abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:14:06 #101
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_47226116
quote:
En het zal in dit opzicht misschien niet veel uitmaken of je 80 dan wel 160 gram vlees per dag eet, maar gezien het aantal voedselvergiftigingen per jaar is het wel een aspect dat meetelt als je praat over de mogelijke invloed van vlees in het dieet op de algemene gezondheid.
Ja, jij komt ook nooit meer buiten de deur om leuke dingen te doen omdat er buiten veel meer kans is dat je een dodelijk ongeluk krijgt dan thuis?

Wat een onzin dit

Er wordt nu net gedaan alsof het eten van vlees gelijkstaat als het achteroverslaan van een fles schoonmaakchloor, mensen, get real en kijk wat realistisch is of niet, en denk niet dat je van alles zomaar dood kunt gaan.
Confidence through competence
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:20:41 #102
156412 hestria
erg gastvrij
pi_47226344
ik vind het ook veel, wij eten ook veel vlees hier maar gemiddeld zo'n 200 gr voor ons en 50 gr voor de kleine, dus totaal 450 gr. Weet dat mijn schoonmama 125/150 gr pp rekent, vind ik zelf veel te weinig. maar van een kilo vlees eten wij dus 2x.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:24:38 #103
55709 Stereotomy
pi_47226492
Abrupt (de TS) heeft het er ook over dat hij krachttraining doet. Dan moet je altijd wat meer eiwitten eten om de spieraanmaak te bevorderen. Dat kan hij doen door whey-shakes te gaan drinken enzo, maar een beetje meer proteine uit vlees kan geen kwaad.

Met 100 gram haalt zijn krachttraining niets uit, ben ik bang.

Hij moet naast zijn vlees gewoon nog gevarieerd eten, en daar heeft hij nog alle ruimte voor.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:37:01 #104
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_47226921
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:24 schreef Stereotomy het volgende:
Abrupt (de TS) heeft het er ook over dat hij krachttraining doet. Dan moet je altijd wat meer eiwitten eten om de spieraanmaak te bevorderen. Dat kan hij doen door whey-shakes te gaan drinken enzo, maar een beetje meer proteine uit vlees kan geen kwaad.

Met 100 gram haalt zijn krachttraining niets uit, ben ik bang.

Hij moet naast zijn vlees gewoon nog gevarieerd eten, en daar heeft hij nog alle ruimte voor.
Gevarieerd eten is voor mietjes. Echte mannen eten vlees.

Vego hou je kop want ook jou vreten we op met een grijns van oor tot oor ik ben een carnivoor.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:49:42 #105
156412 hestria
erg gastvrij
pi_47227315
ja, maar als je even een klein beetje rekent dan betekend dat als ze met 3 personen zijn, en TS doet krachttraining dat als de andere 2 een normaal portie vlees eten voor gemak even 200 gr, dat TS 600 gr vlees eet, is dat niet erg veel zelfs voor iemand die krachttraining doet?
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:55:42 #106
55709 Stereotomy
pi_47227511
Nee, ze hebben om en nabij de kilo vlees, en dat delen ze gewoon door 3en, dus 300 gram de man. 300 gram is niet veel voor iemand die krachttraining doet.

600 gram voor alleen diner is wel een beetje veel, maakt niet eens uit waar het uit bestaat.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:58:57 #107
44649 beelz
pi_47227612
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:49 schreef hestria het volgende:
ja, maar als je even een klein beetje rekent dan betekend dat als ze met 3 personen zijn, en TS doet krachttraining dat als de andere 2 een normaal portie vlees eten voor gemak even 200 gr, dat TS 600 gr vlees eet, is dat niet erg veel zelfs voor iemand die krachttraining doet?
Ik vreet dus elke avond ongeveer een halve kilo vlees en dat doe ik voor mijn sport en omdat ik vlees lekkerder vind dan konijnenvoer. 2 vliegen in 1 klap dus.
Besef Regulier!
pi_47227827
nu nog normaal leren praten beelz

dat leer je helaas niet van vlees eten.
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_47227982
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:02 schreef Doderok het volgende:

Wat is er trouwens mis met het gebruik van het woord pasta?
Geweldig! Mensen die een woordenboektekst citeren en om gelijk te krijgen een deel weglaten
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:24:10 #110
44649 beelz
pi_47228395
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:05 schreef Uhmmie het volgende:
nu nog normaal leren praten beelz

dat leer je helaas niet van vlees eten.
Definieer 'normaal'.
Besef Regulier!
pi_47228445
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:24 schreef beelz het volgende:
Definieer 'normaal'.
Waarschijnlijk moet je eten typen in plaats van vreten. Meer kan ik er even niet uithalen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:28:44 #112
37769 erodome
Zweefteef
pi_47228524
quote:
Op maandag 12 maart 2007 23:42 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Ja god, natuurlijk kun je *te veel* vlees eten, dat zeg ik een paar berichten terug ook. Ik ben het niet eens met iemand anders die een paar berichten eerder 100 gram per dag als een gouden regel stelt en alles daarboven als vergif aanmerkt: daar ging op een gegeven moment de hele discussie over.

Daarnaast gaf ik eerder ook al aan dat je ook onderscheid moet maken over wat je precies als 'vlees' beschouwd: alleen eiwitten of ook vet? En welke eiwitten en welke vet? De studies die je hier gecopy/pasted hebt, geven soms zelfs zeer positieve resultaten voor wit vlees. Dan is een generalisatie van 'te veel vlees is slecht voor je' gewoon niet op zijn plaats.

En tenslotte moet je ook onderscheid maken wat 'slecht voor je' is. Ga je dood aan mooie artheroscelerose in je aderen, of ga je dood aan kanker? En waardoor?

Allemaal dingen die zoveel meer betekenen dan "te veel vlees is slecht voor je". Je kunt onderscheid maken, leren welk vlees goed voor je is en welke slecht, en in welke hoeveelheden.

En, laten we vooral het metafysische argument niet vergeten: nooit of zeer weinig eiwit eten en een ongelukkig leven leiden omdat je krachttraining niets uithaalt of wel vlees eten met 0.3x meer kans op kanker op je 70e.
Je overdrijft mateloos, zeg zelf ook wel te zondigen en weleens meer dan 100 gram te eten, zeg ook niet dat je dan gelijk omvalt, maar het is wel zo dat boven die 100 gram de risiko's fiks toe beginnen te nemen.

Zo kan gezegd worden alles boven de 100 gram is slecht, 2 wijntjes drinken is niet slecht voor je, 4 wijntjes wel, zonder dat je gelijk omvalt, doodgaat of de meest afschuwelijke ziektes krijgt, drink je 20 wijntjes op een dag dan ga je wel sneller tegen ellende aanlopen.
Zo is het met vlees ook, hou je het dagelijks rond die 100 gram dan zal je weinig risiko lopen, hoe hoger je gaat hoe groter het risiko, eet je elke dag een halfe kilo rood vlees dan loop je een heel aardig risiko.

Ik heb het dan ook over rood vlees gehad, niet over gevogelte en vis, alhoewel vis zoveel gif bevat dat je dat ook niet te vaak moet eten(lees de studie's maar eens van indianenstammen die heel veel zalm eten, de problemen zijn erg groot!).

[ Bericht 0% gewijzigd door erodome op 13-03-2007 14:37:04 ]
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_47229048
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:28 schreef erodome het volgende:
Je overdrijft mateloos, zeg zelf ook wel te zondigen en weleens meer dan 100 gram te eten, zeg ook niet dat je dan gelijk omvalt, maar het is wel zo dat boven die 100 gram de risiko's fiks toe beginnen te nemen.
Ja, een toename van 1 miljoenste procent kans op kanker of hart en vaatziekten (veroorzaakt door vlees) naar een kans van 2 miljoenste procent. Dat is toch een verdubbeling van de kans op kanker.

Kwantificeer jouw begrip van risico, heel aardig risico en groot risico eens.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:55:27 #114
44649 beelz
pi_47231441
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, een toename van 1 miljoenste procent kans op kanker of hart en vaatziekten (veroorzaakt door vlees) naar een kans van 2 miljoenste procent. Dat is toch een verdubbeling van de kans op kanker.

Kwantificeer jouw begrip van risico, heel aardig risico en groot risico eens.
Risico: Naast een met HIV besmette homo gaan staan.
Heel aardig risico: Je anaal laten nemen door die homo met HIV.
Groot risico: Voor je je anaal laat nemen door die homo met HIV eerst met een scheermesje inkepingen maken in je aars en snijden in zijn eikel.

Ofzo
Besef Regulier!
pi_47232817
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:14 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Ja, jij komt ook nooit meer buiten de deur om leuke dingen te doen omdat er buiten veel meer kans is dat je een dodelijk ongeluk krijgt dan thuis?

Wat een onzin dit

Er wordt nu net gedaan alsof het eten van vlees gelijkstaat als het achteroverslaan van een fles schoonmaakchloor, mensen, get real en kijk wat realistisch is of niet, en denk niet dat je van alles zomaar dood kunt gaan.
Waar doe ik dat?
Ik eet zelf vlees, maak me er hoegenaamd geen zorgen over; heb genoeg slechte gewoontes die m'n levensverwachting met jaren verkorten; maar jij gebruikt eerst een autoriteitsargument om je gelijk te halen en mensen te kleineren en als iemand daar op reageert kan je niets beters bedenken dan bovenstaand gelul?

Geef ons de feiten man! Jij beschikt immers over alle gegevens met je PubMed account. Moet toch een piece o' cake zijn om je "argumenten" met feiten kracht bij te zetten?

Oh wacht: daar is blijkbaar wat mer voor nodig dan een grote mond.
quote:
Searching MEDLINE effectively is a learned skill; untrained users are sometimes frustrated with the large numbers of articles returned by simple searches. Counterintuitively, a search that returns thousands of articles is not guaranteed to be comprehensive.

There are tutorials for instruction on the PubMed interface to MEDLINE. Unlike Google searching of the Web, PubMed searching of MEDLINE requires a little investment of time. Using the MeSH database to define the subject of interest is one of the most useful ways to improve the quality of a search. Using MeSH terms in conjunction with limits (such as publication date or publication type), qualifiers (such as adverse effects or prevention and control), and text-word searching is another.
Hmm, ja, kan begrijpen dat je liever uit het ijle lult. Trek het je niet aan joh, de meeste mensen zijn zoals jij, hebben een titel en een baan, kunnen dat gebruiken om indruk te maken op simpele zielen die niet beter weten, en zullen heel hun leven niets bijzonders presteren in hun vakgebied omdat ze noch de interesse, noch de intelligentie en al evenmin het doorzettingsvermogen hebben om boven de grijze massa uit te stijgen.

Maar je loopt wel in een hospitaal rond en "artsen en dietisten geven mij als biomedisch ingenieur de verantwoordelijkheid om een beademings-apparaat te ontwikkelen die bij comateuze patienten precies kan meten welke voedingsstoffen ze aan het verbranden zijn"
Nou nou, indrukwekkend zeg...

BTW, merk net een andere post op: "Ik loop voor mijn studie rond in een academisch ziekenhuis en sta ingeschreven bij een faculteit geneeskunde, en ik heb nog nooit zo'n ongefundeerde bullshit gehoord dat vlees slecht voor je zou zijn."
Als jij een biomedisch ingenieur bent, welke studie volg je nu dan? Of ben je gewoon een studentje dat zich mag bezighouden met een ontwerp dat sowieso nooit gebruikt zal worden?
"Biomedisch ingenieur die de verantwoordelijkheid gegeven is door artsen en diëtisten..."
Mensen die echt iets voorstellen hebben het niet nodig om zich belangrijker voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn. Veel succes nog knulletje.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 16:55:47 #116
55709 Stereotomy
pi_47233535
quote:
Waar doe ik dat?
Ik weet niet of je het doorhebt, maar deze discussie wordt door meerdere mensen gevoerd, en niet alleen door jou en mij. Lees ook eens wat anderen beweren en bedenk dat ik daar ook wel eens een reactie op geef. Ik noemde je niet eens letterlijk bij naam in de reactie, maar je voelt je al gelijk aangesproken. Beetje twitchy niet?

Er werd door Erodrome mij gevraagd waar ik mijn kennis vandaan haalde, ik geef daar antwoord op, en jij kunt daar blijkbaar niet tegen? *Ik* begon er niet over hoor, het werd mij gevraagd.

En ik weet niet of je in Belgie door mag leren als je al een diploma hebt, maar dat is wel het geval in Nederland.
quote:
Veel succes nog knulletje.
Dankje. Ik ben blij dat ik met mijn studie en mijn werk later bij kan dragen aan de medische wetenschap en de gezondheid van mensen in het algemeen. In de westerse wereld en in Nederland hebben we de afgelopen decennia een fantastisch gezondheidssysteem opgezet, maar het kan natuurlijk altijd beter.
quote:
Hmm, ja, kan begrijpen dat je liever uit het ijle lult. Trek het je niet aan joh, de meeste mensen zijn zoals jij, hebben een titel en een baan, kunnen dat gebruiken om indruk te maken op simpele zielen die niet beter weten, en zullen heel hun leven niets bijzonders presteren in hun vakgebied omdat ze noch de interesse, noch de intelligentie en al evenmin het doorzettingsvermogen hebben om boven de grijze massa uit te stijgen.
Damn, jij hebt een hoop frustratie?

Even een recap: TS vraagt of het schadelijk is 300 gram vlees per dag te eten. Antwoord: nee, zeker niet als je krachttraining doet. Er zijn vooralsnog slechts enkele klinische trials geweest die zich specifiek richtten op rood vlees, waarbij de kans op kanker iets toenam. 1 op de 3 mensen krijgt sowieso een vorm van kanker in hun leven, door echt continu schandalig vaak rood vlees te eten zonder variatie verhoog je de kans van 33% naar 35% ofzo. Nou yay. Roken, het in een drukke stad wonen, zonnebanken, etc. zijn een paar factoren schadelijker, genoeg antioxidanten eten, gezond gevarieerd eten vermindert de kans weer, dus dit valt werkelijk in het niets in de praktijk.

Maar veel studies hebben ook daarbij klinische omstandigheden gebruikt: bv. het compenseren voor de inname van fruit dat een tegengesteld effect zou hebben. Vis en ander wit vlees geven weer een positief beeld, welke de effecten van rood vlees weer kunnen tenietdoen. In het merendeel van de studies is daarvoor gecompenseerd, om de schadelijke effecten uit te vergroten. Niet omdat ze zo graag een ontdekking willen maken, maar gewoon om in een klinische trial extra het effect aan te tonen.

Een normaal persoon zoals de TS heeft gewoon variatie in zijn voedselpatroon, dus in de praktijk is hij gewoon veilig. Dus de stelling: "meer dan 100 gram vlees per dag verhoogt je gezondheidsrisico significant" slaat werkelijk nergens op, te algemeen en te ver van de praktijk. En daar begon mijn kont tegen de krib aan te beuken.

TS, leef je nog?

[ Bericht 14% gewijzigd door Stereotomy op 13-03-2007 17:18:43 ]
pi_47233684
Sowieso elke dag vlees is niet echt gezond. Veel beter is het om te varieren, dus neem eens in die 7 dagen eens vis in plaats van vlees en nog een andere dag laat je het vlees helemaal weg.
Variatie = okay.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 17:19:00 #118
44649 beelz
pi_47234292
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:00 schreef parselmouth het volgende:
Sowieso elke dag vlees is niet echt gezond. Veel beter is het om te varieren, dus neem eens in die 7 dagen eens vis in plaats van vlees en nog een andere dag laat je het vlees helemaal weg.
Variatie = okay.
Grote onzin dat dat niet gezond is. Ik eet elke dag vlees en ik ben bijna nooit ziek. Ik schijt normaal en ben niet te zwaar en niet te licht. Niets mis met elke dag vlees eten dus.
Besef Regulier!
  dinsdag 13 maart 2007 @ 17:20:30 #119
55709 Stereotomy
pi_47234331
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:19 schreef beelz het volgende:

[..]

Grote onzin dat dat niet gezond is. Ik eet elke dag vlees en ik ben bijna nooit ziek. Ik schijt normaal en ben niet te zwaar en niet te licht. Niets mis met elke dag vlees eten dus.
Nee, nu ben je ok. Je schijnt over 40 jaar aan kanker dood te gaan.
pi_47234491
Sja, dat beweren rokers ook. Dat ze gezond zijn en nooit ziek zijn. Goed dat je nu nergens last van hebt, maar een eenzijdig eetpatroon is niet gezond te noemen, dat zul je op de langere termijn wel merken.

Verder kan ik persoonlijk ook echt niet begrijpen dat mensen elke dag vlees op hun bord zouden willen hebben. Een keertje iets anders is dan toch een verademing?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 17:27:51 #121
55709 Stereotomy
pi_47234594
Variatie is goed.

Elke dag vlees hoeft niet ongezond te zijn.

Poldercompromis.
pi_47234715
.
Zolang het maar niet elke dag hetzelfde soort vlees is dan (en zeker niet teveel rood vlees). Elke dag sperzieboontjes is ook niet gezond immers
pi_47234973
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:19 schreef beelz het volgende:

Dit soort gezondheidsrisico's staat er niet om bekend om binnen korte tijd schadelijk te zijn, maar verhogen risico's op ziekte vooral op de zeer lange termijn.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 17:50:01 #124
44649 beelz
pi_47235361
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:25 schreef parselmouth het volgende:
Sja, dat beweren rokers ook. Dat ze gezond zijn en nooit ziek zijn. Goed dat je nu nergens last van hebt, maar een eenzijdig eetpatroon is niet gezond te noemen, dat zul je op de langere termijn wel merken.

Verder kan ik persoonlijk ook echt niet begrijpen dat mensen elke dag vlees op hun bord zouden willen hebben. Een keertje iets anders is dan toch een verademing?
Je hebt verschillende soorten vlees...
Besef Regulier!
pi_47236419
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:25 schreef parselmouth het volgende:

Wat dacht je van:
  • Krab
  • Mosselen
  • Tong
  • Tonijn
  • Poon
  • Paling
  • Garnalen
  • Kabeljauw
  • Tilapia
  • Kokkels
  • Zalm
  • Kreeft

En zo kan ik nog wel even verder gaan. Smaken stuk voor stuk allemaal compleet anders en terwijl bij vlees alles op elkaar lijkt. Behalve dat het (meestal) goedkoper is is het ook nog een stuk gezonder.
    Wat let je?
  • pi_47256378
    hmm ik werk naast schmidts zeevishandel.. was die maar wat goedkoper :S

eten wel vaker vis nu ik hier werk *grin*
    versche vis is beter dan de supermarkt tenslotte
    jobensaskia.nl
    pi_47261796
    Hmm.. Ik eet lang niet iedere dag rood vlees, meestal 2x, soms 3x per week, en dan ook in de mate van 300 gram. Misschien dat rood vlees toch maar eens iets gaan minderen dan, maar dat zal er hier toch wel niet van komen, want vlees blijft lekker
    Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
    pi_47263273
    Zo hey, de hele discussie hier was me een beetje ontgaan Ik eet ongeveer 2 keer in de week rood vlees, en dan met name half om half gehakt. Bij een uitzondering is het 3x per week, maar dus lang niet iedere dag.
      woensdag 14 maart 2007 @ 13:42:20 #129
    55709 Stereotomy
    pi_47263603
    Abrupt, als je niet dood wil gaan door artheroscelerose, moet je omswitchen naar rundergehakt of tartaar

Voor kanker maakt het niet zoveel uit, de kans blijft even groot.

Eet ook wat meer vis
    pi_47264014
    Zolang je niet teveel varkensvlees eet, en ander vlees afwisselt met vette vis (lees: zalm, paling...) valt het wel mee hoor. Wel voldoende koolhydraten bij eten, en als je het voor de hoeveelheden ijzer doet, geen zuivel erbij.
    pi_47264416
    oe vervelend! paling.. zalm.. tonijn.. *yum*

oh en wat betreft het ijzer: vit. C bevordert de ijzeropname
    glaasje vers sap (jus d'orange bjv.) bij het eten doet wonderen
    jobensaskia.nl
    pi_47266622
    Hmm, eens wat maaltijden met vis gaan proberen dan En zuivel drink ik niet echt heel veel, vitamine sap daarin tegen drink ik me misselijk aan... En koolhydraten komen we hier echt niet te kort
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')