quote:Hiermee bedoel ik bvb de moord fantasieen die bijna iedereen heeft
Euh je slechte kant kan ook als je niet alleen bent naar boven komen En fantsoen is iets andersquote:Op zondag 25 februari 2007 19:13 schreef Beelzebub85 het volgende:
Iedereen heeft een slechte kant... maar wanneer komt die naar boven? Simpel. Hetzelfde als fatsoen....Wat is fatsoen? Fatsoen is hoe je je gedraagt als je alleen bent. Dus.....niemand heeft fatsoen.
Je slechte kant komt naar boven als je alleen bent, met niemand rekening hoeft te houden en je je aan niemand hoeft te verantwoorden.
Bijna iedereen........quote:Op zondag 25 februari 2007 19:14 schreef HAL9000S het volgende:
[..]Ik heb wel een duistere kant maar moord fantasieen heb ik toch echt niet.
En hoe kom je aan die wijsheid?quote:
Het was een vergelijking.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:17 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Euh je slechte kant kan ook als je niet alleen bent naar boven komen En fantsoen is iets anders
Maar je duistere kant? De echte duistere jij?quote:Op zondag 25 februari 2007 19:19 schreef boekenworm het volgende:
Hmmm... ik heb wel een slechte en agressieve kant, die naar boven komt als ik boos of bang ben.
Ohquote:Op zondag 25 februari 2007 19:19 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Wijsheid komt uit een boek Ik heb het niet zelf verzonnen![]()
quote:Op zondag 25 februari 2007 19:18 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Het was een vergelijking.
Dat komt zeker naar boven als je met meerderen bent.... Maar de gedachte die er dan naar boven komt, is bedacht toen je alleen was en je jezelf niet schuldig hoefde te voelen over die gedachten.
Mwa... als de neiging iemand te vernederen, te slaan en bang te maken duister is wel. Maar ik slik die heel vaak in.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:20 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Maar je duistere kant? De echte duistere jij?
Dan lijken we een beetje op elkaar. Laten we het erop houden dat het een soort van gave is.....quote:Op zondag 25 februari 2007 19:25 schreef Alicey het volgende:
Ik heb geen moordfantasieen eigenlijk. Ik kan wel heel manipulatief zijn, maar daar maak ik slechts gebruik van bij mensen die het verdienen.
Ultimo kun je jezelf nooit vertrouwen. Kijk alleen maar naar bijvoorbeeld hoeveel mensen oorlogsmisdaden begaan (Ik denk zelf dat het aandeel dat het begaat nog vele mate groter is dan het aantal dat er uiteindelijk voor veroordeeld wordt). Wanneer zekerheid en stabiliteit van welke aard dan ook onderuit geschopt worden ga je automatisch je grenzen verleggen om (schijn)zekerheid of -stabiliteit te behouden of opnieuw te verkrijgen.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:23 schreef Viking84 het volgende:
kun je jezelf nooit meer vertrouwen.
Laten we dat maar doen, dan blijf ik tenminste lief en onschuldig.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:26 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Dan lijken we een beetje op elkaar. Laten we het erop houden dat het een soort van gave is.....
Je zoekt naar iets bekends, vertrouwds, en iets wat je altijd gehad hebt maar nu moet missen. Is het niet de angst voor iets nieuws? Is het niet je geest/gedachte die een loopje met je neemt? Of is het werkelijk de échte kant van jezelf? De ware-ik?quote:Op zondag 25 februari 2007 19:27 schreef Alicey het volgende:
Wanneer zekerheid en stabiliteit van welke aard dan ook onderuit geschopt worden ga je automatisch je grenzen verleggen om (schijn)zekerheid of -stabiliteit te behouden of opnieuw te verkrijgen.
Ik denk dat het niet de echte kant van iemand is, maar een aspect van jezelf. Wanneer je zekerheid verliest gaan instincten een belangrijkere rol spelen. Het is denk ik niet zo zeer de angst voor iets nieuws, maar eerder de angst om iets vertrouwds te verliezen wat daartoe drijft.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:31 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Je zoekt naar iets bekends, vertrouwds, en iets wat je altijd gehad hebt maar nu moet missen. Is het niet de angst voor iets nieuws? Is het niet je geest/gedachte die een loopje met je neemt? Of is het werkelijk de échte kant van jezelf? De ware-ik?
Is het menselijk instinct dan slecht? Volgens mij niet. Zou angst je dan slecht maken? Of zou het niet kunnen omgaan, en plaatsen van gevoelens iemand slecht maken?quote:Op zondag 25 februari 2007 19:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet de echte kant van iemand is, maar een aspect van jezelf. Wanneer je zekerheid verliest gaan instincten een belangrijkere rol spelen. Het is denk ik niet zo zeer de angst voor iets nieuws, maar eerder de angst om iets vertrouwds te verliezen wat daartoe drijft.
Iemand willen vermoorden is kan ook door iets anders komen dan agressie... En vind het toch een vrij slechte gedachte iemand iets aan doenquote:Op zondag 25 februari 2007 19:28 schreef poepeneesje het volgende:
Om eerlijk te zijn, zo'n duisteren kant als jij beschrijft kan ik in mezelf niet terug vinden... Hoe graag ik het ook zou willen toegeven, waar komt die haat eigenlijk vandaan?
Iemand de kop willen inrammen is toch gewoon agressie(f)? Daar is toch niet veel duisters aan? Of snap ik je nu gewoon niet?
Door mensen die hun duistere/slechte kant niet kunnen beheersen, verloederd onze maatschappij, ja echt.
Ach het zal wel aan mij liggen.
Of iets goed of slecht is hangt af van je referentiekader, de natuur kent geen goed of slecht. Zo is het ook met instincten. Naar maatstaven die we nu hanteren gelden veel van die instincten als slecht. Dat we ze slecht vinden betekent nog niet dat ze slecht zijn.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:37 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Is het menselijk instinct dan slecht? Volgens mij niet. Zou angst je dan slecht maken? Of zou het niet kunnen omgaan, en plaatsen van gevoelens iemand slecht maken?
Slik je nu ook medicatie tegen die dwanggedachtesquote:Op zondag 25 februari 2007 19:23 schreef Viking84 het volgende:
Het hangt er bij mij echt vanaf hoe ik me voel. De laatste tijd ben ik vrij rustig en relaxed, maar er zijn ook echt perioden geweest dat ik gewoon op zoek was naar dingen waar ik me aan kon ergeren en naar redenen om mensen uit te schelden op straat. Best wel ernstig als ik er nu over nadenk. Maar dit is niet helemaal wat je bedoelt, denk ik
.
Ik heb er in het verleden serieus mee geworsteld om een bepaald iemand iets aan te doen, maar ik werd steeds heen en weer geslingerd door 'wel', 'niet', 'wel', 'niet'. Ik had het alleen gedaan als ik het zo bont had kunnen maken om direct voor de rest van mijn leven de gevangenis in te gaan. Ik wist dat mijn leven niets meer waard zou zijn als ik eruit zou komen en zelfmoord plegen durfde ik ook niet. Verder bleef er nog altijd een sprankje hoop voor een betere toekomst en zou ik de kinderen van mijn zussen niet zien opgroeien als ik het zou doen. Dat leek me heel erg. Ze hebben me ervoor opgesloten in een gesloten inrichting en toen ik daar 2 dagen zat, was ik van die dwanggedachte af en is het ook niet meer in die mate teruggekomen.
Wat ik er nu nog over kan en wil zeggen is dat het uitermate beangstigend is als je bij jezelf constateert dat je bereid bent een bepaalde grens te overschrijden. Fantaseren is 1, maar echt voorbereidingen treffen om het te doen is 2 en als je van jezelf weet dat je de grens tussen 1 en 2 niet kunt overschrijden, kun je er lekker op los fantaseren, maar zodra je dat wel hebt gedaan, kun je jezelf nooit meer vertrouwen.
In Blood Diamond zat een mooie quote: "De mens is van nature niet goed of slecht, het zijn de dingen die ze doen." Vrij vertaald...quote:Op zondag 25 februari 2007 19:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of iets goed of slecht is hangt af van je referentiekader, de natuur kent geen goed of slecht. Zo is het ook met instincten. Naar maatstaven die we nu hanteren gelden veel van die instincten als slecht. Dat we ze slecht vinden betekent nog niet dat ze slecht zijn.
Dat denk ik ook wel, al is dan nog steeds niet bepaald wat goede dingen of slechte dingen zijn om te doen..quote:Op zondag 25 februari 2007 20:01 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
In Blood Diamond zat een mooie quote: "De mens is van nature niet goed of slecht, het zijn de dingen die ze doen." Vrij vertaald...
De dingen die door de 'maatschappij' als goed en slecht worden gezien...quote:Op zondag 25 februari 2007 20:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel, al is dan nog steeds niet bepaald wat goede dingen of slechte dingen zijn om te doen..
Ah, kj.quote:Op zondag 25 februari 2007 20:08 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
De dingen die door de 'maatschappij' als goed en slecht worden gezien...
quote:Op zondag 25 februari 2007 19:05 schreef skippy22 het volgende:
Iedereen heeft een duistere kant van zijn/haar persoonlijkheid Hiermee bedoel ik ook een echt slechte kant die je zorvuldig verborgen houdt voor andere mensen heb ik niet
Hiermee bedoel ik bvb de moord fantasieen die bijna iedereen heeftheb ik niet
Wat ik me nou afvraag is waneer komt die kant bij julie naar boven Is dat al naar een simpele provocatie of duurt dat een tijdje Heb je sneller de neiging om iemand iets aan te doen als het uiterlijk van diegene je niet aanstaat Of ligt het meer aan hoe je je op dat moment voelt Als je iemand al een loser vind dan is heb je de minder problemen mee om diegene te vermoorden of niet ?? En hebben julie schaamte gevoelens naar zulke gedachtes of iets anders En komt jou duistere kant altijd naar boven als je ergens last van hebt ??
En hoe denk je over jezelf nadat je alles nog eens rustig overdenkt
Als voorbeeld in m,n stamkroeg zit altijd iemand waar ik echt een hekel aan heb In m,n fantasie heb ik die zielige kneus al tig maal de hersens ingeslagen Ik zou geen medelijde met hem hebben als hij bvb erg ziek is e.d
De einige rede waarom ik hem niet iets aan doe is dat ik geen zin heb om in de gevangenis te zitten lijkt me echt kut om iemand te haten of toe te staan mij te irriteren.
Dat is een stuk van m,n slechte duitsere kant die in dit geval na lange tijd "naar boven komt"
Veel mensen zullen ontkennen dat ze een slechte kant hebben En na het lezen van het bovenste stukje mij heel raar vinden en reageren met bvb psycho
Iedereen heeft een slechte kant bij de een is ie alleen wat meer aanwezig als bij iemand anders--> bij de meeste mensen wellicht, maar de meeste mensen zijn dom /generalisatie.
Dat hangt er denk ik van af of het gebrek aan empathie erfelijk is en tot uiting komt.quote:Op zondag 25 februari 2007 20:09 schreef skippy22 het volgende:
Als je nou 2 mensen hebt Die bvb alle 2 geen empathie hebben Een bepaald gedeelte van de hersens niet goed ontwikkeld hebben Het stuk wat je agressie en impulsen controleert En nog wat anti-sociale trekjes hebben Deze 2 krijgen een kind zou deze dan ondanks een normale opvoeding een slecht persoon worden Door wat hij van z,n ouders heeft overgenomen ??
Als het kind niet beter weet en de intenties goed zijn, waarom zou het dan een slecht kind zijn?quote:Op zondag 25 februari 2007 20:09 schreef skippy22 het volgende:
Als je nou 2 mensen hebt Die bvb alle 2 geen empathie hebben Een bepaald gedeelte van de hersens niet goed ontwikkeld hebben Het stuk wat je agressie en impulsen controleert En nog wat anti-sociale trekjes hebben Deze 2 krijgen een kind zou deze dan ondanks een normale opvoeding een slecht persoon worden Door wat hij van z,n ouders heeft overgenomen ??
Omdat het kan. Ze kunnen ermee wegkomen. Niemand die iets vraagt, niemand die iets 'gezien' heeft, en niemand die eraan denkt er ooit over te spreken.quote:Op zondag 25 februari 2007 20:33 schreef zwaaibaai het volgende:
Maar ik vraag me dat toch af hoe het kan dat er mensen zijn die, wanneer ze die macht hebben, dit soort dingen in hun hoofd halen om uit te voeren.
totdat het bekend wordt. Als je zo iets in je hoofd haalt komt het vroeg of laat er uit, kijk maar naar landen zoals Servië, Chili, Cambodja, Vietnam etcquote:Op zondag 25 februari 2007 20:37 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Omdat het kan. Ze kunnen ermee wegkomen. Niemand die iets vraagt, niemand die iets 'gezien' heeft, en niemand die eraan denkt er ooit over te spreken.
Precies, maar hoeveel oud-Nazi's zijn niet vervolgt omdat ze bejaard waren? En de mensen die het strijden voor een bepaald doel, belangrijker vinden dan te leven?quote:Op zondag 25 februari 2007 20:40 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
totdat het bekend wordt. Als je zo iets in je hoofd haalt komt het vroeg of laat er uit, kijk maar naar landen zoals Servië, Chili, Cambodja, Vietnam etc
Dat is juist mijn vraag..quote:Op zondag 25 februari 2007 20:43 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Precies, maar hoeveel oud-Nazi's zijn niet vervolgt omdat ze bejaard waren? En de mensen die het strijden voor een bepaald doel, belangrijker vinden dan te leven?
Heb al het een en ander over freud gelezenquote:Op zondag 25 februari 2007 20:59 schreef Moonlith het volgende:
Skippy, lees eens wat over Freud, dat zal je vast interesseren.
Het is niet zozeer een duistere kant als gewoon het natuurlijk mensig beestje, dat door cultuur, normen en waarden "beter" wordt voorgesteld dan het is. Mensen zijn goed en perfect en fantastisch en special en superieur enzo![]()
nee, want ze zijn bij mij vanzelf overgegaan, gelukkig. Is ook al een jaar of 5 geleden hoor dat ik het voor het laatst had.quote:Op zondag 25 februari 2007 20:00 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Slik je nu ook medicatie tegen die dwanggedachtes![]()
Gelukkig, ik was al bang dat ik de enige was die dat niet had...quote:Op zondag 25 februari 2007 19:14 schreef HAL9000S het volgende:
[..]Ik heb wel een duistere kant maar moord fantasieen heb ik toch echt niet.
Onrechtquote:Op maandag 26 februari 2007 10:09 schreef Pappie_Culo het volgende:
Onrecht, hoe klein ook. Kan ik behoorlijk heftig op reageren.
Verder golf ik zachtjes heen en weer tussen zachtaardige, met de medemens begane jongeman en gefrustreerde, haatdragende conflict-fetishist.
Is dat een woord? Zo niet, bij deze.
Explain?quote:Op maandag 26 februari 2007 16:57 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Dat een moord in een maatschappij zoals die in Nederland ongewenst is, wil niet zeggen dat het slecht is.
En je zou het ook wel een keer willen uitvoerenquote:Op maandag 26 februari 2007 04:13 schreef Moonlith het volgende:
Overigens heb ik dat soort fantasieen ERG veelNaast een facinatie voor massamoord, massavernietiging en martelingen.
Mensen willen zich goed voelen. Wie dat bereikt door een moord, is dus op weg naar zijn geluk. Dat is positief. Voor de nabestaanden is het niet prettig en op de samenleving kan het negatieve gevolgen hebben als veel mensen op deze manier hun geluk willen bereiken, dat is zo. Maar dat maakt de daad niet tot iets duisters of slechts voor degene die die verricht.quote:
quote:Op maandag 26 februari 2007 17:28 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Mensen willen zich goed voelen. Wie dat bereikt door een moord, is dus op weg naar zijn geluk. Dat is positief. Voor de nabestaanden is het niet prettig en op de samenleving kan het negatieve gevolgen hebben als veel mensen op deze manier hun geluk willen bereiken, dat is zo. Maar dat maakt de daad niet tot iets duisters of slechts voor degene die die verricht.
Een keer, heel lang geleden... Lijkt het erop?quote:Op maandag 26 februari 2007 17:58 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Te veel silent of the lambs gekeken?
Nee, want diegene die het doet is ziek in zijn hoofd en kan niet rationeel meer nadenken.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:28 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Mensen willen zich goed voelen. Wie dat bereikt door een moord, is dus op weg naar zijn geluk. Dat is positief. Voor de nabestaanden is het niet prettig en op de samenleving kan het negatieve gevolgen hebben als veel mensen op deze manier hun geluk willen bereiken, dat is zo. Maar dat maakt de daad niet tot iets duisters of slechts voor degene die die verricht.
Ik denk dat als wat jij zegt klopt, dat de daad niet tot iets slechts maakt. Een verliefde kan soms ook niet meer als gewoon rationeel nadenken, de avances van die persoon naar de door hem beminde worden er doorgaans niet slecht door. De enige reden om moorden slecht te noemen zijn de gevolgen die het kan hebben, maar als een moordenaar geen problemen met die gevolgen heeft, doet hij niet iets slechts. Het enige slechte is dat waar je zelf slechter van wordt. Maar dat wie moordt ziek in zijn hoofd is en niet meer rationeel kan nadenken is natuurlijk een twijfelachtige stelling.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nee, want diegene die het doet is ziek in zijn hoofd en kan niet rationeel meer nadenken.
Het is niet altijd even normaalquote:Ik vind het een beetje een raar punt dat je maakt..
Dat eerste ben ik met je eens, dat tweede is wederom twijfelachtig.quote:Er worden meer mensen ongelukkig dan gelukkig bij een moord, zelfs al zou die moordenaar zich beter voelen..
Maar die gaat dan waarschijnlijk nog meer mensen vermoorden, want dat blije gevoel blijft ook niet voor altijd..![]()
Natuurlijk vindt de moordenaar het leuk. Anders zou hij het toch niet doen? De verschillen tussen 'goed' en 'slecht'' is iets wat we onderling afspreken.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:28 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Niet waar.quote:Op donderdag 1 maart 2007 18:14 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Natuurlijk vindt de moordenaar het leuk. Anders zou hij het toch niet doen? De verschillen tussen 'goed' en 'slecht'' is iets wat we onderling afspreken.
Óók moordenaars. Alleen zijn die niet in zulke grote aantallen en weegt hun mening niet echt mee in de "algmene" publieke opinie.quote:Op donderdag 1 maart 2007 18:20 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Dat 'we' kan wel kloppen, als je het specifeert. Moordenaars en mensen zoals ik behoren niet tot hen.
Kinderen weten wanneer ze iets doen wat niet de bedoeling is... Je weet t dondersgoed als jequote:Op donderdag 1 maart 2007 18:17 schreef Puzzelaar het volgende:
Leg uit.
Allicht, maar weten ze ook of het slécht is.quote:Op donderdag 1 maart 2007 18:32 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Kinderen weten wanneer ze iets doen wat niet de bedoeling is... Je weet t dondersgoed als je
iemand pijn doet of alleen al iets doet wat iemand niet graag heeft of simpelweg niet wil...
Zelfreflectie is hierbij een aangeboren hulpmiddel...
Dan: ik behoor niet tot henquote:Op donderdag 1 maart 2007 18:23 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Óók moordenaars. Alleen zijn die niet in zulke grote aantallen en weegt hun mening niet echt mee in de "algmene" publieke opinie.
Alhoewel ... oorlogen en de doodstraf ....
Niet goed = slecht... Als je andere dingen aandoet waarbij je zelf zoiets hebt van, teringquote:Op donderdag 1 maart 2007 18:35 schreef Puzzelaar het volgende:
Allicht, maar weten ze ook of het slécht is.
Goed en slecht zijn niet te subjectief. Het idee! alleen alquote:Op donderdag 1 maart 2007 18:38 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Dan: ik behoor niet tot hen
Goed en slecht zijn te subjectief om universele of zelfs maatschappelijke afspraken over te maken waarmee iedereen het eens is. Dat die afspraken, waarover de meerderheid het eens is, er wel komen, heeft natuurlijk wel voordelen. Die voordelen zijn waarschijnlijk in veel gevallen ook groter dan de nadelen.
Goed en slecht zijn zeker wel te subjectief. Ze zijn subjectief aan het volk wat de regels opstelt. Een Europiaan heeft een heel andere gedachte over 'goed/fout' dan dat een Aziaat het heeft, of een Amerikaan zelfs. Het 'goed/fout' gevoel is wel onderhevig aan maatschappelijke afspraken maar iedereen kan kiezen om die te negeren. Het is maar hoe men zijn/haar acties in zichzelf goed kan praten voor zover het nodig is voor diegene.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 09:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Goed en slecht zijn niet te subjectief. Het idee! alleen al![]()
Jammer genoeg welquote:Op vrijdag 2 maart 2007 10:16 schreef jogy het volgende:
[..]
Goed en slecht zijn zeker wel te subjectief. Ze zijn subjectief aan het volk wat de regels opstelt. Een Europiaan heeft een heel andere gedachte over 'goed/fout' dan dat een Aziaat het heeft, of een Amerikaan zelfs. Het 'goed/fout' gevoel is wel onderhevig aan maatschappelijke afspraken maar iedereen kan kiezen om die te negeren. Het is maar hoe men zijn/haar acties in zichzelf goed kan praten voor zover het nodig is voor diegene.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |