abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 maart 2007 @ 14:06:16 #1
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47051423
Dit is een beetje een spin-off van [Kanker] Knibbel, Knobbel, Knuisje... , maar vond het toch wel een eigen topic waard.
Misschien dat dit een beetje inzicht zou kunnen geven aan anderen, alsoook wat meer tips voor mezelf.

Ik zal het even samenvatten:
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 09:39 schreef Mukie het volgende:

De 17e in de ochtend zijn we vroeg opgestaan zodat we om 9 uur in het ziekenhuis zouden zijn bij de afdeling gynaecologie. Eenmaal aan de beurt werd er verteld dat het papilomavirus in de meeste mensen zit en in Engeland zelfs bij 80% van de bevolking. Er was geen antibiotica voor, maar normaliter zou het lichaam dit dan ook vanzelf opruimen. Bij mij is dit blijkbaar niet het geval en dus moeten ze kijken hoeveel cellen er nu precies vermeerderd zijn, hoe ze zich verhouden etc.. Het was wel al gebleken dat ik pap 3a had, wat goedaardig (benigne) betekend. Of in ieder geval dat er maar een lichte tot matige afwijking was.

Ik mocht dus weer in die heerlijke stoel gaan zitten, terwijl de dokter alles al ging klaarleggen om aan de slag te kunnen gaan. Alsof het niet al ongemakkelijk genoeg is om in die braces te zitten/liggen, krijg je ook nog eens een camera ingevoerd. Op het schermpje naast me kon ik alles in kleur meevolgen. Wat zag dat er smerig/vreemd uit zeg.
Na wat gepook en geduw met uit de kluiten gewassen cue-tips, werd me verteld dat ze toch een stuk zou weg gaan snijden. Dit zou gedaan worden olv hitte en een draadje. Je kunt het vergelijken met het snijdraad wat je vroeger gebruikte om klei te snijden. Een plakker ter grootte van mijn bovenbeen werd geplakt, alleen wilde die niet blijven plakken. Ook leuk om te weten als je geleider voor stroom moet zijn.

Maar goed uiteindelijk zat de plakker erop. Daarna kwam de spuit. Onder invloed van 3x een zo'n dergelijk pijnlijk gevoel, wenste ik me bijna in de stoel van de tandarts. Nog liever een wortelkanaalbehandling dan dit. De dokter moest hartelijk lachen om mijn reactie en verwensingen om vervolgens serieus aan haar taak te gaan beginnen. Een stuk zo groot als het bovenste vingerkootje van mijn pink werd weggesneden en in een potje gegooid. Dat noemen ze dan nog een klein stukje. Vervolgens moest het hele zaakje nog dichtgebrand worden, aangezien het een open wond was.

Nu wordt dit stukje naar het lab verzonden en krijgen we op 3 november de uitslag. Verder kan ik nog 2 weken lang blijven bloeden, Yay net wat ik wilde. Zucht, weer 2 weken wachten... Het was een hele opluchting dat ze nu alles in 1 keer kon wegsnijden, maar geheel gerust ben ik nog steeds niet. Het kan immers terugkomen. Daarom moet ik sowieso elk half jaar voor 2 jaar lang terugkomen. Hierna konden ze pas een echt besluit geven als zijnde: "mevrouw u bent genezen."

Vandaag zal ik dan eindelijk de uitslag te horen krijgen. Het is dat ik het gewoon weggeduwd heb, ergens ver achter in mn hoofd. Anders was ik gegarandeerd al horendul geworden. Maar vanmorgen begonnen al de telefoontjes: "ben je zenuwachtig?" "kom je wel werken" etc... Tja toen viel het me idd pas weer in dat vandaag de dag is.
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 12:55 schreef Mukie het volgende:

De uitslag heb ik net binnen:

Pap 3b: De cellen zijn iets meer afwijkend dan bij een Pap 3a; men spreekt soms ook van ernstige dysplasie. Verder onderzoek door de gynaecoloog is nu aangewezen. De kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals wordt geadviseerd, is groter dan bij een Pap 3a.

Aangezien door de ingreep de baarmoedermond nu beschadigd is moet ik wachten to Februari om nogmaals te kijken of het zich weer verder heeft ontwikkeld.
Het weggehaalde stuk was in het voorstadium van kanker.
Nu kan het in februari volledig weg zijn of het kan weer terug zijn gekomen.
Indien het eerste het geval is, dan wordt het weer weggesneden.
Ze halen liever het elke keer weg, dan dat mijn complete baarmoeder verwijderd moet worden.

Ik ben er kapot van. Tril over mijn hele lichaam. Het is niet zomaar even iets.
Ja het is compleet weggehaald de vorige.
Ja het kan terugkomen, maar ook kan het weg zijn nu.
Wat moet ik nou? Wachten, meer dan dat zit er niet in...

Ik ga naar huis toe om dit even goed te laten bezinken...

Dus dames, laat je aub vaccineren voor dit virus ipv dit te moeten doormaken! (Dat kan nu al vanaf je 12e.)
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:57 schreef EchtGaaf het volgende:

humaan papillomavirus, lees hier maar verder: http://www.elsevier.nl/ni(...)el/asp/artnr/123803/
quote:
Nu is het inmiddels Maart 2007 en afgelopen maandag ben ik weer naar het ziekenhuis moeten gaan voor een colposcopie. (Dat wat hierboven beschreven staat) Nog steeds had ik pap 3b bij het uitstrijkje in februari. Nog steeds in het voorstadium van baarmoederhalskanker. Intussen weet ik al een heel stuk meer wat het inhoudt, maar echt blij word je niet van dit soort nieuws.

Gisteren had ik een gesprek met onze HR-medewerker van het werk. Zij heeft hetzelfde gehad, wat een enorm stuk scheelt qua uitleggen en begrip moet ik zeggen. Maar ze maakte me wel even een heel realistisch plaatje. Dat, als ik zo graag kinderen wil, er maar eens snel mee zou moeten beginnen. Omdat de kans steeds kleiner wordt dat het gaat lukken. Dat was wel even heavy om te horen...

Ik weet dat door elke keer een Colposcopie te laten doen, er steeds een stuk van mijn baarmoedermond/hals etc wordt weggehaald. Ik weet ook dat hierdoor het slijm wat wordt aangemaakt in de baarmoeder minder wordt, waardoor een eitje zich meer en meer moeilijk kan nestelen. De kans op een miskraam wordt, elke keer dat ik naar het ziekenhuis ga, groter en groter. Ook weet ik dat dit nog 10 jaar kan doorgaan en dit iets is wat redelijk "standaard" is bij HPV en pap 3b.

Maar het liefste wil ik daar nu nog niet aan denken. Ik stop het zo ver mogelijk weg en duw het uit mijn gedachtengang.
Een beetje wegrennen voor de feiten die er op tafel liggen. Het is ook niet dat het klokje aan het tikken is.
Maar de kans dat het eventueel zou kunnen steeds kleiner wordt. Het is best moeilijk om hiermee om te gaan. Het ene moment flierefluit ik de gehele dag tot ik weer verzink in gedachten.

Ik wil gewoon, "gewoon" zijn.
Een blije Muuk die samen met haar vriendje van het alledaagse leven geniet. Zonder me zorgen te moeten maken over dit soort dingen. Dit is immers nog niet aan de orde. Mijn vriend moet zijn school afmaken, wij willen nog wat lekker gaan reizen, lekker genieten.. Gewoon zijn...

Liever had ik gehad dat het mijn eigen weloverwogen keuze zou zijn ipv iets wat wordt opgedrongen door tijd....

In ieder geval al bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om dit alles door te lezen. Dus als iemand nog tips heeft, graag!
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
pi_47055238
Hoe vaak moet je nog op controle dan?
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_47056149
Jeetje, wat een heftig verhaal zeg Heel veel sterkte!
Maar ik las dat 80% van de Engelse vrouwen dat pap-virus heeft, komt dat hier in NL ook zoveel voor dan?
Hoe loop je zoiets eigenlijk op --> net gelezen via je linkje: seksueel contact

ff googlen
pi_47056167
Iedereen wil gezond zijn, van het alledaagse leven genieten zonder zorgen. Maar daar moet je niet aan denken, probeer positief te blijven. Positiviteit is al de helft van het genezingsproces.
  donderdag 8 maart 2007 @ 17:47:14 #5
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47060010
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 15:51 schreef zwaaibaai het volgende:
Hoe vaak moet je nog op controle dan?
Over 2 weken krijg ik de uitslag van de tests op de 2 weggesneden stukken.
En dan duurt het weer een half jaar voor mijn volgende uitstrijkje.
Tenzij het resultaat van het weggesneden stuk nog erger is dan pap 3b en dan moet ik iets van 6 weken wachten.
Dan krijg ik of nogmaals een colposcopie of een ander soort behandeling.
  donderdag 8 maart 2007 @ 17:49:47 #6
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47060128
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 16:11 schreef dawg het volgende:
Iedereen wil gezond zijn, van het alledaagse leven genieten zonder zorgen. Maar daar moet je niet aan denken, probeer positief te blijven. Positiviteit is al de helft van het genezingsproces.
Positief blijven is inderdaad een must.
Maar best moeilijk als dit al met al een jaar al gaande is.
In maart is er nl een cyste verwijderd, waarna ik nog steeds het gevoel had dat er iets mis was met mijn lichaam.
3 geanecologen verklaarden me voor gek, de 4e gaf me gelijk. (yay ik had gelijk, de eerste keer dat je echt hoopt dat je dat niet hebt. )

Soomige dagen gaat het echt goed en denk ik er niet aan. De dag van de uitslag stort ik dan weer ineen, omdat het niet opgelost is. Leuk is anders...
pi_47065891
Mukie wat vreselijk voor je. De onzekerheid, de angst en ook de mogelijke gevolgen voor je toekomst (kinderwens e.d.). Het voelt een beetje als een zwaard van Damocles boven je hoofd denk ik.

Wat waren de signalen die je had, waardoor je dacht dat er iets mis was?

Ik vind het altijd onvoorstelbaar om te lezen dat vrouwen niet naar de oproepen voor uitstrijkjes gaan, het is 5 minuten onprettig, maar daarmee kan je wel je leven redden door er op tijd bij te zijn.

Echt heel veel sterkte gewenst.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  donderdag 8 maart 2007 @ 20:44:15 #8
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47066711
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 20:25 schreef Étoile het volgende:
Mukie wat vreselijk voor je. De onzekerheid, de angst en ook de mogelijke gevolgen voor je toekomst (kinderwens e.d.). Het voelt een beetje als een zwaard van Damocles boven je hoofd denk ik.

Wat waren de signalen die je had, waardoor je dacht dat er iets mis was?

Ik vind het altijd onvoorstelbaar om te lezen dat vrouwen niet naar de oproepen voor uitstrijkjes gaan, het is 5 minuten onprettig, maar daarmee kan je wel je leven redden door er op tijd bij te zijn.

Echt heel veel sterkte gewenst.
Pijn tijdens het vrijen, bloedverlies en die "gutfeeling".
En idd een beetje dat "weight of the world"-idee.
Gelukkig heb ik een lieve vriend die er voor me is en we zo er samen ons wel doorheenslaan.
pi_47066780
Ik weet niet wat te zeggen, behlave heel veel sterkte.....

pi_47084499
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 17:47 schreef Mukie het volgende:

[..]

Over 2 weken krijg ik de uitslag van de tests op de 2 weggesneden stukken.
En dan duurt het weer een half jaar voor mijn volgende uitstrijkje.
Tenzij het resultaat van het weggesneden stuk nog erger is dan pap 3b en dan moet ik iets van 6 weken wachten.
Dan krijg ik of nogmaals een colposcopie of een ander soort behandeling.
Misschien een wild idee: Als je de uitslag hebt, is het niet handig om dan met vriendje op vakantie te gaan?
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 11:20:40 #11
11102 knep
Mountainfreak
pi_47085309
Heftig zeg, veel sterkte toegewenst Mukie.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 11:33:50 #12
136780 Nosh
hurpdurp
pi_47085694
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 10:57 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Misschien een wild idee: Als je de uitslag hebt, is het niet handig om dan met vriendje op vakantie te gaan?
Daar dacht ik ook aan. Weliswaar zit je dan nog met die onzekerheid, maar het verdringt een heel stuk prettiger, als je omgeven bent door zon, blauwe zeeën en bounty-stranden. Gewoon even onbezorgd genieten met je vriend.

Iets zinnigers dan 'heel veel sterkte, voor samen' kan ik niet zeggen. Dus houd ik het bij dat.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 19:46:33 #13
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_47103276
Even een hart onder de riem . Ik heb hetzelfde gehad, een jaar of 6 geleden (was toen begin 30). Uiteindelijk geopereerd, een flink stuk van de baarmoedermond verwijderd, en daarna nog twee jaar zeer intensief gecontroleerd.
Het bleef weg, en ik heb inmiddels twee gezonde kinderen.

Het is een dooddoener, maar dit soort dingen gaat vaker goed dan fout, zeker als je nog in de categorie 3a/b zit.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:22:53 #14
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47123339
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 10:57 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Na een jaar lang onzekerheid zijn wij inderdaad ook tot dit besluit gekomen en gaan dan in oktober 17 dagen naar Thailand. Even weg van alles. Ik hoop alleen dat voor die tijd we beter nieuws hebben gekregen. Maar gezien de voorgaande uitslagen weet ik nog niet of dat erin zit.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:24:09 #15
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47123365
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 19:46 schreef Leah het volgende:
Even een hart onder de riem . Ik heb hetzelfde gehad, een jaar of 6 geleden (was toen begin 30). Uiteindelijk geopereerd, een flink stuk van de baarmoedermond verwijderd, en daarna nog twee jaar zeer intensief gecontroleerd.
Het bleef weg, en ik heb inmiddels twee gezonde kinderen.

Het is een dooddoener, maar dit soort dingen gaat vaker goed dan fout, zeker als je nog in de categorie 3a/b zit.
ik hoop het van harte dat het goed gaat.
Vandaar dat ik het ook op fok postte. In de hoop op goede aflopen te horen ipv de minder goede.
Dank je
  maandag 12 maart 2007 @ 22:54:00 #16
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_47210856
Wat ik alleen niet helemaal snap, je schrijft over dat ze bij een colposcopie steeds een stukje van je baarmoedermond weg halen. Waarschijnlijk bedoel je een conisatie?

Bij een colposcopie kijken ze namelijk alleen maar naar je baarmoedermond, die ze "kleuren" met (ik meen) azijnzuur.

Ik heb het toendertijd nog een tijdje aan willen kijken (de gyn zei ook dat het toch soms ook weer spontaan beter wordt), maar hij vertelde er wel bij, dat als ik het zo liet, het mijn kansen op een zwangerschap sterk zou verkleinen.
Na de conisatie (ze halen een soort wig uit je baarmoedermond) zou dat een stuk makkelijker moeten gaan.

Ik was idd heel snel zwanger. Mijn beide kinderen zijn wel te vroeg geboren, maar dat staat ws los van de operatie.
  maandag 12 maart 2007 @ 23:24:12 #17
105263 Litso
Interlectueel.
pi_47212366
tvp
Bij mijn moeder is kortgeleden ook geconstateerd dat er abnormale celactiviteit in haar baarmoederhals was, waarna ze ook een stuk (volgens mij net iets groter dan bij jou) eraf hebben gesneden, het was iig een schrikbarend stuk zei ze). Ik weet niet exact meer hoe het zat, maar het kwam er op neer dat ze een type had wat vaak wel de voorloper van kanker was, maar als het meezit is alles weg.
Over een aantal maanden opnieuw onderzoek.
Ik geloof dat ze het over 'type 18' had, maar ik weet eigenlijk niet eens precies meer hoe dat zat

Ontzettend veel sterkte in elk geval Mukie , het is een nare bedoening en het idee dat je geen kinderen meer zou kunnen krijgen zal er ook flink inhakken
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 13 maart 2007 @ 12:46:43 #18
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47225170
quote:
Op maandag 12 maart 2007 22:54 schreef Leah het volgende:
Wat ik alleen niet helemaal snap, je schrijft over dat ze bij een colposcopie steeds een stukje van je baarmoedermond weg halen. Waarschijnlijk bedoel je een conisatie?

Bij een colposcopie kijken ze namelijk alleen maar naar je baarmoedermond, die ze "kleuren" met (ik meen) azijnzuur.

Ik heb het toendertijd nog een tijdje aan willen kijken (de gyn zei ook dat het toch soms ook weer spontaan beter wordt), maar hij vertelde er wel bij, dat als ik het zo liet, het mijn kansen op een zwangerschap sterk zou verkleinen.
Na de conisatie (ze halen een soort wig uit je baarmoedermond) zou dat een stuk makkelijker moeten gaan.

Ik was idd heel snel zwanger. Mijn beide kinderen zijn wel te vroeg geboren, maar dat staat ws los van de operatie.
het kleuren met azijnzuur doen ze altijd odat ze weten welk stuk ze moeten weghalen.
Zowel bij een conisatie als bij een colposcopie halen ze een stuk weg. De laatste keer bij mij was dit zo groot als 2 vingerkootjes.En dat maal 2

Het grote verschil bij de 2 is dat conisatie meer kans geeft op vroeggeboorte, zoals het mij is verteld. Maar goed, meerdere gynaecologen hebben mij ook eerst gezegd dat het tussen mjin oren zat ipv daar, todat ze het vonden.
pi_47225212
tvp
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:44:15 #20
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_47228958
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 12:46 schreef Mukie het volgende:

[..]

het kleuren met azijnzuur doen ze altijd odat ze weten welk stuk ze moeten weghalen.
Zowel bij een conisatie als bij een colposcopie halen ze een stuk weg. De laatste keer bij mij was dit zo groot als 2 vingerkootjes.En dat maal 2

Het grote verschil bij de 2 is dat conisatie meer kans geeft op vroeggeboorte, zoals het mij is verteld. Maar goed, meerdere gynaecologen hebben mij ook eerst gezegd dat het tussen mjin oren zat ipv daar, todat ze het vonden.
Brrr, een ietwat antieke gyn heb je hoor . Het is echt niet gebruikelijk om dat tijdens een colposcopie te doen. Ben ook blij dat ze dat bij mij niet voorgesteld hebben, ik had het niet gedaan. Er zijn nl minder pijnlijke alternatieven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Leah op 14-03-2007 13:32:44 ]
  woensdag 14 maart 2007 @ 13:03:02 #21
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47262302
zoals?
  woensdag 14 maart 2007 @ 13:36:53 #22
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_47263429
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:03 schreef Mukie het volgende:
zoals?
Biopten mèt verdoving, en zodra ze bepaald hebben wat waar zit, dat weghalen, onder narcose. Overigens is die narcose niet gebruikelijk, maar heb ik er zelf om gevraagd, was geen enkel probleem. Ik vond het psychisch allemaal best pittig, en vond het idee dat ik daar "bij zou zijn" echt niet prettig.

Ik bedoelde trouwens colposcopie in mijn vorige post, ik schreef per ongeluk conisatie.
pi_47263925
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 14:06 schreef Mukie het volgende:
Dus dames, laat je aub vaccineren voor dit virus ipv dit te moeten doormaken! (Dat kan nu al vanaf je 12e.)
Kan je dat eigenlijk sowieso laten doen?
En wordt dat vergoed door de zorgverzekering?

Sterkte in ieder geval.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 15 maart 2007 @ 12:18:17 #24
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47296619
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:36 schreef Leah het volgende:

[..]

Biopten mèt verdoving, en zodra ze bepaald hebben wat waar zit, dat weghalen, onder narcose. Overigens is die narcose niet gebruikelijk, maar heb ik er zelf om gevraagd, was geen enkel probleem. Ik vond het psychisch allemaal best pittig, en vond het idee dat ik daar "bij zou zijn" echt niet prettig.

Ik bedoelde trouwens colposcopie in mijn vorige post, ik schreef per ongeluk conisatie.
Verdoven doen ze altijd, met die megaspuit.
Narcose ben ikzelf niet zo happig op, dus dan doe ik het liever zo.
  donderdag 15 maart 2007 @ 12:20:02 #25
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_47296673
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:51 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Kan je dat eigenlijk sowieso laten doen?
En wordt dat vergoed door de zorgverzekering?

Sterkte in ieder geval.
Sterker nog, ze willen het in het standaard vaccinatiepakket opnemen.
En de zorgverzekering zou dat, vind ik althans, moeten vergoeden, maar of ze dat al doen moet je bij je eigen zorgverzekering even navragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')