 @ 01:28:27 #38
130963 hanskadans
Dark adventures
pi_47253039
vossebontje mag wel.
Die vossen worden toch regelmatig afgeschoten.

Dan zijn ze nog ergens goed voor. ( lekker warm in de nek) haha
  woensdag 14 maart 2007 @ 01:28:45 #39
85919 Likkende_Lassie
Doe eens wat aan je ondertitel
pi_47253041
James bond?
pi_47267437
kweekvlees wordt al aan gewerkt....misschien ook kweekbont? dan heeft niemand meer wat te klagen....al krijg je dan natuurlijk nog steeds het gezeur van 'maar dat is niet echt' als het goed wordt uitgewerkt merk je er geen zak van
  Moderator woensdag 14 maart 2007 @ 15:34:34 #41
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_47267487
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 15:33 schreef Motionblur het volgende:
kweekvlees wordt al aan gewerkt....misschien ook kweekbont? dan heeft niemand meer wat te klagen....al krijg je dan natuurlijk nog steeds het gezeur van 'maar dat is niet echt' als het goed wordt uitgewerkt merk je er geen zak van
Je slaat de spijker op de kop, want 'kweekbont' bestaat natuurlijk feitelijk al (synthetisch bont).
pi_47267578
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 15:34 schreef belsen het volgende:

[..]

Je slaat de spijker op de kop, want 'kweekbont' bestaat natuurlijk feitelijk al (synthetisch bont).
klopt maar mensen moeten zich altijd onderscheiden met iets wat duur en exclusief is...ik zeg maak synthetisch bont stervensduur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')