Iconen FC Den Bosch roepen hulp Reker indoor Max van der Put
Donderdag 5 april 2007 - DEN BOSCH - Jan van Grinsven en Wim van der Horst hebben de hulp van de vereniging Coaches Betaald Voetbal (CBV) ingeroepen om te bemiddelen in hun arbeidsconflict met FC Den Bosch. Beide club-iconen, die trainers- en scoutingsfuncties hebben, kregen vorige week te horen dat hun contract wordt teruggebracht tot vijftig procent.
Datzelfde geldt voor jeugdcoördinator Wally Pennings. Hij kan als niet-trainer echter geen lid van de CBV zijn en zou naar verluidt overwegen een advocaat in de arm te nemen.
Volgens FC Den Bosch-voorzitter Bert Kersten is kostenbesparing noodzakelijk in verband met tegenvallende inkomsten en extra uitgaven. De voorzitter ontkent dat er sprake is van een arbeidsconflict. "Tot dusverre zijn de gesprekken in harmonie verlopen." Kersten zat gisteren voor de tweede keer om de tafel met Van Grinsven, Van der Horst en Pennings. Hij wil echter geen uitspraken doen over individuen zo lang de gesprekken voortduren. Volgende week woensdag komt Jan Reker, voorzitter van de CBV en toekomstig algemeen directeur van PSV, naar De Vliert op verzoek van Van Grinsven en Van der Horst.
"Lange Jan en ik hebben een paar weken geleden nog een uitgebreid interview gegeven aan Brabants Gras, dat ergens deze maand in de winkels ligt", aldus Van der Horst. "Daarin waren wij vol lof over deze club, onze club, waarvoor wij ons al jaren dag en nacht inzetten. En dan komt dit ineens rauw op je dak vallen." Van der Horst had, zo zegt hij, wel in de gaten dat het de club financieel niet voor de wind gaat. "Maar het lijkt me verstandig daar op dit moment niet veel over te zeggen. In ieder geval heb ik niet de indruk dat alles te maken heeft met de surseance van betaling van een aantal jaar geleden." Die indruk wekte Kersten namelijk vorige week, toen hij wees op een extra BTW-afdracht van ruim drie ton die nog voortvloeit uit de surseance. De voorzitter vindt het vervelend dat er rond de nieuwe bezuinigingsronde 'ruis' optreedt richting de buitenwacht. "Er doen de wildste verhalen de ronde. Zo gaat het gerucht dat er jeugdteams worden geschrapt. Dat is dus pertinent niet zo. Dat zou nou juist de makkelijkste manier zijn. Maar daar kiezen wij niet voor, want de jeugdopleiding is een zeer belangrijke pijler in de organisatie van FC Den Bosch." Volgens technisch manager Fred van der Hoorn is hij er al een paar jaar op rij 'voor gaan liggen' toen het bestuur wilde gaan snijden in de trainersstaf. "Maar ik heb de cijfers nu gezien en dan kan ik dat niet volhouden. Ik moet trouwens zelf ook inleveren. Deze bezuiniging treft de hele organisatie, van hoog tot laag."
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !