Ik heb eigenlijk alleen maar witte t-shirts die ergens onderaan gedaan worden. Dat grauwere maakt me dus echt niet uitquote:Op maandag 5 maart 2007 14:42 schreef 777bas777 het volgende:
Doe voor de grap eens witte was bij een shirtje wat flink afgeeft.
Dan is je vraag in 1x overbodig.
Maar afgezien van het afgeven is er nog 1 verschil :
Als je witte spullen bij je bonte was stopt dan wordt het na verloop van een tijdje toch wat grauwer.
In wit waspoeder zit wat bleekmiddel om wit wit te houden.
In kleurwasmiddel zit dat bleekmiddel niet.
Paars bij blauw en rood bij oranje en dan geen geel bij groen?quote:Op maandag 5 maart 2007 14:56 schreef VoreG het volgende:
Dus het komt er op neer dat je een witte was hebt, donkerblauw/zwart en de overige kleuren?
Ik zit altijd hele moeilijke combinaties te maken, pak er nog net geen kleurenschema bij.
Doe jij de handdoeken, theedoeken en vaatdoeken apart wassen? En dan ook nog eens alles op kleur?quote:Op maandag 5 maart 2007 14:57 schreef Sjeen het volgende:
Bruin/groen - Rood/oranje/geel - Blauw/zwart/grijs - Wit/beige - Handdoeken/Theedoeken/vaatdoeken... Hoezo controlfreak op dat gebied
ik begrijp dat dat een categorie isquote:Op maandag 5 maart 2007 15:30 schreef Lucille het volgende:
[..]
Doe jij de handdoeken, theedoeken en vaatdoeken apart wassen? En dan ook nog eens alles op kleur?
quote:Op maandag 5 maart 2007 15:30 schreef Lucille het volgende:
[..]
Doe jij de handdoeken, theedoeken en vaatdoeken apart wassen? En dan ook nog eens alles op kleur?
quote:
Goh, misschien is dat wel de reden dat andere mensen níet alles bij elkaar pleuren.quote:Op maandag 5 maart 2007 16:19 schreef Spacehamster het volgende:
Ik pleur alles bij elkaar.
Het enige nadeel wat ik er van ondervind is dat wit niet wit blijft.
Neuh, het is de reden om geen witte kleding te kopen. Da's een stuk makkelijkerquote:Op maandag 5 maart 2007 16:29 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Goh, misschien is dat wel de reden dat andere mensen níet alles bij elkaar pleuren.
Dat.quote:Op maandag 5 maart 2007 15:43 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ik donder gewoon alles bij elkaar. Ik heb wel wat beters te doen dan voor elke kleurschakering een aparte was te draaien.
En dan is het pas een van de vele redenen om geen wit te dragen.quote:Op maandag 5 maart 2007 16:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Neuh, het is de reden om geen witte kleding te kopen. Da's een stuk makkelijker.
Als ex-laborant kan ik je vertellen dat er vlekken zijn die er met geen snelkookwas uitgaan... neem nou zilvervlekken... niet uit te wassen.... (voor de niet-chemici: zilvervlekken zijn zwart). De enige manier is behandelen met KI + I2 oplossing, en daarna met natriumsulfiet de gele jodiumkleur er uitwerken.quote:Op maandag 5 maart 2007 16:53 schreef Muck het volgende:
nou ehm...
[...]
- mijn labjas (ik studeer laboratoriumtechniek) (kookwas)
[...]
Gaat shampoo niet ongelofelijk schuimen in de wasmachine? Ik vind het wel een crea idee trouwens, ga ik ook eens proberen. Nog suggesties met betrekking tot dosering?quote:Op maandag 5 maart 2007 16:53 schreef Muck het volgende:
nou ehm...
- donkere was (zwart, donkerblauw, donkergroen, bruin) dit was ik overigens met shampoo, dat is goedkoper dan zwart-wasmiddel en je kleren blijven heel erg lang mooi(meestal 40 graden)
ik ben nogal een pietje precies wat de was betreft
Mag ik vragen waarom het je aan je kont kan roesten dat er vlekken in je labjas zitten? Zo'n ding was je lijkt me om te voorkomen dat ie gaat meuren en vervolgens pleur je hem gewoon weg na X jaar?quote:Op donderdag 8 maart 2007 23:50 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Als ex-laborant kan ik je vertellen dat er vlekken zijn die er met geen snelkookwas uitgaan... neem nou zilvervlekken... niet uit te wassen.... (voor de niet-chemici: zilvervlekken zijn zwart). De enige manier is behandelen met KI + I2 oplossing, en daarna met natriumsulfiet de gele jodiumkleur er uitwerken.
Andere vlekken lossen zichzelf op omdat ze gaten in de stof maken (berucht: kleine spatjes zoutzuur. Je ziet ze niet, ruikt ze niet, hoort ze niet... maar als je je kleren wast dan houd je een nethemd over)
Omdat bepaalde kleuren afgeven of andere kleuren grauw maken.quote:Op maandag 5 maart 2007 14:28 schreef VoreG het volgende:
Zie TT. In hoeverre is het nog nodig om je was te sorteren op kleur.
Ik heb er namelijk af en toe kleuren tussen zitten die vrijwel nergens bij passen en als ik gewoon alles bij elkaar kan mikken zou dat een hoop schelen.
Ja zo was ik ook, dat vind m'n vriend overdreven.quote:Op maandag 5 maart 2007 15:36 schreef Syrena het volgende:
Ik waste mijn rode truitjes ook altijd samen met zwart, totdat ik ineens ontdekte dat het rood onder de oksel een tintje donkerder werd dan de rest van de shirtjes. Soort van "zweetrand".
Sindsdien spaar ik m'n rood en roze op en was ze samen. Soms met andere felle kleuren (groen, blauw).
Ik vind het licht-bont nog het moeilijkst, omdat ik daar vrij weinig van heb. Dus nu:
zwart-bruin-legergroen
roze-rood (eventueel gemend met groen & felblauw)
witte was (waar dan soms heul lichtroze ofzo bij gaat)
En soms een speciaal wasje voor gevoelige dingen (BH's enzo) 30 min. op 30 graden. Of op de hand.
Been there, done that (en heb nu geen broek meerquote:Op donderdag 8 maart 2007 23:50 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Als ex-laborant kan ik je vertellen dat er vlekken zijn die er met geen snelkookwas uitgaan... neem nou zilvervlekken... niet uit te wassen.... (voor de niet-chemici: zilvervlekken zijn zwart). De enige manier is behandelen met KI + I2 oplossing, en daarna met natriumsulfiet de gele jodiumkleur er uitwerken.
Andere vlekken lossen zichzelf op omdat ze gaten in de stof maken (berucht: kleine spatjes zoutzuur. Je ziet ze niet, ruikt ze niet, hoort ze niet... maar als je je kleren wast dan houd je een nethemd over)
omg, dat kost toch hartstikke veel energie, om zoveel verschillende wassen te draaien? neem aan dat je niet steeds een trommel vol heb overal van, zonde van je geld manquote:Op maandag 16 april 2007 11:09 schreef Perruche het volgende:
haik ben ook een freak
- witte was
- warme kleuren bont
- koude kleuren bont
- beddegoed en handdoeken
- sokken / ondergoed
- maar BH's op de handwas
- spijkerbroeken (omdat mn huisgenootje ooit eens verteld heeft dat ze andere kleding stukmaken...
Hoezo freak?
ja das wel waar, maar meestal vraag ik huisgenoten of ze nog was hebben. En aangezien ik een van de weinige ben met een wasmachine tot minj beschikking komen veel mensen hier wassen (nee nee, niet armoedig, studentenhuizen in estland) dus zo probeer ik het een beetje te verantwoorden haha.quote:Op maandag 16 april 2007 11:55 schreef Sylvana het volgende:
[..]
omg, dat kost toch hartstikke veel energie, om zoveel verschillende wassen te draaien? neem aan dat je niet steeds een trommel vol heb overal van, zonde van je geld man
Je moet maar eens een paar bomen gaan planten om je schuldgevoel af te kopen!quote:Op maandag 16 april 2007 11:59 schreef Perruche het volgende:
[..]
ja das wel waar, maar meestal vraag ik huisgenoten of ze nog was hebben. En aangezien ik een van de weinige ben met een wasmachine tot minj beschikking komen veel mensen hier wassen (nee nee, niet armoedig, studentenhuizen in estland) dus zo probeer ik het een beetje te verantwoorden haha.
Oh, en ik heb wel altjd de ECO en "halve was" - knop ingedrukt....
boomknuffelaarsquote:Op maandag 16 april 2007 12:01 schreef HPoi het volgende:
[..]
Je moet maar eens een paar bomen gaan planten om je schuldgevoel af te kopen!![]()
Zelf met dat mega uitsorteren, heb ik vaak nog twee machines vol per catergoriequote:Op maandag 16 april 2007 11:55 schreef Sylvana het volgende:
[..]
omg, dat kost toch hartstikke veel energie, om zoveel verschillende wassen te draaien? neem aan dat je niet steeds een trommel vol heb overal van, zonde van je geld man
ik spaar het gewoon op...quote:Op maandag 16 april 2007 12:28 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Zelf met dat mega uitsorteren, heb ik vaak nog twee machines vol per catergorieLang leve kleine kinderen
vielen dank!quote:Op dinsdag 17 april 2007 10:57 schreef DarkElf het volgende:
je kan gewoon spoelwas doen met bijvoorbeeld gewone azijn
maar als die er niet is zou ik zelf schoonmaakazijn gebruiken
als je met google zoekt op wasmachine en schoonmaakazijn zie je
dat dat heel veel gedaan wordt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |