Haha dat doe ik nu en het is niet echt watquote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:48 schreef Mokz het volgende:
Klopt. En het is zo simpel. Ik was brak, en kapot, en ik had 0 fout. Als je dat niet zonder hulp kan, moet je maar gaan vakkenvullen ofzo.
Daarvan zou ik geen helpdeskmedewerker willen zijn, je hebt namelijk nooit gelijkquote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:50 schreef FredvZ het volgende:
Bovendien staat de KPN te springen om meer helpdeskmensen vanwege dat internet+bellen.
Vind je het gek dat iedereen mauwt over het kennisniveau op de gemiddelde helpdesk.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:53 schreef Hijacking het volgende:
.Het grootste probleem zit ook in het feit dat ik me nooit echt bezig heb gehouden met internet problemen enzovoorts waardoor ik niet al teveel kennis op dat gebied heb. Toch wil ik erg graag dat baantje
Ik krijg ook een redelijke pittige training voordat ik daar ga beginnen, iedergeval dat vertelde dat meisje van tempoteam mij.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:57 schreef static het volgende:
[..]
Vind je het gek dat iedereen mauwt over het kennisniveau op de gemiddelde helpdesk.
die is wel heel erg easy hopelijk vragen ze diequote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
verschil tussen bites en bytes vragen ze
Dan lijkt het verschil tussen een hub en een switch me logischer, aangezien een router en een switch feitelijk geen flikker met elkaar te maken hebben.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:15 schreef Underdoggy het volgende:
verschl tussen router en switch
Heel veel routers hebben een switch, maar een switch kan niet routenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan lijkt het verschil tussen een hub en een switch me logischer, aangezien een router en een switch feitelijk geen flikker met elkaar te maken hebben.
Daarom juist belangrijk om te weten.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan lijkt het verschil tussen een hub en een switch me logischer, aangezien een router en een switch feitelijk geen flikker met elkaar te maken hebben.
Ja dat zeg ik. Het heeft geen fuck met elkaar te maken.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:27 schreef longinus het volgende:
[..]
Heel veel routers hebben een switch, maar een switch kan niet routen![]()
Wat een kutvraag. 'Hij is niet pingbaar'.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:56 schreef Schorpioen het volgende:
1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen
Hier staat gewoon het meest voor de hand liggende antwoord niet bijquote:2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.
169 betekent een IP adres van windows verkregen. Dit betekent dus dat hij geen IP adres via DHCP krijgt. Antwoord A is bullshit, Antwoord B is 'kan router niet bereiken' Antwoord C... en dan? Antwoord D 'nee'.quote:3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
Ping is de meest essentiele standaardtool van elke helpdesker, pingbaar in de zin van "de helpdesker kan de klant niet pingen". Leek me eigenlijk voor zich spreken, het is vrij zinloos om als klant van binnenuit je eigen ip te gaan pingen. Het moet wel heel erg fucked up zijn als dat niet lukt. En dan krijg je waarschijnlijk ook geen ip van de router.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat een kutvraag. 'Hij is niet pingbaar'.
Wat is niet pingbaar en waar vandaan? Is de router niet pingbaar vanaf het LAN of is de router niet pingbaar vanaf het WAN?
Het gaat er ook niet wat voor de hand ligt, het gaat erom wat er aan de hand kan zijn en dat is er maar 1 van de 4. De rest is onzin.quote:Hier staat gewoon het meest voor de hand liggende antwoord niet bij
'Hij heeft een mail adres van een providerX en probeert mail te verzenden via providerY'
Het gaat erom dat je de meest logische stap neemt, afgaande op de gegevens. Er is niet gezegd dat je dan per se bij het eindpunt bent. Maar 3 van de 4 antwoorden zijn zinloze vervolgstappen die je niets verder brengen, eentje is slechts logisch en kan tot resultaten leiden.quote:169 betekent een IP adres van windows verkregen. Dit betekent dus dat hij geen IP adres via DHCP krijgt. Antwoord A is bullshit, Antwoord B is 'kan router niet bereiken' Antwoord C... en dan? Antwoord D 'nee'.
Geen goed antwoord erbij
Nee daar ging je vraag 3 over. Hoezo komt dat zelden voor?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:24 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ping is de meest essentiele standaardtool van elke helpdesker, pingbaar in de zin van "de helpdesker kan de klant niet pingen". Leek me eigenlijk voor zich spreken, het is vrij zinloos om als klant van binnenuit je eigen ip te gaan pingen. Het moet wel heel erg fucked up zijn als dat niet lukt. En dan krijg je waarschijnlijk ook geen ip van de router
Ze zijn alle 4 onzin. Het antwoord dat het 99 van de 100 keer zal zijn staat er niet bij. Wat leer je de deelnemer nu?quote:.
[..]
Het gaat er ook niet wat voor de hand ligt, het gaat erom wat er aan de hand kan zijn en dat is er maar 1 van de 4. De rest is onzin.
Er is er geen 1 logischquote:Het gaat erom dat je de meest logische stap neemt, afgaande op de gegevens. Er is niet gezegd dat je dan per se bij het eindpunt bent. Maar 3 van de 4 antwoorden zijn zinloze vervolgstappen die je niets verder brengen, eentje is slechts logisch en kan tot resultaten leiden.
Helaas, als je direkt leidinggevende had ik je direkt ontslagen als je met zo'n test mijn supportmedewerkers wilde testen,quote:Helaas, je bent niet geslaagd.
Jezus doe niet zo fucking eigenwijs.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee daar ging je vraag 3 over. Hoezo komt dat zelden voor?
En hoezo is het zinloos om te zien of een klant de gateway uberhaupt kan bereiken. Een niet werkende internet verbinding is niet per definitie aan de buitenkant. Sterker nog ik durf te beweren dat het op een enkele keer na altijd de binnenkant betreft.
De juiste conclusies trekken aan de hand van beschikbare gegevens, en niet ter zake doende dingen terzijde kunnen schuiven, de juiste vragen stellen, en geen conclusies op lucht baseren. Essentiele vaardigheden voor een goede helpdesker, maar het blijkt maar weer dat niet iedereen dat kan.quote:Ze zijn alle 4 onzin. Het antwoord dat het 99 van de 100 keer zal zijn staat er niet bij. Wat leer je de deelnemer nu?
Ik zeg niet dat het heel vaak voorkomt, nogmaals het enige wat ik zeg is dat slechts 1 optie het beschreven symptoom tot gevolg kan hebben en de andere niet. Maar de vragen zijn volledig gebaseerd op de praktijk. Ik loop niet zomaar wat uit mijn duim te zuigen. Het geval van de onbewust meeliftende internetter heb ik zelf een aantal keer meegemaakt, het komt wel vaker voor.quote:Er is er geen 1 logisch
Aha, omdat je zelf te incompetent was om het juiste antwoord op de vragen te geven? Lekkere leidinggevende ben jijquote:Helaas, als je direkt leidinggevende had ik je direkt ontslagen als je met zo'n test mijn supportmedewerkers wilde testen,
Ja, maar die ROUTER staat toch bij die KLANT te DHCP'en? Hoezo is het zo vreemd om te veronderstellen dat je dat laatste niet bedoel? Waarschijnlijk omdat je vanuit een ISP kant denk. Ik zat en zit aan de andere kant en denk daardoor vanuit een hardware bij de klant kant.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:59 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Jezus doe niet zo fucking eigenwijs.
Ik had het niet over de gateway maar over de klant zelf. Je weet toch hopelijk wel het verschil?
Mooi, vanaf heden ga ik iedereen in de queue weer doorverwijzen naar de ISPquote:Die laatste bewering: je moest eens weten wat er allemaal mis kan gaan aan de dsl verbinding zelf, en dat komt zeer regelmatig voor, misschien wel vaker dan bijv een kapot modem of verkeerde modeminstellingen. Profielfouten, fouten in ATM paden, dubbele VPI/VCI toewijzingen, etc.
Kom nou toch. Hoe vaak komt het voor dat de klant een secure SMTP ipv een normale SMT gebruik en hoe vaak komt het voor dat de klant via een andere ISP zijn outbox wil versturen.quote:De juiste conclusies trekken aan de hand van beschikbare gegevens, en niet ter zake doende dingen terzijde kunnen schuiven, de juiste vragen stellen, en geen conclusies op lucht baseren. Essentiele vaardigheden voor een goede helpdesker, maar het blijkt maar weer dat niet iedereen dat kan.
Nou, als fabrikant van de hardware kan ik je uit de praktijk vertellen dat dat zelden of nooit het probleem is.quote:Ik zeg niet dat het heel vaak voorkomt, nogmaals het enige wat ik zeg is dat slechts 1 optie het beschreven symptoom tot gevolg kan hebben en de andere niet. Maar de vragen zijn volledig gebaseerd op de praktijk. Ik loop niet zomaar wat uit mijn duim te zuigen. Het geval van de onbewust meeliftende internetter heb ik zelf een aantal keer meegemaakt, het komt wel vaker voor.
Ja ik denk dat ze me daarom na een half jaar weer terug willen met opslagquote:Aha, omdat je zelf te incompetent was om het juiste antwoord op de vragen te geven? Lekkere leidinggevende ben jij
Gelukkig hadden mijn echte leidinggevenden wel verstand van zaken.
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:02 schreef Hijacking het volgende:
jongens bedankt voor de reply's maar wel een beetje ontopic blijven he![]()
dus nogmaals hebben meer mensen de test van tempo team gemaakt ?
Dat vond ik juist een van de intelligentere vragen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
Kom nou toch. Hoe vaak komt het voor dat de klant een secure SMTP ipv een normale SMT gebruik en hoe vaak komt het voor dat de klant via een andere ISP zijn outbox wil versturen.
Nogmaals, ik werkte bij een hardware fabrikant en werk daar vanaf 1 April weer en was daar onder andere verantwoordelijk voor de internationale support. En ik kan je garanderen dat dat zelden tot nooit voorkomt.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat vond ik juist een van de intelligentere vragen.
Je zal het volk te vreten moeten geven, die thuis snel alles uitpakken, alles in elkaar clicken en BINGO, internet, maar dan wel van de buren..
hoezo mag ik niet zeiken ik heb een vraag gesteld en daar wil ik gewoon antwoord opquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zeik niet, hoeveel van Schorpioens vragen begreep je uberhaupt?
Geef gewoon antwoord op de vraag. Hoeveel van Schorpioens vragen begreep je? Ongeacht of ik of iemand anders denkt of de antwoorden al dan niet logisch zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:30 schreef Hijacking het volgende:
[..]
hoezo mag ik niet zeiken ik heb een vraag gesteld en daar wil ik gewoon antwoord op
dus als je nou je discussie over wie een betere internet exper is ergens anders voorzet kunnen mensen mij gewoon weer helpen ok ?![]()
Ja, ok, als jij bij een ISP werkt die z'n apparatuur aan elkaar 'gejoind' uitlevert zul je dat niet tegenkomen.quote:
Nee ik werk bij een algemene hardware leverancier.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, ok, als jij bij een ISP werkt die z'n apparatuur aan elkaar 'gejoind' uitlevert zul je dat niet tegenkomen.
Die ervaring heb ik dus niet. Sterker nog op alle wifi problemen is het een verwaarloosbaar probleem bij onze supportdesk.quote:Maar voor de rest komt het vaak zat voor.
Dat is toch meestal ook zoquote:Ik kan ook al kilo's mensen die er eigenlijk vanuit gaan dat er altijd wel ergens een WAP openstaat, als ze op reis zijn.
quote:En als jij je WAP dan in je meterkast heb staan, en je computer staat boven, en de buurman heeft z'n setup precies in die kamer ernaast, kan hij doodleuk connecten met de WAP van de buurman die sneller reageert, en ga je het als leek nooit doorhebben.
Ik nietquote:Ik geloof em wel, als'ie zegt dat het regelmatig voorkomt.
Inderdaadquote:Voor de rest zijn die vragen een leuke poging om af te tasten wat iemand weet. Echt boeien doet et niet.
Mwah, er zijn toch een jaar of 3 voorbij gegaan dat de netwerkbeheer banen niet echt dik gezaaid waren.quote:Mensen die echt verstand hebben van netwerken, hebben meestal wel wat beters te doen dan een 1ste lijns baantje bij een ISP.
Maar wat wil jij dan eigenlijk?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:30 schreef Hijacking het volgende:
[..]
hoezo mag ik niet zeiken ik heb een vraag gesteld en daar wil ik gewoon antwoord op
dus als je nou je discussie over wie een betere internet exper is ergens anders voorzet kunnen mensen mij gewoon weer helpen ok ?![]()
Ik woon ook in een suburb van rotterdam, en alleen mijn netwerk is sterk, de rest niet.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja en wederom... het komt zelden of nooit voor. Ik woon hier in de suburbs van rotterdam. Ik ontvang 4 wifi signalen, maar die van mij is verreweg de sterkste. En aan de hand van de support statistieken is dat eigenlijk in 99.99% van de gevallen zo.
Zeer waarquote:Mwah, er zijn toch een jaar of 3 voorbij gegaan dat de netwerkbeheer banen niet echt dik gezaaid waren.
Misschien, maar als ik bij een helpdesk zou zitten zou ik twee dingen willen weten voor ik zo'n conclusie zou overwegen: hebben we het überhaupt over draadloos internet, en welk e-mail adres gebruikt de klant? Dat die conclusie één van de mogelijke is, en ook al op je denkbeeldige lijstje van oplossingen moet staan, kan dan wel waar zijn, maar het is niet het meest voor de hand liggende (of: 'het meest juiste') antwoord op de vraag.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat vond ik juist een van de intelligentere vragen.
Je zal het volk te vreten moeten geven, die thuis snel alles uitpakken, alles in elkaar clicken en BINGO, internet, maar dan wel van de buren..
Waarom denkt iedereen toch dat Linksys AAA is. Dat ze zijn overgenomen door Cisco betekent niet automatisch dat het Cisco IS he. Sterker nog, de meeste linksys zooi komt van dezelfde d-link, edimax, belkin, sitecom, netgear band af rollenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik woon ook in een suburb van rotterdam, en alleen mijn netwerk is sterk, de rest niet.
Maar om mij heen is momenteel ook wel aardig wat leegstand.
Toch is dat't gebeurt zeer plausibel. Zeker als je bv in een flat woont, en jij hebt een bagger WAP, sweex ofzo, en je buurman AAA, Linksys of Intel oid.
quote:Zeer waarIk heb te doen met m'n vakbroeders die geen leuke plek hadden om te overwinteren.
Maar die tijden zijn weer helemaal weg, en de gouden tijden zijn bijna weer helemaal terug
Dat dus. Ik zou bij zo'n test behalve het testen van de kennis van een potentiele kandidaat ook direkt van de gelegenheid gebruik willen maken en ze proberen wat te leren.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:49 schreef De_Hertog het volgende:
Ik ben het met Swetsenegger eens: het is leuk dat van de vier opties er één mogelijk is en drie niet, maar ik zou helpdeskmedewerkers ook willen aanleren om te beginnen met de meest gemaakte fouten.
Dat is de essentie van de meeste supportbanen; 90% van alle klachten zijn standaard klachten. Als jij die snel genoeg uit je hoofd weet, kun je prima meedraaien. De echt goeie weten waar ze het over hebben, zien dus de abstractie en kunnen ook de zwaar exotische problemen oplossen. Maar die blijven nooit lang hangen. In europa is helpdesk instap functie. De droom van elke helpdesk medewerker is zo snel mogelijk 2nd of 3rd line worden, weg van die zeikklantenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:49 schreef De_Hertog het volgende:
Ik ben het met Swetsenegger eens: het is leuk dat van de vier opties er één mogelijk is en drie niet, maar ik zou helpdeskmedewerkers ook willen aanleren om te beginnen met de meest gemaakte fouten.
true, en dat is ook de reden dat als je belt met een uitfikkende adapter een gemiddelde helpdesk nog steeds vraagt 'Branden de lampjes op uw modem?'quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is de essentie van de meeste supportbanen; 90% van alle klachten zijn standaard klachten. Als jij die snel genoeg uit je hoofd weet, kun je prima meedraaien.
Die zijn schaars!quote:De echt goeie weten waar ze het over hebben, zien dus de abstractie en kunnen ook de zwaar exotische problemen oplossen.
Ja inderdaad. Het is wel handig als je die mensen op de een of andere manier kan behouden voor je toko.quote:Maar die blijven nooit lang hangen. In europa is helpdesk instap functie. De droom van elke helpdesk medewerker is zo snel mogelijk 2nd of 3rd line worden, weg van die zeikklanten![]()
Mjah, dan moet er ook wel erg weinig werk zijn als je dat accepteertquote:In de states is dat precies andersom overigens, daar komt een groentje op de 3rd line, en de zwaar ervaren medewerkers met jaren ervaring doen de eerste lijn. Werkt een stuk beter. Maar voor 'een leuke carriere' doen wij het beter.
daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoortsquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar wat wil jij dan eigenlijk?
Zit je te wachten tot iemand die precies ook die test bij tempoteam heeft gedaan, jou even alle antwoorden gaat geven ofzo?
Daar gaat dit hele topic toch over, over helpdesker bij een ISP. Dan gaan de vragen daar ook over.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar die ROUTER staat toch bij die KLANT te DHCP'en? Hoezo is het zo vreemd om te veronderstellen dat je dat laatste niet bedoel? Waarschijnlijk omdat je vanuit een ISP kant denk. Ik zat en zit aan de andere kant en denk daardoor vanuit een hardware bij de klant kant.
Ach dat deden ze toch al. Er wordt wat heen en weer gepingpongd, ook bij isp's, "het ligt niet aan ons maar aan de hardware/uw computer/KPN/de ISP/de DSL provider/aardstralen in uw huis". Iets verder doorgraven en -vragen en je weet met redelijke zekerheid waar het aan ligt maar helaas is het gemiddelde niveau van de helpdesker vaak zo laag dat er alleen maar van de kast naar de muur wordt gestuurd. Komt ook voor een groot deel door die massale outsourcing, de personeelsselectie wordt door mensen gedaan die vaak van de hoed noch de rand weten maar alleen verstand hebben van targets en maximale beltijden.quote:Mooi, vanaf heden ga ik iedereen in de queue weer doorverwijzen naar de ISP
Het komt voor. "Oh, 'beveiligd aanmelden', dat is vast goed, laat ik dat vinkje maar inschakelen! Hee, mijn mail werkt niet! Vuile kut-ISP!! Zeker weer een storing! Meteen bellen!"quote:Kom nou toch. Hoe vaak komt het voor dat de klant een secure SMTP ipv een normale SMT gebruik en hoe vaak komt het voor dat de klant via een andere ISP zijn outbox wil versturen.
Misschien omdat die mensen niet de hardwarefabrikant bellen maar veel eerder de ISP helpdesk.... de melding komt ook van de ISP en niet van de hardware, logische keuze dus.quote:Nou, als fabrikant van de hardware kan ik je uit de praktijk vertellen dat dat zelden of nooit het probleem is.
Of je het nou gelooft of niet dat boeit mij niet maar dit zijn gewoon praktijkvoorbeelden die je ook daadwerkelijk precies zo tegenkomt aan de helpdesk. En de vragen waren in de test ongeveer zo verwoord, zonder extra info, en dan nog is de info stukken duidelijker dan aan de telefoon meestal het geval is. Als je een klant aan de lijn krijgt die er vaak niet alles van begrijpt (zacht uitgedrukt) dan moet je ook maar uit zien te vissen wat ie precies bedoelt en hoe alles is aangesloten en ingesteld, daar krijg je ook geen documentatie bij. De juiste info uit klanten loskrijgen is ook iets wat je moet leren.quote:Je vragen staan simpelweg voor een brede interpretatie open en zijn derhalve niet logisch te beantwoorden. Ik neem ook aan dat je deze uit je hoofd doe en dat de echte test beter gedocumenteerd was. Anders kan ik echt niet anders dan constateren dat het een slechte test is.
Dat Linksys anno nu AAA word beschouwd, is niet mijn mening, maar meer de algemene. Cisco vond iig van wel en wilde z'n naam ook wel aan die toko verbinden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen toch dat Linksys AAA is. Dat ze zijn overgenomen door Cisco betekent niet automatisch dat het Cisco IS he. Sterker nog, de meeste linksys zooi komt van dezelfde d-link, edimax, belkin, sitecom, netgear band af rollen
Dan zal dat nog erger voor de IT gelden, daar die ook weer in z'n eigen groei zit.quote:Maar dat geldt voor de volledige workforce aangezien afgelopen jaar het aantal werkenden voor het eerst sinds WOII is gekrompen en die krimp tot 2036 aanhoudt.
Dan lees je de posts in je eigen topic niet. Zoals ik ook al op je feedback post antwoordde: ze discussieren over een aantal vragen die in zo'n test kunnen zitten. Dat is dus volledig ontopic, je kunt er wat van opsteken, en heeft met opscheppen niets te maken. Dus ja, een beetje zeikerig komt dat dan wel over...quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:07 schreef Hijacking het volgende:
[..]
daar zou ik niks tegen hebben maar meer dat mensen zeggen jah ik heb die test ook gedaan en kreeg een paar vragen over voip enzovoorts![]()
Als meneer niet intern pingbaar is zn kabels etc checken. Extern niet pingbaar is moet de helpdeskmedewerker zn eigen shit checken en zeker weten dat de router goed is aangesloten op het stroomnet etc.quote:1. Een klant heeft geen werkende verbinding. Hij krijgt wel een ipadres van de DSL router en het DSL lampje op de router brandt. Hij is niet pingbaar. Wat doe je?
A. Je vraagt of de klant zijn virusscanner en firewall wil uitzetten
B. Je controleert samen met de klant alle bekabeling en laat deze evt vervangen
C. Je controleert de VPI/VCI instellingen en de overige instellingen in de router en bekijkt of er ATM downstream verkeer is dmv een portcheck of door in de router te kijken. Als dat er niet is en een powercycle niet helpt dan maak je meteen een storingsmelding aan
D. De klant heeft een kapotte netwerkkaart, die zal hij eerst moeten vervangen
Wat een kutvraag. Hier wordt niemand wijzer van. Anders zou ik voor D gaan.quote:2. Een klant kan geen email versturen. Hij krijgt altijd de melding "relaying denied". Wat kan er aan de hand zijn?
A. Hij vult zijn wachtwoord niet goed in
B. Er zit een firewall in de weg die iets te veel blokkeert
C. Hij gebruikt secure SMTP ipv gewoon SMTP
D. De klant lift zonder het te weten mee op de draadloze verbinding van de buren.
Hij krijgt een APAPI adres dus er wordt niet beantwoord op zn DHCP request. Antwoord D. Al is deze vraag wederom onzin omdat je eerst lijkt mij als helpdeskmedewerker gaat pingen naar je gateway etc.quote:3. Een klant belt op zonder verbinding, maar hij krijgt wel een ipadres op zijn pc: 169.254.18.129. De klant heeft een DSL router. Wat doe je?
A. Hij heeft gewoon een ipadres dus het zal waarschijnlijk aan een corrupte TCP/IP stack liggen, dit gebeurt vaker met windows, hier kun je verder niks aan doen, de klant moet dit fixen of contact opnemen met MS.
B. Je controleert of de klant de router kan bereiken, en als dat lukt check je of de DHCP server van de router goed ingesteld staat.
C. Je controleert of het DSL lampje op zijn router brandt.
D. Een ipadres beginnend met 169 betekent dat de DSL verbinding kapot is, hij zal opnieuw moeten aanvragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |