Aankopen met een makelaar.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:23 schreef Everett het volgende:
Dat de verkoper geen makelaar heeft, hoeft toch niet te betekenen dat jij ook geen makelaar hebt. Waarom neem je zelf geen makelaar mee? Die kan je dan wel vertellen waar je op moet letten.
Blijkbaar heeft TS geen verstand van zaken (waar het een huis kopen betreft) anders had hij deze vraag niet gesteld.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:26 schreef Pompsnol het volgende:
Je mist niks als je geen makelaar hebt hoor, integendeel: ik denk dat iedereen die enigszins verstand van zaken heeft een huis moet kopen / verkopen zonder makelaar.
Ik heb ook net een huis gekocht voor het eerst en ik had er ook geen aankopend makelaar bij. Er was wel een verkopend makelaar maar die heeft echt niks anders gedaan dan een keer met ons door het huis gelopen en ons bod doorgebeld naar de verkopers. Een verkopend makelaar dient de verkoper al nauwelijks maar de koper al helemaal niet.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:39 schreef Everett het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft TS geen verstand van zaken (waar het een huis kopen betreft) anders had hij deze vraag niet gesteld.
Je kan er natuurlijk voor kiezen om het zonder makelaar te doen omdat je wat geld wilt besparen. Ik zou mensen die niet goed weten waar ze mee bezig zijn dat niet snel adviseren. Pompsnol doet het voorkomen alsof er eigenlijk niets verkeerd kan gaan, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een goede makelaar behoed je voor (financiele) risico's. Als je bij de aankoop van een huis het schip in gaat, dan ben je meestal niet met 200 euro klaar.
je vergeet dat de aankopend makelaar ook beter kan onderhandelen omdat hij de markt helemaal kent. zeker als je een nieuwe stad instapt of niks van ondehandelingstechnieken af weet zou ik een makelaar aannemen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:43 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Ik heb ook net een huis gekocht voor het eerst en ik had er ook geen aankopend makelaar bij. Er was wel een verkopend makelaar maar die heeft echt niks anders gedaan dan een keer met ons door het huis gelopen en ons bod doorgebeld naar de verkopers. Een verkopend makelaar dient de verkoper al nauwelijks maar de koper al helemaal niet.
Met de tips die ik gegeven heb, kan er weinig mis gaan denk ik dus. Let op die ontbindende voorwaarden in het contract en laat die bouwkundige keuring uitvoeren!
Sorry maar dit is onzin. Die lokale makelaars hebben verborgen agenda's. Doe jij want voor mij dan doe ik later iets voor jou. Je kunt zelf ook wel inschatten wat een huis waard is, er is informatie genoeg, b.v. koopsommen op Funda, Kadaster, woonwaardemeters, etc. etc.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:46 schreef zoalshetis het volgende:
je vergeet dat de aankopend makelaar ook beter kan onderhandelen omdat hij de markt helemaal kent. zeker als je een nieuwe stad instapt of niks van ondehandelingstechnieken af weet zou ik een makelaar aannemen.
Nou een makelaar doet geen bouwkundige keuring. Zo iemand rent mee door het huis en geeft zijn mening over bepaalde zaken.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:50 schreef EdPowers het volgende:
Een makelaar is toch ook aansprakelijk voor gebreken die hij niet heeft gezien? Hij doet toch een keuring van de woning etc?
Ja koop voor 10-15 euro de publiciatie Kopen van een (bestaand) huis van de VEH. Groetjes, Josquote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:57 schreef Argento het volgende:
Als je weet wat je aan de woning uit wilt en kunt geven en er ligt een bouwtechnisch rapport, dan kun je prima zonder makelaar een mooi huisje op de kop tikken. Een foldertje van VEH is geen overbodige luxe, maar veel meer heb je niet nodig. Denk ik.
En de keuring door Vereniging Eigen Huis kun je ook nog als ontbindende voorwaarde opnemen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:50 schreef EdPowers het volgende:
Een makelaar is toch ook aansprakelijk voor gebreken die hij niet heeft gezien? Hij doet toch een keuring van de woning etc?
Overigens kun je ook Vereniging Eigen Huis inschakelen om een keuring te laten uitvoeren op de woning. Is goedkoper.
Als ex-makelaar weet jij dan ook dat het een makelaar geen reet uitmaakt of een koper 5000 euro meer of minder betaalt, als de makelaar zijn provisie maar vangt. Daarbij komt nog het feit dat een koper die ook een huis te verkopen heeft voor een makelaar dubbel zo interessant is, wat jou als niet-verkoper dus half zo interessant maakt.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je vergeet dat de aankopend makelaar ook beter kan onderhandelen omdat hij de markt helemaal kent. zeker als je een nieuwe stad instapt of niks van ondehandelingstechnieken af weet zou ik een makelaar aannemen.
dit zegt trouwens een ex-makelaar.
ik kom van een wat integeder kantoor. maar je hebt er idd boeven tussen zitten.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:03 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Als ex-makelaar weet jij dan ook dat het een makelaar geen reet uitmaakt of een koper 5000 euro meer of minder betaalt, als de makelaar zijn provisie maar vangt. Daarbij komt nog het feit dat een koper die ook een huis te verkopen heeft voor een makelaar dubbel zo interessant is, wat jou als niet-verkoper dus half zo interessant maakt.
Makelaars hebben ALTIJD te maken met belangenverstrengeling. En bij makelaars die langer in het vak zitten is dat meestal nog het ergst.
Wij hadden een verkopend makelaar die bij de 2e bezichtiging probeerde ons een hypotheek aan te smeren (althans een afspraak te maken met een van hun adviseurs). Op dat moment neemt een makelaar (die in dienst is van de verkopers!) een belang in de kopers. Een zeer kwalijke zaak, en dit is iets wat absoluut niet uitzonderlijk is.
zwager van mijn broer is makelaar, misschien dat we daar nog iets mee kunnen regelen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:07 schreef Pompsnol het volgende:
Overigens hebben wij een kennis (uiteraard met veel bouwkundige ervaring) de 'bouwkundige keuring' laten doen. Geen officieel rapport, maar wel de zekerheid dat er geen ernstige gebreken zijn. Kosten: 35 euro en een flesje wijn.
Kijk dat zijn de contacten waar je iets aan hebt. Misschien wil hij zelfs wel voor je onderhandelen, als je dat zelf niet kunt of liever niet doet. Als hij dit dan buiten zijn kantoor om doet, voor een leuke vergoeding die je met hem afspreekt (dus geen 2000 euro) dan weet je ook zeker dat hij er geen dubbele agenda op nahoudt. Je kunt natuurlijk ook de onderhandelingen zelf doen, en hem de bouwkundige keuring laten doen. Ook dit kan zonder officieel rapport, zolang er geen ernstige gebreken naar boven komen. Het gaat uiteindelijk om de zekerheid dat alles in orde is, niet dat je een papiertje van 300 euro hebt waar dit op staat geschreven. (Is er wel vanalles mis, en je wilt onder het koopcontract uit dan kan zo'n papiertje wel handig zijn, maar je kan die 'keuring' natuurlijk ook tijdens de 2e bezichtiging doen).quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:09 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
zwager van mijn broer is makelaar, misschien dat we daar nog iets mee kunnen regelen.
Nooit verkeerd, maar voor bouwkundige keuring kan je beter een bevriende aannemer meenemen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:09 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
zwager van mijn broer is makelaar, misschien dat we daar nog iets mee kunnen regelen.
Uh dat kost ook 300 euro, beetje zonde geld als de koop niet doorgaat.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:16 schreef sigme het volgende:
Overigens ga je sowieso voor een hypotheek een door een erkende taxateur (= makelaar) opgemaakt taxatierapport nodig hebben. Van een niet bij de koop betrokken makelaar. Ideaal! Laat dat nu maken, door die zwager van je broer, vóóraf. Dan heb je je zekerheid, een handvat voor onderhandeling én alvast het rapport voor je bank!
Klopt. Maar als je vrij zeker weet dat je er waarschijnlijk dat huis gaat kopen kan het makkelijk uit. Stukken goedkoper dan een eigen makelaar en dįįrna een andere makelaar inschakelen voor dat taxatierapport.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:18 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Uh dat kost ook 300 euro, beetje zonde geld als de koop niet doorgaat.
Mijn vader zit al zijn hele werkende leven ( + 30 jaar) in het bankwezen en heeft met VEEL makelaars te maken gehad en die kan beamen wat jij zegt.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:23 schreef lurf_doctor het volgende:
Makelaars, het grootste (legale) geboefte dat er rond loopt. Als het even kan, hou je ze beter buiten de deur![]()
Is nog niet geheel zeker dat we het kopen, huis staat sinds gisteren op internet en er staan niet heel veel foto's bij. We willen het dus ook graag van binnen zien.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Klopt. Maar als je vrij zeker weet dat je er waarschijnlijk dat huis gaat kopen kan het makkelijk uit. Stukken goedkoper dan een eigen makelaar en dįįrna een andere makelaar inschakelen voor dat taxatierapport.
Overigens, ook als je het huis niet koopt kon het wel eens goedkoper zijn dan een makelaar inschakelen.
Ik werk al tien jaar voor verschillende banken en die zijn ook niet helemaal pluis hoorquote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:24 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Mijn vader zit al zijn hele werkende leven ( + 30 jaar) in het bankwezen en heeft met VEEL makelaars te maken gehad en die kan beamen wat jij zegt.
Eerst gewoon zelf gaan kijken, eventueel een deskundig maar niet professioneel ingeschakeld persoon meenemen (beter bouwkundig dan makelarig) , op basis van je indruk van het huis en de verkopers daarna meer of minder professionele ondersteuning inkopen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:27 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Is nog niet geheel zeker dat we het kopen, huis staat sinds gisteren op internet en er staan niet heel veel foto's bij. We willen het dus ook graag van binnen zien.
Absoluut waar. De gang van zaken daar is ook een van de redenen geweest dat hij er weg is gegaan.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:28 schreef Everett het volgende:
[..]
Ik werk al tien jaar voor verschillende banken en die zijn ook niet helemaal pluis hoor![]()
Daar kun je wel omquote:
je hebt gelijk, mea culpa. fok! is een fijne plaats om aan de juiste info te komen... en nog veel meer. helaas zitten er van die ettertjes tussen die vaak zoquote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:51 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Daar kun je wel om-en maar ik heb toch veel gehad aan topics mbt de huizenmarkt bij en rond de aankoop van ons huuske.
Als een makelaar jou 10.000 kan beparen dan ben je zelf wel een ontzettende dombo (zo'n figuur uit die 'spesjel prais for joe'-reclame). En wat doet die makelaar nou helemaal voor die 2000 euro? Hij heeft er misschien 3 uurtjes werk mee. De meeste mensen moeten er een maand voor werken.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:37 schreef erikkll het volgende:
Tja, als een makelaar jou 10.000 euro kan besparen op de aankoopprijs van je huis, kun je er natuurlijk voor kiezen om een makelaar van 2.000 euro in de hand te nemen!
Ik zeg niet dat een makelaar voor iedereen noodzakelijk is, en er zijn veel makelaars die absoluut niet integer zijn. Mijn vader is al een jaar of 12 makelaar, en hij kan wel precies zeggen wie er niet en wie er wel correct handelt. (Wat betreft de lokale markt, uiteraard)
Wat die makelaar doet voor jou: geld besparenquote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:43 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Als een makelaar jou 10.000 kan beparen dan ben je zelf wel een ontzettende dombo (zo'n figuur uit die 'spesjel prais for joe'-reclame). En wat doet die makelaar nou helemaal voor die 2000 euro? Hij heeft er misschien 3 uurtjes werk mee. De meeste mensen moeten er een maand voor werken.
Een courtagepercentage van 1,5-1,8% bij een gemiddelde aankoopprijs van een huis (bron: NVM) van 250.000 euro is een iets hoger bedrag dan 2000 euro!quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:37 schreef erikkll het volgende:
Tja, als een makelaar jou 10.000 euro kan besparen op de aankoopprijs van je huis, kun je er natuurlijk voor kiezen om een makelaar van 2.000 euro in de hand te nemen!
Hoe duurder; hoe meer kortingquote:Koopsom woning Tarief excl. BTW
Tot ¤ 150.000,- ¤ 1.050,-
¤ 150.000,- t/m ¤ 199.999,- 0,70%
¤ 200.000,- t/m ¤ 299.999,- 0,65%
¤ 300.000,- t/m ¤ 399.999,- 0,60%
¤ 400.000,- t/m ¤ 499.999,- 0,50%
Vanaf ¤ 500.000,- ¤ 2.500,-
En handige truuk waar zowel makelaars als geldverstrekkers maar al te vaak gebruik van maken. Op een hypotheek van 30 jaar bij een rente van 4,7% kost die makelaar je namelijk geen 2000 maarquote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:22 schreef Hyperdude het volgende:Het is prima te doen zonder makelaar, maar je moet wel weten wat je doet. En ¤2000 oid. is wel veel geld; maar tov ¤200000 oid lijkt het al wat minder en de rente erover, als je het meeneemt in je hypotheek, is nog aftrekbaar ook.
[..]
Je mag aflossen hoor.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:29 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
En handige truuk waar zowel makelaars als geldverstrekkers maar al te vaak gebruik van maken. Op een hypotheek van 30 jaar bij een rente van 4,7% kost die makelaar je namelijk geen 2000 maar
7.933,-
Dat verschil is maar marginaal. Bijna iedereen neemt tegenwoordig een hypotheek die minstens 50% aflossingsvrij is. Anyways mijn punt lijkt me duidelijk; het argument dat het 'toch meegefinancierd wordt' en daardoor dus eigenlijk 'niks' kost is een non-argument.quote:
Toevallig gisteren gedaan, voor ¤ 12,95 (of was het 14 ... ik weet het nu al niet meerquote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:00 schreef josvr het volgende:
[..]
Ja koop voor 10-15 euro de publiciatie Kopen van een (bestaand) huis van de VEH. Groetjes, Jos
via het CNV heb ik reeds een aantal jaren een rechtsbijstandverzekering.quote:Op woensdag 28 februari 2007 09:09 schreef josvr het volgende:
IkWilbert moet snel een rechtsbijstandsverzekering afsluiten. (als hij die nog niet heeft) Daar zit meestal een wachttijd op van 3 maanden bij juridische problemen. Dus als je verzekerd wilt zijn als er problemen zijn bij koop van huis, dan nu regelen.
Het met elkaar de markt afschermen en elkaar de bal toespelen, alsmede het "verdeel en heers" spelen in een overspannen markt zijn volgens mij allemaal praktijken die horen bij een criminele organisatie.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:27 schreef Everett het volgende:.............. Voornamelijk doordat hij bovenop het aanbod zit, de markt kent en de connecties heeft. Als je wilt kopen in een plaats waar de vraag (veel) hoger ligt dan het aanbod, kan een makelaar toch wel nodig zijn.
en voor een paar duizend euro kan je even deel uitmaken van die 'criminele organisatie' en het beste huis tegen de beste prijs krijgen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het met elkaar de markt afschermen en elkaar de bal toespelen, alsmede het "verdeel en heers" spelen in een overspannen markt zijn volgens mij allemaal praktijken die horen bij een criminele organisatie.
Dit was ik ook van plan te gaan doen. Maar als je voor de tweede keer ineens aan komt met een makelaar, verzwakt het dan niet je positiequote:Op woensdag 28 februari 2007 20:47 schreef DIGGER het volgende:
Ga de 1e keer zonder makelaar en kijk wat je er zelf van vindt.
Pas als het je bevalt, maar je misschien ivm bv een ouder bouwjaar toch vermoed dat er wat zou kunnen zijn, is het eventueel handig een kopend makelaar mee te nemen (of bv een bouwkundig rapport op te laten maken)
Dat voorkom je echt niet door een makelaar mee te nemenquote:Op woensdag 28 februari 2007 20:47 schreef DIGGER het volgende:
Ga de 1e keer zonder makelaar en kijk wat je er zelf van vindt.
Pas als het je bevalt, maar je misschien ivm bv een ouder bouwjaar toch vermoed dat er wat zou kunnen zijn, is het eventueel handig een kopend makelaar mee te nemen (of bv een bouwkundig rapport op te laten maken)
En vergis je in 1 ding niet: Een makelaar meenemen kost geld, uiteraard, maar dat is slecht een fractie van het bedrag wat het je kost als je ineens veel te veel betaald blijkt te hebben voor het huis, of allerlei gebreken tegenkomt etc. etc.
Uiteraard, maar deze makelaar dient wel jouw belang, niet die van de verkoper.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 01:06 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat voorkom je echt niet door een makelaar mee te nemendie makelaar verdient juist alleen als jij het huis koopt
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:23 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Uiteraard, maar deze makelaar dient wel jouw belang, niet die van de verkoper.
En als een Makelaar hierin niet juist tewerk zou gaan, dan zou deze al lang niet meer bestaan omdat de tamtam dan heel snel gaat en je zo snel een reputatie krijgt die je ten gronde zal richten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |