Op Ali B na zijn je smakeloze zaken best verwerpelijk. Maargoed, in de vier jaar dat ik er woon is mijn negatieve mening best wel veranderd. Almere is altijd in beweging en dat vind ik extreem gaaf aan Almere. Over twintig jaar zal je Almere voor een groot gedeelte niet meer terug herkennen.quote:Op zondag 25 februari 2007 16:26 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Haha moet dat echt uitgelegd worden?![]()
Nou daar gaan we dan: Ali B, Annemarie Jorritsma, de architectonische laagstandjes, om maar eens wat smakeloze zaken te noemen.
Een citaat van Jorritsma:
[..]
Bron: http://www.almere.nl/live/index.jsp?nav=1461&loc=607909&det=145884
Meppel is de mooiste stad van Drenthe hoorquote:Op zondag 25 februari 2007 14:32 schreef Djeez het volgende:
[..]
Emmen staat op plek twee bij mij. Ze doen er van alles aan, met een mooi overdekt winkelcentrum enzo, maar toch blijft het een uit z'n voegen gegroeid dorp met veel industrie, net als Hoogeveen. Alleen is Emmen echt opperpauper, met slechte bereikbaarheid en criminaliteit. Assen is de mooiste stad van Drenthe, en niet alleen omdat ik er woon!
De industrie is wel de reden geweest dat Emmen na de oorlog flink snel is gegroeid. Maar een groot deel van de industrie is inderdaad al lang weer verdwenen.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:05 schreef Nouk het volgende:
En industrie is daar in de verre omtrek niet eens te vinden...
Yup, alweer hetzelfde verhaal van al die andere steden (Tilburg, Eindhoven, Heerlen, Enschede).quote:Op zondag 25 februari 2007 17:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
De industrie is wel de reden geweest dat Emmen na de oorlog flink snel is gegroeid. Maar een groot deel van de industrie is inderdaad al lang weer verdwenen.
Inderdaad het is iets dat je op veel plaatsen ziet. En elke stad gaat er weer anders mee om met wisselend succes.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Yup, alweer hetzelfde verhaal van al die andere steden (Tilburg, Eindhoven, Heerlen, Enschede).
Ik zag Dresden pas nog op tv. Ziet er (weer?) fantastisch uit. Nederlanders zijn modegekken he, altijd voorop lopen met trends.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:19 schreef du_ke het volgende:
In Rotterdam had natuurlijk ook veel meer herbouwd kunnen worden. Dat niet doen maar er moderne shit neerzetten is ook een mode en politieke beslissing geweest.
in Duitsland was zefls een hele restauratiearchitectuurtak actief die de kapotte steden weer herstelde.
Meppel heeft minder dan 50.000 inwoners, dus die telt niet mee...quote:Op zondag 25 februari 2007 17:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Meppel is de mooiste stad van Drenthe hoor. In Meppel hebben ze grachten
.
Meppel is historisch gezien net zo goed of zelfs meer stad dan Assen. En in elk geval meer dan Emmen.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:29 schreef Djeez het volgende:
[..]
Meppel heeft minder dan 50.000 inwoners, dus die telt niet mee...
Het gaat toch om stadsrechten of een minimaal aantal inwoners?quote:Op zondag 25 februari 2007 18:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Meppel is historisch gezien net zo goed of zelfs meer stad dan Assen. En in elk geval meer dan Emmen.
Tja een combinatie lijkt me.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:52 schreef Samson het volgende:
[..]
Het gaat toch om stadsrechten of een minimaal aantal inwoners?
Ik ga nog 1 keer off topic hier: Assen en Meppel kregen beide pas in 1809 stadsrechten, dit was tijdens de Franse overheersing. Daarom beschouwen sommigen Assen en Meppel niet als steden, omdat alleen steden die in de Middeleeuwen stadsrechten kregen echte steden zijn. Daarom zou historisch gezien Coevorden de enige Drentse stad zijn. Maar tegenwoordig kijkt men naar inwonertal, en aangezien Assen bijna drie keer zoveel inwoners heeft als Meppel, is Assen dus echt wel meer een stad. En daarbij is het de hoofdstad, anders had het wel een hoofddorp geheten.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Meppel is historisch gezien net zo goed of zelfs meer stad dan Assen. En in elk geval meer dan Emmen.
Afgelopen week stond een artikel in het AD over het nooit gebouwde Rotterdam. Dat zou een hele andere stad zijn geworden dan wat het nu is geworden.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:19 schreef du_ke het volgende:
In Rotterdam had natuurlijk ook veel meer herbouwd kunnen worden. Dat niet doen maar er moderne shit neerzetten is ook een mode en politieke beslissing geweest.
in Duitsland was zefls een hele restauratiearchitectuurtak actief die de kapotte steden weer herstelde.
Maar wat zijn de criteria van een stad nu ? Volgens mij was het boven de 25.000 inwoners een plaats, boven de 50.000 een stad toch ?quote:Op zondag 25 februari 2007 20:09 schreef knnth het volgende:
Stadsrechten bestaan niet meer sinds de invoering van de grondwet van 1848
Tja oude info dit opzich. Weet ook niet of je echt gradaties aan kan brengen in stadsheid.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:59 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ik ga nog 1 keer off topic hier: Assen en Meppel kregen beide pas in 1809 stadsrechten, dit was tijdens de Franse overheersing. Daarom beschouwen sommigen Assen en Meppel niet als steden, omdat alleen steden die in de Middeleeuwen stadsrechten kregen echte steden zijn. Daarom zou historisch gezien Coevorden de enige Drentse stad zijn. Maar tegenwoordig kijkt men naar inwonertal, en aangezien Assen bijna drie keer zoveel inwoners heeft als Meppel, is Assen dus echt wel meer een stad. En daarbij is het de hoofdstad, anders had het wel een hoofddorp geheten.
Er zijn geen criteria.quote:Op zondag 25 februari 2007 20:12 schreef Djeez het volgende:
[..]
Maar wat zijn de criteria van een stad nu ? Volgens mij was het boven de 25.000 inwoners een plaats, boven de 50.000 een stad toch ?
Leuk stukjequote:Op zondag 25 februari 2007 20:04 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Afgelopen week stond een artikel in het AD over het nooit gebouwde Rotterdam. Dat zou een hele andere stad zijn geworden dan wat het nu is geworden.
http://www.ad.nl/rotterdam/oost/article1115456.ece?service=print
Er is zelfs vorig jaar een aflevering over aan geweid in Andere Tijden zie ik zojuist.quote:Op zondag 25 februari 2007 21:02 schreef du_ke het volgende:
Leuk stukje.
Zo zie je maar dat ook zoiets als stedebouw erg onderhevig is aan de mode. Het was dus niet alleen de "linkse" ambtenarij die een moderne stad wou maar ook de invloedrijke industrieëlen.
Wolkenkrabbers/hoge (kantoor)panden zijn leuk en aardig maar ontroeren doen ze me nooit. Misschien over 500 jaar. Een stad moet immers rijpen. Rome is ook niet in een dag gebouwdquote:Op zondag 25 februari 2007 21:21 schreef du_ke het volgende:
De kans is ook best aanwezig dat over een aantal jaren de waardering voor een deel van de wederopbouw architectuur toe gaat nemen en er gebouwen die we nu lelijk vinden op de monumentenlijsten komen.
En opzich was de keuze na de oorlog ook niet vreemd. Er waren veel nieuwe en moderne technieken beschikbaar de auto was met een opmars bezig etc. Dan is een stad met bochtige nauwe straatjes helemaal niet praktisch. Dan wil je brede wegen hebben met veel parkeerruimte. Dat dit een weinig gezellige stad geeft weet je ook pas jaren later.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |