Nja, ik zet m'n vraagtekens bij de poll. Een poll zou natuurlijk niet schokkend zijn als er maar uitkomt dat er 30% een oorlog wil, en 70% niet. Totdat ik die vragen en methode zie, heb ik niks aan die poll.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:08 schreef Tirion het volgende:
Verhagen was inderdaad niet erg indrukwekkend bezig. Dat de PvdA daar geen problemen mee heeft zegt wat mij betreft genoeg over die partij.
Die poll is overigens ook weer heerlijk... "kijk maar mensen, het is heus niet erg hoor zo'n oorlog, de meerderheid van jullie medeburgers wil het ook."![]()
Om niet te vergeten, tadaa en tadaa.quote:Recherche onderzoekt 'lekken'
De Rijksrecherche onderzoekt wie interne en vertrouwelijke documenten van Buitenlandse Zaken over Irak aan de media heeft toegespeeld. Dat zei minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) woensdag tijdens het debat over Irak.
De bewindsman zei het te betreuren dat de stukken naar buiten zijn gekomen via het radio-programma Argos en het tv-programma Reporter. Verhagen blijft erbij dat de programma's hieruit selectief informatie hebben gehaald zodat de suggestie wordt gewekt dat destijds informatie is achtergehouden.
Ambtelijkse sessies
Volgens Verhagen ging het om ambtelijke sessies waarbij verschillende opties en gedachten werden voorgelegd. Het zou volgens hem een slechte zaak zijn als ambtenaren niet meer over alles kunnen nadenken en spreken.
http://www.nieuwnieuws.nl(...)derzoekt_lekken.html
Verhagen...quote:Op woensdag 4 april 2007 21:08 schreef Tirion het volgende:
Verhagen was inderdaad niet erg indrukwekkend bezig. Dat de PvdA daar geen problemen mee heeft zegt wat mij betreft genoeg over die partij.
Die poll is overigens ook weer heerlijk... "kijk maar mensen, het is heus niet erg hoor zo'n oorlog, de meerderheid van jullie medeburgers wil het ook."![]()
Nou...quote:Op woensdag 4 april 2007 21:54 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Verhagen...
Nederland heeft echt een stuk minder goede miister van buitenlandse zaken dan het had met Bot. Kan er nog steeds niet bij dat hij weg moest omdat verhagen zonodig beloond moest worden.
quote:Wat zou er zijn gebeurd als premier Balkenende zich in 2005 had geschaard achter de woorden van zijn toenmalige minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot? Die zei destijds dat de oorlog in Irak, achteraf oordelend, „misschien niet verstandig” was. Langer doorzetten van diplomatie en verder onderzoek naar massavernietigingswapens was wellicht beter geweest.
Soortgelijke opmerkingen waren al in veel landen gemaakt. Zo raar was het dus niet geweest als ook Nederland, dat de Amerikaans-Britse inval in maart 2003 politiek steunde, zich daarachter had geschaard. Maar het tegendeel gebeurde. Bot moest ten overstaan van de Tweede Kamer een gang naar Canossa maken.
Stel dat het vorige kabinet Bots redenering had gevolgd. Grote kans dat dan alle recente politieke ophef en de roep om een onderzoek er helemaal niet waren gekomen. [..]
http://www.nrc.nl/binnenl(...)_een_schimmige_sfeer
Herken je 'als iemand moeilijk gaat doen beseft hij dat hij ongelijk heeft'?quote:Op woensdag 4 april 2007 22:01 schreef Jurgen21 het volgende:
Wat een hoop onnodig gezeur weer in 's lands vergaderzalen. Het is bij voorbaat toch al volstrekt helder dat CDA, VVD, CU, SGP en de PVV in zowel de Eerste als de Tweede Kamer elk mogelijk onderzoek zullen wegstemmen. Het debat van heden is dan ook niets meer of minder dan een egostrelende excercitie van kereltje Pechtold van Debielen66![]()
De stoelen van het regeringsvak zitten blijkbaar erg lekker. Van partijen als de PVV en de rechtse kernen binnen het CDA kan ik me nog voorstellen dat ze het wel spannend vinden, zo'n oorlog in de woestijn, maar dat ook partijen als PvdA en VVD, die toch hadden moeten kunnen leren van eerdere uitzendingen onder hun regeringen, zich zo opstellen valt me erg tegen.quote:Op woensdag 4 april 2007 22:16 schreef huupia het volgende:
ik word kotsmisselijk van die gasten
Op dit soort momenten moet ik denken aan Robert Hutchins en zijn uitspraak: "The death of democracy is not likely to be an assassination from ambush. It will be a slow extinction from apathy, indifference, and undernourishment."quote:Tachtig procent van Tweede Kamerleden is dik tevreden over hun eigen functioneren. Dat er een kloof gaapt tussen hen en de rest van de bevolking, komt niet door het parlement. Volgens een meerderheid van de Kamer (55%) is dat de eigen schuld van de kiezers.
Parlementariėrs willen kloof burger-politiek niet verkleinen
van Baalen weet niet meer waar hij het zoeken moet als er oorlog dreigt. Die VVD'er vind de oorlog in irak net zo opwindend als zijn vrouw, zo als die man dan overkomt. om te schamen.quote:Op woensdag 4 april 2007 22:33 schreef Tirion het volgende:
[..]
De stoelen van het regeringsvak zitten blijkbaar erg lekker. Van partijen als de PVV en de rechtse kernen binnen het CDA kan ik me nog voorstellen dat ze het wel spannend vinden, zo'n oorlog in de woestijn, maar dat ook partijen als PvdA en VVD, die toch hadden moeten kunnen leren van eerdere uitzendingen onder hun regeringen, zich zo opstellen valt me erg tegen.
En dan krijg je er op dezelfde dag nog zo'n bericht over heen ook...
[..]
Op dit soort momenten moet ik denken aan Robert Hutchins en zijn uitspraak: "The death of democracy is not likely to be an assassination from ambush. It will be a slow extinction from apathy, indifference, and undernourishment."
quote:Recherche onderzoekt 'lekken' stukken BuZa
DEN HAAG (ANP) - De Rijksrecherche onderzoekt wie interne en vertrouwelijke documenten van Buitenlandse Zaken over Irak aan de media heeft toegespeeld. Dat zei minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) woensdag tijdens het debat over Irak.
De bewindsman zei het te betreuren dat de stukken naar buiten zijn gekomen via het radio-programma Argos en het tv-programma Reporter. Verhagen blijft erbij dat de programma's hieruit selectief informatie hebben gehaald zodat de suggestie wordt gewekt dat destijds informatie is achtergehouden.
Volgens Verhagen ging het om ambtelijke sessies waarbij verschillende opties en gedachten werden voorgelegd. Het zou volgens hem een slechte zaak zijn als ambtenaren niet meer over alles kunnen nadenken en spreken.
Ontkennen
Zowel Verhagen als zijn collega Eimert van Middelkoop (Defensie) hield vol dat er de afgelopen weken geen nieuwe informatie naar boven gekomen is over de manier waarop Nederland bij de oorlog in Irak betrokken is geraakt. Zij blijven erbij dat er geen aanleiding is voor een onderzoek daarnaar.
Verhagen en Van Middelkoop bleven ontkennen dat de Kamer onvoldoende is geļnformeerd of dat er informatie is achtergehouden. Volgens Verhagen heeft het toenmalig kabinet de Tweede Kamer voldoende geļnformeerd over het besluit om de inval in Irak politiek, maar niet militair te steunen. De meerderheid van de Tweede Kamer steunde dat standpunt in maart 2003.
Hij hoeft zelf niet te gaan. Dat scheelt altijd, hč? Die "heldenmoed" zie je hier op Fok ook.quote:Op woensdag 4 april 2007 22:45 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
van Baalen weet niet meer waar hij het zoeken moet als er oorlog dreigt. Die VVD'er vind de oorlog in irak net zo opwindend als zijn vrouw, zo als die man dan overkomt. om te schamen.
Och. Jij zal nooit opgroepen worden als vrouw zijnde dus jij hebt helemaal makkelijk praten.quote:Op donderdag 5 april 2007 09:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hij hoeft zelf niet te gaan. Dat scheelt altijd, hč? Die "heldenmoed" zie je hier op Fok ook.
Nee, en bovendien is de dienstplicht opgeschort. Maar ik ken wel mensen die zijn geweest, en zoiets gaat je bepaald niet in de koude kleren zitten.quote:Op donderdag 5 april 2007 09:58 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Och. Jij zal nooit opgroepen worden als vrouw zijnde dus jij hebt helemaal makkelijk praten.
Dus?quote:Op donderdag 5 april 2007 10:14 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, en bovendien is de dienstplicht opgeschort. Maar ik ken wel mensen die zijn geweest, en zoiets gaat je bepaald niet in de koude kleren zitten.
Ik denk inmiddels iedereen wel. Het aantal loopt gestaag op.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dus?
PS. Uiteraard ken jij mensen die geweest zijn![]()
Nou zeker wel.quote:Op donderdag 5 april 2007 11:00 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik denk inmiddels iedereen wel. Het aantal loopt gestaag op.
Gast, wat is in hemelsnaam je probleem met iemand die zegt dat hij of zij iemand kent die gegaan is? Lekker boeiend. Je lijkt wel een oud wijf.quote:Op donderdag 5 april 2007 11:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nou zeker wel.
Toch wel zo'n eh.... 7.000 man op 16.500.000. Nou das toch al gauw 0,04% van de bevolking. Die moet iedereen wel kennen ja.
Nee dat kan niet.quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:21 schreef kawotski het volgende:
Ik kan niet wachten tot de Sp vraagt om een parlementair onderzoek inzake Sudan, Somalie, Zimbabwe... etc.. gelukkig sterven daar geen onschuldige mensen, dus ons (lees SP) pakkie an niet.
Floritje claimt altijd alles en iedereen te kennen. Zelfs als je klaagt dat Kayne West een kutrapper is dan zegt ze hem te kennen.quote:Op donderdag 5 april 2007 11:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Gast, wat is in hemelsnaam je probleem met iemand die zegt dat hij of zij iemand kent die gegaan is? Lekker boeiend.
Nee juist niet want die praten immers altijd alsof ze iedereen kennen.quote:Je lijkt wel een oud wijf.
Daar sterven inderdaad geen onschuldige mensen door millitair ingrijpen van westerse landen. Je maakt de denkfout dat SP-ers denken alle leed van de wereld te kunnen oplossen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:21 schreef kawotski het volgende:
Ik kan niet wachten tot de Sp vraagt om een parlementair onderzoek inzake Sudan, Somalie, Zimbabwe... etc.. gelukkig sterven daar geen onschuldige mensen, dus ons (lees SP) pakkie an niet.
90% vd doden in Irak vallen door Irakezen die Irakezen koud maken.quote:Op vrijdag 6 april 2007 21:08 schreef Tup het volgende:
[..]
Daar sterven inderdaad geen onschuldige mensen door millitair ingrijpen van westerse landen.
Doet het er toe dat je concreet iets bereikt. De waarheid mag geweten worden. Draai je de geschiedenis terug. Nee, maar het argument "dat levert toch niets op" in principe geldt voor AL het terugkijken. Ben je er voor om maar nooit meer terug te kijken?quote:Op vrijdag 6 april 2007 21:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
90% vd doden in Irak vallen door Irakezen die Irakezen koud maken.
Wat denkt de SP te bereiken hiermee? Wat precies?
noem het een denkfout of de ver van je bed show... beetje gemakkelijk politiek bedrijven dus..quote:Op vrijdag 6 april 2007 21:08 schreef Tup het volgende:
[..]
Daar sterven inderdaad geen onschuldige mensen door millitair ingrijpen van westerse landen. Je maakt de denkfout dat SP-ers denken alle leed van de wereld te kunnen oplossen.
Gewoon partijpolitiek dus, de Irakezen zelf boeit ze net zo weinig als de Sudanezen und so weiter.quote:Op vrijdag 6 april 2007 23:48 schreef Tup het volgende:
[..]
Doet het er toe dat je concreet iets bereikt. De waarheid mag geweten worden. Draai je de geschiedenis terug. Nee, maar het argument "dat levert toch niets op" in principe geldt voor AL het terugkijken. Ben je er voor om maar nooit meer terug te kijken?
Ja, en dat is de schuld van de Amerikanen, die het huidige Iraakse centraal gezag zwak houdt door hen iedere beslissingsbevoegdheid onthouden. Dat is gewoon vrįgen om een machtsstrijd tussen verschillende warlords.quote:Op vrijdag 6 april 2007 21:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
90% vd doden in Irak vallen door Irakezen die Irakezen koud maken.
Wat denkt de SP te bereiken hiermee? Wat precies?
Hmm, interessant.quote:Op zaterdag 7 april 2007 09:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Gewoon partijpolitiek dus, de Irakezen zelf boeit ze net zo weinig als de Sudanezen und so weiter.
Prima natuurlijk, maar doe dan ook niet net alsof het om het leed der Irakezen gaat maar dat het gewoon gaat om het kabinet dwars te zitten.
Het is inderdaad de schuld van Amerika/Israel/de Kruisvaarders/altijd iemand anders als Irakezen besluiten bommen in moskeen en op marktpleinen van andere Iraken af te laten gaan. Dat is absoluut niet de schuld van de Irakezen die die bommen af laten gaan.quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:48 schreef retteketet het volgende:
[..]
Ja, en dat is de schuld van de Amerikanen, die het huidige Iraakse centraal gezag zwak houdt door hen iedere beslissingsbevoegdheid onthouden. Dat is gewoon vrįgen om een machtsstrijd tussen verschillende warlords.
Het wordt wel telkens aangevraagd door de partij die de regering dwars wil zitten ja.quote:Op zaterdag 7 april 2007 11:43 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hmm, interessant.
Hoe zit een onderzoek als deze, wat allang uitgevoerd wordt in landen als de US en UK, precies het kabinet onnodig dwars? Wordt het onderzoek daar ook alleen maar uitgevoerd om Labour / de Republikeinen dwars te zitten?
Hoe je die conclusie nou weer trekt...het gaat om de waarheid over het lot van de Irakezen. Waarom zijn ze gebombardeerd en neergeknald? Om een leugen? Of om hun baas? Begrijp ik het goed dat je dergelijke onderzoeken alleen valide vindt als je rouwt om die Irakezen? Of moeten er tranen vloeien?quote:Op zaterdag 7 april 2007 09:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Gewoon partijpolitiek dus, de Irakezen zelf boeit ze net zo weinig als de Sudanezen und so weiter.
Prima natuurlijk, maar doe dan ook niet net alsof het om het leed der Irakezen gaat maar dat het gewoon gaat om het kabinet dwars te zitten.
Absoluut. Zeker als je het, zoals dequote:Op zaterdag 7 april 2007 15:56 schreef Tup het volgende:
[..]
Hoe je die conclusie nou weer trekt...het gaat om de waarheid over het lot van de Irakezen. Waarom zijn ze gebombardeerd en neergeknald? Om een leugen? Of om hun baas? Begrijp ik het goed dat je dergelijke onderzoeken alleen valide vindt als je rouwt om die Irakezen? Of moeten er tranen vloeien?
Flauwekul. Morel en emotionele redenen zijn verschillende dingen.quote:Op zaterdag 7 april 2007 15:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Absoluut. Zeker als je het, zoals deSP
doet, zogenaamd uit morele overwegingen doet.
lul niet zo slap man, ik weet wel zeker dat de sp dit doet uit morele overwegingen. dat kan je van de andere partijen niet zeggen , vooral de pvda is lekker bezig. eerrst een onderzoek vragen en nu ze in het kabinet zitten de boel tegenhoudenquote:Op zaterdag 7 april 2007 15:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Absoluut. Zeker als je het, zoals deSP
doet, zogenaamd uit morele overwegingen doet.
En de SP zou precies hetzelfde doen als ze in het kabinet zouden zitten.quote:Op zondag 8 april 2007 22:42 schreef huupia het volgende:
[..]
lul niet zo slap man, ik weet wel zeker dat de sp dit doet uit morele overwegingen. dat kan je van de andere partijen niet zeggen , vooral de pvda is lekker bezig. eerrst een onderzoek vragen en nu ze in het kabinet zitten de boel tegenhouden![]()
![]()
![]()
Is dit ook niet de taak van de oppositie partijen?quote:Op zondag 8 april 2007 23:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
De SP doet dit om 1 reden en dat is om het kabinet aan te vallen. NIET omdat ze het zo zielig voor de Irakezen die elkaar opblazen vinden.
...en de situatie is onveranderd.quote:Op woensdag 28 februari 2007 10:36 schreef Boze_Appel het volgende:
Ze krijgen nooit een meederheid. CDA wil het niet, VVD wil het niet, PvdA mag het niet vanwege het regeerakkoord.
Dat is hun goed recht maar doe dan niet alsof het je om de Irakezen of 'morele redenen' gaat.quote:Op zondag 8 april 2007 23:54 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Is dit ook niet de taak van de oppositie partijen?
Het aan de kaak stellen van regerings besluiten, kan geen kwaad, en is in mijn ogen een must.
Dat bedoel ik, waarom dacht je dat de PVDA op dat moment voor het onderzoek was.quote:Op zondag 8 april 2007 23:59 schreef Yildiz het volgende:
Ik zou inderdaad verbaasd zijn als de SP dit zuiver en alleen deed om morele redenen. Natuurlijk wil de SP hier wat meer stemmen mee winnen, wat in sommige ogen over kan komen als 'goedkoop schoppen'. Maar hey, doet elke politieke partij dat niet? Je kunt leuke morele redenen hebben, maar als je er geen stemmen mee haalt, houdt het bestaan van je partij vanzelf op.
Het is toch niet alleen de SP, ook meer partijen zoals GL, D66 en PvdD (SGP???) willen een onderzoek.quote:Maargoed, wat de reden van de SP ook moge zijn om dit onderzoek uit te voeren, is dat ook gelijk een goede reden om juist tegen de gang van de SP in te gaan, en een onderzoek tegen te houden?
Een onderzoek als deze kan partijen als de PvdA mogelijk ook weer lastig maken. Zo zou je kunnen zeggen dat als je tegen dit onderzoek bent, je voor de PvdA/CDA/CU bent. Als je puur op politieke partijen af zou gaan is het dus kiezen. Maar daar komen we niet ver mee.
Inderdaad, het CDA is mij veel te krampachtig met dit onderzoek tegen te houden, ik zou ook wel graag willen weten wat er zich nu precies heeft afgespeeld.quote:Waar het mij om gaat, is dat er veels te veel onduidelijkheden en vragen zijn rondom de besluitvorming. Die vragen en onduidelijkheden komen al meerdere malen in dit topic voor, waarmee mijn hoofdvraag blijft: wat is er eigenlijk tegen een onderzoek? Zou een onderzoek als deze niet uiteindelijk het functioneren van onze overheid in de toekomst kunnen verbeteren, in plaats van dwars zitten? Van mij hoeft het kabinet niet te vallen, en hoeft er geen vingertje gewezen te worden. Ik zou gewoon graag willen weten hoe de vork nu echt in de steel zit, als het even mag.
Wie zegt eigenlijk dat het om de Irakezen gaatquote:Op maandag 9 april 2007 00:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat is hun goed recht maar doe dan niet alsof het je om de Irakezen of 'morele redenen' gaat.
dat zou indruizen tegen onze staatsvorm, we besluiten iets opgrond van een MEERDERHEIDquote:Op maandag 9 april 2007 05:02 schreef DionysuZ het volgende:
Zou het niet mooi zijn als onderzoeken naar regeringsbesluiten zouden kunnen worden uitgevoerd ZONDER kamermeerderheid? Zeg maar bijv. met 40% van de stemmen?
waarom altijd het slechtste denken? , de sp is altijd al tegen de oorlog geweest en niet om electorale redenen maar om principes.quote:Op maandag 9 april 2007 00:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat is hun goed recht maar doe dan niet alsof het je om de Irakezen of 'morele redenen' gaat.
Al is het wel de eerste keer in de geschiedenis van dit land dat de regering op voorhand besluit een onderzoek niet te doen.quote:Op maandag 9 april 2007 10:35 schreef huupia het volgende:
[..]
dat zou indruizen tegen onze staatsvorm, we besluiten iets opgrond van een MEERDERHEID
de beerput gaat echt nog wel een keer openquote:Op maandag 9 april 2007 11:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Al is het wel de eerste keer in de geschiedenis van dit land dat de regering op voorhand besluit een onderzoek niet te doen.
Een echte primeur. Maar of we daar nu trots op moeten zijn...
Als is de leugen nog zo snel.........quote:Op maandag 9 april 2007 11:58 schreef huupia het volgende:
[..]
de beerput gaat echt nog wel een keer open![]()
Oh is dat zo?quote:Op maandag 9 april 2007 11:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Al is het wel de eerste keer in de geschiedenis van dit land dat de regering op voorhand besluit een onderzoek niet te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |