quote:
Op maandag 5 maart 2007 14:10 schreef ImmovableMind het volgende:Helemaal gelijk, dit punt heb ik ook proberen duidelijk te maken in één van mijn eerdere posts. Taal is inderdaad niet eenduidig gericht op spraak en schrift. Ik vind taal echter een verkeerde woordkeus. Ik denk dat je het met me eens bent dat we beter een algemenere term als [primitievere?]communicatie kunnen aannemen.
Verder ben ik erg benieuwd wat je onder "kleine" kinderen verstaat, tot aan welke leeftijd? Wanneer raakt een kind deze gave in zijn totaal kwijt? Denk je dat er ouderen zijn die op deze manier kunnen communiceren met dieren, wellicht heb je voorbeelden. Ben namelijk erg benieuwd wat die dieren communiceren.
" intuitieve communicatie" vind ik een erg mooie term en omvat het denk ik aardig.
Tot welke leeftijd... ik denk dat dat per kind verschillend is.
Het hangt waarschijnljk af van hoever het kind met zijn of haa rontwikkeling is wat het leren spreken betreft, het leren lopen etc etc... wanneer het zich meer gaat richten op de communicatie met medemensen en wanneer het zijn eigen ik ontdekt, wanneer het ontdekt dat het een individu is ?
Van wat ik opgemerkt denk te hebben meen ik dat kinderen tot in ieder geval 1,5 jaar oud " intuitief" met dieren kunnen communiceren op een volledig natuurlijke manier.
De leeftijd/fase die daarop volgt is een vorm van communicatie zeker nog aan de orde, maar al anders... ik meen dat die fase tot een jaar of 5/6 duurt.
Daarna wordt het duidelijk zichtbaar anders in mijn ogen.
(alhoewel ik in de veronderstelling ben dat sommigen het nooit verliezen en anderen het herontwikkelen en iedereen het eigenlijk zou kunnen herontwikkelen).
Voorbeelden zijn er altidj voldoende te geven... maar op het moment dat je ze wil overbrengen herinner je je juist die specifieke en duidelijke even niet
![]()
Wijj als volwassen mensen kunnen een hond in huis nemen, vaak hebben wij dan al een boek gelezen over het gedrag en de lichaamstaal van de hond. Wij "weten" de betekenis omdat wij het gelezen hebben.
Een kind van laten we zeggen 3 jaar oud heeft die boeken niet gelezen.
Hij zal de taal dus niet kennen of leren door te communiceren met het dier.
(en tot die tijd heb jij als ouder en ook na die tijd natuurlijk de verantwoordelijkheid om miscommunicatie tussen beide te voorkomen
![]()
)
Mijn middelste zoon, drie jaar oud. Leest de lichaamstaal van onze jongste hond.
Een hond die krapt met scherpe nageltjes, een schelle kef vlakbij zijn oor uitstoot... dat is angstaanjagend... dat schrik af en laat ene kind van drie terug deinsen.
Toen hij een AUW slaakte, terug deinsde ging de hond meteen laag liggen en kwam, voor een volwassen iemand die een boek gelezen heeft over hondenlichaamstaal, zichtbaar onderdanig en goedmakend weer dichterbij. Het ventje van drie zag het blijkbaar ook, hij begreep de hond, want hij legde zijn armpje met kras dat zelfs iets bloedde voor de hond weer neer. De hond likte over de piijnlijke plek en er volgde een heerlijke knuffel.
Ook lijkt de hond signalen, emoties op te pikken van onze jongste.
Een kindje van 1 jaar.
Het kindje zit af en toe in een looptstoeltje (zo'n ding met wieltjes), de hond pakt dan heel voorzichtig een stukje mouw zonder velletje ertussen en trekt zo het kind met wagentje de hele woonkamer door.
Af en toe gaat de draai iets te scherp of gaat het iets te snel, het kind geeft dan geen geluid maar je ziet het koppie vertrekken ( soort verschrikt/stijf koppie zoals kinderen in een achtbaan kunnen kijken
![]()
).
Blijkbaar zend het kind hierbij ook een emotie/signaal/ervaring uit die oppikbaar is voor de hond.
Want de hond stopt dan altijd meteen. Ze gaat dan voor het looptstoeltje staan en heel zachtjes likt ze (ze raakt hem maar net aan) met het puntje van haar tong rondom het oortje van het kind.
Ze stopt dan met spelen.
Een gil/jank van een 1 jarig kind zou nog herkenbaar kunnen klinken voor een dier als "jong die in nood of angst", maar het kind maakt geen geluid. Het gezichtje vertrekt.
En de hond stopt.
Wat heeft de hond dan opgepikt ?
Naa rmijn idee valt dit al onder intuitieve communicatie of telepathie.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill