Wilders doet niet mee.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:36 schreef Elwood1802 het volgende:
Wilders/ VVD. Moet het nog even bekijken.
De CU is zeker niet links.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:50 schreef Elwood1802 het volgende:
Je sig raakt kant noch wal aangezien het cda nu met 2 linksen in de coaltie zit
Het is door de beperkte bevoegdheden van de provincie ook lastig voor een partij om onderscheidend te zijn. Zeker voor de centrumpartijen (PvdA - CDA - VVD - D66 - CU - soms GroenLinks) komen alle programma's eigenlijk op hetzelfde neer, met maar een paar andere accenten.quote:Op maandag 26 februari 2007 11:10 schreef dVTB het volgende:
Ik vind het trouwens echt jammer dat de samenstelling van de PS ook de samenstelling van de Eerste Kamer bepaalt. Ik had me graag verdiept in de provinciale problematiek van - in mijn geval - Overijssel, maar om heel eerlijk te zijn: hoe ver liggen de partijen inhoudelijk eigenlijk uit elkaar wanneer in 8 van de 12 provincies CDA, PvdA en VVD samen de coalitie vormen?
Nee.quote:Op maandag 26 februari 2007 11:59 schreef ijsbrekertje het volgende:
Zijn kandidaatleden van de provinciale staten eigenlijk verplicht om bekend te maken op welke partij ze stemmen voor de Eerste Kamer?
Ja, in principe wel. Door het systeem wat gebruikt wordt bij de Eerste Kamerverkiezingen (de stem van een Statenlid uit een bevolkingsrijke provincie telt zwaarder omdat daar meer kiezers per Statenlid zijn), kan het voor samenwerkende partijen als CU en SGP interessant zijn om stemmen uit te wisselen om een extra restzetel te scoren ten koste van andere partijen. Maar dat zijn details.quote:Als ik op een partij stem die ook landelijk vertegenwoordigd is, dan mag ik er vanuit gaan dat de statenleden op de landelijke partij stemmen.
Veel provinciale partijen zijn aangesloten bij de Onafhankelijke Senaatsfractie. Deze zullen dus ook op een kandidaat van die lijst stemmen.quote:Maar hoe zit dat als je op een provinciale partij stemt?
Op welke partij in de Eerste Kamer stemmen partijen als Lokaal Zuid-Holland, Leefbaar Zuid-Holland, Islam Democraten, Nieuw Rechts of de Sociaal Liberale Partij?
Voor partijen die hier niet bij zijn aangesloten, of voor partijen die te klein zijn om een "eigen" Senaatszetel te hebben, is het een verrassing op wie ze gaan stemmen. CD-Statenleden hebben in het verleden bijvoorbeeld VVD gestemd.quote:Friesland
Fryske Nasjonale Partij - FNP (Fryslân)
Gemeentebelangen Friesland (Friesland)
Groningen
De Partij voor het Noorden (Groningen)
Drenthe
Onafhankelijke Partij Drenthe - OPD (Drenthe)
Drents Belang (Drenthe)
Drentse Ouderen Partij - DOP (Drenthe)
Actief Drenthe
Overijssel
Leefbaar Overijssel (Overijssel)
Utrecht
Mooi Utrecht
Noord-Holland
Ouderenpartij Noord-Holland / Verenigde Senioren Partij - OPNH/VSP (Noord Holland)
Noord Holland Anders - NHA (Noord-Holland)
Zuid-Holland
Leefbaar Zuid-Holland - LZH (Zuid Holland)
Gelderland
Gelderland Lokaal (Gelderland)
Noord-Brabant
Brabantse Partij ( Noord-Brabant)
Zeeland
Partij voor Zeeland (Zeeland)
Limburg
Partij Nieuw Limburg - PNL (Limburg)
In een toch vrij rode provincie als Noord-Holland werd de PvdA ook buiten de coalitie gelaten in 2003. Zekerheden bestaan niet in de politiek.quote:Op maandag 26 februari 2007 11:19 schreef du_ke het volgende:
In het geval van Overijssel weet je in elk geval zeker dat het CDA in de coalitie komt en in Groningen weet ik zeker dat de PvdA er in komt
Bestaan die nog?quote:Op woensdag 28 februari 2007 14:33 schreef Elwood1802 het volgende:
Nieuw rechts!
Provinciaal zullen ze helemaal niks halen, zelfs in Rotterdam, hun thuisbasis, konden ze niet eens 1 zetel halen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 15:14 schreef Elwood1802 het volgende:
Hadden hier vorig jaar op 35 stemmen na een zetel.
Wel redelijk verschillende partijenquote:Op donderdag 1 maart 2007 18:26 schreef pingu_ het volgende:
VVD, anders SGP (maar die hebben een matige lijstverbinding met CU).
Dat is waar, maar ideologisch en maatschappelijk zijn het wel redelijk tegenovergestelde partijenquote:Op vrijdag 2 maart 2007 14:53 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Kwa economisch beleid enzo valt het wel mee.
Die zit in een andere conservatieve hoekquote:
Nah, voor Provinciale Staten zijn de verschillen niet zo groot. Veel onderwerpen waar de SGP een uitgesproken mening over heeft vallen niet onder de bevoegdheid van Provinciale Staten.quote:
SGP is anders ook wel een tikkeltje PVV.. Ze gaan provinciaal toch niet over ethische zakenquote:Op vrijdag 2 maart 2007 14:55 schreef Tikorev het volgende:
Bij gebrek aan de PVV zal het de VVD wel gaan worden. Zou het eigenlijk ook wel goed vinden als de regeringspartijen geen meerderheid halen in de Eerste kamer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |