quote:]Marcel van Vliet naar GINAF Rally Power
Het GINAF Rally Power Team staat ook in 2008 met twee wedstrijdtrucks aan het vertrek van Le Dakar. Naast Wuf van Ginkel (afgelopen editie vierde in het vrachtwagenklassement) zal Marcel van Vliet in de komende editie van ’s werelds zwaarste rally als coureur de kleuren van GINAF verdedigen.
De 36-jarige Van Vliet vervangt daarbij Arjan Brouwer, die vorig jaar voor het Ederveense team nog naar de achtste plaats stuurde en tevens goed was voor twee etappe-overwinningen.
Het vertrek van Brouwer was onverwacht. “We zijn goed uit elkaar gegaan. Er waren wat verschillen van inzicht, waardoor we hebben besloten de samenwerking te beëindigen. We kunnen elkaar recht in de ogen kijken en het is best mogelijk dat Arjan in de nabije toekomst met steun van GINAF een eigen team opzet”, verklaart teammanager Edwin van Ginkel het opstappen van de oud-motocrosser uit Zwartebroek.
Van Ginkel presenteerde gisteren in Ederveen Marcel van Vliet als vervanger. Van Vliet, woonachtig in Dubai en daar een florerend vrachtwagenbedrijf aansturend, verdiende in het verleden al zijn sporen in de Dakarrally en toonde zich uitermate enthousiast over de geboden kans.
“Dit is een unieke mogelijkheid, die me onverwachts door GINAF is geboden. Na een 24ste plaats samen met Marc Wams in een Bowler in 2005, ben ik overgestapt naar de trucks. Het afgelopen jaar viel ik na drie etappes uit, als tweede rijder in het DAF-team van Hans Bekx. Het jaar daarvoor mochten we door problemen bij de keuring niet eens vertrekken. Na al die tegenslag had ik het even helemaal gehad met Dakar. Maar de nu geboden kans om achter het stuur te kruipen van deze prachtmachine heeft mijn enthousiasme weer helemaal doen oplaaien. Ik sta serieus te popelen van ongeduld om mijn eerste testkilometers te rijden, ik voel me als een kind in een snoepwinkel”, reageerde Van Vliet opgetogen.
Naast Van Vliet komt ook Dakar-veteraan Anne Kies het GINAF Rally Power-team versterken. Kies, in 1983 ooit al eens vierde als motorcoureur, reed twee jaar geleden ook al eens met een GINAF door de Afrikaanse woestijn. Komend seizoen neemt hij binnen het GINAF Rally Power-team de plaats over van Frits Kiggen, als chauffeur van de snelle assistentietruck.
De 54-jarige voormalige politieman uit het Groningse Appelscha heeft inmiddels al elf Dakarrally’s achter de rug en weet waar hij aan begint. “Toch is dit weer anders, want zo’n snelle truck heb ik nog nooit tot mijn beschikking gehad. En de opdracht is niet misselijk. Ik moet kalm aan doen en de boel heel houden, maar daarbij wordt wel van me verwacht dat ik vlak achter onze twee wedstrijdtrucks zit in de wedstrijd, om in geval van nood direct assistentie te kunnen verlenen”, grijnsde Kies gisteren in Ederveen.
Een uitgesproken kopman heeft het GINAF Rally Power niet voor de komende editie van ‘Le Dakar’. “Dat bepalen we tijdens de wedstrijd”, voorziet teammanager Edwin van Ginkel. Wuf van Ginkel, Willem Tijsterman en Richard de Rooij bemannen de eerste wedstrijdtruck, Marcel van Vliet, Simon Koetsier en Gerard van Veenendaal vormen de bemanning van de tweede GINAF-racetruck.
Le Dakar 2008 vertrekt op 5 januari vanuit Lissabon en eindigt na twee weken strijd bij het Lac Rose in Dakar. Edwin van Ginkel: “Onze ambities hebben we noodgedwongen moeten bijstellen. We zijn vorig seizoen begonnen met een driejarenplan, waarbij we echter alle doelen direct hebben overtroffen. Als we de lat nu dan toch hoger moeten leggen, dan komen we automatisch uit op een podiumplaats. Daar gaan we dus voor.”
Bron: GINAF Rally Power
quote:Dakar 2008: Update
Geschreven door Gert-Jan Veenendaal
woensdag 30 mei 2007
Het is bijna juni en de Dakar geruchtenstroom draait alweer op volle toeren. Over en weer zijn er bevestigde en onbevestigde berichten van teams en rijders. Eind volgende week zal Rallymaniacs komen met een eerste overzicht van de teams en rijders. Het is inmiddels duidelijk dat een individuele rijder weinig kans maakt op een plek op de startlijst en daardoor zien we de samenstelling van enkele grote teams.
Vooral bij de motoren is het zaak om aansluiting te zoeken bij een groot team. Dit vergroot de kans op inschrijving en dus deelname. Maar ook auto equipes zijn niet zeker van deelname dus ook hier is de trend van teamvorming merkbaar.
Op internationaal vlak was er gisteren een opvallend nieuwtje te melden over de familie McRae. Het is bekend dat Colin zich bezighoudt met de ontwikkeling van de Z4, een rallyauto concept dat net onder de huidige WRC staat. Vader Jimmy en broer Alistair presenteerden gisteren de nieuwe McRae Enduro. Op het eerste gezicht lijkt de auto op een kleinere versie van de Volkswagen Touareg. De krachtbron in de Enduro is een V6 2.7 liter turbo-diesel die rond de 240 pk levert.
Het nieuwe model moet volgens Alistair McRae het gat dichten tussen de T2 en T1 klasse. Om het project een wereldwijde impulse te geven start in 2008 een nieuw kampioenschap dat het 2008 Pirelli McRae Enduro Trofeo gaat heten. Het kampioenschap zal bestaan uit 3 FIA Rallyraids en 3 FIA Baja's.
Niet geheel ontoevallig rijdt Colin McRae dit weekend de Transiberico rally in Portugal. Hij zal dat doen voor Overdrive Nissan uit Belgie. Of McRae ook Dakar gaat rijden voor overdrive is onzeker omdat al reeds 2 namen vastliggen voor de equipe van Gregoire de Mevius. Ook Freddy Loix is genoemd als derde rijder. Daarmee lijkt voor Colin geen plaats meer vrij bij Nissan. Niet ondenkbaar is dat Colin en Alistair McRae met de nieuwe Enduro in de Dakar zullen starten.
Overiges is er nog een andere optie nu Jutta Kleinschmidt niet meer voor X-Raid BMW zal rijden. De Duitse die in 2001 nog Dakar won zou op zoek zijn naar een nieuw team en geruchten over een link met Mercedes doen de ronde. Opvallend genoeg is Kleinschmidt ook in verband gebracht met MAN op een racetruck te gaan besturen.
Ik zou het niet weten, ik val dit jaar buiten de boot qua informatiequote:Op zondag 3 juni 2007 13:48 schreef Baan1980 het volgende:
Onderstaand bericht komt van Rallymaniacs. Jutta Kleinschmidt wordt genoemd als opvolger / teamgenoot van Stacey!!! Zou JosvG hier iets meer over kunnen vertellen misschien(of binnen hoelang er nieuw nieuws komt)
[..]
Zo groot is Ederveen niet en er zal voldoende richting worden aangegeven! (volg anders de borden naar de voetbalclub Advendo '57). Ederveen ligt tussen Ede en Veenendaal dichtbij de A30/A12/N224 (vanuit Utrecht A12 afslag McDonalds, onder de snelweg door (linksaf dus bij de verkeerslichten) en de borden Ederveen volgen)quote:Op vrijdag 1 juni 2007 21:14 schreef Alleskids het volgende:
Heeft iemand het specifieke adres waar volgende week zaterdag de dakardag wordt gehouden in Elderveveen ? Of wordt het ruim van te voren langs de wegen aangegeven ? Thanks
quote:Op maandag 11 juni 2007 19:11 schreef Chrismo het volgende:
Reed ik net rond half 6 naar huis op de A12, komt ineens een truck van Van Ginkel de snelweg op
ter hoogte van de N11 (richting Utrecht). Wat is zo'n ding hoog van dichtbij!
Ik ga echt NOOIT weer!quote:
Is al bekend met welk merk vrachtwagens De Rooy gaat rijden?quote:Op donderdag 28 juni 2007 18:49 schreef dorpsgek het volgende:
Red Bull nieuwe sponsor de Rooy ??
Ik neem aan dat ze weer met GINAF's gaan, alleen met een aander motorblok denk ik.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:36 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Is al bekend met welk merk vrachtwagens De Rooy gaat rijden?
Dat van Willemsen vind ik echt een goede mop.
De Rooy gaat niet met Scania en niet voor Red-Bull rijden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 18:25 schreef dorpsgek het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze weer met GINAF's gaan, alleen met een aander motorblok denk ik.
Anders zouden ze waarschijnlijk ook niet op de Dakardag verschenen zijn als ze niet met GINAF verder zouden gaan
Zover ik het weet komt Team De Rooy, Team Ginaf en het Team van Finstral en misschien Hans Bekx.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:45 schreef TheOneAndOnly het volgende:
weet iemand welke dakar wagens naar de zwarte cross komen?
Moet ik hieruit opmaken dat KAMAZ niet van de partij is in de Dakar van 2008 ?quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:21 schreef Alleskids het volgende:
Vladimir Chagin/Tchaguine/Henk is weer helemaal de oude, zowel mentaal als fysiek. Hij heeft de 2e ronde, de 1e dieopenstond voor de T4 trucks , laten schieten. De Kharzarsky Steppe die gewonnen werd door Mardeev voor Nikolaev. Maar Chagin gaat binnenkort meedoen, en dus winnen, aan de Silk Road Rally is Astana, Kazachstan. T4 tegenstand komt 2 zakenmannen/partime rally coureurs Anborisov en Methiev, beide toch redelijk succesvol in het Russisch Cross Country Kampioenschap, met de 2003 Kamaz trucks.
Stacey, (Gerard) De Rooy en consorten zijn dus gewaarschuwd voor 2008.
Nee natuurlijk niet, dat kunnen ze niet maken.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:05 schreef dorpsgek het volgende:
[..]
Moet ik hieruit opmaken dat KAMAZ niet van de partij is in de Dakar van 2008 ?
Dit is een van de redenen waarom Kamaz zo sterk is. De Rooy, MAN, enzovoort zouden ook meer rally's moeten doen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:21 schreef Alleskids het volgende:
Vladimir Chagin/Tchaguine/Henk is weer helemaal de oude, zowel mentaal als fysiek. Hij heeft de 2e ronde, de 1e dieopenstond voor de T4 trucks , laten schieten. De Kharzarsky Steppe die gewonnen werd door Mardeev voor Nikolaev. Maar Chagin gaat binnenkort meedoen, en dus winnen, aan de Silk Road Rally is Astana, Kazachstan. T4 tegenstand komt 2 zakenmannen/partime rally coureurs Anborisov en Methiev, beide toch redelijk succesvol in het Russisch Cross Country Kampioenschap, met de 2003 Kamaz trucks.
Stacey, (Gerard) De Rooy en consorten zijn dus gewaarschuwd voor 2008.
Kamaz is een profteam, die het hele jaar fulltime rally rijden. Elke Nederlander die meedoet aan Dakar heeft een eigen bedrijf waar ze fulltime mee bezig zijn, en doen Dakar in de avonduurtjes.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:17 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dit is een van de redenen waarom Kamaz zo sterk is. De Rooy, MAN, enzovoort zouden ook meer rally's moeten doen.
Er word ook al gepraat over een MAN fabrieksteam (een duits/oostenrijks team)quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:17 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dit is een van de redenen waarom Kamaz zo sterk is. De Rooy, MAN, enzovoort zouden ook meer rally's moeten doen.
Maar laat dan Hugo Duisters met een DAF enkele rally's rijden om de truck bullet proof te maken.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:31 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Kamaz is een profteam, die het hele jaar fulltime rally rijden. Elke Nederlander die meedoet aan Dakar heeft een eigen bedrijf waar ze fulltime mee bezig zijn, en doen Dakar in de avonduurtjes.
Ik heb gehoord dat hij een handjevol tegen een lage prijs kon kopen. Jan is nooit merkgebonden, alleen geldgebonden dus zal hij ze wel kopenquote:
Hugo Duistersquote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:00 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Maar laat dan Hugo Duisters met een DAF enkele rally's rijden om de truck bullet proof te maken.
Wat is er mis met Hugo Duisters ?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 12:25 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Hugo DuistersJe denkt toch niet dat hij de skills heeft om een Dakar truck rijklaar te krijgen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |