abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:46:54 #1
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_46977761
Hallo mensen,

Via tempoteam kreeg ik te horen dat ik aan de slag kan gaan bij de adsl helpdesk van kpn.
Maar dan moet ik wel de toelatingstest halen. Nou vroeg ik mij af of er mensen zijn die deze toelatingstest gemaakt hebben. En of ze enkele vragen van deze test nog weten.
Een goede vriend van mij vertelde dat ik waarschijnlijk de volgende begrippen kan verwachten

voip
pop3
nntp
smtp

Alvast bedankt voor jullie hulp

p.s Ik wist niet echt in welke subforum ik hem moest maken maar dit leek mij de beste ?
p.s.s sorry dat het zo kort is ik had eerst een grotere openingspost maar die ging weg bij het inloggen
happen naar de baas
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:48:23 #2
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_46977815
Klopt. En het is zo simpel . Ik was brak, en kapot, en ik had 0 fout. Als je dat niet zonder hulp kan, moet je maar gaan vakkenvullen ofzo.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:50:12 #3
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_46977885
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:48 schreef Mokz het volgende:
Klopt. En het is zo simpel . Ik was brak, en kapot, en ik had 0 fout. Als je dat niet zonder hulp kan, moet je maar gaan vakkenvullen ofzo.
Haha dat doe ik nu en het is niet echt wat
Maar weet je nog enkele vragen die aan je gesteld werden ?
Want ik wil me er wel op voorbereiden als het mogelijk is

overigens bedankt voor je snelle reply
happen naar de baas
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:50:42 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_46977909
Gezien het gemiddelde niveau van een helpdeskmedewerker kan het nooit moeilijk zijn om te slagen. Bovendien staat de KPN te springen om meer helpdeskmensen vanwege dat internet+bellen.
So we just called him Fred
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:53:51 #5
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_46978037
Tsjah ik weet dat het 10 multiple choice vragen zijn waarvan ik er 8 goed moet hebben. Maar volgens het meisje van tempo team was de slagings percentage niet al te hoog.Het grootste probleem zit ook in het feit dat ik me nooit echt bezig heb gehouden met internet problemen enzovoorts waardoor ik niet al teveel kennis op dat gebied heb. Toch wil ik erg graag dat baantje
happen naar de baas
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:55:05 #6
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_46978087
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:50 schreef FredvZ het volgende:
Bovendien staat de KPN te springen om meer helpdeskmensen vanwege dat internet+bellen.
Daarvan zou ik geen helpdeskmedewerker willen zijn, je hebt namelijk nooit gelijk .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:55:19 #7
100648 kevin33
Trotse vader!
pi_46978100
Ik heb vandaag een soortgelijke test gedaan bij Olympia, voor een soortgelijke functie, kreeg 40 vragen had er 1 fout.
Ik sta op de grens. Van vroeger en later.
Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken.
Achter mij alles. Wat ik achter moet laten
Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben
pi_46978134
verschil tussen bites en bytes vragen ze
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:57:06 #9
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_46978183
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:53 schreef Hijacking het volgende:
.Het grootste probleem zit ook in het feit dat ik me nooit echt bezig heb gehouden met internet problemen enzovoorts waardoor ik niet al teveel kennis op dat gebied heb. Toch wil ik erg graag dat baantje
Vind je het gek dat iedereen mauwt over het kennisniveau op de gemiddelde helpdesk.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:59:38 #10
46473 Diovarus
BioHazard Warning
pi_46978275
Ik denk dat zolang je je als een mongool gedraagd je wel aangenomen word.
Ik ben niet te negatief, jij bent gewoon veel te positief. J&J
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:11:37 #11
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_46978745
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:57 schreef static het volgende:

[..]

Vind je het gek dat iedereen mauwt over het kennisniveau op de gemiddelde helpdesk.
Ik krijg ook een redelijke pittige training voordat ik daar ga beginnen, iedergeval dat vertelde dat meisje van tempoteam mij.
Verder denk ik dat wat er niet is nog kan komen
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
verschil tussen bites en bytes vragen ze
die is wel heel erg easy hopelijk vragen ze die

Nog meer mensen die iets weten over deze test ?
happen naar de baas
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:38:18 #12
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_46979747
Man, maak je niet druk, serieus, als je dat niet red...
En die trainingen zijn ook zeg maar MAVO3 niveau.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 6 maart 2007 @ 16:48:24 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_46980158
voip = Voice over IP
pop3 = Post Office Protocol version 3 (POP3)
nntp = Network News Transfer Protocol (NNTP)
smtp = Simple Mail Transfer Protocol (SMTP)

Wanneer je die uit je hooft leert haal je het makkelijk.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_46981260
verschl tussen router en switch
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 17:24:49 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46981664
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:15 schreef Underdoggy het volgende:
verschl tussen router en switch
Dan lijkt het verschil tussen een hub en een switch me logischer, aangezien een router en een switch feitelijk geen flikker met elkaar te maken hebben.
pi_46981779
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:24 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dan lijkt het verschil tussen een hub en een switch me logischer, aangezien een router en een switch feitelijk geen flikker met elkaar te maken hebben.
Heel veel routers hebben een switch, maar een switch kan niet routen
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 17:29:06 #17
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_46981837
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:24 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Daarom juist belangrijk om te weten.
'Meneer, gebruikt u wel een router?'
"Ja, zo'n kastje met van die internetstekkers toch?"
'Juist!'
"Ja, die heb ik".
pi_46982167
Als je geweest bent ben ik wel benieuwd wat voor vragen ze stellen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 18:22:54 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46983888
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:27 schreef longinus het volgende:

[..]

Heel veel routers hebben een switch, maar een switch kan niet routen
Ja dat zeg ik. Het heeft geen fuck met elkaar te maken.
Dat is net zoiets als het 'verschil' tussen een auto en een parkeergarage leren. In heel veel parkeergarages staan auto's, maar een auto heeft geen parkeer garage
  dinsdag 6 maart 2007 @ 18:37:44 #20
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_46984310
Zelfde als een kerkhof en een begraafplaats.

Misschien gooien ze er ook nog een bridge tegenaan.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_46987542
Ik heb (voor een andere provider) zelf zulke toetsen in elkaar gedraaid om helpdeskers te testen, maar die vragen gingen wel wat verder dan wat termpjes herkennen. Maar ja dat was dan ook niet voor niets de beste helpdesk van Nederland, volgens de consumentenbond.

Wat voorbeelden:
(slechts 1 antwoord per vraag is goed)

1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen

2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.

3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
Unox, the worst operating system.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 20:03:42 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46987858
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:56 schreef Schorpioen het volgende:

1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
Wat een kutvraag. 'Hij is niet pingbaar'.
Wat is niet pingbaar en waar vandaan? Is de router niet pingbaar vanaf het LAN of is de router niet pingbaar vanaf het WAN?
quote:
2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.
Hier staat gewoon het meest voor de hand liggende antwoord niet bij
'Hij heeft een mail adres van een providerX en probeert mail te verzenden via providerY'
quote:
3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
169 betekent een IP adres van windows verkregen. Dit betekent dus dat hij geen IP adres via DHCP krijgt. Antwoord A is bullshit, Antwoord B is 'kan router niet bereiken' Antwoord C... en dan? Antwoord D 'nee'.

Geen goed antwoord erbij

Hoe lang was de queue?
pi_46988962
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:03 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat een kutvraag. 'Hij is niet pingbaar'.
Wat is niet pingbaar en waar vandaan? Is de router niet pingbaar vanaf het LAN of is de router niet pingbaar vanaf het WAN?
Ping is de meest essentiele standaardtool van elke helpdesker, pingbaar in de zin van "de helpdesker kan de klant niet pingen". Leek me eigenlijk voor zich spreken, het is vrij zinloos om als klant van binnenuit je eigen ip te gaan pingen. Het moet wel heel erg fucked up zijn als dat niet lukt. En dan krijg je waarschijnlijk ook geen ip van de router.
quote:
Hier staat gewoon het meest voor de hand liggende antwoord niet bij
'Hij heeft een mail adres van een providerX en probeert mail te verzenden via providerY'
Het gaat er ook niet wat voor de hand ligt, het gaat erom wat er aan de hand kan zijn en dat is er maar 1 van de 4. De rest is onzin.
quote:
169 betekent een IP adres van windows verkregen. Dit betekent dus dat hij geen IP adres via DHCP krijgt. Antwoord A is bullshit, Antwoord B is 'kan router niet bereiken' Antwoord C... en dan? Antwoord D 'nee'.

Geen goed antwoord erbij
Het gaat erom dat je de meest logische stap neemt, afgaande op de gegevens. Er is niet gezegd dat je dan per se bij het eindpunt bent. Maar 3 van de 4 antwoorden zijn zinloze vervolgstappen die je niets verder brengen, eentje is slechts logisch en kan tot resultaten leiden.

Helaas, je bent niet geslaagd.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 20:27:42 #24
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46989131
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:24 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ping is de meest essentiele standaardtool van elke helpdesker, pingbaar in de zin van "de helpdesker kan de klant niet pingen". Leek me eigenlijk voor zich spreken, het is vrij zinloos om als klant van binnenuit je eigen ip te gaan pingen. Het moet wel heel erg fucked up zijn als dat niet lukt. En dan krijg je waarschijnlijk ook geen ip van de router
Nee daar ging je vraag 3 over. Hoezo komt dat zelden voor?
En hoezo is het zinloos om te zien of een klant de gateway uberhaupt kan bereiken. Een niet werkende internet verbinding is niet per definitie aan de buitenkant. Sterker nog ik durf te beweren dat het op een enkele keer na altijd de binnenkant betreft.
quote:
.
[..]

Het gaat er ook niet wat voor de hand ligt, het gaat erom wat er aan de hand kan zijn en dat is er maar 1 van de 4. De rest is onzin.
Ze zijn alle 4 onzin. Het antwoord dat het 99 van de 100 keer zal zijn staat er niet bij. Wat leer je de deelnemer nu?
quote:
Het gaat erom dat je de meest logische stap neemt, afgaande op de gegevens. Er is niet gezegd dat je dan per se bij het eindpunt bent. Maar 3 van de 4 antwoorden zijn zinloze vervolgstappen die je niets verder brengen, eentje is slechts logisch en kan tot resultaten leiden.
Er is er geen 1 logisch
quote:
Helaas, je bent niet geslaagd.
Helaas, als je direkt leidinggevende had ik je direkt ontslagen als je met zo'n test mijn supportmedewerkers wilde testen,
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 20:34:08 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46989477
Hoewel de vragen op zich wel potentie hebben
Zo werd in ons geval nieuwe kandidaten getest door ze o.a. te laten vertellen wat een printerserver is, wat het doet en wat het voordeel is boven een shared printer.

Dan vallen er best aardig wat door de mand.
pi_46990559
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:27 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee daar ging je vraag 3 over. Hoezo komt dat zelden voor?
En hoezo is het zinloos om te zien of een klant de gateway uberhaupt kan bereiken. Een niet werkende internet verbinding is niet per definitie aan de buitenkant. Sterker nog ik durf te beweren dat het op een enkele keer na altijd de binnenkant betreft.
Jezus doe niet zo fucking eigenwijs.
Ik had het niet over de gateway maar over de klant zelf. Je weet toch hopelijk wel het verschil?
Die laatste bewering: je moest eens weten wat er allemaal mis kan gaan aan de dsl verbinding zelf, en dat komt zeer regelmatig voor, misschien wel vaker dan bijv een kapot modem of verkeerde modeminstellingen. Profielfouten, fouten in ATM paden, dubbele VPI/VCI toewijzingen, etc.
quote:
Ze zijn alle 4 onzin. Het antwoord dat het 99 van de 100 keer zal zijn staat er niet bij. Wat leer je de deelnemer nu?
De juiste conclusies trekken aan de hand van beschikbare gegevens, en niet ter zake doende dingen terzijde kunnen schuiven, de juiste vragen stellen, en geen conclusies op lucht baseren. Essentiele vaardigheden voor een goede helpdesker, maar het blijkt maar weer dat niet iedereen dat kan.
quote:
Er is er geen 1 logisch
Ik zeg niet dat het heel vaak voorkomt, nogmaals het enige wat ik zeg is dat slechts 1 optie het beschreven symptoom tot gevolg kan hebben en de andere niet. Maar de vragen zijn volledig gebaseerd op de praktijk. Ik loop niet zomaar wat uit mijn duim te zuigen. Het geval van de onbewust meeliftende internetter heb ik zelf een aantal keer meegemaakt, het komt wel vaker voor.
quote:
Helaas, als je direkt leidinggevende had ik je direkt ontslagen als je met zo'n test mijn supportmedewerkers wilde testen,
Aha, omdat je zelf te incompetent was om het juiste antwoord op de vragen te geven? Lekkere leidinggevende ben jij

Gelukkig hadden mijn echte leidinggevenden wel verstand van zaken.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:02:13 #27
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_46990676
jongens bedankt voor de reply's maar wel een beetje ontopic blijven he
dus nogmaals hebben meer mensen de test van tempo team gemaakt ?
happen naar de baas
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:07:43 #28
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_46990850
Hey, weer zo'n topic.

Wat ik bij de vorige topic ook al zei: je kan klikken, dus je gaat een glorieuze carriere als helpdesk medewerker tegemoet
&lt;signature here&gt;.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 21:22:29 #29
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46991390
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:59 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Jezus doe niet zo fucking eigenwijs.
Ik had het niet over de gateway maar over de klant zelf. Je weet toch hopelijk wel het verschil?
Ja, maar die ROUTER staat toch bij die KLANT te DHCP'en? Hoezo is het zo vreemd om te veronderstellen dat je dat laatste niet bedoel? Waarschijnlijk omdat je vanuit een ISP kant denk. Ik zat en zit aan de andere kant en denk daardoor vanuit een hardware bij de klant kant.
quote:
Die laatste bewering: je moest eens weten wat er allemaal mis kan gaan aan de dsl verbinding zelf, en dat komt zeer regelmatig voor, misschien wel vaker dan bijv een kapot modem of verkeerde modeminstellingen. Profielfouten, fouten in ATM paden, dubbele VPI/VCI toewijzingen, etc.
Mooi, vanaf heden ga ik iedereen in de queue weer doorverwijzen naar de ISP
quote:
De juiste conclusies trekken aan de hand van beschikbare gegevens, en niet ter zake doende dingen terzijde kunnen schuiven, de juiste vragen stellen, en geen conclusies op lucht baseren. Essentiele vaardigheden voor een goede helpdesker, maar het blijkt maar weer dat niet iedereen dat kan.
Kom nou toch. Hoe vaak komt het voor dat de klant een secure SMTP ipv een normale SMT gebruik en hoe vaak komt het voor dat de klant via een andere ISP zijn outbox wil versturen.
quote:
Ik zeg niet dat het heel vaak voorkomt, nogmaals het enige wat ik zeg is dat slechts 1 optie het beschreven symptoom tot gevolg kan hebben en de andere niet. Maar de vragen zijn volledig gebaseerd op de praktijk. Ik loop niet zomaar wat uit mijn duim te zuigen. Het geval van de onbewust meeliftende internetter heb ik zelf een aantal keer meegemaakt, het komt wel vaker voor.
Nou, als fabrikant van de hardware kan ik je uit de praktijk vertellen dat dat zelden of nooit het probleem is.
quote:
Aha, omdat je zelf te incompetent was om het juiste antwoord op de vragen te geven? Lekkere leidinggevende ben jij

Gelukkig hadden mijn echte leidinggevenden wel verstand van zaken.
Ja ik denk dat ze me daarom na een half jaar weer terug willen met opslag

Je vragen staan simpelweg voor een brede interpretatie open en zijn derhalve niet logisch te beantwoorden. Ik neem ook aan dat je deze uit je hoofd doe en dat de echte test beter gedocumenteerd was. Anders kan ik echt niet anders dan constateren dat het een slechte test is.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:23:30 #30
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_46991436
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:02 schreef Hijacking het volgende:
jongens bedankt voor de reply's maar wel een beetje ontopic blijven he
dus nogmaals hebben meer mensen de test van tempo team gemaakt ?
happen naar de baas
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 21:25:02 #31
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46991489
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:23 schreef Hijacking het volgende:

[..]
Zeik niet, hoeveel van Schorpioens vragen begreep je uberhaupt?
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:25:42 #32
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_46991511
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:

Kom nou toch. Hoe vaak komt het voor dat de klant een secure SMTP ipv een normale SMT gebruik en hoe vaak komt het voor dat de klant via een andere ISP zijn outbox wil versturen.
Dat vond ik juist een van de intelligentere vragen.

Je zal het volk te vreten moeten geven, die thuis snel alles uitpakken, alles in elkaar clicken en BINGO, internet, maar dan wel van de buren..
&lt;signature here&gt;.
pi_46991528
Appeltje eitje.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 21:27:08 #34
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46991560
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef ExTec het volgende:

[..]

Je zal het volk te vreten moeten geven, die thuis snel alles uitpakken, alles in elkaar clicken en BINGO, internet, maar dan wel van de buren..
Nogmaals, ik werkte bij een hardware fabrikant en werk daar vanaf 1 April weer en was daar onder andere verantwoordelijk voor de internationale support. En ik kan je garanderen dat dat zelden tot nooit voorkomt.

tenminste... niet met onze hardware
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:30:20 #35
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_46991669
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zeik niet, hoeveel van Schorpioens vragen begreep je uberhaupt?
hoezo mag ik niet zeiken ik heb een vraag gesteld en daar wil ik gewoon antwoord op
dus als je nou je discussie over wie een betere internet exper is ergens anders voorzet kunnen mensen mij gewoon weer helpen ok ?
happen naar de baas
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 21:32:52 #36
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46991771
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:30 schreef Hijacking het volgende:

[..]

hoezo mag ik niet zeiken ik heb een vraag gesteld en daar wil ik gewoon antwoord op
dus als je nou je discussie over wie een betere internet exper is ergens anders voorzet kunnen mensen mij gewoon weer helpen ok ?
Geef gewoon antwoord op de vraag. Hoeveel van Schorpioens vragen begreep je? Ongeacht of ik of iemand anders denkt of de antwoorden al dan niet logisch zijn.

Dat IS helpen. Want als je denkt dat dit vragen zijn die alleen een 'internet expert' kan beantwoorden, denk ik persoonlijk dat je niet geschikt ben voor de baan waar je op solicteert.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:34:54 #37
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_46991872
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:27 schreef Swetsenegger het volgende:

tenminste... niet met onze hardware
Ja, ok, als jij bij een ISP werkt die z'n apparatuur aan elkaar 'gejoind' uitlevert zul je dat niet tegenkomen.

Maar voor de rest komt het vaak zat voor. Ik kan ook al kilo's mensen die er eigenlijk vanuit gaan dat er altijd wel ergens een WAP openstaat, als ze op reis zijn.

En als jij je WAP dan in je meterkast heb staan, en je computer staat boven, en de buurman heeft z'n setup precies in die kamer ernaast, kan hij doodleuk connecten met de WAP van de buurman die sneller reageert, en ga je het als leek nooit doorhebben.

Ik geloof em wel, als'ie zegt dat het regelmatig voorkomt.

Voor de rest zijn die vragen een leuke poging om af te tasten wat iemand weet. Echt boeien doet et niet.

Mensen die echt verstand hebben van netwerken, hebben meestal wel wat beters te doen dan een 1ste lijns baantje bij een ISP.
&lt;signature here&gt;.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 21:39:05 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46992041
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:34 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ja, ok, als jij bij een ISP werkt die z'n apparatuur aan elkaar 'gejoind' uitlevert zul je dat niet tegenkomen.
Nee ik werk bij een algemene hardware leverancier.
quote:
Maar voor de rest komt het vaak zat voor.
Die ervaring heb ik dus niet. Sterker nog op alle wifi problemen is het een verwaarloosbaar probleem bij onze supportdesk.
quote:
Ik kan ook al kilo's mensen die er eigenlijk vanuit gaan dat er altijd wel ergens een WAP openstaat, als ze op reis zijn.
Dat is toch meestal ook zo
quote:
En als jij je WAP dan in je meterkast heb staan, en je computer staat boven, en de buurman heeft z'n setup precies in die kamer ernaast, kan hij doodleuk connecten met de WAP van de buurman die sneller reageert, en ga je het als leek nooit doorhebben.

Ja en wederom... het komt zelden of nooit voor. Ik woon hier in de suburbs van rotterdam. Ik ontvang 4 wifi signalen, maar die van mij is verreweg de sterkste. En aan de hand van de support statistieken is dat eigenlijk in 99.99% van de gevallen zo.
quote:
Ik geloof em wel, als'ie zegt dat het regelmatig voorkomt.
Ik niet
quote:
Voor de rest zijn die vragen een leuke poging om af te tasten wat iemand weet. Echt boeien doet et niet.
Inderdaad
quote:
Mensen die echt verstand hebben van netwerken, hebben meestal wel wat beters te doen dan een 1ste lijns baantje bij een ISP.
Mwah, er zijn toch een jaar of 3 voorbij gegaan dat de netwerkbeheer banen niet echt dik gezaaid waren.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:40:39 #39
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_46992116
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:30 schreef Hijacking het volgende:

[..]

Maar wat wil jij dan eigenlijk?

Zit je te wachten tot iemand die precies ook die test bij tempoteam heeft gedaan, jou even alle antwoorden gaat geven ofzo?
&lt;signature here&gt;.
pi_46992124
T'is een eitje. Ik ga je de vragen niet geven (geen idee of geheimhoudingsplicht daar ook voor geld ), maar je zit precies in de goede richting. Veelal termen die je moet kennen, paar cases (situaties). Beetje basiskennis van internet en je haalt het zo.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:47:03 #41
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_46992413
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:

Ja en wederom... het komt zelden of nooit voor. Ik woon hier in de suburbs van rotterdam. Ik ontvang 4 wifi signalen, maar die van mij is verreweg de sterkste. En aan de hand van de support statistieken is dat eigenlijk in 99.99% van de gevallen zo.
Ik woon ook in een suburb van rotterdam, en alleen mijn netwerk is sterk, de rest niet.

Maar om mij heen is momenteel ook wel aardig wat leegstand.

Toch is dat't gebeurt zeer plausibel. Zeker als je bv in een flat woont, en jij hebt een bagger WAP, sweex ofzo, en je buurman AAA, Linksys of Intel oid.
quote:
Mwah, er zijn toch een jaar of 3 voorbij gegaan dat de netwerkbeheer banen niet echt dik gezaaid waren.
Zeer waar Ik heb te doen met m'n vakbroeders die geen leuke plek hadden om te overwinteren.

Maar die tijden zijn weer helemaal weg, en de gouden tijden zijn bijna weer helemaal terug
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:49:18 #42
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46992523
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef ExTec het volgende:

[..]

Misschien, maar als ik bij een helpdesk zou zitten zou ik twee dingen willen weten voor ik zo'n conclusie zou overwegen: hebben we het überhaupt over draadloos internet, en welk e-mail adres gebruikt de klant? Dat die conclusie één van de mogelijke is, en ook al op je denkbeeldige lijstje van oplossingen moet staan, kan dan wel waar zijn, maar het is niet het meest voor de hand liggende (of: 'het meest juiste') antwoord op de vraag.

Ik ben het met Swetsenegger eens: het is leuk dat van de vier opties er één mogelijk is en drie niet, maar ik zou helpdeskmedewerkers ook willen aanleren om te beginnen met de meest gemaakte fouten. Eigenlijk zou je er nog het beste open vragen van kunnen maken, maar dat kost natuurlijk een hoop nakijkwerk
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 21:54:21 #43
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46992733
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:47 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik woon ook in een suburb van rotterdam, en alleen mijn netwerk is sterk, de rest niet.

Maar om mij heen is momenteel ook wel aardig wat leegstand.

Toch is dat't gebeurt zeer plausibel. Zeker als je bv in een flat woont, en jij hebt een bagger WAP, sweex ofzo, en je buurman AAA, Linksys of Intel oid.
Waarom denkt iedereen toch dat Linksys AAA is. Dat ze zijn overgenomen door Cisco betekent niet automatisch dat het Cisco IS he. Sterker nog, de meeste linksys zooi komt van dezelfde d-link, edimax, belkin, sitecom, netgear band af rollen

Ik ben 5 jaar verantwoordelijk geweest voor de supportdesk en als het 2 keer de oorzaak is geweest van het probleem zoals geschetst in Schorpioens vraag, overdrijf ik denk ik. De keren dat klanten via planet hun orange mail probeerde te versturen was 98% keer de oorzaak (of vul willekeurig 2 andere ISP's in). De overige 1,98% was de oorzaak dat @home klanten nog 'mail' als SMTP server ingesteld hadden staan
quote:
Zeer waar Ik heb te doen met m'n vakbroeders die geen leuke plek hadden om te overwinteren.

Maar die tijden zijn weer helemaal weg, en de gouden tijden zijn bijna weer helemaal terug
Maar dat geldt voor de volledige workforce aangezien afgelopen jaar het aantal werkenden voor het eerst sinds WOII is gekrompen en die krimp tot 2036 aanhoudt.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 21:56:27 #44
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46992833
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:49 schreef De_Hertog het volgende:

Ik ben het met Swetsenegger eens: het is leuk dat van de vier opties er één mogelijk is en drie niet, maar ik zou helpdeskmedewerkers ook willen aanleren om te beginnen met de meest gemaakte fouten.
Dat dus. Ik zou bij zo'n test behalve het testen van de kennis van een potentiele kandidaat ook direkt van de gelegenheid gebruik willen maken en ze proberen wat te leren.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:00:13 #45
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_46992988
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:49 schreef De_Hertog het volgende:
Ik ben het met Swetsenegger eens: het is leuk dat van de vier opties er één mogelijk is en drie niet, maar ik zou helpdeskmedewerkers ook willen aanleren om te beginnen met de meest gemaakte fouten.
Dat is de essentie van de meeste supportbanen; 90% van alle klachten zijn standaard klachten. Als jij die snel genoeg uit je hoofd weet, kun je prima meedraaien. De echt goeie weten waar ze het over hebben, zien dus de abstractie en kunnen ook de zwaar exotische problemen oplossen. Maar die blijven nooit lang hangen. In europa is helpdesk instap functie. De droom van elke helpdesk medewerker is zo snel mogelijk 2nd of 3rd line worden, weg van die zeikklanten

In de states is dat precies andersom overigens, daar komt een groentje op de 3rd line, en de zwaar ervaren medewerkers met jaren ervaring doen de eerste lijn. Werkt een stuk beter. Maar voor 'een leuke carriere' doen wij het beter.
&lt;signature here&gt;.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2007 @ 22:02:49 #46
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46993077
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat is de essentie van de meeste supportbanen; 90% van alle klachten zijn standaard klachten. Als jij die snel genoeg uit je hoofd weet, kun je prima meedraaien.
true, en dat is ook de reden dat als je belt met een uitfikkende adapter een gemiddelde helpdesk nog steeds vraagt 'Branden de lampjes op uw modem?'
quote:
De echt goeie weten waar ze het over hebben, zien dus de abstractie en kunnen ook de zwaar exotische problemen oplossen.
Die zijn schaars!
quote:
Maar die blijven nooit lang hangen. In europa is helpdesk instap functie. De droom van elke helpdesk medewerker is zo snel mogelijk 2nd of 3rd line worden, weg van die zeikklanten
Ja inderdaad. Het is wel handig als je die mensen op de een of andere manier kan behouden voor je toko.
quote:
In de states is dat precies andersom overigens, daar komt een groentje op de 3rd line, en de zwaar ervaren medewerkers met jaren ervaring doen de eerste lijn. Werkt een stuk beter. Maar voor 'een leuke carriere' doen wij het beter.
Mjah, dan moet er ook wel erg weinig werk zijn als je dat accepteert
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:07:05 #47
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_46993239
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:40 schreef ExTec het volgende:

[..]

Maar wat wil jij dan eigenlijk?

Zit je te wachten tot iemand die precies ook die test bij tempoteam heeft gedaan, jou even alle antwoorden gaat geven ofzo?
daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts
happen naar de baas
pi_46993263
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, maar die ROUTER staat toch bij die KLANT te DHCP'en? Hoezo is het zo vreemd om te veronderstellen dat je dat laatste niet bedoel? Waarschijnlijk omdat je vanuit een ISP kant denk. Ik zat en zit aan de andere kant en denk daardoor vanuit een hardware bij de klant kant.
Daar gaat dit hele topic toch over, over helpdesker bij een ISP. Dan gaan de vragen daar ook over.
quote:
Mooi, vanaf heden ga ik iedereen in de queue weer doorverwijzen naar de ISP
Ach dat deden ze toch al. Er wordt wat heen en weer gepingpongd, ook bij isp's, "het ligt niet aan ons maar aan de hardware/uw computer/KPN/de ISP/de DSL provider/aardstralen in uw huis". Iets verder doorgraven en -vragen en je weet met redelijke zekerheid waar het aan ligt maar helaas is het gemiddelde niveau van de helpdesker vaak zo laag dat er alleen maar van de kast naar de muur wordt gestuurd. Komt ook voor een groot deel door die massale outsourcing, de personeelsselectie wordt door mensen gedaan die vaak van de hoed noch de rand weten maar alleen verstand hebben van targets en maximale beltijden.
quote:
Het komt voor. "Oh, 'beveiligd aanmelden', dat is vast goed, laat ik dat vinkje maar inschakelen! Hee, mijn mail werkt niet! Vuile kut-ISP!! Zeker weer een storing! Meteen bellen!"
quote:
Nou, als fabrikant van de hardware kan ik je uit de praktijk vertellen dat dat zelden of nooit het probleem is.
Misschien omdat die mensen niet de hardwarefabrikant bellen maar veel eerder de ISP helpdesk.... de melding komt ook van de ISP en niet van de hardware, logische keuze dus.

Een vriend van me (niet zo computer minded) kocht een tijd geleden een iBook. Hij dat ding aanzetten thuis, ploep, meteen een draadloze internetverbinding, van de buren, zonder dat hij iets hoefde te doen. Zegt hij serieus tegen mij: "gaaf, die iBooks hebben gewoon ingebouwd internet!"
quote:
Je vragen staan simpelweg voor een brede interpretatie open en zijn derhalve niet logisch te beantwoorden. Ik neem ook aan dat je deze uit je hoofd doe en dat de echte test beter gedocumenteerd was. Anders kan ik echt niet anders dan constateren dat het een slechte test is.
Of je het nou gelooft of niet dat boeit mij niet maar dit zijn gewoon praktijkvoorbeelden die je ook daadwerkelijk precies zo tegenkomt aan de helpdesk. En de vragen waren in de test ongeveer zo verwoord, zonder extra info, en dan nog is de info stukken duidelijker dan aan de telefoon meestal het geval is. Als je een klant aan de lijn krijgt die er vaak niet alles van begrijpt (zacht uitgedrukt) dan moet je ook maar uit zien te vissen wat ie precies bedoelt en hoe alles is aangesloten en ingesteld, daar krijg je ook geen documentatie bij. De juiste info uit klanten loskrijgen is ook iets wat je moet leren.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:09:25 #49
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_46993326
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom denkt iedereen toch dat Linksys AAA is. Dat ze zijn overgenomen door Cisco betekent niet automatisch dat het Cisco IS he. Sterker nog, de meeste linksys zooi komt van dezelfde d-link, edimax, belkin, sitecom, netgear band af rollen
Dat Linksys anno nu AAA word beschouwd, is niet mijn mening, maar meer de algemene. Cisco vond iig van wel en wilde z'n naam ook wel aan die toko verbinden.

En't zal vast ergens van een band afrollen, maar Cisco zit ook niks bijzonders in (meestal laatste nieuwe Intel CPU, sloot geheugen, etc), de toegevoegde waarde zit em in de code, de firmware. Plastic dozen kosten idd niet zo veel, nee.
quote:
Maar dat geldt voor de volledige workforce aangezien afgelopen jaar het aantal werkenden voor het eerst sinds WOII is gekrompen en die krimp tot 2036 aanhoudt.
Dan zal dat nog erger voor de IT gelden, daar die ook weer in z'n eigen groei zit.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:09:38 #50
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46993336
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:07 schreef Hijacking het volgende:

[..]

daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts
Dan lees je de posts in je eigen topic niet. Zoals ik ook al op je feedback post antwoordde: ze discussieren over een aantal vragen die in zo'n test kunnen zitten. Dat is dus volledig ontopic, je kunt er wat van opsteken, en heeft met opscheppen niets te maken. Dus ja, een beetje zeikerig komt dat dan wel over...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_46993357
quote:
Als meneer niet intern pingbaar is zn kabels etc checken. Extern niet pingbaar is moet de helpdeskmedewerker zn eigen shit checken en zeker weten dat de router goed is aangesloten op het stroomnet etc.
quote:
Wat een kutvraag. Hier wordt niemand wijzer van. Anders zou ik voor D gaan.
quote:
Hij krijgt een APAPI adres dus er wordt niet beantwoord op zn DHCP request. Antwoord D. Al is deze vraag wederom onzin omdat je eerst lijkt mij als helpdeskmedewerker gaat pingen naar je gateway etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')