Bronquote:GroenLinks wil twee weken betaald vaderverlof
Jonge vaders zouden direct na de bevalling recht moeten krijgen op twee weken betaald vaderschapsverlof. Dat stelt Ineke van Gent (GL) in een initiatiefwet die vandaag is gepresenteerd aan de Raad van State.
Van Gent vindt het belangrijk dat vaders de tijd krijgen om zich te hechten aan hun baby. Ook zou de vader direct na de bevalling nodig zijn in huis. Nu hebben jonge vaders recht op twee vrije dagen. Volgens de politicus gaan deze al op aan het bijwonen van de bevalling en het bezoek aan het gemeentehuis om de pasgeborene op te geven bij de burgerlijke stand.
Verlof
GroenLinks vindt twee dagen te weinig. In Denemarken, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben vaders twee weken verlof, stelt de partij. In Finland zijn ze achttien dagen vrij en in Portugal twintig dagen. Noorwegen spant de kroon met zeven weken vaderverlof.
Deeltijdbaan
Volgens GroenLinks zijn de sociale verhoudingen tussen mannen en vrouwen nog steeds ongelijk en zorgen vrouwen over het algemeen voor de kinderen. Van de werkende vrouwen heeft 61 procent een deeltijdbaan, legt de partij uit. De kloof tussen mannen en vrouwen in Nederland zou het grootst zijn van heel Europa.
Van Gent schrijft ook nog dat uit verscheidene onderzoeken blijkt dat kinderen met een zorgzame vader zich sneller ontwikkelen en beter presteren op school.
En die stort in als jonge vaders 2 weken vrij krijgenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:07 schreef PJORourke het volgende:
Alsof we geen economie meer hebben om te runnen.
En compenseer jij dan de werkgevers? Dank je.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:08 schreef du_ke het volgende:
En die stort in als jonge vaders 2 weken vrij krijgen?
En je kan dan weer besparen op de toch al krapper wordende kraamhulp. Dubbel positief dus.
Het betaalt zichzelf deels terug en zo te zien zijn Denemarken, Noorwegen en G-B er ook niet aan onderdoor gegaan.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:09 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En compenseer jij dan de werkgevers? Dank je.
Daar krijgen we weer spookeconomie.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:11 schreef du_ke het volgende:
Het betaalt zichzelf deels terug en zo te zien zijn Denemarken, Noorwegen en G-B er ook niet aan onderdoor gegaan.
Wat een kulargument. Het al dan niet zorgzaam zijn van een vader heeft toch geen zák te maken met het aanwezig zijn in de eerste twee weken na de bevalling? Of überhaupt twee weken ergens tussendoor? Zorgzaamheid gaat wel wat dieper dan dat. Wat een slap gezever.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:01 schreef GL het volgende:
Van Gent schrijft ook nog dat uit verscheidene onderzoeken blijkt dat kinderen met een zorgzame vader zich sneller ontwikkelen en beter presteren op school.
Erkenning eet dat.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:12 schreef juon_jacket1 het volgende:
eindelijk......herkenning voor vaders.....
![]()
Doordat de vader zich in de eerste twee weken enorm gaat hechten aan het pasgeboren kind, wordt hij later een veel betere en zorgzamere vader.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:15 schreef Lithion het volgende:
*Zucht* wat een gezever weer.
[..]
Wat een kulargument. Het al dan niet zorgzaam zijn van een vader heeft toch geen zák te maken met het aanwezig zijn in de eerste twee weken na de bevalling? Of überhaupt twee weken ergens tussendoor? Zorgzaamheid gaat wel wat dieper dan dat. Wat een slap gezever.
Oh wacht, het betreft hier vrije dagen dus dan is het ineens goed?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:01 schreef Martijn_77 het volgende:
Eindelijk een goed voorstel van GL en nu hopen dat het er door komt![]()
Het aantal uren vergoede kraamhulp is de afgelopen jaren behoorlijk ingekrompen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:34 schreef sigme het volgende:
Op zich ben ik wel voor wat ruimere verlofregeling voor vaders. Maar de 1e twee weken na bevalling? Dan loopt er voortdurend zo'n kraamhulp in de weg.
De kosten zijn toch al gemaakt, dus dat maakt niks uit.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:06 schreef du_ke het volgende:
En de productiviteit van verse vaders is ook niet al te hoog volgens mij.
Ouders weghouden van werk totdat ze weer in de buurt komen van in ieder geval een halve nacht slaap zou de economie per saldo maar zo eens ten goede kunnen komenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:06 schreef du_ke het volgende:
En de productiviteit van verse vaders is ook niet al te hoog volgens mij.
Wat hebben werkgevers met privekeuzes van werknemers te maken?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:12 schreef Litpho het volgende:
Ouders weghouden van werk totdat ze weer in de buurt komen van in ieder geval een halve nacht slaap zou de economie per saldo maar zo eens ten goede kunnen komen.
Waarom vind je het een goed voorstel?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:01 schreef Martijn_77 het volgende:
Och, we kunnen wel massaal besluiten geen kids meer te maken hoor, maar dan ga jij nog heel veel Turken, Polen en andere buitenlanders nodig hebben in de toekomst. Kinderen krijgen is dan wel een privé gebeurtenis, maar wel een maatschappelijke. Nouja, dat klinkt raar maar je snapt wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat hebben werkgevers met privekeuzes van werknemers te maken?
Vaak zie je dat een uitgebreide vakantie er toch niet van komt in het jaar dat je vrouw bevalt ivm drukte (klussen), gezondheidsredenen, of omdat je gewoon met andere zaken bezig bent en dat er dus wel wat vakantiedagen over zijn. Zo heb ik het ook gedaan: zodra de kraamhulp weg was ben ik ruim 3 weken thuis geweest. Ik denk dat dat ook redelijk standaard is.quote:Op woensdag 7 maart 2007 08:56 schreef mr.vulcano het volgende:
Ik vind ook dat het onbetaalde verlof van de vader meer moet zijn dan twee dagen. Ik denk aan minimaal een week. De vader kan natuurlijk ook een gedeelte van zijn vrije dagen investeren in de eerste paar weken van het pasgeboren kind.
Ik zie niet in waarom het ouderschap nog meer beloond moet worden eigenlijk. Prima om vrij te nemen maar daar heb je toch vakantiedagen voor?quote:Op woensdag 7 maart 2007 08:56 schreef mr.vulcano het volgende:
Ik vind ook dat het onbetaalde verlof van de vader meer moet zijn dan twee dagen. Ik denk aan minimaal een week. De vader kan natuurlijk ook een gedeelte van zijn vrije dagen investeren in de eerste paar weken van het pasgeboren kind.
Nou, ik zeg niet dat ouderschap een heldendaad is, maar je kunt (bijv.) in Italie zien wat er gebeurt als mensen structureel te weinig kinderen krijgen: hele dorpen en steden zijn verworden tot slaperige bejaardensteden en zullen straks ghost towns worden, scholen sluiten, middenstand sluit, etc, etc. Het is een vrij ingrijpend proces wat op veel plaatsen in Europa voor erg veel problemen zorgt of gaat zorgen. Zembla had er pas een docu over, geloof ik.quote:Op woensdag 7 maart 2007 08:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom het ouderschap nog meer beloond moet worden eigenlijk.
Ik zie toch echt vooral problemen in de wereld door de overbevolking.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:03 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nou, ik zeg niet dat ouderschap een heldendaad is, maar je kunt (bijv.) in Italie zien wat er gebeurt als mensen structureel te weinig kinderen krijgen: hele dorpen en steden zijn verworden tot slaperige bejaardensteden en zullen straks ghost towns worden, scholen sluiten, middenstand sluit, etc, etc. Het is een vrij ingrijpend proces wat op veel plaatsen in Europa voor erg veel problemen zorgt of gaat zorgen. Zembla had er pas een docu over, geloof ik.
Ik zeg ook niet dat er niks geregeld moet worden. Die twee dagen zijn prima en er zijn genoeg andere regelingen rond het ouderschap. Maar ik vind de nadruk die er nu weer op gelegd wordt niet zo goed, ook niet met zo'n minister van gezin. Alsof er geen alleenstaanden zijn, alsof die niet meetellen enz. Het raakt een beetje uit verhouding.quote:Nogmaals, mijn ouderschap is een bewuste keuze geweest en ik hoef daar geen 'beloning' voor. Maar je kunt niet doen alsof het krijgen van kinderen uitsluitend een privé keuze is en wij daar met z'n allen niet ongelooflijk veel mee te maken hebben.
In essentie is het een logistiek probleem: op de ene plaats hebben we mensen te weinig, op de andere teveel. Maarja, stel voor om op grote schaal mensen te verplaatsen naar plekken waar ze nodig zijn en je hebt de PVV in je nek.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zie toch echt vooral problemen in de wereld door de overbevolking.
Mwoch. Persoonlijk ben ik erg voor een variant op het Scandinavisch model: een jaar verlof, te verdelen tussen vader en moeder. Maar goed, als alleenstaande kan ik me voorstellen dat je denkt 'en wij dan'.quote:Ik zeg ook niet dat er niks geregeld moet worden. Die twee dagen zijn prima en er zijn genoeg andere regelingen rond het ouderschap. Maar ik vind de nadruk die er nu weer op gelegd wordt niet zo goed, ook niet met zo'n minister van gezin. Alsof er geen alleenstaanden zijn, alsof die niet meetellen enz. Het raakt een beetje uit verhouding.
Dit raakt een veel diepere discussie over de bevolkingsproblematiek, die voert hier te ver. Maar ik denk dat het ingewikkelder is dan dat je hier beschrijft.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:08 schreef Jarno het volgende:
[..]
In essentie is het een logistiek probleem: op de ene plaats hebben we mensen te weinig, op de andere teveel. Maarja, stel voor om op grote schaal mensen te verplaatsen naar plekken waar ze nodig zijn en je hebt de PVV in je nek..
Ik ben trouwens niet alleenstaand hoor maar ik heb inderdaad geen eigen kinderen. Zou er trouwens niet anders over denken als dat wel zo was. Ik vind dat het krijgen van kinderen niet teveel gestimuleerd moet worden met allerlei pretmaatregelen. Mensen hebben daarin een eigen verantwoordelijkheid en moeten dat zelf oplossen. Klinkt wat harder dan ik het bedoel want als werkgever ben ik de eerste die heel coulant is naar (jonge) ouders toe en zo veel mogelijk doet om het flexibel en werkbaar voor ze te maken.quote:Mwoch. Persoonlijk ben ik erg voor een variant op het Scandinavisch model: een jaar verlof, te verdelen tussen vader en moeder. Maar goed, als alleenstaande kan ik me voorstellen dat je denkt 'en wij dan'.
een jaar verlofquote:Op woensdag 7 maart 2007 09:08 schreef Jarno het volgende:
Mwoch. Persoonlijk ben ik erg voor een variant op het Scandinavisch model: een jaar verlof, te verdelen tussen vader en moeder. Maar goed, als alleenstaande kan ik me voorstellen dat je denkt 'en wij dan'.
Eens. Waarom zouden mannen niet ook even thuis kunnen zijn, voor die eerste dagen met het kind, en om hun vrouw bij te staan? Ik vind niet dat hij daar vakantie voor op zou moeten nemen. We moeten juist af van die 'traditionele' verdeling, mannen moeten meer bij de kinderen betrokken worden, en dit is een goed begin.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:01 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
En jij denkt dat werkgevers ook de zwangerschapsverlof van werkneemster betalen?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:09 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En compenseer jij dan de werkgevers? Dank je.
Deze pik ik er even uit. Ik denk niet dat dit een maatregel is die het krijgen van kinderen stimuleert. Waar het voor zorgt is dat ouders kinderen een goede en stabiele basis kunnen geven door er een belangrijke periode full-time te kunnen zijn. Let op, dit is geen (directe) financiele maatregel! Het is geen bonus ofzo voor het krijgen van een kind. En neem van mij aan, aan het eind van mijn verlof was ik bijna blij dat ik weer eens 8 uur achter een PC kon gaan zitten.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:11 schreef SCH het volgende:
Ik vind dat het krijgen van kinderen niet teveel gestimuleerd moet worden met allerlei pretmaatregelen.
Dat is een beetje verkeerde invulling van emancipatie. Mag jij die vrouw vertellen dat ze d'r lichaam een schop onder z'n kont moet geven om sneller te herstellen... Ik ken zat vrouwen die hun verlof écht nodig hebben om bij te komen van de zwangerschap en de bevalling.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:13 schreef FJD het volgende:
[..]
een jaar verlofDat is wel erg overdreven zeg.
Als we toch zo aan het emanciperen zijn dan denk ik dat we verlof bij vrouwen in moeten korten en bij mannen uit moeten breiden. Emancipatie komt toch van twee kanten?
Tsja, persoonlijk vind ik weer regelingen als de HRA voor topinkomens enorm overdreven, of iets als de Betuwelijn. 't Is maar net wat je belangrijk vind met z'n allen he.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:13 schreef FJD het volgende:
[..]
een jaar verlofDat is wel erg overdreven zeg.
Een bedrijf heeft zelf geen (directe) kosten aan het zorgen voor vervanging hoor. Dat is allemaal prima geregeld.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:20 schreef Fliepke het volgende:
Wat een onzin. Bij de grote bedrijven maakt dit allemaal niet zoveel uit, maar voor de kleine ondernemer is dit enorm kut.
Net of je kinderen gaat nemen, omdat je dan een week extra vakantie krijgt.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Dit raakt een veel diepere discussie over de bevolkingsproblematiek, die voert hier te ver. Maar ik denk dat het ingewikkelder is dan dat je hier beschrijft.
[..]
Ik ben trouwens niet alleenstaand hoor maar ik heb inderdaad geen eigen kinderen. Zou er trouwens niet anders over denken als dat wel zo was. Ik vind dat het krijgen van kinderen niet teveel gestimuleerd moet worden met allerlei pretmaatregelen. Mensen hebben daarin een eigen verantwoordelijkheid en moeten dat zelf oplossen. Klinkt wat harder dan ik het bedoel want als werkgever ben ik de eerste die heel coulant is naar (jonge) ouders toe en zo veel mogelijk doet om het flexibel en werkbaar voor ze te maken.
Nee dat denk ik niet. Maar het is wel een soort bonus natuurlijk.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:56 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Net of je kinderen gaat nemen, omdat je dan een week extra vakantie krijgt.
Zucht. Wat jij "prima geregeld" noemt komt neer op "betaald door anderen die daartoe gedwongen werden". Waar komt toch het waanidee vandaan dat een overheid met kadootjes kan strooien zonder iemand daarvoor de rekening te presenteren. Mij is ooit verteld dat Sinterklaas niet bestond maar blijkbaar hebben mijn ouders me maar wat op de mouw gespeld want volgens mensen zoals jij bestaat hij wel degelijk.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:21 schreef Jarno het volgende:
Een bedrijf heeft zelf geen (directe) kosten aan het zorgen voor vervanging hoor. Dat is allemaal prima geregeld.
Ja Henri, je hebt gelijk Henri, het zijn allemaal boeven Henri, en dat allemaal van jouw belastinggeld Henri, het is verschrikkelijk Henri....quote:Op woensdag 7 maart 2007 10:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Zucht. Wat jij "prima geregeld" noemt komt neer op "betaald door anderen die daartoe gedwongen werden". Waar komt toch het waanidee vandaan dat een overheid met kadootjes kan strooien zonder iemand daarvoor de rekening te presenteren. Mij is ooit verteld dat Sinterklaas niet bestond maar blijkbaar hebben mijn ouders me maar wat op de mouw gespeld want volgens mensen zoals jij bestaat hij wel degelijk.
Laten we het eens - op z'n Henri's - omdraaien dan: waarom moet jouw baas ervoor zorgen dat jij (betaald!) drie weken in een caravan in Zuid Frankrijk kunt gaan zitten stinken? (Bij wijze van dan he). Is dat niet enorm oneerlijk tov de mensen die niet op vakantie willen gaan of nooit kunnen gaan?quote:Op woensdag 7 maart 2007 10:54 schreef Sybesma het volgende:
Neem je vakantiedagen op als je zonodig papa wilt worden.
Omdat je werkt om te leven, niet andersom. Dus af en toe vakantie in plaats van werken. Die vrije dagen zitten er altijd in, dus daar hoeft je baas niet voor te betalen, dat zit nou eenmaal bij de prijs van een werknemer in, dat weet je, net zoals dat je baas betaald voor je bureaustoel.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:00 schreef Jarno het volgende:
[..]
Laten we het eens - op z'n Henri's - omdraaien dan: waarom moet jouw baas ervoor zorgen dat jij (betaald!) drie weken in een caravan in Zuid Frankrijk kunt gaan zitten stinken? (Bij wijze van dan he). Is dat niet enorm oneerlijk tov de mensen die niet op vakantie willen gaan of nooit kunnen gaan?
Da's ook maar aangewend natuurlijk.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:05 schreef ikke_ook het volgende:
Die vakantiedagen weet hij wel, die krijgt iedereen namelijk ieder jaar.
Ja, net als die bureaustoel, computer, belasting, enz enz...quote:
Dat zijn arbeidsvoorwaarden die je met je werkgever overeenkomt en waar beide partijen vrijwillig mee instemmen. Als jij met je baas afspreekt dat je twee weken extra vakantie mag opnemen als je een kind krijgt en hij stemt daarmee in dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Jij gaat er echter vanuit dat zulke dingen van bovenaf opgelegd moeten worden waarmee je ondernemers die dergelijke regelingen niet kunnen betalen, en een dergelijk contract dus ook niet aan zouden gaan, in de problemen brengt. Wat me helemaal stoort is dat je het ook nog brengt als een 'prima regeling' terwijl het juist zulke afgedwongen regelingen zijn die de economie alleen maar frustreren en daar hebben juist de mensen die minder verdienen het meeste last van. Wat je dus triomfantelijk als mooie regeling voor die mensen brengt is in feite in hun nadeel. Dat stoort me erg.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:00 schreef Jarno het volgende:
Laten we het eens - op z'n Henri's - omdraaien dan: waarom moet jouw baas ervoor zorgen dat jij (betaald!) drie weken in een caravan in Zuid Frankrijk kunt gaan zitten stinken? (Bij wijze van dan he). Is dat niet enorm oneerlijk tov de mensen die niet op vakantie willen gaan of nooit kunnen gaan?
Nouja, wat ik bedoel is, kennelijk vinden we x weken vakantie per jaar normaal. Kennelijk vinden we 2 verlofdagen bij geboorte (wat iedereen 1 a 2 keer in zijn leven overkomt - waar hebben we het eigenlijk over) ook normaal. Idem bij huwelijk (vraagt je baas erom dat je gaat trouwen?), bij overlijden, etc. Maar 2 weken is kennelijk weer teveel (volgens sommigen). Waar ligt die grens dan?quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:16 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Ja, net als die bureaustoel, computer, belasting, enz enz..
Dat is inderdaad de vraag, maar tis wel heel makkelijk om te zeggen dat de werkgever maar gewoon 2 weken betaald verlof moet geven.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nouja, wat ik bedoel is, kennelijk vinden we x weken vakantie per jaar normaal. Kennelijk vinden we 2 verlofdagen bij geboorte (wat iedereen 1 a 2 keer in zijn leven overkomt - waar hebben we het eigenlijk over) ook normaal. Idem bij huwelijk (vraagt je baas erom dat je gaat trouwen?), bij overlijden, etc. Maar 2 weken is kennelijk weer teveel (volgens sommigen). Waar ligt die grens dan?
Tsja, ik kan een ondernemer niet garanderen dat de spelregels gedurende de hele tijd dat zijn bedrijf bestaat hetzelfde blijven. Regelingen komen en gaan, je zult daarin mee moeten gaan als e.e.a. democratisch tot stand is gekomen. Als je niet van dergelijke risico's gediend bent en er niet mee om kunt gaan, moet je geen onderneming runnen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:28 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de vraag, maar tis wel heel makkelijk om te zeggen dat de werkgever maar gewoon 2 weken betaald verlof moet geven. Waarom moet de werkgever dat opeens betalen?
Ook een idee. Waarschijnlijk is dit een gevalletje 'hoog inzetten laag cashen'.quote:Waarom niet 4 dagen betaald en 2 weken onbetaald?
Ja joh, ik kan wel 1000 dingen opnoemen waaraan ik indirect meebetaal en waar ik nooit gebruik van zal maken. Eerlijk? Nee. Maak ik me er dagelijks druk om? Nah.quote:Nu moet iedereen meer betalen voor het feit dat jij kinderen wil. Vind je dat zo eerlijk?
Klopt, maar daarom hoef je het nog niet eens te zijn met nieuwe regelgeving en alles gewoon maar over je heen te laten komen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
Tsja, ik kan een ondernemer niet garanderen dat de spelregels gedurende de hele tijd dat zijn bedrijf bestaat hetzelfde blijven. Regelingen komen en gaan, je zult daarin mee moeten gaan als e.e.a. democratisch tot stand is gekomen. Als je niet van dergelijke risico's gediend bent en er niet mee om kunt gaan, moet je geen onderneming runnen.
Laten we t hopenquote:Ook een idee. Waarschijnlijk is dit een gevalletje 'hoog inzetten laag cashen'.
Klopt ook weer, maar daarom hoef je het er nog niet mee eens te zijn. Je kunt er wel over discussieren.quote:Ja joh, ik kan wel 1000 dingen opnoemen waaraan ik indirect meebetaal en waar ik nooit gebruik van zal maken. Eerlijk? Nee. Maak ik me er dagelijks druk om? Nah.
kut democratie ookquote:Op woensdag 7 maart 2007 11:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat zijn arbeidsvoorwaarden die je met je werkgever overeenkomt en waar beide partijen vrijwillig mee instemmen. Als jij met je baas afspreekt dat je twee weken extra vakantie mag opnemen als je een kind krijgt en hij stemt daarmee in dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Jij gaat er echter vanuit dat zulke dingen van bovenaf opgelegd moeten worden waarmee je ondernemers die dergelijke regelingen niet kunnen betalen, en een dergelijk contract dus ook niet aan zouden gaan, in de problemen brengt. Wat me helemaal stoort is dat je het ook nog brengt als een 'prima regeling' terwijl het juist zulke afgedwongen regelingen zijn die de economie alleen maar frustreren en daar hebben juist de mensen die minder verdienen het meeste last van. Wat je dus triomfantelijk als mooie regeling voor die mensen brengt is in feite in hun nadeel. Dat stoort me erg.
Laten we het lekker libertarisch doen en aan de onderhandelingen tussen werkgever en werknemer overlaten, ok?quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat zijn arbeidsvoorwaarden die je met je werkgever overeenkomt en waar beide partijen vrijwillig mee instemmen. Als jij met je baas afspreekt dat je twee weken extra vakantie mag opnemen als je een kind krijgt en hij stemt daarmee in dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Jij gaat er echter vanuit dat zulke dingen van bovenaf opgelegd moeten worden waarmee je ondernemers die dergelijke regelingen niet kunnen betalen, en een dergelijk contract dus ook niet aan zouden gaan, in de problemen brengt. Wat me helemaal stoort is dat je het ook nog brengt als een 'prima regeling' terwijl het juist zulke afgedwongen regelingen zijn die de economie alleen maar frustreren en daar hebben juist de mensen die minder verdienen het meeste last van. Wat je dus triomfantelijk als mooie regeling voor die mensen brengt is in feite in hun nadeel. Dat stoort me erg.
En jij gelooft werkelijk dat deze werkgever nog aan goed en gemotiveerd personeel kan komen??quote:Op woensdag 7 maart 2007 12:02 schreef Vhiper het volgende:
Laten we het lekker libertarisch doen en aan de onderhandelingen tussen werkgever en werknemer overlaten, ok?
Werkgever tegen nieuwe sollicitant:"Nee, verlof hebben we helemaal afgeschaft, mogen we tegenwoordig Libertarisch zelf onderling "afspreken", dus je krijgt gewoon niets meer. Niet mee eens? Da's dan jammer, voor jou nog 100 anderen. Wat? Kan je dan geen melk meer kopen voor je pasgeboren baby? niet mijn probleem, leuk he, Libertarisme! En nou optieven"
Zijn belastinggeld dat hij heeft kunnen betalen door voor een overheids gefinancieerde instelling te werkenquote:Op woensdag 7 maart 2007 10:37 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja Henri, je hebt gelijk Henri, het zijn allemaal boeven Henri, en dat allemaal van jouw belastinggeld Henri, het is verschrikkelijk Henri....
(een hangende plaat is niks vergeleken bij jouw repertoire...)
Nee maar ook dat is weer 1 van de vele redenen dat extreem Libertarisme een van de snelste methodebn is om welvaart af te breken.quote:Op woensdag 7 maart 2007 12:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En jij gelooft werkelijk dat deze werkgever nog aan goed en gemotiveerd personeel kan komen??
Als ie een kernfysicus o.i.d. zoekt, niet, maar voor lagere functies waar het aanbod aan werknemers hoog is, ja hoor. Voor die mensen is het immers graag (werken) of niet (Geen brood op de plank).quote:Op woensdag 7 maart 2007 12:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En jij gelooft werkelijk dat deze werkgever nog aan goed en gemotiveerd personeel kan komen??
Wat is er dan zo top aan?quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:17 schreef Vhiper het volgende:
Weer een topidee van GroenLinks. Hopelijk krijgen ze het er (snel) doorheen![]()
In lagere functies hoef je niet gemotiveerd te zijn?quote:Op woensdag 7 maart 2007 12:18 schreef Vhiper het volgende:
Als ie een kernfysicus o.i.d. zoekt, niet, maar voor lagere functies waar het aanbod aan werknemers hoog is, ja hoor. Voor die mensen is het immers graag (werken) of niet (Geen brood op de plank).
Kan de werkgever niet boeien, zolang je je productie maar haalt. Functioneer je niet: Wederom staan er 100 anderen klaar om jouw plekje op te vullen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 12:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
In lagere functies hoef je niet gemotiveerd te zijn?
Elke "stimulans" die inhoud dat een lagere functie zo beroerd wordt dat je wel naar een hogere functie toe wil (vluchten) wil ik geen stimulans noemen. Verder moet je me eens uitleggen wat er mis is met een lagere functie? Ook dat werk moet door iemand gedaan worden. Ook dat werk is belangrijk. Vaak nog belangrijker dan die zogenaamde hogere functies.quote:En maatregelen zoals deze zorgen ervoor dat iemand ook zijn leven lang in die lagere functie blijft. Iedere stimulans om zich te verbeteren neem je weg. Het is het klassieke arm en dom houden van het plebs.
Je productie haal je eerder als je gemotiveerd bent.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:04 schreef Vhiper het volgende:
Kan de werkgever niet boeien, zolang je je productie maar haalt.
Een grote stimulans dus om jezelf te verbeteren zodat er geen 100 anderen klaar staan.quote:Functioneer je niet: Wederom staan er 100 anderen klaar om jouw plekje op te vullen.
Vandaar dat werkgevers altijd bereid zullen zijn daar een goed salaris voor te betalen met arbeidsvoorwaarden die mensen gemotiveerd houden.quote:Elke "stimulans" die inhoud dat een lagere functie zo beroerd wordt dat je wel naar een hogere functie toe wil (vluchten) wil ik geen stimulans noemen. Verder moet je me eens uitleggen wat er mis is met een lagere functie? Ook dat werk moet door iemand gedaan worden. Ook dat werk is belangrijk. Vaak nog belangrijker dan die zogenaamde hogere functies.
Ik ook.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Zo he, eerste keer dat ik het eens ben met een groenlinks idee
Ik ook.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Zo he, eerste keer dat ik het eens ben met een groenlinks idee
Klopt, maar wat kan dat die werkgever schelen? Die stelt gewoon: Halen of optieven. Zolang het doel gehaald wordt, zal het die werkgever dus worst wezen of je je er happy bij voelt of niet.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Je productie haal je eerder als je gemotiveerd bent.
Nogmaals, zo'n zweep achter de deur noem ik geen "stimulans".quote:Een grote stimulans dus om jezelf te verbeteren zodat er geen 100 anderen klaar staan.
Ja, dat blijkt ook wel uit de salarisonderhandelingen die elk jaar gevoerd worden. De werkgevers strooien echt met geld om hun mensen happy te houden, stakingen zie je nooit. Vakbonden? Compleet overbodig, de werkgevers houden toch iedereen happy?quote:Vandaar dat werkgevers altijd bereid zullen zijn daar een goed salaris voor te betalen met arbeidsvoorwaarden die mensen gemotiveerd houden.
Precies.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
En die stort in als jonge vaders 2 weken vrij krijgen?
En je kan dan weer besparen op de toch al krapper wordende kraamhulp. Dubbel positief dus.
Ik zou zeggen: word zelf 'ns ondernemer en probeer je personeel 'ns op deze manier te behandelen. Je wordt vast heel rijk.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:16 schreef Vhiper het volgende:
Klopt, maar wat kan dat die werkgever schelen? Die stelt gewoon: Halen of optieven. Zolang het doel gehaald wordt, zal het die werkgever dus worst wezen of je je er happy bij voelt of niet.
In de watten leggen en kadootjes uitdelen van andermans geld wel?quote:Nogmaals, zo'n zweep achter de deur noem ik geen "stimulans".
klopt maar betere arbeidsvoorwaarden kosten geld, dat gaat ten koste van winst en dan krijg je boze aandeelhouders.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je productie haal je eerder als je gemotiveerd bent.
Betere arbeidsvoorwaarden zorgen voor gemotiveerder en dus productiever personeel en leveren dus geld op. Zolang ze tenminste niet van bovenaf afgedwongen worden maar in samenspraak tussen werkgever en werknemer worden overeengekomen. Zij en alleen zij weten namelijk wat het beste voor hen is.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:19 schreef kareltje_de_grote het volgende:
klopt maar betere arbeidsvoorwaarden kosten geld, dat gaat ten koste van winst en dan krijg je boze aandeelhouders.
Het is de vraag of het een tegen het ander opweegt.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Betere arbeidsvoorwaarden zorgen voor gemotiveerder en dus productiever personeel en leveren dus geld op. Zolang ze tenminste niet van bovenaf afgedwongen worden maar in samenspraak tussen werkgever en werknemer worden overeengekomen. Zij en alleen zij weten namelijk wat het beste voor hen is.
Sindsdien is het aantal vergoede uren kraamhulp ook nog eens met 1/3 of de helft ingekrompen las ik laatst ergens.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies.
Ben helemaal voor. Ook al komt dit voor ons zo'n 15 jaar te laat.
Ik had veel liever mijn partner bij me gehad dan zo'n kraamhulp.
Niet nodig, er zijn voorbeelden genoeg die dit aantonen. Wil je het heel extreem zien, kijk eens in een lage-lonen land. Jij gelooft werkelijk dat al die mensen dolblij naar hun werk rennen om met veel plezier in de meest gevaarlijke omstandigheden, tegen een salaris waar ze nauwelijks te eten van kunnen kopen, aan het werk gaan?quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik zou zeggen: word zelf 'ns ondernemer en probeer je personeel 'ns op deze manier te behandelen. Je wordt vast heel rijk.
Nope, scholing, duidelijke targets met promotiekansen en interne groeimogelijkheden wel. Verder zie ik niet in waarom iedereen perse hogerop zou moeten. Zoals ik al zei, ook lager werk moet gedaan worden. Geef een ieder de kans, maar sla ze niet verplicht hogerop.quote:In de watten leggen en kadootjes uitdelen van andermans geld wel?
Corrupte overheden en geen vakbonden of ze zijn aan banden gelegd.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:28 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Niet nodig, er zijn voorbeelden genoeg die dit aantonen. Wil je het heel extreem zien, kijk eens in een lage-lonen land. Jij gelooft werkelijk dat al die mensen dolblij naar hun werk rennen om met veel plezier in de meest gevaarlijke omstandigheden, tegen een salaris waar ze nauwelijks te eten van kunnen kopen, aan het werk gaan?![]()
En de bedrijven staan nog steeds in de rij om maar filialen te open in die landen...Hoe komt dat toch....![]()
Je partner had gewoon 2 weken vrij kunnen nemen van zijn vakantiedagen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:16 schreef Gia het volgende:
Ik had veel liever mijn partner bij me gehad dan zo'n kraamhulp.
Vakbonden heb je zowiezo niet nodig als werkgevers altijd hun personeel gemotiveerd zouden houden. Dan zou je immers geen conflicten hebben c.q. zouden die altijd onderling oplosbaar zijn.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:33 schreef Chewie het volgende:
Corrupte overheden en geen vakbonden of ze zijn aan banden gelegd.
werkt al als een domper op de motivatie, lijkt mij, maar blijkbaar gaan ze nog steeds met een grote glimlach naar hun zwaar onderbetaalde banen? Immers, dat spreken werknemer en werkgever toch onderling af? Of kennen ze in China een door de overheid voorbedrukte arbeidsovereenkomst waar een ieder zich aan moet houden?quote:Kortom een gebrek aan persoonlijke vrijheden.
Dan zou je ze niet nodig hebben. In landen waar ze het niet zo nou nemen met de mensenrechten is het natuurlijk niet vreemd dat bedrijven gebruik maken van de situatie zoals goedkope en rechteloze arbeiders.quote:Op woensdag 7 maart 2007 14:11 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Vakbonden heb je zowiezo niet nodig als werkgevers altijd hun personeel gemotiveerd zouden houden. Dan zou je immers geen conflicten hebben c.q. zouden die altijd onderling oplosbaar zijn.
quote:werkt al als een domper op de motivatie, lijkt mij, maar blijkbaar gaan ze nog steeds met een grote glimlach naar hun zwaar onderbetaalde banen? Immers, dat spreken werknemer en werkgever toch onderling af? Of kennen ze in China een door de overheid voorbedrukte arbeidsovereenkomst waar een ieder zich aan moet houden?
Nee, ik begrijp het blijkbaar niet. Jij vertelt me nu dat in China de overheid de arbeidscontracten bepaald en dat werkgevers en werknemers niets afspreken?quote:Op woensdag 7 maart 2007 15:03 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dan zou je ze niet nodig hebben. In landen waar ze het niet zo nou nemen met de mensenrechten is het natuurlijk niet vreemd dat bedrijven gebruik maken van de situatie zoals goedkope en rechteloze arbeiders.
Vrije markt bestaat uit wel wat meer onderdelen dan alleen bedrijven.
[..]
[..]
Begrijp je het nu niet, China en andere landen bieden bedrijven goedkope rechteloze arbeiders, logisch dat bedrijven gebruik maken van deze 'productiemiddelen'. Het zijn niet de bedrijven die deze situatie creeren maar de overheid. Werkgevers en werknemers spreken dus in deze situatie helemaal nks af.
Ik denk dat een weekje vakantie bij je kleine ook geen overbodige luxe isquote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:40 schreef teknomist het volgende:
Daar kun je toch al vrije dagen voor gebruiken? In het jaar dat je een baby krijgt kun je makkelijk een weekje minder op vakantie. En zoals Lithion al zegt: zorgzaamheid is meer dan 10 dagen vakantie voor de vader.
En een inrichting voor de babykamer? En een auto'tje om hem naar de creche te brengen? En weet je wel wat luiers kosten? Die zouden best gratis mogen zijn. Geen overbodige luxe hoor.quote:Op woensdag 7 maart 2007 15:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik denk dat een weekje vakantie bij je kleine ook geen overbodige luxe is![]()
Ja, en dan levert iemand anders gewoon wat vrije dagen in zeg maar! Wat een goeie ideeën allemaal!quote:Ik ben er alleen wel voor dat bijv. die 2e week naar eigen initiatief ingedeeld kan worden. Gewoon extra vrije dagen voor dat jaar zeg maar.
Daar heb je best een puntquote:Op woensdag 7 maart 2007 15:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En een inrichting voor de babykamer? En een auto'tje om hem naar de creche te brengen? En weet je wel wat luiers kosten? Die zouden best gratis mogen zijn. Geen overbodige luxe hoor.
Staat waar? Zegt wie?quote:[..]
Ja, en dan levert iemand anders gewoon wat vrije dagen in zeg maar! Wat een goeie ideeën allemaal!
Compenseert mooi al die jaren van loonmatiging die de gewone werknemer mocht slikken (Hoezo overleg met werkgevers, hmmm?) de afgelopen jarenquote:Op woensdag 7 maart 2007 15:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En een inrichting voor de babykamer? En een auto'tje om hem naar de creche te brengen? En weet je wel wat luiers kosten? Die zouden best gratis mogen zijn. Geen overbodige luxe hoor.
[..]
Ja, en dan levert iemand anders gewoon wat vrije dagen in zeg maar! Wat een goeie ideeën allemaal!
Waarom maar de helft?? Wat ben jij voor asociaal persoon zeg.quote:Op woensdag 7 maart 2007 15:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Daar heb je best een puntIemand die < modaal verdient, kan de helft van de kosten voor luiers terug krijgen van de overheid. Zou ik best voor zijn
![]()
De andere helft kan ik bij <= minimum ook nog inkomen. Dit zijn gewoon primaire kosten die aardig op kunnen lopenquote:Op woensdag 7 maart 2007 15:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Waarom maar de helft?? Wat ben jij voor asociaal persoon zeg.
Ja vind ik ook. Eigenlijk vind ik ook dat directe collega's maar een aantal van hun vrije dagen moeten opofferen om mijn koter te verzorgen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 15:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
[..]
Precies, daarom snap ik ook niet dat de overheid niet ingrijpt en de produktie van luiers zelf gaat verzorgen en deze uit algemene middelen gaat betalen. Zo kan ze zelf bepalen dat de minima gratis luiers krijgen en de rijke stinkerds hier flink voor moeten dokken.quote:Op woensdag 7 maart 2007 15:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De andere helft kan ik bij <= minimum ook nog inkomen. Dit zijn gewoon primaire kosten die aardig op kunnen lopen![]()
Hij heeft bij de eerste 6 weken bijzonder verlof gekregen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je partner had gewoon 2 weken vrij kunnen nemen van zijn vakantiedagen.
Dus je begint aan kinderen omdat je 10 dagen vrij kan kan krijgen?quote:Op woensdag 7 maart 2007 08:39 schreef Jarno het volgende:
Och, we kunnen wel massaal besluiten geen kids meer te maken hoor, maar dan ga jij nog heel veel Turken, Polen en andere buitenlanders nodig hebben in de toekomst. Kinderen krijgen is dan wel een privé gebeurtenis, maar wel een maatschappelijke. Nouja, dat klinkt raar maar je snapt wat ik bedoel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |