quote:
Op maandag 12 maart 2007 10:26 schreef GateWayX het volgende:Het lijkt me niet zo moeilijk :
Naar mijn weten worden nertsen en zeehonden niet gegeten.
De beesten worden dus alleen gedood voor hun vacht en niet voor consumptie. Er zijn inmiddels legio "kunstmatische" oplossingen om de mens warm te houden in koude tijden, het doden voor van dieren voor hun vacht is alleen maar voor een modeverschijnsel en dus onnodig.
Dat is dus ook consumptie, alleen in een andere vorm.
Ik heb geen problemen met het doodmaken van dieren voor vlees of het dragen van leer maar ik vind wel dat we de verantwoordelijkheid hebben te zorgen dat dit 'menswaardig' gebeurd. Zeehondjes (of andere dieren) half doodknuppelen, haaien vangen, de vin er af snijden en vervolgens levend terug gooien zodat ze verzuipen, dat soort dingen vind ik dus echt niet kunnen.
En dat is mijn probleem met bont. Het dier wordt verder nergens voor gebruikt, die beesten worden op de meest verschrikkelijke manier doodgemaakt om het bont mooi te houden of gefokt in de meest verschrikkelijke omstandigheden. En dat allemaal zodat iemand een mooi kraagje heeft.
Waren zeehonden niet bedreigt, werd het vlees ook gebruikt en werden ze op een andere manier gedood had ik er net zo min problemen mee gehad als met het doden van koeien voor vlees en leer.
Al vind ik wel dat de leefomstandigheden van de gemiddelde koe een stuk beter mogen.