Als ik het goed heb heeft hij die Beatles catalogus rond de release van Dangerous gebruikt als onderpand om een lening van $200.000.000 te krijgen. Daarnaast had ie dacht ik leningen met Neverland als onderpand uitstaan, totaal iets van $300.000.000.
Beatles catalogus wordt nu op $1000.000.000 geschat (na de merge met de Sony-catalogus, tot Sony-ATV:
http://www.sonyatv.com).
De originele lening is volgens mij al 1, of 2x overgegaan naar andere geldschieters (die openstaande leningen van banken 'opkopen' voor een gunstig tarief, waardoor de bank iig. een deel van de lening terugheeft en de nieuwe eigenaar kan proberen alles te achterhalen).
Da's ook de reden dat je steeds weer die "MJ gaat de Beatles-catalog verkopen" geruchten hoort: de nieuwe 'eigenaar' van de lening schijnt te kunnen zeggen: als je per xx-xx-xxxx nog steeds niet zoveel hebt afgelost, dan vervalt de lening en veilen wij Sony-ATV, om ons geld veilig te stellen. Jackson zou dit kunnen voorkomen door gewoon zelf Sony-ATV te veilen en zijn schulden af te lossen; hij heeft dus in principe $500.000.000, maar dat zit allemaal in Sony-ATV. Als ie dat eruit haalt kan ie z'n schulden aflossen en houdt ie d'r nog zo'n $200.000.000 aan over...
Ik dacht dat zijn eigen platen allemaal zijn onder gebracht in Mijac Publishing of zoiets, en dat ie die rechten nog wel zelf heeft...
Failliet zal ie vast niet gaan, dacht dat ie jaarlijks tussen de 10 en 20.000.000 aan royalties binnen kreeg, probleem was alleen dat Neverland aardig duur was met al die beesten en personeel etc. en dat hij er een dure levensstijl op nahoudt; nu in London in een 3000 pond per nacht suite, met 10 man personeel, als je de pers mag geloven....
Vind het altijd wel vermakelijk, die geldverhalen, vind het ook jammer dat het er in een rechtzaak nooit van is gekomen dat hij inzage heeft moeten geven in zijn financiele gegevens; puur uit nieuwsgierigheid hoe het nou zit: is hij echt aan het prutsen met zijn geld, of maakt de pers er gewoon een spektakel van en heeft Jackson naast de ATV-catalog gewoon ladingen Microsoft aandelen van het eerste uur