wow wtf is datquote:Op donderdag 8 maart 2007 19:19 schreef Godslasteraar het volgende:
Dít is de toekomst:
Video - Gigabyte I-Ram
+ plaatje.
[afbeelding]
[afbeelding]
De harddisc is met afstand het langzaamste component in een pc. In het geval van een harddisc praat je over milli-seconden, in het geval van ddr-geheugen van nano-seconden. Gevolg is dat als je in staat bent om je software te installeren/op te slaan op ddr geheugen, je een enorme snelheidswinst boekt. In dat videotje, en ook in mijn herinnering was de beperkende factor nu niet meer een langzame harddisc, maar de processor om de data van de Gigabyte I-Ram te verwerken. Of mischien was de sata-1 aansluiting de beperkende factor. Dat moet dus nu met sata-2 en dual-core procs veel beter gaan.quote:
Bij 2 GB reepjes is de prijs-kwaliteit verhouding natuurlijk compleet zoek. Neem dan 1GB dimmies.quote:Op donderdag 8 maart 2007 19:39 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
De harddisc is met afstand het langzaamste component in een pc. In het geval van een harddisc praat je over milli-seconden, in het geval van ddr-geheugen van nano-seconden. Gevolg is dat als je in staat bent om je software te installeren/op te slaan op ddr geheugen, je een enorme snelheidswinst boekt. In dat videotje, en ook in mijn herinnering was de beperkende factor nu niet meer een langzame harddisc, maar de processor om de data van de Gigabyte I-Ram te verwerken. Of mischien was de sata-1 aansluiting de beperkende factor. Dat moet dus nu met sata-2 en dual-core procs veel beter gaan.
Andere beperking zijn de afmetingen van de geheugenbankjes die je op de Gigabyte I-ram kunt installeren. Ik heb even gechecked, maar in de ideale situatie naar de stand van de huidige techniek met DDR2, PC5300 ECC geheugen, kost je één 2 gb reepje zo'n 250 euro. En dus ben je voor 8 GB aan geheugen al 1000 euro kwijt![]()
Maar het principe van zo'n flash geheugen SATA disk is eigenlijk hetzelfde. Alleen moet het gebruikte geheugen gewoon veel sneller worden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 19:19 schreef Godslasteraar het volgende:
Dít is de toekomst:
Video - Gigabyte I-Ram
+ plaatje.
[afbeelding]
[afbeelding]
edit: het idee is dus om dram-geheugen (= het geheugen wat je ook op je moederbord prikt) op een pci-kaart te zetten, en op dat geheugen vervolgens het besturingssysteem te installeren. Een batterijtje zorgt dat ook bij een uitstaande computer de sdram geheugenbankejs stroom krijgen, en dus geen data verliezen. Imo erg interessant, maar wel een techniek die ng in de kinderschoenen staat, en ook vrij kostbaar is. Maar zoeits, met ecc ddr2 geheugen, en een sata2 aansluiting en minstens 8gb aan opslagruimte, dat moet knallen
edit2dit is trouwens spul van alweer +/- 2 jaar oud (volgens mij), ik weet niet of het nog bestaat, wat de nieuwste ontwikkelingen zijn.
Huh, whut? Ik zat net te denken of je wellicht twee Gigabyte I-rams met ieder 8gb ddr2 geheugen in RAID-0 zou kunnen zettenquote:Op donderdag 8 maart 2007 19:51 schreef pberends het volgende:
[..]
Bij 2 GB reepjes is de prijs-kwaliteit verhouding natuurlijk compleet zoek. Neem dan 1GB dimmies.
Ja, maar dat gaat nog wel even duren vrees ik. En trouwens, fantaseren kost niksquote:Op donderdag 8 maart 2007 19:53 schreef pberends het volgende:
[..]
Maar het principe van zo'n flash geheugen SATA disk is eigenlijk hetzelfde. Alleen moet het gebruikte geheugen gewoon veel sneller worden.
Ik had het over de komende jaren...quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:12 schreef Megumi het volgende:
Quantum computers en DNA
Er is al een werkende...quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik had het over de komende jaren...
samsung is er al ver mee.quote:De disk gebruikt een One NAND Flash-geheugen van 108 Mb/ seconde (brandsnelheid van 18 Mb/ sec). Volgens de constructeur ‘bespaart' een PC 8 tot 25 seconden bij het opstarten en neemt de levensduur van de batterij met 8 tot 10% toe - naargelang van het model van de computer.
Lijkt me dat een snelle flash SATA schijf van een GB of 8 met SATA300 de beste optie is. Voor het snel opstarten wat Windows betreft. Nu is die schijf er al, alleen het snelle geheugen wordt helaas niet gehanteert.quote:Op donderdag 8 maart 2007 21:48 schreef Adfundum het volgende:
hybride disk. snelle intelligente disk cache van 128-256 MB waarin veel gebruikte onderdelen van het OS en opstartbestanden blijven staan en de rest gewoon op harde disk staat. Versnelt de pc en bespaart energie in laptops omdat de motor van de disk vaak stil staat.
[..]
samsung is er al ver mee.
Binnenkort is er weer de CeBIT, dat geeft wel een aardige indicatie van wat er op korte termijn is te verwachten. Niet veel spectaculairs in ieder geval.quote:Op donderdag 8 maart 2007 21:37 schreef pberends het volgende:
Het gaat mij meer om wat nog mainstream wordt in dit jaar en 2008.
http://tweakers.net/nieuw(...)bride-harddrive.htmlquote:Op donderdag 8 maart 2007 21:48 schreef Adfundum het volgende:
hybride disk. snelle intelligente disk cache van 128-256 MB waarin veel gebruikte onderdelen van het OS en opstartbestanden blijven staan en de rest gewoon op harde disk staat. Versnelt de pc en bespaart energie in laptops omdat de motor van de disk vaak stil staat.
[..]
samsung is er al ver mee.
anno 2007!quote:Solidstate schijven lijken de hype van 2007 te gaan worden, in ieder geval als het van de fabrikanten afhangt. In navolging van SanDisk, Intel, Adtron en Super Talent brengt nu ook het Nederlandse Attorn zijn ssd-schijven op de markt..
De schijven, die tussen de 1GB tot 32GB opslagruimte bieden, zijn volgens de fabrikant zes keer zo snel als een moderne schijf op basis van platters en magnetische lees- en schrijfkoppen. In een raid 0-configuratie werd volgens het bedrijf zelfs een doorvoersnelheid van 400MBps bereikt. De specificaties liegen er niet om: de Attorn-schijven hebben een random toegangstijd van 1100 nanoseconden voor leesacties en 250 nanoseconden voor schrijfacties. Een moderne sata-schijf die tienduizend omwentelingen per minuut maakt, heeft gemiddelde toegangstijden die in milliseconden in plaats van in nanoseconden uitgedrukt worden. Wanneer de ssd niet in een raid-array geplaatst wordt, moet een sustained transfer rate van 126MBps haalbaar zijn, volgens de benchmarks die het bedrijf zelf uitvoerde. Onder belasting lusten de schijven tussen de 10W en 25W, afhankelijk van de capaciteit, terwijl ze in idle-stand niet meer dan 6W opnemen.
Update, 13.00u: Inmiddels is duidelijk dat het niet om 'traditionele' ssd-technologie met flashgeheugen gaat, maar dat gebruikgemaakt wordt van ddr-sdram-geheugenmodules. De geheugenbanken in het systeem met 5,25"-formaat kunnen naar wens opgevuld worden, met een maximum van 32GB geïnstalleerd geheugen. Specifieke details over de werking van het systeem zijn niet bekend, maar een batterij moet korte periodes van stroomuitval kunnen overbruggen zonder dat er data verloren gaat.
Bagger? Grapjas, sdram-geheugen is véél sneller dan flash-geheugen. Het vereist echter wel dat je je pc aan laat staan, maar aangezien deze ssd weinig stroom schijnt te verbruiken, en natuurlijk ook geen bewegende delen bevat geen probleem. Bij de geavanceerdere desktops dan.quote:Op donderdag 22 maart 2007 13:17 schreef Netsplitter het volgende:
Dat is dus bagger.
Ik ga dan toch voor de normale SSD versies ipv dat gedrocht.
Een van de grootste nadelen dus, je pc aan laten staan.quote:Op donderdag 22 maart 2007 13:24 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Bagger? Grapjas, sdram-geheugen is véél sneller dan flash-geheugen. Het vereist echter wel dat je je pc aan laat staan, maar aangezien deze ssd weinig stroom schijnt te verbruiken, en natuurlijk ook geen bewegende delen bevat geen probleem. Bij de geavanceerdere desktops dan.
ik wil ook niet beweren dat dit voor de massa-consumptie is, daar is het ook veels te duur voor. Ik schat dat er al gauw voor 800 euro aan geheugen ingaat als je het een beetje leuk wilt hebben. Stof is net zo (on)problematisch als bij gewoon ddr-werkgeheugen, evenals de beschikbaarheid. Maar het blijft highend-spul, zonder meer.quote:Op donderdag 22 maart 2007 13:32 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Een van de grootste nadelen dus, je pc aan laten staan.
Je kan daar dus geen OS op installeren omdat je dan steeds opnieuw kan gaan beginnen.
Nadeel 2 is dat het veel gevoeliger is voor statische electriciteit dan een normale SSD die in een behuizing zit.
Nadeel 3 is dat je het regelmatig moet schoonmaken omdat stof er voor kan zorgen dat de contacten niet goed meer gaan werken.
Nadeel 4 is dat wanneer een geheugenbankje kapot is dat je dan geluk moet hebben dat het dat type geheugen nog verkopen, toekomstgericht is het dus niet.
Oplaadbare batterijquote:Op donderdag 22 maart 2007 13:29 schreef FredvZ het volgende:
Aangezien AMD ATi heeft gekocht kan je er op wachten dat we CPU's gaan krijgen met geïntreerde GPU core.
En we gaan meer moederborden krijgen met meer features onboard. Aangezien je bij elke nieuwe CPU toch weer een nieuw socket krijgt en de videokaartpoorten en geheugen sloten zich ook steeds sneller laten opvolgen wordt het steeds interessanter om moederborden met de hele meuk onboard te maken.
Als het flash-geheugen dan ook ge-optimaliseerd is om als "echte" harde schijf te dienen, dan worden pc's binnen no-time enorm klein kwa omvang, want een film en games kunnen ook op een flashcard.
En werkgeheugen als harde schijf. Dat is gewoon kansloos... Dat batterijtje houd er een keer mee op... en dan is je "schijfje" weer leeg.
Heb laatst op Tweakers een bericht gezien dat ze een nieuw type Flash hebben welkequote:Op donderdag 22 maart 2007 13:32 schreef Netsplitter het volgende:
Een van de grootste nadelen dus, je pc aan laten staan.
Je kan daar dus geen OS op installeren omdat je dan steeds opnieuw kan gaan beginnen.
Nadeel 2 is dat het veel gevoeliger is voor statische electriciteit dan een normale SSD die in een behuizing zit.
Nadeel 3 is dat je het regelmatig moet schoonmaken omdat stof er voor kan zorgen dat de contacten niet goed meer gaan werken.
Nadeel 4 is dat wanneer een geheugenbankje kapot is dat je dan geluk moet hebben dat het dat type geheugen nog verkopen, toekomstgericht is het dus niet.
Dat zal best, maar dat is DDR ECC geheugen niet.quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:05 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Heb laatst op Tweakers een bericht gezien dat ze een nieuw type Flash hebben welke
de opgeslagen data gewoon behoud...
quote:Update, 14.00u: Attorn liet ons inmiddels weten dat de HyperDrive niet voor de beurs van de gemiddelde Tweaker weggelegd zal zijn. Exclusief geheugenmodules moet er maar liefst 1800 euro exclusief btw neergeteld worden voor het apparaat.
Ik had hierboven al de Gigabyte I-Ram gepost, zelfde idee als de Hyperdrive. Maar die had géén ecc geheugen, en dát is juist raar. Je wil wel een foutcorrectie hebben op geheugen waar je je OS en data opslaat. Vandaar ecc geheugen. Maar voor servers is dit zeker niet gedacht imo. Meer voor mensen die of profijt hebben van een snelle HD-vervanger, of het VoodooPC publiek.quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:01 schreef Netsplitter het volgende:
ECC geheugen?
Sorry, maar ECC is normaal gesproken bedoeld voor servers, maar ik zou dat ding niet in een server willen hebben die ik beheer.
Ook zag ik op het plaatje een ide connector met daarnaast een sata connector.
Ik vrees dat de sata connector aan een ide vertaalchipje hangt en dus aan de "trage" ide bus.
Dus zal de snelheid nooit boven de 133Mb komen, max van ide.
Beetje jammer.
MRAM ja. Ik verwacht dat er in de loop van de jaren van het multicore principe wordt afgestapt, en dat je naar paralelle flexibele cores gaat die on the fly te programmeren zijn. Verder voor OS solid state HD's en voor opslag dan de perpendicular schijven.quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:05 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Heb laatst op Tweakers een bericht gezien dat ze een nieuw type Flash hebben welke
de opgeslagen data gewoon behoud...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |