abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47106112
Blanken hebben de wereld verruïneerd. Vroeger, lang geleden, zaten er in Amerika (Noord & Zuid) Indianen, in Oceanië Maori's en Aboriginals en in Afrika negers. Dat was toen de aarde nog plat was, zeg maar. Destijds ging ieder zo wat z'n gangetje en was alles in orde.

En toen begon de geschiedenis. Laat ik die oppakken in het jaar nul, dan kunnen we blanke razende horden als de Vandalen, de Hunnen, rondtrekkende plunderaars als Alexander de Grote enzo buiten beeld blijven.
Goed, eerst heb je die Romeinen als min of meer baas in blankenland, die voeren christenen aan de leeuwen en eten varkensvagina's. Dan krijg je de christenen aan de macht, die meppen letterlijk iedereen dood die geen christen is, en daarna iedereen die wel christen is, net zolang tot iedereen braaf paap is. Daarbij schromen ze niet mensen te martelen en levend te verbranden, integendeel, ze leggen er eer in en maken er een hele sport van en breien er hele cultussen omheen.

Tegen de tijd dat de blanken zoveel blanken om zeep hebben geholpen dat de lol er wat af is roepen ze het grootste schorem wat er in Europa te vinden is bijeen om aan de overzijde van de Middellandse zee dood en verderf te gaan zaaien. Massaslachtingen onderweg, vrouwen & kinderen worden over de kling gejaagd, blanken staan tot hun enkels in het bloed in uitgemoord Jeruzalem. Goed voorbeeld doet goed volgen: het Midden Oosten werd nooit meer hetzelfde.

Die was binnen. Dus voer men er maar eens op uit over de oceaan. Daar bleek vanalles te doen. Uitwijden per continent is niet echt nodig; Indianen werden afgeslacht en het continenent waar ze leefden ingepikt. Negers werden als vee behandeld, dat van die slavernij was een ding; dat van dat laten doodgaan op zee, doorsnijden achillispezen, scheiden moeder kind / man - vrouw een ander, een nieuwe toevoeging door blanken. Uiteraard verloren ook zij, net als de volkeren in Oceanië, hun beschikkingsbevoegdheid over het land.

Nou ja, toen was het eigenlijk snel af. De wereld was naar de kut, en dat heette voortaan vooruitgang, die niet tegen te houden viel. Kwam nog de industriële revolutie, die snel werd aangegrepen om de nieuwe technieken nog wat onbeholpen te testen in een wereldoorlog, bij de volgende poging werden de industriele processen meer uitgebuit. Zo werd ook dat potentieel voor verbetering door de blanken feilloos aangegrepen om dood en verderf over de wereld te verspreiden.

Ik geloof eigenlijk niet dat de blanken ooit iets goeds gedaan hebben, ergens. Het wordt tijd dat de blanken van het aangezicht van de aarde geveegd worden. Kans gehad, hopeloos gefaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 09-03-2007 21:21:37 (typfout (geen typefout)) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:13:59 #2
164571 Sneeuwvlok
Groetjes, veldmuis
pi_47106477
Samenvatting, en nu goed.
pi_47106529
Beter had je het linkse weg-met-ons-denken niet kunnen formuleren.
Proficiat
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:17:38 #4
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_47106605
Bah, wat een vies zelfhaattopic.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_47106612
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:15 schreef Oud_student het volgende:
Beter had je het linkse weg-met-ons-denken niet kunnen formuleren.
Proficiat
Ja, daar moest ik ook erg aan denken, maar het paste niet om dat in de OP op te nemen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_47106704
Maar goed; het afzetten tegen weg-met -ons is toch vooral
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Blanken hebben de wereld getoond wat de juiste manier is, en dat de wereld een hel op aarde is, is gebrek aan blanke benadering, zegt de blanke... die dus de wereld naar z'n hand gezet heeft.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:22:23 #7
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_47106786
Is dit topic bedoelt om het rassen-idee te stimuleren?
Zyggie.
pi_47106955
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:03 schreef sigme het volgende:

Ik geloof eigenlijk niet dat de blanken ooit iets goeds gedaan hebben, ergens. Het wordt tijd dat de blanken van het aangezicht van de aarde geveegd worden. Kans gehad, hopeloos gefaald.
Wie moet het dan wel doen? Arabieren/Islamieten hebben ook bijhoorlijk huisgehouden in eigen streek en in India, Afrika was ook zonder blanken het toneel van slavenhandel en genocide, Zuid Amerika kent ook een geweldadige geschiedenis zonder blanken en hetzelfde geldt voor Azie.

Wat dat betreft kun je beter stellen dat de mensheid genoeg kansen heeft gehad maar hopeloos heeft gefaald.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:28:36 #9
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_47106996
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wie moet het dan wel doen? Arabieren/Islamieten hebben ook bijhoorlijk huisgehouden in eigen streek en in India, Afrika was ook zonder blanken het toneel van slavenhandel en genocide, Zuid Amerika kent ook een geweldadige geschiedenis zonder blanken en hetzelfde geldt voor Azie.

Wat dat betreft kun je beter stellen dat de mensheid genoeg kansen heeft gehad maar hopeloos heeft gefaald.
Mensen met vreedzame idealen worden overheerst door geweldadigen.
Zyggie.
pi_47107075
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Geweld hoort bij de mens. De grootscheepse overheersing die de blanken hebben laten gelden is ongeëvenaard; en heeft geen enkel goeds gebracht.

Ik zeg niet dat niet-blanken het béter zouden doen; maar dat de blanken er een puinhoop van hebben gemaakt is dagelijks te zien.
pi_47107094
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:28 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Mensen met vreedzame idealen vind je bij elk "ras" maar feit blijft dat elk ras dezelfde "fouten" heeft gemaakt en nog steeds maakt.

Zou het dan niet zo zijn dat geweld en onderdrukking hoort bij ontwikkeling? Beetje zoals "the shadows"(Babylon 5 voor diegene die het nog kent) ons melkwegstelsel opvoed.
pi_47107239
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:30 schreef sigme het volgende:
Ik zeg niet dat niet-blanken het béter zouden doen; maar dat de blanken er een puinhoop van hebben gemaakt is dagelijks te zien.
Het is alleen maar dagelijks te zien omdat we een snelle communicatie uitgevonden hebben
pi_47107243
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:17 schreef PJORourke het volgende:
Bah, wat een vies zelfhaattopic.
Nou bedankt sigme, nu voel ik me nog gedwongen het met PJORourke eens te zijn ook.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:34:49 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47107244
quote:
Blanken hebben de wereld verruïneerd. Vroeger, lang geleden, zaten er in Amerika (Noord & Zuid) Indianen, in Oceanië Maori's en Aboriginals en in Afrika negers. Dat was toen de aarde nog plat was, zeg maar. Destijds ging ieder zo wat z'n gangetje en was alles in orde.
Tegen de tijd dat Indianen in Amerika zaten werden hier en in Azië al veldslagen uitgevochten...
Dus nee.

Maar verder hebben wij blanken het idd best leuk gedaan ja.

Ohja, de Hunnen en Mongolen waren, de naam zegt het bij de ene groep al, voor een vrij leuk deel van het mongloïde en dus niet het Blanke ras.
[KNE]-Mod
pi_47107245
quote:

[..]

Geweld hoort bij de mens. De grootscheepse overheersing die de blanken hebben laten gelden is ongeëvenaard; en heeft geen enkel goeds gebracht.
Dat is uiterst dubieus, India is een prima voorbeeld hoe moslims hebben huisgehouden en overheerst en daar kan geen enkele kruistocht tegenop bijvoorbeeld. Chinese keizerrijk deed in die tijd ook niet onder voor het Romeinse en de Japanse overheersing ook niet voor Nazi Duitsland.
pi_47107252
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:20 schreef sigme het volgende:
Maar goed; het afzetten tegen weg-met -ons is toch vooral
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Nu is het weg-met-ons standpunt al een buitengewoon onnatuurlijk en instabiel standpunt, dat door manisch-depressieve links geindoctrineerde figuren is bedacht.
Bij een normaal mens of zelfs bij een zwarte of anders kleurige/gelovige medemens komt zo'n idee niet eens op. Dus er tegen afzetten is ver gezocht
quote:
Blanken hebben de wereld getoond wat de juiste manier is, en dat de wereld een hel op aarde is, is gebrek aan blanke benadering, zegt de blanke... die dus de wereld naar z'n hand gezet heeft.
Kunst, filosofie, wetenschap, techniek etc. allemaal door blanken verder ontwikkeld
Exaudi orationem meam
pi_47107298
quote:

En toen begon de geschiedenis. Laat ik die oppakken in het jaar nul, dan kunnen we blanke razende horden als de Vandalen, de Hunnen, rondtrekkende plunderaars als Alexander de Grote enzo buiten beeld blijven.
Goed, eerst heb je die Romeinen als min of meer baas in blankenland, die voeren christenen aan de leeuwen en eten varkensvagina's. Dan krijg je de christenen aan de macht, die meppen letterlijk iedereen dood die geen christen is, en daarna iedereen die wel christen is, net zolang tot iedereen braaf paap is. Daarbij schromen ze niet mensen te martelen en levend te verbranden, integendeel, ze leggen er eer in en maken er een hele sport van en breien er hele cultussen omheen.

Tegen de tijd dat de blanken zoveel blanken om zeep hebben geholpen dat de lol er wat af is roepen ze het grootste schorem wat er in Europa te vinden is bijeen om aan de overzijde van de Middellandse zee dood en verderf te gaan zaaien. Massaslachtingen onderweg, vrouwen & kinderen worden over de kling gejaagd, blanken staan tot hun enkels in het bloed in uitgemoord Jeruzalem. Goed voorbeeld doet goed volgen: het Midden Oosten werd nooit meer hetzelfde.

Die was binnen. Dus voer men er maar eens op uit over de oceaan. Daar bleek vanalles te doen. Uitwijden per continent is niet echt nodig; Indianen werden afgeslacht en het continenent waar ze leefden ingepikt. Negers werden als vee behandeld, dat van die slavernij was een ding; dat van dat laten doodgaan op zee, doorsnijden achillispezen, scheiden moeder kind / man - vrouw een ander, een nieuwe toevoeging door blanken. Uiteraard verloren ook zij, net als de volkeren in Oceanië, hun beschikkingsbevoegdheid over het land.

Nou ja, toen was het eigenlijk snel af. De wereld was naar de kut, en dat heette voortaan vooruitgang, die niet tegen te houden viel. Kwam nog de industriële revolutie, die snel werd aangegrepen om de nieuwe technieken nog wat onbeholpen te testen in een wereldoorlog, bij de volgende poging werden de industriele processen meer uitgebuit. Zo werd ook dat potentieel voor verbetering door de blanken feilloos aangegrepen om dood en verderf over de wereld te verspreiden.

Kan niet 1 onwaarheid bespeuren in je HELE stuk en eigenlijk is dat heel triest... Het is te triest voor woorden dat je gelijk hebt
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:37:24 #18
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47107342
Ohja, vertel ook even hoe de Bantu Negers een groot deel van de andere Negervolken in Afrika hebben verdreven/verdrongen onafhankelijk van Blanke inmenging.
[KNE]-Mod
pi_47107356
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:36 schreef EricT het volgende:

[..]

Kan niet 1 onwaarheid bespeuren in je HELE stuk en eigenlijk is dat heel triest... Het is te triest voor woorden dat je gelijk hebt
Natuurlijk heeft ze (gedeeltelijk) gelijk, maar dit is natuurlijk geen volledige weergave van de wereldgeschiedenis.
pi_47107414
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:37 schreef Tirion het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft ze (gedeeltelijk) gelijk, maar dit is natuurlijk geen volledige weergave van de wereldgeschiedenis.
Dit is ook meer een beeld van hoe wij geschiedenis hebben geleerd op school, andere vergevorderde beschavingen zoals China bestonden volgens onze geschiedenisboekjes niet.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:39:30 #21
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47107422
Overigens stelt Jared Diamond in zijn bekroonde boek "Guns, Germs and Steel" dat de Europese dominantie nou niet per se komt omdat het "volk" nu zo goed of slecht is, maar meer door geografische factoren waardoor hier alles goed uitkomt voor een machtsbasis. (heel ruw gezegd.)
[KNE]-Mod
pi_47107446
quote:
De Romeinen hebben bijv. er voor gezorgd dat we niet meer in berevellen rondlopen en dat wij dijken en wegen hebben en ook 100den jaren relatieve vrede (Pax Romana)
quote:
De wereld is nu eenmaal miet ideaal en het had nog veel slechter gekund.
Exaudi orationem meam
pi_47107457
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:34 schreef ThE_ED het volgende:

Ohja, de Hunnen en Mongolen waren, de naam zegt het bij de ene groep al, voor een vrij leuk deel van het mongloïde en dus niet het Blanke ras.
Eh Ed, je kan min-11 hebben, maar vanwaar de Mongolen erbij slepen, en dan roepen dat die mongloïde waren? Ik voer geen mongolen op hoor .
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:40:18 #24
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_47107458
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:36 schreef EricT het volgende:

[..]

Als je als korte wereldgeschiedenis slechts de conflicten opnoemt krijg je een enorm geweldadig beeld.
Zyggie.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:41:33 #25
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_47107513
Mooi dat je zoveel moeite in dit topic hebt gestopt.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_47107525
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is alleen maar dagelijks te zien omdat we een snelle communicatie uitgevonden hebben
We? Jij was een van de uitvinders? Jij mag je onder de uitvinders scharen omdat de kleur van je vel overeenkomt?
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:42:19 #27
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47107544
In een groot deel van Oceanië en aangrenzende gebieden zitten trouwens geen Aboriginals of andere dergelijke volken, maar meer wat wij nu als een soort Indo's zouden zien zien, inderdaad, Aziatische inmenging, geen blanke aan te pas gekomen destijds. Volgens mij zijn zelfs de door jou genoemde Maori's daar al een voorbeeld van.

Door de geschiedenis foutief voor te stellen heb je een leuk verhaal, maar het slaat natuurlijk nergens op.
[KNE]-Mod
pi_47107570
het boek "The Iceman Inheritance" van Micheal Bradley probeert te verklaren wat de TS heeft uiteengezet
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:43:46 #29
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47107594
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Eh Ed, je kan min-11 hebben, maar vanwaar de Mongolen erbij slepen, en dan roepen dat die mongloïde waren? Ik voer geen mongolen op hoor .
Ik heb -13 en -14, maar buiten dat geef ik alleen maar duidelijker aan dat de gewelddadige wereldgeschiedenis geen geschiedenis van blank initiatief alleen is. En Mongolen en Hunnen komen voor ons grofweg uit dezelfde hoek natuurlijk ook nog.
[KNE]-Mod
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:44:12 #30
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_47107608
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:41 schreef Posdnous het volgende:
Mooi dat je zoveel moeite in dit topic hebt gestopt.
Er zit meer in die familiebibliotheek dan we kunnen bevroeden
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_47107716
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:40 schreef Oud_student het volgende:

[..]

De Romeinen hebben bijv. er voor gezorgd dat we niet meer in berevellen rondlopen en dat wij dijken en wegen hebben en ook 100den jaren relatieve vrede (Pax Romana)
Dan waren er nog altijd een hoop blanken die door die Romeinen onderdrukt moesten worden, en die dus in al hun blankheid gehecht waren een berenvellen en doodknuppelen.
Wil de ware blanke opstaan?

Overigens hebben ze in hele werelddelen nooit in berenvellen gelopen, en relatieve vrede is alleen maar een teken van de normaalheid van oorlog.. Blijkbaar in blankenland de moeite van het optekenen waard dat men elkaar even een tijdje niet maasaal doodmaakte..

En dat bleek wel, toen de macht van de Romeinen gebroken was (door blanken), pakten de blanken snel hun gewone draad weer op. Bloed dood en ellende, het liefst met metaal en het liefst gesteund door papieren rechtvaardiging. Met de bijbel in het land moordt je door het ganse land.
quote:
[..]

De wereld is nu eenmaal miet ideaal en het had nog veel slechter gekund.
In grote delen van de werled is het dan ook stukken slechter. Pleit het voor de blanked dat die de ellende buiten de deur het ergst maakten en het daar hielden en weten te houden?
pi_47107767
Een dergelijk verhaal snijdt geen hout. Daden aan een 'ras' toeschrijven, politiek, cultureel en economische zaken op een hoop gooien, ontwikkelingen gelijkstellen die niet gelijk liepen e.d.

Willekeurige zaken uit het verleden pakken en er dan een oordeel over geven. Zonder afwegingen en zonder te kijken naar andere zaken.

Als dit een wetenschappelijk essay was dan had het overnieuw geschreven moeten worden.
pi_47107787
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:42 schreef ThE_ED het volgende:
In een groot deel van Oceanië en aangrenzende gebieden zitten trouwens geen Aboriginals of andere dergelijke volken, maar meer wat wij nu als een soort Indo's zouden zien zien, inderdaad, Aziatische inmenging, geen blanke aan te pas gekomen destijds. Volgens mij zijn zelfs de door jou genoemde Maori's daar al een voorbeeld van.

Door de geschiedenis foutief voor te stellen heb je een leuk verhaal, maar het slaat natuurlijk nergens op.

Nee Ed, het slaat niet nérgens op, al is het wat kort door de bocht samengevat.
Overwinnaarsrecht. Wat wij vinden is de maat der dingen.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:50:19 #34
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47107803
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:47 schreef sigme het volgende:
Pleit het voor de blanked dat die de ellende buiten de deur het ergst maakten en het daar hielden en weten te houden?
Nee, maar andere volken zijn niet ineens wel alturistisch geweest. Dus je kunt in ieder geval niet zeggen dat blanken slechter zijn dan andere volken, al was het trouwens alleen maar omdat bijvoorbeeld negers nooit in de positie geweest zijn om blanken te onderdrukken. Dus je hebt daar geen echt vergelijkingsmateriaal.
[KNE]-Mod
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:51:15 #35
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47107835
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:49 schreef sigme het volgende:

Ja, maar de koppeling daarvan aan ras of volk is belachelijk.
Blanken hebben overwinnaars"recht", maar niet omdat ze blank zijn, maar omdat ze "overwinnaar" zijn, for now.
[KNE]-Mod
pi_47107921
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:50 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Nee, maar andere volken zijn niet ineens wel alturistisch geweest. Dus je kunt in ieder geval niet zeggen dat blanken slechter zijn dan andere volken, al was het trouwens alleen maar omdat bijvoorbeeld negers nooit in de positie geweest zijn om blanken te onderdrukken. Dus je hebt daar geen echt vergelijkingsmateriaal.
Nee, geen vergelijkingsmateriaal, maar zoals ik al zei: het falen van de een wordt er niet minder om omdat er geen ander succes geboekt heeft. De blanken hebben overal hun geurvlaggen uitgezet, met veel bombarie, en de wereld is voor heel veel mensen ellendig. Ik vind dat de blanken niet zulks best werk af hebben geleverd, en zeker geen reden om zich op de borst te kloppen.

Vervelend van je ogen trouwens, ik had het kunnen weten, die min-11 dateerde van jaren terug.
pi_47107984
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:51 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ja, maar de koppeling daarvan aan ras of volk is belachelijk.
Blanken hebben overwinnaars"recht", maar niet omdat ze blank zijn, maar omdat ze "overwinnaar" zijn, for now.
Psst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_47108014
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:49 schreef sigme het volgende:
.
Nee dat geldt wellicht hier maar niet in China, Japan enz daar geldt wat zij vinden is de maat der dingen.

Economisch is er consensus maar dat is min of meer vrijwillig en is ook al millenia het geval, handel tussen oost-west heeft alles overleefd. Handel is natuurlijk wel enorm toegenomen door technische vooruitgang.

Religie bepaalt ook tot op zekere hoogte de maat en er zijn maar weinig succesvolle religie's die vreedzaam werden opgelegt. In egypte werd het al met het zwaard opgelegt.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:56:43 #39
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108027
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:53 schreef sigme het volgende:
Ik vind dat de blanken niet zulks best werk af hebben geleverd, en zeker geen reden om zich op de borst te kloppen.
Nee, er zijn vele dingen geweest die niet echt zijn om trots op te zijn, maar hebben andere volken dat wel? Je kunt weer zeggen dat die niet zoveel hebben uitgevreten en niet eens de middelen hadden ontwikkeld om op een beetje behoorlijke schaal goed of kwaad te doen. Als je het zwart-wit ( ) bekijkt..
quote:
Vervelend van je ogen trouwens, ik had het kunnen weten, die min-11 dateerde van jaren terug.
Acjhja, het is nu al heel lang zo op deze sterkte hoor, ken ik jou ?
[KNE]-Mod
pi_47108031
De belangrijkste vraag blijft onbeantwoord: welke overheid kan hier voor al deze ellende de schuld gegeven worden? Werd slavernij gesubsidieerd? Moesten de arme blanken zoveel belasting betalen dat ze geen andere keus hadden dan mensen onbetaald 'in dienst te nemen'? De conclusie is er i.i.g. alvast, nu nog wat argumenten verzinnen.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:58:15 #41
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108075
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Psst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hehe, ja, ok.
Overigens zijn de boeken Guns, Germs and steel en het recente Collapse, écht interessante werken als je interesse hebt in de ontwikkeling van verschillende volkeren. Niet dat alles wat er in staat harde feiten zijn, maar toch.
[KNE]-Mod
pi_47108166
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:42 schreef ThE_ED het volgende:

Ga je mond spoelen en rap rap rap! Oceania heeft nauwelijks invloeden vanuit Azië. Landen als Vanuatu, de Solomon Islands, Fiji zijn Melanesisch-Polynesisch kennen een eigen oorspronkelijke bevolking en het merendeel van deze bevolking is zoals dat heet puur en nationalistisch. Zo hebben buitenlanders niet evenveel rechten als de oorspronkelijke bewoners van Solomon islands en Fiji...deze landen rekenen grondig af met hun koloniale verleden.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:02:19 #43
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108249
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:00 schreef EricT het volgende:

[..]

Ga je mond spoelen en rap rap rap! Oceania heeft nauwelijks invloeden vanuit Azië. Landen als Vanuatu, de Solomon Islands, Fiji zijn Melanesisch-Polynesisch kennen een eigen oorspronkelijke bevolking en het merendeel van deze bevolking is zoals dat heet puur en nationalistisch.
En waar komen deze "oorspronkelijke" volken dan vandaan? Er zijn talloze dingen die er op wijzen dat toen wij daar aankwamen de eilanden via Azië zijn bevolkt...
[KNE]-Mod
pi_47108329
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:56 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Nee, er zijn vele dingen geweest die niet echt zijn om trots op te zijn, maar hebben andere volken dat wel? Je kunt weer zeggen dat die niet zoveel hebben uitgevreten en niet eens de middelen hadden ontwikkeld om op een beetje behoorlijke schaal goed of kwaad te doen. Als je het zwart-wit ( ) bekijkt..
Ghe. Je zou natuurlijk, vanuit moreel oogpunt kijkend, kunnen zeggen dat het niet ontwikkelen van methoden / technieken om op grote schaal kwaad te doen pleit voor een hogere standaard..
quote:
[..]

Acjhja, het is nu al heel lang zo op deze sterkte hoor, ken ik jou ?
Nee, jij kent mij niet, ik ken een voorstelpost van jou op een ter ziele gegaan forum, die ik heb onthouden.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:05:48 #45
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108367
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Ghe. Je zou natuurlijk, vanuit moreel oogpunt kijkend, kunnen zeggen dat het niet ontwikkelen van methoden / technieken om op grote schaal kwaad te doen pleit voor een hogere standaard..
Dat kan, maar ik denk niet dat "ze" zo bewust te werk zijn gegaan.
[KNE]-Mod
pi_47108373
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:02 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

En waar komen deze "oorspronkelijke" volken dan vandaan? Er zijn talloze dingen die er op wijzen dat toen wij daar aankwamen de eilanden via Azië zijn bevolkt...
Azie, nog verder terug het meest waarschijnlijke met de huidige kennis Afrika (Wat nu Somalie/Kenia is) maar Sigme gaat niet verder terug dan het jaar 0
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:07:10 #47
167840 GertvanderVolk
Voor volk en vaderland!
pi_47108424
Schuld van de buitenlanders
pi_47108460
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:05 schreef Chewie het volgende:

[..]

Azie, nog verder terug het meest waarschijnlijke met de huidige kennis Afrika (Wat nu Somalie/Kenia is) maar Sigme gaat niet verder terug dan het jaar 0
Maar de Hunnen worden dan wel weer blanken genoemd en vóór christus geplaatst.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:08:35 #49
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108479
quote:

[..]

Ja, ok, zo komt alles uit Afrika.
Maar ik bedoel te zeggen dat sommige volken die wij nu als "oorspronkelijk" zien, en dan heb ik het nu niet speciaal over die eilanden, eigenlijk al weer volkeren zijn die anderen hebben "verdreven".

Sommige afgelegen gedeelten van de wereld werden trouwens relatief laat pas bevolkt.
[KNE]-Mod
pi_47108488
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:08 schreef The_Langolier het volgende:

[..]

Maar de Hunnen worden dan wel weer blanken genoemd en vóór christus geplaatst.
De Romeinen begonnen ook al eerder
pi_47108491
quote:
Sigme gaat niet verder terug dan het jaar 0
En vergeet daarmee meer dan de helft van de menselijke, nee, zelfs van de 'beschaafde', geschiedenis.

Toch is het leuk om te zien dat mensen zich er over opwinden.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:09:08 #52
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108506
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:07 schreef GertvanderVolk het volgende:
Schuld van de buitenlanders
Dat moet haast wel, van 99% van de wereld is toch buitenlander?
[KNE]-Mod
pi_47108514
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:56 schreef knowall het volgende:
De belangrijkste vraag blijft onbeantwoord: welke overheid kan hier voor al deze ellende de schuld gegeven worden? Werd slavernij gesubsidieerd? Moesten de arme blanken zoveel belasting betalen dat ze geen andere keus hadden dan mensen onbetaald 'in dienst te nemen'? De conclusie is er i.i.g. alvast, nu nog wat argumenten verzinnen.
Wat is de conclusie? Dat bij ontstentenis van overheden die niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden? Feit is, dat toen de kapitaalstromen door uitbuiting van niet-blanken goed op gang kwamen, overheden ontstonden. Blanke natie-staten. Die, zoals bekend, als concept, in Afrika onherstelbare schade aanrichtten en aanrichten.
Maar niettemin succesvol de hele wereld als standaard opgedrongen zijn. Geen overheid = geen bescherming. Bescherming waartegen? Tegen de blanke die een bordje [CLAIM] in uw grond slaat, en dat het dan rechtmatig van hem is, omdat diens overheid dat zegt..
pi_47108521
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:02 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

En uiteindelijk komen we allemaal uit Afrika... . Oceanie is bevolkt vanuit de West Melanesia (Molukken, Papua ook deel van Oceania trouwens), WM vanuit Z-O Azie, Z-O-Azie vanuit Midden Oosten en dat weer vanuit Afrika.

Oorspronkelijke bewoners slaat meer op het volk wat als eerst daar gesettled is en een eigen cultuur heeft opgebouwd.

En dan nog iets: Dat toen 'wij' daar aankwamen ... Toen jullie daar aankwamen om 'ons' uit te moorden dus.
pi_47108588
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:05 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Dat kan, maar ik denk niet dat "ze" zo bewust te werk zijn gegaan.
Ik zeg ook niet dat 'de blanken' zo bewust te werk zijn gegaan. Het is hun aard: geneigd tot alle kwaad en niet in staat tot enig goeds. Zoals sommigen ook actief belijden, hun kinderen leren, en overhoren. En naar leven. Ze kunnen niet anders, het is hun aard.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:12:09 #56
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108623
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:09 schreef EricT het volgende:

Oorspronkelijke bewoners slaat meer op het volk wat als eerst daar gesettled is en een eigen cultuur heeft opgebouwd
Azië was anders trouwens flink leuk aan het oprukken als "oorspronkelijke bewoners" in dat gedeelte van de wereld. Ik wil alleen maar zeggen dat lang niet alle "oorspronkelijke" volken, ook niet in de richting van die eilanden groepjes de eerste settleaars waren.

Zoals trouwens in Europa ook flink wat afverhuist is... Niemand woont meer waar het volk eerst zat hoor.
[KNE]-Mod
pi_47108714
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:12 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Azië was anders trouwens flink leuk aan het oprukken als "oorspronkelijke bewoners" in dat gedeelte van de wereld.
Ik hoop voor je dat je culturele antropologie hebt gestudeerd om dat te staven, want het slaat nergens op. het grootste deel van oceania is vrij van aziatische invloeden, alleen de grensgebieden (Maluku, Timor, Palau) zijn besmet
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:14:15 #58
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108730
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat 'de blanken' zo bewust te werk zijn gegaan. Het is hun aard: geneigd tot alle kwaad en niet in staat tot enig goeds. Zoals sommigen ook actief belijden, hun kinderen leren, en overhoren. En naar leven. Ze kunnen niet anders, het is hun aard.
Ja, tell me about it. Wij als Hongaren zijn afstammelingen van de Hunnen heh, dus maak je borst maar nat.

*zadelt paard*
[KNE]-Mod
pi_47108733
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:09 schreef EricT het volgende:

[..]

En uiteindelijk komen we allemaal uit Afrika... .
Mooi kaartje: Map of Human Migrations
pi_47108742
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat een wartaal.
pi_47108754
quote:

lang verhaal
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:34 schreef Chewie het volgende:
Dat is uiterst dubieus, India is een prima voorbeeld hoe moslims hebben huisgehouden en overheerst en daar kan geen enkele kruistocht tegenop bijvoorbeeld.
Ahem... http://en.wikipedia.org/wiki/Mughal
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:17:35 #62
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47108864
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:14 schreef EricT het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat je culturele antropologie hebt gestudeerd om dat te staven,
Nee, maar jij staaft het ook niet echt he.
Maar als je kijkt naar waar Azië verbrokkelt en richting eialdnen gaat , Maleisië en Indonesië en zo verder zie het al een beetje. Aborginalvolken zaten alleen nog maar in Nieuw-Guinea en AustraliË heh. (En een zooi kleine eilanden.)

Ik heb nu niet alle boeken bij de hand die ik er ooit eens over gelezen heb maar er zijn verschillende theoriën over verschillende eilanden. sommige zijn "oorspronkelijlk" andere een stuk minder...
quote:
Want het slaat nergens op. het grootste deel van oceania is vrij van aziatische invloeden, alleen de grensgebieden (Maluku, Timor, Palau) zijn besmet
Ja elk "volk" denkt dat het heel puur en onafhankelijk is ja.

Sommige "indianen" geloven ook de blanke sprookjes dat ze allemaal heel dicht bij de natuur leefden. Grote Indianensteden en de legers die Cortéz tegenkwam doen toch anders vermoeden. Maar we gaan van het spoor hier.
[KNE]-Mod
pi_47109005
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:14 schreef The_Langolier het volgende:

[..]

Wat een wartaal.
Nee hoor , gewoon onderdeel van de Heidelberger Catechismus , of onderwijzing in de Christelijke leer, die in de Nederlandse Gereformeerde Kerken en Scholen geleerd wordt.
quote:
Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja ; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden.
Als jij de blanke cultuur wartaal wil noemen, tsja, dan ben ik het wel met je eens, eigenlijk .
pi_47109044
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee hoor , gewoon onderdeel van de , of onderwijzing in de Christelijke leer, die in de Nederlandse Gereformeerde Kerken en Scholen geleerd wordt.
[..]
Juist, wartaal.
pi_47109070
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:21 schreef The_Langolier het volgende:

[..]

Juist, wartaal.
Sorry, linkje viel weg, zie edit: hersteld .
pi_47109173
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Sorry, linkje viel weg, zie edit: hesteld .
Als jij de blanke cultuur gelijkstelt met het gereformeerde protestantisme (de Heidelbergse Catechismus is uit 1563) dan laat je wel veel buiten beschouwing.
pi_47109192
Joehoe Tante Sigme..... Waar is Floripas nou?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_47109344
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:24 schreef The_Langolier het volgende:

[..]

Als jij de blanke cultuur gelijkstelt met het gereformeerde protestantisme (de Heidelbergse Catechismus is uit 1563) dan laat je wel veel buiten beschouwing.
Dat doe ik niet, ik haal alleen hun analyse aan, in mijn optiek snijdt die wel hout.
pi_47109447
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat doe ik niet, ik haal alleen hun analyse aan, in mijn optiek snijdt die wel hout.
Dat kan.
pi_47109501
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:28 schreef sigme het volgende:

[..]

En waarvan is dat dan, volgens jou, hun analyse?
pi_47109559
Naar bed, naar bed, zei Duimelot. Met de groeten van TS.
pi_47109625
Slaap Lekker Sigme

weet iemand anders dan waar Floripas is?? Ze bleek toch niet ook een kerel te wezen
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_47111657
quote:
Ah, argumentum ad blog obscuram.

zucht.
pi_47115873
Ik hou niet van cultuurabsolutisme.
pi_47115942
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 01:47 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik hou niet van cultuurabsolutisme.
Ah, u is relativist?
I´m back.
pi_47116029
Toch is een wereldbevolking van maximaal 500 miljoen een goed streven
pi_47116042
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 01:58 schreef golden.ratio het volgende:
Toch is een wereldbevolking van maximaal 500 miljoen een goed streven
Hoe wil je dat voor mekaar krijgen dan?
I´m back.
pi_47116062
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 01:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoe wil je dat voor mekaar krijgen dan?
Met wapens, ziektes en drugs natuurlijk!
pi_47116138
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 02:00 schreef golden.ratio het volgende:

[..]

Met wapens, ziektes en drugs natuurlijk!
Wapens, drugs en ziektes heb je nu ook, het zet geen zoden aan de dijk. .
I´m back.
pi_47117713
quote:
Tss tss. De Vandalen zijn niet van voor het jaar nul, tenzij je pietleuterig wil zijn. Pas van tussen 150 en 500 jaar na het jaar nul zijn ze echt bekend. Behalve voor jou blijkbaar. Daar gaat je betoog

TVP, ik ga nu pitten en morgen ga ik de rest van je post -op z'n Vandaals- afbranden.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_47117893
Natuurlijk zijn allerlei groepen 'fout' geweest.

Vind het alleen grappig dat nu het een anti-blank topic is, iedereen over elkaar heen valt om ook voorbeelden te geven van anderen die iets verkeerd hebben gedaan (TS' punten vallen immers niet te ontkennen), terwijl in een anti-andere groep topic elk voorbeeld dat ook de blanken niet altijd even lief waren, gebagatelliseerd wordt
pi_47118497
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 01:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ah, u is relativist?
Wat een conclusie.
pi_47118514
Ik besef nu: het is misschien een satire. In dat geval, euhm, ja, succes gewenst!
pi_47118915
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:28 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Zien we in nederland ook je hoort alleen de schreeuwers
pi_47118961
-

[ Bericht 100% gewijzigd door knowall op 10-03-2007 11:02:38 ]
pi_47119294
In z'n algemeenheid kun je wel stellen dat de mens een mislukt experiment van de evolutie zal blijken te zijn. Los van blank of zwart.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 11:26:36 #88
21066 Potter
At your service
pi_47119398
Wat een depressief topic!
"Will the ones who speak their mind, be the first to hold their peace? "
pi_47119530
quote:
Blanken hebben de wereld verruïneerd.
Daarom hebben de blanken dus de achterlijke cultuur zeg ik altijd.
Audaces fortuna juvat
pi_47121473
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:34 schreef Colnago het volgende:

[..]

Daarom hebben de blanken dus de achterlijke cultuur zeg ik altijd.
Ja, omdat ze de taal niet fatsoenlijk kunnen gebruiken.
pi_47125726
Al die oorlogen hebben er juist voor gezorgd dat wij als winnaars uit de strijd kwamen. Het feit dat wij in staat waren om de wereld te ,,ruïneren'' toont aan dat we gewonnen hebben. Nu we echter (om begrijpelijke redenen) zwak zijn geworden, zullen we falen. De Aziaten nemen het over, omdat we te zwak waren om ze onder de duim te houden. We laten onze landen zonder slag of stoot overspoelen door vreemdelingen, omdat we het te zielig vinden om daar wat aan te doen. Dat noem ik pas falen.

Nu kunnen we zien hoe de andere groepen het zullen doen en let maar op, dat is geen verbetering, zeker niet voor ons.
pi_47126066
Wat een onzin. Ook in Amerika werd door de indianen onderling flink gevochten, werden door diverse indianenstammen mensen geofferd, afgeslacht en gemarteld. Ook de Afrikaanse stammen onderling slachtten elkaar af als ze de kans kregen. Het grootste rijk ooit? Nee, dat was niet het Romeinse rijk, maar het Mongoolse rijk en die Chinese muur die door half azie loopt? Inderdaad, gebouwd om die Mongolen buiten het Chinese rijk te houden. m.a.w. ook niet blanken wisten en weten dondersgoed wat onderling knokken betekend. Dat de blanken nou de eersten waren met vele technologische vooruitgang en daardoor wereldwijd ging overheersen tegen het eind van de middeleeuwen, doet daar niets aan af. Waren het de blanken niet geweest, was het echt niet anders gelopen met de Indianen, Aziaten of Afrikanen als eerste wereldveroveraars hoor.
pi_47126123
quote:

[..]

en niet blanken ook dus wat is je punt

Is dit gewoon een rel topiq
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 10 maart 2007 @ 16:18:25 #94
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_47126178
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 16:03 schreef Golradir het volgende:
Al die oorlogen hebben er juist voor gezorgd dat wij als winnaars uit de strijd kwamen. Het feit dat wij in staat waren om de wereld te ,,ruïneren'' toont aan dat we gewonnen hebben. Nu we echter (om begrijpelijke redenen) zwak zijn geworden, zullen we falen. De Aziaten nemen het over, omdat we te zwak waren om ze onder de duim te houden. We laten onze landen zonder slag of stoot overspoelen door vreemdelingen, omdat we het te zielig vinden om daar wat aan te doen. Dat noem ik pas falen.

Nu kunnen we zien hoe de andere groepen het zullen doen en let maar op, dat is geen verbetering, zeker niet voor ons.
Zyggie.
pi_47126209
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 16:03 schreef Golradir het volgende:

zo zou je het ook kunnen zien van het ene uiterste naar het andere

En ook jij raakt een kern van waarheid
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_47126733
Ik ben blank en ik ben er trots op
pi_47127746
Ja alles wat de blanken hebben gedaan is slecht, lekker eenzijdig wereldbeeld. Alsof alle andere volkeren zulke lieverdjes waren. En wat hebben de blanken van nu met blanken van vroeger te maken? Of is dit topic gewoon als grap bedoeld...

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2007 17:18:03 ]
pi_47127969
Beste Sigme,

Oorlog, onderdrukking, expantie drif en genocide zijn helaas niet het alleen recht van blanken.

Hier een paar voorbeelden van niet blanken die een hoop elende hebben veroorzaakt.
Het grootse aan eengesloten wereld rijk was het mongoolse rijk van dhengis Khan.
De Turken zijn opgerukt vanuit mongolie en hebben de byzantijnen uit het huidige turkije verdreven om daar het Ottomaanse rijk te vestigen. Het Ottomaanse rijk was zo ongeveer konstant in oorlog tijdens haar bestaan. Ze zijn zelfs tot in duitsland doorgedrongen.

Het moorse rijk was ook erg gezelling, zij veroverden het spaanse schier eiland om vervolgens de inwoners te dwingen zich te bekeren tot de Islam, zij die niet mee werkten werden gedood.

De jappaners waren ook een vriendelijk volk, zij hebben elkaar erg vaak over de kling gejaagt voor de macht.

Zegt de naam Shaka Zulu je iets? Shaka Zulu veroverde een groot rijk voor de Zulu stam in zuidelijk afrika. De verschillende afrikaanse stammen verhandelden de gevangen vijanden vaak als slaven. Negers die andere negers als slaven verhandelen.

Ooit wel eens gehoord van de Azteken? zij probeerden hun vijanden zo min mogelijk te doden op het slagveld zodat zij hun na het gevecht aan de goden konden overen. Om aan voldoende mens offers te komen waten ze erg vaak in oorlog.

De noord amerikaanse indianen hebben ook flink wat onder elkaar geknokt.

Wreedheid, oorlog en slavernij is van alle continenten en volkeren.
pi_47129507
Vraag aan de gemiddelde Afrikaan (Niet noord-Afrika dus) of hij liever herkolonisatie van Afrika wilt.

9 op 10 zal dat wel willen, zonder dat hierbij de slavernij in spel is. Want de slaven werden zelf door andere rivaliserende Afrikaanse stammen verkocht aan de Westerlingen.
pi_47129689
Schopje ONZ aub

Dat er nog mensen zijn die hier serieus op in gaan

Wat overigens wél een zinnig topic zou zijn, is hoe dat nou zit met die Westerse zelfhaat. Dat komt volgens mij in geen enkele andere cultuur zo sterk voor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')