Door de aanbieder tot van alles te verplichten drijf je de prijs van abonnementen op. Toegegeven, daarmee ben ik nog niet verplicht een abonnement te nemen maar je ontneemt me wel de mogelijkheid een goedkoper abonnement af te sluiten omdat die simpelweg niet meer bestaan.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dat doe ik niet. Dat doet de aanbieder. Ik bepaal de prijs van abonnementen niet. En dan nog ben je niet verplicht.
quote:Op maandag 5 maart 2007 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Abonementen zouden ieder moment opzegbaar moeten zijn.
Zo veel duurder zal een abbonement hier niet door worden denk ik.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Door de aanbieder tot van alles te verplichten drijf je de prijs van abonnementen op. Toegegeven, daarmee ben ik nog niet verplicht een abonnement te nemen maar je ontneemt me wel de mogelijkheid een goedkoper abonnement af te sluiten omdat die simpelweg niet meer bestaan.
Consumentenbond werk met jaarabbo'squote:Op maandag 5 maart 2007 17:47 schreef raptorix het volgende:
dat je consumentenbond ook niet online kan opzeggen maar alleen schriftelijk
Laat de consumentenbond dan eerst maar eens het goede voorbeeld geven.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 17:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Consumentenbond werk met jaarabbo'sKan je niet onderuit als je je te laat afmeldt
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:01 schreef ub40_bboy het volgende:
Laat de consument dan eerst maar eens het goede voorbeeld geven.
Wie zegt dat het abonnement een stuk duurder wordt? In mijn systeem is het zo dat men niet aan abonnementen vastzit waar men geen behoefte aan heeft. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven meer gestimuleerd worden waar voor hun geld te bieden, waardoor je m.i. juist een beter product voor een lagere prijs zal krijgen.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 15:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je zit er dus niet mee dat dat abonnement een stuk duurder wordt. Akkoord, maar waarom wil je mensen die daar wél mee zitten toch verplichten zich ook bij jouw bezwaren neer te leggen?
Dat is in zoverre waar dat er dan wel sprake moet zijn van een overeenkomst. Als de klant zich niet kan vinden in de algemene voorwaarden en er geen overeenkomst tot stand komt, dan heeft de verkopende partij een probleem. Deze heeft dan extra kosten gemaakt terwijl de omzet daalt. Dat verschil zal op de een of andere manier moet worden terugverdiend, bijvoorbeeld door een prijsverhoging. Daar heeft niemand belang bij. Het is dus zaak dat de AV acceptabel zijn voor zowel de verkopende als de kopende partij.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 12:03 schreef Diederik_Duck het volgende:
Algemene voorwaarden zijn een zegen omdat ze de transactiekosten gigantisch drukken; als bij elk contract uitgebreid onderhandeld moet worden over de voorwaarden lopen de kosten navenant op.
Des te vreemder dat ze wel akkoord kunnen gaat met die voorwaarden. Als de gemiddelde consument niet in staat is om te begrijpen wat er in de AV staat en welke gevolgen het voor hem heeft als hij er mee akkoord gaat, dan mag je je afvragen op grond waarvan de consument die beslissing neemt. Blijkbaar vertrouwt de consument er op dat de overheid hem in deze beschermt.quote:Tevens ga je nog altijd niet in op mijn andere punt: dat consumenten helemaal niet over voorwaarden kúnnen onderhandelen, omdat ze ter zake niet kundig (genoeg) zijn.
Toch wel. Alleen ik en niemand anders kan bepalen wat goed is voor mij, en wat goed is voor mij hoeft niet noodzakelijkerwijs goed te zijn voor een willekeurig ander individu. Zodoende kan alleen ik bepalen wat mijn belangen als consument zijn. Uiteraard zullen er overeenkomsten zijn met andermans belangen, maar dan nog kan de overheid niet voor mij vaststellen wat mijn belangen zijn.quote:Dat meen je niet.
De overheid wekt de schijn dat zij de burger beschermt terwijl de burger, naïef als hij is, de overheid vertrouwt. Op het moment dat de burger bescherming nodig heeft, blijkt die niet voor hem beschikbaar te zijn.quote:En je beweerde net dat de overheid de burger in een zwakkere positie heeft gemanoeuvreerd? Ik mis hier een consistente gedachtegang.
Hoe goed de bedoeling daarvan ook mag zijn, het zal alleen maar leiden tot nog meer problemen.quote:Er is een heleboel kritiek op het systeem mogelijk. En het is die kritiek die nu juist aanleiding geeft tot overheidsingrijpen.
Die regels maken het alleen maar minder transparant voor de betrokkenen. Dat kan het functioneren van de markt nooit ten goede komen.quote:Dat geloof ik niet. Het (privaat)recht moet de basale regels stellen, zodat partijen (kunnen) weten waar zij aan toe zijn bij het contracteren; daarbij hoort ook een goed oog voor de verschillende posities die de contractspartijen innemen, dit in het belang van eenieder: het waarborgt namelijk een soepel functionerende markt.
Maar als dit een europese wet is, dan zou het toch makkelijk moeten zijn voor de overheid om een dergelijk systeem erdoor te drukken, het huidige is gaat immers tegen deze wetgeving. Zaak opgelost, slotje.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 12:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Yep, geloof dat europese standaard is dat voor het aflopen van een abonnement een brief moet worden gestuurd of men het abonnement wil verlengen. Word hier niet op gereageerd word het abonnement niet stilzwijgend verlengt.
Jaquote:Op maandag 5 maart 2007 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan is het geen abonnement meer. Het hele idee van een abonnement is nou juist dat je het niet elk moment kan opzeggen. Op die manier verzekert een aanbieder zich van toekomstige inkomsten waardoor het de prijs lager kan houden.quote:Op maandag 5 maart 2007 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Een aanbieder levert maar een goed produkt waardoor de vraag omhoog gaat en de prijs omlaag. Dit marktprincipe moet je toch aanspreken. Bij abonnementen betaal je vooruit en is het nog maar de vraag of kwaliteit gewaarborgd blijft. Zie KPN en internetplusbellen. Veel problemen maar toch nog elke avond klanten een abonnement aansmeren. (ook dom van die mensen overigens)quote:Op zondag 11 maart 2007 00:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dan is het geen abonnement meer. Het hele idee van een abonnement is nou juist dat je het niet elk moment kan opzeggen. Op die manier verzekert een aanbieder zich van toekomstige inkomsten waardoor het de prijs lager kan houden.
Mooi voorbeeld; als het ze uitkomt mag je het contract aangaan via de telefoon, maar je komt er vanaf met een aangetekende brief. Vreemd toch, dat ze een mondelinge mededeling wel genoeg vinden om je hoofd in de strop te steken, maar dat ze sovjet-bureaucratisch worden als je van ze af wil.quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:51 schreef cultheld het volgende:
Ik ben ook voor. Net zo'n ECI-loser de kans gegeven om z'n verhaaltje te doen. Vervolgens deed ik geïnteresseerd en zei ik dat ik wel lid wilde worden (2.50 voor 45 euro aan dvd's is leuk). Hij dacht natuurlijk "weer zo'n dombo die er regelrecht instinkt", maar ik heb eerst de regeltjes gelezen.
""Deze overeenkomst kan door u ongedaan worden gemaakt binnen acht dagen nadat een afschrift bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Utrecht van een datum is voorzien. Zolang behoeft u ook nog niet te betalen. Als u wilt opzeggen, kunt u dat het beste doen bij aangetekende brief of briefkaart uiterlijk binnen zes dagen nadat u zelf de overeenkomst hebt ondertekend. Uw brief of briefkaart komt dan op tijd aan."![]()
![]()
En zo heb ik dus drie dvd's voor 2.50 gekocht
.
Kletsika, ik heb diverse abonnementen in de VS lopen die op elk moment opzegbaar zijn.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 14:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een abonnement dat echter een stuk duurder zal zijn dan nu omdat de aanbieder de gemiste inkomsten van snel opzeggende mensen door zal berekenen aan de overige klanten.
idd belachelijkquote:Op donderdag 15 maart 2007 14:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld; als het ze uitkomt mag je het contract aangaan via de telefoon, maar je komt er vanaf met een aangetekende brief. Vreemd toch, dat ze een mondelinge mededeling wel genoeg vinden om je hoofd in de strop te steken, maar dat ze sovjet-bureaucratisch worden als je van ze af wil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |