Als het goed is heeft een lamp met een stekker een dubbelpolige schakelaar.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 14:34 schreef Igen het volgende:
Dat is toch wel een essentieel nadeel! Ik zat namelijk al te denken, wat het bezwaar van het omdraaien van L en N bij een lamp is, immers kun je een lamp met een stekker ook 'verkeerdom' in het stopcontact steken.
lang niet altijd hoor! er zijn ook van die snoerschakelaars die maar enkelpolig schakelen!quote:Op zaterdag 10 maart 2007 23:13 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Als het goed is heeft een lamp met een stekker een dubbelpolige schakelaar.
de meeste snoerschakelaars zijn enkel polig..quote:Op zaterdag 10 maart 2007 23:17 schreef gateway het volgende:
[..]
lang niet altijd hoor! er zijn ook van die snoerschakelaars die maar enkelpolig schakelen!
5 draden van 2.5mm^2 in een 5/8 (16mm) buis. Het heeft te maken met het vullingspercentage (mag maximaal 30% bedragen).quote:Op zaterdag 10 maart 2007 22:40 schreef gateway het volgende:
[quote] Vokenboer schreef: "5.[/[b] Maximaal 1 groep door één buis. " van welke dikte?
Alle draden in ee bus mogen maar op 1 groep zitten.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 22:40 schreef gateway het volgende:
[quote] Vokenboer schreef: "5.[/[b] Maximaal 1 groep door één buis. " van welke dikte?
Klopt!quote:Op zaterdag 10 maart 2007 23:47 schreef Igen het volgende:
Mag ik het dan zo samenvatten, dat het niet erg is als je (bijvoorbeeld) een plafondlamp verkeerdom aansluit, zolang de schakelaar maar in de fasedraad zit, en dat het probleem van de Franse wisselschakeling dus is, dat de fitting pas gegarandeerd stroomvrij is als je de hele groep uitschakelt?
Het probleem is alleen dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 23:47 schreef Igen het volgende:
Mag ik het dan zo samenvatten, dat het niet erg is als je (bijvoorbeeld) een plafondlamp verkeerdom aansluit, zolang de schakelaar maar in de fasedraad zit, en dat het probleem van de Franse wisselschakeling dus is, dat de fitting pas gegarandeerd stroomvrij is als je de hele groep uitschakelt?
Ik zou eens kijken of ik van de week tijd kan vinden om voor alles ook nog even een bedradings schema te tekenen. Al vind het zoals ik het nu op papier heb staan ook niet geheel onbegrijpelijkquote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:32 schreef Ridocar het volgende:
Die Franse wisselschakeling staat idd in elk theorieboek, met de mededeling dat je deze nooit mag gebruiken. Beetje tegenstrijdig, maar nu deze theorie ook hier verteld wordt valt het me weer eens op. In België wordt deze schakeling ook vaak gebruikt.
Misschien nog een aanvulling: Een bedradingsschema erbij zetten, om het compleet en begrijpend te maken.
Ik zal er zo eentje tekenen.
Jup, allemaal ter voorkoming van het feit dat je een opdonder kunt krijgen als je met je vingers in je fitting komt.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:38 schreef RiDo78 het volgende:
Nog even een tip... als je een lampje aansluit, zorg dan dat de bruine draad aan de 'onderkant' van de lamp uit komt en de blauwe draad op de zijkant.
Anders loop je het risico dat je bij het verwissellen van de lamp een opdonder krijgt omdat je toevallig het metalen uiteinde van het peertje aanraakt.
Ik zweer ook bij mijn handboekje licht- en krachtschakelingenquote:Op zaterdag 10 maart 2007 23:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
en volgens mij klopt 1 van je tekeningen ook niet
Gelukkig heb ik mn handboekje nog![]()
staan ook weet ik veel hoeveel schakelingen in
Idd. een kookgroep (twee of driefasig) is de enige uitzondering daarop.quote:Op zondag 11 maart 2007 01:05 schreef Duur het volgende:
[..]
Alle draden in ee bus mogen maar op 1 groep zitten.
De dikte van de buis maakt niet uit... 5/8 of 2 duims beide mogen maar op 1 groep zitten
Er is één uizondering, dat is de speciale dubbele kookgroep, waar 2 gekoppelde groepen in mogen zitten. (en die vanuit de meterkast alleen op zo´n rare 5-polige stekker aangesloten wordt voor het elektrische kookapparaat.)
ik heb t zelfde boekje denk ik :]quote:Op zondag 11 maart 2007 11:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik zweer ook bij mijn handboekje licht- en krachtschakelingen
Inhoudsopgave
- Voedingen
- Lichtschakelingen
- Krachtschakelingen met gelijkstroom
- Krachtschakelingen met wisselstroom
- Domotica
(SDU uitgevers ISBN nr: 9012110238)![]()
(Voor de DHZ een beetje overkill maar in het vak electrotechniek bijna onmisbaar)
Voornamelijk in de industrie en de utiliteitsbouw komen die krachtschakelingen soms wel erg van pasquote:Op zondag 11 maart 2007 12:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik heb t zelfde boekje denk ik :]
erg handig!
34 euro..... duur boekkiequote:Op zondag 11 maart 2007 12:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik heb t zelfde boekje denk ik :]
erg handig!
mijn boekje is ook al 10 jaar oud :pquote:Op zondag 11 maart 2007 13:30 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Voornamelijk in de industrie en de utiliteitsbouw komen die krachtschakelingen soms wel erg van pas![]()
Die schakelingen die ik hier heb opgesomd die kan ik nu wel dromen![]()
Dat weet ik bij de schakelaars die ik recent geinstalleerd heb ook niet. Zijn namelijk terugverende schakelaars, dus dan kun je het aan de stand ook niet zien:')quote:Op zondag 11 maart 2007 08:06 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat.
als je op een trapje staat lig je idd wel op de vloerquote:Op maandag 12 maart 2007 10:10 schreef richie29 het volgende:
[..]
Dat weet ik bij de schakelaars die ik recent geinstalleerd heb ook niet. Zijn namelijk terugverende schakelaars, dus dan kun je het aan de stand ook niet zien:')
Vonkie, ik weet niet of het nodig is om erbij te vermelden, maar ik doe het zelf altijd toch wel:
ALTIJD even checken met een spanningszoeker of de spanning er wel echt af is voordat ik met m'n jatten aan draden ga zitten.
Ik heb het helaas zelf gehad dat ik in de meterkast de juiste groep netjes uitschakelde, trap op naar de centraaldoos, even meten op de fasedraad voordat ik het aanraak...en ja hoor..nog steeds spanning!
Ikke natuurlijk 20 keer die aardlekautomaat vervloekt en mezelf gelukkig geprijst dat ik het 'toevallig' controlleerde, maar helaas KAN zoiets gebeuren. (Kun je de installateur wel bellen, maar dat heeft toch geen zin...zoiets blijft hoe dan ook een incident. Zie het al voor me, ik proberen te bewijzen aan de installateur dat de groep soms niet uitschakelt...en na 80 keer schakelen nog steeds niet gelukt)
Het is extreem zeldzaam, maar het kan. Na een keer in en uitschakelen was het wel in orde en ook nooit weer gehad...maar je vergeeft het jezelf nooit als je toch een opneuker krijgt (en er wél wat aan overhoudt).
Dat soort zaken controleer ik al automagisch met een zogeheten voltstick.quote:Op maandag 12 maart 2007 10:10 schreef richie29 het volgende:
[..]
Dat weet ik bij de schakelaars die ik recent geinstalleerd heb ook niet. Zijn namelijk terugverende schakelaars, dus dan kun je het aan de stand ook niet zien:')
Vonkie, ik weet niet of het nodig is om erbij te vermelden, maar ik doe het zelf altijd toch wel:
ALTIJD even checken met een spanningszoeker of de spanning er wel echt af is voordat ik met m'n jatten aan draden ga zitten.
Ik heb het helaas zelf gehad dat ik in de meterkast de juiste groep netjes uitschakelde, trap op naar de centraaldoos, even meten op de fasedraad voordat ik het aanraak...en ja hoor..nog steeds spanning!
Ikke natuurlijk 20 keer die aardlekautomaat vervloekt en mezelf gelukkig geprijst dat ik het 'toevallig' controlleerde, maar helaas KAN zoiets gebeuren. (Kun je de installateur wel bellen, maar dat heeft toch geen zin...zoiets blijft hoe dan ook een incident. Zie het al voor me, ik proberen te bewijzen aan de installateur dat de groep soms niet uitschakelt...en na 80 keer schakelen nog steeds niet gelukt)
Het is extreem zeldzaam, maar het kan. Na een keer in en uitschakelen was het wel in orde en ook nooit weer gehad...maar je vergeeft het jezelf nooit als je toch een opneuker krijgt (en er wél wat aan overhoudt).
mag je die officeel als elektricien wel gebruiken om te kijken of ergens spanning op staat???quote:Op maandag 12 maart 2007 10:53 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat soort zaken controleer ik al automagisch met een zogeheten voltstick.
Even een verkooppraatje
******************************************************************************************************************************
De VoltAlert™-wisselspanningszoeker van Fluke is gemakkelijk in het gebruik: breng de punt in aanraking met een contactstrip, contactdoos of stroomdraad. Als de punt rood oplicht, weet u dat er spanning op het net staat. Elektriciens, onderhouds- en servicepersoneel, personeel dat belast is met het garanderen van de veiligheid, en huiseigenaren kunnen snel testen of er spanning op een circuit staat en of er defecte aardingen zijn, in de fabriek, in de winkel of thuis.
# Past in de zak van een overhemd voor uw gemak
# Alle buitenoppervlakken zijn niet-geleidend uit veiligheidsoverwegingen
# Detecteert spanning zonder metaalcontact
# Geproduceerd, gedrukt en verpakt in de VS
# Geeft snel aan welke de spanningvoerende, nul- en aardingsaansluiting van elke
contactdoos zijn.
******************************************************************************************************************************
[afbeelding]
Maar inderdaad is het altijd wel slim om de spanning te controleren![]()
Jaquote:Op maandag 12 maart 2007 11:45 schreef gateway het volgende:
[..]
mag je die officeel als elektricien wel gebruiken om te kijken of ergens spanning op staat???
ik heb een duspol ook met ledjes (en een versie nieuwer heeft een display erbijop)quote:Op maandag 12 maart 2007 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ja![]()
(eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom niet; al blijft de meest betrouwbare oplossing toch wel duspol http://www.bouwweb.nl/BWplaatjes/050423duspol.jpg en dan de analoge versie; niet die met ledjes.)
nou de aarde aansluiting heb ik dat ding echt NIET voornodig hoorquote:Op maandag 12 maart 2007 10:53 schreef Vonkenboer het volgende:
# Geeft snel aan welke de spanningvoerende, nul- en aardingsaansluiting van elke
contactdoos zijn.
Totdat je bij een schakeling komt waarbij een of andere prutser de aarde en nulleiding omgedraaid heeft. Komt helaas ook wel eens voor.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
nou de aarde aansluiting heb ik dat ding echt NIET voornodig hoor
moauwquote:Op maandag 12 maart 2007 17:31 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Totdat je bij een schakeling komt waarbij een of andere prutser de aarde en nulleiding omgedraaid heeft. Komt helaas ook wel eens voor.
De schema's logisch benaderen scheelt een hoopquote:Op donderdag 29 maart 2007 22:27 schreef Allan24 het volgende:
Goed topic Vonkenboer, ik stuur de link even door naar wat bekenden.Ik weet zelf geen reet van elektrische schakelingen af, als het niet werkt durf ik niet zelf te gaan klooien maar laat ik iemand ernaar kijken die er wel verstand van heeft
Ok, die schakeling 7 dus...quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
tvp. Moet schakeling 7 nog eens beter bestuderen.
Vanavond post ik een schema(tje)quote:Op zondag 3 juni 2007 00:40 schreef Ou-Tannu het volgende:
kan je het mischien ff logisch tekenen? want uit je verhaal kom ik er niet uit wat je exact bedoelt eigenlijks :$
buistechnisch kan het volgens mij als je iig geen randaarde toepastquote:Op zondag 3 juni 2007 08:43 schreef Giantbiker_73 het volgende:
Ander probleem: een wisselschakeling in een gang, lichtpunt er midden tussenin. Nu moet elke wisselschakelaar ook van een wandcontactdoos voorzien worden. Volgens mij kan het niet (wcd's moeten altijd spanning voeren) omdat de P van de schakelaar altijd met en van de polen van de wcd verbonden is. Of er moet schakelmateriaal bestaan waar een wissel-wcd 5 aansluitingen heeft.
Vraag: kan het? Zo ja, Hoe?
Als je de wandcontactdozen niet geaard uitvoerd dan moet het kunnenquote:Op zondag 3 juni 2007 08:43 schreef Giantbiker_73 het volgende:
Ander probleem: een wisselschakeling in een gang, lichtpunt er midden tussenin. Nu moet elke wisselschakelaar ook van een wandcontactdoos voorzien worden. Volgens mij kan het niet (wcd's moeten altijd spanning voeren) omdat de P van de schakelaar altijd met en van de polen van de wcd verbonden is. Of er moet schakelmateriaal bestaan waar een wissel-wcd 5 aansluitingen heeft.
Vraag: kan het? Zo ja, Hoe?
1 van de 2 kan je wel aarden volgens mij..quote:Op zondag 3 juni 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Als je de wandcontactdozen niet geaard uitvoerd dan moet het kunnen![]()
quote:
Het huis is nog net van voor de bepaling dat alles geaard moest worden. De wcd's zijn dus niet geaard. Wat de buisvulling aangaat is het geen enkel probleem.quote:Op zondag 3 juni 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Volgens mij kan ik het op de 'Amerikaanse' methode met 4x zwart, blauw en bruin af. Maar hier wil ik graag de mening van een meer electrisch onderlegd persoon hebbenquote:Op maandag 4 juni 2007 22:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
Volgens mij kan het niet met die WCD dr bij? gezien je vanaf je centraaldoos naar de wisselschakelaar welke bijde lampen bedient al 1x fase en 5x schakel nodig hebt?
Kun je wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt. Zodat we weten welke kleur waar, en hoeveel en welke draden in welke buis gaan?quote:Op zondag 3 juni 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat zou het nog wel eens kunnen zijn (die 1e dan) ik zal vanavond thuis eens kijken.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 12:35 schreef Marsepein het volgende:
Ik denk dat je een P en een wisselcontact op dimmer hebt gewisseld, of helemaal geen 3 draden op de dimmer hebt aangesloten.
Ja, daar heb ik hem specifiek voor gekocht, dus dat is het probleem niet.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 12:37 schreef bbtb77 het volgende:
Is de dimmer wel geschikt voor een wisselschakeling?
Het lijkt me juist beter om er wel een eigen topic voor te openen. Zo verzand je vraag niet tussen de vragen van anderen en krijgt jouw probleem de aandacht die het verdient.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 03:59 schreef ROG het volgende:
Vonkenboer, zou je hier eventjes kort je deskundige blik op mijn keuken/groepen verhaal willen werpen (het is geen eigen topic waard imho)?
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk heb ik een extra groep nodig, moet ik dan ook een draad vanuit de meterkast opnieuw laten trekken/infrezen of kan het door een bestaande pijp? (al heb ik nog geen idee welke vrij zou zijn -> onopgeleverde nieuwbouw met casco keuken). Help me out, ik ben een electro-leek. Thanks!
ja je hebt een extra groep nodig, 2 zelfs. voor die combioven en 1 voor de vaatwasser (en ik zou de stoom oven ook een eigen groep geven)quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 03:59 schreef ROG het volgende:
Vonkenboer, zou je hier eventjes kort je deskundige blik op mijn keuken/groepen verhaal willen werpen (het is geen eigen topic waard imho)?
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk heb ik een extra groep nodig, moet ik dan ook een draad vanuit de meterkast opnieuw laten trekken/infrezen of kan het door een bestaande pijp? (al heb ik nog geen idee welke vrij zou zijn -> onopgeleverde nieuwbouw met casco keuken). Help me out, ik ben een electro-leek. Thanks!
De ovens komen onder de kookplaat, de vaatwasser zit naast de koel- en vrieskasten.quote:Op zondag 14 oktober 2007 00:23 schreef gateway het volgende:
[..]
ja je hebt een extra groep nodig, 2 zelfs. voor die combioven en 1 voor de vaatwasser (en ik zou de stoom oven ook een eigen groep geven)
De rest zou op de bestaande groepen 2 en 5 kunnen mits ze een beetje op de goede plaats zitten.
Waarschijnlijk zelf aan de slag na oplevering..quote:Mjah, kun je nu nog extra leidingen infrezen etc?
graag gedaan.quote:Op zondag 14 oktober 2007 01:55 schreef ROG het volgende:
[..]
De ovens komen onder de kookplaat, de vaatwasser zit naast de koel- en vrieskasten.
[..]
Waarschijnlijk zelf aan de slag na oplevering..
Thanks voor je antwoord.
Een zonweringsmotor is te verwaarlozen qua vermogen; een gloeilamp verbruikt meer vermogen dan die hele motor doetquote:Op maandag 15 oktober 2007 15:40 schreef Gurb het volgende:
*knip*
Nu nog even 3vragen:
1. hoe zwaar is zo'n zonweringsmotor qua vermogen, want als dat erg veel is moet ik even kijken wat er allemaal aan vaste apparatuur op die groep staat
2. kan ik de zonweringsschakelaars doorlussen of gaat er dan ergens iets fout?
3. kun je gewoon de schakeldraden omdraaien om de schakelaar juist in te stellen (dat je dus wilt dat naar links draaien betekend dat de zonwering zakt, maar na het installeren blijkt dat je het precies andersom hebt aangesloten)
Zijn de regels inmiddels veranderd of zo? Ik kan me herinneren dat er maximaal 4 * 2,5mm^2 + 1 * 1,5mm^2 in een buis van 16mm mocht. Dat verklaart ook waarom de loze buis van de meterkast naar de keuken 19mm is, want daar mogen wel 5 * 2,5mm^2 in.quote:Op zondag 11 maart 2007 00:19 schreef Ridocar het volgende:
5 draden van 2.5mm^2 in een 5/8 (16mm) buis. Het heeft te maken met het vullingspercentage (mag maximaal 30% bedragen).
De buis voor een 3 fase of 2x230V elektrischekookplaat / oven moet inderdaad 19mm zijn. Het aantal draden dat is een buis mag heeft ook weinig te maken van 30% vrije ruimte. Het aantal draden is afhakelijk van de afgezekerde stroom, omgevings temperatuur, montage wijze van de buis, toegepaste type bedrading (H07V-U, H07V-K, SIF).quote:Op woensdag 31 oktober 2007 02:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zijn de regels inmiddels veranderd of zo? Ik kan me herinneren dat er maximaal 4 * 2,5mm^2 + 1 * 1,5mm^2 in een buis van 16mm mocht. Dat verklaart ook waarom de loze buis van de meterkast naar de keuken 19mm is, want daar mogen wel 5 * 2,5mm^2 in.
Bedankt voor je tip, ik heb TS een PM gestuurd of hij mij de juiste tekst en plaatjes kan aanleveren, dan pas ik e.e.a. aan.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 23:52 schreef T-tje het volgende:
Zou de OP aangepast kunnen worden? Ik vind dit best wel goed om weten, maar dan wil ik het ook goed weten zegmaar... Verwarrend in de OP is dat er 2 schakelingen met dezelfde naam zijn, en dat er bij 2 schakelingen hetzelfde plaatje zit (schakelingen 8, 9 en 10) vooral het plaatje bij de laatste schakeling ben ik wel benieuwd naar
Bedankt!
Idd. het viel mij net ook zelf op; terzijnertijd maak ik van de week of met pasen van het weekend even een nieuw topic aan waar de gegevens wel op de juiste plekken staan; om verwarring te voorkomenquote:Op woensdag 31 oktober 2007 23:52 schreef T-tje het volgende:
Zou de OP aangepast kunnen worden? Ik vind dit best wel goed om weten, maar dan wil ik het ook goed weten zegmaar... Verwarrend in de OP is dat er 2 schakelingen met dezelfde naam zijn, en dat er bij 2 schakelingen hetzelfde plaatje zit (schakelingen 8, 9 en 10) vooral het plaatje bij de laatste schakeling ben ik wel benieuwd naar
Bedankt!
Dat is geen uitzondering, dat heet ook één groep. In het geval van automatische zekeringen, moeten deze ook gekoppeld zijn, zodat alle draden tegelijk afgeschakeld worden.quote:Op zondag 11 maart 2007 01:05 schreef Duur het volgende:
[..]
Alle draden in ee bus mogen maar op 1 groep zitten.
De dikte van de buis maakt niet uit... 5/8 of 2 duims beide mogen maar op 1 groep zitten
Er is één uizondering, dat is de speciale dubbele kookgroep, waar 2 gekoppelde groepen in mogen zitten. (en die vanuit de meterkast alleen op zo´n rare 5-polige stekker aangesloten wordt voor het elektrische kookapparaat.)
en die rare 5 polige stekker heet perilex - stekkerquote:Op woensdag 19 maart 2008 01:26 schreef Simba het volgende:
[..]
Dat is geen uitzondering, dat heet ook één groep. In het geval van automatische zekeringen, moeten deze ook gekoppeld zijn, zodat alle draden tegelijk afgeschakeld worden.
Helemaal waar, maar hier zitten nog ouderwetse smeltveiligheden, en dan zijn het echt twee groepenquote:Op woensdag 19 maart 2008 01:26 schreef Simba het volgende:
[..]
Dat is geen uitzondering, dat heet ook één groep. In het geval van automatische zekeringen, moeten deze ook gekoppeld zijn, zodat alle draden tegelijk afgeschakeld worden.
Voor leken is dat een rare stekkerquote:Op woensdag 19 maart 2008 19:27 schreef gateway het volgende:
[..]
en die rare 5 polige stekker heet perilex - stekker
Wordt aan gewerktquote:Op donderdag 20 maart 2008 13:59 schreef nogeenmaarten het volgende:
ik mis nog wat uitleg van de symbolen in de schema's, vooral de rechterzijde van de schematekeningen begrijp ik niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |