Laatste post in deel II (Overigens hier linkje, om te lezen waarover de laatste quotes gaan : Respect hebben voor gelovigen, deel 2. )quote:Vooral op dit forum zijn er allerlei mensen die in topics over religie gaan janken dat iedereen het recht heeft te geloven wat hij wilt en dat je dat maar moet respecteren en dergelijke onzin.
Nu vraag ik mij echter af waarom ik in godsnaam respect moet hebben voor personen die denken dat alle ongelovigen (waaronder ikzelf) zullen branden in de hel. Dit getuigt namenlijk ook niet van veel respect van hun kant, ofwel?
Die vuile smiechten kunnen dan nog zo aardig doen in je gezicht, maar achter je rug om vinden ze je toch een vieze vuile tyfusketter die gods wraak nog wel zal gaan voelen.
Uiteraard zijn er dan nog van die "moderne gelovigen" die deze mening niet delen, maar dat slaat al helemaal nergens op. Geloof je nou in de bijbel of niet?
Een beetje geloven in de bijbel slaat toch nergens op: "Jesus was only sort of the son of God? He only somewhat rose from the dead?" -The god who wasnt there
Deze mensen negeer ik, samen met eventuele andere geloven die niet dit pad volgen omdat generaliseren gaaf is en gelovigen de harde waarheid niet onder ogen durven te zien.
klacht: Het zogenaamd respect moeten hebben voor wat domme mensen geloven terwijl deze ook nooit respect voor de superieure ongelovigen zullen hebben.
hier nog even wat propaganda voor de leuk:
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
-Jules Renard (1864 - 1910)
I'm still an atheist, thank God.
-Luis Bunuel (1900 - 1983)
We are all atheists about most of the gods that societies have ever believed in. Some of us just go one god further.
-Richard Dawkins (1941 - ),
Met vriendelijke groet (mits je een ketter bent),
Mustard_Man
Laat het Topic Beginnen !quote:Op zaterdag 24 februari 2007 22:53 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
En dit dan? Nog meer kindermisbruik door Nederlandse directeur in Nepal Heeft geloof niet veel mee van doen, maar toch wordt het er 2 keer bijgehaald (ohja, evangelischen streng-christelijk noemen![]()
)
Er zijn zo'n dingen als "uitzonderingen die de regels bevestigen".quote:Op zaterdag 24 februari 2007 22:53 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
En dit dan? Nog meer kindermisbruik door Nederlandse directeur in Nepal Heeft geloof niet veel mee van doen, maar toch wordt het er 2 keer bijgehaald (ohja, evangelischen streng-christelijk noemen![]()
)
Ik geloof dat je iedereen moet proberen te respecteren. Maar niet extra moeite gaan doen voor gelovigen.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 23:15 schreef Komakimo het volgende:
voor gelovigen hoef je geen respect te hebben.
zo, opgelost [afbeelding]
zaterdagavond iedereen dronkenquote:Op zaterdag 24 februari 2007 23:19 schreef Secretus het volgende:
[..]
Ik geloof dat je iedereen moet proberen te respecteren. Maar niet extra moeite gaan doen voor gelovigen.
Om ze totaal niet te respecteren klinkt wel erg oneerbiedig. Misschien dat de titel veranderd zou moeten worden naar "(Meer) Respect voor gelovigen III" oid ?
Gaarne trouwens met onderbouwing te posten
Vergeten dat we in KLB zitten
Je hebt een goed punt, en ik zie nu hoe wat ik zei anders kan opgevat worden.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 23:43 schreef SpecialK het volgende:
Waren we er al niet uit dat respect iets is wat je moet verdienen? Ik respecteer iemand niet zomaar en al helemaal niet omdat deze persoon gelovig is.
Accepteren en tollereren is denk ik een accuratere omschrijving.
Je bedoelt met respect dingen als het onderstreepte alhoewel ik nu gok dat "iem. voor vol aanzien" betekent wat ik denk dat het betekent(Maak ik dan zo op uit je tekst ?). Iemand die respect verdient, die "aanzien" verdient voor zijn daden, bevoorbeeld een brandweerman die buiten dienstijd een oud vrouwtje uit een gebouw heeft gered.quote:respecteren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au serieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
2 (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
3 (voorschriften) eerbiedigen => naleven
4 (een wissel) aannemen en betalen
(Online van Dale)
Die definitie van "Iemand met eerbied behandelen" is wat ik juist bedoel.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 23:55 schreef Secretus het volgende:
[..]
Je hebt een goed punt, en ik zie nu hoe wat ik zei anders kan opgevat worden.
Als wij de definitie van "respecteren" erbijpakken (Mierenneuken over definitie is meestal irritant, ik weet hetMaar het heeft nu een doel ) vinden we dit:
[..]
Je bedoelt met respect dingen als het onderstreepte alhoewel ik nu gok dat "iem. voor vol aanzien" betekent wat ik denk dat het betekent(Maak ik dan zo op uit je tekst ?). Iemand die respect verdient, die "aanzien" verdient voor zijn daden, bevoorbeeld een brandweerman die buiten dienstijd een oud vrouwtje uit een gebouw heeft gered.
Ik bedoel meer het vetgedrukte, dus iemand in zijn waarde laten.
Maar ik begrijp dat "respecteren" op veel verschillende manieren opgevat kan worden, en de voorgestelde woorden zijn een nauwkeurigere beschrijving, dus ga ik die gebruiken![]()
Die dus.quote:eer·bie·dig (bn.)
1 eerbied koesterend of daarvan blijk gevend => met eerbied, respectueus, respectvol
Misschien in absolute cijfers. Maar ook alleen maar omdat 90% van de wereldbevolking zo religieus is als je het maar kan verzinnen.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:12 schreef Neuralnet het volgende:
Gelovigen haten ongelovigen meer dan ongelovigen de gelovigen haten.
...
Baseer je dat ook ergens op? Of denk je van neuh...quote:Op zondag 25 februari 2007 00:12 schreef Neuralnet het volgende:
[quote]Gelovigen haten ongelovigen meer dan ongelovigen de gelovigen haten. Waarom zijn het dan de gelovigen die zeiken om respect?
- zie vorige opmerking -quote:Gelovigen zorgen voor meer ellende in de wereld dan de ongelovigen. Waarom beweren nou juist de gelovigen dat zij enkel liefde brengen onder de mensheid?
Jij dient respect te hebben voor mensen met een andere mening en een ander geloof. En ja ook daar zitten grenzen aan, maar jij gaat mij niet vertellen dat Christenen JOU pesten en haten. Tot die tijd laat je anderen in hun waarde (respecteren) en anders donder je maar lekker op, want dan hoor je niet thuis in Nederland.quote:Geloven is een persoonlijke aangelegenheid. Waarom moet IK daarmee geconfronteerd worden en zogenaamd respect tonen?
quote:Ik heb toch ook geen respect voor een kind dat nog in sinterklaas gelooft? Ik krijg het respect pas als het "kind" stopt met geloven, een grote man wordt en iets gaat betekenen in de maatschappij.
Dit is misschien wel de meeste domme, bekrompen opmerking die ik in tijden gelezen heb..quote:Op zondag 25 februari 2007 00:48 schreef Neuralnet het volgende:
Lees de bijbel en de koran. Dat zegt genoeg. Verder moet ik helemaal geen respect hebben voor overtuigingen die tot oorlogen en pedofilie leiden. Onder geen enkel beding.
hoezo ? er zit een puntje van waarheid in?quote:Op zondag 25 februari 2007 00:52 schreef PumpingsoaB het volgende:
[..]
Dit is misschien wel de meeste domme, bekrompen opmerking die ik in tijden gelezen heb..
Ach ja, ongenuanceerdheid schijnt de laatste paar jaar hip te zijn. Persoonlijk heb ik vrijwel nergens echt een hekel aan, behalve aan mensen die ongenuanceerd -en generaliserend zijn.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:52 schreef PumpingsoaB het volgende:
[..]
Dit is misschien wel de meeste domme, bekrompen opmerking die ik in tijden gelezen heb..
Hm je hebt het hier over het werkwoord 'respecteren' maar je moet het eigenlijk hebben over het zelfstandig naamwoord 'respect'.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 23:55 schreef Secretus het volgende:
[..]
Je hebt een goed punt, en ik zie nu hoe wat ik zei anders kan opgevat worden.
Als wij de definitie van "respecteren" erbijpakken (Mierenneuken over definitie is meestal irritant, ik weet hetMaar het heeft nu een doel ) vinden we dit:
[..]
Je bedoelt met respect dingen als het onderstreepte alhoewel ik nu gok dat "iem. voor vol aanzien" betekent wat ik denk dat het betekent(Maak ik dan zo op uit je tekst ?). Iemand die respect verdient, die "aanzien" verdient voor zijn daden, bevoorbeeld een brandweerman die buiten dienstijd een oud vrouwtje uit een gebouw heeft gered.
Ik bedoel meer het vetgedrukte, dus iemand in zijn waarde laten.
Maar ik begrijp dat "respecteren" op veel verschillende manieren opgevat kan worden, en de voorgestelde woorden zijn een nauwkeurigere beschrijving, dus ga ik die gebruiken![]()
Wat dus niet vanzelfsprekend is.quote:res·pect (het ~)
1 eerbied uit hoogachting of angst
Nu doe jij precies hetzelfde!quote:Op zondag 25 februari 2007 03:40 schreef Moonlith het volgende:
Ik zie geloof als iets onderdrukkends, iets dat menselijke intelligentie ondermijnt en mensen dom en kortzichtig houdt. Met name vanuit geloof komt intollerantie voort.
Je kunt het dan wel gaan hebben over goede dingen van geloof zoals saamhorigheid, ethiek en dergelijken, maar dat heeft net zoveel te maken met normen, waarden en moralen, niet met geloof op zich. Essensie van geloof is dat je gelooft in een oppermachtig wezen. Fijn, moeten ze zelf weten, maar val mij niet met die onbewijsbare theorieen lastig.
Daarnaast soort het me dat gelovigen hun THEORIE ten alle tijden verkopen als WAARHEID.
Nee, ik heb er geen respect voor. Met name niet vanwege de kortzichtigheid en intollerantie die het predikeert tegenover mensen die ANDERS zijn dan de "norm", zoals homoseksuelen en mensen die aan animal sex doen.
Prima, maar ik zie niet in waarom mensen niet mogen geloven in iets dat niet bewezen is. Geloof in de wetenschap is uiteindelijk ook een geloof. Een geloof met oneindig veel meer bewijs dan religie, maar uiteindelijk kan er toch een god bestaan. Dat weet jij niet, dat weet ik niet, dat weet niemand. Zo probeer ik het te zien. En soms heb ik wel eens een bui om enorm tegen gelovigen te ´schoppen´, maar erg rationeel is dat ook niet.quote:Op zondag 25 februari 2007 03:54 schreef Moonlith het volgende:
Ik heb niets tegen mensen die anders zijn dan de norm, WEL tegen mensen die zonder enig bewijs dergelijke theorieen geloven zonder dat ze uberhaupt bewezen kunnen worden.
Mensen mogen van mij best een andere mening hebben, zolang die mening ook maar van hun ZELF is, en niet overgenomen van hun geloof.
En animalsex haal ik aan omdat dat in de bijbel ook wordt genoemd naast homoseksualiteit als een zonde die beboet moet wordenIk zie er ook het geile niet van in, maar kennelijk zijn er mensen die het opwindend vinden. LAAT ze. Gewoon een voorbeeld van religieuze intollerantie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |