abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50109191
Volgens mij kan het niet met die WCD dr bij? gezien je vanaf je centraaldoos naar de wisselschakelaar welke bijde lampen bedient al 1x fase en 5x schakel nodig hebt?
  maandag 4 juni 2007 @ 22:39:15 #52
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_50109777
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
Volgens mij kan het niet met die WCD dr bij? gezien je vanaf je centraaldoos naar de wisselschakelaar welke bijde lampen bedient al 1x fase en 5x schakel nodig hebt?
Volgens mij kan ik het op de 'Amerikaanse' methode met 4x zwart, blauw en bruin af. Maar hier wil ik graag de mening van een meer electrisch onderlegd persoon hebben
pi_50110433
mag er 4x zwart en br / bl in 1 buis? maakt wel 6 draden..? en iets zegt me dat dat teveel is?
pi_50112871
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als je de wandcontactdozen niet geaard uitvoerd dan moet het kunnen
Kun je wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt. Zodat we weten welke kleur waar, en hoeveel en welke draden in welke buis gaan?
pi_53883276
In de hoop dat er nog mensen uit dit topic op Fok! aanwezig zijn:

Ik wil een groep halogeen spotjes met dimmer aansluiten op een wisselschakeling waardoor ik de lampen op de overloop en beneden aan de trap aan en uit kan schakelen. De klikdimmer (zo eentje die je aan en uit kunt zetten) zit op de overloop, de (wissel)schakelaar beneden. Nu heb ik de zaak aangesloten, maar ik kan nog steeds alleen met de dimmer de lampen aan en uit zetten. Als ik de schakelaar overhaal knippert het licht wel, en als ik hem tussen beide standen inzet is het licht uit. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik zowel beneden als boven de boel aan/uit kan zetten?
pi_53883809
Ik denk dat je een P en een wisselcontact op dimmer hebt gewisseld, of helemaal geen 3 draden op de dimmer hebt aangesloten.
pi_53883864
Is de dimmer wel geschikt voor een wisselschakeling?
pi_53884546
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 12:35 schreef Marsepein het volgende:
Ik denk dat je een P en een wisselcontact op dimmer hebt gewisseld, of helemaal geen 3 draden op de dimmer hebt aangesloten.
Dat zou het nog wel eens kunnen zijn (die 1e dan) ik zal vanavond thuis eens kijken.
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 12:37 schreef bbtb77 het volgende:
Is de dimmer wel geschikt voor een wisselschakeling?
Ja, daar heb ik hem specifiek voor gekocht, dus dat is het probleem niet.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 03:59:31 #59
67385 ROG
Go on, say it.
pi_53902429
Vonkenboer, zou je hier eventjes kort je deskundige blik op mijn keuken/groepen verhaal willen werpen (het is geen eigen topic waard imho)?

Waarschijnlijk heb ik een extra groep nodig, moet ik dan ook een draad vanuit de meterkast opnieuw laten trekken/infrezen of kan het door een bestaande pijp? (al heb ik nog geen idee welke vrij zou zijn -> onopgeleverde nieuwbouw met casco keuken). Help me out, ik ben een electro-leek. Thanks!
pi_53902892
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 03:59 schreef ROG het volgende:
Vonkenboer, zou je hier eventjes kort je deskundige blik op mijn keuken/groepen verhaal willen werpen (het is geen eigen topic waard imho)?

[ afbeelding ]

Waarschijnlijk heb ik een extra groep nodig, moet ik dan ook een draad vanuit de meterkast opnieuw laten trekken/infrezen of kan het door een bestaande pijp? (al heb ik nog geen idee welke vrij zou zijn -> onopgeleverde nieuwbouw met casco keuken). Help me out, ik ben een electro-leek. Thanks!
Het lijkt me juist beter om er wel een eigen topic voor te openen. Zo verzand je vraag niet tussen de vragen van anderen en krijgt jouw probleem de aandacht die het verdient.
  zondag 14 oktober 2007 @ 00:23:39 #61
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_53918022
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 03:59 schreef ROG het volgende:

[ afbeelding ]

ja je hebt een extra groep nodig, 2 zelfs. voor die combioven en 1 voor de vaatwasser (en ik zou de stoom oven ook een eigen groep geven)

De rest zou op de bestaande groepen 2 en 5 kunnen mits ze een beetje op de goede plaats zitten.

Mjah, kun je nu nog extra leidingen infrezen etc?
  zondag 14 oktober 2007 @ 01:55:30 #62
67385 ROG
Go on, say it.
pi_53919299
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 00:23 schreef gateway het volgende:

[..]

ja je hebt een extra groep nodig, 2 zelfs. voor die combioven en 1 voor de vaatwasser (en ik zou de stoom oven ook een eigen groep geven)

De rest zou op de bestaande groepen 2 en 5 kunnen mits ze een beetje op de goede plaats zitten.
De ovens komen onder de kookplaat, de vaatwasser zit naast de koel- en vrieskasten.
quote:
Mjah, kun je nu nog extra leidingen infrezen etc?
Waarschijnlijk zelf aan de slag na oplevering..
Thanks voor je antwoord.
  zondag 14 oktober 2007 @ 17:19:25 #63
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_53927832
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 01:55 schreef ROG het volgende:

[..]

De ovens komen onder de kookplaat, de vaatwasser zit naast de koel- en vrieskasten.
[..]

Waarschijnlijk zelf aan de slag na oplevering..
Thanks voor je antwoord.
graag gedaan.

JE zou natuurlijk als je plek over hebt ook de rest van de apparaten een eigen groep kunnen geven met zijn allen, zodat groep 2 en 5 minder belast worden (mjah doe je daar niet al te veel op aan gebruikers dan is het zonde van het geld en de tijd)
pi_53949984
Even een vraag, hopelijk bevestigen jullie mijn gedachtes:

Ik ga van de week bij een kennis van mij de bediening van de zonwering aansluiten (vorig jaar het huis gekocht, en nu eindelijk eens alle dingen afmaken, waaronder het aansluiten van de zonwering, want nu hangt ie al een jaar ongebruikt aan de gevel)
Er komt uit de kast van de zonwering een 4-aderige "grondkabel"
Mijn idee is dat de 4 draden erin het volgende voorstellen:
1 x aarde
1 x min
1 x geschakeld voor omhoog
1 x geschakeld voor omlaag

Als dat klopt dan ga ik het volgende doen:
- 2 zonwerings-schakelaars aanschaffen (het zijn 2 schermen)
- elektra doorlussen vanuit dichtsbijzijnde wandcontactdoos (dat is gelukkig een diepe inbouwdoos van 50 mm)
- 2 nieuwe dozen boren en draden trekken
- schakelaars aansluiten

Nu nog even 3vragen:
- hoe zwaar is zo'n zonweringsmotor qua vermogen, want als dat erg veel is moet ik even kijken wat er allemaal aan vaste apparatuur op die groep staat
- kan ik de zonweringsschakelaars doorlussen of gaat er dan ergens iets fout?
- kun je gewoon de schakeldraden omdraaien om de schakelaar juist in te stellen (dat je dus wilt dat naar links draaien betekend dat de zonwering zakt, maar na het installeren blijkt dat je het precies andersom hebt aangesloten)
  Moderator maandag 15 oktober 2007 @ 17:53:06 #65
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_53951367
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 15:40 schreef Gurb het volgende:

*knip*

Nu nog even 3vragen:
1. hoe zwaar is zo'n zonweringsmotor qua vermogen, want als dat erg veel is moet ik even kijken wat er allemaal aan vaste apparatuur op die groep staat
2. kan ik de zonweringsschakelaars doorlussen of gaat er dan ergens iets fout?
3. kun je gewoon de schakeldraden omdraaien om de schakelaar juist in te stellen (dat je dus wilt dat naar links draaien betekend dat de zonwering zakt, maar na het installeren blijkt dat je het precies andersom hebt aangesloten)
Een zonweringsmotor is te verwaarlozen qua vermogen; een gloeilamp verbruikt meer vermogen dan die hele motor doet

Als je het aansluit volgens dit schema; moet je een heel eind kunnen komen.
Zo'n schakelaar heet trouwens een jalouzieschakelaar Noemt men overigens een jalouzieschakelaar, verkrijgbaar van diverse merken, zowel inbouw als opbouw, met diverse manieren van bedienen

Moderator donderdag 18 oktober 2007 @ 10:41:16 #66
92034 crew  Vonkenboer
pi_54018269
als het goed is ga ik me er morgenavond mee bezig houden, maar dat is nog niet volledig definitief
pi_54141360
Ik ga voor het eerst elektra zelf aanleggen, gaat dit werken:

(dat er geen aarde loopt weet ik)
pi_54141763
Dat zou in principe moeten werken.

Zodra je een instalatie wijzigt is het verplicht om de volledige instalatie in de betreffende ruimte te laten voldoen aan de op dat moment geldende NEN1010.

Dit houdt in dat als je een kapotte en lijkeke wandcontactdoos of schakelaar vervangt je onderhoud pleegt. In dat geval mag je een oud contact of schakelaar los schroeven en een nieuw exemplaar terug plaatsen. Hierbij is als voetnoot dat de instalatie wel veilig moet zijn. Heb je b.v. papieren, katoenen of loden bedrading, oude en nieuwe kleuren door elkaar, doorgeknaagde bedrading enz het niet meer onder onderhoud valt.

Bij uitbreiden, of wijzigen van de werking en bij het vervangen in geval van een geaarlijke situatie moet alles in die ruimte voldoen aan de geldende NEN1010. Dus ook 1 extra aard draad van uit een naastgeleen kamer of meterkast bijtrekken.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 02:53:57 #70
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_54276716
quote:
Op zondag 11 maart 2007 00:19 schreef Ridocar het volgende:
5 draden van 2.5mm^2 in een 5/8 (16mm) buis. Het heeft te maken met het vullingspercentage (mag maximaal 30% bedragen).
Zijn de regels inmiddels veranderd of zo? Ik kan me herinneren dat er maximaal 4 * 2,5mm^2 + 1 * 1,5mm^2 in een buis van 16mm mocht. Dat verklaart ook waarom de loze buis van de meterkast naar de keuken 19mm is, want daar mogen wel 5 * 2,5mm^2 in.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_54278644
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Zijn de regels inmiddels veranderd of zo? Ik kan me herinneren dat er maximaal 4 * 2,5mm^2 + 1 * 1,5mm^2 in een buis van 16mm mocht. Dat verklaart ook waarom de loze buis van de meterkast naar de keuken 19mm is, want daar mogen wel 5 * 2,5mm^2 in.
De buis voor een 3 fase of 2x230V elektrischekookplaat / oven moet inderdaad 19mm zijn. Het aantal draden dat is een buis mag heeft ook weinig te maken van 30% vrije ruimte. Het aantal draden is afhakelijk van de afgezekerde stroom, omgevings temperatuur, montage wijze van de buis, toegepaste type bedrading (H07V-U, H07V-K, SIF).
pi_54293406
Zou de OP aangepast kunnen worden? Ik vind dit best wel goed om weten, maar dan wil ik het ook goed weten zegmaar ... Verwarrend in de OP is dat er 2 schakelingen met dezelfde naam zijn, en dat er bij 2 schakelingen hetzelfde plaatje zit (schakelingen 8, 9 en 10) vooral het plaatje bij de laatste schakeling ben ik wel benieuwd naar

Bedankt!
pi_54295551
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 23:52 schreef T-tje het volgende:
Zou de OP aangepast kunnen worden? Ik vind dit best wel goed om weten, maar dan wil ik het ook goed weten zegmaar ... Verwarrend in de OP is dat er 2 schakelingen met dezelfde naam zijn, en dat er bij 2 schakelingen hetzelfde plaatje zit (schakelingen 8, 9 en 10) vooral het plaatje bij de laatste schakeling ben ik wel benieuwd naar

Bedankt!
Bedankt voor je tip, ik heb TS een PM gestuurd of hij mij de juiste tekst en plaatjes kan aanleveren, dan pas ik e.e.a. aan.
pi_57457242
Perfect! in 1 keer werkend!

Dank je wel voor de duidelijke schema's. (Wisselschakeling)
  Moderator dinsdag 18 maart 2008 @ 18:33:26 #75
92034 crew  Vonkenboer
pi_57458128
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 23:52 schreef T-tje het volgende:

Bedankt!
Idd. het viel mij net ook zelf op; terzijnertijd maak ik van de week of met pasen van het weekend even een nieuw topic aan waar de gegevens wel op de juiste plekken staan; om verwarring te voorkomen
pi_57467868
quote:
Op zondag 11 maart 2007 01:05 schreef Duur het volgende:

[..]

Alle draden in ee bus mogen maar op 1 groep zitten.
De dikte van de buis maakt niet uit... 5/8 of 2 duims beide mogen maar op 1 groep zitten

Er is één uizondering, dat is de speciale dubbele kookgroep, waar 2 gekoppelde groepen in mogen zitten. (en die vanuit de meterkast alleen op zo´n rare 5-polige stekker aangesloten wordt voor het elektrische kookapparaat.)
Dat is geen uitzondering, dat heet ook één groep. In het geval van automatische zekeringen, moeten deze ook gekoppeld zijn, zodat alle draden tegelijk afgeschakeld worden.
't gaat om hoe je ermee omgaat
  woensdag 19 maart 2008 @ 19:27:15 #77
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_57482763
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 01:26 schreef Simba het volgende:

[..]

Dat is geen uitzondering, dat heet ook één groep. In het geval van automatische zekeringen, moeten deze ook gekoppeld zijn, zodat alle draden tegelijk afgeschakeld worden.
en die rare 5 polige stekker heet perilex - stekker
pi_57499932
ik mis nog wat uitleg van de symbolen in de schema's, vooral de rechterzijde van de schematekeningen begrijp ik niet.
pi_57500783
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 01:26 schreef Simba het volgende:

[..]

Helemaal waar, maar hier zitten nog ouderwetse smeltveiligheden, en dan zijn het echt twee groepen
(wel klote als er eentje klapt... want dan werkt je kookplaat meestal maar half, hier dus de oven)
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 19:27 schreef gateway het volgende:

[..]

en die rare 5 polige stekker heet perilex - stekker
Voor leken is dat een rare stekker
(en als je helemaal pietluttig bent vertel je ook dat er geen elektirsche stekkers bestaan, maar dat die dingen stekers heten)
  Moderator donderdag 20 maart 2008 @ 18:12:10 #80
92034 crew  Vonkenboer
pi_57504730
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 13:59 schreef nogeenmaarten het volgende:
ik mis nog wat uitleg van de symbolen in de schema's, vooral de rechterzijde van de schematekeningen begrijp ik niet.
Wordt aan gewerkt
Binnenkort mogen jullie een nieuw topic verwachten
pi_57508524
dat zou mooi zijn!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')