abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48163641
quote:
Op maandag 9 april 2007 17:14 schreef Mokz het volgende:
@rude

[afbeelding]
Hier een uitgewerkt voorbeeldje. Je verandert dus de eenheid van Energie, maar het antwoord blijft gelijk, je drukt het alleen anders uit.
Heel leuk, maar als je voor c gewoon 1licht/seconde ( staat voor 300.000km/sec) invult dan wordt E = Mc2 gewoon E =M x 1 x 1, E = M.
  dinsdag 10 april 2007 @ 00:03:45 #206
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_48163731
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:00 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Heel leuk, maar als je voor c gewoon 1licht/seconde ( staat voor 300.000km/sec) invult dan wordt E = Mc2 gewoon E =M x 1 x 1, E = M.
Nope. Dan gaat de formule niet meer op. Simpel toch
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_48163767
En waarom niet? We kunnen van 1000meter toch ook 1 km maken?

Zou de formule nog wel wereken als het over miles zou hebben?
  dinsdag 10 april 2007 @ 00:10:07 #208
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_48163904
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:05 schreef rudeonline het volgende:
En waarom niet? We kunnen van 1000meter toch ook 1 km maken?

Zou de formule nog wel wereken als het over miles zou hebben?
Nope, dan moet je het alsnog naar meters omrekenen.
Onikaan ni ov dovah
pi_48164231
Oh, en meters zijn de enige standaard? De forumle E=Mc2 gaat ook prima als je met miles zou werken, je zou zelf i.p.v. secondes ook een andere tijdslengte kunnen invoeren. Het is wiskundig gezien alleen een beeytje meer werk. Maar het kan zeker wel.
  dinsdag 10 april 2007 @ 00:27:22 #210
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_48164283
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:24 schreef rudeonline het volgende:
Oh, en meters zijn de enige standaard? De forumle E=Mc2 gaat ook prima als je met miles zou werken, je zou zelf i.p.v. secondes ook een andere tijdslengte kunnen invoeren. Het is wiskundig gezien alleen een beeytje meer werk. Maar het kan zeker wel.
NEE DAT KAN NIET! Zo duidelijker? Een formule stel je op voor (in de meeste gevallen) SI waarden. In een recept voor een cake kan ik ook niet zomaar kilo's voor stones vervangen. Dan gaat de taart ernstig mislukken.
Onikaan ni ov dovah
pi_48164515
Je kunt kilo's heel eevoudig naar ponden omrekenen. Een timmerman kan net zo goed met inches werken als met cm. Beetje raar dat een "wetenschapper" alleen maar in km en secondes kan werken. Is een verschil tussehn een lichtsnelheid van 300.000km/sec of 186,282.397 miles per second?
pi_48164541
Mijn stelling is: dimensies zijn oneindig
tijd is ook een dimensie en is ook oneindig.
ruimte dus ook.

jaa er zal wel een grens zijn waar zich materie bevind, maar daarbuiten gaat het oneindig door..
  dinsdag 10 april 2007 @ 00:41:46 #213
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_48164546
Ja rude, je kan ook die miles per second invoeren ALLEEN DAN KRIJG JE GEEN JOULES ERUIT MAAR EEN ANDERE EENHEID!!!!
  dinsdag 10 april 2007 @ 00:44:45 #214
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_48164592
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:00 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Als je 1 licht/seconde invoert, krijg je dus geen E er meer uit in JOULES (kg*m2*sec*) (wat je wel krijgt als je km/sec invult), maar in een andere, niet gedefinieerde eenheid, namelijk kg*licht2*sec2.
  dinsdag 10 april 2007 @ 00:50:46 #215
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_48164683
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:40 schreef rudeonline het volgende:
Je kunt kilo's heel eevoudig naar ponden omrekenen. Een timmerman kan net zo goed met inches werken als met cm. Beetje raar dat een "wetenschapper" alleen maar in km en secondes kan werken. Is een verschil tussehn een lichtsnelheid van 300.000km/sec of 186,282.397 miles per second?
Omrekenen ja, dat kan. Dat is iets heel anders dan domweg een mile of een 'licht' in een formule plempen.
Onikaan ni ov dovah
pi_48164724
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:27 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

NEE DAT KAN NIET! Zo duidelijker? Een formule stel je op voor (in de meeste gevallen) SI waarden. In een recept voor een cake kan ik ook niet zomaar kilo's voor stones vervangen. Dan gaat de taart ernstig mislukken.
Je hebt ongelijk!
Je kunt in een recept voor cake wel degelijk kg door stones vervangen. Dan moet je wel even opletten, dat je ook de mespuntjes, snufjes en liter vervangt door overeenkomstig grote eenheden en dat je ook je oven een beetje aanpast. Maar de cake blijft dan hetzelfde.
En rudeonline heeft ongelijk, omdat hij inderdaad groot- en eenheden door elkaar haalt. Als hij de snelheid van het licht c, die we nu uitdrukken in km/sec en die 300.000 km/sec groot is, vervangt door L/sec en die dan 1 L/sec groot is, dan wordt de energie E niet uitgedrukt in kg.(km2/sec2) maar in kg.(L2/sec2)
Voor een m van 1 kg wordt de waarde van E in het eerste geval E 90.000.000.000 kg.(km2/sec2) en in het tweede geval 1 kg.(L2/sec2). De eerste grootheid is eenvoudig om te rekenen in J door te vermenigvuldigen met 106. De tweede is een speciale rudeonlinese grootheid, die we R zullen noemen.
In het eerste geval levert de omzetting van 1 kg massa een energie op van 90.109.106 = 90.1015 J ofwel 90 PJ. In het tweede geval levert de omzetting van 1 kg massa een energie van 1 R op. Waarbij 1 R gelijk is aan 90.1015 J.

Simpel toch?
Maar ik snap het nut niet zo.
En wat moet je nou met zo'n grote eenheid van energie. Het lichtjaar is op aarde toch ook niet handig als afstandsmaat. "Hoe ver is het rijden?" "0,00000000237 lichtjaar!"
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 10 april 2007 @ 01:01:28 #217
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_48164825
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je hebt ongelijk!
<knip>
Simpel toch?
En wat moet je nou met zo'n grote eenheid van energie. Het lichtjaar is op aarde toch ook niet handig als afstandsmaat. "Hoe ver is het rijden?" "0,00000000237 lichtjaar!"
Ja, dit is hierboven allemaal al tig keer uitgelegd. Rudeonline heeft bepaalde ideeen, maar geen enkele wetenschappelijke opleiding gedaan. Hij is heilig overtuigd dat HIJ gelijk heeft, en dat alle wetenschap (en zeker Einsteins werk) dikke onzin is. En zoals je zit kan je hem niet echt overtuigen dat hij ongelijk heeft.
  dinsdag 10 april 2007 @ 01:25:35 #218
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_48165163
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je hebt ongelijk!
Je kunt in een recept voor cake wel degelijk kg door stones vervangen. Dan moet je wel even opletten, dat je ook de mespuntjes, snufjes en liter vervangt door overeenkomstig grote eenheden en dat je ook je oven een beetje aanpast. Maar de cake blijft dan hetzelfde.
En rudeonline heeft ongelijk, omdat hij inderdaad groot- en eenheden door elkaar haalt. Als hij de snelheid van het licht c, die we nu uitdrukken in km/sec en die 300.000 km/sec groot is, vervangt door L/sec en die dan 1 L/sec groot is, dan wordt de energie E niet uitgedrukt in kg.(km2/sec2) maar in kg.(L2/sec2)
Voor een m van 1 kg wordt de waarde van E in het eerste geval E 90.000.000.000 kg.(km2/sec2) en in het tweede geval 1 kg.(L2/sec2). De eerste grootheid is eenvoudig om te rekenen in J door te vermenigvuldigen met 106. De tweede is een speciale rudeonlinese grootheid, die we R zullen noemen.
In het eerste geval levert de omzetting van 1 kg massa een energie op van 90.109.106 = 90.1015 J ofwel 90 PJ. In het tweede geval levert de omzetting van 1 kg massa een energie van 1 R op. Waarbij 1 R gelijk is aan 90.1015 J.

Simpel toch?
Daarom gebruikte ik ook het woord 'zomaar'
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 10 april 2007 @ 02:51:53 #219
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_48165815
zeer interessante materie
vroeger als koter vond ik dat het raarste wat er bestond het oneindigde van het heelas
samen met leven na de dood
happen naar de baas
pi_48171055
quote:
Op maandag 9 april 2007 10:30 schreef rudeonline het volgende:
http://forums.hypography.(...)border-universe.html

Ach ja.. en jij bent de enige hier die het allemaal wel weet...
Nee droplul, dat zeg ik niet. Ik stel alleen dat "discusseren" met jou volkomen zinloos is. Jij hebt jouw idee, en je wilt je niet verdiepen in andermans dingen. Dat is niet pretenderen alles te weten, dat heet 2 jaar Fok-ervaring met Rudeonline.
pi_48174196
quote:
Op maandag 9 april 2007 10:55 schreef Aslama het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Mijn punt was niet dat er een stelsel moest zijn waarin "lengte" = 0 is (x,y,z,t=0)
Euh...dat was mijn punt ook niet
quote:
, maar dat de fysische dimensies vanuit iedere stelsel anders zijn en daarom wat we groot noemen bij dat andere stelsel klein of zelf 0 kan zijn (uiteraard waarschijnlijk niet alle component x,y,z,t gelijk aan 0). Bijv. een rechte lijn met de lengte van 15 miljard lichtjaren kan in andere stelsel gewoon 0 zijn. De ruimtelijke "werkelijkheid" is relatief. Het is moeilijk wennen hoor
Ja, en dat was nou net het briljante van Einstein. Die pleurde ruimte en tijd in 1 verzameling, en construeerde daarmee 1 afstand die voor alle waarnemers hetzelfde is. Dat is inderdaad in het begin nogal wennen, en dat is precies 1 van de punten wat Rudeonline niet begrijpt. Als je dit namelijk niet goed begrijpt, kom je al heel gauw op vragen uit als "hoe kan iets bewegen als het de lengte in de bewegingsrichting volledig ziet gecontracteerd?"
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:25:13 #222
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_48174540
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 23:39 schreef Dzenos het volgende:

[..]

Einstein voor Dummies (door Carlos I. Calle):

Zoeken naar de rand van het heelal
"In februari 1917 bood Einstein een artikel aan voor publicatie bij Pruisische Academie der Wetenschappen, waarin hij zijn model voor het universum presenteerde. Zijn model stond in schril contrast met eerderre pogingen gebaseerd op de natuurkunde van Isaac Newton.

De ontmanteling van Newton
Einstein begon zijn artikel met een lijst van alle dingen die niet klopten in het universum van Newton. Newton had een niet-veranderend universum gecontrueerd dat zich uitsrekte tot het oneindige en dat gevuld was met sterren die de zwaartekracht van elkaar voelden volgens universele zwaartekrachtswet.

Einstein en anderen wezen erop dat de zwaartekracht het universum van Newton niet onveranderd zou laten. Het idee van een oneindig universum was ook problematisch en uiteindelijk slaagden wetenschappers erin aan te tonen dat het onmogelijk was dat zoiets bestond. Een oneindig universum zou ineenstorten.

Maar een eindig universum brengt ook problemen met zich mee. Als het universum niet tot in het oneindige reikt, als er een einde is aan de ruimte, dan is de volgende vraag: wat is er aan de andere kant? Wat ligt er over de rand van het universum? Deze vraag beantwoorden met 'een ander universum' is niet bevredigend. Je kunt dan eenvoudigweg dezelfde vragen blijven stellen. Is het andere universum oneindig, of heeft het een eind? En zo verder.

Als een universum een rand heeft, zou je naar die rand kunnen reizen en je hand naar buiten steken. Breid je het universum uit door dat te doen? Schep je op die manier wellicht meer universum?

Deze vragen over een universum gebaseerd op de natuurkunde van Newton zijn nog nooit beantwoord. De Newtonse mechanica toonde ons hoe het zonnestelsel werkt, hoe sterren bewegen en leven in melkwegen, en hoe melkwegen elkaar beinvloeden. Wetenschappers gebruiken zijn mechanica vandaag de dag nog steeds met veel succes om de banen van satellieten en ruimtestations uit te rekenen, en zelfs om ruimteschpenen naar Mars te sturen. Maar ja kun ze niet gebruiken om uit te vinden hoe het hele universum werkt of om de vraag te beantwoorden of het universum oneindig ver reikt of een einde heeft.

Vereniging van 'eindig' en 'onbegrenst'
Einsteins model, zoals beschreven in het artikel aan de Academie ('Kosmologische waarnemingen over de algemene relativiteitstheorie') presenteerde een niet-veranderen universum dat geen grenzen heeft maar wel eindig in afmetingen is. Einstein construeerde zijn universum met de vogende eigenschappen:

• Plaatselijke verschillen uitgezonderd, is alles in het universum gemaakt van hetzelfde spul.

• Het universum ziet er in alle richtingen en vanuit overal hetzelfde uit (op grote schaal, met lokale verschillen

• Het universum is onbegrenst en eindig

• Het universum is statisch, wat wil zeggen dat het altijd bestaan heeft en altijd zal blijven bestaan in dezelfde algemene vorm. Er was geen begin en er zal geen einde zijn, maar er zijn wel lokale veranderingen.

(...)

Het universum dat Einstein verkreeg uit zijn veldvergelijkingen heeft een eindige uitgestrektheid in de ruimte. De drie dimensies van de ruimte zijn gesloten, net als de manier waarop de twee dimensies van de ruimte zijn gesloten, net als de manier waarop de twee dimensies van een bol-oppervlak gesloten zijn. STel je ene tweedimensionaal universum voor waar tweedimensionale wezen leven. Er zijn sterren en planeten in dit universum. De sterren zijn schijven bestaande uit hete gassen die licht en warmte uitstralen. De planeten zijn veel kleinere schijven die in een baan om sommige van deze sterren heen draaien. Alees vindt plaats om het oppervalk van de bol. Er is geen 'boven' of 'beneden' in dit universum.

Het oppervlak van dit tweedimensionale universum is eindig en onbegrensd. Een tweedimensionaal wezen dat in dit universum reist zal bewegen over het oppervlak van de bol en nooit een grens tegenkomen. Uiteindelijk zal de reiziger weer op zijn startpositie uitkomen. Omdat er geen randen zijn aan dit universum kan de reiziger haar platte, tweedimensionale hand niet naar buiten steken. (Ze kan haar hand niet omhoog steken want er is geen omhoog.) Ze zit voor altijd vast op het oppervlak.

Einsteins model van het universum is de driedimensionale versie van dit bolvormige universum. Onze ruimte is onbegrensd maar heeft eindige afmetingen. Einsteins universum heeft niet de problemen die het universum van Newton had. Het reikt niet oneindig ver, maar je kunt niet naar de rand reizen en je hand naar butien steken. Er is geen rand. Er is geen andere kant."

Verder dan dit schrijf ik niet op. Koop het boek of leen het in de bieb. De rest van het verhaal gaat verder op blz. 294 en gaat verder over de 'vorm' van het universum.

Veel plezier zou ik zo zeggen
  • Interessant! Dat boek ga ik eens opzoeken.
    Overwhelmed as one would be, placed in my position
    Such a heavy burden now to be the one
    Born to bear and read to all
    The details of our ending
    pi_48186689
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 00:50 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Omrekenen ja, dat kan. Dat is iets heel anders dan domweg een mile of een 'licht' in een formule plempen.
    Met "licht"bedopel ik een afstand van 300.000km. Aangezien daar nog geen term voor is zou ik vanaf nu de afstand van 1 lichtseconde willen uitdrukken in 1 rude ( rU )

De formue E=Mc2 wordt dan E = MxRu2 ( Ru2, blijft dus gewoon 1).

Op het moment dat c, Ru genoemd zou worden, dan blijkt wiskundig opeens dat Energie gelijk is aan Massa.

( maar dit gaat je waarschijnlijk boven je pet...)
      dinsdag 10 april 2007 @ 19:09:07 #224
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_48186823
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 19:05 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Met "licht"bedopel ik een afstand van 300.000km. Aangezien daar nog geen term voor is zou ik vanaf nu de afstand van 1 lichtseconde willen uitdrukken in 1 rude ( rU )

De formue E=Mc2 wordt dan E = MxRu2 ( Ru2, blijft dus gewoon 1).

Op het moment dat c, Ru genoemd zou worden, dan blijkt wiskundig opeens dat Energie gelijk is aan Massa.

( maar dit gaat je waarschijnlijk boven je pet...)
    Mijn hemel, je moet boekhouder worden. Ieder bedrijf is opzoek naar iemand die zo creatief is met cijfers.
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_48186908
    quote:
    Op maandag 9 april 2007 16:53 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dit topic gaat ook over levensbeschouwing en filosofie, dan mag je dus zelf zeggen wat je van wiskunde vindt. En als ik zeg dat je met wiskunde niets bewijst omdat je de wiskundige altijd zo kan maken dat hij klopt met je meting, betekend dat gewoon dat je middels een andere meting en wiskunde weer een totaal anders iets kunt bewijzen. Zouden we b.v. voor de de lichtsnelheid niet 300.000km/sec zeggen maar deze gewoon 1 licht/sec noemen, 1 licht/sec staat dan voor een afgelegde weg van 300.000km in 1 sec, dan blijft er van de formule E = Mc2 weinig over. Alle energie is dan immers altijd gelijk aan de massa. De c2 kun je vanaf dan gewoon weglaten.

Ga daar maar eens over nadenken.
    Dat je met de wiskunde niets bewijst, dat klopt. Wiskunde is niets anders dan de taal waarin natuurkundigen hun modellen noteren. Dan kun je gaan sleutelen aan eenheiden wat je wil, het enige wat je doet is precies hetzelfde model op een andere manier omschrijven. Maar goed, voor jou is dat blijkbaar reden om aan te nemen dat wiskunde niet betrouwbaar is. Pure wiskunde gaat over abstracte begrippen, en is dus altijd 100% betrouwbaar. Pas als je wiskunde gaat gebruiken om natuurkundige begrippen te omschrijven ontstaat er onzekerheid. Maar dat ligt niet aan de wiskunde.
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
    pi_48187111
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 19:09 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Mijn hemel, je moet boekhouder worden. Ieder bedrijf is opzoek naar iemand die zo creatief is met cijfers.
    Ik snap niet wat jullie hier zo moelijk aan vinden. Je kunt een afstand van 300.000km toch ook gewoon 1Ru, noemejn, of 1 lichtseconde. Dat is exact hetzelfde als 1000m gewoon 1 km noemen.

Stel dat een andere beschaving niet met km zou werken maar met een andere eenheid, 12,6km = dwarg, kun je de formule E = Mc2 dan niet meer toepassen omdat c opeens een waarde krijgt van 32809.52 dwarg/sec? Heb ik het nog niet eens over de lengte ( tijdsduur) van de seconde die die andere beschaving zou gebruiken.
    pi_48188083
    Kan het reageren op sommige mensen van iets wat op persoonlijk niveau of op de man kappen, als de vraag niet wordt gewaardeerd, gewoon negeren en als het blijft aanhouden zullen de mods wel ingrijpen.
      dinsdag 10 april 2007 @ 20:23:38 #228
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_48189658
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 19:17 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik snap niet wat jullie hier zo moelijk aan vinden. Je kunt een afstand van 300.000km toch ook gewoon 1Ru, noemejn, of 1 lichtseconde. Dat is exact hetzelfde als 1000m gewoon 1 km noemen.
    Precies; en daarom is het resultaat van de formule v = dx/dt ook afhankelijk van de eenheden die je gebruikt.
    quote:
    Stel dat een andere beschaving niet met km zou werken maar met een andere eenheid, 12,6km = dwarg, kun je de formule E = Mc2 dan niet meer toepassen omdat c opeens een waarde krijgt van 32809.52 dwarg/sec? Heb ik het nog niet eens over de lengte ( tijdsduur) van de seconde die die andere beschaving zou gebruiken.
    Je kunt de formule nog wel gebruiken alleen moet je overal je eenheden aanpassen.

Jij zult toch ook niet akkoord gaan met een baas die halverwege de maand aankondig dat je inplaats van tien euro per uur nu tien euro per dwarg krijgt? Zeker als hij ook uitlegt dat één dwarg driehonderdduizend uur is.

Maar dat zal wel boven je pet gaan.
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_48195197
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 19:05 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Als ik Rude nu goed begrijp is de snelheid van het licht voor iedere waarnemer dus 1lichtseconde/seconde.
    Maar dat wisten we toch al?
    pi_48208343
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 11:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee droplul, dat zeg ik niet. Ik stel alleen dat "discusseren" met jou volkomen zinloos is. Jij hebt jouw idee, en je wilt je niet verdiepen in andermans dingen. Dat is niet pretenderen alles te weten, dat heet 2 jaar Fok-ervaring met Rudeonline.
    Heren, heren toch, matig uw taalgebruik en beetje.
    We mogen van mening verschillen maar we blijven beleefd.
      woensdag 11 april 2007 @ 13:42:50 #231
    98593 KlappernootatWork
    Tot mijn strot in het genot..
    pi_48214254
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 10:57 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Heren, heren toch, matig uw taalgebruik en beetje.
    We mogen van mening verschillen maar we blijven beleefd.
    Voor je het weet ontstaat hier het einde van het heelal (of het topic, dat kan ook.. )
    Shit! werken zuigt...
    Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
      woensdag 11 april 2007 @ 13:43:17 #232
    148736 brooklynzoo
    Never fall victim to no bitch.
    pi_48214273
    Iets kan alleen bestaan, als er ook iets is wat het niet is. (Links - Rechts, Boven - Onder, Vol-Leeg etc. etc.)

Ons heelal is een Relatief systeem. Om dit Relatieve systeem bestaansrecht te geven, dient er iets tegen over te staan. Dat is het Absolute. Zie daar het antwoord op je vraag. Buiten het relatieve heelal is het Absolute.

Je zou het Absolute (hooguit) kunnen omschrijven als een soort vacuum. Maar meer ook niet.
      woensdag 11 april 2007 @ 13:46:18 #233
    148736 brooklynzoo
    pi_48214393
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Blijft de vraag waarin het uitdijt.
    In het Absolute.
      woensdag 11 april 2007 @ 13:49:44 #234
    98593 KlappernootatWork
    pi_48214503
    Het probleem is denk ik dat we het "einde" van het universum willen associeren met " materie" of
    " Energie" , en voor hetzelfde is het iets totaal anders wat zelfs Einstein niet kon bevatten..

Ikzelf heb op dit moment een winkelhaak in mijn nieuwe spijkerbroek en geen macht op de wereld kan me verklaren hoe ik hier aan gekomen ben, evenmin begrijp ik hoe groot het heelal is.. En jullie ook niet.
    Shit! werken zuigt...
    Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
      woensdag 11 april 2007 @ 14:00:47 #235
    148736 brooklynzoo
    pi_48214885
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 13:43 schreef brooklynzoo het volgende:
    Iets kan alleen bestaan, als er ook iets is wat het niet is. (Links - Rechts, Boven - Onder, Vol-Leeg etc. etc.)

Ons heelal is een Relatief systeem. Om dit Relatieve systeem bestaansrecht te geven, dient er iets tegen over te staan. Dat is het Absolute. Zie daar dus het antwoord op je vraag. Buiten het relatieve heelal is het Absolute.

Je zou het Absolute (hooguit) kunnen omschrijven als een soort vacuum. Maar meer ook niet.
    (p.s. zie dat ik "systeem" weg laat in geval van het Absolute, omdat systemen alleen kunnen bestaan bij de gratie van relativiteit).
      woensdag 11 april 2007 @ 14:05:48 #236
    148736 brooklynzoo
    pi_48215052
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 13:49 schreef KlappernootatWork het volgende:

Ikzelf heb op dit moment een winkelhaak in mijn nieuwe spijkerbroek en geen macht op de wereld kan me verklaren hoe ik hier aan gekomen ben, evenmin begrijp ik hoe groot het heelal is.. En jullie ook niet.
    Mensen die het heelal willen verklaren d.m.v. woorden, zijn als mieren die de aarde willen verklaren aan de hand van hun route.

Het Absolute is in essentie onbeschrijfelijk.
    pi_48217455
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 14:05 schreef brooklynzoo het volgende:

[..]

Mensen die het heelal willen verklaren d.m.v. woorden, zijn als mieren die de aarde willen verklaren aan de hand van hun route.

Het Absolute is in essentie onbeschrijfelijk.
    Daar houdt de wetenschap zich dan ook niet mee bezig, dat doet de filosofie en religie meer.
      woensdag 11 april 2007 @ 15:57:01 #238
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_48219071
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 19:17 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Je kan hem best zo noemen als je dat zo graag wil... Die formule is ontworpen voor meters, seconden, kilo's en joule's. Daar kan je dus niet zomaar andere eenheden in gaan knikkeren. Dan komen er iig geen joules meer uit Dat gaat nogsteeds boven je pet he?
    Onikaan ni ov dovah
      woensdag 11 april 2007 @ 16:52:41 #239
    98593 KlappernootatWork
    pi_48221473
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 15:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar houdt de wetenschap zich dan ook niet mee bezig, dat doet de filosofie en religie meer.
    En ze zijn nog steeds bezig met het heelal een kader te geven, of ze hebben het al gedaan, met hilarisch resultaat..
    Shit! werken zuigt...
    pi_48222194
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 16:52 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

En ze zijn nog steeds bezig met het heelal een kader te geven, of ze hebben het al gedaan, met hilarisch resultaat..
    ?

Als je de oerknaltheorie bedoelt : dat is inderdaad een uiterst succesvolle beschrijving van de evolutie van het universum, en klopt tot in grote precisie met metingen
    pi_48222644
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 15:57 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Je kan hem best zo noemen als je dat zo graag wil... Die formule is ontworpen voor meters, seconden, kilo's en joule's. Daar kan je dus niet zomaar andere eenheden in gaan knikkeren. Dan komen er iig geen joules meer uit Dat gaat nogsteeds boven je pet he?
    Wel, dan schaffen we joules voor het gemak ook maar meteen af en drukken vanaf nu Energie uit in Power, ( Pow). 1 Pow staat gelijk aan de hoeveelheid energie die zich in 1kg massa bevindt.

Als je wilt kunnen we kg ook afschaffen en noemen deze vanaf nu HY ( heavy), Toevallig is 1HY gelijk aan 1kg dus hoeven we verder niet om te rekenen.

De formule E = Mc2 ziet er dan als volgt uit..

Pow = HY x 1 Ru2

Bij een massa van 1HY wordt de formule dan,

Pow = 1 HY x 1x (1x1) ,

Een massa heeft de enrgie van 1 Pow.

Probeer hier nu eens iets langer dan 10 minuten over na te denken, je mag er ook 1 Trago over doen, 1 trago is de duur van tijd waarin een foton zich 10 lichtseconde van ons verwijdert. Dat is gelijk aan 10x 32809.52dwarg. 328095.2dwarg = 1 Trago.

( ik weet dat dit allemaal erg verwarrend klinkt, maar ik probeer aan te tonen dat de Chique formule E = Mc2 net zoveel betekend als 1 = 1 x (1x1) )
      woensdag 11 april 2007 @ 17:30:10 #242
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_48222898
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 17:23 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Wel, dan schaffen we joules voor het gemak ook maar meteen af en drukken vanaf nu Energie uit in Power, ( Pow). 1 Pow staat gelijk aan de hoeveelheid energie die zich in 1kg massa bevindt.

Als je wilt kunnen we kg ook afschaffen en noemen deze vanaf nu HY ( heavy), Toevallig is 1HY gelijk aan 1kg dus hoeven we verder niet om te rekenen.

De formule E = Mc2 ziet er dan als volgt uit..

Pow = HY x 1 Ru2

Bij een massa van 1HY wordt de formule dan,

Pow = 1 HY x 1x (1x1) ,

Een massa heeft de enrgie van 1 Pow.

Probeer hier nu eens iets langer dan 10 minuten over na te denken, je mag er ook 1 Trago over doen, 1 trago is de duur van tijd waarin een foton zich 10 lichtseconde van ons verwijdert. Dat is gelijk aan 10x 32809.52dwarg. 328095.2dwarg = 1 Trago.

( ik weet dat dit allemaal erg verwarrend klinkt, maar ik probeer aan te tonen dat de Chique formule E = Mc2 net zoveel betekend als 1 = 1 x (1x1) )
    Allemaal leuk en aardig om nieuwe eenheden te gaan bedenken maar wat schiet je ermee op? Je kan nogsteeds niet zomaar een mile in de formule van Einstein plempen. Daar moet je een nieuwe formule voor bedenken als je dat verband op wil stellen.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_48222925
    In De Ontdekking Van De Hemel van Harry Mulisch las ik dat het tegenovergestelde van verdwijnpunt het verschijnpunt is, hiermee bedoelde de schrijver het punt waarin de Big Bang begon.
    Nu zou een van de hoofdpersonen in het verhaal - een radio astronoom- dit punt aan de hemel ontdekt hebben.
    Bij mijn weten is dit een verkeerde aanname daar dit punt niet te ontdekken valt omdat elk punt van de kosmos samenvalt met dit verschijnpunt.
    Is mijn zienswijze juist?
    pi_48223066
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 17:30 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig om nieuwe eenheden te gaan bedenken maar wat schiet je ermee op? Je kan nogsteeds niet zomaar een mile in de formule van Einstein plempen. Daar moet je een nieuwe formule voor bedenken als je dat verband op wil stellen.
    Juist, en daarom is wiskunde relatief. De forumule E=Mc2 betekend letterlijk dat 1x1 =1. En als we nu alleen even massa en snelheid nemen, betekend E=Mc2 dat Massa x Snelheid = Massa met snelheid.
    pi_48223157
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 17:34 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Juist, en daarom is wiskunde relatief. De forumule E=Mc2 betekend letterlijk dat 1x1 =1. En als we nu alleen even massa en snelheid nemen, betekend E=Mc2 dat Massa x Snelheid = Massa met snelheid.
    Volgens mij snap jij niet helemaal het verschil tussen een relatievoorschrift en een tautologie, vriend
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
      woensdag 11 april 2007 @ 17:41:40 #246
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_48223312
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 17:34 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Nee Rude dat doet het niet
    Onikaan ni ov dovah
    pi_48223405
    Jawel hoor, km, sec, Joule's etc.. zijn relatievoorschriften.

Pow, Hy, Ru dat zijn tautologieen. Overigens geld dat ook voor Inch, Mile, Pounds etc..

Of je de formule E=Mc2 nou in de bestaande voorschriften plaatst of er een nieuwe wending aan geeft. Wiskundig blijft het exact hetzelfde. Je krijgt alleen andere getallen. Maar ja, 12 appels heet ook maar gewoon 1 Dozijn. Dat is ook een tautologie.

Wat zegt jou meer, 12 appels of 1 dozijn appels? Blijft toch exact hetzelfde lijkt mij?
    pi_48223426
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 17:41 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Nee Rude dat doet het niet
    En kun je dan ook even zeggen waarom niet?
      woensdag 11 april 2007 @ 17:56:59 #249
    152954 Mokz
    De man met de snor.
    pi_48223779
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 17:45 schreef rudeonline het volgende:

[..]

En kun je dan ook even zeggen waarom niet?
    Zie mijn posts, je veranderd niet alleen de eenheid van de ingevulde waardes, maar ook die van de uitkomst. Ja, 1x1=1 is mogelijk, namelijk 1 kilo * 1 lichtseconde/seconde = 1kilojoule.
    Dus, 1x1=1. Maar niet alle 1'en zijn gelijk. En wiskunde is dus niet relatief. Ja, kan formules anders opschrijven, maar het de basis blijft exact gelijk, je vult alleen wat anders in.

Voorbeeldje: Kelvin en Celcius.

Als het 30 graden celcius is 303,15 Kelvin. Dat wil NIET zeggen dat 30 = 303,15. Helder?
    pi_48224006
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 17:56 schreef Mokz het volgende:

[..]

Zie mijn posts, je veranderd niet alleen de eenheid van de ingevulde waardes, maar ook die van de uitkomst. Ja, 1x1=1 is mogelijk, namelijk 1 kilo * 1 lichtseconde/seconde = 1kilojoule.
    Dus, 1x1=1. Maar niet alle 1'en zijn gelijk. En wiskunde is dus niet relatief. Ja, kan formules anders opschrijven, maar het de basis blijft exact gelijk, je vult alleen wat anders in.

Voorbeeldje: Kelvin en Celcius.

Als het 30 graden celcius is 303,15 Kelvin. Dat wil NIET zeggen dat 30 = 303,15. Helder?
    Ik heb bij mijn formule ook niet gewoon 1 = 1 x 1x(1x1) gezegt,

Ik noemde,

Energy = Pow.
    Massa = HY
    C = Ru

1 Pow= 1HY x Ru2

Dus inderdaad, niet alle 1'en zijn gelijk...
      woensdag 11 april 2007 @ 18:13:24 #251
    152954 Mokz
    De man met de snor.
    pi_48224207
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 18:06 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik heb bij mijn formule ook niet gewoon 1 = 1 x 1x(1x1) gezegt,

Ik noemde,

Energy = Pow.
    Massa = HY
    C = Ru

1 Pow= 1HY x Ru2

Dus inderdaad, niet alle 1'en zijn gelijk...
    Wauw, dus je snapt ook dat wat jij zegt in feite helemaal geen ene fuck zegt over de formule E=mc2? Omdat jij met andere, niet bestaande eenheden werkt die niet gedefinieerd zijn?
    pi_48224265
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 17:44 schreef rudeonline het volgende:
    Jawel hoor, km, sec, Joule's etc.. zijn relatievoorschriften.

Pow, Hy, Ru dat zijn tautologieen. Overigens geld dat ook voor Inch, Mile, Pounds etc..

Of je de formule E=Mc2 nou in de bestaande voorschriften plaatst of er een nieuwe wending aan geeft. Wiskundig blijft het exact hetzelfde. Je krijgt alleen andere getallen. Maar ja, 12 appels heet ook maar gewoon 1 Dozijn. Dat is ook een tautologie.

Wat zegt jou meer, 12 appels of 1 dozijn appels? Blijft toch exact hetzelfde lijkt mij?
    Nee Rude, een relatievoorschrift omschrijft een RELATIE tussen TWEE eenheden. EEN eenheid kan dus nooit een relatievoorschrift vormen.

Ik ga niet eens proberen om je ook nog uit te leggen wat een tautologie echt is. Ik blijf het verbijsterend vinden dat je zo uit de hoogte doet over allerlei onderwerpen, nee mensen zelfs de les probeert te lezen, terwijl je niet eens weet wat ze betekenen.
    pi_48224318
    Ik heb ze ook gedefinieerd.

1 Pow = 1 kg m2 s-2
    1 HY = 1kg
    1 Ru = 300.000km/sec2

( post een beetje gewijzigt) 1 Pow = aan 1 joule.

[ Bericht 26% gewijzigd door rudeonline op 11-04-2007 18:21:42 ]
      woensdag 11 april 2007 @ 18:18:14 #254
    152954 Mokz
    De man met de snor.
    pi_48224388
    quote:
    Op woensdag 11 april 2007 18:16 schreef rudeonline het volgende:
    Ik heb ze ook gedefinieerd.

1 Pow = kg/m2
    1 HY = 1kg
    1 Ru = 300.000km/sec2
    Dan weet je ook dat wat je invult dus niet klopt, aangezien kg/m2 niet gelijk is aan de energie (E dus)?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')