Vanochtend dus een afspraak om 11.00 bij Ruudje Freriks.
Ik zou om half 10 vertrekken, maar dat werd iets later, mede met dank aan de regen die precies begon toen ik in vol -maar op droog georienteerd weer- ornaat naar buiten trad. Weer naar binnen dus.
![]()
Hierna begaf de rits van het in maart 2006 nieuw gekochte -maar nog nooit gebruikte en gepaste- regenpak het direct al met omkleden.
![]()
En dat gaf zo'n 20 minuten tijdsverlies. Dus ik vertrok pas om 10.02. Had het ondertussen wel aardig warm van al dat gedoe.
De routeplanner verwees mij via Zierikzee 24 kilometer over de A29 -> waarna 36 kilometer over de hele fijne N256 volgde met doorgetrokken streep en een 1
baanbananenweg. Veel vrachtverkeer als tegenligger over deze N256, en dat zorgde voor veel natte spray
![]()
, en een fantastische tegenwind op die open vlakten.
Het ware genieten van een drie tot vijf graden waterballet.
Bij de benzinepomp nabij Bruinisse zei de bediende..
niet zo'n lekker weer om te rijden he!!Een aantal lease rijdende KratjuH's
![]()
keken mij vanachter een bekertje koffie genoegzaam
![]()
aan ...
Na anderhalf uur kwam ik eindelijk aan, nadat ik eerst RF niet kon vinden. Er staan borden op het bedrijfsterrein die de weg wijzen, maar omdat ze per bord betalen, hebben ze dus niet voor allemaal betaald. Dus je ziet een bord met pijlen welke bedrijven er in die straat zitten, maar terwijl je nog een bocht te gaan hebt, en een weg uit moet rijden
ineens geen RF meer.
![]()
Zijn vrouw was ook bijdehand, en wilde mij al bellend binnenloodsen..
ja, dan ga ik buiten staan, kunt u mij alvast zien.. bent u er bijna? ![]()
.. Ik kan niet bellen en rijden op de motor.
Met de motor in de haven was het uiteraard daarna even droog.
Clickable: het bedrijfpand. Boeie!!
Ik was dus ruim een half uur te laat, en Ruud was even met een R1 bezig, waarna ik maar de voorgaande foto's, en deze hieronder ging maken van motoren in de werkplaats.. op de blauwe Yamaha lag een vermogensuitdraai.. 5.7 PK en 6.9 NM.. een brommertjuH. Wat een liev vermogen!
![]()
Verder stond er nog een complete GSX-R1000 voor ¤4.950,00. Alleen voor op het circuit.
![]()
En twee mooie oldtimers, een Honda CB750 four en een Ducati.. met -let op -XX- aluminium kuipwerk.
![]()
Ruud heeft tot 5 jaar geleden nog actief aan de racerij deelgenomen, maar de kosten rezen de pan uit, zelfs voor iemand als hij.
![]()
Ze doen ook nog aan motortuning, in de werkplaats ernaast werd een motor klaargemaakt voor het Nederlands kampioenschap superbike. Helemaal van nul af weer opgebouwd.
![]()
Toen na vier bakkies koffie was het eindelijk tijd voor de Triumph!
![]()
De bank op... een vloeiende run.. en al 107 pk!
Ruud stapte overtuigend van de motor af, en zei de legendarische woorden: Hier zit al een kit in!
Dus er was eigenlijk niets meer aan de top te verbeteren.. dacht ik gelijk.
Alleen onderin was er inderdaad wat inhouden van de motor, maar
dit bleek aan het falen van een cylinder te liggen.
![]()
Ik had zelf eigenlijk al een vermoeden, maar speelde een soort struisvogelpolitiek door eerst maar naar de beste motorafsteller van Nederland te gaan.
Als de carburatie dan goed was, sloot ik dat alvast uit, bang voor de waarheid.
Direct werd de motor gestript.. en kwam het dikke Egli achtige ruggegraat frame tevoorschijn.
![]()
Diverse testen werden op de motor losgelaten, de bobine werd uitgesloten, en toch maar los gingen de carburateurs.
Inmiddels was het alweer 1.00 en lunchtijd, terwijl de drie benzinemengers in de ultrasoonbak lagen te trillen.
Na twee boterhammetjes ging ik 'stiekem' met Ruud's WD40 aan de slag om het frame, en overige blootgelegde delen een beetje (antiroest) in te smeren en schoon te maken.
Na ruim 40 minuten werd er weer aan de motor gewerkt, en nadat de carbs er weer opzaten, liep de motor wel iets beter stationair, maar onderin toeren was er nog steeds overslaan en gepruttel.
![]()
Ruud leek er duidelijk mee te zitten, misschien was hij ook wat moe van de motorbeurs vorige week.
![]()
Wederom diverse testen, steeds cylinder nummer drie die achterbleef, en na de bobine onderling verwisseld te hebben, bleek het probleem mee te verhuizen.
Nieuwe bobine bestellen dus, want geen enkele dealer in de regio had het ding liggen.
En Marktplaats gecheckt, maar ook nietsj.. Na het afrekenen van de nodige uren (wat qua bedrag nog best redelijk was
![]()
, en het bedrag voor het schoonmaken van de carburateurs, ging ik weer met reeds vooraf
![]()
van binnen "vernatte" motorhandschoenen naar huis. Dit keer lichtjes omgereden, maar toch lekker sneller over de snelweg.
Om half vijf was ik thuis
![]()
, en na vele koffie, chocola, stroopwafels en een warme +55 graden douche
![]()
, zit ik nu ineens uren later aan het tweede achtereenvolgende longdrink glas sap
vol met ijsblokjes.
De motorliefde doet rare dingen met je.