abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46607561
Ik was net een artikel over het verre oosten aan het lezen op wikipedia en kwam tot mijn verbazing dit plaatje tegen:

Dus de paarse plekken zijn de plekken waar de Abrahamistische religie en levenstijl de overheersende is.
Even voor de duidelijkheid:Het jodendom, het christendom en de islam zijn abrahamistische godsdiensten, die gigantisch veel overeenkomsten met elkaar hebben en die vanelkaar zijn afgeleid.

Je kunt dus zien, dat heel de wereld behalve het verre Oosten, "bekeerd" is door joden, moslims of christenen. Deze drie godsdiensten hebben allemaal hun oorsprong in het Midden-Oosten.

Ik vraag me af of dit iets zegt over de expansiedrift van de boven genoemde godsdiensten, of dat deze godsdiensten "de mens" heel goed aanspreken.

Lijkt me een goed idee om daar in dit topic over te filosoferen.

(heb geen zin in christenbash of Geert Wilders "ze nemen ons land over" gedoe, bedankt. )

toevoeging:
De kaart vergelijkt
"Dharmic" (donker geel), "Taoic" (licht geel), and "Abrahamic" (paars) religies per land.
Dharmic is: Boeddisme, Hindoeïsme en dergelijke
Taoïsme is: Taoisme, Confucianisme en dergelijke

De wiki link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dharmic

[ Bericht 3% gewijzigd door IHVK op 23-02-2007 22:42:29 ]
pi_46607728
Dit is Allah (swt) zn Wil, En zo hoort het ook, de Religie die begonnen is bij Ibrahim is de superieure, Dat is ook de religie die is afgerond door Mohammed(vzmh).
pi_46607970
Zijn Rusland en China werkelijk christelijk/joods/islamitisch?
pi_46608115
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:10 schreef Alicey het volgende:
Rusland wel.

China is voornamelijk geel hoor.
pi_46608150
Russian Orthodoxy is the dominant religion in the Federation. Islam is the second most widespread religion, predominating in the Volga region and Caucasus. Other religions include various Protestant churches, Judaism, Roman Catholicism and Buddhism. Induction into religion takes place primarily along ethnic lines. Ethnic Russians are mainly Orthodox whereas most people of Turkic and Caucasian extraction are Sunni Muslim. Kalmyks are the only predominantly Buddhist people in Europe. However, due to decades of suppression of religion during Soviet times, religious adherence remains nominal for most of the population.
pi_46608272
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:15 schreef IHVK het volgende:

[..]

Rusland wel.

China is voornamelijk geel hoor.
Ok, tot zo ver mijn geografische kennis.
pi_46608290
Lijkt mij interessanter om te weten wat het zwart is.... gezien de afstand ertussen, en de geisoleerde ligging.
pi_46608312
China bestaat voor 2 procent uit moslims, en 4/5 % uit Christenen, De Islam groeit nu net zoals Christendom, hoewel aanhang voor Islam steeds groter word.
pi_46608318
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:21 schreef Beelzebub85 het volgende:
Lijkt mij interessanter om te weten wat het zwart is.... gezien de afstand ertussen, en de geisoleerde ligging.
geen gegevens?
pi_46608335
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ok, tot zo ver mijn geografische kennis.
pi_46608357
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:21 schreef Beelzebub85 het volgende:
niet-abhramistisch religies....

Denk aan rasta religie..... Indiaanse religie... etc...
pi_46608360
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:21 schreef IHVK het volgende:

[..]

geen gegevens?
Dat dacht ik eigenlijk al.... toch jammer.
pi_46608383
Geel lijkt me dan boedhistisch... Dus er zijn 2 religies...boedhisme en abrahamisme.....
pi_46608415
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:23 schreef Beelzebub85 het volgende:
Geel lijkt me dan boedhistisch... Dus er zijn 2 religies...boedhisme en abrahamisme.....
Hindoeisme....

Shintoisme....
pi_46608437
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:22 schreef Roku het volgende:

[..]

zwart = no data
pi_46608464
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:24 schreef Roku het volgende:

[..]

Hindoeisme....

Shintoisme....
Zijn die dan afgeleid van Boedisme? Of klopt die kaart gewoon niet?
pi_46608485
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:10 schreef Alicey het volgende:
In rusland wel, china niet denk ik...... Rusland heeft een eigen kerk.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_46608495
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:23 schreef Beelzebub85 het volgende:
Nee, ik denk dat je een aantal soorten geel hebt, India is bijvoorbeeld hindoeïstisch, maar in China zijn er weer een paar andere religies.
pi_46608530
Welke wiki was dat?
pi_46608572
Ok, sorry, nu is het duidelijker.

map showing the prevalence of "Dharmic" (dark yellow), "Taoic" (light yellow), and "Abrahamic" (purple) religions in each country.

Dharmic religions are a family of religions that have originated from the Indian subcontinent. They encompass Hinduism and three other religions that have spawned from it—namely Buddhism, Jainism, and Sikhism.[1][2] Dharmic religions are one of the three major schools of religion in the world, the others being Abrahamic religions and Taoic religions.

The Taoic religions are those religions of East Asia which make use of the term Tao or Dao (in Chinese); Do (in Japanese), and other-language equivalents. They include Taoism, Confucianism, Shinto, Yiguandao, Chondogyo, and Caodaism.
pi_46608590
Hindoeisme Stamt zich af van Krishna, Budisme stamt zich af van Budda.... 2 verschillende religies.
SHintoisme is weer een andere religie dat voor in Japan de meerderheid vormt, heb er zelf weinig kennis over.
pi_46608623
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:29 schreef IHVK het volgende:
Ok, sorry, nu is het duidelijker.

map showing the prevalence of "Dharmic" (dark yellow), "Taoic" (light yellow), and "Abrahamic" (purple) religions in each country.

Dharmic religions are a family of religions that have originated from the Indian subcontinent. They encompass Hinduism and three other religions that have spawned from it—namely Buddhism, Jainism, and Sikhism.[1][2] Dharmic religions are one of the three major schools of religion in the world, the others being Abrahamic religions and Taoic religions.

The Taoic religions are those religions of East Asia which make use of the term Tao or Dao (in Chinese); Do (in Japanese), and other-language equivalents. They include Taoism, Confucianism, Shinto, Yiguandao, Chondogyo, and Caodaism.
Ah kijk, het was dus andersom.... Maar toch interessant.
pi_46608874
Dus:
paars = abrahamistisch
roze (tsjechië, cuba) = vooral atheisme
?
pi_46608985
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:38 schreef Puzzelaar het volgende:
Dus:
paars = abrahamistisch
roze (tsjechië, cuba) = vooral atheisme
?

Hier moest de discussie niet over gaan.

Hoe witter hoe atheïstischer.

Nederland is ook lichter dan haar omgeving.
Maar toch kun je niet ontkennen dat de Nederlandse cultuur voornamelijk is gebaseerd op christelijke waarden en normen.
pi_46609228
Sorry.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 22:58:01 #26
167723 sanni
Acima de seu
pi_46609630
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:56 schreef IHVK het volgende:

Ik vraag me af of dit iets zegt over de expansiedrift van de boven genoemde
godsdiensten,of dat deze godsdiensten "de mens" heel goed aanspreken. .
Ja...heel kort: Het segt niets over de expansiedrift wel over de acceptatie.
pi_46609690
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:41 schreef IHVK het volgende:

[..]

Hier moest de discussie niet over gaan.

Hoe witter hoe atheïstischer.

Nederland is ook lichter dan haar omgeving.
Maar toch kun je niet ontkennen dat de Nederlandse cultuur voornamelijk is gebaseerd op christelijke waarden en normen.
Die cultuur was VOOR de WW2, voordat de Religieuze verlichting in Nederland kwam.

En Cuba is imo Streng Katholiek, misschien 1 van de strengste ter wereld.
pi_46609807
Het heeft ook wat te maken met de concurrentiestrijd tussen islam en christendom denk ik. Doordat ze steeds elkaar proberen te overtroeven wordt het complete abrahamistische geloof steeds groter.
pi_46609852
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:59 schreef Roku het volgende:

[..]

Die cultuur was VOOR de WW2, voordat de Religieuze verlichting in Nederland kwam.
De Verlichting was niet na WW2 hoor
quote:
En Cuba is imo Streng Katholiek, misschien 1 van de strengste ter wereld.
Op het kaartje is het wel roze. Hoe zit dat eigenlijk ... staat die Fidel Castro katholieken toe in z'n land?
pi_46610676
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:16 schreef IHVK het volgende:
Russian Orthodoxy is the dominant religion in the Federation. Islam is the second most widespread religion, predominating in the Volga region and Caucasus. Other religions include various Protestant churches, Judaism, Roman Catholicism and Buddhism. Induction into religion takes place primarily along ethnic lines. Ethnic Russians are mainly Orthodox whereas most people of Turkic and Caucasian extraction are Sunni Muslim. Kalmyks are the only predominantly Buddhist people in Europe. However, due to decades of suppression of religion during Soviet times, religious adherence remains nominal for most of the population.
Als je in Kalmoekië bent merk je wel degelijk dat je in een Boedhistisch gebied bent. Wat niet genoemd is zijn de diverse animistische volkeren in m.n. Noord-Oost Siberië, Chukcha's e.d.
pi_46610688

[ Bericht 100% gewijzigd door ultra_ivo op 23-02-2007 23:26:43 (dubbel) ]
pi_46611608
vette tvp.
pi_46612402
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 23:53 schreef Triggershot het volgende:
vette tvp.
mischien offtopic maar wat is een tvp?
pi_46612419
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 00:21 schreef Roku het volgende:

[..]

mischien offtopic maar wat is een tvp?
terug vind post
pi_46612765
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 00:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

terug vind post
Wat houd dat in?
pi_46612787
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 00:32 schreef Roku het volgende:

[..]

Wat houd dat in?
Dat ik het topic terug kan vinden
pi_46614716
quote:
Ik vraag me af of dit iets zegt over de expansiedrift van de boven genoemde godsdiensten, of dat deze godsdiensten "de mens" heel goed aanspreken.
Zeker in werelddelen als de beide Amerika´s en Australie moet het op het conto van de expansiviteit worden gesteld, denk ik. Dit geldt natuurlijk ook voor delen van Afrika en Azie, maar niet in dezelfde mate.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_46615574
Laat ik het proberen met een combinatie van factoren.

1. Het boek: dat de religies als eerste een geschrift gebruikten als referentiepunt geeft een vergrote toegang en onwrikbaarheid van doctrine. Verandering is moeilijk te presenteren.
2. Het fundamentele: Abrahamitische godsdiensten penetreren het gedrag veel sterker dan de alternatieven. Abrahamitische godsdiensten vinden hun geloof veel belangrijker dan veel andere geloven. Ook de vikingen waren volgens mij groot geworden door hun wil te sterven in oorlog (anders kwam je niet in Walhalla)
3. Missiedrift: men schijnt het belangrijk te vinden dat anderen hetzelfde denken, met harde dwang (het zwaard) of zachte dwang (zoals in Afrika, minder steun als je niet gelooft). Ook met gemanipuleerde voortplanting (zoals bij de katholieken) kom je een eind.
4. Vroeg beginnen: probeer maar eens van je geloof te vallen als je wordt aangeleerd dat je eeuwig in de hel brand (of een equivalent) als je niet gelooft. Een kind is makkelijk te overtuigen voor het leven, omdat hij ervoor geprogrammeerd is blind te volgen.
5. Een aantrekkelijk aanbod: laten we wel wezen, als je bij iemand aanklopt ben je eerder vrienden als iemand je een eeuwig leven met de schepper van het universum belooft dan als je alleen iets voor je leven aanbiedt.
pi_46617261
Dat stukje china klopt niet. In het westen van China wonen er weinig mensen, want daar heb je zo een stuk woestijn eigenlijk. Dat is precies waar de Uygur chinezen leven ook wel Uygur Turken genoemd. Deze zijn moslim. Approx 30 mil moslims wonen daar.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_46617281
Groenland is trouwens officieel 100% Christen dacht ik. Als je alleen al naar de plaatsnamen kijkt. En nog dat het Danish stuff is daaro.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_46618035
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 09:01 schreef Burakius het volgende:
Dat stukje china klopt niet. In het westen van China wonen er weinig mensen, want daar heb je zo een stuk woestijn eigenlijk. Dat is precies waar de Uygur chinezen leven ook wel Uygur Turken genoemd. Deze zijn moslim. Approx 30 mil moslims wonen daar.
Volgens mij hebben ze gewoon het geloof per land berekend en dan dat land die kleur gegeven. Ze hebben niet binnen landsgrenzen zitten kleuren.
pi_46618052
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 01:45 schreef Apropos het volgende:

[..]

Zeker in werelddelen als de beide Amerika´s en Australie moet het op het conto van de expansiviteit worden gesteld, denk ik. Dit geldt natuurlijk ook voor delen van Afrika en Azie, maar niet in dezelfde mate.
Ik denk dat Azteken en Maya's weinig moeite hadden om over te stappen van hun eigen mensenoffergoden naar de god van de Spanjaarden
pi_46618392
De reden van het succes van het monotheisme bestaat uit drie factoren:
1. expansiedrift en het idee dat dit geloof de hele wereld moet gaan domineren (is afwezig bij boeddhisme en hindoeisme waar tolerantie belangrijker is)
2. het idee dat er maar één god is: het supermarkteffect. Bij polytheistische religies, die vroeger overheersten, moest je naar tempel A voor God van de landbouw en tempel B voor de god van de visserij. Het monotheisme riep: één tempel voor alle geloven! Hierdoor werden alle inkomsten en dus ook macht naar één plek geconcentreerd. Omdat de priester vroeger ook politieke macht bezat, kon deze zijn inkomsten eenvoudig vergroten door het geloof meer te verspreiden door middel van veroveringen en directe concurrentie met andere geloven.
3. Het inlikken van de christenen bij de romeinse keizer constantijn. Toen deze het christendom uitriep tot staatsgodsdienst was in één klap het grootste en machtigste rijk ter wereld 'christen'.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_46634099
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 10:55 schreef onemangang het volgende:
De reden van het succes van het monotheisme bestaat uit drie factoren:
1. expansiedrift en het idee dat dit geloof de hele wereld moet gaan domineren (is afwezig bij boeddhisme en hindoeisme waar tolerantie belangrijker is)
2. het idee dat er maar één god is: het supermarkteffect. Bij polytheistische religies, die vroeger overheersten, moest je naar tempel A voor God van de landbouw en tempel B voor de god van de visserij. Het monotheisme riep: één tempel voor alle geloven! Hierdoor werden alle inkomsten en dus ook macht naar één plek geconcentreerd. Omdat de priester vroeger ook politieke macht bezat, kon deze zijn inkomsten eenvoudig vergroten door het geloof meer te verspreiden door middel van veroveringen en directe concurrentie met andere geloven.
3. Het inlikken van de christenen bij de romeinse keizer constantijn. Toen deze het christendom uitriep tot staatsgodsdienst was in één klap het grootste en machtigste rijk ter wereld 'christen'.
raar dat je er niet bij zet

4: het zijn de ware geloven
pi_46634243
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:25 schreef Burakius het volgende:

[..]

Toen het Romeinse rijk het grootst was was hun polytheïsme een waar geloof? Het lijkt me dat je dat niet door demografie laat beslissen.
pi_46634270
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 10:55 schreef onemangang het volgende:
Dat heeft Constantijn niet gedaan hoor. Bovendien was een flink deel van het Romeinse Rijk ten tijde van Constantijn al Christelijk (niet ''Christen'', dat zegt men niet van een rijk) en was er eerder sprake van dat Constantijn de kerk naar zijn hand zette. Lees er eens wat meer over.
pi_46634353
quote:

[..]

pi_46634418
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:29 schreef Apropos het volgende:

[..]

Dat heeft Constantijn niet gedaan hoor. Bovendien was een flink deel van het Romeinse Rijk ten tijde van Constantijn al Christelijk (niet ''Christen'', dat zegt men niet van een rijk) en was er eerder sprake van dat Constantijn de kerk naar zijn hand zette. Lees er eens wat meer over.
Ik heb er wel wat over gelezen, ik kan het nu niet staven, dat nadat hij het Rijk Christelijk verklaarde er een explosie van het aantal Christenen plaatsvond.
pi_46634597
quote:

[..]

Nee Judaisme en Christendom Waren de ware Deens, Islam is nu als enige de zuivere Deen.
pi_46634608
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:33 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik heb er wel wat over gelezen, ik kan het nu niet staven, dat nadat hij het Rijk Christelijk verklaarde er een explosie van het aantal Christenen plaatsvond.
Constantijn bevoordeelde de Kerk en dat zal ongetwijfeld heel wat onoprechte bekeringen tot gevolg hebben gehad, maar er waren waarschijnlijk al bijzonder veel Christenen in het rijk en pas onder Theodosius werd het de staatsgodsdienst.
pi_46634609
Dit zegt wiki:
quote:
Als keizer bevorderde hij de uitbreiding van het christendom, maar hield toch vast aan veel heidense gebruiken. In 313 na Chr. vaardigde Constantijn het edict van Milaan uit. Hij gaf met deze verordening de christenen vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Voor de kerk bracht dit niet alleen voordelen met zich mee, maar ook nadelen, want de keizer ging steeds meer macht uitoefenen in de kerk. Hij riep de Concilies (kerkelijke vergaderingen) samen van Arles in 314 en Nicea in 325 en stelde bisschoppen aan of zette ze weer af naar eigen goeddunken. Tevens stichtte hij enkele kerken, waaronder de Sint-Pietersbasiliek te Rome en de Heilige Grafkerk in Jeruzalem.

Het maatschappelijk leven onderging tijdens de regering van Constantijn de Grote slechts ten dele de invloed van het christendom. Ook de keizer zelf veranderde niet op een dag van een heiden in een christen. Zijn moeder Helena spoorde hem daartoe wel aan. Mede door haar toedoen werden er kerken gesticht en pelgrimstochten georganiseerd. Door die tochten werd het vereren van Relikwieën bevorderd. De ontwikkeling van heidendom naar christendom ging slechts langzaam. Dit bleek uit het feit dat het kruisteken op de munten nog steeds omgeven bleef door de tekens van de onoverwinnelijke zon en de oorlogsgod Mars. Pas op zijn sterfbed werd Constantijn gedoopt; dit is kenmerkend voor zijn weifelende houding ten opzichte van de godsdienst. Constantijn wordt niettemin als heilige beschouwd en zijn feestdag is op 21 mei. Ironisch genoeg werd hij na zijn dood vergoddelijkt door de senaat, zoals de gewoonte was om goede heidense keizers te eren.
pi_46635048
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:37 schreef Apropos het volgende:

[..]

Constantijn bevoordeelde de Kerk en dat zal ongetwijfeld heel wat onoprechte bekeringen tot gevolg hebben gehad, maar er waren waarschijnlijk al bijzonder veel Christenen in het rijk en pas onder Theodosius werd het de staatsgodsdienst.
Blijkbaar heb ik er minder over gelezen dan. Het zal natuurlijk niet zo zijn dat Romeinen plots Christen werden, dat is belachelijk, maar ik denk niet dat de bevestiging het Christendom windeieren heeft gelegd. Het zal wel een factor zijn geweest in de groei.
pi_46635970
Tja, de MC Donalds vind je tegenwoordig ook werkelijk overal
pi_46636109
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:13 schreef Godslasteraar het volgende:
Tja, de MC Donalds vind je tegenwoordig ook werkelijk overal
Hamburgers zijn waar.
pi_46636722
Gelieve enigzins OT te houden
pi_46636730
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:16 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hamburgers zijn waar.
ik geloof dan eigenlijk ook meer in de Whopper.

verder blijft het een onthutsend gezicht, die religieuze traditie die wel het meest naatje is van allemaal heeft zich het meest verspreid. Tegelijkertijd zijn religies als het hindoeïsme en ook het Confucianisme, Taoisme niet uit op bekeringen, laat staan door middel van geweld. Dat verklaart het "succes" van de traditie van Abraham wat mij betreft. Gelukkig zit er in die traditie van Abraham, in ieder geval wbt het christendom, essentiële en bepalende invloeden uit beschaafdere religies, waaronder het boedhisme en het stoïcsme, die het onderscheid tussen barbarij en beschaving mogelijk maken. In die zin zou je het kaartje andere kleuren kunnen geven, en valt de schade nog enigzins mee.
pi_46637262
Wat is er boeddhistisch aan het Christendom?
pi_46637714
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:42 schreef Apropos het volgende:
Wat is er boeddhistisch aan het Christendom?
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_Buddhism
pi_46638675
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:22 schreef Roku het volgende:

[..]

rasta is afgeleid van het jodendom.
pi_46638698
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:18 schreef k3vil het volgende:

[..]

rasta is afgeleid van het jodendom.
Enige link tussen Judaisme en Rasta is toch Zion?
pi_46648185
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:19 schreef Roku het volgende:

[..]

Enige link tussen Judaisme en Rasta is toch Zion?
ze gebruiken zelfs de hoofdgebeden van het judaisme
  zaterdag 3 maart 2007 @ 21:28:48 #62
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_46888653
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:01 schreef Roku het volgende:
Dit is Allah (swt) zn Wil, En zo hoort het ook, de Religie die begonnen is bij Ibrahim is de superieure, Dat is ook de religie die is afgerond door Mohammed(vzmh).
Nee Mohammed heeft (zijn) Abraham verhaaltje verzonnen.

Hebben Abraham, Isaac en Ismael wel bestaan ?!!! poging 2
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_46892123
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 20:37 schreef Roku het volgende:

[..]

Nee Judaisme en Christendom Waren de ware Deens, Islam is nu als enige de zuivere Deen.
Ik vraag me af wat de Denen hieer mee te maken hebben?

Goed topic btw 14.gif
pi_46899275
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 23:24 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat de Denen hieer mee te maken hebben?

Goed topic btw 14.gif
din josti... deen=din = geloof
ihvk
pi_46899287
pi_46901089
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:01 schreef Roku het volgende:
de superieure
vanwege dit gedachtegoed ook de grote verspreiding van de abramitische geloven. men denkt superieur te zijn en dwingt dit op allerlei manieren af
pi_46901851
quote:
Op zondag 4 maart 2007 12:18 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

vanwege dit gedachtegoed ook de grote verspreiding van de abramitische geloven. men denkt superieur te zijn en dwingt dit op allerlei manieren af
Ja iedereen is gelijk... dus hoe kan er 1 superieur zijn. Het feit dat de profeten 'superieur' zijn komt niet van hen af, maar is mogelijk gemaakt door God. Want zonder God waren de profeten ook gewoon mensen. Dus zijn de profeten niet superieur, maar God.
pi_46901875
quote:
Op zondag 4 maart 2007 12:51 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ja iedereen is gelijk... dus hoe kan er 1 superieur zijn. Het feit dat de profeten 'superieur' zijn komt niet van hen af, maar is mogelijk gemaakt door God. Want zonder God waren de profeten ook gewoon mensen. Dus zijn de profeten niet superieur, maar God.
nee, dat geloven de gelovigen en mogelijk de profeten ook. maar god bestaat niet. dus die factor valt af.
pi_46909922
quote:
Op zondag 4 maart 2007 12:52 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

nee, dat geloven de gelovigen en mogelijk de profeten ook. maar god bestaat niet. dus die factor valt af.
waar staat er dan dat atheisten minder waard zijn?
pi_46910494
quote:
Op zondag 4 maart 2007 16:59 schreef Burakius het volgende:

[..]

waar staat er dan dat atheisten minder waard zijn?
het gaat er niet om dat het ergens staat het gaat om de uitvoering
pi_46910750
quote:
Op zondag 4 maart 2007 17:14 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

het gaat er niet om dat het ergens staat het gaat om de uitvoering
nee het gaat er juist wel om dat het er staat. De uitvoering kan immers fout worden gedaan.

Je kan doen wat er staat of je kan iets doen wat er niet staat. Vooralsnog vindt ik juist atheïsten dat über gevoel hebben.
pi_46911011
quote:
Op zondag 4 maart 2007 17:22 schreef Burakius het volgende:

[..]

nee het gaat er juist wel om dat het er staat. De uitvoering kan immers fout worden gedaan.
dat kan, maar van wat staat geschreven heb ik op zich geen last. hoogstens van de juiste of verkeerde uitvoering. Je kan doen wat er staat of je kan iets doen wat er niet staat.
quote:
Vooralsnog vindt ik juist atheïsten dat über gevoel hebben.
mja, maar dat komt omdat jij denkt dat wij zo hooghartig zijn dat we denken dat we het zonder jouw übergod kunnen
pi_46911218
quote:
Op zondag 4 maart 2007 17:29 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat kan, maar van wat staat geschreven heb ik op zich geen last. hoogstens van de juiste of verkeerde uitvoering. Je kan doen wat er staat of je kan iets doen wat er niet staat.
[..]

mja, maar dat komt omdat jij denkt dat wij zo hooghartig zijn dat we denken dat we het zonder jouw übergod kunnen
Nee dat komt omdat ik het in de praktijk meemaak.(over atheisten)

Je heb last van iemand die iets doet, maar wat niet zo is geschreven. Immers heb je als het goed is geen last van een moslim die de Islam goed uitvoerd.
pi_46911730
quote:
Op zondag 4 maart 2007 17:35 schreef Burakius het volgende:

[..]

Nee dat komt omdat ik het in de praktijk meemaak.(over atheisten).
als een atheïst atheïsme goed uitvoert heb je er ook geen last van
quote:
Je heb last van iemand die iets doet, maar wat niet zo is geschreven. Immers heb je als het goed is geen last van een moslim die de Islam goed uitvoerd.
alleen denken alle moslims van zichzelf dat ze de islam goed uitvoeren
pi_46912033
quote:
Op zondag 4 maart 2007 17:49 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

als een atheïst atheïsme goed uitvoert heb je er ook geen last van
[..]

alleen denken alle moslims van zichzelf dat ze de islam goed uitvoeren
Daarom moet jij eens de koran lezen en de hadiths én dan nog kan je niet oordelen wie er moslim is en wie niet. Dat weet alleen Allah.

Maar je mag van mij aannemen dat de Islam niet verteld je zelf über te voelen boven iemand anders. De Islam raad het juist af.
pi_46912179
quote:
Op zondag 4 maart 2007 17:57 schreef Burakius het volgende:

[..]

Daarom moet jij eens de koran lezen en de hadiths én dan nog kan je niet oordelen wie er moslim is en wie niet. Dat weet alleen Allah.
ik moet gelukkig niets als atheïst zijnde.
quote:
Maar je mag van mij aannemen dat de Islam niet verteld je zelf über te voelen boven iemand anders. De Islam raad het juist af.
dat kan best zo zijn, daarmee niet gezegd dat moslims zich toch niet über voelen.
pi_46912306
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:01 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik moet gelukkig niets als atheïst agnost zijnde.
Je bent geen atheïst.
pi_46912343
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je bent geen atheïst.
ok, wat jij wil...maar ik moet nog steeds niks
pi_46912431
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:06 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ok, wat jij wil...maar ik moet nog steeds niks
Ik denk dat het ook niet zo zeer als een verplichting werd bedoeld.. Eerder in de zin van:
quote:
Je moet die film echt zien
pi_46912509
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook niet zo zeer als een verplichting werd bedoeld.. Eerder in de zin van:
[..]

ok

mja, ik heb een aantal voorstukjes gezien en die hebben m'n nieuwsgierigheid niet gewekt. ik wacht wel op Koran - the movie
pi_46912593
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:10 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ok

mja, ik heb een aantal voorstukjes gezien en die hebben m'n nieuwsgierigheid niet gewekt. ik wacht wel op Koran - the movie
http://youtube.com/results?search_query=The+Message+of+Islam&search=Search
pi_46914211
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:55 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

oeh
  zondag 4 maart 2007 @ 20:23:12 #84
60090 Akkersloot
pi_46917276
-alicey: Bedankt voor je bijdrage. We vinden hem echter niet zo nuttig.-

[ Bericht 87% gewijzigd door Alicey op 04-03-2007 20:27:24 ]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  zondag 4 maart 2007 @ 22:24:09 #85
60090 Akkersloot
pi_46922752
quote:
Op zondag 4 maart 2007 12:51 schreef Burakius het volgende:

Mag ik dus niet op reageren.
  maandag 5 maart 2007 @ 09:43:12 #86
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_46932402
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 21:28 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nee Mohammed heeft (zijn) Abraham verhaaltje verzonnen.
Bron?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_46946954
quote:
Op zondag 4 maart 2007 22:24 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Mag ik dus niet op reageren.
maar beter ook.
pi_46949676
Die akkersloot droomt ze, zonder enige goede onderbouwing en bronnen zijn eigen theorie over het Abraham mythe aan ons voorleggen.
pi_46949689
quote:
Op maandag 5 maart 2007 09:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Bron?
Nou ja, eigenlijk is het wachten op een bron die het bestaan van Abraham bevestigt. Je gaat me toch niet zeggen dat je historische waarheid uit het Oude Testament haalt hè?
  maandag 5 maart 2007 @ 18:48:04 #90
66444 Lord_Vetinari
pi_46950066
quote:
Op maandag 5 maart 2007 18:34 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nou ja, eigenlijk is het wachten op een bron die het bestaan van Abraham bevestigt. Je gaat me toch niet zeggen dat je historische waarheid uit het Oude Testament haalt hè?
Ik ben open-minded. Ik ben bereid het bestaan van een Abraham-figuur te aanvaarden. Dat kan, wat ik wel eens de Robin Hood-constructie heb genoemd zijn (de daden van meerdere mensen worden geprojecteerd op 1 persoon).

Ik zal echter nooi zo stellig als Akkersloot roepen 'Die of die heeft wel of niet bestaan' tenzij daar harde gegevens voor aan te dragen zijn. Ik ben daarom erg benieuwd waar Akkersloot die stellige bewering van hem op baseert.

En overigens: Er zit meer historische waarheid in het OT dan je denkt, hoor.
pi_46950569
quote:
Op maandag 5 maart 2007 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat wordt een stuk minder als je de archeologische bewijzen naast de OT legt. Heel veel van de teksten blijken door politieke en ideologische overwegingen te zijn opgeschreven...
  maandag 5 maart 2007 @ 19:05:34 #92
66444 Lord_Vetinari
pi_46950725
Eén boek is jouw basis voor die opmerking?

Sorry, maar zo werkt het niet.
pi_46950946
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, dit boek raad ik je slechts aan om eens te lezen als je vanuit een andere bron dan vanuit de bijbel te weten wilt komen wat er zich in Israel e.o. heeft plaatsgevonden. Natuurlijk staan er in de bijbel zaken die wel gebeurt zijn. Maar het aantal zaken die helemaal niet gebeurt zijn of sterk overdreven zijn zijn er meer dan je zou denken.
pi_46951115
quote:

[..]

Ik ben open-minded. Ik ben bereid het bestaan van een Abraham-figuur te aanvaarden. Dat kan, wat ik wel eens de Robin Hood-constructie heb genoemd zijn (de daden van meerdere mensen worden geprojecteerd op 1 persoon).
Ik ben daartoe ook bereid; mits er voldoende aanleiding voor is. Het OT is voor mij in ieder geval geen bewijs, niet meer dan alle andere mythen. Wat is jouw aanleiding om Abraham als figuur of meerdere figuren aan te nemen?
quote:
Ik zal echter nooi zo stellig als Akkersloot roepen 'Die of die heeft wel of niet bestaan' tenzij daar harde gegevens voor aan te dragen zijn. Ik ben daarom erg benieuwd waar Akkersloot die stellige bewering van hem op baseert.
Er kloppen dingen niet in het Abrahamverhaal.
quote:
Overigens: er zit minder historische waarheid in het OT dan je denkt, hoor. Ik weet niet of je het wel eens gelezen hebt?

[ Bericht 3% gewijzigd door Autodidact op 05-03-2007 19:22:00 ]
pi_46951205
interview met de schrijver(s) van het boek genoemd door Onemangang

http://archeonet.nl/index.php?itemid=10459
pi_46951260
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Sorry, maar zo werkt het niet.
Heb je het boek gelezen, Lord_Vetinari?
pi_46954582
Eerlijk gezegd heb ik een beetje moeite met het te pas en te onpas gebruiken van het woord "Abrahamitische godsdiensten". Sterker nog, de term is zelfs misleidend omdat die veronderstelt dat bijvoorbeeld het Judaïsme en de Islam dezelfde God zouden aanhangen. Dat is waar vanuit een Islamitische visie, maar zeker niet vanuit een Joodse of Christelijke visie. De God van de Joden en de Christenen is een andere God dan die van de Mohammedanen. En die laatste term mag ik misschien ook niet gebruiken?
pi_46955133
De god van Jezus lijkt voor mij ook een andere god dan die uit het OT.
pi_46958325
quote:
Op maandag 5 maart 2007 20:36 schreef buachaille het volgende:
Eerlijk gezegd heb ik een beetje moeite met het te pas en te onpas gebruiken van het woord "Abrahamitische godsdiensten". Sterker nog, de term is zelfs misleidend omdat die veronderstelt dat bijvoorbeeld het Judaïsme en de Islam dezelfde God zouden aanhangen. Dat is waar vanuit een Islamitische visie, maar zeker niet vanuit een Joodse of Christelijke visie. De God van de Joden en de Christenen is een andere God dan die van de Mohammedanen. En die laatste term mag ik misschien ook niet gebruiken?
idd. zo kunnen we het zien

Jahveh (of hoe je het ook spelt) is God voor de Joden.
De god van de Christenen is niet de god van de joden, want de joden geloven niet in jezus zijn profeetschap.
De Islam gelooft in god die profeten heeft gestuurd voor Jodendom en Christendom en Islam.

Maar in essentie lijken ze veel op elkaar en daarom worden ze verzameld in Abrahamistische geloven.
pi_46960960
quote:
Op maandag 5 maart 2007 20:50 schreef Autodidact het volgende:
De god van Jezus lijkt voor mij ook een andere god dan die uit het OT.
Inderdaad. Terwijl de God van Mozes als vonnis voor het hout sprokkelen op zondag riep "stenigen!" had Jezus geen problemen om tijdens de sabbath vergelijkbaar werk te doen.

Zo zijn er nog een heleboel voorbeelden aan te halen. Toch typisch dat "God" per persoon anders is...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')