FOK!forum / Digital Corner / KPN adsl helpdesk toelatingstest
Hijackingdinsdag 6 maart 2007 @ 15:46
Hallo mensen,

Via tempoteam kreeg ik te horen dat ik aan de slag kan gaan bij de adsl helpdesk van kpn.
Maar dan moet ik wel de toelatingstest halen. Nou vroeg ik mij af of er mensen zijn die deze toelatingstest gemaakt hebben. En of ze enkele vragen van deze test nog weten.
Een goede vriend van mij vertelde dat ik waarschijnlijk de volgende begrippen kan verwachten

voip
pop3
nntp
smtp

Alvast bedankt voor jullie hulp


p.s Ik wist niet echt in welke subforum ik hem moest maken maar dit leek mij de beste ?
p.s.s sorry dat het zo kort is ik had eerst een grotere openingspost maar die ging weg bij het inloggen
Mokzdinsdag 6 maart 2007 @ 15:48
Klopt. En het is zo simpel . Ik was brak, en kapot, en ik had 0 fout. Als je dat niet zonder hulp kan, moet je maar gaan vakkenvullen ofzo.
Hijackingdinsdag 6 maart 2007 @ 15:50
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:48 schreef Mokz het volgende:
Klopt. En het is zo simpel . Ik was brak, en kapot, en ik had 0 fout. Als je dat niet zonder hulp kan, moet je maar gaan vakkenvullen ofzo.
Haha dat doe ik nu en het is niet echt wat
Maar weet je nog enkele vragen die aan je gesteld werden ?
Want ik wil me er wel op voorbereiden als het mogelijk is

overigens bedankt voor je snelle reply
Freddinsdag 6 maart 2007 @ 15:50
Gezien het gemiddelde niveau van een helpdeskmedewerker kan het nooit moeilijk zijn om te slagen. Bovendien staat de KPN te springen om meer helpdeskmensen vanwege dat internet+bellen.
Hijackingdinsdag 6 maart 2007 @ 15:53
Tsjah ik weet dat het 10 multiple choice vragen zijn waarvan ik er 8 goed moet hebben. Maar volgens het meisje van tempo team was de slagings percentage niet al te hoog.Het grootste probleem zit ook in het feit dat ik me nooit echt bezig heb gehouden met internet problemen enzovoorts waardoor ik niet al teveel kennis op dat gebied heb. Toch wil ik erg graag dat baantje
Posdnousdinsdag 6 maart 2007 @ 15:55
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:50 schreef FredvZ het volgende:
Bovendien staat de KPN te springen om meer helpdeskmensen vanwege dat internet+bellen.
Daarvan zou ik geen helpdeskmedewerker willen zijn, je hebt namelijk nooit gelijk .
kevin33dinsdag 6 maart 2007 @ 15:55
Ik heb vandaag een soortgelijke test gedaan bij Olympia, voor een soortgelijke functie, kreeg 40 vragen had er 1 fout.
admiraal_anaaldinsdag 6 maart 2007 @ 15:56
verschil tussen bites en bytes vragen ze
staticdinsdag 6 maart 2007 @ 15:57
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:53 schreef Hijacking het volgende:
.Het grootste probleem zit ook in het feit dat ik me nooit echt bezig heb gehouden met internet problemen enzovoorts waardoor ik niet al teveel kennis op dat gebied heb. Toch wil ik erg graag dat baantje
Vind je het gek dat iedereen mauwt over het kennisniveau op de gemiddelde helpdesk.
Diovarusdinsdag 6 maart 2007 @ 15:59
Ik denk dat zolang je je als een mongool gedraagd je wel aangenomen word.
Hijackingdinsdag 6 maart 2007 @ 16:11
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:57 schreef static het volgende:

[..]

Vind je het gek dat iedereen mauwt over het kennisniveau op de gemiddelde helpdesk.
Ik krijg ook een redelijke pittige training voordat ik daar ga beginnen, iedergeval dat vertelde dat meisje van tempoteam mij.
Verder denk ik dat wat er niet is nog kan komen
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
verschil tussen bites en bytes vragen ze
die is wel heel erg easy hopelijk vragen ze die

Nog meer mensen die iets weten over deze test ?
Mokzdinsdag 6 maart 2007 @ 16:38
Man, maak je niet druk, serieus, als je dat niet red...
En die trainingen zijn ook zeg maar MAVO3 niveau.
Netsplitterdinsdag 6 maart 2007 @ 16:48
voip = Voice over IP
pop3 = Post Office Protocol version 3 (POP3)
nntp = Network News Transfer Protocol (NNTP)
smtp = Simple Mail Transfer Protocol (SMTP)

Wanneer je die uit je hooft leert haal je het makkelijk.
Underdoggydinsdag 6 maart 2007 @ 17:15
verschl tussen router en switch
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 17:24
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:15 schreef Underdoggy het volgende:
verschl tussen router en switch
Dan lijkt het verschil tussen een hub en een switch me logischer, aangezien een router en een switch feitelijk geen flikker met elkaar te maken hebben.
longinusdinsdag 6 maart 2007 @ 17:27
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:24 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dan lijkt het verschil tussen een hub en een switch me logischer, aangezien een router en een switch feitelijk geen flikker met elkaar te maken hebben.
Heel veel routers hebben een switch, maar een switch kan niet routen
Mokzdinsdag 6 maart 2007 @ 17:29
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:24 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dan lijkt het verschil tussen een hub en een switch me logischer, aangezien een router en een switch feitelijk geen flikker met elkaar te maken hebben.
Daarom juist belangrijk om te weten.
'Meneer, gebruikt u wel een router?'
"Ja, zo'n kastje met van die internetstekkers toch?"
'Juist!'
"Ja, die heb ik".
Ranja_Ranjadinsdag 6 maart 2007 @ 17:36
Als je geweest bent ben ik wel benieuwd wat voor vragen ze stellen.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 18:22
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:27 schreef longinus het volgende:

[..]

Heel veel routers hebben een switch, maar een switch kan niet routen
Ja dat zeg ik. Het heeft geen fuck met elkaar te maken.
Dat is net zoiets als het 'verschil' tussen een auto en een parkeergarage leren. In heel veel parkeergarages staan auto's, maar een auto heeft geen parkeer garage
staticdinsdag 6 maart 2007 @ 18:37
Zelfde als een kerkhof en een begraafplaats.

Misschien gooien ze er ook nog een bridge tegenaan.
Schorpioendinsdag 6 maart 2007 @ 19:56
Ik heb (voor een andere provider) zelf zulke toetsen in elkaar gedraaid om helpdeskers te testen, maar die vragen gingen wel wat verder dan wat termpjes herkennen. Maar ja dat was dan ook niet voor niets de beste helpdesk van Nederland, volgens de consumentenbond.

Wat voorbeelden:
(slechts 1 antwoord per vraag is goed)

1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen

2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.

3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 20:03
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:56 schreef Schorpioen het volgende:

1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen
Wat een kutvraag. 'Hij is niet pingbaar'.
Wat is niet pingbaar en waar vandaan? Is de router niet pingbaar vanaf het LAN of is de router niet pingbaar vanaf het WAN?
quote:
2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.
Hier staat gewoon het meest voor de hand liggende antwoord niet bij
'Hij heeft een mail adres van een providerX en probeert mail te verzenden via providerY'
quote:
3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
169 betekent een IP adres van windows verkregen. Dit betekent dus dat hij geen IP adres via DHCP krijgt. Antwoord A is bullshit, Antwoord B is 'kan router niet bereiken' Antwoord C... en dan? Antwoord D 'nee'.

Geen goed antwoord erbij

Hoe lang was de queue?
Schorpioendinsdag 6 maart 2007 @ 20:24
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:03 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat een kutvraag. 'Hij is niet pingbaar'.
Wat is niet pingbaar en waar vandaan? Is de router niet pingbaar vanaf het LAN of is de router niet pingbaar vanaf het WAN?
Ping is de meest essentiele standaardtool van elke helpdesker, pingbaar in de zin van "de helpdesker kan de klant niet pingen". Leek me eigenlijk voor zich spreken, het is vrij zinloos om als klant van binnenuit je eigen ip te gaan pingen. Het moet wel heel erg fucked up zijn als dat niet lukt. En dan krijg je waarschijnlijk ook geen ip van de router.
quote:
Hier staat gewoon het meest voor de hand liggende antwoord niet bij
'Hij heeft een mail adres van een providerX en probeert mail te verzenden via providerY'
Het gaat er ook niet wat voor de hand ligt, het gaat erom wat er aan de hand kan zijn en dat is er maar 1 van de 4. De rest is onzin.
quote:
169 betekent een IP adres van windows verkregen. Dit betekent dus dat hij geen IP adres via DHCP krijgt. Antwoord A is bullshit, Antwoord B is 'kan router niet bereiken' Antwoord C... en dan? Antwoord D 'nee'.

Geen goed antwoord erbij
Het gaat erom dat je de meest logische stap neemt, afgaande op de gegevens. Er is niet gezegd dat je dan per se bij het eindpunt bent. Maar 3 van de 4 antwoorden zijn zinloze vervolgstappen die je niets verder brengen, eentje is slechts logisch en kan tot resultaten leiden.

Helaas, je bent niet geslaagd.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 20:27
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:24 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ping is de meest essentiele standaardtool van elke helpdesker, pingbaar in de zin van "de helpdesker kan de klant niet pingen". Leek me eigenlijk voor zich spreken, het is vrij zinloos om als klant van binnenuit je eigen ip te gaan pingen. Het moet wel heel erg fucked up zijn als dat niet lukt. En dan krijg je waarschijnlijk ook geen ip van de router
Nee daar ging je vraag 3 over. Hoezo komt dat zelden voor?
En hoezo is het zinloos om te zien of een klant de gateway uberhaupt kan bereiken. Een niet werkende internet verbinding is niet per definitie aan de buitenkant. Sterker nog ik durf te beweren dat het op een enkele keer na altijd de binnenkant betreft.
quote:
.
[..]

Het gaat er ook niet wat voor de hand ligt, het gaat erom wat er aan de hand kan zijn en dat is er maar 1 van de 4. De rest is onzin.
Ze zijn alle 4 onzin. Het antwoord dat het 99 van de 100 keer zal zijn staat er niet bij. Wat leer je de deelnemer nu?
quote:
Het gaat erom dat je de meest logische stap neemt, afgaande op de gegevens. Er is niet gezegd dat je dan per se bij het eindpunt bent. Maar 3 van de 4 antwoorden zijn zinloze vervolgstappen die je niets verder brengen, eentje is slechts logisch en kan tot resultaten leiden.
Er is er geen 1 logisch
quote:
Helaas, je bent niet geslaagd.
Helaas, als je direkt leidinggevende had ik je direkt ontslagen als je met zo'n test mijn supportmedewerkers wilde testen,
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 20:34
Hoewel de vragen op zich wel potentie hebben
Zo werd in ons geval nieuwe kandidaten getest door ze o.a. te laten vertellen wat een printerserver is, wat het doet en wat het voordeel is boven een shared printer.

Dan vallen er best aardig wat door de mand.
Schorpioendinsdag 6 maart 2007 @ 20:59
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:27 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee daar ging je vraag 3 over. Hoezo komt dat zelden voor?
En hoezo is het zinloos om te zien of een klant de gateway uberhaupt kan bereiken. Een niet werkende internet verbinding is niet per definitie aan de buitenkant. Sterker nog ik durf te beweren dat het op een enkele keer na altijd de binnenkant betreft.
Jezus doe niet zo fucking eigenwijs.
Ik had het niet over de gateway maar over de klant zelf. Je weet toch hopelijk wel het verschil?
Die laatste bewering: je moest eens weten wat er allemaal mis kan gaan aan de dsl verbinding zelf, en dat komt zeer regelmatig voor, misschien wel vaker dan bijv een kapot modem of verkeerde modeminstellingen. Profielfouten, fouten in ATM paden, dubbele VPI/VCI toewijzingen, etc.
quote:
Ze zijn alle 4 onzin. Het antwoord dat het 99 van de 100 keer zal zijn staat er niet bij. Wat leer je de deelnemer nu?
De juiste conclusies trekken aan de hand van beschikbare gegevens, en niet ter zake doende dingen terzijde kunnen schuiven, de juiste vragen stellen, en geen conclusies op lucht baseren. Essentiele vaardigheden voor een goede helpdesker, maar het blijkt maar weer dat niet iedereen dat kan.
quote:
Er is er geen 1 logisch
Ik zeg niet dat het heel vaak voorkomt, nogmaals het enige wat ik zeg is dat slechts 1 optie het beschreven symptoom tot gevolg kan hebben en de andere niet. Maar de vragen zijn volledig gebaseerd op de praktijk. Ik loop niet zomaar wat uit mijn duim te zuigen. Het geval van de onbewust meeliftende internetter heb ik zelf een aantal keer meegemaakt, het komt wel vaker voor.
quote:
Helaas, als je direkt leidinggevende had ik je direkt ontslagen als je met zo'n test mijn supportmedewerkers wilde testen,
Aha, omdat je zelf te incompetent was om het juiste antwoord op de vragen te geven? Lekkere leidinggevende ben jij

Gelukkig hadden mijn echte leidinggevenden wel verstand van zaken.
Hijackingdinsdag 6 maart 2007 @ 21:02
jongens bedankt voor de reply's maar wel een beetje ontopic blijven he
dus nogmaals hebben meer mensen de test van tempo team gemaakt ?
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 21:07
Hey, weer zo'n topic.

Wat ik bij de vorige topic ook al zei: je kan klikken, dus je gaat een glorieuze carriere als helpdesk medewerker tegemoet
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 21:22
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:59 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Jezus doe niet zo fucking eigenwijs.
Ik had het niet over de gateway maar over de klant zelf. Je weet toch hopelijk wel het verschil?
Ja, maar die ROUTER staat toch bij die KLANT te DHCP'en? Hoezo is het zo vreemd om te veronderstellen dat je dat laatste niet bedoel? Waarschijnlijk omdat je vanuit een ISP kant denk. Ik zat en zit aan de andere kant en denk daardoor vanuit een hardware bij de klant kant.
quote:
Die laatste bewering: je moest eens weten wat er allemaal mis kan gaan aan de dsl verbinding zelf, en dat komt zeer regelmatig voor, misschien wel vaker dan bijv een kapot modem of verkeerde modeminstellingen. Profielfouten, fouten in ATM paden, dubbele VPI/VCI toewijzingen, etc.
Mooi, vanaf heden ga ik iedereen in de queue weer doorverwijzen naar de ISP
quote:
De juiste conclusies trekken aan de hand van beschikbare gegevens, en niet ter zake doende dingen terzijde kunnen schuiven, de juiste vragen stellen, en geen conclusies op lucht baseren. Essentiele vaardigheden voor een goede helpdesker, maar het blijkt maar weer dat niet iedereen dat kan.
Kom nou toch. Hoe vaak komt het voor dat de klant een secure SMTP ipv een normale SMT gebruik en hoe vaak komt het voor dat de klant via een andere ISP zijn outbox wil versturen.
quote:
Ik zeg niet dat het heel vaak voorkomt, nogmaals het enige wat ik zeg is dat slechts 1 optie het beschreven symptoom tot gevolg kan hebben en de andere niet. Maar de vragen zijn volledig gebaseerd op de praktijk. Ik loop niet zomaar wat uit mijn duim te zuigen. Het geval van de onbewust meeliftende internetter heb ik zelf een aantal keer meegemaakt, het komt wel vaker voor.
Nou, als fabrikant van de hardware kan ik je uit de praktijk vertellen dat dat zelden of nooit het probleem is.
quote:
Aha, omdat je zelf te incompetent was om het juiste antwoord op de vragen te geven? Lekkere leidinggevende ben jij

Gelukkig hadden mijn echte leidinggevenden wel verstand van zaken.
Ja ik denk dat ze me daarom na een half jaar weer terug willen met opslag

Je vragen staan simpelweg voor een brede interpretatie open en zijn derhalve niet logisch te beantwoorden. Ik neem ook aan dat je deze uit je hoofd doe en dat de echte test beter gedocumenteerd was. Anders kan ik echt niet anders dan constateren dat het een slechte test is.
Hijackingdinsdag 6 maart 2007 @ 21:23
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:02 schreef Hijacking het volgende:
jongens bedankt voor de reply's maar wel een beetje ontopic blijven he
dus nogmaals hebben meer mensen de test van tempo team gemaakt ?
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 21:25
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:23 schreef Hijacking het volgende:

[..]
Zeik niet, hoeveel van Schorpioens vragen begreep je uberhaupt?
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 21:25
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:

Kom nou toch. Hoe vaak komt het voor dat de klant een secure SMTP ipv een normale SMT gebruik en hoe vaak komt het voor dat de klant via een andere ISP zijn outbox wil versturen.
Dat vond ik juist een van de intelligentere vragen.

Je zal het volk te vreten moeten geven, die thuis snel alles uitpakken, alles in elkaar clicken en BINGO, internet, maar dan wel van de buren..
in_controldinsdag 6 maart 2007 @ 21:26
Appeltje eitje.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 21:27
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat vond ik juist een van de intelligentere vragen.

Je zal het volk te vreten moeten geven, die thuis snel alles uitpakken, alles in elkaar clicken en BINGO, internet, maar dan wel van de buren..
Nogmaals, ik werkte bij een hardware fabrikant en werk daar vanaf 1 April weer en was daar onder andere verantwoordelijk voor de internationale support. En ik kan je garanderen dat dat zelden tot nooit voorkomt.

tenminste... niet met onze hardware
Hijackingdinsdag 6 maart 2007 @ 21:30
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zeik niet, hoeveel van Schorpioens vragen begreep je uberhaupt?
hoezo mag ik niet zeiken ik heb een vraag gesteld en daar wil ik gewoon antwoord op
dus als je nou je discussie over wie een betere internet exper is ergens anders voorzet kunnen mensen mij gewoon weer helpen ok ?
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 21:32
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:30 schreef Hijacking het volgende:

[..]

hoezo mag ik niet zeiken ik heb een vraag gesteld en daar wil ik gewoon antwoord op
dus als je nou je discussie over wie een betere internet exper is ergens anders voorzet kunnen mensen mij gewoon weer helpen ok ?
Geef gewoon antwoord op de vraag. Hoeveel van Schorpioens vragen begreep je? Ongeacht of ik of iemand anders denkt of de antwoorden al dan niet logisch zijn.

Dat IS helpen. Want als je denkt dat dit vragen zijn die alleen een 'internet expert' kan beantwoorden, denk ik persoonlijk dat je niet geschikt ben voor de baan waar je op solicteert.
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 21:34
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:27 schreef Swetsenegger het volgende:

tenminste... niet met onze hardware
Ja, ok, als jij bij een ISP werkt die z'n apparatuur aan elkaar 'gejoind' uitlevert zul je dat niet tegenkomen.

Maar voor de rest komt het vaak zat voor. Ik kan ook al kilo's mensen die er eigenlijk vanuit gaan dat er altijd wel ergens een WAP openstaat, als ze op reis zijn.

En als jij je WAP dan in je meterkast heb staan, en je computer staat boven, en de buurman heeft z'n setup precies in die kamer ernaast, kan hij doodleuk connecten met de WAP van de buurman die sneller reageert, en ga je het als leek nooit doorhebben.

Ik geloof em wel, als'ie zegt dat het regelmatig voorkomt.

Voor de rest zijn die vragen een leuke poging om af te tasten wat iemand weet. Echt boeien doet et niet.

Mensen die echt verstand hebben van netwerken, hebben meestal wel wat beters te doen dan een 1ste lijns baantje bij een ISP.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 21:39
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:34 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ja, ok, als jij bij een ISP werkt die z'n apparatuur aan elkaar 'gejoind' uitlevert zul je dat niet tegenkomen.
Nee ik werk bij een algemene hardware leverancier.
quote:
Maar voor de rest komt het vaak zat voor.
Die ervaring heb ik dus niet. Sterker nog op alle wifi problemen is het een verwaarloosbaar probleem bij onze supportdesk.
quote:
Ik kan ook al kilo's mensen die er eigenlijk vanuit gaan dat er altijd wel ergens een WAP openstaat, als ze op reis zijn.
Dat is toch meestal ook zo
quote:
En als jij je WAP dan in je meterkast heb staan, en je computer staat boven, en de buurman heeft z'n setup precies in die kamer ernaast, kan hij doodleuk connecten met de WAP van de buurman die sneller reageert, en ga je het als leek nooit doorhebben.

Ja en wederom... het komt zelden of nooit voor. Ik woon hier in de suburbs van rotterdam. Ik ontvang 4 wifi signalen, maar die van mij is verreweg de sterkste. En aan de hand van de support statistieken is dat eigenlijk in 99.99% van de gevallen zo.
quote:
Ik geloof em wel, als'ie zegt dat het regelmatig voorkomt.
Ik niet
quote:
Voor de rest zijn die vragen een leuke poging om af te tasten wat iemand weet. Echt boeien doet et niet.
Inderdaad
quote:
Mensen die echt verstand hebben van netwerken, hebben meestal wel wat beters te doen dan een 1ste lijns baantje bij een ISP.
Mwah, er zijn toch een jaar of 3 voorbij gegaan dat de netwerkbeheer banen niet echt dik gezaaid waren.
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 21:40
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:30 schreef Hijacking het volgende:

[..]

hoezo mag ik niet zeiken ik heb een vraag gesteld en daar wil ik gewoon antwoord op
dus als je nou je discussie over wie een betere internet exper is ergens anders voorzet kunnen mensen mij gewoon weer helpen ok ?
Maar wat wil jij dan eigenlijk?

Zit je te wachten tot iemand die precies ook die test bij tempoteam heeft gedaan, jou even alle antwoorden gaat geven ofzo?
Neverminddinsdag 6 maart 2007 @ 21:40
T'is een eitje. Ik ga je de vragen niet geven (geen idee of geheimhoudingsplicht daar ook voor geld ), maar je zit precies in de goede richting. Veelal termen die je moet kennen, paar cases (situaties). Beetje basiskennis van internet en je haalt het zo.
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 21:47
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:

Ja en wederom... het komt zelden of nooit voor. Ik woon hier in de suburbs van rotterdam. Ik ontvang 4 wifi signalen, maar die van mij is verreweg de sterkste. En aan de hand van de support statistieken is dat eigenlijk in 99.99% van de gevallen zo.
Ik woon ook in een suburb van rotterdam, en alleen mijn netwerk is sterk, de rest niet.

Maar om mij heen is momenteel ook wel aardig wat leegstand.

Toch is dat't gebeurt zeer plausibel. Zeker als je bv in een flat woont, en jij hebt een bagger WAP, sweex ofzo, en je buurman AAA, Linksys of Intel oid.
quote:
Mwah, er zijn toch een jaar of 3 voorbij gegaan dat de netwerkbeheer banen niet echt dik gezaaid waren.
Zeer waar Ik heb te doen met m'n vakbroeders die geen leuke plek hadden om te overwinteren.

Maar die tijden zijn weer helemaal weg, en de gouden tijden zijn bijna weer helemaal terug
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 21:49
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat vond ik juist een van de intelligentere vragen.

Je zal het volk te vreten moeten geven, die thuis snel alles uitpakken, alles in elkaar clicken en BINGO, internet, maar dan wel van de buren..
Misschien, maar als ik bij een helpdesk zou zitten zou ik twee dingen willen weten voor ik zo'n conclusie zou overwegen: hebben we het überhaupt over draadloos internet, en welk e-mail adres gebruikt de klant? Dat die conclusie één van de mogelijke is, en ook al op je denkbeeldige lijstje van oplossingen moet staan, kan dan wel waar zijn, maar het is niet het meest voor de hand liggende (of: 'het meest juiste') antwoord op de vraag.

Ik ben het met Swetsenegger eens: het is leuk dat van de vier opties er één mogelijk is en drie niet, maar ik zou helpdeskmedewerkers ook willen aanleren om te beginnen met de meest gemaakte fouten. Eigenlijk zou je er nog het beste open vragen van kunnen maken, maar dat kost natuurlijk een hoop nakijkwerk
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 21:54
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:47 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik woon ook in een suburb van rotterdam, en alleen mijn netwerk is sterk, de rest niet.

Maar om mij heen is momenteel ook wel aardig wat leegstand.

Toch is dat't gebeurt zeer plausibel. Zeker als je bv in een flat woont, en jij hebt een bagger WAP, sweex ofzo, en je buurman AAA, Linksys of Intel oid.
Waarom denkt iedereen toch dat Linksys AAA is. Dat ze zijn overgenomen door Cisco betekent niet automatisch dat het Cisco IS he. Sterker nog, de meeste linksys zooi komt van dezelfde d-link, edimax, belkin, sitecom, netgear band af rollen

Ik ben 5 jaar verantwoordelijk geweest voor de supportdesk en als het 2 keer de oorzaak is geweest van het probleem zoals geschetst in Schorpioens vraag, overdrijf ik denk ik. De keren dat klanten via planet hun orange mail probeerde te versturen was 98% keer de oorzaak (of vul willekeurig 2 andere ISP's in). De overige 1,98% was de oorzaak dat @home klanten nog 'mail' als SMTP server ingesteld hadden staan
quote:
Zeer waar Ik heb te doen met m'n vakbroeders die geen leuke plek hadden om te overwinteren.

Maar die tijden zijn weer helemaal weg, en de gouden tijden zijn bijna weer helemaal terug
Maar dat geldt voor de volledige workforce aangezien afgelopen jaar het aantal werkenden voor het eerst sinds WOII is gekrompen en die krimp tot 2036 aanhoudt.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 21:56
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:49 schreef De_Hertog het volgende:

Ik ben het met Swetsenegger eens: het is leuk dat van de vier opties er één mogelijk is en drie niet, maar ik zou helpdeskmedewerkers ook willen aanleren om te beginnen met de meest gemaakte fouten.
Dat dus. Ik zou bij zo'n test behalve het testen van de kennis van een potentiele kandidaat ook direkt van de gelegenheid gebruik willen maken en ze proberen wat te leren.
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 22:00
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:49 schreef De_Hertog het volgende:
Ik ben het met Swetsenegger eens: het is leuk dat van de vier opties er één mogelijk is en drie niet, maar ik zou helpdeskmedewerkers ook willen aanleren om te beginnen met de meest gemaakte fouten.
Dat is de essentie van de meeste supportbanen; 90% van alle klachten zijn standaard klachten. Als jij die snel genoeg uit je hoofd weet, kun je prima meedraaien. De echt goeie weten waar ze het over hebben, zien dus de abstractie en kunnen ook de zwaar exotische problemen oplossen. Maar die blijven nooit lang hangen. In europa is helpdesk instap functie. De droom van elke helpdesk medewerker is zo snel mogelijk 2nd of 3rd line worden, weg van die zeikklanten

In de states is dat precies andersom overigens, daar komt een groentje op de 3rd line, en de zwaar ervaren medewerkers met jaren ervaring doen de eerste lijn. Werkt een stuk beter. Maar voor 'een leuke carriere' doen wij het beter.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 22:02
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat is de essentie van de meeste supportbanen; 90% van alle klachten zijn standaard klachten. Als jij die snel genoeg uit je hoofd weet, kun je prima meedraaien.
true, en dat is ook de reden dat als je belt met een uitfikkende adapter een gemiddelde helpdesk nog steeds vraagt 'Branden de lampjes op uw modem?'
quote:
De echt goeie weten waar ze het over hebben, zien dus de abstractie en kunnen ook de zwaar exotische problemen oplossen.
Die zijn schaars!
quote:
Maar die blijven nooit lang hangen. In europa is helpdesk instap functie. De droom van elke helpdesk medewerker is zo snel mogelijk 2nd of 3rd line worden, weg van die zeikklanten
Ja inderdaad. Het is wel handig als je die mensen op de een of andere manier kan behouden voor je toko.
quote:
In de states is dat precies andersom overigens, daar komt een groentje op de 3rd line, en de zwaar ervaren medewerkers met jaren ervaring doen de eerste lijn. Werkt een stuk beter. Maar voor 'een leuke carriere' doen wij het beter.
Mjah, dan moet er ook wel erg weinig werk zijn als je dat accepteert
Hijackingdinsdag 6 maart 2007 @ 22:07
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:40 schreef ExTec het volgende:

[..]

Maar wat wil jij dan eigenlijk?

Zit je te wachten tot iemand die precies ook die test bij tempoteam heeft gedaan, jou even alle antwoorden gaat geven ofzo?
daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts
Schorpioendinsdag 6 maart 2007 @ 22:07
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, maar die ROUTER staat toch bij die KLANT te DHCP'en? Hoezo is het zo vreemd om te veronderstellen dat je dat laatste niet bedoel? Waarschijnlijk omdat je vanuit een ISP kant denk. Ik zat en zit aan de andere kant en denk daardoor vanuit een hardware bij de klant kant.
Daar gaat dit hele topic toch over, over helpdesker bij een ISP. Dan gaan de vragen daar ook over.
quote:
Mooi, vanaf heden ga ik iedereen in de queue weer doorverwijzen naar de ISP
Ach dat deden ze toch al. Er wordt wat heen en weer gepingpongd, ook bij isp's, "het ligt niet aan ons maar aan de hardware/uw computer/KPN/de ISP/de DSL provider/aardstralen in uw huis". Iets verder doorgraven en -vragen en je weet met redelijke zekerheid waar het aan ligt maar helaas is het gemiddelde niveau van de helpdesker vaak zo laag dat er alleen maar van de kast naar de muur wordt gestuurd. Komt ook voor een groot deel door die massale outsourcing, de personeelsselectie wordt door mensen gedaan die vaak van de hoed noch de rand weten maar alleen verstand hebben van targets en maximale beltijden.
quote:
Kom nou toch. Hoe vaak komt het voor dat de klant een secure SMTP ipv een normale SMT gebruik en hoe vaak komt het voor dat de klant via een andere ISP zijn outbox wil versturen.
Het komt voor. "Oh, 'beveiligd aanmelden', dat is vast goed, laat ik dat vinkje maar inschakelen! Hee, mijn mail werkt niet! Vuile kut-ISP!! Zeker weer een storing! Meteen bellen!"
quote:
Nou, als fabrikant van de hardware kan ik je uit de praktijk vertellen dat dat zelden of nooit het probleem is.
Misschien omdat die mensen niet de hardwarefabrikant bellen maar veel eerder de ISP helpdesk.... de melding komt ook van de ISP en niet van de hardware, logische keuze dus.

Een vriend van me (niet zo computer minded) kocht een tijd geleden een iBook. Hij dat ding aanzetten thuis, ploep, meteen een draadloze internetverbinding, van de buren, zonder dat hij iets hoefde te doen. Zegt hij serieus tegen mij: "gaaf, die iBooks hebben gewoon ingebouwd internet!"
quote:
Je vragen staan simpelweg voor een brede interpretatie open en zijn derhalve niet logisch te beantwoorden. Ik neem ook aan dat je deze uit je hoofd doe en dat de echte test beter gedocumenteerd was. Anders kan ik echt niet anders dan constateren dat het een slechte test is.
Of je het nou gelooft of niet dat boeit mij niet maar dit zijn gewoon praktijkvoorbeelden die je ook daadwerkelijk precies zo tegenkomt aan de helpdesk. En de vragen waren in de test ongeveer zo verwoord, zonder extra info, en dan nog is de info stukken duidelijker dan aan de telefoon meestal het geval is. Als je een klant aan de lijn krijgt die er vaak niet alles van begrijpt (zacht uitgedrukt) dan moet je ook maar uit zien te vissen wat ie precies bedoelt en hoe alles is aangesloten en ingesteld, daar krijg je ook geen documentatie bij. De juiste info uit klanten loskrijgen is ook iets wat je moet leren.
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 22:09
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom denkt iedereen toch dat Linksys AAA is. Dat ze zijn overgenomen door Cisco betekent niet automatisch dat het Cisco IS he. Sterker nog, de meeste linksys zooi komt van dezelfde d-link, edimax, belkin, sitecom, netgear band af rollen
Dat Linksys anno nu AAA word beschouwd, is niet mijn mening, maar meer de algemene. Cisco vond iig van wel en wilde z'n naam ook wel aan die toko verbinden.

En't zal vast ergens van een band afrollen, maar Cisco zit ook niks bijzonders in (meestal laatste nieuwe Intel CPU, sloot geheugen, etc), de toegevoegde waarde zit em in de code, de firmware. Plastic dozen kosten idd niet zo veel, nee.
quote:
Maar dat geldt voor de volledige workforce aangezien afgelopen jaar het aantal werkenden voor het eerst sinds WOII is gekrompen en die krimp tot 2036 aanhoudt.
Dan zal dat nog erger voor de IT gelden, daar die ook weer in z'n eigen groei zit.
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:09
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:07 schreef Hijacking het volgende:

[..]

daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts
Dan lees je de posts in je eigen topic niet. Zoals ik ook al op je feedback post antwoordde: ze discussieren over een aantal vragen die in zo'n test kunnen zitten. Dat is dus volledig ontopic, je kunt er wat van opsteken, en heeft met opscheppen niets te maken. Dus ja, een beetje zeikerig komt dat dan wel over...
Ranja_Ranjadinsdag 6 maart 2007 @ 22:10
quote:
1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen
Als meneer niet intern pingbaar is zn kabels etc checken. Extern niet pingbaar is moet de helpdeskmedewerker zn eigen shit checken en zeker weten dat de router goed is aangesloten op het stroomnet etc.
quote:
2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.
Wat een kutvraag. Hier wordt niemand wijzer van. Anders zou ik voor D gaan.
quote:
3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
Hij krijgt een APAPI adres dus er wordt niet beantwoord op zn DHCP request. Antwoord D. Al is deze vraag wederom onzin omdat je eerst lijkt mij als helpdeskmedewerker gaat pingen naar je gateway etc.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 22:12
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:09 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat Linksys anno nu AAA word beschouwd, is niet mijn mening, maar meer de algemene. Cisco vond iig van wel en wilde z'n naam ook wel aan die toko verbinden.

En't zal vast ergens van een band afrollen, maar Cisco zit ook niks bijzonders in (meestal laatste nieuwe Intel CPU, sloot geheugen, etc), de toegevoegde waarde zit em in de code, de firmware. Plastic dozen kosten idd niet zo veel, nee.
In geval van Linksys is de firmware meestal ook gewoon 'taiwanese standaard' mbt de onderliggende code. De GUI is uiteraard aangepast. Linksys is en was wereldwijd marktleider. Ik denk dat dat meer in Cisco's overweging meetelde dan de daadwerkelijke kwaliteit.
quote:
Dan zal dat nog erger voor de IT gelden, daar die ook weer in z'n eigen groei zit.
Absoluut, we gaan gouden tijden tegemoed
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 22:13
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:10 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

Als meneer niet intern pingbaar is zn kabels etc checken. Extern niet pingbaar is moet de helpdeskmedewerker zn eigen shit checken en zeker weten dat de router goed is aangesloten op het stroomnet etc.
[..]

Wat een kutvraag. Hier wordt niemand wijzer van. Anders zou ik voor D gaan.
[..]

Hij krijgt een APAPI adres dus er wordt niet beantwoord op zn DHCP request. Antwoord D. Al is deze vraag wederom onzin omdat je eerst lijkt mij als helpdeskmedewerker gaat pingen naar je gateway etc.
Precies wat ik zei alleen is de laatste vraag antwoord C. Zijn DHCP werkt niet, dus z'n DSL router zal het niet doen of uit staan
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:14
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:10 schreef Ranja_Ranja het volgende:
[..]

Hij krijgt een APAPI adres dus er wordt niet beantwoord op zn DHCP request. Antwoord D. Al is deze vraag wederom onzin omdat je eerst lijkt mij als helpdeskmedewerker gaat pingen naar je gateway etc.
Dit hangt er toch maar net vanaf wat voor modem je hebt? Als een een 'single pc' modem hebt zou je inderdaad het ip-adres van de verbinding moeten krijgen, maar als je een modem hebt dat meerdere verbindingen toestaat kan die prima ip-adressen in 10.* of 192.168.* uitdelen zonder werkende DSL verbinding. Dus andersom hoeft het niet verkrijgen van een IP adres via DHCP lang niet altijd op een stukke DSL te duiden, lijkt me dan.
#ANONIEMdinsdag 6 maart 2007 @ 22:14
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:53 schreef Hijacking het volgende:
Tsjah ik weet dat het 10 multiple choice vragen zijn waarvan ik er 8 goed moet hebben. Maar volgens het meisje van tempo team was de slagings percentage niet al te hoog.Het grootste probleem zit ook in het feit dat ik me nooit echt bezig heb gehouden met internet problemen enzovoorts waardoor ik niet al teveel kennis op dat gebied heb. Toch wil ik erg graag dat baantje
Alsjeblieft, blijf je voorlopig nog maar even beperken tot vakkenvullen. Het zijn mensen als jij die er voor zorgen dat ik zes fokking maanden op een werkende adsl aansluiting moet wachten. Het zijn mensen als jij die met compleet nietwerkende standaardtips komen aanzetten. Het zijn mensen als jij die na maanden bellen en schrijven het bloed onder de nagels van klanten vandaan halen met hun bijdehandte opmerkingen en oeverloos doorgeschakel wat werkelijk tot niks leidt en het in veel gevallen alleen maar erger maakt.
Zoals je begrijpt heb ik mij portie KPN helpdesks wel gehad en ik denk niet dat ze op dit moment behoefte hebben aan nog een mannetje die denkt een lekker makkelijk baantje te scoren. Het niveau van die test verbaast me niks. Het verklaart in ieder geval een hoop; in ieder geval wel de totale incompetentie van het helpdeskpersoneel. Als je de eer aan jezelf wil houden, laat je je niet in met dit soort malafide bedrijven als een soort van helpdeskvoetveeg die niks anders doet dan mensen van het kastje naar de muur sturen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2007 22:15:42 ]
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 22:15
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:07 schreef Hijacking het volgende:

[..]

daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts
Ja dus

Maar ik denk dat je gewoon even moet gaan wiki'en op algemene termen. Ze zijn al genoemd; DNS, DHCP, HTTP, SMTP, POP3, IMAP, NNTP, VOIP, NTP, enz, en niet te vergeten een 'lichte' TCP/IP.

Klinkt zwaarder dan dat het is, maar valt opzich mee, er wordt typisch uitgelegd wat het doet, niet hoe je het maakt ofzo. Steek je best wat van op.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 22:15
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:14 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dit hangt er toch maar net vanaf wat voor modem je hebt? Als een een 'single pc' modem hebt zou je inderdaad het ip-adres van de verbinding moeten krijgen, maar als je een modem hebt dat meerdere verbindingen toestaat kan die prima ip-adressen in 10.* of 192.168.* uitdelen zonder werkende DSL verbinding. Dus andersom hoeft het niet verkrijgen van een IP adres via DHCP lang niet altijd op een stukke DSL te duiden, lijkt me dan.
Hmz, maar ik bedenk met dat antwoord C dan ook niet goed is, want het gaat over het DSL lampje. De rest boeit blijkbaar niet. Antwoord B is het ook niet, want je kan uiteraard de router niet bereiken.

Blijft A over
Beetje kort door de bocht... kapotte TCP/IP stack.
Ranja_Ranjadinsdag 6 maart 2007 @ 22:15
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:13 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Precies wat ik zei alleen is de laatste vraag antwoord C. Zijn DHCP werkt niet, dus z'n DSL router zal het niet doen of uit staan
Klopt, mijn fout, het is C
Denk dat het mijn enthousiasme is
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:16
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

In geval van Linksys is de firmware meestal ook gewoon 'taiwanese standaard' mbt de onderliggende code. De GUI is uiteraard aangepast. Linksys is en was wereldwijd marktleider. Ik denk dat dat meer in Cisco's overweging meetelde dan de daadwerkelijke kwaliteit.
Ik weet niet waar het doorkomt, maar onlangs heeft mijn baas besloten bij alle installaties alleen nog Linksys spul mee te geven omdat daar vrijwel nooit problemen mee waren. Zelfs 3Com, wat ik zelf toch bij de 'AAA' had gerekend, had ongekend veel vage storingen in 'niet-zo-standaard' installaties. Waar dat aan ligt weet ik uiteraard niet, het is wel kleine schaal maar volgens mij net te groot om 'toeval' te zijn.
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 22:17
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:02 schreef Swetsenegger het volgende:

Mjah, dan moet er ook wel erg weinig werk zijn als je dat accepteert
Nou ja; de IT markt werkt daar dus anders. Als je echt een zeer ervaren rot bent, mag je de telefoon opnemen. Reken er maar op dat dat de succesrate van de calls ten goede komt. En het kan ook nie anders dan dat daar de 1st line beter betaald krijgt dan een 3rd line, anders doet idd geen hond het.
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 22:20
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:16 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik weet niet waar het doorkomt, maar onlangs heeft mijn baas besloten bij alle installaties alleen nog Linksys spul mee te geven omdat daar vrijwel nooit problemen mee waren. Zelfs 3Com, wat ik zelf toch bij de 'AAA' had gerekend, had ongekend veel vage storingen in 'niet-zo-standaard' installaties. Waar dat aan ligt weet ik uiteraard niet, het is wel kleine schaal maar volgens mij net te groot om 'toeval' te zijn.
3com is helaas jaren geleden al uitverkocht en is gewoon een van de vele geworden.

Wat mij betreft zijn Belkin, Netgear, Linksys A
Dan krijg je een heel rijtje B+ die door de gemiddelde leek vaak als A worden geinterpreteerd (Sitecom, D-Link, etc) en nog een rijtje B-

En dat verschil zit hem inderdaad zelden in de hardware, maar vaker in de usability, documentatie en ondersteuning. Het totaal pakket dus. En linksys met alleen al honderden mensen op de Amerikaanse supportdesk heeft daar slagkracht in. Maar zijn ook log en lopen wel eens wat achter de feiten aan
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:20
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:15 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Antwoord B is het ook niet, want je kan uiteraard de router niet bereiken.
Hoe bedoel je?
quote:
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken,
Als hij de router niet kan bereiken is het logisch dat hij er ook geen DHCP adres van ziet. Ja, een 169.* adres wordt pas toegekend als Windows denk dat er een kabel aanwezig is, maar bij kabelbreuk of zo kan het best gebeuren dat Windows een verbinding ziet maar dat die verbinding niet goed werkt.
quote:
en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
Hoe ze dat voor elkaar krijgen is een raadsel, maar als de DHCP uit staat en er wel verbinding is zal Windows idd een 169.* adres toekennen.
Ranja_Ranjadinsdag 6 maart 2007 @ 22:22
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:20 schreef De_Hertog het volgende:
Ja, een 169.* adres wordt pas toegekend als Windows denk dat er een kabel aanwezig is, maar bij kabelbreuk of zo kan het best gebeuren dat Windows een verbinding ziet maar dat die verbinding niet goed werkt.
Is dat echt zo. Anders heb ik vandaag weer wat geleerd
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:22
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:17 schreef ExTec het volgende:

[..]

Nou ja; de IT markt werkt daar dus anders. Als je echt een zeer ervaren rot bent, mag je de telefoon opnemen. Reken er maar op dat dat de succesrate van de calls ten goede komt. En het kan ook nie anders dan dat daar de 1st line beter betaald krijgt dan een 3rd line, anders doet idd geen hond het.
Waarom komen zo veel HelpDeskHorrorStories dan uit Amerika?
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 22:23
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:20 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
[..]
Er is al geconstateerd dat de klant een 169 IP adres heeft. Dan is het dus nutteloos om te kijken of de klant de router kan bereiken. Het antwoord weet je immers al... 'Neen'
quote:
Als hij de router niet kan bereiken is het logisch dat hij er ook geen DHCP adres van ziet. Ja, een 169.* adres wordt pas toegekend als Windows denk dat er een kabel aanwezig is, maar bij kabelbreuk of zo kan het best gebeuren dat Windows een verbinding ziet maar dat die verbinding niet goed werkt.


Hoe ze dat voor elkaar krijgen is een raadsel, maar als de DHCP uit staat en er wel verbinding is zal Windows idd een 169.* adres toekennen.
Ja, maar je router kan je dan toch echt niet benaderen. Die zit in een ander subnet.
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:26
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Er is al geconstateerd dat de klant een 169 IP adres heeft. Dan is het dus nutteloos om te kijken of de klant de router kan bereiken. Het antwoord weet je immers al... 'Neen'
[..]

Ja, maar je router kan je dan toch echt niet benaderen. Die zit in een ander subnet.
Je hebt gelijk. Ik ben duidelijk niet geschikt voor de helpdesk
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:27
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:22 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

Is dat echt zo. Anders heb ik vandaag weer wat geleerd
Ja, dit is echt, zelf meegemaakt. Graag gedaan.
ExTecdinsdag 6 maart 2007 @ 22:33
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:20 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hoe ze dat voor elkaar krijgen is een raadsel, maar als de DHCP uit staat en er wel verbinding is zal Windows idd een 169.* adres toekennen.
Heb je er welis aan gedacht dat je bv eerst kan opzoeken wat je router z'n eigen IP adres is, en dan in windows een vast IP in te kloppen in dezelfde range? Dan kun je je router namelijk weer prima bereiken.
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:37
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:33 schreef ExTec het volgende:

[..]

Heb je er welis aan gedacht dat je bv eerst kan opzoeken wat je router z'n eigen IP adres is, en dan in windows een vast IP in te kloppen in dezelfde range? Dan kun je je router namelijk weer prima bereiken.
Ja, duh. Ik bedoelde meer: hoe die klant het voor elkaar kreeg om bij zijn router de DHCP uit te zetten en vervolgens Windows in te stellen op DHCP, en dan niet weten wat je met een 169.* adres moet doen en dus de helpdesk bellen
Schorpioendinsdag 6 maart 2007 @ 22:40
Voor ik ga slapen zal ik even de antwoorden geven plus toelichting want die zijn nog niet echt gegeven.
quote:
1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen
Een firewall op de pc kan de oorzaak van een niet werkende verbinding zijn maar niet van een van buitenaf niet pingbare router. Als de klant een (intern) ip van de router krijgt en het DSL lampje brandt mag je er vooralsnog van uitgaan dat de bekabeling wel ok is. Een kapotte netwerkkaart is zeer voorbarig, en kan ook geen onpingbare router tot gevolg hebben. (verschil tussen modem/bridge en router is essentieel). Blijft over C, met verkeerde VPI/VCI instellingen heb je wel een brandend dsl lampje, wel gewoon een ip door de router uitgedeeld aan de pc, maar geen werkende internetverbinding (er komt geen verkeer terug van de router) en dus is ie ook niet pingbaar.
quote:
2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.
A B en C hebben andere symptomen/meldingen tot gevolg, en bij vrijwel alle providers is er sowieso geen authenticated smtp dus een ww invullen is niet nodig. D is het enige juiste antwoord dat "relaying denied" genereert, overigens zijn er natuurlijk genoeg andere oorzaken waar die melding door kan komen maar die kwamen niet voor in de vraag.
quote:
3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
A is voorbarig, zou evt kunnen maar je kan een klant nooit zo afwimpelen omdat er vele andere oorzaken kunnen zijn die je moet uitsluiten. C is volkomen irrelevant aangezien de klant een router heeft (die dus aan NAT doet) en het feit of de pc een ip krijgt of niet is onafhankelijk van een brandend dsl lampje of niet. D is onzin en voorbarig want er hoeft absoluut helemaal niks met de DSL verbinding mis te zijn (zie C). Opnieuw aanvragen, daar bedoelde ik overigens geen dhcp renew mee, dat was wel wat onduidelijk, geef ik toe. Maar de snelste weg naar een goede conclusie is controleren of er uberhaupt verbinding tussen router en pc is en of de dhcp server in de router goed staat ingesteld, B dus. Als de dhcp server uitstaat kan de router gewoon te benaderen zijn (vooropgesteld dat je eerst een vast ip op de pc instelt natuurlijk) maar krijgt de klant toch een 169 adres.
De_Hertogdinsdag 6 maart 2007 @ 22:47
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:40 schreef Schorpioen het volgende:
A B en C hebben andere symptomen/meldingen tot gevolg, en bij vrijwel alle providers is er sowieso geen authenticated smtp dus een ww invullen is niet nodig. D is het enige juiste antwoord dat "relaying denied" genereert, overigens zijn er natuurlijk genoeg andere oorzaken waar die melding door kan komen maar die kwamen niet voor in de vraag.
Even los hierop reageren, want hier komen we bij een ander punt, namelijk een didactisch. Als scholier is mij altijd geleerd dat je een MC vraag eerst moet lezen, dan je eigen antwoord moet formuleren, en dan in de lijst moet kijken of het juiste antwoord erbij staat. Jouw vraag is een 'welk van onderstaande antwoorden is van deze vier het beste met het voorgestelde probleem', en zoals eerder gezegd bevorder je daar geen gedachtengang mee, maar vraag je simpelweg naar feitjes. Ook binnen lerarenopleidingen wordt deze manier van vragen sterk afgeraden.

Kortom, even afgezien van de technische details: deze vraagstelling is niet didactisch verantwoord, en dat is een deel van het probleem dat sommigen in dit topic, waaronder ik, met deze vragen hebben.
Bauhausdinsdag 6 maart 2007 @ 22:48
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:56 schreef Schorpioen het volgende:
*knip*
Jezus, wat een onzin !
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 22:51
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:40 schreef Schorpioen het volgende:
Voor ik ga slapen zal ik even de antwoorden geven plus toelichting want die zijn nog niet echt gegeven.

A is voorbarig, zou evt kunnen maar je kan een klant nooit zo afwimpelen omdat er vele andere oorzaken kunnen zijn die je moet uitsluiten. C is volkomen irrelevant aangezien de klant een router heeft (die dus aan NAT doet) en het feit of de pc een ip krijgt of niet is onafhankelijk van een brandend dsl lampje of niet. D is onzin en voorbarig want er hoeft absoluut helemaal niks met de DSL verbinding mis te zijn (zie C). Opnieuw aanvragen, daar bedoelde ik overigens geen dhcp renew mee, dat was wel wat onduidelijk, geef ik toe. Maar de snelste weg naar een goede conclusie is controleren of er uberhaupt verbinding tussen router en pc is en of de dhcp server in de router goed staat ingesteld, B dus. Als de dhcp server uitstaat kan de router gewoon te benaderen zijn (vooropgesteld dat je eerst een vast ip op de pc instelt natuurlijk) maar krijgt de klant toch een 169 adres.

Als je een vast IP adres instelt zal IPconfig... juist geen 169 adres laten zien. Je vraag is dus in hoge mate misleidend... daarom
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Er is al geconstateerd dat de klant een 169 IP adres heeft. Dan is het dus nutteloos om te kijken of de klant de router kan bereiken. Het antwoord weet je immers al... 'Neen'
[..]

Ja, maar je router kan je dan toch echt niet benaderen. Die zit in een ander subnet.
Het enige antwoord wat ik niet met deductie kan uitsluiten is A. Maar dat is onzinnig.
Ranja_Ranjadinsdag 6 maart 2007 @ 23:01
Meer vragen
Ik vind het wel leuk
Chinlessdinsdag 6 maart 2007 @ 23:33
Kan ook gebeuren dat je alles in het engels moet doen. ivm logging van de gesprekken later
CraZaaydinsdag 6 maart 2007 @ 23:42
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:07 schreef Hijacking het volgende:

[..]

daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts
Nu weet ik waar al die incompetente supportmedewerkers vandaan komen.
Ranja_Ranjadinsdag 6 maart 2007 @ 23:43
Over VOIP weet ik eerlijk gezegd ook niet echt veel....
Swetseneggerdinsdag 6 maart 2007 @ 23:43
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:43 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Over VOIP weet ik eerlijk gezegd ook niet echt veel....
Er zijn een stuk of 3 protocollen geloof ik. Weinig spannend.
Petredinsdag 6 maart 2007 @ 23:56
KPN ADSL is de installatie helpdesk voor de 1e verbinding, ondersteuning van direct-adsl ( zonder e-mail) en verbindingsproblemen bij planet, hetnet, xs4all voor klanten die verkeerd bellen (die help je toch, ookal zitten ze verkeerd).

KPN-adsl ondersteund geen e-mail, daarvoor moet je bij je eigen provider zijn.

@work kun je vragen verwachten over de levering van adsl, pakketten, upgrades, installatievragen over de bekabeling, vragen over de instellingen van IE, vragen over afhandeling van tickets en defecte apperatuur.

KPN ADSL ondersteund àlleen ADSL van KPN. Géén Voip, geen internet plus bellen, géén e-mailvragen.

de intaketest bij tempo-team gaat als volgt:
Vaardigheidstesten voor gelijktijdig praten en typen, persoonlijkheidstest, snelheid van typen, een test met kennisvragen en een proefgesprek.

vragen van die vaardigheidstest zijn o.a.:

wat is géén e-mail programma?
-outlook
-safari
-thunderbird

Noem 3 browsers. ( IE, FF, safari)

Welk protocol gebruik je om een beveiligde verbinding met een website te maken?
-Http
-www
-https

Hoeveel bit is 5 bytes?

Hoe kom je bij de netwerkinstellingen bij Windows 98 se?

etc. etc. etc.

Dat gesprek is nog leuker
Zit jij in een apart hok en belt de intecedente je op vanaf haar bureau. Bij mij was zij een oudere vrouw, die niks van pc's afwist en een e-mail moest versturen met belangrijke info van haar man over de zaak.
mag je helemaal uitleggen hoe de pc aan gaat, hoe de muis werkt.. outlook open, e-mail sturen + bijlage etc.

Excel en wordtesten zijn makkelijk als je er eens mee gewerkt hebt. ( excel: berekeningen over abbonnementen uitvoeren. word: dikgedrukt maken etc.)
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 00:01
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:40 schreef Schorpioen het volgende:
Voor ik ga slapen zal ik even de antwoorden geven plus toelichting want die zijn nog niet echt gegeven.
[..]

Een firewall op de pc kan de oorzaak van een niet werkende verbinding zijn maar niet van een van buitenaf niet pingbare router. Als de klant een (intern) ip van de router krijgt en het DSL lampje brandt mag je er vooralsnog van uitgaan dat de bekabeling wel ok is. Een kapotte netwerkkaart is zeer voorbarig, en kan ook geen onpingbare router tot gevolg hebben. (verschil tussen modem/bridge en router is essentieel). Blijft over C, met verkeerde VPI/VCI instellingen heb je wel een brandend dsl lampje, wel gewoon een ip door de router uitgedeeld aan de pc, maar geen werkende internetverbinding (er komt geen verkeer terug van de router) en dus is ie ook niet pingbaar.
[..]

A B en C hebben andere symptomen/meldingen tot gevolg, en bij vrijwel alle providers is er sowieso geen authenticated smtp dus een ww invullen is niet nodig. D is het enige juiste antwoord dat "relaying denied" genereert, overigens zijn er natuurlijk genoeg andere oorzaken waar die melding door kan komen maar die kwamen niet voor in de vraag.
[..]

A is voorbarig, zou evt kunnen maar je kan een klant nooit zo afwimpelen omdat er vele andere oorzaken kunnen zijn die je moet uitsluiten. C is volkomen irrelevant aangezien de klant een router heeft (die dus aan NAT doet) en het feit of de pc een ip krijgt of niet is onafhankelijk van een brandend dsl lampje of niet. D is onzin en voorbarig want er hoeft absoluut helemaal niks met de DSL verbinding mis te zijn (zie C). Opnieuw aanvragen, daar bedoelde ik overigens geen dhcp renew mee, dat was wel wat onduidelijk, geef ik toe. Maar de snelste weg naar een goede conclusie is controleren of er uberhaupt verbinding tussen router en pc is en of de dhcp server in de router goed staat ingesteld, B dus. Als de dhcp server uitstaat kan de router gewoon te benaderen zijn (vooropgesteld dat je eerst een vast ip op de pc instelt natuurlijk) maar krijgt de klant toch een 169 adres.
Antwoorden zoals deze op de helpdesk van KPN ADSL gegeven dienen te worden:
1: A. Als de klant nog een firewall/virusscanner heeft, dan moeten die eerst uit. McAfee en Norton zijn erg vaak de spelbrekers in communicatie tussen modem en pc tijdens de installatie. (routers worden niet ondersteund). VPI/VCI instellingen staan bij kpn-modems al goed. Of worden tijdens de installatie automatisch goed gezet. Andere modems ondersteunen we niet.

2: E. Verwijs de klant door naar zijn ISP. KPN ADSL ondersteund alleen de verbinding en niet de e-mail instellingen. Planet of hetnet klanten verbind je warm door. andere klanten geef je het nummer van hun isp.

3: E: KPN ADSL ondersteund alleen eigen materialen. De Klant moet het eerst zonder router proberen. Als dat het probleem oplost verwijs je de klant door naar de leverancier van de router. Anders controleer je de netwerkkaart en reset je het modem ( nadat de firewall en anti-virus uit zijn, norton ge-deinstalleerd is). Werkt dat niet: maak een ticket aan voor de 3e lijn. (2e lijn is een jaar weg, die taken doet de 1e lijn nu ook)

er zouden ook nog tools komen voor lijndoormetingen trouwens, maar ik ben er nu 7 maanden weg oid

[ Bericht 1% gewijzigd door Petre op 07-03-2007 00:51:43 ]
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 00:06
BTW. je hebt KPN ADSL ( 1e installatie etc.) en KPN internet ( hetnet en planet)
xs4all zit apart en direct adsl wordt door de KPN ADSL afdeling gedaan. Leveringsvragen over ADSL komen ook bij KPN ADSL terecht. eveneens vragen over ISP-change en upgrades.
Hijackingwoensdag 7 maart 2007 @ 00:43
Dankjewel voor de info petre helder duidelijk en kan ik wat mee
Nympholientjewoensdag 7 maart 2007 @ 00:53
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:46 schreef Hijacking het volgende:
Hallo mensen,

Via tempoteam kreeg ik te horen dat ik aan de slag kan gaan bij de adsl helpdesk van kpn.
Maar dan moet ik wel de toelatingstest halen. Nou vroeg ik mij af of er mensen zijn die deze toelatingstest gemaakt hebben. En of ze enkele vragen van deze test nog weten.
Een goede vriend van mij vertelde dat ik waarschijnlijk de volgende begrippen kan verwachten

voip
pop3
nntp
smtp


p.s.s sorry dat het zo kort is ik had eerst een grotere openingspost maar die ging weg bij het inloggen
Je komt uit het OOsten van het land zie ik in je profiel? Neem aan dat het gaat om een vacature in Enschede voor de MPHD (MultiPlayHelpDesk) afdeling van KPN (IPB Helpdesk voor ipb-KPN/Planet/HetNet) Heb geen inzage in de testprocedures maar baisc dingen zoals je zelf al aangeeft in je openingspost komen ter sprake tijdens de training. Let wel--> Basic...De bedoeling van de opleiding is dat je leert omgaan met weerstandsgesprekken en er gaat dan ook veel aandacht uit naar communicatietechnieken (leiding houden in een geprek, filteren van het probleem en het juiste taalgebruik)


De applicaties die je tijdens je werk gaat gebruiken zijn ook onderdeel van de training.
Informatie over de inhoudelijke testen van de uitzendorganisaties zoals Tempo Team of Olympia heb ik niet voor je, kan je alleen inhoudelijk iets vertellen over de trainingen die gegeven worden voor deze branche. die vooral gericht is op customer care.
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 00:58
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 00:53 schreef Nympholientje het volgende:

[..]

Je komt uit het OOsten van het land zie ik in je profiel? Neem aan dat het gaat om een vacature in Enschede voor de MPHD (MultiPlayHelpDesk) afdeling van KPN (IPB Helpdesk voor ipb-KPN/Planet/HetNet) Heb geen inzage in de testprocedures maar baisc dingen zoals je zelf al aangeeft in je openingspost komen ter sprake tijdens de training. Let wel--> Basic...De bedoeling van de opleiding is dat je leert omgaan met weerstandsgesprekken en er gaat dan ook veel aandacht uit naar communicatietechnieken (leiding houden in een geprek, filteren van het probleem en het juiste taalgebruik)


De applicaties die je tijdens je werk gaat gebruiken zijn ook onderdeel van de training.
Informatie over de inhoudelijke testen van de uitzendorganisaties zoals Tempo Team of Olympia heb ik niet voor je, kan je alleen inhoudelijk iets vertellen over de trainingen die gegeven worden voor deze branche. die vooral gericht is op customer care.
MPHD nu ookal in enschede , ik dacht dat die alleen beneden in de kweekvijver -lokalen zaten en de rest in groningen..

Wat je zegt kan ik onderschrijven. 2 weken fulltime trainen en een week met veel begeleiding bellen is erg goed. Zeker in verhouding met andere bedrijven in de branche.
CodeCasterwoensdag 7 maart 2007 @ 01:01
Het enige wat je als helpdesker bij KPN hoeft te doen is vragen of alle lampjes branden. Je kunt dus een lampje voor je verwachten, en een Ja- en een Nee-knop.
Hijackingwoensdag 7 maart 2007 @ 01:06
Ik maak me weinig zorgen over de communicatieve punten het is meer dat ik de basics op het gebied van internet problemen nog niet helemaal goed beheers. Al leer ik snel als het om techniek gaat,Ik denk dat dit ook wel goed komt na de nodige training.
Iedereen nogmaals bedankt voor de antwoorden en ik ga morgen de test maken ik hou jullie op de hoogte
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 01:10
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:01 schreef CodeCaster het volgende:
Het enige wat je als helpdesker bij KPN hoeft te doen is vragen of alle lampjes branden. Je kunt dus een lampje voor je verwachten, en een Ja- en een Nee-knop.
De scripts hebben ze er meer dan een jaar geleden bij ADSL al uitgedonderd
Al zit er wel weer 1 in SOS gebouwd ( SOS is het informatiesysteem waarin je dingen opzoekt).
Nympholientjewoensdag 7 maart 2007 @ 01:23
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:10 schreef Petre het volgende:

[..]

De scripts hebben ze er meer dan een jaar geleden bij ADSL al uitgedonderd
Al zit er wel weer 1 in SOS gebouwd ( SOS is het informatiesysteem waarin je dingen opzoekt).
Bedoel je de Ticketmaker of Annetje?

Edit: Denk dat je het over het zogenaamde stappenplan hebt?
Nympholientjewoensdag 7 maart 2007 @ 01:29
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 00:58 schreef Petre het volgende:

[..]

MPHD nu ookal in enschede , ik dacht dat die alleen beneden in de kweekvijver -lokalen zaten en de rest in groningen..
Ze zitten al enige tijd ook in Enschede vandaar dat ik dacht dat TS-er (die in zijn profiel het oosten des lands heeft staan) ook naar Enschede zou gaan. ( de laatste 2 groepen moesten naar Antwerpen na de 2 weken training) Groningen draait idd het langste volgens mij.
Ik had overigens de indruk dat er veel groepen absoluut geen testen hadden gehad gezien hun basiskennis betreffende internet en computers, ben dan ook enigzins verbaast dat er testen worden afgenomen. De groepen die ik de afgelopen tijd heb gezien hebben iig geen test hoeven doen maar ik zal het van de week eens navragen.
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 01:29
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:23 schreef Nympholientje het volgende:

[..]

Bedoel je de Ticketmaker of Annetje?

Edit: Denk dat je het over het zogenaamde stappenplan hebt?
stappenplan jah.
tickets werden iig toen ik er werkte gewoon gelijk in ATS aangemaakt.
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 01:30
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:29 schreef Nympholientje het volgende:

[..]

Ze zitten al enige tijd ook in Enschede vandaar dat ik dacht dat TS-er (die in zijn profiel het oosten des lands heeft staan) ook naar Enschede zou gaan. ( de laatste 2 groepen moesten naar Antwerpen na de 2 weken training) Groningen draait idd het langste volgens mij.
Ik had overigens de indruk dat er veel groepen absoluut geen testen hadden gehad gezien hun basiskennis betreffende internet en computers, ben dan ook enigzins verbaast dat er testen worden afgenomen. De groepen die ik de afgelopen tijd heb gezien hebben iig geen test hoeven doen maar ik zal het van de week eens navragen.
ligt er aan bij welk uitzend-bureau je vandaan komt. Sommige uitzenders willen het liefst goede mensen die langer blijven zitten
Nympholientjewoensdag 7 maart 2007 @ 01:38
Van Randstad weet ik idd dat ze hogere eisen stellen aan het callcenterpersoneel.
Daar krijgt men zowel voor in- als outbound bijvoorbeeld een taaltest (Dacht dat dat overigens meer te maken had met de wensen van de klant, Abn-Amro en T-Mobile schijnen toch liever geen dyslectische mensen te willen, kpn is wat minder veeleisend en voor outbound an sich doet men niet zo moeilijk, daar gaan de trainingen meer richting de pure verkoop en nlp. Bij Oxxio/boekenverkoop e.d. heb je natuurlijk minder te maken met een klanthistorie en heb je geen emailverkeer met klanten , dan maakt het weinig uit of je spelfouten in de afkortingen maakt die je op de belvloer gebruikt.


TS-er , succes morgen!
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 01:41
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:38 schreef Nympholientje het volgende:
Van Randstad weet ik idd dat ze hogere eisen stellen aan het callcenterpersoneel.
Daar krijgt men zowel voor in- als outbound bijvoorbeeld een taaltest (Dacht dat dat overigens meer te maken had met de wensen van de klant, Abn-Amro en T-Mobile schijnen toch liever geen dyslectische mensen te willen, kpn is wat minder veeleisend en voor outbound an sich doet men niet zo moeilijk, daar gaan de trainingen meer richting de pure verkoop en nlp.
Beantwoording van mails en brieven is toch vaak knip en plak van de verschillende antwoorden nij kpn . Niet vaak dat ze zelf hele lappen tekst schrijven.
Ranja_Ranjawoensdag 7 maart 2007 @ 09:53
Succes vandaag
Hijackingwoensdag 7 maart 2007 @ 18:16
Ik heb de test gemaakt echt te makkelijk
van de 30 vragen had ik er 3 fout ik mocht er 6 fout hebben
dus nu gaan ik en een maat wachten of we bij adsl aan de slag kunnen aangezien ze nu momenteel daar geen mensen nodig hebben. Heb ik na 2 maanden nog steeds niks gehoort ga ik bij de tv helpdesk werken waar ze nog wel mensen zoeken

bedankt voor alle comments btw van mijn part mag die close
Ranja_Ranjawoensdag 7 maart 2007 @ 18:51
Wat voor soort vragen kreeg je?
Stuiter_en_Cowoensdag 7 maart 2007 @ 19:22
ok we nemen nooit KPN adsl....met dit soort gladiolen achter de help desk....
Hijackingwoensdag 7 maart 2007 @ 19:40
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 19:22 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
ok we nemen nooit KPN adsl....met dit soort gladiolen achter de help desk....
dat moet je helemaal zelf weten internet held
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 18:51 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Wat voor soort vragen kreeg je?
Te makkelijk over pdf documenten ,spyware , ip addressen en wat een pop3 server nou precies deed enzovoorts. Het erge was dat zei mij vertelde dat veel mensen hem niet gehaald hebben en dat 7 fouten het gemiddelde is. Al met al had ik me helemaal niet zoveel zorgen hoeven te maken
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 19:45
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 19:40 schreef Hijacking het volgende:

[..]

dat moet je helemaal zelf weten internet held
[..]

Te makkelijk over pdf documenten ,spyware , ip addressen en wat een pop3 server nou precies deed enzovoorts. Het erge was dat zei mij vertelde dat veel mensen hem niet gehaald hebben en dat 7 fouten het gemiddelde is. Al met al had ik me helemaal niet zoveel zorgen hoeven te maken
En dat nep-gesprek?
Mokzwoensdag 7 maart 2007 @ 20:06
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 18:16 schreef Hijacking het volgende:
Ik heb de test gemaakt echt te makkelijk
van de 30 vragen had ik er 3 fout ik mocht er 6 fout hebben
dus nu gaan ik en een maat wachten of we bij adsl aan de slag kunnen aangezien ze nu momenteel daar geen mensen nodig hebben. Heb ik na 2 maanden nog steeds niks gehoort ga ik bij de tv helpdesk werken waar ze nog wel mensen zoeken
Man, 2 weken geleden schreeuwde ze nog om medewerkers
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 20:10
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:06 schreef Mokz het volgende:

[..]

Man, 2 weken geleden schreeuwde ze nog om medewerkers
Ik heb het nummer van de dagmanager nog wel PM maar
Mokzwoensdag 7 maart 2007 @ 20:15
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:10 schreef Petre het volgende:

[..]

Ik heb het nummer van de dagmanager nog wel PM maar
Ik vind het maar een kneuzenkermis daar.
Ik eerst test doen bij tempo-team, 0 fout, ze vonden me geweldig ( ).
Op gesprek bij KPN, alles prima, weer een test, 1 fout, ze wilden me heel graag, maar ja ik wilde geen 20 uur, 16 uur was wel prima. Maar dat kon niet. Nou, dan niet.

Dag later werd ik gebeld, er was nog wel een baantje van 16 uur bij andere afdeling, prima. Ze zouden bellen als ze wisten wanneer er training was.

Weer gebeld, het was toch wel mogelijk dat baantje voor 16 uur te doen. Ze zouden bellen als ze wisten wanneer er training was.

Nu, 2-3 weken later, nog steeds niks bekend over training. Dagtraining kan ik niet doen ivm studie, en van een avondtraining (4 weken lang iedere avond 18.00-22.00 voor zo'n simpel baantje ) wisten ze nog niet zeker of het doorging.

Dus.
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 20:21
Die training is niet zo simpel als jij je voorsteld een week voor kennismaking en uitleg van de vele verschillende systemen en programma's. Verschillende modems, bekabeling etc. en dan nog omgaan met de klant. Als je na KPN ergens anders aan de slag wil ben je daardoor vaak meer dan welkom
Hijackingwoensdag 7 maart 2007 @ 20:42
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 19:45 schreef Petre het volgende:

[..]

En dat nep-gesprek?
kreeg ik niet eens zal wel met de trainingen komen
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:06 schreef Mokz het volgende:

[..]

Man, 2 weken geleden schreeuwde ze nog om medewerkers
Ze had het er over dat er momenteel geen adsl projecten gepland stonden maar het is ook heel vaag allemaal. Bij tempo team zeggen ze dat ze momenteel geen mensen nodig hebben maar bij de helpdesk zelf werkt de broer van een maat van mij en die zei dat ze nog wel mensen konden gebruiken dus hij gaat mij inschrijven
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:15 schreef Mokz het volgende:

[..]

Ik vind het maar een kneuzenkermis daar.
Ik eerst test doen bij tempo-team, 0 fout, ze vonden me geweldig ( ).
Op gesprek bij KPN, alles prima, weer een test, 1 fout, ze wilden me heel graag, maar ja ik wilde geen 20 uur, 16 uur was wel prima. Maar dat kon niet. Nou, dan niet.

Dag later werd ik gebeld, er was nog wel een baantje van 16 uur bij andere afdeling, prima. Ze zouden bellen als ze wisten wanneer er training was.

Weer gebeld, het was toch wel mogelijk dat baantje voor 16 uur te doen. Ze zouden bellen als ze wisten wanneer er training was.

Nu, 2-3 weken later, nog steeds niks bekend over training. Dagtraining kan ik niet doen ivm studie, en van een avondtraining (4 weken lang iedere avond 18.00-22.00 voor zo'n simpel baantje ) wisten ze nog niet zeker of het doorging.

Dus.
Dat van die 20 uur kreeg ik ook te horen maar dat is bij mij geen probleem. Omdat ik vrije tijd zat heb tot volgend studie jaar
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:21 schreef Petre het volgende:
Die training is niet zo simpel als jij je voorsteld een week voor kennismaking en uitleg van de vele verschillende systemen en programma's. Verschillende modems, bekabeling etc. en dan nog omgaan met de klant. Als je na KPN ergens anders aan de slag wil ben je daardoor vaak meer dan welkom
Dat lijkt me nog best wel interessant. Ik hoorde zelfs dat je voor de trainingen betaalt word dus dat komt goed uit

wat een berg quotes zie ik nu
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 20:47
je krijgt gewoon betaald tijdens je trainingen jah
Hijackingwoensdag 7 maart 2007 @ 20:49
4x5= 20
20x 7.5 = 600

600 is ongeveer 5 maandsalarissen wat ik verdien bij de c1000
( maar maak daar ook weinig uren )
Mokzwoensdag 7 maart 2007 @ 20:58
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:21 schreef Petre het volgende:
Die training is niet zo simpel als jij je voorsteld een week voor kennismaking en uitleg van de vele verschillende systemen en programma's. Verschillende modems, bekabeling etc. en dan nog omgaan met de klant. Als je na KPN ergens anders aan de slag wil ben je daardoor vaak meer dan welkom
Ik heb ook een training (full-time, 2 weken) gevolgd bij de tele2 helpdesk (ook internet, voip, TV), en ik had dat in 1 dag thuis ook kunnen leren allemaal. Het is allemaal zo simpel en slaapverwekkend, vooral de technische kant. Maar ja, het is natuurlijk bedoeld voor iedereen met een beetje technische aanleg, en als je dan universitair niveau gewend bent is het natuurlijk appeltje eitje.

Het telefoneren (empathie e.d.) leer je gaandeweg, de training was wel enigzins nuttig (rollenspellen enzo) maar het echte werk helpt 't meest.

Oh, en die systemen zijn makkelijk. Ik heb een half uurtje meegeluisterd en ik zou er zo achter kunnen kruipen.

Edit: Ik heb trouwens hier al een pak papier liggen dat ongeveer de inhoud van de studie is (200-300 a4 ofzo), en dat kan ik zeker wel in een dag doornemen en kennen.
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 21:17
Heb jij ook COPC bij tele2? Ik denk eerlijkwaar niet dat je zomaar tele2 met kpn kan vergelijken. Ik werk nu voor een kabelboer in het westen, en die hebben ook een compleet andere training. Ik schaam me soms voor de manier waarop sommigen met klanten spreken. "Das een klein probleempje meneer, dat moet je toch anders doen." Dat is toch een zin mer meerdere fouten bijv.
Mokzwoensdag 7 maart 2007 @ 21:30
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 21:17 schreef Petre het volgende:
Heb jij ook COPC bij tele2? Ik denk eerlijkwaar niet dat je zomaar tele2 met kpn kan vergelijken. Ik werk nu voor een kabelboer in het westen, en die hebben ook een compleet andere training. Ik schaam me soms voor de manier waarop sommigen met klanten spreken. "Das een klein probleempje meneer, dat moet je toch anders doen." Dat is toch een zin mer meerdere fouten bijv.
Ik heb dus een half uur meegeluisterd. Die gast zat constant met mute de klant af te kraken, ondertussen met collega's te lullen, e.d. De systemen waren duidelijk voor mij, erg vergelijkbaar met tele2. Allemaal logisch. Ik zou er zo kunnen werken, na 1-2 dagen training.
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 22:17
Wat let je om er aan de slag te gaan? naar mijn weten verdien je bij tele2 minder...
Mokzwoensdag 7 maart 2007 @ 22:53
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 22:17 schreef Petre het volgende:
Wat let je om er aan de slag te gaan? naar mijn weten verdien je bij tele2 minder...
Werk ook al een half jaar niet meer bij tele2. En zoals ik al had gepost, er is nog geen avondtraining ingepland dus kan nog geen training. En 4 weken lang iedere avond 4 uur, ik weet niet of ik dat red ivm studie etcetera. Maar dat zie ik dan wel, als er een avondtraining is.
Petrewoensdag 7 maart 2007 @ 22:58
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 22:53 schreef Mokz het volgende:

[..]

Werk ook al een half jaar niet meer bij tele2. En zoals ik al had gepost, er is nog geen avondtraining ingepland dus kan nog geen training. En 4 weken lang iedere avond 4 uur, ik weet niet of ik dat red ivm studie etcetera. Maar dat zie ik dan wel, als er een avondtraining is.
Ik heb de eerste week in een vakantie gedaan met aansluitend een week vrij van school ( voor de toetsweek) 3e week kan ook parttime, gewoon 's avonds op de zaal zelf meeluisteren en aan de slag gaan
Mokzwoensdag 7 maart 2007 @ 23:15
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 22:58 schreef Petre het volgende:

[..]

Ik heb de eerste week in een vakantie gedaan met aansluitend een week vrij van school ( voor de toetsweek) 3e week kan ook parttime, gewoon 's avonds op de zaal zelf meeluisteren en aan de slag gaan
Ik heb alleen in mei 1 weekje vrij (en dan ben ik niet echt beschikbaar voor training, is mn enige week vakantie in 't jaar ). Verder nooit rust van de uni.. Maar ik hoor 't wel van tempo-team, wanneer er weer een training begint. Kan het geld wel gebruiken.
Nympholientjedonderdag 8 maart 2007 @ 22:40
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 21:17 schreef Petre het volgende:
Heb jij ook COPC bij tele2?
Nee, zehebben geen COCP bij Tele2.
quote:
Ik schaam me soms voor de manier waarop sommigen met klanten spreken. "Das een klein probleempje meneer, dat moet je toch anders doen." Dat is toch een zin mer meerdere fouten bijv.
Als ik die zou moeten monitoren zouden dat meerdere fatale fouten zijn binnen 1 zin en zou het hele vakje op het beoordelingsvelletje zwart zijn i//p/v/ een kruisje
Petredonderdag 8 maart 2007 @ 23:14
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 22:40 schreef Nympholientje het volgende:

[..]

Nee, zehebben geen COCP bij Tele2.
[..]

Als ik die zou moeten monitoren zouden dat meerdere fatale fouten zijn binnen 1 zin en zou het hele vakje op het beoordelingsvelletje zwart zijn i//p/v/ een kruisje
En als je het goed doet krijg je een bioscoopbon? ( 3x achter elkaar 3 gesprekken foutloos )