abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 februari 2007 @ 00:48:19 #201
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643727
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Goed je recht
[..]

Dat is afgesproken, onderhevig aan logica dat blauw, blauw is
Al was dat niet het geval, een kleur is waarneembaar en te onderscheiden van andere kleuren.
Is dat laatste van belang? Semantisch gezien is "God bestaat" ook te onderscheiden van "God bestaat niet".
  zondag 25 februari 2007 @ 00:49:44 #202
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643760
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je bekent niet specifiek een kleur maar je sluit wel een kleur uit. Dus je commit jezelf weldegelijk op een geloof dat iets alles behalve blauw kan zijn.

Je kan ook zeggen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het blauw is en tot de tijd dat er bewijs komt dat het die kleur is acht ik de kans dat het blauw is als erg klein/verwaarloosbaar.
Scherp.
  FOK!fotograaf zondag 25 februari 2007 @ 00:50:34 #203
17893 Forno
pi_46643776
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

In de zin van levensbeschouwing, de meningen van anderen vergelijken met de mijne, verdiepen in alternatieve gedachtengang, mogelijkheden, hoe de atheist er over denkt etc.
Dat is weer een lekker breed antwoord, en zodoende voor elke interpretatie vatbaar.

Hoe de atheist waar over denkt? Over dat het geloven in niets ook iets is, als in ongeloven is ook geloven, of tegen een geloof ageren is ook een vorm van geloof, als in niet niet geloven is niet wel geloven, als in niet niet niet geloven is wel niet niet wel geloven. Je kunt op je kop gaan staan en dan de zinnen uitspreken, misschien ook een leuk effect. Wat is nu de filosofische waarde van je OP? Ik zeg niet dat ie er niet is, ik zie hem alleen (nog) niet, maar verlicht me.

Je hebt een gelovige en je hebt een ongelovige. Tada! Of mis ik hier iets?
  zondag 25 februari 2007 @ 00:51:47 #204
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643791
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:43 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

daarom kan atheïsme geen geloof zijn
Behalve dan het sterk atheisme door SpecialK aangekaart.
pi_46643807
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:48 schreef Alicey het volgende:

[..]

Is dat laatste van belang? Semantisch gezien is "God bestaat" ook te onderscheiden van "God bestaat niet".
Denk niet dat ik er wat aan toe te voegen heb
pi_46643875
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Behalve dan het sterk atheisme door SpecialK aangekaart.
ja, ik kan beter zeggen

daarom kan mijn atheisme geen geloof zijn
pi_46643885
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:50 schreef Forno het volgende:

[..]

Dat is weer een lekker breed antwoord, en zodoende voor elke interpretatie vatbaar.

Hoe de atheist waar over denkt? Over dat het geloven in niets ook iets is, als in ongeloven is ook geloven, of tegen een geloof ageren is ook een vorm van geloof, als in niet niet geloven is niet wel geloven, als in niet niet niet geloven is wel niet niet wel geloven. Je kunt op je kop gaan staan en dan de zinnen uitspreken, misschien ook een leuk effect. Wat is nu de filosofische waarde van je OP? Ik zeg niet dat ie er niet is, ik zie hem alleen (nog) niet, maar verlicht me.

Je hebt een gelovige en je hebt een ongelovige. Tada! Of mis ik hier iets?
Welke gedeelte van levensbeschouwing begrijp je niet, ik probeer met de reacties/meningen van anderen mijn filosofische kijk hier op te verbreden, de OP hoeft niet zo zeer een filosofische inhoud te hebben, de meningen die ik verwerk kunnen voor mij wel een inspiratie tot filosofie worden, nogmaals mijn op is me om te verdiepen in de mening/gedachte van anderen, wat ik er verder mee doe is aan mij toch?
pi_46644065
bedankt voor alle reacties, ik probeer nog me horizon verbreden, ga morgen nog verder op in, als ik minder suf ben.
pi_46645458
Het is heel goed mogelijk zonder zelf uitspraken te doen, te vinden dat uitspraken van anderen (gelovigen) niet kloppen en dus niet waar kunnen zijn. Dat is volgens mij atheisme.

Of is dat meer agnosticisme?
  zondag 25 februari 2007 @ 09:26:39 #210
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46647531
quote:
Op zondag 25 februari 2007 02:29 schreef Modus het volgende:
Het is heel goed mogelijk zonder zelf uitspraken te doen, te vinden dat uitspraken van anderen (gelovigen) niet kloppen en dus niet waar kunnen zijn. Dat is volgens mij atheisme.

Of is dat meer agnosticisme?
Agnosticisme is meer dat je geen standpunt inneemt wanneer ergens geen bewijzen voor zijn. Een ras-agnost zal dus ook niet stellen dat er geen kabouters in een kano om Jupiter circelen omdat dat niet te bewijzen valt.
pi_46655000
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:01 schreef Triggershot het volgende:
Hoi,

Ik weet dat discussie 1000den malen is gevoerd en wellicht in sommige topics nog steeds indirect gaande is.
Maaaaaarrr, waarom is Atheïsme geen geloof? Mijn motivatie luidt als volgt:

Ik als moslim geloof dat God bestaat.
Een atheïst gelooft dat niet.

Ik heb God opzettelijk geen naam gegeven, zoals Allah, Jehova, Zeus, of Wodan om het niet te beperken tot een bepaalde overtuiging, maar als je dus niet kunt bewijzen dat God niet bestaat, dan is toch ook de atheist beperkt tot het :

Ik geloof niet in (een) God?

- Maak het geen religiebash topic.
- Hou het ten alle tijde ontopic.
- Zeur niet over hoe vaak zo een discussie is gevoerd en dat het geen zin heeft omdat gelovigen dogmatisch zijn.

Game on
Dan kan ik ook zeggen:

Moslims zijn gelovig in God.
Atheïsten zijn ongelovig in God.

Beter dan jouw constructie, omdat het 'niet' slaat op het 'gelooft'. 'Niet geloven' dus.

Maar ik heb alleen de OP gelezen en het topic zal inmiddels wel over heel wat anders gaan.
Goede muziek luisteren?
KLIK
pi_46656715
quote:
Op zondag 25 februari 2007 14:14 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:

[..]

Dan kan ik ook zeggen:

Moslims zijn gelovig in God.
Atheïsten zijn ongelovig in God.

Beter dan jouw constructie, omdat het 'niet' slaat op het 'gelooft'. 'Niet geloven' dus.

Maar ik heb alleen de OP gelezen en het topic zal inmiddels wel over heel wat anders gaan.
Ja, maar de ongeloof in God, kan een product zijn van het geloven dat God niet bestaat, dat maakt je nog steeds niet religieus en kan prima samen, pas later als er in het gesprek sprake is van wetenschap, filosofie en logica kan men zeggen wanneer er dus andere factoren spelen dat het voorbij een kwestie van geloof is.
pi_46656938
Het is taal.
Goede muziek luisteren?
KLIK
pi_46656962
quote:
Op zondag 25 februari 2007 15:02 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Het is taal.
Precies, mijn motivatie is dus de taal waarop de dingen geuit kunnen worden, reden van mijn topic is dus ook geen suggestie, maar het vragen naar meningen, ideeën hierover.
pi_46689986
Het geloven in G'd in klassieke religieuze zin is hetzeflde als er niet in geloven, aangezien zij beiden geen verificatie zoeken voor het geloven/niet-geloven. (empirisch bewijs)

precies one-line
pi_46693293
quote:
Op maandag 26 februari 2007 12:04 schreef k3vil het volgende:
Het geloven in G'd in klassieke religieuze zin is hetzeflde als er niet in geloven, aangezien zij beiden geen verificatie zoeken voor het geloven/niet-geloven. (empirisch bewijs)

precies one-line
En jouw overtuiging doet dat wel? Kun je dat es toelichten, ben wel benieuwd
pi_46693416
quote:
Op maandag 26 februari 2007 12:04 schreef k3vil het volgende:
Een gelovige bidt. Dat is wel degelijk zoeken naar verificatie naar het bestaan van God.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_46693520
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:54 schreef onemangang het volgende:

[..]

Een gelovige bidt. Dat is wel degelijk zoeken naar verificatie naar het bestaan van God.
Je gaat toch als gelovige er al van uit dat God bestaat, en dat je tot Hem kunt komen door middel van bidden? Da's geen verificatie, dacht ik.
pi_46693570
quote:
Op zondag 25 februari 2007 09:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Agnosticisme is meer dat je geen standpunt inneemt wanneer ergens geen bewijzen voor zijn. Een ras-agnost zal dus ook niet stellen dat er geen kabouters in een kano om Jupiter circelen omdat dat niet te bewijzen valt.
Ik kan me slecht voorstellen dat iemand leeft alsof beide mogelijkheden even veel kans hebben...
pi_46694529
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:01 schreef Triggershot het volgende:
Hoi,

Ik weet dat discussie 1000den malen is gevoerd en wellicht in sommige topics nog steeds indirect gaande is.
Maaaaaarrr, waarom is Atheïsme geen geloof? Mijn motivatie luidt als volgt:

Ik als moslim geloof dat God bestaat.
Een atheïst gelooft dat niet.

Ik heb God opzettelijk geen naam gegeven, zoals Allah, Jehova, Zeus, of Wodan om het niet te beperken tot een bepaalde overtuiging, maar als je dus niet kunt bewijzen dat God niet bestaat, dan is toch ook de atheist beperkt tot het :

Ik geloof niet in (een) God?

- Maak het geen religiebash topic.
- Hou het ten alle tijde ontopic.
- Zeur niet over hoe vaak zo een discussie is gevoerd en dat het geen zin heeft omdat gelovigen dogmatisch zijn.

Game on
Waarom moet je als atheist bewijs hebben dat iets niet bestaat? Omgekeerde wereld toch?

Als ik zeg dat er een paarse kameel op Mars loopt dan doe je dat toch ook af als onzin? Ik kan wel beweren dat jij alleen maar gelooft dat die kameel niet bestaat, maar eigenlijk weet je het ook gewoon zeker. Zo denkt de atheist ook over God. Ik geloof niet dat er geen God is. Ik weet dat er geen God is.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_46695706
Dit is echt een nutteloze semantische discussie volgens mij. Ook als je atheisme een geloof wilt noemen, zal het nooit hetzelfde betekenen als 'geloven in een god'. Atheisme is in mijn optiek het gebrek aan geloof in sommige gevallen gecombineerd met de wetenschap dat een god bijzonder onwaarschijnlijk is.
pi_46696855
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je gaat toch als gelovige er al van uit dat God bestaat, en dat je tot Hem kunt komen door middel van bidden? Da's geen verificatie, dacht ik.
Als je gebeden nooit worden verhoord, dan ga je anders wel twijfelen... En die twijfel wordt veroorzaakt omdat je zijn bestaan bevestigd wilt zien in daden. Wat heb je anders aan God?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_46697354
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:33 schreef onemangang het volgende:

[..]

Als je gebeden nooit worden verhoord, dan ga je anders wel twijfelen... En die twijfel wordt veroorzaakt omdat je zijn bestaan bevestigd wilt zien in daden. Wat heb je anders aan God?
Niets, behalve het verklaren van het vooralsnog onverklaarbare, schuldgevoel verminderen dmv biechten, angst voor de dood overwinnen etc..

Naar mijn mening is God niet gebaseerd op liefde, maar op angst. Angst voor het onverklaarbare, angst voor de dood en vooral angst voor het hiernamaals gevoed door sprookjes over hemel en hel.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_46700245
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En jouw overtuiging doet dat wel? Kun je dat es toelichten, ben wel benieuwd
Ik heb een methode geen overtuiging(?)
pi_46705655
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:33 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ik vind het wat simpel om te denken dat mensen God vooral zoeken in de resultaten van hun bidden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')