over taalfouten gesproken.....quote:Op zondag 4 maart 2007 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af waarom mensen zich zo opwinden over taalfouten, terwijl het niet kunnen rekenen bon ton is. Gros van de mensen die doorgeleerd hebben weten het verschil niet tussen procent en procentpunt, en daar schamen ze zich niet voor, sterker nog, veel zijn er min of meer trots op. Heb een universitair docent gehad die neerkeek op zaken die met formules beargumenteerd werden.
Waarom winden mensen zich zo op over het juiste gebruik van d’s en t’s, die zelf echter nauwelijks in staat zijn om te vatten wat een lening ze uiteindelijk kost, of hoe je BTW berend.
Dat helpt niet als je niet weet hoe je het uit moet rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:56 schreef Cynix ® het volgende:
Misschien omdat je voor rekenwerk veel hulpmiddelen (rekenmachine, computer) hebt?
Ach, dan zou TS zich ook niet mogen opwinden over mensen die niet goed kunnen rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Mag je je alleen opwinden over taalfouten als je óók goed kunt rekenen?
Die redenering vind ik eerlijk gezegd niet echt kloppen.
Dat is te merken.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:17 schreef Bolter het volgende:
Hangt ook van het "milieu" af waarin je verkeerd. Bij ons op de TU wordt er iets minder naar taalfouten gekeken t.o.v. rekenfoutjes
Als je nou dagelijks moet hoofdrekenen en dagelijks dezelfde fouten blijft maken, da's vergelijkbaar triest.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:23 schreef faberic het volgende:
Ik ben het er mee eens. Bij brainiac was er ooit zo'n optelsommetje, kreeg je een aantal cijfers na elkaar. Dus ik meedoen, optellen: 4100. De meeste mensen kwamen echter op 5000 uit, en dat werd bestempeld als een "leuk" of "grappig" feitje. Ik vond het eerder best wel triest.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik het vreemd vind dat mensen zich altijd dik maken over taalfouten, maar dat er zoveel mensen zijn die bv het verschil niet weten tussen procent en procentpunt en dat is allemaal okay, dat is ook moeilijk, en veel hoogopgeleide mensen vinden niet kunnen rekenen bon ton.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Mag je je alleen opwinden over taalfouten als je óók goed kunt rekenen?
Die redenering vind ik eerlijk gezegd niet echt kloppen.
'Bon ton' vind ik te ver gaan, maar ik vind het inderdaad vrij onbelangrijk. Ik heb het namelijk niet nodig om goed te kunnen rekenen. Goed kunnen schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik het vreemd vind dat mensen zich altijd dik maken over taalfouten, maar dat er zoveel mensen zijn die bv het verschil niet weten tussen procent en procentpunt en dat is allemaal okay, dat is ook moeilijk, en veel hoogopgeleide mensen vinden niet kunnen rekenen bon ton.
En daarom komen ook zoveel mensen in geldproblemen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Bon ton' vind ik te ver gaan, maar ik vind het inderdaad vrij onbelangrijk. Ik heb het namelijk niet nodig om goed te kunnen rekenen. Goed kun schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.
Dat ligt toch meestal aan andere dingen dan niet goed kunnen rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En daarom komen ook zoveel mensen in geldproblemen.
quote:Op zondag 4 maart 2007 13:42 schreef Lienekien het volgende:
Goed kun schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |