abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46993357
quote:
1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen
Als meneer niet intern pingbaar is zn kabels etc checken. Extern niet pingbaar is moet de helpdeskmedewerker zn eigen shit checken en zeker weten dat de router goed is aangesloten op het stroomnet etc.
quote:
2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.
Wat een kutvraag. Hier wordt niemand wijzer van. Anders zou ik voor D gaan.
quote:
3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
Hij krijgt een APAPI adres dus er wordt niet beantwoord op zn DHCP request. Antwoord D. Al is deze vraag wederom onzin omdat je eerst lijkt mij als helpdeskmedewerker gaat pingen naar je gateway etc.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 22:12:09 #52
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46993465
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:09 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat Linksys anno nu AAA word beschouwd, is niet mijn mening, maar meer de algemene. Cisco vond iig van wel en wilde z'n naam ook wel aan die toko verbinden.

En't zal vast ergens van een band afrollen, maar Cisco zit ook niks bijzonders in (meestal laatste nieuwe Intel CPU, sloot geheugen, etc), de toegevoegde waarde zit em in de code, de firmware. Plastic dozen kosten idd niet zo veel, nee.
In geval van Linksys is de firmware meestal ook gewoon 'taiwanese standaard' mbt de onderliggende code. De GUI is uiteraard aangepast. Linksys is en was wereldwijd marktleider. Ik denk dat dat meer in Cisco's overweging meetelde dan de daadwerkelijke kwaliteit.
quote:
Dan zal dat nog erger voor de IT gelden, daar die ook weer in z'n eigen groei zit.
Absoluut, we gaan gouden tijden tegemoed
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 22:13:21 #53
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46993517
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:10 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

Als meneer niet intern pingbaar is zn kabels etc checken. Extern niet pingbaar is moet de helpdeskmedewerker zn eigen shit checken en zeker weten dat de router goed is aangesloten op het stroomnet etc.
[..]

Wat een kutvraag. Hier wordt niemand wijzer van. Anders zou ik voor D gaan.
[..]

Hij krijgt een APAPI adres dus er wordt niet beantwoord op zn DHCP request. Antwoord D. Al is deze vraag wederom onzin omdat je eerst lijkt mij als helpdeskmedewerker gaat pingen naar je gateway etc.
Precies wat ik zei alleen is de laatste vraag antwoord C. Zijn DHCP werkt niet, dus z'n DSL router zal het niet doen of uit staan
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:14:17 #54
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46993563
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:10 schreef Ranja_Ranja het volgende:
[..]

Hij krijgt een APAPI adres dus er wordt niet beantwoord op zn DHCP request. Antwoord D. Al is deze vraag wederom onzin omdat je eerst lijkt mij als helpdeskmedewerker gaat pingen naar je gateway etc.
Dit hangt er toch maar net vanaf wat voor modem je hebt? Als een een 'single pc' modem hebt zou je inderdaad het ip-adres van de verbinding moeten krijgen, maar als je een modem hebt dat meerdere verbindingen toestaat kan die prima ip-adressen in 10.* of 192.168.* uitdelen zonder werkende DSL verbinding. Dus andersom hoeft het niet verkrijgen van een IP adres via DHCP lang niet altijd op een stukke DSL te duiden, lijkt me dan.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_46993572
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:53 schreef Hijacking het volgende:
Tsjah ik weet dat het 10 multiple choice vragen zijn waarvan ik er 8 goed moet hebben. Maar volgens het meisje van tempo team was de slagings percentage niet al te hoog.Het grootste probleem zit ook in het feit dat ik me nooit echt bezig heb gehouden met internet problemen enzovoorts waardoor ik niet al teveel kennis op dat gebied heb. Toch wil ik erg graag dat baantje
Alsjeblieft, blijf je voorlopig nog maar even beperken tot vakkenvullen. Het zijn mensen als jij die er voor zorgen dat ik zes fokking maanden op een werkende adsl aansluiting moet wachten. Het zijn mensen als jij die met compleet nietwerkende standaardtips komen aanzetten. Het zijn mensen als jij die na maanden bellen en schrijven het bloed onder de nagels van klanten vandaan halen met hun bijdehandte opmerkingen en oeverloos doorgeschakel wat werkelijk tot niks leidt en het in veel gevallen alleen maar erger maakt.
Zoals je begrijpt heb ik mij portie KPN helpdesks wel gehad en ik denk niet dat ze op dit moment behoefte hebben aan nog een mannetje die denkt een lekker makkelijk baantje te scoren. Het niveau van die test verbaast me niks. Het verklaart in ieder geval een hoop; in ieder geval wel de totale incompetentie van het helpdeskpersoneel. Als je de eer aan jezelf wil houden, laat je je niet in met dit soort malafide bedrijven als een soort van helpdeskvoetveeg die niks anders doet dan mensen van het kastje naar de muur sturen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2007 22:15:42 ]
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:15:09 #56
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_46993600
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:07 schreef Hijacking het volgende:

[..]

daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts
Ja dus

Maar ik denk dat je gewoon even moet gaan wiki'en op algemene termen. Ze zijn al genoemd; DNS, DHCP, HTTP, SMTP, POP3, IMAP, NNTP, VOIP, NTP, enz, en niet te vergeten een 'lichte' TCP/IP.

Klinkt zwaarder dan dat het is, maar valt opzich mee, er wordt typisch uitgelegd wat het doet, niet hoe je het maakt ofzo. Steek je best wat van op.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 22:15:34 #57
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46993622
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:14 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dit hangt er toch maar net vanaf wat voor modem je hebt? Als een een 'single pc' modem hebt zou je inderdaad het ip-adres van de verbinding moeten krijgen, maar als je een modem hebt dat meerdere verbindingen toestaat kan die prima ip-adressen in 10.* of 192.168.* uitdelen zonder werkende DSL verbinding. Dus andersom hoeft het niet verkrijgen van een IP adres via DHCP lang niet altijd op een stukke DSL te duiden, lijkt me dan.
Hmz, maar ik bedenk met dat antwoord C dan ook niet goed is, want het gaat over het DSL lampje. De rest boeit blijkbaar niet. Antwoord B is het ook niet, want je kan uiteraard de router niet bereiken.

Blijft A over
Beetje kort door de bocht... kapotte TCP/IP stack.
pi_46993632
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:13 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Precies wat ik zei alleen is de laatste vraag antwoord C. Zijn DHCP werkt niet, dus z'n DSL router zal het niet doen of uit staan
Klopt, mijn fout, het is C
Denk dat het mijn enthousiasme is
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:16:38 #59
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46993676
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

In geval van Linksys is de firmware meestal ook gewoon 'taiwanese standaard' mbt de onderliggende code. De GUI is uiteraard aangepast. Linksys is en was wereldwijd marktleider. Ik denk dat dat meer in Cisco's overweging meetelde dan de daadwerkelijke kwaliteit.
Ik weet niet waar het doorkomt, maar onlangs heeft mijn baas besloten bij alle installaties alleen nog Linksys spul mee te geven omdat daar vrijwel nooit problemen mee waren. Zelfs 3Com, wat ik zelf toch bij de 'AAA' had gerekend, had ongekend veel vage storingen in 'niet-zo-standaard' installaties. Waar dat aan ligt weet ik uiteraard niet, het is wel kleine schaal maar volgens mij net te groot om 'toeval' te zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:17:39 #60
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_46993753
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:02 schreef Swetsenegger het volgende:

Mjah, dan moet er ook wel erg weinig werk zijn als je dat accepteert
Nou ja; de IT markt werkt daar dus anders. Als je echt een zeer ervaren rot bent, mag je de telefoon opnemen. Reken er maar op dat dat de succesrate van de calls ten goede komt. En het kan ook nie anders dan dat daar de 1st line beter betaald krijgt dan een 3rd line, anders doet idd geen hond het.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 22:20:42 #61
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46993908
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:16 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik weet niet waar het doorkomt, maar onlangs heeft mijn baas besloten bij alle installaties alleen nog Linksys spul mee te geven omdat daar vrijwel nooit problemen mee waren. Zelfs 3Com, wat ik zelf toch bij de 'AAA' had gerekend, had ongekend veel vage storingen in 'niet-zo-standaard' installaties. Waar dat aan ligt weet ik uiteraard niet, het is wel kleine schaal maar volgens mij net te groot om 'toeval' te zijn.
3com is helaas jaren geleden al uitverkocht en is gewoon een van de vele geworden.

Wat mij betreft zijn Belkin, Netgear, Linksys A
Dan krijg je een heel rijtje B+ die door de gemiddelde leek vaak als A worden geinterpreteerd (Sitecom, D-Link, etc) en nog een rijtje B-

En dat verschil zit hem inderdaad zelden in de hardware, maar vaker in de usability, documentatie en ondersteuning. Het totaal pakket dus. En linksys met alleen al honderden mensen op de Amerikaanse supportdesk heeft daar slagkracht in. Maar zijn ook log en lopen wel eens wat achter de feiten aan
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:20:51 #62
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46993919
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:15 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Antwoord B is het ook niet, want je kan uiteraard de router niet bereiken.
Hoe bedoel je?
quote:
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken,
Als hij de router niet kan bereiken is het logisch dat hij er ook geen DHCP adres van ziet. Ja, een 169.* adres wordt pas toegekend als Windows denk dat er een kabel aanwezig is, maar bij kabelbreuk of zo kan het best gebeuren dat Windows een verbinding ziet maar dat die verbinding niet goed werkt.
quote:
en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
Hoe ze dat voor elkaar krijgen is een raadsel, maar als de DHCP uit staat en er wel verbinding is zal Windows idd een 169.* adres toekennen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_46994002
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:20 schreef De_Hertog het volgende:
Ja, een 169.* adres wordt pas toegekend als Windows denk dat er een kabel aanwezig is, maar bij kabelbreuk of zo kan het best gebeuren dat Windows een verbinding ziet maar dat die verbinding niet goed werkt.
Is dat echt zo. Anders heb ik vandaag weer wat geleerd
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:22:52 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46994018
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:17 schreef ExTec het volgende:

[..]

Nou ja; de IT markt werkt daar dus anders. Als je echt een zeer ervaren rot bent, mag je de telefoon opnemen. Reken er maar op dat dat de succesrate van de calls ten goede komt. En het kan ook nie anders dan dat daar de 1st line beter betaald krijgt dan een 3rd line, anders doet idd geen hond het.
Waarom komen zo veel HelpDeskHorrorStories dan uit Amerika?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 22:23:52 #65
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46994089
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:20 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
[..]
Er is al geconstateerd dat de klant een 169 IP adres heeft. Dan is het dus nutteloos om te kijken of de klant de router kan bereiken. Het antwoord weet je immers al... 'Neen'
quote:
Als hij de router niet kan bereiken is het logisch dat hij er ook geen DHCP adres van ziet. Ja, een 169.* adres wordt pas toegekend als Windows denk dat er een kabel aanwezig is, maar bij kabelbreuk of zo kan het best gebeuren dat Windows een verbinding ziet maar dat die verbinding niet goed werkt.


Hoe ze dat voor elkaar krijgen is een raadsel, maar als de DHCP uit staat en er wel verbinding is zal Windows idd een 169.* adres toekennen.
Ja, maar je router kan je dan toch echt niet benaderen. Die zit in een ander subnet.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:26:38 #66
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46994246
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Er is al geconstateerd dat de klant een 169 IP adres heeft. Dan is het dus nutteloos om te kijken of de klant de router kan bereiken. Het antwoord weet je immers al... 'Neen'
[..]

Ja, maar je router kan je dan toch echt niet benaderen. Die zit in een ander subnet.
Je hebt gelijk. Ik ben duidelijk niet geschikt voor de helpdesk
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:27:19 #67
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46994279
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:22 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

Is dat echt zo. Anders heb ik vandaag weer wat geleerd
Ja, dit is echt, zelf meegemaakt. Graag gedaan.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:33:41 #68
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_46994618
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:20 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hoe ze dat voor elkaar krijgen is een raadsel, maar als de DHCP uit staat en er wel verbinding is zal Windows idd een 169.* adres toekennen.
Heb je er welis aan gedacht dat je bv eerst kan opzoeken wat je router z'n eigen IP adres is, en dan in windows een vast IP in te kloppen in dezelfde range? Dan kun je je router namelijk weer prima bereiken.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:37:32 #69
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46994871
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:33 schreef ExTec het volgende:

[..]

Heb je er welis aan gedacht dat je bv eerst kan opzoeken wat je router z'n eigen IP adres is, en dan in windows een vast IP in te kloppen in dezelfde range? Dan kun je je router namelijk weer prima bereiken.
Ja, duh. Ik bedoelde meer: hoe die klant het voor elkaar kreeg om bij zijn router de DHCP uit te zetten en vervolgens Windows in te stellen op DHCP, en dan niet weten wat je met een 169.* adres moet doen en dus de helpdesk bellen
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_46995069
Voor ik ga slapen zal ik even de antwoorden geven plus toelichting want die zijn nog niet echt gegeven.
quote:
1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen
Een firewall op de pc kan de oorzaak van een niet werkende verbinding zijn maar niet van een van buitenaf niet pingbare router. Als de klant een (intern) ip van de router krijgt en het DSL lampje brandt mag je er vooralsnog van uitgaan dat de bekabeling wel ok is. Een kapotte netwerkkaart is zeer voorbarig, en kan ook geen onpingbare router tot gevolg hebben. (verschil tussen modem/bridge en router is essentieel). Blijft over C, met verkeerde VPI/VCI instellingen heb je wel een brandend dsl lampje, wel gewoon een ip door de router uitgedeeld aan de pc, maar geen werkende internetverbinding (er komt geen verkeer terug van de router) en dus is ie ook niet pingbaar.
quote:
2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.
A B en C hebben andere symptomen/meldingen tot gevolg, en bij vrijwel alle providers is er sowieso geen authenticated smtp dus een ww invullen is niet nodig. D is het enige juiste antwoord dat "relaying denied" genereert, overigens zijn er natuurlijk genoeg andere oorzaken waar die melding door kan komen maar die kwamen niet voor in de vraag.
quote:
3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
A is voorbarig, zou evt kunnen maar je kan een klant nooit zo afwimpelen omdat er vele andere oorzaken kunnen zijn die je moet uitsluiten. C is volkomen irrelevant aangezien de klant een router heeft (die dus aan NAT doet) en het feit of de pc een ip krijgt of niet is onafhankelijk van een brandend dsl lampje of niet. D is onzin en voorbarig want er hoeft absoluut helemaal niks met de DSL verbinding mis te zijn (zie C). Opnieuw aanvragen, daar bedoelde ik overigens geen dhcp renew mee, dat was wel wat onduidelijk, geef ik toe. Maar de snelste weg naar een goede conclusie is controleren of er uberhaupt verbinding tussen router en pc is en of de dhcp server in de router goed staat ingesteld, B dus. Als de dhcp server uitstaat kan de router gewoon te benaderen zijn (vooropgesteld dat je eerst een vast ip op de pc instelt natuurlijk) maar krijgt de klant toch een 169 adres.
Unox, the worst operating system.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:47:25 #71
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46995483
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:40 schreef Schorpioen het volgende:
A B en C hebben andere symptomen/meldingen tot gevolg, en bij vrijwel alle providers is er sowieso geen authenticated smtp dus een ww invullen is niet nodig. D is het enige juiste antwoord dat "relaying denied" genereert, overigens zijn er natuurlijk genoeg andere oorzaken waar die melding door kan komen maar die kwamen niet voor in de vraag.
Even los hierop reageren, want hier komen we bij een ander punt, namelijk een didactisch. Als scholier is mij altijd geleerd dat je een MC vraag eerst moet lezen, dan je eigen antwoord moet formuleren, en dan in de lijst moet kijken of het juiste antwoord erbij staat. Jouw vraag is een 'welk van onderstaande antwoorden is van deze vier het beste met het voorgestelde probleem', en zoals eerder gezegd bevorder je daar geen gedachtengang mee, maar vraag je simpelweg naar feitjes. Ook binnen lerarenopleidingen wordt deze manier van vragen sterk afgeraden.

Kortom, even afgezien van de technische details: deze vraagstelling is niet didactisch verantwoord, en dat is een deel van het probleem dat sommigen in dit topic, waaronder ik, met deze vragen hebben.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_46995521
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:56 schreef Schorpioen het volgende:
*knip*
Jezus, wat een onzin !
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 22:51:11 #73
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46995671
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:40 schreef Schorpioen het volgende:
Voor ik ga slapen zal ik even de antwoorden geven plus toelichting want die zijn nog niet echt gegeven.

A is voorbarig, zou evt kunnen maar je kan een klant nooit zo afwimpelen omdat er vele andere oorzaken kunnen zijn die je moet uitsluiten. C is volkomen irrelevant aangezien de klant een router heeft (die dus aan NAT doet) en het feit of de pc een ip krijgt of niet is onafhankelijk van een brandend dsl lampje of niet. D is onzin en voorbarig want er hoeft absoluut helemaal niks met de DSL verbinding mis te zijn (zie C). Opnieuw aanvragen, daar bedoelde ik overigens geen dhcp renew mee, dat was wel wat onduidelijk, geef ik toe. Maar de snelste weg naar een goede conclusie is controleren of er uberhaupt verbinding tussen router en pc is en of de dhcp server in de router goed staat ingesteld, B dus. Als de dhcp server uitstaat kan de router gewoon te benaderen zijn (vooropgesteld dat je eerst een vast ip op de pc instelt natuurlijk) maar krijgt de klant toch een 169 adres.

Als je een vast IP adres instelt zal IPconfig... juist geen 169 adres laten zien. Je vraag is dus in hoge mate misleidend... daarom
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Er is al geconstateerd dat de klant een 169 IP adres heeft. Dan is het dus nutteloos om te kijken of de klant de router kan bereiken. Het antwoord weet je immers al... 'Neen'
[..]

Ja, maar je router kan je dan toch echt niet benaderen. Die zit in een ander subnet.
Het enige antwoord wat ik niet met deductie kan uitsluiten is A. Maar dat is onzinnig.
pi_46996327
Meer vragen
Ik vind het wel leuk
pi_46997975
Kan ook gebeuren dat je alles in het engels moet doen. ivm logging van de gesprekken later
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 6 maart 2007 @ 23:42:22 #76
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_46998369
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:07 schreef Hijacking het volgende:

[..]

daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts
Nu weet ik waar al die incompetente supportmedewerkers vandaan komen.
pi_46998400
Over VOIP weet ik eerlijk gezegd ook niet echt veel....
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 23:43:53 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46998437
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:43 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Over VOIP weet ik eerlijk gezegd ook niet echt veel....
Er zijn een stuk of 3 protocollen geloof ik. Weinig spannend.
pi_46998963
KPN ADSL is de installatie helpdesk voor de 1e verbinding, ondersteuning van direct-adsl ( zonder e-mail) en verbindingsproblemen bij planet, hetnet, xs4all voor klanten die verkeerd bellen (die help je toch, ookal zitten ze verkeerd).

KPN-adsl ondersteund geen e-mail, daarvoor moet je bij je eigen provider zijn.

@work kun je vragen verwachten over de levering van adsl, pakketten, upgrades, installatievragen over de bekabeling, vragen over de instellingen van IE, vragen over afhandeling van tickets en defecte apperatuur.

KPN ADSL ondersteund àlleen ADSL van KPN. Géén Voip, geen internet plus bellen, géén e-mailvragen.

de intaketest bij tempo-team gaat als volgt:
Vaardigheidstesten voor gelijktijdig praten en typen, persoonlijkheidstest, snelheid van typen, een test met kennisvragen en een proefgesprek.

vragen van die vaardigheidstest zijn o.a.:

wat is géén e-mail programma?
-outlook
-safari
-thunderbird

Noem 3 browsers. ( IE, FF, safari)

Welk protocol gebruik je om een beveiligde verbinding met een website te maken?
-Http
-www
-https

Hoeveel bit is 5 bytes?

Hoe kom je bij de netwerkinstellingen bij Windows 98 se?

etc. etc. etc.

Dat gesprek is nog leuker
Zit jij in een apart hok en belt de intecedente je op vanaf haar bureau. Bij mij was zij een oudere vrouw, die niks van pc's afwist en een e-mail moest versturen met belangrijke info van haar man over de zaak.
mag je helemaal uitleggen hoe de pc aan gaat, hoe de muis werkt.. outlook open, e-mail sturen + bijlage etc.

Excel en wordtesten zijn makkelijk als je er eens mee gewerkt hebt. ( excel: berekeningen over abbonnementen uitvoeren. word: dikgedrukt maken etc.)
bye
pi_46999185
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:40 schreef Schorpioen het volgende:
Voor ik ga slapen zal ik even de antwoorden geven plus toelichting want die zijn nog niet echt gegeven.
[..]

Een firewall op de pc kan de oorzaak van een niet werkende verbinding zijn maar niet van een van buitenaf niet pingbare router. Als de klant een (intern) ip van de router krijgt en het DSL lampje brandt mag je er vooralsnog van uitgaan dat de bekabeling wel ok is. Een kapotte netwerkkaart is zeer voorbarig, en kan ook geen onpingbare router tot gevolg hebben. (verschil tussen modem/bridge en router is essentieel). Blijft over C, met verkeerde VPI/VCI instellingen heb je wel een brandend dsl lampje, wel gewoon een ip door de router uitgedeeld aan de pc, maar geen werkende internetverbinding (er komt geen verkeer terug van de router) en dus is ie ook niet pingbaar.
[..]

A B en C hebben andere symptomen/meldingen tot gevolg, en bij vrijwel alle providers is er sowieso geen authenticated smtp dus een ww invullen is niet nodig. D is het enige juiste antwoord dat "relaying denied" genereert, overigens zijn er natuurlijk genoeg andere oorzaken waar die melding door kan komen maar die kwamen niet voor in de vraag.
[..]

A is voorbarig, zou evt kunnen maar je kan een klant nooit zo afwimpelen omdat er vele andere oorzaken kunnen zijn die je moet uitsluiten. C is volkomen irrelevant aangezien de klant een router heeft (die dus aan NAT doet) en het feit of de pc een ip krijgt of niet is onafhankelijk van een brandend dsl lampje of niet. D is onzin en voorbarig want er hoeft absoluut helemaal niks met de DSL verbinding mis te zijn (zie C). Opnieuw aanvragen, daar bedoelde ik overigens geen dhcp renew mee, dat was wel wat onduidelijk, geef ik toe. Maar de snelste weg naar een goede conclusie is controleren of er uberhaupt verbinding tussen router en pc is en of de dhcp server in de router goed staat ingesteld, B dus. Als de dhcp server uitstaat kan de router gewoon te benaderen zijn (vooropgesteld dat je eerst een vast ip op de pc instelt natuurlijk) maar krijgt de klant toch een 169 adres.
Antwoorden zoals deze op de helpdesk van KPN ADSL gegeven dienen te worden:
1: A. Als de klant nog een firewall/virusscanner heeft, dan moeten die eerst uit. McAfee en Norton zijn erg vaak de spelbrekers in communicatie tussen modem en pc tijdens de installatie. (routers worden niet ondersteund). VPI/VCI instellingen staan bij kpn-modems al goed. Of worden tijdens de installatie automatisch goed gezet. Andere modems ondersteunen we niet.

2: E. Verwijs de klant door naar zijn ISP. KPN ADSL ondersteund alleen de verbinding en niet de e-mail instellingen. Planet of hetnet klanten verbind je warm door. andere klanten geef je het nummer van hun isp.

3: E: KPN ADSL ondersteund alleen eigen materialen. De Klant moet het eerst zonder router proberen. Als dat het probleem oplost verwijs je de klant door naar de leverancier van de router. Anders controleer je de netwerkkaart en reset je het modem ( nadat de firewall en anti-virus uit zijn, norton ge-deinstalleerd is). Werkt dat niet: maak een ticket aan voor de 3e lijn. (2e lijn is een jaar weg, die taken doet de 1e lijn nu ook)

er zouden ook nog tools komen voor lijndoormetingen trouwens, maar ik ben er nu 7 maanden weg oid

[ Bericht 1% gewijzigd door Petre op 07-03-2007 00:51:43 ]
bye
pi_46999452
BTW. je hebt KPN ADSL ( 1e installatie etc.) en KPN internet ( hetnet en planet)
xs4all zit apart en direct adsl wordt door de KPN ADSL afdeling gedaan. Leveringsvragen over ADSL komen ook bij KPN ADSL terecht. eveneens vragen over ISP-change en upgrades.
bye
  woensdag 7 maart 2007 @ 00:43:03 #82
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_47000997
Dankjewel voor de info petre helder duidelijk en kan ik wat mee
happen naar de baas
pi_47001374
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:46 schreef Hijacking het volgende:
Hallo mensen,

Via tempoteam kreeg ik te horen dat ik aan de slag kan gaan bij de adsl helpdesk van kpn.
Maar dan moet ik wel de toelatingstest halen. Nou vroeg ik mij af of er mensen zijn die deze toelatingstest gemaakt hebben. En of ze enkele vragen van deze test nog weten.
Een goede vriend van mij vertelde dat ik waarschijnlijk de volgende begrippen kan verwachten

voip
pop3
nntp
smtp


p.s.s sorry dat het zo kort is ik had eerst een grotere openingspost maar die ging weg bij het inloggen
Je komt uit het OOsten van het land zie ik in je profiel? Neem aan dat het gaat om een vacature in Enschede voor de MPHD (MultiPlayHelpDesk) afdeling van KPN (IPB Helpdesk voor ipb-KPN/Planet/HetNet) Heb geen inzage in de testprocedures maar baisc dingen zoals je zelf al aangeeft in je openingspost komen ter sprake tijdens de training. Let wel--> Basic...De bedoeling van de opleiding is dat je leert omgaan met weerstandsgesprekken en er gaat dan ook veel aandacht uit naar communicatietechnieken (leiding houden in een geprek, filteren van het probleem en het juiste taalgebruik)


De applicaties die je tijdens je werk gaat gebruiken zijn ook onderdeel van de training.
Informatie over de inhoudelijke testen van de uitzendorganisaties zoals Tempo Team of Olympia heb ik niet voor je, kan je alleen inhoudelijk iets vertellen over de trainingen die gegeven worden voor deze branche. die vooral gericht is op customer care.
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen,
maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
pi_47001601
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 00:53 schreef Nympholientje het volgende:

[..]

Je komt uit het OOsten van het land zie ik in je profiel? Neem aan dat het gaat om een vacature in Enschede voor de MPHD (MultiPlayHelpDesk) afdeling van KPN (IPB Helpdesk voor ipb-KPN/Planet/HetNet) Heb geen inzage in de testprocedures maar baisc dingen zoals je zelf al aangeeft in je openingspost komen ter sprake tijdens de training. Let wel--> Basic...De bedoeling van de opleiding is dat je leert omgaan met weerstandsgesprekken en er gaat dan ook veel aandacht uit naar communicatietechnieken (leiding houden in een geprek, filteren van het probleem en het juiste taalgebruik)


De applicaties die je tijdens je werk gaat gebruiken zijn ook onderdeel van de training.
Informatie over de inhoudelijke testen van de uitzendorganisaties zoals Tempo Team of Olympia heb ik niet voor je, kan je alleen inhoudelijk iets vertellen over de trainingen die gegeven worden voor deze branche. die vooral gericht is op customer care.
MPHD nu ookal in enschede , ik dacht dat die alleen beneden in de kweekvijver -lokalen zaten en de rest in groningen..

Wat je zegt kan ik onderschrijven. 2 weken fulltime trainen en een week met veel begeleiding bellen is erg goed. Zeker in verhouding met andere bedrijven in de branche.
bye
pi_47001680
Het enige wat je als helpdesker bij KPN hoeft te doen is vragen of alle lampjes branden. Je kunt dus een lampje voor je verwachten, en een Ja- en een Nee-knop.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  woensdag 7 maart 2007 @ 01:06:16 #86
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_47001819
Ik maak me weinig zorgen over de communicatieve punten het is meer dat ik de basics op het gebied van internet problemen nog niet helemaal goed beheers. Al leer ik snel als het om techniek gaat,Ik denk dat dit ook wel goed komt na de nodige training.
Iedereen nogmaals bedankt voor de antwoorden en ik ga morgen de test maken ik hou jullie op de hoogte
happen naar de baas
pi_47001956
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:01 schreef CodeCaster het volgende:
Het enige wat je als helpdesker bij KPN hoeft te doen is vragen of alle lampjes branden. Je kunt dus een lampje voor je verwachten, en een Ja- en een Nee-knop.
De scripts hebben ze er meer dan een jaar geleden bij ADSL al uitgedonderd
Al zit er wel weer 1 in SOS gebouwd ( SOS is het informatiesysteem waarin je dingen opzoekt).
bye
pi_47002350
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:10 schreef Petre het volgende:

[..]

De scripts hebben ze er meer dan een jaar geleden bij ADSL al uitgedonderd
Al zit er wel weer 1 in SOS gebouwd ( SOS is het informatiesysteem waarin je dingen opzoekt).
Bedoel je de Ticketmaker of Annetje?

Edit: Denk dat je het over het zogenaamde stappenplan hebt?
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen,
maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
pi_47002492
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 00:58 schreef Petre het volgende:

[..]

MPHD nu ookal in enschede , ik dacht dat die alleen beneden in de kweekvijver -lokalen zaten en de rest in groningen..
Ze zitten al enige tijd ook in Enschede vandaar dat ik dacht dat TS-er (die in zijn profiel het oosten des lands heeft staan) ook naar Enschede zou gaan. ( de laatste 2 groepen moesten naar Antwerpen na de 2 weken training) Groningen draait idd het langste volgens mij.
Ik had overigens de indruk dat er veel groepen absoluut geen testen hadden gehad gezien hun basiskennis betreffende internet en computers, ben dan ook enigzins verbaast dat er testen worden afgenomen. De groepen die ik de afgelopen tijd heb gezien hebben iig geen test hoeven doen maar ik zal het van de week eens navragen.
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen,
maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
pi_47002495
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:23 schreef Nympholientje het volgende:

[..]

Bedoel je de Ticketmaker of Annetje?

Edit: Denk dat je het over het zogenaamde stappenplan hebt?
stappenplan jah.
tickets werden iig toen ik er werkte gewoon gelijk in ATS aangemaakt.
bye
pi_47002534
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:29 schreef Nympholientje het volgende:

[..]

Ze zitten al enige tijd ook in Enschede vandaar dat ik dacht dat TS-er (die in zijn profiel het oosten des lands heeft staan) ook naar Enschede zou gaan. ( de laatste 2 groepen moesten naar Antwerpen na de 2 weken training) Groningen draait idd het langste volgens mij.
Ik had overigens de indruk dat er veel groepen absoluut geen testen hadden gehad gezien hun basiskennis betreffende internet en computers, ben dan ook enigzins verbaast dat er testen worden afgenomen. De groepen die ik de afgelopen tijd heb gezien hebben iig geen test hoeven doen maar ik zal het van de week eens navragen.
ligt er aan bij welk uitzend-bureau je vandaan komt. Sommige uitzenders willen het liefst goede mensen die langer blijven zitten
bye
pi_47002707
Van Randstad weet ik idd dat ze hogere eisen stellen aan het callcenterpersoneel.
Daar krijgt men zowel voor in- als outbound bijvoorbeeld een taaltest (Dacht dat dat overigens meer te maken had met de wensen van de klant, Abn-Amro en T-Mobile schijnen toch liever geen dyslectische mensen te willen, kpn is wat minder veeleisend en voor outbound an sich doet men niet zo moeilijk, daar gaan de trainingen meer richting de pure verkoop en nlp. Bij Oxxio/boekenverkoop e.d. heb je natuurlijk minder te maken met een klanthistorie en heb je geen emailverkeer met klanten , dan maakt het weinig uit of je spelfouten in de afkortingen maakt die je op de belvloer gebruikt.


TS-er , succes morgen!
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen,
maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
pi_47002806
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:38 schreef Nympholientje het volgende:
Van Randstad weet ik idd dat ze hogere eisen stellen aan het callcenterpersoneel.
Daar krijgt men zowel voor in- als outbound bijvoorbeeld een taaltest (Dacht dat dat overigens meer te maken had met de wensen van de klant, Abn-Amro en T-Mobile schijnen toch liever geen dyslectische mensen te willen, kpn is wat minder veeleisend en voor outbound an sich doet men niet zo moeilijk, daar gaan de trainingen meer richting de pure verkoop en nlp.
Beantwoording van mails en brieven is toch vaak knip en plak van de verschillende antwoorden nij kpn . Niet vaak dat ze zelf hele lappen tekst schrijven.
bye
pi_47006574
Succes vandaag
  woensdag 7 maart 2007 @ 18:16:22 #95
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_47023565
Ik heb de test gemaakt echt te makkelijk
van de 30 vragen had ik er 3 fout ik mocht er 6 fout hebben
dus nu gaan ik en een maat wachten of we bij adsl aan de slag kunnen aangezien ze nu momenteel daar geen mensen nodig hebben. Heb ik na 2 maanden nog steeds niks gehoort ga ik bij de tv helpdesk werken waar ze nog wel mensen zoeken

bedankt voor alle comments btw van mijn part mag die close
happen naar de baas
pi_47024744
Wat voor soort vragen kreeg je?
  woensdag 7 maart 2007 @ 19:22:38 #97
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_47025807
ok we nemen nooit KPN adsl....met dit soort gladiolen achter de help desk....
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  woensdag 7 maart 2007 @ 19:40:50 #98
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_47026626
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 19:22 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
ok we nemen nooit KPN adsl....met dit soort gladiolen achter de help desk....
dat moet je helemaal zelf weten internet held
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 18:51 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Wat voor soort vragen kreeg je?
Te makkelijk over pdf documenten ,spyware , ip addressen en wat een pop3 server nou precies deed enzovoorts. Het erge was dat zei mij vertelde dat veel mensen hem niet gehaald hebben en dat 7 fouten het gemiddelde is. Al met al had ik me helemaal niet zoveel zorgen hoeven te maken
happen naar de baas
pi_47026830
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 19:40 schreef Hijacking het volgende:

[..]

dat moet je helemaal zelf weten internet held
[..]

Te makkelijk over pdf documenten ,spyware , ip addressen en wat een pop3 server nou precies deed enzovoorts. Het erge was dat zei mij vertelde dat veel mensen hem niet gehaald hebben en dat 7 fouten het gemiddelde is. Al met al had ik me helemaal niet zoveel zorgen hoeven te maken
En dat nep-gesprek?
bye
  woensdag 7 maart 2007 @ 20:06:30 #100
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_47027870
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 18:16 schreef Hijacking het volgende:
Ik heb de test gemaakt echt te makkelijk
van de 30 vragen had ik er 3 fout ik mocht er 6 fout hebben
dus nu gaan ik en een maat wachten of we bij adsl aan de slag kunnen aangezien ze nu momenteel daar geen mensen nodig hebben. Heb ik na 2 maanden nog steeds niks gehoort ga ik bij de tv helpdesk werken waar ze nog wel mensen zoeken
Man, 2 weken geleden schreeuwde ze nog om medewerkers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')