Tenzij de rugby'ers natuurlijk even vergeten waren dat ze afgesproken hadden een cricket-wedstrijd te spelen.quote:Op zondag 25 februari 2007 11:53 schreef Reya het volgende:
Tenslotte, zoals een hoogleraar bedrijfskunde aan Nyenrode een tijdje terug zei: als de ene partij rugby speelt, terwijl de andere vasthoudt aan de spelregels van het cricket, is wel duidelijk wie wint.
Allemaal dingen die in het eigenbelang zijn van de maatschappij.quote:Op zondag 25 februari 2007 12:16 schreef jaoka het volgende:
Als bedrijven geen maatschappelijke verantwoording zouden hebben, heeft de maatschappij dat ook niet voor bedrijven. Dan ook geen leningen meer voor startende ondernemers, wegen waar hun vrachtwagens over rijden en studiefinanciering voor de opleidingen van hun toekomstige werknemers etc etc.
Ja, en die tegenprestatie noemt men belastingen en het feit dat ze diensten/goederen produceren voor de maatschappij...quote:Gezien het feit dat de maatschappij op verschillende manieren bijdraagt aan een klimaat waarin bedrijven beschermd worden (politie die ze kunnen bellen, wanneer een bende de computers op kantoor willen roven bv) , kan er ook een zekere tegenprestatie van hen verlangd worden.
Neen. Je gaat hierbij veels te makkelijk voorbij aan het feit dat een bedrijf door te bestaan al een hoop doet voor de maatschappij; belastingbetalen en werkgelegenheid scheppen.quote:Op zondag 25 februari 2007 12:16 schreef jaoka het volgende:
Als bedrijven geen maatschappelijke verantwoording zouden hebben, heeft de maatschappij dat ook niet voor bedrijven.
De vraag is dan: hoe ver moet die regelgeving gaan? Alleen hele basale zaken, zoals het verbod op oplichting of de verplifchting contracten na te leven, of moeten daar ook zgn. sociale grondrechten in worden opgenomen en zoja, in hoeverre?quote:Op zondag 25 februari 2007 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
De maatschappelijke verantwoording van een bedrijf is winst maken (en zich aan de wetten en regels te houden).
Ze produceren ook milieu-vervuiling, vuil en ziektekosten, wanneer mensen slechte ruggen krijgen door de arbeid die er verricht wordt.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:37 schreef gorgg het volgende:
[..]
Allemaal dingen die in het eigenbelang zijn van de maatschappij.
[..]
Ja, en die tegenprestatie noemt men belastingen en het feit dat ze diensten/goederen produceren voor de maatschappij...
Belastingen worden niet alleen door bedrijven betaald maar ook door de werknemers, die al hun diensten aan de bedrijven hebben verkocht.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:37 schreef gorgg het volgende:
[..]
Allemaal dingen die in het eigenbelang zijn van de maatschappij.
[..]
Ja, en die tegenprestatie noemt men belastingen en het feit dat ze diensten/goederen produceren voor de maatschappij...
Dat is volgens mij geen maatschappelijke verantwoording. Dat is verantwoording t.o.v. de aandeelhouders. Dat heeft verder niets met de maatschappij te maken.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
De maatschappelijke verantwoording van een bedrijf is winst maken (en zich aan de wetten en regels te houden).
Tuurlijk wel, al de 'leuke' maatschappelijke zaken kosten immers geld. Dat moet toch ergens vandaan komenquote:Op zondag 25 februari 2007 17:02 schreef nonzz het volgende:
[..]
Dat is volgens mij geen maatschappelijke verantwoording. Dat is verantwoording t.o.v. de aandeelhouders. Dat heeft verder niets met de maatschappij te maken.
Die twee punten die je opnoemt zijn juist de punten waar een bedrijf zo min mogelijk mee te maken wil hebben. Het doel van een bedrijf is winst maken, belasting betalen doet daar aan af, en zal een bedrijf dus zoveel mogelijk willen voorkomen. Werkgelegenheids scheppen kan nooit een doel zijn, het volgt vanuit de economische groei. Een bedrijf wil zo min mogelijk werkgelegenheid verschaffen, veel mensen worden ziek, dat kost veel geld, veel mensen zeuren. Die wil je zo min mogelijk in je bedrijf hebben.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:03 schreef Napalm het volgende:
Neen. Je gaat hierbij veels te makkelijk voorbij aan het feit dat een bedrijf door te bestaan al een hoop doet voor de maatschappij; belastingbetalen en werkgelegenheid scheppen.
hahaquote:Op maandag 26 februari 2007 05:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die twee punten die je opnoemt zijn juist de punten waar een bedrijf zo min mogelijk mee te maken wil hebben. Het doel van een bedrijf is winst maken, belasting betalen doet daar aan af, en zal een bedrijf dus zoveel mogelijk willen voorkomen. Werkgelegenheids scheppen kan nooit een doel zijn, het volgt vanuit de economische groei. Een bedrijf wil zo min mogelijk werkgelegenheid verschaffen, veel mensen worden ziek, dat kost veel geld, veel mensen zeuren. Die wil je zo min mogelijk in je bedrijf hebben.
ja dat is maatschappelijkquote:Op zondag 25 februari 2007 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
En of dat maatschappelijk is.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:53 schreef Shadowke het volgende:
ja dat is maatschappelijk... idioot.
Waarom dan al die convenanten, wetgeving, en ander gezemel op dat gebied?quote:Op zondag 25 februari 2007 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is heel gek maar maatschappelijk ondernemen levert op de langere termijn meer geld op
Dat is inderdaad wel waar het geld vandaan komt, maar niet waar ze verantwoordingen aan af leggen in dat voorbeeld.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:09 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, al de 'leuke' maatschappelijke zaken kosten immers geld. Dat moet toch ergens vandaan komen
Er is geen wetgeving op het gebied van maatschappelijk ondernemen. Aan de wet houden is (als het goed is) redelijk vanzelfsprekend. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens mij wel degelijk winstgevend op de lange duur. Waarom zouden zoveel grote bedrijven er anders in investeren? Niemand dwingt ze daartoe. Zaken als duurzaamheid, efficiëntie en imago zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden als je over een tijdje nog mee wilt doen.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom dan al die convenanten, wetgeving, en ander gezemel op dat gebied?
Dat is inderdaad zeer zeer maatschappelijk en er is niéts idioots aan.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:53 schreef Shadowke het volgende:
Ja, dat is maatschappelijk, idioot!quote:Op maandag 26 februari 2007 05:53 schreef Shadowke het volgende:
[..]
Bedrijven hebben daarvoor een milieu vergunning nodig en worden elk jaar gecontroleerd. Bij overtreding volgt een hoge boete en bij herhaling wordt het bedrijf stilgelegd.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:49 schreef jaoka het volgende:
[..]
Ze produceren ook milieu-vervuiling,
Lang niet van alle bedrijven.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Precies.quote:Op maandag 26 februari 2007 09:52 schreef CANARIS het volgende:
Mensen behoren een verantwoording te hebben
Bedrijven niet. Die moeten maar 1 ding. WInst optimeren.
Daar de meeste bedrijven echter door mensen ( No Na Net) worden geleid, zul je er versteld van staan hoeveel bedrijven zich maatschapelijk verantwoord gedragen.
soms kan het wel eens handiger zijn om mensen in dienst te hebben ipv. machines, mensen kan je nl. makkelijk weer ontslaan bij een recessie, en later weer aannemen als de economie aantrekt, stilstaande machines gebruiken echter kostbare ruimte en moeten onderhouden worden voor mogelijk toekomstig gebruik (dit komt tegenwoordig weinig voor trouwens omdat de economie relatief stabiel is, anders dan in de 19e eeuw)quote:Op maandag 26 februari 2007 05:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Een bedrijf wil zo min mogelijk werkgelegenheid verschaffen, veel mensen worden ziek, dat kost veel geld, veel mensen zeuren. Die wil je zo min mogelijk in je bedrijf hebben.
omdat het op het eerste gezicht een kostenpost lijkt.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom dan al die convenanten, wetgeving, en ander gezemel op dat gebied?
Je bedoelt dat het niet de bedoeling is van een bedrijf winst te maken? Lijkt me tamelijk onzinnigquote:
Rabobankquote:Op dinsdag 27 februari 2007 13:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het niet de bedoeling is van een bedrijf winst te maken? Lijkt me tamelijk onzinnig
De Rabobank draait met verlies?quote:
univequote:Op dinsdag 27 februari 2007 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Rabobank draait met verlies?
Jij en ik dwingen ze daartoe, je zegt het zelf al.... Imago.quote:Op maandag 26 februari 2007 07:47 schreef nonzz het volgende:
[..]
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens mij wel degelijk winstgevend op de lange duur. Waarom zouden zoveel grote bedrijven er anders in investeren? Niemand dwingt ze daartoe. Zaken als duurzaamheid, efficiëntie en imago zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden als je over een tijdje nog mee wilt doen.
Maar als je die ethisch verkeerde dingen uit het zicht van de consument kan houden .... dan heb je goud in handen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:01 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Jij en ik dwingen ze daartoe, je zegt het zelf al.... Imago.
Een gewetensloze winstmachine kan niet op veel sympathie rekenen van de consument. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Nike met die sweatshops, reken maar dat ze in die tijd een flinke knauw in de omzet hebben gelopen omdat er veel minder werd verkocht.
Het is dus puur om de gunst van de consument te winnen. Daarmee blijft staan dat de enige maatschappelijke verantwoordelijkheid die ze hebben winstmaken is.
Geen winst, geen leuke dingen, geen werkgelegenheid etc. etc.
Die hebben de doelstelling verlies te draaien?quote:
Daar heb je natuurlijk de media voor. Ik heb echter het idee dat het probleem niet zozeer ligt bij het uit het zicht houden, maar meer de apatische houding van de consumenten tegenover dergelijke praktijken.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:04 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Maar als je die ethisch verkeerde dingen uit het zicht van de consument kan houden .... dan heb je goud in handen.
Juist,quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:04 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Maar als je die ethisch verkeerde dingen uit het zicht van de consument kan houden .... dan heb je goud in handen.
Weet ik niet, ik neem aan van niet. Maar je kan toch andere doelstellingen hebben, en toch winst maken?quote:Op dinsdag 27 februari 2007 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Rabobank draait met verlies?
Continuiteit is wat anders dan winst maken.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:31 schreef Richie_Rich het volgende:
Dé nummer 1 doelstelling van een bedrijf is continuiteit.
Dat bereik je niet met verlies maken
Dan heb je het doel met het geld wat je verdient leuke dingen te doen, maar daarvoor moet er eerst geld verdient worden.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:24 schreef nonzz het volgende:
[..]
Weet ik niet, ik neem aan van niet. Maar je kan toch andere doelstellingen hebben, en toch winst maken?
Als je geen winst draait is het snel voorbij, das geen Continuiteitquote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:55 schreef nonzz het volgende:
[..]
Continuiteit is wat anders dan winst maken.
Dat kan, maar dat is weer slecht voor je imago en dus uiteindelijk je continuiteit.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 17:15 schreef nonzz het volgende:
Je kan genoeg winst maken om de continuiteit te garanderen en de rest van het geld aan andere dingen besteden. Je kan ook meer winst maken en geen geld uitgeven aan die andere dingen.
Ik heb het niet over goede doelen. Het doel van de Rabobank is bijvoorbeeld om zoveel mogelijk te doen voor haar leden. Winst optimalisering is daaraan ondergeschikt. Continuïteit is daar niet aan onder geschikt (lijkt me). Dat een bedrijf wil blijven bestaan lijkt me logisch, anders kun je ook niet discussiëren over waar het geld/de winst aan moet worden besteed. Of het iets met imago te maken heeft weet ik niet precies. Een goed imago kan volgens mij wel bijdragen aan winst en continuïteit.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:17 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat kan, maar dat is weer slecht voor je imago en dus uiteindelijk je continuiteit.
Enorm veel bedrijven doen aan goede doelen, er is geen wet die ze daartoe verplicht en het kost ze dus geld. Dit geld kan ook gebruikt worden om de winst omhoog te pompen. Maar dat wordt niet gedaan om wat voor reden dan ook (imago, in smaak vallen bij consument etc.).
Gaat het slecht met het bedrijf om wat voor reden dan ook, dan zullen zaken als goede doelen als eerste geschrapt worden.
Dus in feite heeft alles met continuiteit te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |