Tenzij de rugby'ers natuurlijk even vergeten waren dat ze afgesproken hadden een cricket-wedstrijd te spelen.quote:Op zondag 25 februari 2007 11:53 schreef Reya het volgende:
Tenslotte, zoals een hoogleraar bedrijfskunde aan Nyenrode een tijdje terug zei: als de ene partij rugby speelt, terwijl de andere vasthoudt aan de spelregels van het cricket, is wel duidelijk wie wint.
Allemaal dingen die in het eigenbelang zijn van de maatschappij.quote:Op zondag 25 februari 2007 12:16 schreef jaoka het volgende:
Als bedrijven geen maatschappelijke verantwoording zouden hebben, heeft de maatschappij dat ook niet voor bedrijven. Dan ook geen leningen meer voor startende ondernemers, wegen waar hun vrachtwagens over rijden en studiefinanciering voor de opleidingen van hun toekomstige werknemers etc etc.
Ja, en die tegenprestatie noemt men belastingen en het feit dat ze diensten/goederen produceren voor de maatschappij...quote:Gezien het feit dat de maatschappij op verschillende manieren bijdraagt aan een klimaat waarin bedrijven beschermd worden (politie die ze kunnen bellen, wanneer een bende de computers op kantoor willen roven bv) , kan er ook een zekere tegenprestatie van hen verlangd worden.
Neen. Je gaat hierbij veels te makkelijk voorbij aan het feit dat een bedrijf door te bestaan al een hoop doet voor de maatschappij; belastingbetalen en werkgelegenheid scheppen.quote:Op zondag 25 februari 2007 12:16 schreef jaoka het volgende:
Als bedrijven geen maatschappelijke verantwoording zouden hebben, heeft de maatschappij dat ook niet voor bedrijven.
De vraag is dan: hoe ver moet die regelgeving gaan? Alleen hele basale zaken, zoals het verbod op oplichting of de verplifchting contracten na te leven, of moeten daar ook zgn. sociale grondrechten in worden opgenomen en zoja, in hoeverre?quote:Op zondag 25 februari 2007 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
De maatschappelijke verantwoording van een bedrijf is winst maken (en zich aan de wetten en regels te houden).
Ze produceren ook milieu-vervuiling, vuil en ziektekosten, wanneer mensen slechte ruggen krijgen door de arbeid die er verricht wordt.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:37 schreef gorgg het volgende:
[..]
Allemaal dingen die in het eigenbelang zijn van de maatschappij.
[..]
Ja, en die tegenprestatie noemt men belastingen en het feit dat ze diensten/goederen produceren voor de maatschappij...
Belastingen worden niet alleen door bedrijven betaald maar ook door de werknemers, die al hun diensten aan de bedrijven hebben verkocht.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:37 schreef gorgg het volgende:
[..]
Allemaal dingen die in het eigenbelang zijn van de maatschappij.
[..]
Ja, en die tegenprestatie noemt men belastingen en het feit dat ze diensten/goederen produceren voor de maatschappij...
Dat is volgens mij geen maatschappelijke verantwoording. Dat is verantwoording t.o.v. de aandeelhouders. Dat heeft verder niets met de maatschappij te maken.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
De maatschappelijke verantwoording van een bedrijf is winst maken (en zich aan de wetten en regels te houden).
Tuurlijk wel, al de 'leuke' maatschappelijke zaken kosten immers geld. Dat moet toch ergens vandaan komenquote:Op zondag 25 februari 2007 17:02 schreef nonzz het volgende:
[..]
Dat is volgens mij geen maatschappelijke verantwoording. Dat is verantwoording t.o.v. de aandeelhouders. Dat heeft verder niets met de maatschappij te maken.
Die twee punten die je opnoemt zijn juist de punten waar een bedrijf zo min mogelijk mee te maken wil hebben. Het doel van een bedrijf is winst maken, belasting betalen doet daar aan af, en zal een bedrijf dus zoveel mogelijk willen voorkomen. Werkgelegenheids scheppen kan nooit een doel zijn, het volgt vanuit de economische groei. Een bedrijf wil zo min mogelijk werkgelegenheid verschaffen, veel mensen worden ziek, dat kost veel geld, veel mensen zeuren. Die wil je zo min mogelijk in je bedrijf hebben.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:03 schreef Napalm het volgende:
Neen. Je gaat hierbij veels te makkelijk voorbij aan het feit dat een bedrijf door te bestaan al een hoop doet voor de maatschappij; belastingbetalen en werkgelegenheid scheppen.
hahaquote:Op maandag 26 februari 2007 05:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die twee punten die je opnoemt zijn juist de punten waar een bedrijf zo min mogelijk mee te maken wil hebben. Het doel van een bedrijf is winst maken, belasting betalen doet daar aan af, en zal een bedrijf dus zoveel mogelijk willen voorkomen. Werkgelegenheids scheppen kan nooit een doel zijn, het volgt vanuit de economische groei. Een bedrijf wil zo min mogelijk werkgelegenheid verschaffen, veel mensen worden ziek, dat kost veel geld, veel mensen zeuren. Die wil je zo min mogelijk in je bedrijf hebben.
ja dat is maatschappelijkquote:Op zondag 25 februari 2007 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
En of dat maatschappelijk is.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:53 schreef Shadowke het volgende:
ja dat is maatschappelijk... idioot.
Waarom dan al die convenanten, wetgeving, en ander gezemel op dat gebied?quote:Op zondag 25 februari 2007 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is heel gek maar maatschappelijk ondernemen levert op de langere termijn meer geld op
Dat is inderdaad wel waar het geld vandaan komt, maar niet waar ze verantwoordingen aan af leggen in dat voorbeeld.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:09 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, al de 'leuke' maatschappelijke zaken kosten immers geld. Dat moet toch ergens vandaan komen
Er is geen wetgeving op het gebied van maatschappelijk ondernemen. Aan de wet houden is (als het goed is) redelijk vanzelfsprekend. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens mij wel degelijk winstgevend op de lange duur. Waarom zouden zoveel grote bedrijven er anders in investeren? Niemand dwingt ze daartoe. Zaken als duurzaamheid, efficiëntie en imago zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden als je over een tijdje nog mee wilt doen.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom dan al die convenanten, wetgeving, en ander gezemel op dat gebied?
Dat is inderdaad zeer zeer maatschappelijk en er is niéts idioots aan.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:53 schreef Shadowke het volgende:
Ja, dat is maatschappelijk, idioot!quote:Op maandag 26 februari 2007 05:53 schreef Shadowke het volgende:
[..]
Bedrijven hebben daarvoor een milieu vergunning nodig en worden elk jaar gecontroleerd. Bij overtreding volgt een hoge boete en bij herhaling wordt het bedrijf stilgelegd.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:49 schreef jaoka het volgende:
[..]
Ze produceren ook milieu-vervuiling,
Lang niet van alle bedrijven.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Precies.quote:Op maandag 26 februari 2007 09:52 schreef CANARIS het volgende:
Mensen behoren een verantwoording te hebben
Bedrijven niet. Die moeten maar 1 ding. WInst optimeren.
Daar de meeste bedrijven echter door mensen ( No Na Net) worden geleid, zul je er versteld van staan hoeveel bedrijven zich maatschapelijk verantwoord gedragen.
soms kan het wel eens handiger zijn om mensen in dienst te hebben ipv. machines, mensen kan je nl. makkelijk weer ontslaan bij een recessie, en later weer aannemen als de economie aantrekt, stilstaande machines gebruiken echter kostbare ruimte en moeten onderhouden worden voor mogelijk toekomstig gebruik (dit komt tegenwoordig weinig voor trouwens omdat de economie relatief stabiel is, anders dan in de 19e eeuw)quote:Op maandag 26 februari 2007 05:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Een bedrijf wil zo min mogelijk werkgelegenheid verschaffen, veel mensen worden ziek, dat kost veel geld, veel mensen zeuren. Die wil je zo min mogelijk in je bedrijf hebben.
omdat het op het eerste gezicht een kostenpost lijkt.quote:Op maandag 26 februari 2007 05:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom dan al die convenanten, wetgeving, en ander gezemel op dat gebied?
Je bedoelt dat het niet de bedoeling is van een bedrijf winst te maken? Lijkt me tamelijk onzinnigquote:
Rabobankquote:Op dinsdag 27 februari 2007 13:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het niet de bedoeling is van een bedrijf winst te maken? Lijkt me tamelijk onzinnig
De Rabobank draait met verlies?quote:
univequote:Op dinsdag 27 februari 2007 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Rabobank draait met verlies?
Jij en ik dwingen ze daartoe, je zegt het zelf al.... Imago.quote:Op maandag 26 februari 2007 07:47 schreef nonzz het volgende:
[..]
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens mij wel degelijk winstgevend op de lange duur. Waarom zouden zoveel grote bedrijven er anders in investeren? Niemand dwingt ze daartoe. Zaken als duurzaamheid, efficiëntie en imago zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden als je over een tijdje nog mee wilt doen.
Maar als je die ethisch verkeerde dingen uit het zicht van de consument kan houden .... dan heb je goud in handen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:01 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Jij en ik dwingen ze daartoe, je zegt het zelf al.... Imago.
Een gewetensloze winstmachine kan niet op veel sympathie rekenen van de consument. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Nike met die sweatshops, reken maar dat ze in die tijd een flinke knauw in de omzet hebben gelopen omdat er veel minder werd verkocht.
Het is dus puur om de gunst van de consument te winnen. Daarmee blijft staan dat de enige maatschappelijke verantwoordelijkheid die ze hebben winstmaken is.
Geen winst, geen leuke dingen, geen werkgelegenheid etc. etc.
Die hebben de doelstelling verlies te draaien?quote:
Daar heb je natuurlijk de media voor. Ik heb echter het idee dat het probleem niet zozeer ligt bij het uit het zicht houden, maar meer de apatische houding van de consumenten tegenover dergelijke praktijken.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:04 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Maar als je die ethisch verkeerde dingen uit het zicht van de consument kan houden .... dan heb je goud in handen.
Juist,quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:04 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Maar als je die ethisch verkeerde dingen uit het zicht van de consument kan houden .... dan heb je goud in handen.
Weet ik niet, ik neem aan van niet. Maar je kan toch andere doelstellingen hebben, en toch winst maken?quote:Op dinsdag 27 februari 2007 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Rabobank draait met verlies?
Continuiteit is wat anders dan winst maken.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:31 schreef Richie_Rich het volgende:
Dé nummer 1 doelstelling van een bedrijf is continuiteit.
Dat bereik je niet met verlies maken
Dan heb je het doel met het geld wat je verdient leuke dingen te doen, maar daarvoor moet er eerst geld verdient worden.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:24 schreef nonzz het volgende:
[..]
Weet ik niet, ik neem aan van niet. Maar je kan toch andere doelstellingen hebben, en toch winst maken?
Als je geen winst draait is het snel voorbij, das geen Continuiteitquote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:55 schreef nonzz het volgende:
[..]
Continuiteit is wat anders dan winst maken.
Dat kan, maar dat is weer slecht voor je imago en dus uiteindelijk je continuiteit.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 17:15 schreef nonzz het volgende:
Je kan genoeg winst maken om de continuiteit te garanderen en de rest van het geld aan andere dingen besteden. Je kan ook meer winst maken en geen geld uitgeven aan die andere dingen.
Ik heb het niet over goede doelen. Het doel van de Rabobank is bijvoorbeeld om zoveel mogelijk te doen voor haar leden. Winst optimalisering is daaraan ondergeschikt. Continuďteit is daar niet aan onder geschikt (lijkt me). Dat een bedrijf wil blijven bestaan lijkt me logisch, anders kun je ook niet discussiëren over waar het geld/de winst aan moet worden besteed. Of het iets met imago te maken heeft weet ik niet precies. Een goed imago kan volgens mij wel bijdragen aan winst en continuďteit.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:17 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat kan, maar dat is weer slecht voor je imago en dus uiteindelijk je continuiteit.
Enorm veel bedrijven doen aan goede doelen, er is geen wet die ze daartoe verplicht en het kost ze dus geld. Dit geld kan ook gebruikt worden om de winst omhoog te pompen. Maar dat wordt niet gedaan om wat voor reden dan ook (imago, in smaak vallen bij consument etc.).
Gaat het slecht met het bedrijf om wat voor reden dan ook, dan zullen zaken als goede doelen als eerste geschrapt worden.
Dus in feite heeft alles met continuiteit te maken
Mee eens.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:55 schreef dvr het volgende:
Eén van de voorwaarden voor een gezond ondernemerskimaat is een level playing field, zodat iedereen binnen dezelfde voorwaarden kan concurreren. Als een bedrijf het zich kan permitteren om daarbuiten vrijwillig nog wat leuke dingen voor natuur en maatschappij te betekenen, al dan niet uit commerciële overwegingen (verbetering van imago/bekendheid), dan is dat meegenomen.
Jouw voorbeeld klopt niet helemaal volgens mij. Als alle bedrijven hun werknemers moeten doorbetalen die met sportblessures thuiszitten kun je toch nog steeds spreken van een level playing field.....??quote:Maar het zou complete nonsens zijn om maatschappelijke taken uit te besteden aan organisaties die daar niet voor bedoeld zijn (zoals helaas wel gebeurd, denk aan jarenlang loon moeten doorbetalen aan werknemers die met sportblessures thuis zitten), net zoals het nonsens is om sectoren door 'zelfregulering' tot 'convenanten' te bewegen waar toch geen kip zich aan houdt (bv. Tabaksblatt-code inz. beloning topbestuurders).
En iedereen die om 6:30 uit z'n bed komt om voor die zelfstandigen en ondernemingen te werken natuurlijk. Die mensen zijn ook economisch productief.quote:Zelfstandigen en ondernemingen zijn de enige economisch productieve elementen in een samenleving.
Dus er is geen moraal, anders dan die in wetgeving is vastgelegd?quote:Hun maatschappelijke taak is om met hun bedrijvigheid alle werkgelegenheid en winst te genereren waarmee de samenleving kan draaien en in zijn toekomst kan investeren. Hoe beter zelfstandigen en bedrijven zich aan hun eigen bedrijvigheid kunnen wijden, hoe beter voor het land.
Goede doelen bedoel ik niet als zijnde hulporganisaties ofzo.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 22:47 schreef nonzz het volgende:
[..]
Ik heb het niet over goede doelen. Het doel van de Rabobank is bijvoorbeeld om zoveel mogelijk te doen voor haar leden. Winst optimalisering is daaraan ondergeschikt. Continuďteit is daar niet aan onder geschikt (lijkt me). Dat een bedrijf wil blijven bestaan lijkt me logisch, anders kun je ook niet discussiëren over waar het geld/de winst aan moet worden besteed. Of het iets met imago te maken heeft weet ik niet precies. Een goed imago kan volgens mij wel bijdragen aan winst en continuďteit.
Ja (ik borduurde daarmee voort op die andere zin, namelijk dat het goed is als bedrijven vrijwillig iets extra's voor de samenleving betekenen, maar dat je dat niet van ze moet gaan eisen).quote:Op dinsdag 27 februari 2007 22:53 schreef nonzz het volgende:
Jouw voorbeeld klopt niet helemaal volgens mij. Als alle bedrijven hun werknemers moeten doorbetalen die met sportblessures thuiszitten kun je toch nog steeds spreken van een level playing field.....??
Jawel, maar niet in de zin die ik bedoelde. Het is het bedrijf dat omzet en winst genereert. Mede dankzij die werknemer, maar hij schrijft de facturen niet, hij betaalt de rekeningen niet, hij draagt de belasting niet af. Dat doet de maatschappelijke eenheid waar hij zijn kennis en arbeidskracht van in dienst stelt, namelijk het bedrijf. Als die werknemer voor zichzelf begint, wordt hij ook een zelfstandige economisch productieve eenheid.quote:En iedereen die om 6:30 uit z'n bed komt om voor die zelfstandigen en ondernemingen te werken natuurlijk. Die mensen zijn ook economisch productief.
Die (interessante) vraag lijkt me hier niet zo relevant. Want nogmaals, als bedrijven maatschappelijke problemen veroorzaken, moet de wetgeving daar gewoon op aangepast worden. Dat is de manier waarop we sociaal gedrag reguleren, ook als het om bedrijven gaat. Bedrijven mogen evenmin als wij zeehondjes doodknuppelen, belasting ontduiken, olie in het riool lozen of ambtenaren omkopen. En als we iets anders signaleren dat niet deugt, maar dat nog wel mag, dan passen we de wet weer aan en moet iedereen zich er weer aan houden. Je mag er in een sociaal geavanceerd land als Nederland van uitgaan dat de wetten deugen, dat bedrijven daarbinnen opereren, en dat ze dus maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Vandaar dat ik de discussie een beetje overbodig vind.quote:Dus er is geen moraal, anders dan die in wetgeving is vastgelegd?
Dat is natuurlijk onzin, er zijn tal van stichtingen en verenigingen die gewoon kostendekkend zijn en al tientallen jaren bestaan. Winst is nergens voor nodig als je geen bedrijf bent.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je geen winst draait is het snel voorbij, das geen Continuiteit
Het gaat in die quote dan ook over bedrijvenquote:Op woensdag 28 februari 2007 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, er zijn tal van stichtingen en verenigingen die gewoon kostendekkend zijn en al tientallen jaren bestaan. Winst is nergens voor nodig als je geen bedrijf bent.
Ik vind deze discussie niet zo overbodig. Hier in Nederland zijn er goede wetten en worden ze ook redelijk nageleefd. Maar wat bijvoorbeeld in Afrika? Of in China? Volgens jouw redeneringen moeten Yahoo en Google dus meewerken aan het oppakken van vredesactivisten in China. Het is volgens de wet in China immers toegestaan.quote:Op woensdag 28 februari 2007 01:31 schreef dvr het volgende:
Die (interessante) vraag lijkt me hier niet zo relevant. Want nogmaals, als bedrijven maatschappelijke problemen veroorzaken, moet de wetgeving daar gewoon op aangepast worden. Dat is de manier waarop we sociaal gedrag reguleren, ook als het om bedrijven gaat. Bedrijven mogen evenmin als wij zeehondjes doodknuppelen, belasting ontduiken, olie in het riool lozen of ambtenaren omkopen. En als we iets anders signaleren dat niet deugt, maar dat nog wel mag, dan passen we de wet weer aan en moet iedereen zich er weer aan houden. Je mag er in een sociaal geavanceerd land als Nederland van uitgaan dat de wetten deugen, dat bedrijven daarbinnen opereren, en dat ze dus maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Vandaar dat ik de discussie een beetje overbodig vind.
Volgende keer even lezen waar je op reageert?quote:Op woensdag 28 februari 2007 08:01 schreef nonzz het volgende:
Ik vind deze discussie niet zo overbodig. Hier in Nederland zijn er goede wetten en worden ze ook redelijk nageleefd. Maar wat bijvoorbeeld in Afrika? Of in China? Volgens jouw redeneringen moeten Yahoo en Google dus meewerken aan het oppakken van vredesactivisten in China. Het is volgens de wet in China immers toegestaan.
auhm, inderdaad.quote:Op woensdag 28 februari 2007 14:22 schreef dvr het volgende:
[..]
Volgende keer even lezen waar je op reageert?
Daar ben ik het op zich ook zeer mee eens, maar in Nederland speelt het niet zo omdat we zulke doortimmerde wetgeving hebben en zulke goed georganiseerde 'tegenkrachten' (vakbonden,milieubeweging, etc.). Ik kan me zo 1,2,3 geen sterke voorbeelden herinneren van legaal maar onethisch gedag door bedrijven.quote:Op woensdag 28 februari 2007 14:39 schreef nonzz het volgende:
Maar mijn tweede punt staat nog steeds
Wat onethisch is verschilt natuurlijk ook aan wie je het vraagt. Wat twijfelgevallen zouden kunnen zijn (in Nederland):quote:Op woensdag 28 februari 2007 14:57 schreef dvr het volgende:
[..]
Daar ben ik het op zich ook zeer mee eens, maar in Nederland speelt het niet zo omdat we zulke doortimmerde wetgeving hebben en zulke goed georganiseerde 'tegenkrachten' (vakbonden,milieubeweging, etc.). Ik kan me zo 1,2,3 geen sterke voorbeelden herinneren van legaal maar onethisch gedag door bedrijven.
Univé keert dfe winst uit aan de aandeelhouders.quote:
Kun je wat voorbeelden geven?quote:Op woensdag 28 februari 2007 16:56 schreef EchtGaaf het volgende:
Mooi topic Reya....
Ik zal het nog wat uitgebreider doornemen...
alvast een voorschotje:
Mijn beeld is dat de praktische maatschappelijke verantwoordelijkheid heden ten dage zo ongeveer slcehts is versmald tot ordinair heel veel winst te maken...... Ten koste van alles wat met mensellijkheid van doen heeft.......Ik zou er wel een boek over kunnen schrijven....
Nou ja wordt vervolgd.
Het meest treffende:quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:10 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Kun je wat voorbeelden geven?
Vind je nou niet dta je te beperkend bezig bent door weer te blijven hameren op die salarissen/bonussen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het meest treffende:
1 de winstijging is het hoofdoel geworden.. niet meer de winst ansich. Gevolg: winstijging van 10% niet gehaald= onstslagronde/"reorganisatie".
2 topman krijgt een enorme bonus, over het jaar dat er duidenden mensen op straat zijn gekacheld. Zie bijv Scheppbouwer van KPN.....
3 topman Numico krijgt een bonus van zes keer het jaarsalaris. Jan Lul mag blij zijn met 2% mee loon....
Maatschappelijk ondernemen, nou niet dus......
lolquote:Op woensdag 28 februari 2007 17:19 schreef EchtGaaf het volgende:
4 Het als maar laten stijgen van de exorbitante werkdruk , met als doel nog hogere winsten, gaat ten koste van de welijn/gezondheid vanwerknemers....
Ja, en terecht, het geeft veel MAATSCHAPPELIJK commotie....en dit topic gaat over maatschappelijke verantwoordelijkheid, die topfunctionarissen niet nemen als het om hun bonus en salaris gaat . Maatschappelijke acceptabele beslissingen rond honoraria maakt wel deel uit de maatschappelijke verantwoordelijkheid welke je van hun toch kan en mag verwachten......, het heeft allees te maken met maatschappelijke normen en waarden.......Het wordt door de maatschappij terecht als graaien gezien......En die discussie WOEDT al jaren. Kok sprak in 1997!!! als over exhibitionistische zelfverrijking. Maatregelen kwamen (verplicht publicatie in jaarverslagen). Het hielp echter geen donder, nog steeds nemen topmensen niet hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in deze....totdat de bom barst en werknemers terecht massaal de straat opgaan......En dan is het niet de schuld van de werknemers, maar de bazen, die volstrekt niet hun verantwoordelijkheid willen nemen....En jammerlijk het van op aan laten komen op wettelijke maatregelen. Ze gedragen dus niet TOP, maar juist als kleine kindertjes die van hogerhand gecorrigeerd moeten worden....Het is te triest voor woorden...quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:18 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Vind je nou niet dta je te beperkend bezig bent door weer te blijven hameren op die salarissen/bonussen.
Nee, dat is niet waar. De kwaliteit gaat meestal wel degelijk terug, net als de gezondheid van de werknemers die overblijven. Die moetne steeds harder werken...110%, 120% 130%....tot de bom een keer barst....en afbranden. Maatschappelijke schade betaald dus gewoon de burger en niet die klote baas die het onderste uit de kan wil.......quote:En over die ontslagen, blijbaar voegden ze niets toe aan het bedrijf.
Een bedrijf is geen sociale werkplaats, maar een concentratiekamp lijkt mij ook niet de oplossing. Veel bedrijven gaan daar wel naar toe. Een te hoge werkdruk maakt mensen gewoon slaaf en kapot, alles ten koste van het grote geld. Willen we zo'n maatschappij? Ik niet....Er is ook nog zo iets als menselikjheid, waardigheid......En dat is wat anders dan slaaf van het geld te worden....quote:Dat is volstrekt normaal, een bedrijf is geen sociale werkplaats. Dit is tevens van alle tijden, waar vroeger de knecht werd ontslagen als de kruidenier een slechte week had gebeurt dat in het moderne bedrijfsleven ook. Alleen de bedrijven zijn veel groter dus vandaar dat het om 1000 man tegelijk kan gaan
Je kan het wel in het belachelijke trekken, doe je best zou ik zeggen, maar de werkdruk is hier in den lande behoort een van de hoogste......Niet voor niets dat er zoveel afbranden en in de WAO zijn beland..En nee, het zijn niet allemaal luiaards....als je dat denkt.. .quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:21 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
lol![]()
Wel eens een bedrijf van binnen gezien?
"exorbitante werkdruk"![]()
Ik moet nu toch wel verschrikkelijk hard lachen![]()
Ik kan niet wachten op het moment dat alle werknemers de straat opgaan. Dat geeft uitstekende kansen voor concurrenten om in die markt te stappen. Als ik in mijn omgeving kijk heeft bijna niemand met die hoge beloningen. Ik heb het idee dat het voornamelijk een paar achtergestelde schreeuwers zijn die er zo'n punt van maken.quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, en terecht, het geeft veel MAATSCHAPPELIJK commotie....en dit topic gaat over maatschappelijke verantwoordelijkheid, die topfunctionarissen niet nemen als het om hun bonus en salaris gaat . Maatschappelijke acceptabele beslissingen rond honoraria maakt wel deel uit de maatschappelijke verantwoordelijkheid welke je van hun toch kan en mag verwachten......, het heeft allees te maken met maatschappelijke normen en waarden.......Het wordt door de maatschappij terecht als graaien gezien......En die discussie WOEDT al jaren. Kok sprak in 1997!!! als over exhibitionistische zelfverrijking. Maatregelen kwamen (verplicht publicatie in jaarverslagen). Het hielp echter geen donder, nog steeds nemen topmensen niet hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in deze....totdat de bom barst en werknemers terecht massaal de straat opgaan......En dan is het niet de schuld van de werknemers, maar de bazen, die volstrekt niet hun verantwoordelijkheid willen nemen....En jammerlijk het van op aan laten komen op wettelijke maatregelen. Ze gedragen dus niet TOP, maar juist als kleine kindertjes die van hogerhand gecorrigeerd moeten worden....Het is te triest voor woorden...
[..]
Nee, dat is niet waar. De kwaliteit gaat meestal wel degelijk terug, net als de gezondheid van de werknemers die overblijven. Die moetne steeds harder werken...110%, 120% 130%....tot de bom een keer barst....en afbranden. Maatschappelijke schade betaald dus gewoon de burger en niet die klote baas die het onderste uit de kan wil.......
[..]
Een bedrijf is geen sociale werkplaats, maar een concentratiekamp lijkt mij ook niet de oplossing. Veel bedrijven gaan daar wel naar toe. Een te hoge werkdruk maakt mensen gewoon slaaf en kapot, alles ten koste van het grote geld. Willen we zo'n maatschappij? Ik niet....Er is ook nog zo iets als menselikjheid, waardigheid......En dat is wat anders dan slaaf van het geld te worden....
Euhmm... jij bent toch echt degene die het in het belachelijke trekt met je concentratiekamp vergelijkingquote:Op woensdag 28 februari 2007 17:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je kan het wel in het belachelijke trekken, doe je best zou ik zeggen, maar de werkdruk is hier in den lande behoort een van de hoogste......Niet voor niets dat er zoveel afbranden en in de WAO zijn beland..En nee, het zijn niet allemaal luiaards....als je dat denkt.. .
En ik heb veel bedrijven van binnen gezien.....dus ik weet echt waarover ik praat...
Nou, het gaat echt wel verder dan een paar oproerkraaijers....RTL liet laatste nog een enquete houden waaruit bleek dat 93% !!! van de bevolking voorstander zou zijn om de regering daadwerkelijk matregelen tegen exorbitante bonusen in het leven te roepen. Je argumentatie snijdt dus geen hout.....quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:40 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Maar goed, dit is niet te onderbouwen. En om nou te stellen dat het maatschappelijk niet geaccepteert wordt omdat het in de krant heeft gestaan en er paar oproerkraaiers zijn die het maar blijven herhalen gaat mij te ver.
Een voordurend verloop van personeel is niet in het belang van het personeel. Voortdurend onrust op de werkvloer zal de sfeer niet bepaald verbeteren.....en gaat dus ook ten koste van de werkprestaties...Elk mens met een hypotheek hecht waarde aan arbeidszekerheid.....quote:Over die ontslagen en kwaliteit. Als een bedrijf kwaliteit ontslaat (wat eigenlijk alleen maar gebeurt vanwege de macht van de bonden) dan merken ze dat snel genoeg en zullen vanzelf wel weer mensen aangenomen worden. Slechte kwaliteit is slecht voor de afzet en dus slecht voor de omzet en continuiteit.
Als je het zo op de persoon gaat richten (want gebrek aan argumentatie?), dan heb ik er ook geen zin meer in. Waar is dat goed voor? Waarom geloof je niet dat ik vele bedrijven wel van binnen heb gezien?....Zo sla je de basis stuk van een gezonde discussie. Jammer dat er weinig echt kaliber op dit Forum zit, die zaken van elkaar kunnen scheiden (zaak van persoon)...quote:Je derde alinea slaat echt compleet nergens op. De Nederlandse werkvloer een concentratiekampflikker toch op man, heb je uberhaupt wel eens een bedrijf van binnen gezien
![]()
Als je zo door blijft gaan met dit soort onzin one-liners dan stop ik er ook mee.
Waarom richt jij je zo op de persoon? Meerwaarde?quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:43 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Euhmm... jij bent toch echt degene die het in het belachelijke trekt met je concentratiekamp vergelijking
Omdat de betreffende 'constatering' werkelijk nergens over gaat.quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom richt jij je zo op de persoon? Meerwaarde?
Geen directe schade, totdat er een grote onvrede gaat broeien bij de betreffende werknemers..(die het op gegeven moment niet meer pikken)........Het kan ook demotiverend werken als je het echt over excessen hebt...quote:Op woensdag 28 februari 2007 18:25 schreef nonzz het volgende:
Topsalarisen vind ik eigenlijk niet zo interessant als het om MVO gaat. Gewoon omdat de maatschappij er weinig schade van ondervind.
En de financiering van producenten van clusterbommen - geeneens een twijfelgeval lijkt me. Toevallig hoor ik daar net iets over op de Vlaamse radio. Een organisatie daar met de naam Netwerk Vlaanderen heeft een rapport uitgegeven waarin het een overzicht biedt van banken die dergelijke producenten steunen, zodat consumenten die daar niets mee te maken willen hebben hun bankzaken elders kunnen onderbrengen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 15:48 schreef nonzz het volgende:
[..]
Wat onethisch is verschilt natuurlijk ook aan wie je het vraagt. Wat twijfelgevallen zouden kunnen zijn (in Nederland):
- Top salarissen
- Dierenwelzijn
- Houding tov consumenten (UPC vroeger)
Afijn, zo kwam ik toch nog een goed hedendaags voorbeeld tegen. Wie zich voor dit onderwerp interesseert moet zeker eens op die site gaan kijken, het is een soort organisatie dat we in Nederland nog niet kennen.quote:Netwerk Vlaanderen promoot het Anders Omgaan met Geld.
Of je nu een pak koffie koopt of een nieuwe wagen, een spaarrekening opent of intekent op een beleggingsfonds: bij elke financiële transactie maak je bewust of onbewust een keuze. Consumeren, sparen en beleggen zijn vormen van sturen. Netwerk kan samen met jou een belangrijke rol spelen bij het maken van bewuste keuzes. Samen kunnen we geld een positieve dynamiek meegeven. Om individuen, organisaties en bedrijven te laten delen in deze overtuiging, heeft Netwerk activiteiten en producten ontwikkeld die sensibiliseren, mobiliseren en informeren.
Netwerk voert jaarlijks campagne met de slogan “Mijn Geld. Goed Geweten?” en wil zo het investeringsbeleid van de banken publiek maken en inspraak afdwingen voor de spaarder en de belegger in de bestemming van zijn geld.
Netwerk is een wegwijzer op de markt van ethische en duurzame spaar-en beleggingsvormen en ondersteunt en adviseert organisaties, bedrijven en particulieren die mens-en milieuvriendelijk (willen) omgaan met geld.
De coöperatieve vennootschap Netwerk Rentevrij verstrekt renteloze leningen aan organisaties die werken volgens de principes van de sociale economie.
Zo kan je bezig blijven; alle relaties met automobielbedrijven ook maar stopzetten; auto`s rijden mensen dood en zijn slecht voor het milieu..quote:Op donderdag 1 maart 2007 00:14 schreef dvr het volgende:
En de financiering van producenten van clusterbommen - geeneens een twijfelgeval lijkt me.
Wat ik al zei: het is maar aan wie je het vraagt. Bovendien gaat het ook niet om moeten, maar over wat een bedrijf wil doen en goed acht voor de maatschappij. Die dingen die jij noemt lijken mij een beetje ver gaan.quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:08 schreef Napalm het volgende:
[..]
Zo kan je bezig blijven; alle relaties met automobielbedrijven ook maar stopzetten; auto`s rijden mensen dood en zijn slecht voor het milieu..
Ook niets meer gbruiken waarvoor je benzine nodig hebt want in Saoudi-Arabie zijn de vrouwen onder geschikt.
Etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |