Hier hebben we het enige juiste antwoord.quote:Op maandag 5 maart 2007 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Abonementen zouden ieder moment opzegbaar moeten zijn.
Schijnbaar wel, als de bedrijven het zelf niet veranderen.quote:Op maandag 5 maart 2007 18:40 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
En dus hebben we deoverheid
hier voor nodig?
Yep, geloof dat europese standaard is dat voor het aflopen van een abonnement een brief moet worden gestuurd of men het abonnement wil verlengen. Word hier niet op gereageerd word het abonnement niet stilzwijgend verlengt.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederland moet gewoon eens beginnen met de Europesche wet en regelgeving hiervoor te inplementeren. Dit soort beslissingen worden allang niet meer op Haags niveau besloten maar in brussel, net als teruggave recht en garantietermijnen.
En wat heeft men in Brussel besloten omtrent 'teruggave recht'? En is richtlijn 99/44/EG niet al van kracht in Nederland?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederland moet gewoon eens beginnen met de Europesche wet en regelgeving hiervoor te inplementeren. Dit soort beslissingen worden allang niet meer op Haags niveau besloten maar in brussel, net als teruggave recht en garantietermijnen.
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:56 schreef TranceAction het volgende:
Dit doen ze alleen maar om de aandacht af te leiden van het feit dat ze niks doen aan het feit dat een kinderverkrachter maar 240 uur taakstraf krijgt. Blijkbaar vinden die linkse rakkers dat wel goed.
Waar is jouw toestemming voor de verlenging van het contract?quote:Op maandag 5 maart 2007 17:27 schreef Corelli het volgende:
[..]
mijn god, is voor sommige medelanders een abbo opzeggen al te moeilijk. De regelcreatie van ambtenaren is grenzeloos.
Wel eens geprobeerd te onderhandelen over algemene voorwaarden?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:53 schreef NewOrder het volgende:
Dit is weer zo'n typisch voorbeeld van verantwoordelijkheid wegnemen bij de burger. Stel je voor dat de burger eens na zou denken over de consequenties van een overeenkomst die hij aan wil gaan. Nee, de burger moet worden beschermd tegen de 'stoute' bedrijven die zich netjes aan de gemaakte afspraak houden. Althans, dat is de schijn die men wekt. In werkelijkheid wordt de burger beschermd tegen zichzelf, tegen zijn eigen nalatigheid om verantwoordelijkheid voor zijn handelen te dragen. Daarmee wordt niet alleen een stuk vrijheid van de burger afgenomen, er wordt op deze manier een mentaliteit gekweekt waarbij de burger zich niet langer bewust is van het feit dat hij zelf en niemand anders verantwoordelijk is voor zijn gedrag met alle gevolgen van dien. Daar zal de politiek overigens niet van wakker liggen; ondanks het voornemen van de huidige regering en haar voorgangers om te komen tot minder regelgeving, is tot nog toe alleen een tegengesteld effect waarneembaar. Als er nieuwe wetgeving nodig is om de gevolgen van eerdere wetgeving aan te pakken, dan zal men die zonder enige twijfel invoeren. Zo blijft de overheid groeien en wordt de burger bestraft voor zijn naïviteit.
Het punt is dát je al hebt toegestemd, middels het akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Daar valt alleen niet over te onderhandelen. Iets wat alle strijders voor de vrijheid van de burger en inperking van de macht van de overheid in dit topic falen in te zien.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:00 schreef ethiraseth het volgende:
Stel je voor dat bedrijven eens hun verantwoordelijkheid nemen en TOESTEMMING vragen voor ze iets doen. Stilzwijgen is niet toestemmen. Het is hartstikke asociaal dat bedrijven zomaar contracten en abonnementen verlengen.
Je hoeft geen overeenkomst te sluiten, dat doe je uit vrije wil. Bovendien kan iedereen die de lagere school heeft doorlopen uitrekenen wanneer een overeenkomst eindigt en wat de uiterste opzegdatum is en deze vevolgens in zijn agenda zetten.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wel eens geprobeerd te onderhandelen over algemene voorwaarden?
Mijn agenda gaat maar tot decemberquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:10 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je hoeft geen overeenkomst te sluiten, dat doe je uit vrije wil. Bovendien kan iedereen die de lagere school heeft doorlopen uitrekenen wanneer een overeenkomst eindigt en wat de uiterste opzegdatum is en deze vevolgens in zijn agenda zetten.
tot op zekere hoogte idd.quote:Op maandag 5 maart 2007 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Abonementen zouden ieder moment opzegbaar moeten zijn.
maar het zou beter zijn wanneer zo`n bedrijf het niet stilzwijgend verlengd maar even bellen om om toestemming te vragen zoals kpn het doet.quote:Op maandag 5 maart 2007 17:51 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, mensen moeten maar eens leren om hun eigen boontjes te doppen. Het zijn maar kleine dingen, maar als je het gewoon een beetje in de gaten houd hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Ik ben zelf ook wel eens lid geweest van ECI en nog wat van dat soort bestelclubs. Zodra je je opgeeft zit je er voor een jaar aan vast, ik mag aannemen dat mensen met hun volle verstand zo'n overeenkomst aangaan. Het moet dus een kleine moeite zijn om een maandje of twee voordat het jaar om is even een schriftelijke mededeling te doen dat je van hun diensten niet langer gebruik wenst te maken. Straks wil de PvdA ook nog elke morgen bij de mensen langs om hun veters voor ze te strikken, ze zouden het eens mogen vergeten.![]()
zelfs een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldigquote:Op maandag 5 maart 2007 18:30 schreef Corelli het volgende:
[..]
Mailtje lijkt me niet rechtsgeldig genoeg. Het zou gewoon een brief versturen meoten zijn en vaak is dat ook gewoon zo. En nogmaals: je kan ALTIJD opzeggen. Alleen als je laat bent (en dus dom bent) zit je er alleen nog een jaartje aan vast.
of die te lezenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wel eens geprobeerd te onderhandelen over algemene voorwaarden?
nee dat is logisch je geeft het bedrijf zekerheid en in ruil krijg je vaak een korting wat mij meer tegenstaat is dat het altijd 3 maanden van te voren moet opzeggen via een aangetekende brief en meer van dat soort onzin.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:19 schreef HeyFreak het volgende:
abonnementen moeten gewoon altijd op te zeggen zijn. Is toch belachelijk dat je in 5 seconden eentje afsluit, maar als je er van af wil dan kun je een jaar wachten...
je hebt niet echt een keuzequote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:10 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je hoeft geen overeenkomst te sluiten, dat doe je uit vrije wil. Bovendien kan iedereen die de lagere school heeft doorlopen uitrekenen wanneer een overeenkomst eindigt en wat de uiterste opzegdatum is en deze vevolgens in zijn agenda zetten.
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:19 schreef HeyFreak het volgende:
abonnementen moeten gewoon altijd op te zeggen zijn. Is toch belachelijk dat je in 5 seconden eentje afsluit, maar als je er van af wil dan kun je een jaar wachten...
Hoe bedoel je? Is er dan een wettelijke verplichting op een abbo van de Libelle?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je hebt niet echt een keuze
Nee je hoeft geen ovk te sluiten. Veel succes verder met je hutje op de hei, want er is geen enkele commerciele partij in Nl die niet met algemene voorwaarden werkt.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:10 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je hoeft geen overeenkomst te sluiten, dat doe je uit vrije wil. Bovendien kan iedereen die de lagere school heeft doorlopen uitrekenen wanneer een overeenkomst eindigt en wat de uiterste opzegdatum is en deze vevolgens in zijn agenda zetten.
Neen, niet als je bedoelt per direct.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Abonnementen zijn toch altijd opzegbaar?
En dan? Ze gaan toch echt niet hun av aanpassen voor de individuele klant, daarvoor hebben ze die av nu juist.quote:Dat je er dan niet gelijk vanaf bent komt natuurlijk omdat anders het principe van een abonnement om zeep wordt geholpen. Jij biedt de uitgever omzetzekerheid over een bepaalde periode en hij geeft daar meestal wat korting voor terug.
Waar je bezwaar tegen kan hebben zijn alle hordes die opgeworpen worden door degene bij wie je het abonnement hebt afgesloten, zoals aangetekende brieven, opzegtermijnen en administratiekosten. Het verschil in Nederland vergeleken met het buitenland is dan dat men in Nederland eerst het abonnement afsluit en dan naar de overheid wijst voor een oplossing terwijl men in het buitenland eerst even contact opneemt met de betreffende verkoopafdeling, hoort van de algemene voorwaarden en dan zegt "Wat flik je me nou, dit abonnement ga ik niet afsluiten.Heb je geen beter voorstel?".
Jazeker kun je onderhandelen, over de prijs bv, levering etc, maar niet over de av.quote:Veel Nederlanders zijn vergeten dat je prima kunt onderhandelen met een bedrijf, bedrijven op hun beurt zijn gemakszuchtig geworden en buiten de regels uit en zijn niet klantvriendelijk.
Motiveer dat eens?quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:57 schreef knnth het volgende:
Mijn God
Ik kan dit echt niet geloven, ik ben geen fan van eeuwig eenzijdig 'eigen verantwoordelijkheid'-geratel, maar hier zou ik spontaan VVD van gaan stemmen
Gelukkig heb ik al gestemd vandaag
Mijn God
Een gevoel motiveren?quote:
Hoezo niet?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
je hebt niet echt een keuze
Vraag je eerst eens af waarom ze met algemene voorwaarden werken. Los daarvan, als consumenten werkelijk een enorme hekel zouden hebben aan te uitgebreide of onduidelijke algemene voorwaarden en geen overeenkomsten meer zouden sluiten, dan zijn bedrijven genoodzaakt om hun beleid aan te passen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:18 schreef Diederik_Duck het volgende:
Nee je hoeft geen ovk te sluiten. Veel succes verder met je hutje op de hei, want er is geen enkele commerciele partij in Nl die niet met algemene voorwaarden werkt.
wat is er 'regelcreatie' aan als men een bestaande regeling die stelt dat een uitgever jou zonder expliciete instemming zomaare en abbonement mag verlengen, zonder dat je dat per driekt mag opzeggen ...?quote:Op maandag 5 maart 2007 17:27 schreef Corelli het volgende:
De regelcreatie van ambtenaren is grenzeloos.
Ze hebben groot gelijk. Opzeggen moet hooguit een maand van te voren zijn en geen jaar.quote:Op maandag 5 maart 2007 17:27 schreef Corelli het volgende:
[..]
mijn god, is voor sommige medelanders een abbo opzeggen al te moeilijk. De regelcreatie van ambtenaren is grenzeloos.
Dus juist makkelijker als een abbo een vaste looptijd heeft.quote:Op woensdag 7 maart 2007 14:00 schreef knnth het volgende:
Iedere regel moet ook weer gehandhaafd worden, party on!
in dit geval gaat het over onder welke voorwaarden een abonnement 'rechtsgeldig' is ... dat is een regel die niet 'gehandhaafd' hoeft te worden, het bepaald enkel wanneer een cosnument wel of niet hoeft te betalen voor een ongewenst abbonement of een stilzijgende verlenging ervanquote:Op woensdag 7 maart 2007 14:00 schreef knnth het volgende:
Iedere regel moet ook weer gehandhaafd worden, party on!
Nou dat lijkt me een prima regelingquote:Op dinsdag 6 maart 2007 12:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Yep, geloof dat europese standaard is dat voor het aflopen van een abonnement een brief moet worden gestuurd of men het abonnement wil verlengen. Word hier niet op gereageerd word het abonnement niet stilzwijgend verlengt.
Omdat je redenering niet deugt. Je geeft aan i.c. aanhanger te zijn van eigen verantwoordelijkheid; feit is echter dat av eenzijdig gedicteerd worden, en ook kunnen worden, doordat kennis en machtspositie tussen de contracterende partijen niet overeenkomt. Om die reden zou een liberaal juist voor enige compensatie op dit vlak moeten zijn, omdat alleen zo werkelijk vrije keuze voor de burger te bereiken valt.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:33 schreef knnth het volgende:
[..]
Een gevoel motiveren?
Argumenten zijn niet nodig, die zijn bijna allemaal wel al genoemd, zowel voor als tegen.
Dat is makkelijk en scheelt veel tijd, hoef je niet iedere keer apart te onderhandelen. Tevens worden die av natuurlijk opgesteld door specialisten, waardoor een doorsnee verkoper geen juridische scholing hoeft te hebben genoten.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:05 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Vraag je eerst eens af waarom ze met algemene voorwaarden werken.
Werkelijk? Dat is veel te simpel gedacht. De praktijk wijst immers uit dat er bij consumenten heel veel onvrede heerst over bepaalde praktijken bij bedrijven, alleen blijken ze niet bij machte met die onvrede werkelijk een verandering te bewerkstelligen.quote:Los daarvan, als consumenten werkelijk een enorme hekel zouden hebben aan te uitgebreide of onduidelijke algemene voorwaarden en geen overeenkomsten meer zouden sluiten, dan zijn bedrijven genoodzaakt om hun beleid aan te passen.
Slechte specialisten. Ik schat (en ja, dat percentage zuig ik lekker uit mijn duim) dat 95% van de algemene voorwaarden op een of meerdere punten in strijd is met wat mijn wetbundels zeggen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is makkelijk en scheelt veel tijd, hoef je niet iedere keer apart te onderhandelen. Tevens worden die av natuurlijk opgesteld door specialisten, waardoor een doorsnee verkoper geen juridische scholing hoeft te hebben genoten.
Wel eens van opzet gehoord? Het is bijna niet de moeite te procederen over consumentenzaken, dus je komt met veel weg. Tevens is er daarom nauwelijks jurisprudentie, waardoor nooit echt duidelijk wordt wat nog net kan, en wat werkelijk niet.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Slechte specialisten. Ik schat (en ja, dat percentage zuig ik lekker uit mijn duim) dat 95% van de algemene voorwaarden op een of meerdere punten in strijd is met wat mijn wetbundels zeggen.
Het zal zeker voorkomen.quote:Nou ja, het is natuurlijk ook gewoon simpel misbruik maken van de onwetendheid van consumenten. Wellicht weten de meeste ondernemers ook wel dat de algemene voorwaarden strijdig zijn met de wet.
Als je automatisch wil verlengen, prima, maar het zou een keuze moeten zijn, geen verplichting.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:40 schreef soylent het volgende:
Wat een belerende en betuttelende houding weer. Is de PvdA een christelijke partij geworden of zo?
Hebben ze enig idee hoeveel formulieren, aangiftes en shit een gemiddelde burger met een baan of - God verhoede het - een eigen huis of bedrijf al moet verwerken? Alles wat maar kan doe ik met automatische incasso en automatisch verlengen en nog word ik af en toe schijtziek van de brieven, facturen, acceptgiro's, blabla. Gun me GVD die paar dingen die volautomatisch gaan.
Wat wel goed zou zijn, is als er een gedragscode komt, waarbij opzeggen gemakkelijk moet kunnen gaan. Of dat je bij bepaalde abonnementen de keus moet krijgen of je wel automatisch wilt verlengen of niet.
Als jij niet wil verlengen, prima, maar het zou een keuze moeten zijn, geen verplichting.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als je automatisch wil verlengen, prima, maar het zou een keuze moeten zijn, geen verplichting.
Wat ons brengt bij de vervolgvraag: is het jou weleens gelukt om met een bedrijf over de av te onderhandelen?quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:47 schreef soylent het volgende:
[..]
Als jij niet wil verlengen, prima, maar het zou een keuze moeten zijn, geen verplichting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |